eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
361 دنبال‌کننده
354 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
513 📌 ❓سوال: آیا سیزدهم نحس است؟ ریشه این فکر که سیزده نحس است از کجاست؟ ✅ سلام علیکم پاسخ را از کلام شهید مطهری می دهیم: ✍️شهید مطهری 💥به نظر من دو خاصیتی كه در بشر هست سبب پیدایش فكر نحوست در اشیاء و اعداد شده است. یكی اینكه بشر به طور كلی خودخواه است، یك حالت گریز از مركزی در مسئله ی تقبل مسئولیتها دارد، یعنی نمی خواهد مسئولیت شكستهای خودش را متوجه خودش بكند. همیشه دنبال این می گردد كه یك چیز دیگری پیدا كند و بگوید این بدی، این شكست، این بدبختی كه پیدا شد، این من نبودم، این فكر من نبود، این خُلق من نبود، این روح من نبود، این عادت اشتباه من نبود، این جهل و نادانی من نبود كه باعث این شكست شد، یك چیز دیگری بود. این یك علت بوده است كه بشر برای اینكه از تقبل مسئولیتها فرار كند، آمده است برای اشیاء، برای چهارشنبه، برای 13، برای 25، برای صدای كلاغ، برای صدای جغد نحوست قائل شده است. خاصیت دیگر، روح تنبلی است كه در انسان می باشد. انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد، باید از طریق علمی و عقلی كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعی اشیاء را درك كند، ولی با خیال، همه ی قضایا را زود می شود حل كرد. اگر در جنگی شركت كردیم و 52شكست خوردیم، چنانچه بنا بشود روی اصول دقیق علمی بررسی كنیم كه چرا شكست خوردیم، دو ناراحتی دارد: یكی اینكه می رسیم به اینكه خودمان مسئول این شكست بودیم؛ دوم اینكه مدتها باید زحمت بكشیم، به خودمان رنج بدهیم تا علتها را به دست بیاوریم؛ بعد رنج دیگری متحمل شویم آن علتها را از میان ببریم و وضع خودمان را اصلاح كنیم. ولی با یك كلمه خودمان را راحت می كنیم، می گوییم علت اینكه ما در این جنگ شكست خوردیم این بود كه مثلاً در روز چهارشنبه شروع كردیم یا روز 13 بود یا وقتی كه از شهر خودمان خارج می شدیم سگی جلو ما درآمد عوعویی كرد و این نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲۵، ص ۴۰۴ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔰صحنه انتخابات، صحنه کربلاست؛ آیت الله مشکینی (رحمه الله) : 🔸كسي كه پاي صندوق هاي راي نيايد مثل كسي است كه براي ياري امام حسين(ع) به كربلا نرفت 🔸 و كسي كه راي سفيد در صندوق راي انداخت مثل كسي است كه تيرهوايي وبي فايده انداخته است ، 🔸كسي كه راي صحيح به صندوق انداخت مثل كسي است كه امام حسين(ع) را در كربلا ياري نمود. 🔸 كسي كه در انتخابات راي نادرستي به صندوق راي بيندازد مثل كسي است كه به سوي امام حسين(ع) تيراندازي مي كند. منبع @mawezah_ir
سلام همراهان خوب کانال حوای آدم 🌸 همانطور که قبلا قول داده بودیم ده روز مانده به برنامه های معنوی مون رو شروع می کنیم. پس به یاری خدا از امروز این برنامه ها رو داریم 👇 دعای عهد دوستانتون رو دعوت کنید که از برنامه های معنوی و محتوایی جا نمونند. ✅ با شروع ماه مبارک رمضان هم یک سری ختم ها و دعاهای مجرب رو خواهیم داشت 😍 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
پدر نمی‏تواند هیچ یک از فرزندانش را از ارث محروم کند / فتوای حضرت آیت الله مکارم س:مرحوم پدرم به علّت عدم آگاهى از مسائل شرعى دختران را از ارث محروم کرده است، حکم این مسأله چیست؟ ج:پدر نمى‏تواند هیچ یک از فرزندانش را از ارث محروم کند؛ و اموال او طبق قانون خدا میان دختر و پسر تقسیم مى‏شود. فقط مى‏تواند وصیّت‏ کند که به مقدار ثلث اموالش یا کمتر، به هر کس مایل باشد، بپردازند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @padokhha
💠 شرعی | در چه صورتی دریافت زیاده در برابر قرض ربا نیست؟ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @padokhha
🔰 جدول مبالغ وجوهات بصورت زیر است: 🔸 یک سال نماز قضا: ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال 🔸 یک ماه روزه قضا: ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال 🔸 کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر): ۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال 🔸کفاره یک روز قضای روزه عذر: ۵۰،۰۰۰ ریال 🔸حداقل فطریه برای هر نفر: ۱۰۰،۰۰۰ ریال 🔸کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر): ۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال 🔸کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۵۰۰،۰۰۰ ریال 🔸یک دوره ختم قرآن: ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال 🔸هر مورد قربانی: ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @padokhha
514 📌 ❓سوال: سلام خداقوت اعیاد شعبانیه و عید نوروز برشما مبارک. ایا این درسته پول های هدیه ای که به بچه داده میشه مال خود بچس و اگر پدر و مادر خرج کنن دین بر گردنشونِ و باید برای خود بچه خرج کنن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین اعیاد مبارک پاسخ شما از استفتائات سه تن از مراجع به شرح زیر است: ❇️ طبق فتوای امام خامنه ای (حفظه الله) : 🔸ملکیت اموال اهدایی به کودک صغیر سؤال: اموالی مانند عیدی که به کودک صغیر هدیه داده می شوند آیا ملک خود صغیر محسوب می‌شوند یا ملک پدر و مادر او؟ جواب: اگر پدر به عنوان ولایت بر صغیر، آن‌ها را قبض کرده باشد، ملک صغیر محسوب می شوند. اجوبة الاستفتائات، سؤال ۱۷۴۹ 🔸مالکیت هدایای تولد نوزاد سؤال: آیا هدایایی‌که با متولّد شدن نوزاد، اقوام و خویشاوندان، جهت تبریک می‌آورند، پدر و مادر می توانند تصرف کنند، یا متعلّق به نوزاد است؟ جواب: تابع نیت اهداکننده است؛ اگر به والدین فرزند هدیه بدهند، متعلّق به آنان است؛ و اگر به فرزند اهداء نمایند، و تحویل ولیِّ او دهند، مِلک فرزند است. 🔸خرج کردن عیدی بچه ­ها سؤال: آیا پدر و مادر می توانند مبالغی را که بابت عیدی به فرزندان توسط اقوام داده می شود، در امور جاری زندگی مصرف کنند؟ جواب: مبالغ عیدی که به فرزندان غیربالغ پرداخت می شود، اگر پدر یا جدّ پدری به عنوان ولایت بر کودک، آن را قبض کرده باشد، ملک کودک محسوب می شود و ولیّ کودک (پدر یا جد پدری) می تواند در مال او به گونه ای تصرف کند که مفسده ای برای کودک نداشته باشد، بلکه احتیاط در این است که مصلحت کودک را مراعات کند. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. 🔸حکم مالکیت و تصرف در کادو ها و مبالغ نقدی که برای فرزندان تازه متولد شده می آورند چیست؟ تابع نیت اهدا کننده است ،اگر به والدین نوزاد اهدا شده، متعلق به آنها است و می توانند هرگونه که خواستند مصرف کنند و اگر به بچه اهدا شود، ملک او محسوب شده و متولی آن پدر است البته می تواند آن را در مصالح بچه از جمله نفقه روزانه او هزینه کند؛ در صورت شک در چگونگی اهدا، رجوع به متعارف می شود. ❇️ طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) : 🔸تصرف در کادو هایی که برای نوزاد می آورند [احکام اولاد] پرسش : حکم مالکیت و تصرف در کادو ها و مبالغ نقدی که برای فرزندان تازه متولد شده می آورند چیست؟ پاسخ : اگر تصریح خاصی از طرف اهدا کنندگان نسبت به نوع مصرف آن نشده باشد ظاهر این است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزینه هایی است که پدر برای بچه انجام داده است و به او می رسد ولی اجناس غیر نقدی و کادوهای متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و باید در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود. 🔸مصرف اموال کودک در هزینه های او [احکام اولاد] پرسش : آیا می توان هدیه کودک را صرف مخارج خود او نمود؟ پاسخ : اشکالی ندارد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی ❇️ طبق فتوای آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) : 🔸استفاده از عیدی بچه‌ها ۹۵۹ – آیا پدر می‌تواند عیدی یا هدایایی را که دیگران به فرزندش می‌دهند، مصرف کند؟ پاسخ اگر به مصلحت فرزند باشد ولیّ شرعی می‌تواند تصرف کند. در تصرف پدر یا جدّ پدری عدم مفسده کافی است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸نيت روزه پرسش: كيفيت نيت روزه ماه رمضان چگونه است؟(1) پاسخ: همه مراجع: لازم نيست انسان نيّت روزه را از قلب خود بگذارند بلكه همين قدر كه براي انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كاري كه روزه را باطل مي كند، انجام ندهد، كافي است و براي آن كه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد(مكارم، احتياطأ) مقداري پيش از اذان صبح و مقداري هم بعد از مغرب از انجام كاري كه روزه را باطل مي كند، خودداري نمايد. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1550؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل في النيه؛ منهاج الصالحين، ج 1، م 970 و 975؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1260؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1074 و 1075؛ خامنه اي رساله آموزشي ج 1، ص.240. 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🔸نيت روزه 2 پرسش: آيا نيت در هر شب از ماه رمضان لازم است؟ (1) پاسخ: * انسان مي تواند در هر شب از ماه رمضان براي روزه فرداي آن نيّت كند و بهتر است كه شب اول ماه هم، نيّت روزه همه ماه را بنمايد. امام، خامنه‏اي، خوئي، تبريزي، فاضل، وحيد، صافي، شبيري، نوري، مكارم، سيستاني * جايز است در شب اول ماه نيت روزه همه ماه را بنمايد و احتياط واجب به تجديد نيت در هر شب ترك نشود.بهجت پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1551؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل في النيه، م 15؛ بهجت رساله، م 1264؛ سبحاني، رساله، م 1470؛ خامنه اي، استفتائات روزه، ص20؛ سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 1932. 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🔸نيت روزه 3 پرسش: كيفيت نيت روزه در يوم الشك (بين آخر شعبان و اول رمضان) چگونه است؟ پاسخ: همه مراجع: اگر روزه واجبي بر عهده دارد آن را نيت كند و الا روزه مستحبي نيت كند و نميتواند روزه را به نيت روزه ماه رمضان بگيرد. (1) پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1568. 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🔸 نیت روزه در یوم الشک پرسش: كيفيت نيت روزه در يوم الشك (بين آخر شعبان و اول رمضان) چگونه است؟ پاسخ: همه مراجع: اگر روزه واجبي بر عهده دارد آن را نيت كند و الا روزه مستحبي نيت كند و نميتواند روزه را به نيت روزه ماه رمضان بگيرد. (1) پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1568. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔸نیت روزه زن حائض پرسش: خانمي با ديدن خون در وقت خودش و يا با ديدن خون در غير وقت خودش که البته با صفات بوده است و با يقين به حيض ، نيت روزه نمي کند و وارد صبح مي شود و لکن قبل از ظهر خون او قطع مي شود اگر اين خانم نيت روزه کند و روزه بگيرد، آيا صحيح است؟ پاسخ: رهبري: اگر کاري که روزه را باطل مي‌کند انجام نداده باشد، بنابر احتياط واجب بايد نيت روزه کند و روزه بگيرد و بعداً نيز روزه‌ آن روز را قضا کند.ش 564679 زنجاني: اگر سه شبانه روز در مجموع ده روز خون مي بيند خون مذکور ، حيض است و روزه امساک ندارد و الا در ماه رمضان بايد بقيه روز را امساک کند و احتياطا نيت روزه کند ولي بعدا روزه را قضا کند.ش10153 مکارم: صحيح نيست و بايد قضا کند.ش603155 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔸مبطلات روزه: 🔻خوردن و آشامیدن عمدی 🔻جماع و نزدیکی 🔻دروغ بستن به خداو رسول واهلبیت علیهم السلام 🔻استمناء 🔻قی کردن عمدی 🔻اماله (فروبردن چیزی از طریق مقعد) 🔻دود بخار و غبار غلیظ 🔻حیض و نفاس 🔻استحاضه 🔻جنابت 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🔸روزه قضا/نيت روزه قضا پرسش: فرموده ايد که وقتِ نيت روزه قضاي روزه رمضان تا قبل از ظهر مي باشد حال اگرکسي مثلا در ساعت 8 صبح و در حالي که نيت گرفتن روزه قضا داشته است بدون اختيار چيزي وارد گلوي او شود و بعد در ساعت 10 نيت روزه قضا کند آيا چنين روزه اي صحيح است؟ پاسخ: رهبري: اگر قبل از خوردن سهوي ، نيت روزه نکرده است، روزه صحيح نيست. مکارم: مانعي ندارد.ش196420 زنجاني: نمي تواند نيت روزه کند.ش9967 صافي: اگر در ساعت 8 روزه قضا را نيت کرده بود مانعي ندارد و الا اگر در ساعت 10 نيت نمايد روزه اش صحيح نيست . ش113617 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني 🔺🔻🔺🔺🔻🔺🔺🔻🔺🔺🔺 🔸آيا ميتوان روزه قضا را قبل از ظهر باطل كرد؟(1) پاسخ: الف: وقت روزه تنگ باشد. خوئي، تبريزي، سيستاني: ميتواند قبل از ظهر روزه را باطل كند. امام، خامنه ‏اي، وحيد: بنا بر احتياط واجب قبل از ظهر نميتواند روزه را باطل كند. مكارم، فاضل، صافي: نميتواند روزه را باطل كند. ب: وقت روزه وسيع باشد. شبيري: اگر از شب نيت روزه نكرده باشد مي‌تواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد. اما اگر شب نيت روزه داشته است نمي‏تواند روزه را باطل كند. بقيه مراجع: ميتواند تا قبل از ظهر روزه را باطل كند. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1700؛ امام: تحرير الوسيله، في قضاء صوم شهر رمضان، م 12؛ مكارم، فاضل، خويي: العروه الوثقي، كتاب الصوم، احكام القضاء، م 18؛ منهاج الصالحين، ج 1، م 1056؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1391؛ خامنه اي: رساله آموزشي، ج 1، ص 257؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1176. 🔺🔻🔺🔺🔻🔺🔺🔻🔺🔺🔺 🔸 رعایت ترتیب در روزه های قضا پرسش: آيا رعايت ترتيب درگرفتن روزه هاي قضاي سالهاي قبل لازم است؟(1) پاسخ: همه مراجع: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاي هر كدام را كه اول بگيرد مانعي ندارد و رعايت ترتيب شرط نيست. اما اگر وقت قضاي رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد: وحيد، مكارم: بنا بر احتياط واجب بايد اول قضاي رمضان آخر را بگيرد. امام، بهجت، شبيري، فاضل: بايد اول قضاي رمضان آخر را بگيرد. خويي، تبريزي، سيستاني، صافي، گلپايگاني، نوري: لازم نيست اول قضاي رمضان آخر را بگيرد. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1698 💞 دوستانت رو به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️ ❤️ @havayeadam 💚
‼️ احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 💞 دوستانت رو به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️ ❤️ @havayeadam 💚💕
🔸افراد معاف از روزه (قسمت اول) پرسش: حكم روزه دختراني كه تازه به سن تكليف ميرسند و روزه گرفتن برايشان بسيار سخت است چيست؟(1) پاسخ: آیات عظام خويي، مكارم: اگر قادر به روزه گرفتن نباشد روزه بر او واجب نيست اما بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و اگر تا رمضان آينده قادر بر قضاي آن هم نباشد قضا نيز ندارد و اگر تا رمضان آينده توانست بايد آنرا قضا كند. تبريزي: روزه بر او واجب نيست اما بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و هر وقت توانست به احتياط واجب بايد آنرا قضا كند. فاضل، صافي، بهجت: روزه بر او واجب نيست اما بعدا قضاي روزه را بگيرد و كفاره ندارد. خامنه اي: بايد روزه بگيرد اما هر وقت دچار حرج و مشقت شد ميتواند افطار كند و در مورد تشنگي به احتياط واجب به مقدار ضرورت اكتفا كند و در بقيه روز امساك كند و در هر صورت بعدا بايد روزه را قضا نمايد. سيستاني: بايد روزه را بگيرد اما اگر غير قابل تحمل شد ميتواند بخورد و بياشامد اما به احتياط واجب به مقدار رفع ضرورت اكتفا كند اما تا افطار بايد از مبطلات پرهيز كند و بايد روزه را قضا نمايد اما كفاره ندارد. شبيري: لازم نيست روزه بگيرد اما بايد آنرا قضا كند و اگر قضاي روزه را بدون عذر تا رمضان آينده انجام نداد به فتوا و اگر با عذر انجام نداد به احتياط بايد يك مد طعام به فقير بدهد. پاورقي: 1- بهجت: وسيله، م 1140؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 568؛ صافي، جامع الاحكام، ج 1، س 486؛ خامنهاي: سايت؛ خوي: صراه النجاه، ج 1، س 1182؛ مكارم، رساله، پاورقي م 1909؛ تبريزي: استفتائات جديد، ج 2، س 567؛ سيستاني، رساله جامع، م 1960؛ شبيري: رساله، م 1753 و 1712؛ خامنهاي: احكام روزه، م 13. 💞 دوستانت رو به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️ ❤️ @havayeadam 💚💕
روزه مسافر 🔸روزه مسافری که هنگام خواب به وطن رسیده: پرسش: فرموده ايد که شخص مسافري که به وطن بر مي گردد اگر قبل از ظهر به وطن برسد و نيت روزه رمضان کند روزه وي صحيح مي باشد. حال اگر اين شخص قبل از ظهر به وطن برسد وليکن خواب بوده است ومثلا بعد از ده دقيقه از خواب بيدار شده است و الان نيت روزه مي کند ايا روزه وي صحيح است؟ پاسخ: خامنه اي: در فرض سوال که بخشي از روز را بدون نيت سپري کرده بنا براحتياط واجب بايد آن روز را روزه بگيرد و قضاي آن را نيز بجا آورد. (دفتر تهران) مکارم: هرگاه بعد از ظهر نيت روزه کرده ،کفايت نمي کند مگر اينکه قبل از خواب اين نيت را داشته باشد. ش197465 زنجاني: چنانچه ولو به صورت ارتکازي نيت داشته که با رسيدن به وطن روزه بگيرد، روزه اش صحيح است .ش10051 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 🔸 شک در رسیدن مسافر به وطن قبل از ظهر: پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان به وطن مي رسد ولي شک دارد که در هنگام اذان ظهر رسيده است و يا بعد از اذان؛ آيا روزه آن روز او صحيح است (به عبارت ديگر، بين استصحاب عدم وصول به وطن در هنگام اذان ظهر و استصحاب عدم زوال هنگام رسيدن به وطن ، کدام يک مقدم است؟ پاسخ: خامنه اي: در فرض مذکور روزه صحيح است .ش 560851 زنجاني: بنا بر عدم وصول بگذارد.ش10098 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔸 شک در رسیدن مسافر به وطن قبل از ظهر به جهت خواب بودن: پرسش: شخصي در ماه مبارک مسافر بوده است و در حين برگشت به وطن خوابش ميرود لذا وقتي از خواب بيدار ميشود که به وطن رسيده است و شک دارد که هنگام اذان در وطن بوده است و يا خارج از وطن آيا روزه او صحيح است؟ پاسخ: خامنه اي: روزه آن روز صحيح نيست. شماره استفتاء 553004 مکارم: روزه ندارد. ش197465 زنجاني: روزه اش صحيح نيست.ش10051 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔸شک به خارج شدن از حد ترخص بعد از اذان: پرسش: شخصي در ماه رمضان به قصد مسافرت از شهر خود خارج شده و بعد از اين که از شهر و حد ترخص مي گذرد شک مي کند که آيا اين خروج از شهر و يا حد ترخص بعد از اذان بوده است ويا قبل ازاذان آيا روزه اين شخص صحيح است؟ پاسخ: خامنه اي: روزه صحيح نيست. مکارم: روزه او صحيح است. ش196420 زنجاني: بلي.ش9967 صافي: در فرض سوال احتياط اتمام روزه و قضا آن است.ش113617 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني 💞 دوستانت رو به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🔸 خوردن و آشامیدن پرسش: حكم خوردن و آشاميدن به صورت سهوي و غير عمد در روزه چيست؟ پاسخ: همه مراجع: اگر روزه دار سهواً چيزي بخورد يا بياشامد، روزه اش باطل نميشود و فرقي بين روزه واجب يا مستحب نيست. (1) پاورقي: 1- توضيح المسائل16 مرجع، م 1575. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔸تزریق سرم برای روزه دار پرسش: حكم تزريق سرم براي روزه دار چيست؟(1) پاسخ: سبحاني، وحيد، تبريزي: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم غذايي و تقويتي خوداري كند. شبيري: بايد از سرمي كه به عنوان غذا استفاده ميشود خودداري كند. خامنه اي: بنابر احتياط واجب، بايد از تزريق سرم خودداري كند. مكارم: جايز نيست. ، سيستاني،صافي،: استفاده از سرم اشكالي ندارد. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1576؛ منهاج الصالحين ج 1 كتاب الصوم التاسع؛ شبيري استفتائات روزه س 29؛ فاضل، رساله، م 1630 – استفتائات جديد، تبريزي، ج 2، س 572؛ مكارم، رساله، م 1339؛ خامنه اي، اجوبه، س 767؛ سيستاني رساله جامع ج 1، م 1958. صافي:جامع الاحكام، ج 1س473 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔸فرو بردن اخلاص دهان و سینه و دماغ پرسش: حكم فرو بردن اخلاط سر و سينه براي روزه دار چيست؟(1) پاسخ: الف: اگر به فضاي دهان نرسيده باشد: همه مراجع: براي روزه اشكالي ايجاد نميكند. ب: اگر داخل فضاي دهان شود: سيستاني، شبيري، مظاهري: اشكالي ندارد و روزه را باطل نميكند. اراکي: نبايد آن را فرو ببرد. امام، خامنه اي، تبريزي، خوئي، وحيد، مكارم، صافي، گلپايگاني، سبحاني، بهجت، فاضل، نوري: بنا بر احتياط واجب نبايد آن را فرو ببرد. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1580. 💞 دوستانت رو به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️ ❤️ @havayeadam 💚
515 📌 ❓سوال: سلام اگه کسی سه‌شنبه‌بخواد از تهران بره کرج، قصد ده روزه هم بکنه، سه‌شنبه هم بخواد روزه‌ی پیشواز رو بگیره، باید بعداز اذان ظهر ازتهران حرکت کنه یا چون میخواد قصد ده روزه بکنه صبح هم میتونه بره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله باید بعد از اذان ظهر حرکت کنند حتی اگه بخوان قصد ده روز کنند. چون قصد ده روز رو از وقتی که وارد مقصد میشوند باید انجام بدن. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
515 📌 ❓سوال: سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم غیب و شهادت در کلام استاد علامه شهید مطهری (ره) : غیب و شهادت جهان بینی توحیدی اسلامی، جهان را مجموعی از غیب و شهادت می داند، یعنی جهان را تقسیم می كند به دو بخش: جهان غیب و جهان شهادت. در خود قرآن كریم مكرّر از غیب و شهادت، خصوصا از غیب، یاد شده است. ایمان به «غیب» ركن ایمان اسلامی است: اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ [1]. آنان كه به غیب ایمان می آورند. وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ [2]. خزائن غیب نزد اوست و جز او كسی به آنها آگاه نیست. غیب یعنی نهان. غیب یا نهان دو گونه است: نسبی و مطلق. غیب نسبی یعنی چیزی كه از حواسّ یك نفر به علّت دور بودن او از آن یا علّتی نظیر این، نهان است، مثلا برای كسی كه در تهران است، تهران شهادت است و اصفهان غیب است، امّا برای كسی كه در اصفهان است، اصفهان شهادت است و تهران غیب است. مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 138 در قرآن كریم در مواردی كلمه ی غیب به همین مفهوم نسبی آمده است، مثل آنجا كه می فرماید: تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ اَلْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْكَ [3]. اینها از جمله خبرهای غیب است كه بر تو وحی می كنیم. بدیهی است كه قصص گذشتگان برای مردم این زمان غیب است، امّا برای خود آنها شهادت است. ولی در مواردی دیگر قرآن كریم كلمه ی غیب را به حقایقی اطلاق می كند كه «نادیدنی» است. فرق است میان واقعیّتی كه قابل حسّ و لمس باشد ولی به علّت دوری یا مانع، دیده نشود- آنچنان كه اصفهان از كسانی كه در تهران هستند نهان است- و میان واقعیّتهایی كه به علّت نامحدودی و غیر مادّی بودن، قابل احساس به حواسّ ظاهره نیست و به این اعتبار نهان است. بدیهی است آنجا كه قرآن مؤمنان را توصیف می كند كه به «غیب» ایمان دارند، مقصود غیب نسبی نیست، به غیب نسبی همه ی مردم- اعمّ از كافر و مؤمن- ایمان و اعتراف دارند. همچنین آنجا كه می فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ» كه اطّلاع بر غیب را منحصر به ذات حق می كند، مقصود غیب مطلق است و با غیب نسبی سازگار نیست. آنجا كه غیب و شهادت با یكدیگر ذكر می شوند، مثلا می فرماید: «عالِمُ اَلْغَیْبِ وَ اَلشَّهادَةِ هُوَ اَلرَّحْمنُ اَلرَّحِیمُ » [4] او دانای نهان و پیداست، او بخشنده و مهربان است، یعنی دانای محسوس و نامحسوس است، باز ناظر به غیب نادیدنی است نه غیب نسبی. رابطه ی این دو جهان (جهان غیب و جهان شهادت) چگونه است؟ آیا جهان محسوس مرزی دارد و ورای این مرز جهان غیب است؟ مثلا از اینجا تا پشت بام آسمان، جهان شهادت است و از آن به بعد جهان غیب است؟ بدیهی است كه این گونه تصوّرات، عامیانه است. با این فرض كه مرزی جسمانی دو جهان را از هم جدا كند، هر دو جا شهادت و هر دو جهان جسمانی و مادّی خواهد بود رابطه ی غیب و مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 139 شهادت را با تعبیری مادّی و جسمانی نمی توان توضیح داد. حدّ اكثر تعبیری كه مطلب را به ذهن نزدیك كند این است كه بگوییم شبیه رابطه ی اصل و فرع یا شخص و سایه است، یعنی این جهان به منزله ی انعكاسی از آن جهان است. از قرآن چنین استنباط می شود كه هر چه در این جهان است «وجود تنزّل یافته ی» موجودات جهان دیگر است. آنچه در آیه ی سابق الذّكر، «مفاتح» نامیده شده در آیه ی دیگر «خزائن» نامیده شده است: وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ [5]. هیچ چیزی نیست مگر آنكه خزانه ها و اصلهای آن نزد ماست. از آن فرود نمی آوریم مگر به اندازه ی معیّن. به این حساب است كه قرآن همه چیز، حتّی اشیائی نظیر سنگ و آهن را «نازل شده» تلقّی می كند: وَ أَنْزَلْنَا اَلْحَدِیدَ [6]. ما آهن را فرود آوردیم. بدیهی است كه منظور این نیست كه همه ی اشیاء و از آن جمله آن را از مكانی به مكانی دیگر انتقال داده ایم. آری، آنچه در این جهان است «حقیقت» و «اصل» و «كنه» آن در جهانی دیگر است كه جهان غیب است و آنچه در آن جهان است «رقیقه» اش، «ظلّ» و «سایه» اش، مرتبه ی تنزّل یافته اش در این جهان است [7]. چرخ با این اختران، نغز و خوش و زیباستی*صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبان معرفت*بر رود بالا همی با اصل خود یكتاستی صورت عقلی كه بی پایان و جاویدان بود*با همه و بی همه مجموعه و یكتاستی این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری*گر أبو نصرستی و گر بوعلی سیناستی مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 140 قرآن همچنانكه تحت عنوان «غیب» نوعی ایمان و بینش را درباره ی هستی عرضه می دارد و لازم می شمارد، احیانا تحت عناوین دیگر این مطلب را بیان می كند، از قبیل ایمان به «ملائكه» یا ایمان به رسالت رسل (ایمان به وحی) : قسمت دوم در پست بعدی : 👇👇👇
قسمت دوم پاسخ به سوال : ❓سوال: سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون ادامه پاسخ: آمَنَ اَلرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ [8]. پیامبر و مؤمنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند. همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و فرستادگانش. وَ مَنْ یَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً [9]. آن كس كه به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین كفر بورزد گمراه شده، گمراه شدن دوری. در این دو آیه، ایمان به كتابهای خدا مستقلّا ذكر شده است. اگر مقصود از این كتابها، كتابهای آسمانی بود كه بر پیامبران نازل شده است، همان ایمان به رسل كافی بود. این قرینه است كه مقصود از این كتابها حقایقی از نوعی دیگر است كه از نوع دفتر و ورقه نیست. در خود قرآن مكرّر از حقایقی نهانی و غیبی با نام «كتاب مبین» ، «لوح محفوظ» ، «امّ الكتاب» ، «كتاب مرقوم» و «كتاب مكنون» یاد شده است [10]. ایمان به این نوع كتب ماورائی، جزئی از ایمان اسلامی است. اساسا پیامبران آمده اند كه به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند كه بشر تا آنجا كه برایش مقدور است تصوّری، هر چند مجمل، از مجموع نظام آفرینش داشته باشد. خلقت آفرینش محدود به امور حس كردنی و لمس كردنی كه در حوزه ی علوم حسّی و تجربی است، نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند. متأسّفانه موج اندیشه های محدود مادّی و حسّی كه از مغرب زمین برخاسته به مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 141 آنجا كشیده كه گروهی اصرار دارند همه ی مفاهیم عالی و وسیع و گسترده ی جهان بینی اسلامی را تا سطح محسوسات و مادّیّات تنزّل دهند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زمان نیّت روزه‌های واجب ⁉️ زمان نیّت روزه‌های واجب به‌طور عادی چه زمانی است؟ 👈 نیّت برای روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح و برای روزه غیر معیّن (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
516 📌 ❓سوال: سلام...اگر درباره رئیس جمهور و مسئولان حرفی بزنیم ؛ درباره کارهایی که درگذشته کردن غیبت حساب میشه؟!یا اگر بگیم این کارا رو میکنن که فلان چیز اتفاق بیفته گناه هست؟یا شنیدن و بدگفتن از مسئولان غیبت و گناه است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم آیت الله مکارم شیرازی: حکم غیبت مسئولین پرسش : آیا بررسى کارهاى مسئولین نظام مقدّس جمهورى اسلامى در غیاب آن ها با عنایت به مفاد حدیث شریف «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏» از نظر شرع مقدّس اسلام غیبت محسوب مى شود؟ پاسخ : غیبت هیچ کس جایز نیست، و غیبت آن است که عیب پنهانی و مخفی شخص، نزد کسی که از آن اطلاع ندارد بیان شود؛ امّا انتقادهای سازنده همراه ادب و احترام اشکالی ندارد. (سایت معظم له) توضیح: غیبت در مسائل شخصی آن هم مربوط به مطالبی است که موجب ناراحتی غیبت شونده باشد. اما اگر عیب ها و انتقادات در ارتباط با حوزه کاری و مسئولیت اجتماعی افراد بیان شود و هدفی جز اصلاح کارکرد اجتماع در میان نباشد، نه تنها جنبه غیبت نخواهد داشت، بلکه نقد و تحلیل منصفانه و به دور از هر گونه حب و بغض رفتار و گفتار مسئولین، یک امر لازم برای رشد و تعالی جامعه و کشور است و برکات زیادی برای فرد و جامعه دارد و موجب اصلاح عیب آنها و بر طرف شدن نواقص کارها و برنامه هایشان می شود. در اسلام موضوعاتی چون نصیحت (امر به معروف و نهی از منکر) ائمه مسلمین، جرح و تعدیل (تکذیب و تأیید) راویان و گواهان، نُصح مستشیر و ... وجود دارند که با کمی دقت در آنها درخواهیم یافت که امکان بروز و ظهور چنین موضوعاتی، جز با نقدها و تحلیل هایی که شاید برخی از آنها در نگاه اول، مشابه غیبت ارزیابی شوند، امکان پذیر نخواهد بود. بر این اساس، چنین نقدها و تحلیل هایی، اگر تنها جهت شناخت وضعیت حاکم بر جامعه و تلاش برای بهبود آن باشد، ایرادی نخواهد داشت، اما اگر افرادی بخواهند در ضمن تحلیل و نقد، عقده ها و کینه های شخصی و گروهی خود را برآورده ساخته و علاوه بر سخنان لازم در یک نقد سالم، گفتاری را در ارتباط با طرف مقابل بر زبان آورند که بود و نبود آن در تحلیل انجام شده مساوی است، در برابر پروردگار مسئول خواهند بود و از آن جایی که هر فرد به درون خود آگاهی کامل دارد، شناسایی مرز بین تحلیل و غیبت در این موارد که تا حد زیادی وابسته به انگیزه افراد است، چندان دشوار نخواهد بود. مطالعه بیشتر احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
517📌 ❓سوال: سلام ووقت بخیر، درخصوص روزه برای افرادی ک دوتا وطن اختیار کردند سوال داشتم و جابجایی بین دووطن چطوربایدباشد ک روزه صحیح باشد؟؟ ممنونم مرجع آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم هنگام خروج از یک وطن باید بعد از اذان ظهر باشد و هنگام رسیدن به وطن بعدی نیز باید قبل از اذان ظهر باشد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
518📌 ❓سوال: سلام، مرجع: آیت‌الله‌خامنه‌ای این درسته که موقع پریود خواندن هفت‌آیه بیشتر از قرآن کراهت داره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در زیر حکم غسل، نماز جماعت، سجده زیارت عاشورا و قرآن خواندن برای حائض و مستحاضه قلیله طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله آمده است: 🔸س. آیا زن حائض می‌تواند غسل مستحبی مانند غسل جمعه انجام دهد؟ ج. مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد. 🔸س: آيا زن در حال استحاضه قليله، مى‌تواند براى نماز جماعت وارد مسجد شود؟ ج) مانع ندارد. 🔸س: آيا سجده زيارت عاشورا براى خانم‌هايى که عذر شرعى دارند، جايز است؟ ج) اشكال ندارد. 🔸س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟ ج) خواندن قرآن به‌جز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
519📌 ❓سوال: دیشب قسمتی از بدنم خونی بود شستم و با دستمال خشک کردم و دستم هم با تری دستمال کاملا خیس شده بود و دستم رو به چیزای مختلفی زدم بعدا متوجه شدم که خون بدنم با شستن پاک نشده بوده و دستمالی که بدنم رو باهاش خشک کردم خونی بوده حالا می خوام بدونم وسایلی که بهشون دست زدم حکمشون چیه؟؟؟مرجع آقای مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر یقین به نجاست دستمال و انتقال آن داشته باشید به احکام زیر دقت کنید و مطالعه کنید. اما اگر شک دارید ، تکلیفی ندارید و چیزی نجس نشده است. صورت سرایت نجاست به شئی پاک بر اثر ملاقات با شئی نجس [اسباب سرایت نجاست ] پرسش : اگر دو چیزی که یکی پاک و دیگری نجس است با هم ملاقات کنند آیا نجاست منتقل می شود؟ پاسخ : هرگاه چيز پاكى با چيز نجسى ملاقات كند و يكى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مى‏شود، امّا اگر هر دو خشك باشند يا رطوبت بقدرى كم باشد كه سرايت نكند، پاك است (مگر در ملاقات چيزى با مرده انسان پيش از غسل دادن كه احتياط واجب اجتناب است، هرچند خشك باشد). واسطه ها در نجاست [اسباب سرایت نجاست ] پرسش : چنانچه شیئى با تماسّ با نجاست نجس شود، سپس خود این شىء با شىء دوّمى تماس پیدا کند و همان طور شىء دوّم با شىء سوّم و... حال این واسطه ها تا چه تعداد باعث انتقال نجاست به شىء بعدى مى شود؟ پاسخ : تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سوّمى بخورد نجس مى شود، ولى اگر شىء سوّم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد. و این امر بسیارى از مشکلات باب طهارت و نجاست را حل مى کند. پرسش : واسطه سوم که می فرمایید نجس است ولی نجس نمی کند چگونه است؟ پاسخ : این را با یک مثال ساده روشن می کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی شود. اینجاست که می گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha