🔸 خمس و زکات کودک
⁉️ آیا خمس و زکات بر کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیدهاند، واجب میشود؟
✅ زکات مال بر شخص غیربالغ واجب نیست، ولی اگر خمس به مال او تعلّق بگیرد (مثل اینکه معدن یا مال حلال مخلوط به حرام باشد)، بر ولی شرعی او پرداخت آن واجب است، مگر خمسِ سودِ حاصل از تجارت با اموالِ او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولی واجب نیست، بلکه بنا بر احتیاط در صورتی که سود حاصل باقی بماند ادای خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف، واجب است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
567 📌
❓سوال:
سلام ....یه عزیزی هست وقتی بهش میگیم خداروشکر کن که تو رو افریده و این همه نعمت بهت داده میگه خب میخواست نکنه درجواب چنین شخصی چه باید گفت؟؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
شاید بهترین راه اینکه انسان باید شکر گذار باشه،
توجه دادن به دو چیز است:
عجز و نیاز ما
لطفی که دیگران بخاطر نیاز ما به ما می کنند
میتوان با مثال زدن این وضعیت ذهنی رو برای ایشان ترسیم کرد که اگر
در شرایطی که ایشون میتونه به کسی کمک کنه که جونش رو نجات بده،
و این کار رو بکنه
آیا اون شخصی که نجات یافته همین جمله رو به ایشون بگه
احساس بدی بهش دست نمیده؟
از ناسپاسی احساس بدی بهش دست نمیده؟
سپاسگذاری و تشکر کردن چیزی است که عقل هر انسانی به اون حکم میکنه و هر انسانی رو خوشحال میکنه.
خداوند هم از شکر و سپاسگذاری انسان ها خشنود میشه ، البته بخاطر خود انسان که درک کرد و شکر کرد و موجب پیشرفت خودش شد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
568 📌
❓سوال:
لطفا علت قیام امام حسین رو به زبون ساده توضیح بدید؟چرا امام حسین به کربلا رفت؟چرا زن و بچه همراه خود برد؟ایا خدا نمیشد مانع به شهادت رسیدن امام حسین به این نحو بشه؟
به زبون ساده وقابل فهم توضیح بدید
✅پاسخ:
سلام علیکم
علت قیام را از زبان خود امام که خیلی ساده و واضح بیان کرده اند ، نقل میکنیم:
🔰 امام حسین(ع)هنگام عزیمت به سوی عراق ، خطبه ای ایراد کرد و طی آن انگیزه قیام خود را چنین شرح داد:
«مردم! پیامبر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانی با حکومت ستمگری مواجه گردد که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان الهی را درهم می شکند، با سنت و قانون پیامبر از در مخالفت درآمده در میان بندگان خدا راه گناه و معصیت و تجاوزگری و دشمنی در پیش می گیرد، ولی او در مقابل چنین حکومتی، با عمل و یا با گفتاراظهار مخالفت نکند، برخداوند است که آن فرد(ساکت)را به کیفرهمان ستمگر(آتش جهنم)محکوم سازد.
مردم! آگاه باشید اینان(بنی امیه)اطاعت خدا را ترک و پیروی ازشیطان را بر خود فرض نموده اند، فساد را ترویج و حدود الهی راتعطیل نموده فی را(که مخصوص به خاندان پیامبر است)به خوداختصاص داده اند و من به هدایت و رهبری جامعه مسلمانان و قیام بر ضد این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر داده اند، ازدیگران شایسته ترم ...»
(طبری، همان کتاب، ص 229 - ابن اثیر، الکامل فی التاریخ،ج 4، ص 48.)
🔰 انگیزههای مختلفی برای به همراه داشتن زنان و کودکان بیان کردهاند؛ مانند:
🔺 پذیرش مصلحت و اراده الهی؛ یعنی مصلحت خدا این بود که امام حسین(ع) و یارانش شهید، و خانوادهاش اسیر باشند؛ یعنى رضاى حق تعالی در این مصلحت بود و چنین مصلحت؛ یعنى جهت کمال فرد و بشریّت.
(سید بن طاووس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 65، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1348ش.)
🔺انگیزه مذهبی؛ یعنی از آنجا که محتوای قیام امام حسین(ع)، مذهبی و مقدس است، آوردن خانواده به همراه خود، از نظر آثار مذهبی، بسیار سودمند و مؤثر بود؛ زیرا عرفان و محبتی که در دل اهلبیت امام(ع)، نسبت به خداوند بود، برای همراهانِ دیگر امام، بسیار درسآموز و کارگشا بود.
(فاضل استرآبادی، محمد، عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب، ص 234 – 235، قم، مؤسسه شیعهشناسی، چاپ اول، 1391ش.)
🔺 انگیزه امنیتی؛ امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا خانوادهاش را به آنجا بفرستد و هیچکس هم پیشنهاد نکرد که من از خاندانت حمایت میکنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که مأموران یزید، خانواده امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان درآورند.
(همان، ص 235 – 236.)
سید بن طاووس میگوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهلبیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، میگذاشت، احتمال میرفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زنندهای پیش میآمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز میداشت».
اللهوف على قتلى الطفوف، ص 84.
🔰این حرکت و قیام باید صورت میگرفت. همانطور که در روایات نیز آمده است، لشکریانی از جن و ملک به امداد امام حسین علیه السلام آمدند، که امام انها را رد کرد و بر مشیت و خواسته الهی که این امر باید بصورت طبیعی پیش برود تاکید کردند.
مصلحت طبیعی پیش رفتن این امر ، این بود که ظلمِ ظالم و حق اهلبیت علیهم السلام و اسلام واقعی شناخته نمیشد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
569 📌
❓سوال:
درمورد ذکر اسئل الله من فضله توضیح بدید...فضل خدا یعنی چه...اینکه ازفضل خدا بخوایم به چه معناست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
این ذکر در آیه 32 سوره نساء است که از تفسیر المیزان مراد و معنایش را بیان میکنیم:
علامه طباطبائی:
و به هر حال پس معناى آيه بنا بر بيانى كه كرديم اين مىشود:
(آرزو مكنيد كه شما نيز آن برتريها و مزاياى مالى و غير مالى كه ديگران دارند و خداى تعالى يكى از دو طايفه شما مردان و زنان را به آن اختصاص داده به شما نيز بدهد، و خلاصه مردان آرزو نكنند اى كاش مزاياى زنان را مىداشتند، و زنان نيز آرزو نكنند اى كاش مزاياى مردان را مىداشتند) براى اين كه اين فضيلت بدون جهت به صاحبان آن داده نشده، يا صاحب فضيلت آن را با نفسيت اجتماعى خود به دست آورده، و يا با عمل اختياريش يعنى تجارت و امثال آن، و معلوم است كه هر كس هر چيز را كسب كند از آن بهرهاى خواهد داشت، و هر كس هر بهرهاى دارد به خاطر اكتسابى است كه كرده." وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ..."
غالبا انعام و احسانى كه شخص منعم به ديگرى مىكند از چيزهايى است كه در زندگى او زيادى است و به همين جهت از انعام تعبير مىشود به (فضل- زيادى)، و از آنجايى كه در جملات قبل خداى تعالى مردم را از اين كه چشم به فضل و زيادىهايى كه ديگران دارند بدوزند نهى فرمود، و از سوى ديگر از آنجايى كه زياده طلبى و داشتن مزاياى زندگى، و بلكه يگانه بودن در داشتن آن، و يا بگو از همه بيشتر داشتن و تقدم بر سايرين يكى از فطريات بشر است، و هيچ لحظهاى از آن منصرف نيست، بدين جهت در جمله مورد بحث مردم را متوجه فضل خود كرد، و دستور داد روى از آنچه در دست مردم است بدانچه در درگاه او است بگردانند، و از فضل او درخواست كنند، چون همه فضلها به دست او است آن افرادى هم كه
فضلى و يا فضلهايى دارند، خدا به آنان داده، پس همو مىتواند به شما نيز بدهد، و شما نيز از ديگران و حتى از آنهايى كه آرزوى برترىهايشان را داشتيد برتر شويد.
خداى تعالى نام اين فضل را نبرده و آن را مبهم گذاشته، نفرموده از خداى تعالى كدام فضل او را سؤال كنيد، بلكه با آوردن لفظ (من- از) فرموده: از فضل او درخواست كنيد، و
[دو فائدهاى كه جمله" وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ" افاده مىكند]
سربسته گفتن اين سخن دو فايده داده، اول اين كه ادب دعا و درخواست بنده از خداى تعالى را به بندگان آموخته چون انسانى كه جاهل به خير و شر واقعى خويش است، اگر بخواهد از پروردگارش كه عالم به حقيقت حال او است، و حقيقت حال آنچه براى خلقش نافع است را مىداند، و بر هر چيز توانا است، چيزى درخواست كند جا دارد تنها خير خود را از او بخواهد و انگشت روى مصداق خير مگذارد، و سخن به درازا نكشاند، و راه رسيدن به آن را معين نكند، زيرا بسيار ديدهايم كه شخصى نسبت به يك حاجت از حوايج خاصهاى از قبيل مال يا فرزند يا جاه و منزلت يا بهبودى و عافيت بى طاقت شده و در به دست آوردن محبوبش دست به دعا برداشته، و هر وقت دعا مىكند جز بر آمدن آن حاجتش چيزى نخواسته ولى همين كه دعايش مستجاب و حاجتش داده شده آن وقت معلومش گشته كه هلاكت و خسرانش در همان بوده.
فايده دوم اينكه اشاره كند به اينكه واجب است خواسته آدمى چيزى نباشد كه با حكمت الهيه منافات داشته باشد، حكمتى كه در تكوين به كار برده، و يا در تشريع، پس بايد از آن فضل كه به ديگران اختصاص داده، در خواست نكنند چون اگر فرضا مردان فضلى را كه خدا به زنان داده بخواهند، يا زنان فضل مخصوص مردان را بخواهند، و خداى تعالى هم به ايشان بدهد، حكمتش باطل و احكام و قوانينى كه به مقتضاى حكمت تشريع فرموده فاسد مىشود، (دقت فرماييد).
پس سزاوار اين است كه انسان وقتى از خداى تعالى حاجتى را مىخواهد (كه سينهاش از نداشتن آن به تنگ آمده) از خزينه غيب خدا بخواهد، نه اينكه از دارندگان آن بگيرد، و به او بدهد، و وقتى هم از خزينه غيب او مىخواهد رعايت ادب را نموده خداى تعالى را علم نياموزد، زيرا خدا عالم به حال او است، و مىداند كه راه رسيدن به حاجتش چيست، پس بايد اينطور درخواست كند: كه پروردگارا حاجت مرا به آن مقدار و آن طريقى كه خودت مىدانى خير من در آن است بر آورده بفرما.
و اما اينكه در آخر آيه فرمود:" إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً" براى اين بود كه نهى در اول آيه را تعليل نموده، بفهماند اگر گفتيم شما آنچه را كه خداى تعالى به ديگران داده تمنا نكنيد، علتش اين است كه خداى تعالى به همه چيز دانا است، و راه مصلحت هر كسى را مىداند، و
در حكم خود خطا نمىكند.
ترجمه الميزان، ج4، ص: 535 الی 538
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
570 📌
❓سوال:
سلام من در نماز بعضی موقعه ها در تشهد از روی عادت به مقدار نچندان زیاد دستم را بر روی آن پایم تکان میدادم ایا نمازم باطل است؟
سلام آیا گفتن بسم الله در رکعت سوم و چهارم به صحت نماز ضربه میزند
✅پاسخ:
سلام علیکم
جواب سوال اول:
اگر شکل ظاهری نماز به هم نمی خورده ، نماز صحیح است.
بهتر است در نماز سکون و آرامش را حفظ کنید
و بصورت کلی حالت نماز نباید بهم بخورد.
جواب سوال دوم:
خیر ؛ نماز صحیح است.
اگر به اشتباه خوانده شده بهتر است سجده سهو بعد از نماز انجام دهد.
اما اگر با اراده و برای خواندن سوره حمد به جای تسبیحات بوده، صحیح است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
571 📌
#تجوید
#الله
❓سوال:
سلام . لطفا شیوه صحیح تلطف کلمه الله رو بیان کنید.
✅پاسخ:
سلام علیکم
تلفظ صحیح لفظ جلاله "الله"
حرف « لام » در لفظ جلاله ( اَلله ) گاهي تغليظ و گاهي ترقيق مي شود.
🔺تغليظ: در لغت به معناي چاق و فربه نمودن مي باشد. و در تجويد به معناي چاق و فربه تلفظ كردن حرف لام لفظ جلاله است.
🔺ترقيق: در لغت به معناي رقيق كردن است و در تجويد به معناي نازك و ظريف تلفظ كردن حرف مي باشد.
🔰عبارات تغليظ ها: اَللهُ- حِزْبَ اللهِ- حُدُودُ اللهِ- وَ اللهِ- وَاتَّقُواللهِ
🔰عبارات رقيق ها: بِسْمِ اللهِ- مِنْ فَضْلِ اللهِ- لِلّهِ
❇️توضیح:
🔸چنانچه يكي از حركات فتحه و ضمه، قبل از لام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث تغليظ حرف لام مي شود.
🔸 چنانچه حركت كسره، قبل ازلام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث ترقيق حرف لام مي شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
572 📌
#دیه
❓سوال:
دیه زخم سطحی در صورت چیست
✅پاسخ:
سلام علیکم
دیه جراحات در قانون مجازات اسلامی :
فصل ششم – دیه جراحات
ماده 709- جراحات سر و صورت و دیه آنها به ترتیب ذیل است:
الف- حارصه: خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود، یک صدم دیه کامل
ب- دامیه: جراحتی که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد، دو صدم دیه کامل
پ- متلاحمه: جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد، سه صدم دیه کامل
ت- سمحاق: جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد، چهار صدم دیه کامل
ث- موضحه: جراحتی که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان را آشکار کند، پنج صدم دیه کامل
ج- هاشمه: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود گرچه جراحتی را تولید نکند، ده صدم دیه کامل
چ- مُنَقَّله: جنایتی که درمان آن جز با جابه جا کردن استخوان میسر نباشد، پانزده صدم دیه کامل
ح- مأمومه: جراحتی که به کیسه مغز برسد، یک سوم دیه کامل
خ- دامغه: صدمه یا جراحتی که کیسه مغز را پاره کند، که علاوه بر دیه مأمومه، موجب ارش پاره شدن کیسه مغز نیز می باشد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 خرید و فروش صوری
⁉️ بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود میکنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده، خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟
✅ این نوع بیع صوری و وسیلهای برای دستیابی به قرض ربوی میباشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس به خرید نقدی یا نسیه آن از مشتری به همان قیمت یا بیشتر، اقدام نمایند، اشکال ندارد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 صدقه دادن زن از اموال خودش
⁉️ آیا زن برای دادن صدقه یا کمک به والدین از اموال خودش هم باید از شوهر اجازه بگیرید؟
✅ اگر با اموال خودش باشد، به خودی خود به اجازه شوهر نیازی نیست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 میزان نفقه
⁉️ ۱) نفقهی زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟
۲) آیا نفقهای که زن از شوهر دریافت میکند، در صورتی که تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؟
✅ ۱) نفقهی واجب زن عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینهی درمان بیماریهای متعارف و نظافت و ... به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است.
۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 هزینه تحصیل فرزند
⁉️ آیا هزینهی تحصیل فرزند واجب النفقه، بر عهدهی پدر است؟
✅ اگر فرزند توانایی مالی ندارد، در حدّی که عرفاً از نیازهای لازم زندگی محسوب میشود، مانند تحصیلات مقدماتی، بر عهدهی پدر است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
573 📌
#سرنوشت
#قانون_عالم_خلقت
❓سوال:
سلام.اینکه گفته میشه تا خدا نخواد هیچ کس نمیتونه بهمون ضرری برسونه پس چرا درمواردی هست خیلی راحت حرف و دخالت دیگران باعث بهم خوردن کارها میشه؟یعنی خدا خواسته ما ضرر ببینیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
باید عرض کنم بله اگر خداوند در مسئله ای فراتر از قانونی که برای خلقت تعیین شده است، طبق اراده و خواست خودش عمل کند
هیچ قدرتی نمیتواند بر اراده ی الهی غلبه کند.
قانون عالم خلقت این است که ما در دنیایی هستیم که دارای یکسری علت ها و سبب هاست.
و این علت ها و سبب ها گاهی با هم تعارض پیدا می کنند و با هم جمع نمی شود و این خودش موجب میشود که اتفاقاتی می افتد.
مثلا قانون حیوانات این است که آنکه زورش کمتر است غذای حیوانی می شود که زورش بیشتر است.
مثلا وقتی سنگ به پیشانی ما می خورد، از بدن ما عبور نمی کند، بلکه به بدن ما آسیب میزند.
اینها از قوانین عالم مادیات است. ماده با ماده در تعارض واقع می شود.
خب اختیار و اراده هر انسانی هم در خلقت امکان دارد با اراده و اختیار انسانهای دیگر تعارض پیدا کند. مثلا من میخواهم برق را خاموش کنم، شخص دیگری که در اتاق است میخواهد روشن بماند.
حالا در این تعارض و تصادف اراده انسانها، گاهی با هم عاقلانه و منصفانه برخورد می کنند و از عقل خدادادی استفاده می کنند. گاهی هم از زور استفاده می کنند و به دیگری ظلم می کنند.
این تعارض اراده انسانها یک مسئله طبیعی است. مثل تعارض ماده با ماده.
مثل اختلاف نظر اعضای یک خانواده.
مثل اختلاف نظر دو دوست .
مهم این است که همین انسان مامور است در این گونه موارد ، برای حل اختلاف از عقل و انصاف بهره ببرد. و اگر چنین نکند موجب فساد و تباهی و ظلم و جنگ است.
خب آیا میتوان گفت وقتی انسانها از عقل خودشان استفاده نمی کنند و ظلم به دیگران را پلی برای رسیدن به خواسته های نفسانی خود می کنند، یعنی خداوند خواسته است؟
قطعا خیر.
خداوند نظام علی و معلولی که در عالم حاکم کرده است متناسب با انسان و ماده و دنیاست.
اما برای اینکه بین انسانها ، مثل حیوانات هر گونه ظلم و جوری اتفاق نیفتند، برای انسان ها عقل و راهنما و دین فرستاده است.
این یعنی خداوند نمی خواهد که انسان ها به همدیگر ظلم کنند و این حق انتخاب ظلم کردن و ظلم نکردن را به عقل و اختیار او واگذار کرده است. و این را وسیله ای برای رشد انسانها قرار داده است تا کسانی که از عقل خود و انصاف خود بهره می برند و خدایی عمل می کنند از دیگران باز شناخته شوند.
خداوند در قرآن می فرماید: این امتحانات و ابتلاها برای این است که مشخص شود (برای خود انسانها) که کدامیک عمل بهتری دارد.
پس خداوند به انسان قدرت داده است
عقل داده
راهنما و دین داده است
بد و خوب را مشخص کرده است
که او خودش با عقل و اختیار خودش انتخاب کند
و اگر کسی در این مسیر اشتباه کند راه بازگشت داشته باشد.
اگر کسی ظلم کند، ظلم خود را جبران کند.
و اگر کسی جبران نکند خداوند حق مظلوم را از ظالم می گیرد. یا در دنیا و قطعا در آخرت به تمام و کمال.
بله در همین شرایطی که خداوند این قانون ها را در خلقت گذاشته است، حرکت کلی عالم خلقت به سمتی که انسان ها بفهمند که استفاده از عقل و دین و راهنمای دینی، بهترین راه است ادامه دارد.
و این جاست که دشمنان الهی هر مقدار هم تلاش کنند که حق و حقیقت را از بین ببرند و اثر خداو دین و آیین او محو شود، نمی شود!
همینطور خداوند وقتی مظلومی در راه دادخواهی تلاش خودش را بکند و از خداوند کمک بگیرد، اراده خودش را به کمک این مظلوم می فرستد.
اما این مظلوم یک حرکت اولیه باید حتما داشته باشد که نشان بدهد می خواهد در مسیر حق باشد تا خداوند هم یاری برساند.
خداوند در قرآن می فرماید:
همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند..
یعنی سرنوشت هر قومی دست خودش است که چگونه در برابر ظلم قیام کند و خداوند آنها را یاری کند. اینکه چگونه برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند و خداوند نیز یاری شان کند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha