eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
434 📌 ❓سوال: سلام استفاده از ماهواره فقط برای دیدن شبکه های استانی چه حکمی دارد.. مرجع رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم آنتن‌های ماهواره‏ ای اجوبه الاستفتائات 🔸س 1213: آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟ ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از اين جهت که صرفاً وسيله‏اى براى دريافت برنامه‏هاى تلويزيونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جايز است. ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. 🔸س 1214: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏کننده کانالهای ماهواره‏ای برای گرفتن کانالهای ماهواره‏ای جمهوری اسلامی برای کسی که در خارج از جمهوری اسلامی زندگی می‏کند، جایز است؟ ج: دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابليت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن بهره‏بردارى حرام مى‏شود و علاوه بر اين بهره‏گيرى از آن در خانه مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنا بر اين خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى کسى که اطمينان دارد از آن بهره‏بردارى حرام نمى‏کند و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى را دربرندارد. 🔸س 1215: اگر آنتن ماهواره‏ای علاوه بر دریافت کانالهای جمهوری اسلامی، اخبار و بعضی از برنامه‏های مفید کشورهای عربی و خلیج فارس و همه کانالهای غربی و فاسد را دریافت کند چه حکمی دارد؟ ج: معيار جواز استفاده از اين دستگاه براى گرفتن برنامه‏هاى کانالهاى تلويزيونى، همان است که قبلاً گذشت بدون اينکه بين کانالهاى غربى و غير آن تفاوتى وجود داشته باشد. 🔸س 1216: استفاده از آنتن ماهواره‏ای برای آگاهی از برنامه‏های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولتهای غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می‏شوند چه حکمی دارد؟ ج: استفاده از اين دستگاه براى ديدن و شنيدن برنامه‏هاى علمى يا قرآنى و مانند آن، هرچند فى‏نفسه مانعى ندارد، ولى به دليل اين که برنامه‏هايى که از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بيشتر کشورهاى همسايه پخش مى‏شوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه‏کننده و تحريف حقايق و همچنين برنامه‏هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‏هاى علمى يا قرآن ازطريق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام مى‏گردد، بنا بر اين شرعاً استفاده از آنتن‏هاى مذکور براى ديدن آن برنامه‏ها حرام است مگر آنکه برنامه‏هاى مفيد علمى يا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هيچ فساد يا ابتلا به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد بايد مراعات شود. 🔸س 1217: شغل ما تعمیر دستگاههای گیرنده برنامه‏های رادیو و تلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن‏های ماهواره‏ای صورت می‏گیرد، تکلیف ما در این‌باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟ ج: اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود که غالباً همينطور است و يا شما علم داشته باشيد به اينکه کسى که قصد تهيه آنتن ماهواره‏اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‏کند، خريد و فروش و نصب قطعات و راه‏اندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست. آنتن‌های ماهواره‏ ای استفتائات جدید 🔸س. آیا دیش ماهواره مالیّت دارد (می توان فروخت)؟ ج. از آلات مشترک محسوب می شود و خرید و فروش آن برای استفاده در امور حرام، حرام و برای استفاده های حلال، جایز است. ولی با توجه به اینکه غالباً در کارهای حرام به کار می رود و مفاسدی را به دنبال دارد، خرید یا فروش یا نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که مطمئن باشیم استفاده حرام از آن نمی کند و مفسده ندارد. لکن اگر قانونی در این مورد وجود دارد باید رعایت شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
435 📌 ❓سوال: سلام. متاسفانه در رکعت سوم نماز عشاء شک کردم رکعت اول نماز رو خوانده‌ام یا نه ،،، چون شک بعد از محله اعتنا کنم یا نه؟؟؟؟ نمازم را دوباره ادا کنم؟؟؟؟ آقای سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای معظم له: اوّل: آنکه بعد از داخل شدن در سجده دوّم شک کند که دو رکعت خوانده است یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده است، و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند، و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده به‌جا آورد ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ دو رکعت نشسته کافی نیست. مطالعه احکام شکیات از سایت معظم له: https://www.sistani.org/persian/book/50/57/ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
436 📌 ❓سوال: سلام....وقت نافله عشا تا چه موقع هست؟ ایا باید حتما در نافله صبح سوره کافرون خوانده شود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: ٧٧١ وقت نافله عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است. و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود. (اجوبه الاستفتائات) پاسخ سوال دوم: نه، مستحب است. برای مطالعه اوقات نافله های یومیه به لینک زیر مراجعه کنید: https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=337&tid=99 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی نماهای هتاک را بشناسید یکی از ابزارهای ضد انقلاب عصبانی کردن مردم به نام روحانیت است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره 40 یا 75 روز بعد از رحلت صحیح است یا 95 روز ؟ رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند.
437 📌 ❓سوال: سلام ...نمازهایی را که تا به حال درست نخوانده ایم-باعجله خوانده ایم-بدون حضورقلب خوانده ایم ...را چگونه میشود جبران کرد-ایا فقط استغفار کافی است؟!ایا بخشیده میشود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم از دو جهت می توان به نمازهای گذشته نگاه کرد: 1. حکم فقهی: یعنی اگر نمازهای شما صحیح ادا شده اند، تکلیف شما انجام شده است. و نیازی به تکرار نیست. 2. معنوی: اینکه اگر نمازها با حضور قلب نبوده یا سریع بوده و ... ، در اینصورت بله استغفار کنید و نیاز به تکرار نماز نیست. بلکه نمازهای فعلی و آینده خود را با توجه بخوانید. قبول شدن یا نشدن نمازها امری است که مربوط به خدای باریتعالی است و ما باید سعی کنیم نمازهای کاملی بخوانیم و امیدوار باشیم که خداوند از ما بپذیرد. حتما بعد از نمازها از خداوند حاجات خود را طلب کنید. و نماز را با آرامش و صحیح بخوانید. درروایت است برای فهمیدن اینکه نماز شما چقدر قبول شده است، ببینید چقدر از معصیت الهی به دور هستید و از گناه دوری می کنید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
438 📌 ❓سوال: سلام و درود . راهی برای آب کشیدن کلید برق که نجس شده هست ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله، کلید برق را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید، و قاب ظاهر آن را کامل بشویید و بعد از خشک شدن ، مجددا وصل کنید. بخاطر خطر برق گرفتی، به هیچ عنوان در حال اتصال به پریز و کلید شست و شو نکنید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
439 📌 ❓سوال: چگونه باید به ائمه توسل کرد...میگویند توسل کردیم و حاجت گرفتیم..‌.میشه بگین چگونه و چطور باید توسل کرد و ارتباط برقرارکرد؟ ✅پاسخ: سلام علیکم ابتدا باید بدونیم وقتی میگیم توسل یعنی چه عملی؟ توسل کردن یعنی ؛ از چهارده معصوم علیهم السلام بخواهیم که بین ما و خداوند واسطه بشوند تا خداوند حاجات و درخواستهای مارو به ما بدهند و این رسیدن به حاجت زودتر اتفاق بیفته و مراد دل ما روا بشود. برای همین در دعای توسل اینجوری میگیم که : اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ... خدایا از تو می‌خواهم و به‌سویت روی آوردم به وسیله پیامبرت، پیامبر رحمت محمّد... یعنی خدایا من از تو حاجاتم را میخواهم و اهلبیت علیهم السلام را واسطه میکنم تا بخاطر ایشان به من توجه کنی... این نوع توسل یعنی ما از محبوبیت و آبروی اهلبیت نزد خداوند استفاده می کنیم و خداوند هم از ما در قرآن خواسته است که اینطور توسل کنیم. و ابتغوا الیه الوسیله... ◽️ روش توسل به معصومین علیهم السلام و دیگر اولیاى الهى نیز این است که هنگام دعا و درخواست از خداوند، خدا را به حق آنان و پاکى آنان بخوانیم. در حقیقت به خداوند عرض کنیم که هر چند ما به سبب گناه و عصیان و نافرمانى، استحقاق نداریم که حاجت و خواسته ما برآورده شود؛ لکن به واسطه علقه و ارتباط معنوى و محبّت و پیروى از اولیاى تو، تو را به حق این آبرومندان درگاهت مى خوانیم که حاجت ما را برآورده سازى در این راستا علاوه بر اعمال صالح و نیک مثل انفاق به مستمندان خدمت به خلق خدا، برآوردن نیازهاى هم نوعان و عباداتى همچون نماز و روزه - که مورد رضایت خداوند و به منظور تقرب به درگاه الهى تشریع شده است - مى توان به انسان هاى پاک و معصوم و وارسته اى که مرضى خداوند و از مقربان درگاه الهى اند، (همچون انبیاى الهى و به ویژه پیامبر خاتم و ائمه معصومین(ع) توسل جست . هدف زندگی انسان نزدیک شدن به خداوند است و برای این منظور بهترین وسیله ای که وجود دارد انسان های کامل و معصوم هستند. روش های متعددی برای توسل به اهلبیت علیهم السلام است. یکی از بهترین روش ها خواندن دعای توسل است. که البته باید ما که میخواهیم ایشان رو واسطه رحمت الهی قرار بدهیم باید سعی کنیم اخلاق و رفتار و افکار و نیاتمون رو به اهلبیت نزدیک کنیم و در عمل به ایشان نزدیک بشویم. یکی دیگر از شرایط توسل شکستن دل و مضطر بودن است. اینکه ما با نگاه امتحان کردن توسل نکنیم بلکه واقعا به اهلبیت علیهم السلام پناه ببریم و بدانیم ایشان واسطه رحمت الهی هستند. همچنین داشتن اخلاص و تضرع در برابر خداوند و اهلبیت موجب تسریع گرفتن حاجت است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
440 📌 ❓سوال: ‌سلام . وقت بخیر . ی سوال دارم آب از دستم که خونی بوده و اطلاع نداشتم ریخته روی پام و جوراب و پام خیس شده بعد رفتم روی فرش می خواستم ببینم فرش نجس شده ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر اگر یقین به خونی شدن آب ندارید که کلا حکم به پاکی کنید و تمام. اما اگر یقین دارید که آب به خون اصابت کرده و آبی که نجس بوده روی پا و جورابتون ریخته و حتما هم جوراب خیس از آب نجس روی فرش راه رفتید، و این نم به فرش هم رسیده! اونوقت باید اون قسمت هایی از فرش که یقین دارید رطوبت بهش رسیده رو بشویید. در هر حال هر جا یقین ندارید حکم به طهارت کنید. توضیح : گر یقین به سرایت نجاست نباشد حکم به نجاست نمیشود ولی اگر یقین به سرایت نجاست باشد تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سومى بخورد نجس مى شود؛ ولى اگر شىء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد. و این امر بسیارى از مشکلات باب طهارت و نجاست را حل مى کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
441 📌 ❓سوال: سلام...برای نماز قضا هم باید اذان واقامه خواند؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اذان و اقامه مستحب است. اگر برای خودمان نماز قضا می خوانیم ، مستحب است بگوییم و می توانیم نگوییم. اگر برای فردی که فوت شده است نماز قضا می خوانیم، باز هم واجب نیست اما بهتر است هر بار که نماز قضا میخوانیم ، ابتدا یک باز اذان و اقامه بگوییم و هر قدر که خواستیم نماز قضا بخوانیم. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اینجا قم یا تهران نیست. اینجا حوزہ علمیه جامعة العروة الوثقی لاھور پاکستان است ببینید چی میگن ...😊 @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ماجرای طلبه‌ای که به پرستارها اهانت کرد! 🔸 اخیرا برخی رسانه‌های معاند ویدئویی از یک روحانی جوان منتشر کردند که زحمات کادر درمان در مقابله با کرونا را بی‌ارزش جلوه می‌دهد در حالی‌که این اظهارات، همه‌ی ماجرا نیست... 🔸واقعیت را بصورت کامل در این فیلم را ببینید @mawezah_ir
442 📌 ❓سوال: سلام ..در مورد ظلمت نفسی و انی کنت من الظالمین توضیح بدید...... ✅پاسخ: سلام علیکم ذکر یونسیه دعای حضرت یونس(ع) برای نجات خویش از شکم ماهی است. این ذکر در آیه ۸۷ سوره انبیا آمده و در رکعت اول نماز غفیله خوانده می‌شود. از پیامبر(ص) نقل شده است که این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا به آن خوانده شود، اجابت می‌کند. بزرگان اخلاق و عرفان نیز درباره مداومت بر گفتن این ذکر به‌ویژه در حال سجده تأکید دارند. آنگونه که در قرآن[۱] و روایات[۲] آمده است حضرت یونس(ع) مدتی در میان قوم خود تبلیغ کرد و چون ایمان نیاوردند، آنان را نفرین کرد و از نزد آنان رفت و سوار بر کشتی شد. خداوند یونس را به خاطر عدم پایداری در دعوت مردم، در شکم ماهی گرفتار ساخت و او توبه کرد و برای نجات خود دست به دعا برداشت.[۳] قرآن کریم دعای یونس را چنین نقل کرده است: لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ ؛ معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم. سید بن طاوس دعای یونس را که مشتمل بر ذکر یونسیه است چنین نقل کرده است: «یا رَبِّ مِنَ الْجِبَالِ أَنْزَلْتَنِی وَ مِنَ الْمَسْکنِ أَخْرَجْتَنِی وَ فِی الْبِحَارِ صَیرْتَنِی وَ فِی بَطْنِ الْحُوتِ حَبَسْتَنِی فَلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»[۴] در برخی منابع اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا رابه آن بخوانند، اجابت می‌کند. پیامبر در پاسخ به سوال اصحاب که آیا این دعا تنها برای نجات یونس بود، به ادامه همین آیه قرآن استناد کرد که «و مؤمنان را [نیز] چنین نجات می‌دهیم.»[۵] در حدیث دیگری از پیامبر تاکید شده است که هر مسلمانی برای حاجت خود، این ذکر را بخواند، خداوند خواسته او را برآورده می‌کند.[۶] از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که در شگفتم از کسی که‌اندوه دارد چگونه به این آیه قرآن «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» پناه نمی‌برد در حالی که خداوند در ادامه آیه فرموده است: ما دعای او را پذیرفتیم و او را از اندوه نجات دادیم و مومنان را این گونه نجات می‌بخشیم.[۷] 📚منابع: سوره صافات، آیات ۱۳۹-۱۴۸؛ سوره انبیا، آیه ۸۷؛ سوره یونس، آیه ۹۸ مجلسی، بحارالأنوار، ۱۳۶۳ش، ج۱۴، ص۳۸۱ - ۳۸۲؛ ابن جوزی، المنتظم، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۹۶. قمی، تفسیر القمی، ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۳۱۷ سید بن طاوس، مهج الدعوات، ۱۴۱۱ق، ص۳۱۱ جوری نیشابوری، قوارع القرآن، ۱۴۳۲ق، ص۲۴ کفعمی، المصباح، ۱۴۰۵ق، ص۲۹۸؛ جوری نیشابوری، قوارع القرآن، ۱۴۳۲ق، ص۲۵ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ۱۴۱۳ق، ج۴، ص۳۹۳ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
443 📌 ❓سوال: با توجه به اینکه ازدواج امر واجبی نیست ایا در اخرت به خاطر ازدواج نکردن از ما سوال میشود ....؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در روایات داریم که اگر شخصی بتواند ازدواج کند اما مجرد ی را انتخاب کند مورد لعنت خداوند، فرشتگان و زمین خواهد بود همچنین روایاتی هست که مجردهایی که میتوانند ازدواج کنند و نکنند، بدترین انسانهای روی زمین هستند و موجب فساد هستند. با وجود این روایات و تجربه اجتماعی، تجرد گرایی مذموم بوده و عواقب دنیوی و اخروی بدی خواهد داشت. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
444 📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر اگرعین نجاست یک لباس نجس رو برطرف کردیم و درحال آبکشی و آبگیری برای طهارتش هستیم و آب از روی اون لباس نجس بر روی لباس تمیزی که تن ماست میپره.... آیا لباسی که تن ماست نجس میشه؟؟ در حالیکه عین نجاست برطرف شده بوده مرجع آیت‌الله شبیری زنجانی ✅پاسخ: سلام علیکم ترشح آب كُر (آب لوله کشی شهری) پس از برخورد با نجاست پاك است، تا زماني كه عين نجاست در آن نباشد. اما ترشح آب قليل (مثل آب آفتابه) نجس است. منظور از ترشح اينست كه آب به نجاست برخورد كند و به جاي ديگري برسد. کسی که شک در برخورد نجاست دارد، نباید توجه کند و باید بنا را بر پاکی بگذارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
445 📌 ❓سوال: سلام و وقت بخیر اگر لباس نجس نباشد، و در حین نماز خواندن نجس شود،نماز باطل است و باید دوباره وضو گرفت؟ ✅پاسخ: سلام علیکم س 430: اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستی بر بدن یا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند، بعداً معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده است. آیا نماز وی باطل است؟ اگر در حین نماز نجاست حاصل شود، نماز او چه حکمی دارد؟ ج: اگر اصلاً علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز نجاست عارض شود، اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملى که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، بايد نجاست بدن را برطرف يا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکميل نمايد و اگر برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نمايد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
446 📌 ❓سوال: حکم خرید و فروش چک چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم آیت الله خامنه ای: س 1950: معامله چک و سفته مدت‏دار به‌صورت نقد به قیمتی کمتر از مبلغ آن که امروزه رایج است، چه حکمی دارد؟ ج: فروش چک مدّت‌دار به دیگری به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در چک جایز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جایز نیست این است که مبلغی از کسی قرض بگیرد و در برابر آن چک مدّت‌دار به مبلغ بیشتر از مبلغ قرض به وی بدهد. این عمل قرض ربوی بوده و حرام است؛ اگرچه بعید نیست اصل قرض صحیح باشد. منبع آیت الله مکارم شیرازی پرسش : آیا می توان چک را به مبلغی کمتر یا بیشتر از آن چه که در آن آمده است فروخت؟ پاسخ : چک مانند سفته بر دو قسم است: 1- چك حقيقى و مدّت‏ دار كه نشانه طلب كسى از ديگرى است (مثلًا در برابر خريد جنس از ديگرى به او چك داده است) در اين صورت، چك مدّت‏دار را مى‏توان به مقدارى كمتر از آن با شخص طلبكار نقداً معامله كرد، يا به شخص ثالثى به مبلغى كمتر فروخت. 2- چك دوستانه كه چك در مقابل طلب نبوده باشد. در اينصورت معامله آن اشكال دارد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
447 📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر میخواستم درباره چشم سوم در اسلام بدانم. مرجع تقلید هم آیت الله بهجت ✅پاسخ: سلام علیکم چیزی به اسم چشم سوم در متون دینی وجود ندارد. مفهوم چشم سوم هم به صورت کاملا مشخصی تعریف نشده است که بتوان معادل آن را در اسلام بیان کرد. برخی بصیرت را همان چشم سوم می دانند برخی چشم برزخی را همان چشم سوم می دانند اما با توجه به اینکه چشم سوم هیچ مبنا و تعریف و درک درستی از آن ارائه نشده است نمی توان گفت که در دین اسلام نیز چیزی به اسم چشم سوم وجود دارد یا خیر. آنچه در فضای مجازی به عنوان چشم سوم مشهور شده است، بیشتر به خرافات شبیه است و نمیتوان آن را مبنای وجود چیزی قرار داد. دین اسلام دارای مفاهیمی از این قبیل وجود دارد که با توجه به لینک ها میتوانید اطلاعات بیشتری به دست آورید: چشم بصیرت: http://wikifeqh.ir/%D8%A8%D8%B5%DB%8C%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C#%D8%A8%D8%B5%DB%8C%D8%B1%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 چشم برزخی: http://wikifeqh.ir/%DA%86%D8%B4%D9%85_%D8%A8%D8%B1%D8%B2%D8%AE%DB%8C قدرت تشخیص حق از باطل: http://kayhan.ir/fa/news/124626 https://www.hawzahnews.com/news/461049/%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%84 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
447 📌 ❓سوال: سلام اگر خانم باشیم، ولی به آهنگ های خارجی زن گوش بدهیم، گناه هست؟ یا فقط مرد ها نباید خواننده زن گوش بدن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم گوش دادن به خوانندگی زنان، برای مردان حرام است. گوش دادن به صدای زن طبق فتوای آیت الله خامنه ای حفظه الله سؤال: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می خواند اعم از این‌که شنونده، جوان باشد یا خیر، مذکر باشد یا مؤنث، چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟ جواب: اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
448 📌 بهترین اعمال در ماه رجب ❓سوال: سلام در ماه رجب چه کنیم که بهره ببریم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بهترین عمل در ماه رجب استغفار کردن و توبه واقعی و روزه داری است. چرا که طبق روایات بهترین ذکر در این ماه «استغفر الله» بوده و این ماه ، ماه ریزش رحمت الهی بر سر بندگان است. 💠 روایات زیر در اهمیت این ماه و استغفار در این ماه است: عنه صلى الله عليه و آله : خِيَرَةُ اللّهِ مِنَ الشُّهورِ شَهرُ رَجَبٍ ، وهُوَ شَهرُ اللّهِ ، مَن عَظَّمَ شَهرَ رَجَبٍ فَقَد عَظَّمَ أمرَ اللّهِ ، ومَن عَظَّمَ أمرَ اللّهِ أدخَلَهُ جَنّاتِ النَّعيمِ ، وأَوجَبَ لَهُ رِضوانَهُ الأَكبَرَ . (۱) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ماه رجب، ماه برگزيده خدا از ميان ماه هاست و آن، ماه خداست . هر كس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است و هر كه فرمان خدا را بزرگ بدارد ، [خدا] او را وارد بهشت هاى پُرنعمت مى كند و رضايت بزرگ ترِ خويش را براى او واجب مى سازد. (۱) شُعَب الإيمان : ج ۳ ص ۳۷۴ ح ۳۸۱۳ عن أنس ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۳۲۳ ح ۳۵۲۱۷ . دانشنامه قرآن و حديث ۱۲ - جلد ۱۲ صفحه : ۵۰۰ . 💠 سرعت اجابت دعا در ماه رجب: حديث قدسى : الشَّهرُ شَهري و العَبدُ عَبدي و الرَّحمَةُ رَحمَتي فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ ؛ حديث قدسى :ماه (رجب) ، ماه من ، بنده ، بنده من ، و رحمت ، رحمت من است ؛ هر كه در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد ، عطايش كنم . (إقبال الأعمال ، ج 3 ، ص 174 .) 💠فضیلت دعا و استغفار و روزه در ماه رجب رسول اللّه صلى الله عليه و آله : أكثِروا مِنَ الاِستِغفارِ في شَهرِ رَجَبٍ ، فَإِنَّ للّهِِ في كُلِّ ساعَةٍ مِنهُ عُتَقاءَ مِنَ النّارِ ، وإنَّ للّهِِ مَدائِنَ لا يَدخُلُها إلّا مَن صامَ [ شَهرَ] رَجَبٍ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در ماه رجب ، بسيار طلب آمرزش كنيد؛ زيرا در هر ساعتى از اين ماه ، خداوند ، عده اى را از آتش مى رهانَد . براى خدا شهرهايى است كه تنها كسانى وارد آنها مى شوند كه [ماه] رجب را روزه بگيرند. (2) الفردوس : ج ۱ ص ۸۱ ح ۲۴۷ عن الإمام عليّ عليه السلام ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۴۸۱ ح ۲۱۰۱ . نهج الذكر با ترجمه فارسي۴ - جلد ۴ صفحه : ۱۲۰ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
حدیث در سبک زندگی و علت اختلاف و جدایی: علیه السلام تسلیت باد 🏴 ایشان می فرماید: «بگو مگو، دوستى طولانى را از بين مى بَرد و رابطه محكم را به جدايى مى كشاند وكمترين اثر بگو مگو اين است كه هر كدام از دو طرف، مى خواهد بر ديگرى پيروز شود وهمين در پى پيروزى بودن، مهم ترين عامل قطع رابطه است.» امام هادى عليه السلام : اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَديمةَ وَ يُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَ ثيقَةَ وَ اَقَلُّ مافيهِ اَنْتَـكونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ ؛ [نزهة الناظر، ص 139، ح 11] 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
💢 شنبه ۲ اسفند منتشر میشود ؛ 💠 « نانوکسن » اولین و تنها مستند سیاسی کرونا در ایران ⚠️ 📌 بیل گیتس : اگر خیلی عالی عمل کنیم ، می توانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت کره زمین را کم کنیم .. ⚜️ این مستند بدلیل داشتن صحنه های دلخراش برای نوجوانان زیر ۱۰ سال توصیه نمی شود ... 🚫 ⬅️مشاهده مستند در لینک زیر👇👇 https://www.aparat.com/v/MoYDb @mawezah_ir
449 📌 ❓سوال: سلام... کسی اهل نماز شب هست ونماز شبش فوت نمیشود..اما ادم بداخلاقی هست...ایا بیدارشدنش برای نماز شب توفیق است یا از سرعادت استـ...؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در این موارد نمی توان قضاوتی داشت. چرا که هر کسی به ذات و نیت و حالت خود از دیگران آگاه تر است. اما آنچه می توان گفت این است که اگر انسان کار خیری انجام میدهد و توفیقی به او دست می دهد و به هر حال موفق به انجام خیری می شود، باید در همه زندگی شخص تاثیر گذار باشد نه موجب غرور بشود نه موجب عُجب بشود بلکه در عرفان اسلامی هر مقدار که شخص به خداوند نزدیک تر می شود، ساکت تر و سر به زیر تر می شود. بد اخلاقی گاهی به شیوه تربیت گذشته و عادات رفتاری برمیگردد که در سن های بالا به سختی قابل درمان است و چه بسا قابل تغییر هم نباشد. لذا به نظر میرسد به این مسائل نباید اینگونه فکر کرد که فلانی عادت کرده یا توفیق است یا فلان. بلکه نهایتا باید نسبت به تناسب خوبی و کم شدن بدی در رفتار و کردار و نیت ها به شیوه مناسبی گوشزد کرد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در منابع اهل سنت پرسش : علماى اهل سنت حدیث کساء را در منابع خود با چه مضامینى نقل کرده اند؟ پاسخ تفصیلی: 1 ـ مسلم به سند خود از عایشه نقل مى کند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) صبحگاهى از حجره خارج شد، در حالى که بر روى دوش او پارچه اى از پشم خیاطى نشده بود. حسن بن على بر او وارد شد، او را داخل کسا کرد; آن گاه حسین وارد شده، و او نیز داخل در کساء شد. سپس فاطمه وارد شد، او را نیز داخل کساء کرد، بعد على وارد شد او را نیز در آن داخل نمود; آن گاه این آیه را تلاوت کرد: «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً».(1)، (2) 2 ـ ترمذى به سند خود از ام سلمه نقل مى کند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) روى حسن، حسین، على و فاطمه پارچه اى کشید; آن گاه عرض کرد: بارخدایا! اینان اهل بیت(علیهم السلام) من و از خواصّ من هستند، رجس و پلیدى را از آنان دور کن و پاکشان گردان.(3) 3 ـ همچنین او از عمر بن ابى سلمه - ربیب پیامبر(صلى الله علیه وآله) - نقل مى کند: هنگامى که آیه تطهیر در خانه ام سلمه بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد، فاطمه و حسن و حسین را دعوت نمود و روى آنان کسائى کشید. على نیز پشت سرش بود; آن گاه کسا را بر روى همه کشید. سپس عرض کرد: بارخدایا! اینان اهل بیت(علیهم السلام) من هستند. رجس و پلیدى را از آنان دور کن و پاکشان گردان. امّ سلمه عرض کرد: اى رسول خدا! آیا من هم با آنانم؟ حضرت(صلى الله علیه وآله) فرمود: تو در جایگاه خود هستى، تو بر خیرى.(4) 4 ـ احمد در مسند به سندش از امّ سلمه نقل مى کند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حجره او بود، فاطمه(علیها السلام) با ظرفى از آبگوشت بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) وارد شد. پیامبر(صلى الله علیه وآله)، درحالى که بر رختخواب خود نشسته و بر چیزى تکیه داده بود، خطاب به فاطمه(علیها السلام) فرمود: همسر و دو فرزندت را نیز دعوت کن. أُمّ سلمه مى گوید: من در حجره نماز مى خواندم، در آن هنگام این آیه بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد: «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً». أُمّ سلمه مى گوید: پیامبر(صلى الله علیه وآله) گوشه کسا را گرفت و بر روى همه کشاند; آن گاه دستانش را به آسمان بلند کرد و عرض کرد: بار خدایا! اینان اهل بیت من و از خواص من هستند، رجس و پلیدى را از آنان دورساز و پاکشان گردان. امّ سلمه مى گوید: به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) عرض کردم: آیا من با شما هستم؟ فرمود: تو بر خیرى، تو بر خیرى(5)،(6) 📚پی نوشت: (1). صحیح مسلم، ج 7، ص 130. اختصاصی کانال سیره علوی @sireyealavi