eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
364 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه 136 📌 ❓کمک میخواستم ازشما بزرگواران در جواب وتوجیه کردن کسانی که نظرشون درمورد حجاب وپوشش اینه که اگر خانمها آزاد باشن واسه همه عادی میشه ودیگه حرصو ولعی وجود نخواهد داشت چه چیزی میشه گفت بنده با سواد اندک خودم میخوام قانعشون کنم اما نمیشن یک جواب زیبا درعین حال قاطع میخواستم ❓و مورد دیگه اینکه پسر خودم فوقالعاده پسر محفوظ به حیایی هستن واهل انجام واجبات درحد معمول ولی نظرشون اینه که باید آزاد باشه وهر کس هر طور که دوست داره پوشش داشته باشه ✅پاسخ: اولا اینکه مى گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود. دوما اینکه ما نمی خواهیم کشش بین زن و مرد که زیبایی زندگی است از بین برود. اتفاقا اگر از بین برود زشت و نازیبا ست. بلکه این کشش باید باشد اما تعدیل شده، کنترل شده و قاعده مند، نه ول و رها. و اتفاقا حفظ کشش و جذابیت همراه با حریم از کارایی های مهم حجاب است. ضمن اینکه «پلینت روث» می گوید: رواج فرهنگ برهنگی نه تنها آن را به صورت عادی و یک چیز بی اهمیت در نیاورده بلکه عطش روحی را افزایش داده است. آری بی حجابی نیز حریص بودن را کم نمی کند اما قطعا رابطه دو جنس مخالف را به لجن می کشاند و زن را بی ارزش می کند. حتی غربی‌ها نیز مدعی نیستند که بی‌حجابی موجب عادی‌سازی می‌شود. جاذبه جنسی و نیز شهوت جنسی زن و مرد نسبت به یک دیگر عادی شدنی نیست و گرنه همسران پس از گذشت چند هفته، چند ماه و یا یکی دو سال پس از ازدواج برای یک دیگر عادی می‌شدند و دیگر هیچ جاذبه، رغبت و کشش جنسی بین آنها باقی نمی‌ماند. بله البته بی‌عفّتی عادی می‌شود، عرضه‌ی اندام و جاذبه‌ها در کوچه و خیابان عادی می‌شود و کامجویی رایگان و بدون مسئولیت از انواع و اقسام دختران و زنان عادی می‌شود، اما این دلیل نیست که عادی سازی «قباحت» کار خوبی باشد و وفایدی برای فرد یا جامعه در پی داشته باشد. الف - چه کسی گفته آمارهایی که خودشان می‌دهند قابل اعتماد نیست؟! چرا باید ذهن ما را منتظر توجیه یا تطهیر جنایات و ناامنی غرب بنمایند؟! آمارهای رسمی آنها توسط خودشان تهیه شده و برای خودشان ارائه می‌شود. در امریکا و اروپا نه تنها بی‌حجابی، بلکه حتی آزادی روابط جنسی نه تنها مانع از شیوع و ازدیاد فحشا نگردیده، بلکه موجب ازدیاد «تجاوز» نیز گردیده است و دامنه‌ی این ناامنی تا امکان مقدس یا امنی چون: کلیساها، مدارس، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها (1)، کلاس‌های ورزشی و ... کشیده شده است! چرا باید صدر اعظم آلمان بگوید: بزرگ‌ترین معضل آلمان در سال 2012 افزایش 5 درصدی قتل و تجاوز علیه کودکان بوده است؟! چرا کشور سوئد که مهدی آزادی و به ویژه آزادی روابط جنسی است، باید به لحاظ تجاوز در صدر کشورهای اروپایی باشد؟ چرا مقامات نظامی امریکا باید گزارش دهند که از هر سه زن نظامی، یک نفر تحت تجاوز قرار می‌گیرد(2)؟ چرا باید اعلام کنند که کودکان تا چهار سال نیز قربانی تجاوز و سوء استفاده جنسی می‌شوند؟ چرا باید رسماً بگویند که بیش از 63% این کودکان توسط والدین مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و هم چنین نزدیک به 22% از قربانیان بین 5 تا 10 سال توسط والدین مورد تجاوز قرار می‌گیرند؟ 28% از قربانیان تجاوز از سن 15 سال به بالا توسط والدین 16% توسط همسایه‌ها و دوستان نزدیک خانوادگی می‌باشد! (3) – چرا؟ مگر بدحجابی و روابط جنسی آزاد ندارند و برایشان عادی نشده است؟ در آلمان بین 20 تا 30% همسران با دیگران روابط نامشروع دارند و حدود 50% از مردان گفته‌اند که جاذبه جنسی طرف مقابل سبب این کشش و میل شد. (4) مطالعه بیشتر: پاسخ به ده شبهه در مورد حجاب برتر: http://yon.ir/hyikY مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
💚 💚 ❣جهان به کام غلام امام عسکری است ❣که شاه میشود آنکه غلام عسکری است ❣برای بار دهم مرتضی نما آمد ❣نمای عرش مزین بنام عسکری است نثار روح پاک امام حسن عسکری (ع) @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
سلام اےزینبِ شاه ِخراسان تویی چشم وچراغِ خاکِ ایران ◾️شهادت حضرت معصومه(س)رابه محضر حضرت ولیعصر(عج)وتمام عاشقان آن حضرت تسلیت عرض می ڪنیم. @mawezah_ir @yaaliheydar @havayeadam @pasokhha
137 📌 ❓سلام لطفا بفرمایید برای شهادت حضرت زهرا باید از روز شهادت حضرت محمد ص حساب کنیم یا از روز بعدش؟ اگر از روز شهادت حساب کنیم میشه ۳۰ اذر حالا میخوام بدونم تکلیف جی هست چون شب یلدا میشه؟ من برای اون شب مهمان دارم کنسل کنم مهمانی رو یا میشه طبق معمول که بعد از نماز مغرب در شام شهادت ایرادی وارد نیست میتونم مهمونی رو برگذار کنم؟ ✅پاسخ: سلام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 30 دی هست نه 30 آذر. به طور کلی ۱۳ گفته مختلف در منابع تاریخی و روایی در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود دارد که عبارت است از: ۱ـ ۴۰ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم مجلسی در «بحار‌الانوار» جلد ۴۳ صفحه ۲۱۲ حدیث ۴۱ از کتاب «عیون المعجزات» نقل کرده است، همچنین در کتاب «کشف الغمه» جلد۱ صفحه ۵۰۰ با استناد به روایتی مجهول این گفته نقل شده است. ۲ـ ۴۵ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را برخی از محدثان به عنوان یک گفته نامعلوم نقل کرده‌اند. ۳ـ دو ماه بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را «حاکم نیشابوری» در کتاب «مستدرک» از عایشه نقل کرده است. ۴ـ ۷۰ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را یکی از دانشمندان اهل سنت «ابن عبد الاب» در کتاب «الاستیعاب» نقل کرده است. ۵ـ ۷۲ روز پس از رحلت رسول خدا، این گفته را «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ آورده است و گفته که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در روز شنبه ۱۷ شب مانده از ربیع‌الاخر در سال دهم هجری در سن ۱۷ سال و ۷ ماهگی دار دنیا را وداع گفته است و البته «ابن طاووس» هم کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ به عنوان قول اظهر ذکر کرده است. ۶ـ ۷۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته که در کتاب «الکافی» مرحوم کلینی جلد یک صفحه ۴۵۸ آمده است که مطابق آن «مرحوم کلینی» با استناد از امام باقر علیه‌السلام، ولادت آن حضرت را ۵ سال پس از مبعث و شهادت وی را ۷۵ روز بعد از وفات پدرش در سن ۱۸ سال و ۷۵ روزگی ذکر کرده است، در کتاب «دلایل الامامه» «طبری»، صفحه ۴۵ طبق روایتی به نقل از امام باقر علیه‌السلام و نیز در کتاب «الخرائج» مطابق روایتی به نقل از امام صادق علیه‌السلام این نظریه مورد تائید قرار گرفته و در متن این روایات روز شهادت آن حضرت سیزده جمادی الاولی بیان شده است که امروزه نظر اهل سنت بر همین مبنا قرار گرفته است.. ۷- ۸۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم طبری در کتاب «دلائل الامامه» صفحه ۴۵ به عنوان یک قیل نقل کرده است. ۸ ـ سه ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته به «ابوالفرج اصفهانی» نسبت داده شده است. ۹- ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، مستند این گفته امروزه در میان شیعیان به ویژه ایران به رسمیت شناخته می‌شود، دو روایت از امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام است که یکی آز آنها در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۵۳ نقل شده استو روایت دوم که از لحاظ سندی نسبت بر همه اخبار دیگر محکم‌تر و متقن‌تر هست، در کتاب «دلائل‌الامامه» صفحه ۴۵ از زبان امام صادق علیه‌السلام آمده است که مطابق آن روز شهادت آن حضرت (سلام الله علیها) سه شنبه سوم جمادی الثانی اعلام شده است. ۱۰- ۱۰۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را نیز نویسنده کتاب «کشف‌الغمه» در جلد یک صفحه ۵۰۳ به نقل از «ابن قتیبه» نقل کرده است. ۱۱ـ چهار ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ با عنوان قیل نقل کرده است و گفته که قربانی یکی از محدثان معروف، این نظریه را صحیح‌تر از همه دانسته است و البته «ابن‌طاووس» هم در کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ روایتی به نقل از جابر و او از امام محمد باقر علیه‌السلام در تأیید این نظریه نقل کرده است. ۱۲- ۶ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این نظریه به عنوان یک نظریه مشهور میان شیعه و سنی در برخی از دوره‌های تاریخی مطرح بوده است و مستندات آن، دو روایت از «امام باقر(علیه السلام)» و «عروة بن زیبر» است که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در شب سه‌شنبه سه روز مانده به ماه رمضان در سال یازدهم هجری به شهادت رسیده‌اند و البته «ابن ابی الحدید» در شرح نهج‌البلاغه جلد ۶ صفحه ۴۶ همین گفته را از عایشه نیز نقل کرده است. ۱۳- ۸ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را به برخی از محدثان نسبت داده شده است، همچنین در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۰۳ نیز این نظریه نقل شده است. ✅مشهورترین تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) ۹۵ روز پس از رحلت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
138 📌 ❓سلام وقتتون بخیر اساتید محترم این مورد صحت داره👇👇👇 سلامتی خود را در ماه ربیع الثانی از خدا بخرید! ◀️فردا روز اوّل ماه قمری ربیع الثانی است. 💥هر کس در روز اوّل هر ماه قمری، یعنی دقیقاً فردا،دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد، سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد، سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است. ❤️نماز را به صورت نشسته هم می‌توان خواند! 🔰اگر میخواهید همیشه از نظر سلامتی بیمه باشید، روز اوّل هر ماه قمری این نماز را بخوانید. 💞منبع: مفاتیح الجنان ✅پاسخ: سلام وقت بخیر فهرست مفاتیح : اعمال سال. "اعمال ماه ربیع الثانی، جمادی الاول و جمادی الآخر" اعمال هر ماه نو و نماز اول آن ماه - اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: اوّل: خواندن دعاهاى نقل شده در وقت دیدن هلال، که بهترین آنها دعاى چهل وسوّم صحیفه کامله است، که همراه با اعمال اول ماه رمضان ذکر شد. دوم: خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم. سوم: اندکى پنیر خوردن، چه روایت شده: هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود. چهارم: در شب اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثهاى را نبیند که ناپسند او باشد. پنجم: در روز اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در رکعت اول پس از سوره حمد سىمرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنین کند، سلامتىاش را در آن ماه از خدا خریده است. و از بعضى روایات استفاده مىشود، که پس از نماز بخواند: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ اِلّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ اِلّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
139 📌 ❓کسی که با پول حلال زمینی خریده، ولی برای سند گرفتن رشوه داده که میشه پول حرام حالا حکم ان زمین چیه؟ و برای پاک شدنش و استفاده از ان زمین چیکار باید بکنه؟ مرجع: حضرت اقا ✅پاسخ: سلام اگر پول زمین رو به صورت کامل از پول حلال پرداخت کرده است، تصرف در زمین مانعی ندارد و حلال است. رشوه ای که داده شده است باید توسط کارمند مورد نظر برگردانده شود. (هرچند این کار صورت نمی گیرد) و رشوه دهنده هم کار حرامی انجام داده است. علاوه بر توبه، مال رشوه داده شده باید بازگردانده شود. احکام رشوه را در لینک زیر مطالعه کنید: س 1246: گاهی مشاهده میشود که بعضی از اشخاص از مراجعهکنندگان در برابر انجام کارشان تقاضای رشوه میکنند، آیا پرداخت رشوه به آنان جایز است؟ ج: هيچ‌يک از مراجعهکنندگان به ادارات حق ندارند برای انجام کار خود پول يا خدمتی را به‌طور غيرقانونی به کارمند اداری که مکلّف به خدمت به مراجعين است، ارائه دهند، همچنين کارمندان ادارات هم که از نظر قانونی موظف به انجام کار مردم هستند، حق ندارند هيچ‌گونه مبلغی را به‌طور غيرقانونی در برابر انجام کار مراجعهکنندگان درخواست و يا دريافت کنند و جايز نيست در اين مال تصرّف نمايند، بلکه بايد آن را به صاحبانش باز گردانند. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=109 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
140 📌 ❓سلام خسته نباشید. یه خانم مسن بنده خدا سوالی ازم پرسید ندونستم جوابش بدم گفت که: شرط کردم اگه خدا حاجتم بده برای گدایی به دوتاروستا برم الانم حاجت گرفتم اما بچه هام نمیزارن برم بخاطر حفظ آبرو. الانم نمیدونم چکار کنم اگر به شرطم عمل نکنم و نرم آیا گناه کرده ام؟؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر ابتدا باید در نظر داشت برای صحت نذر باید حتما صیغه ی آن خوانده شود حالا یا به فارسی یا به عربی . 🔸برای خدا برمن است که فلان کار را انجام بدم اگر به این شکل نذر صورت نگرفته باشد (با هر زبانی) نذر واقع نشده است و واجب نیست که انجام بشودو. نذرهایی که صحیح نیست: نذر های غیر عاقلانه، نذر برای انجام واجبات نذر برای انجام محرمات نذر برای امور خارج از قدرت و توان نذر دیگری برای دیگری نذر گدایی کردن ، مخالف دستورات اسلام است و صحیح نیست. چنین نذری واقع نمی شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
141 📌 ❓سلام . سوالی داشتم درباره خوردن گوشت میش .ایا تو روایات و احادیث مطالبی درباره مضر یا مفید بودن گوشت گوسفند ماده هست . اگه امکانش هست تو ضیح بدین لطفا . ✅پاسخ: در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است.(1) سهل بن زیاد از محمد بن اسماعیل نقل می کند: یکی از ما، در حضور ابوالحسن الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست. امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد. شبیه به همین روایت را با اندکی تفاوت چنین داریم که سعدبن سعد به امام ابوالحسن علیه السلام عرض می کند: خانواده ی من گوشت میش نمی خورند و می گویند: امراض و دردها را تحریک می کند. امام در پاسخ می فرماید: «لو علم الله عزّ و جلّ شیئاً اکرم من الضّأن لفدی به اسماعیل؛ اگر خداوند، چیزی را گرامی تر و بهتر از میش می دانست، آن را به جای اسماعیل علیه السلام قربانی می کرد.»(2) 1. مکارم الأخلاق: 178. عیون الأخبار 2 ر 35. 2. صحیح الکافی، ج 3، ص 189. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
۱۴۲ 📌 ❓سلام خدا قوت بنده مقلد مقام معظم رهبری هستم، ایشان در نماز آیات بسم الله الرحمن الرحیم را آیه حساب نمی کنند و سوره ای با ۵ آیه می خوانند، در نماز جماعت میشود به امامی اقتدا کرد که این شرط را رعایت نمی کند؟ ✅پاسخ: سلام ممنونم همچنین خداقوت اگر منظورتون خواندن نماز آیات به جماعت هست، امام خامنه ای در مورد اینکه (بسم الله الرحمن الرحیم) به عنوان یک آیه مستقل محاسبه شود، احتیاط دارند. لذا میتوان در این حکم به مرجعی رجوع کرد که فتوا داشته باشند که مثلا بسم الله یک آیه به حساب بیاید. اما در خصوص نماز جماعت آیات: باید عرض کنیم اگر امام جماعت به فتوایی نماز می خواند که اگر ماموم آنگونه نماز بخواند، نمازش (طبق مرجعش خودش) صحیح نیست، نمی تواند به آن امام جماعت اقتدا کند. امام جماعت هم بهتر است نماز آیات را به شکلی بخواند که طبق همه نظرات بتوان به او اقتدا کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
143 📌 ❓سلام وقت بخیر اگه نماز مغرب و عشا رو فراموش کنیم و بعداز نیمه شب شرعی یادمون بیاد.مثلا نیمه شب ساعت ۱۱ونیم هست .ساعت ۱۲ یادمون بیاد .آیا میشه به نیت مافی الذمه خوند؟ ✅سلام پاسخ دفتر مقام معظم رهبری: آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (یعنی یازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فى‌الذمّه به جا آورد و پس از آن نماز قضا مى‌شود. در واقع نظر ایشان در مساله ی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
144 📌 و پاسخ آن در پست بعد مرد میانسالی در محله ی ما زندگی میکند که من از بچگی اورا میشناسم آدم تو دار و خنده روییست... همیشه صورتش سه تیغ و پیراهن شاد میپوشد... او حتی محرم هم پیرهن سفید میپوشه... من هرگز اونو توی هیأت و مسجد و امامزاده ها ندیدم.. به قول بابام اصلا شاید کافر باشه... ولی هیچوقت کسی ازش بدی ندیده سرش تو کار خودشه... زنش هم تقریبا حجاب آنچنانی نداره خیلی عادی میپوشه... همیشه دوست داشتم بدونم که چرا اهل مسجد و هیأت نیست... تا اینکه یه روز توی یه مسیر که با هم بودیم ازش پرسیدم آقا رضا دوست داری یه سفر بری خونه ی خدا... با خنده گفت تو چی، دوست داری؟ گفتم آره چرا که نه؟ بابام هم همیشه حسرت حج رفتن و کربلا رو داره.. گفت انشالا نصیبش میشه... گفتم جوابمو ندادی دوست داری بری؟ گفت من خونه ی خدا زیاد رفتم ... اصلا هم حسرتش رو ندارم.. گفتم ولی ندیدم کسی تو محل بگه شما حج رفته باشید ... گفت شما پرسیدید خونه ی خدا ،منم گفتم آره زیاد رفتم ،اگه بخوای تو رو هم میبرم... خندم گرفت گفتم چطور.. گفت کاری نداره فردا صبح آماده باش ببرمت خونه ی خدا..اونجا خیلیا هستن خدا هم منتظره دیدنمونه... شب تا صبح خوابم نبرد، همش فکر میکردم چه فکرایی تو سرشه... صبح که شد رفتم در خونشون و صداش زدم و اونم با صورت تراشیده و پیرهن شاد و موهای براق اومد بیرون و با ماشینش رفتیم... وسط راه پرسیدم میخای ببریم امامزاده درسته؟ گفت به زودی میبینی... با هزاران سوال بی جواب توی سرم سکوت کردم تا اینکه رسیدیم به آسایشگاه بچه های بی سر پرست... همینکه رفتیم داخل بچه ها دویدند بغل آقا رضا و اونو عمو صدا میزدن آقا رضا هم از وسایلی که تو مسیر خریده بود بهشون میداد وصدای خنده ی بچه ها بلند شد... آقا رضا گفت اینم خونه ی خدا ،دیدی که چقدر خونش نزدیکه...ادامه داد: خدا توی آسایشگاه معلولان ذهنی... توی بیمارستانهای کودکان ... توی آسایشگاه سالمندان ... توی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست ... توی مراکز درمانی بیماریهای خاص ... و حتی حتی جاییه که ما به کودکان خیابانی گل و کتاب و آبمیوه میدیم ووو.....همیشه چشم به راهه... چرا میزان اعتقادات مردم را از ظاهر تشخیص میدهید؟ چرا همش فکر میکنید خدا توی امامزاده ها و مساجده... بهشت من زمانیست که خنده ی از ته دل این انسانها را میبینم.. دل خوش از آنيم که حج ميرويم غافل از آنيم که کج ميرويم کعبه به ديدار خدا ميرويم او که همينجاست کجا ميرويم؟! حج بخدا جز به دل پاک نيست شستن غم از دل غمناک نيست دين که به تسبيح و سر وريش نيست هرکه علي گفت که درويش نيست صبح به صبح در پي مکر و فريب شب همه شب گريه و امن يجيب پاسخ در پست بعد👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
144 📌 #شبهه و پاسخ آن در پست بعد مرد میانسالی در محله ی ما زندگی میکند که من از بچگی اورا میشناسم
پاسخ به 👆 ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶چه حرف قشنگی حیف که اراده باطل ازش شده کی گفته انسان باید خانه خدا بره واین کارها رو ترک کنه 🔷ای کاش بنده خدا بودیم نه بنده دل و علی الظاهر ایشون از خدا و پیغمبر و ائمه بهتر میداند 🔔یه سوال: فرق ایشون با کافری که همین کارها رو انجام میده در چیه؟ ایشون نهایت چیزی که هست اینکه انسان خوبیه اما آیا مؤمن هم هست؟ ✅فقط برای نمونه قسمتی از وصیت امیرالمومنین رو میذارم ⬅️خدا را، خدا را، در باره يتيمان. مباد آنها را روزى سير نگه داريد و ديگر روز گرسنه و مباد كه در نزد شما تباه شوند. ⬅️خدا را، خدا را، در باره همسايگان، همسايگان، سفارش شده پيامبرتان (صلى الله عليه و آله) هستند. رسول الله (صلى الله عليه و آله) همواره در باره آنان سفارش مى كرد، به گونه اى كه گمان برديم كه برايشان ميراث معين خواهد كرد. ⬅️خدا را، خدا را، در باره قرآن، مباد كه ديگران در عمل كردن به آن بر شما پيشى گيرند. ⬅️خدا را، خدا را، در باره نماز، كه نماز ستون دين شماست. 📢خدا را، خدا را، در باره خانه پروردگارتان. مباد تا هستيد آن را خالى بگذاريد كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود، شما را در عذاب مهلت ندهند. ⬅️خدا را، خدا را، در باره جهاد به مال و جان و زبان خود در راه خدا. بر شما باد پيوند با يكديگر و بخشش به يكديگر و زنهار از پشت كردن به يكديگر و بريدن از يكديگر. امر به معروف و نهى از منكر را فرو مگذاريد، كه بدترين كسانتان بر شما سرورى يابند و از آن پس، هر چه دعا كنيد به اجابت نرسد. 🔔اما در باره خانه خدا: 📢خدا را، خدا را، در باره خانه پروردگارتان. مباد تا هستيد آن را خالى بگذاريد كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود، شما را در عذاب مهلت ندهند. 🔶بعضى از شارحان نهج البلاغه «لَمْ تُنَاظَرُوا» را اشاره به دور ماندن از نگاه لطف الهى به جهت بى اعتنايى به خانه اش يا دور ماندن از نگاه آميخته با عظمت مردم به سبب ترک وحدت صفوف و ضعف مسلمانان دانسته اند 🔷 در حالى که ظاهر اين است که منظور از تناظر در اينجا مهلت دادن است. اشاره به اينکه مهلت الهى برداشته مى شود و عذاب نازل مى گردد.(15) 🔔در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که فرمود: «لاَ يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْکَعْبَةُ; اين دين برپاست تا آن زمانى که کعبه برپا باشد».(16) 🔔روايات درباره اهمّيّت حج و زيارت خانه خدا به حدّى زياد است که از حوصله اين بحث مختصر بيرون است و با ذکر يکى از آنها اين بحث را خاتمه مى دهيم: 📢يکى از ياران امام صادق(عليه السلام) مى گويد: به آن حضرت عرض کردم کسى با من درباره زيارت خانه خدا مشورت کرد در حالى که (از نظر مالى يا جسمى) ضعيف الحال بود من به او گفتم: حج بجا نياور! امام(عليه السلام) به من فرمود: «مَا أَخْلَقَکَ(17) أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً قَالَ فَمَرِضْتُ سَنَةً; چقدر سزاوار است که (به موجب گفتن اين سخن نادرست) يک سال بيمار شوى (و همين گونه شد) من يک سال بيمار شدم».(18) ⬛️اين جمله نيز از يکى از سياستمداران انگليسى به نام گلادستون معروف است که مى گويد: مادام که مسلمانان قرآن مى خوانند و طواف خانه خدا مى کنند و نام محمّد را هر صبح و شام بر مأذنه ها بر زبان مى رانند، نصرانيّت در خطر بزرگى است بر شما باد که قرآن را بسوزانيد و کعبه را ويران کنيد و نام محمّد را از اذان محو سازيد 15 . مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار، ج 42، ص 251 و جمعى از مترجمان نهج البلاغه جمله بالا را به همان معنا که گفتيم تفسير کرده اند. در مجمع البحرين نيز همين معنا ذکر شده. جمعى ديگر از بزرگان مانند مرحوم فيض در وافى و محقّق سبزوارى در ذخيرة المعاد و سيد احمد عاملى در مناهج الاخيار فى شرح الاستبصار نيز «لَمْ تُنَاظَرُوا» را به معناى «لَمْ تُمَهّلُوا» تفسير کرده اند. 16 . کافى، ج 4، ص 271. 17 . در بعضى از نسخ وسائل «ما أخْلَفَکَ» نقل شده است. 18 . کافى، ج 4، ص 271، ح 1. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar