🔸 هزینه تحصیل فرزند
⁉️ آیا هزینهی تحصیل فرزند واجب النفقه، بر عهدهی پدر است؟
✅ اگر فرزند توانایی مالی ندارد، در حدّی که عرفاً از نیازهای لازم زندگی محسوب میشود، مانند تحصیلات مقدماتی، بر عهدهی پدر است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
573 📌
#سرنوشت
#قانون_عالم_خلقت
❓سوال:
سلام.اینکه گفته میشه تا خدا نخواد هیچ کس نمیتونه بهمون ضرری برسونه پس چرا درمواردی هست خیلی راحت حرف و دخالت دیگران باعث بهم خوردن کارها میشه؟یعنی خدا خواسته ما ضرر ببینیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
باید عرض کنم بله اگر خداوند در مسئله ای فراتر از قانونی که برای خلقت تعیین شده است، طبق اراده و خواست خودش عمل کند
هیچ قدرتی نمیتواند بر اراده ی الهی غلبه کند.
قانون عالم خلقت این است که ما در دنیایی هستیم که دارای یکسری علت ها و سبب هاست.
و این علت ها و سبب ها گاهی با هم تعارض پیدا می کنند و با هم جمع نمی شود و این خودش موجب میشود که اتفاقاتی می افتد.
مثلا قانون حیوانات این است که آنکه زورش کمتر است غذای حیوانی می شود که زورش بیشتر است.
مثلا وقتی سنگ به پیشانی ما می خورد، از بدن ما عبور نمی کند، بلکه به بدن ما آسیب میزند.
اینها از قوانین عالم مادیات است. ماده با ماده در تعارض واقع می شود.
خب اختیار و اراده هر انسانی هم در خلقت امکان دارد با اراده و اختیار انسانهای دیگر تعارض پیدا کند. مثلا من میخواهم برق را خاموش کنم، شخص دیگری که در اتاق است میخواهد روشن بماند.
حالا در این تعارض و تصادف اراده انسانها، گاهی با هم عاقلانه و منصفانه برخورد می کنند و از عقل خدادادی استفاده می کنند. گاهی هم از زور استفاده می کنند و به دیگری ظلم می کنند.
این تعارض اراده انسانها یک مسئله طبیعی است. مثل تعارض ماده با ماده.
مثل اختلاف نظر اعضای یک خانواده.
مثل اختلاف نظر دو دوست .
مهم این است که همین انسان مامور است در این گونه موارد ، برای حل اختلاف از عقل و انصاف بهره ببرد. و اگر چنین نکند موجب فساد و تباهی و ظلم و جنگ است.
خب آیا میتوان گفت وقتی انسانها از عقل خودشان استفاده نمی کنند و ظلم به دیگران را پلی برای رسیدن به خواسته های نفسانی خود می کنند، یعنی خداوند خواسته است؟
قطعا خیر.
خداوند نظام علی و معلولی که در عالم حاکم کرده است متناسب با انسان و ماده و دنیاست.
اما برای اینکه بین انسانها ، مثل حیوانات هر گونه ظلم و جوری اتفاق نیفتند، برای انسان ها عقل و راهنما و دین فرستاده است.
این یعنی خداوند نمی خواهد که انسان ها به همدیگر ظلم کنند و این حق انتخاب ظلم کردن و ظلم نکردن را به عقل و اختیار او واگذار کرده است. و این را وسیله ای برای رشد انسانها قرار داده است تا کسانی که از عقل خود و انصاف خود بهره می برند و خدایی عمل می کنند از دیگران باز شناخته شوند.
خداوند در قرآن می فرماید: این امتحانات و ابتلاها برای این است که مشخص شود (برای خود انسانها) که کدامیک عمل بهتری دارد.
پس خداوند به انسان قدرت داده است
عقل داده
راهنما و دین داده است
بد و خوب را مشخص کرده است
که او خودش با عقل و اختیار خودش انتخاب کند
و اگر کسی در این مسیر اشتباه کند راه بازگشت داشته باشد.
اگر کسی ظلم کند، ظلم خود را جبران کند.
و اگر کسی جبران نکند خداوند حق مظلوم را از ظالم می گیرد. یا در دنیا و قطعا در آخرت به تمام و کمال.
بله در همین شرایطی که خداوند این قانون ها را در خلقت گذاشته است، حرکت کلی عالم خلقت به سمتی که انسان ها بفهمند که استفاده از عقل و دین و راهنمای دینی، بهترین راه است ادامه دارد.
و این جاست که دشمنان الهی هر مقدار هم تلاش کنند که حق و حقیقت را از بین ببرند و اثر خداو دین و آیین او محو شود، نمی شود!
همینطور خداوند وقتی مظلومی در راه دادخواهی تلاش خودش را بکند و از خداوند کمک بگیرد، اراده خودش را به کمک این مظلوم می فرستد.
اما این مظلوم یک حرکت اولیه باید حتما داشته باشد که نشان بدهد می خواهد در مسیر حق باشد تا خداوند هم یاری برساند.
خداوند در قرآن می فرماید:
همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند..
یعنی سرنوشت هر قومی دست خودش است که چگونه در برابر ظلم قیام کند و خداوند آنها را یاری کند. اینکه چگونه برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند و خداوند نیز یاری شان کند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
574 📌
#فکر #گناه
❓سوال:
سلام..افکاری که از ذهنمون میگذره گناه محسوب میشه؟مثلا با دیدن کسی بگیم باز این اومد بازازاین حرفازد..چه حرفای الکی میزنه یابگیم همش دروغ میگه ازاین جور چیزا که به ذهن میاد وبادیدن کسی درذهنمون درباره اش با خودمون حرف بزنیم ولی به زبان نیاوریم؟واگر اون شخص پدر مادرباشن ولی به زبان نیاوریم واحترام نگه داریم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
برخی اوقات افکار و احساساتی در ذهن ما میاد که درست نیستند
باید قبل از یقین کردن به درستی و غلط بودنشون، اعتقاد و تصور ذهنی مون رو شکل ندیم.
یعنی فرق قائل باشیم بین اینکه یک چیزی ناخودآگاه به ذهن ما میاد
و بین تصور و اعتقادی که نسبت به اون مسئله در دل ما شکل میگیره.
و نباید در زبان و عمل و رفتار اون احساس ناخودآگاه رو نشون داد.
و تا وقتی نشان ندهیم به هر نحوی، چیزی بر عهده ما نیست.
اما اگر این افکاری که میگید، فکر گناه باشه، و ادامه ندهد و ناخودآگاه باشه و منجر به عمل و گناهی نشه، بعنوان گناه نوشته نمیشه.
اما اگر انسان عمدا به گناهی فکر کنه و منجر به گناه بشه یا مدام در ذهن پرورش بده ، میتونه گناه هم باشه.
فکر گناهی که منجر به گناه بشه ، خودش هم گناه هست.
و چون فکرهای گناه غالبا با ادامه دادنش، منجر به گناه میشه، مقدمه گناه میشن.
و مقدمه گناه هم ، حرامه و نباید انجام داد.
پس بهتره وقتی فکر نادرستی به ذهن انسان میاد، سعی کنه فکر رو مدیریت کنه و اون فکر رو از ذهنش خارج کنه و ادامه نده. تا منجر به گناه بشه.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
575 📌
پاسخ به #شبهه #آتاترک
❓سوال:
*🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:*
*کشاورزان برای ما گندم و برنج و ... کشت میکنند،*
*دامداران گوشت و لبنیات، خیاطان لباس و کفاشان کفش..*.
*شما چه تولیدی دارید؟*
*ملاها گفتند:*😀😀😀😀
*ما برای شما و مردم دعا میکنیم،*😀😀😀
*آتاترک آنها را به یک سفر دریایی با کشتی مهمان کرد و به یکی از ملوانها سفارش کرد که تا از ساحل فاصله گرفتند،*😀😀😀
*کشتی را سوراخ کند،*😀😀
*او نیز چنین کرد،*
*وسط دریا وقتی روحانیون کشتی را سوراخ شده دیدند،*
*بر سر خود زدند که ای داد،*😀😀
*الان خواهیم مرد،*
*سربازان به ملاها گفتند : دعا کنید،*
پاسخ دادند:*😀😀😀
*دعا که فایده ندارد،*🙄
*باید آب را از کشتی خارج کرد و به سرعت به ساحل برگردیم،*😃🙄
*سربازان سطلها را به دست ملاها دادند و بی وقفه آب را از کشتی تخلیه کردند و به سرعت و قبل از* *غرق شدن کشتی به ساحل برگشتند و از فرط خستگی همه به گوشهای افتادند...*
*آتاترک رو کرد به آنها و گفت:*
*حالا فهمیدید که ما به دعاکن نیازی نداریم باید کار کنید، هیچ مملکتی با دعا کردن درست نمیشود.*🌹🌹
*باید همه کار کنند.*
*شما هم در خلوت خود برای خودتان دعا کنید.*
*کشورهای رو به رشد جهان روزی موفق شدند که دعاکنها را به کنار گذاشتند و دست به کار شدند تا کشورشان را برای رفاه بسازند.*
*زمانی که دعاکنها بشینند دعا کنند و مالمردم خورند،*
*کشور آرام آرام به فساد کشیده میشود و نه تنها پیشرفت نمیکند بلکه فقر و فساد مالی و فساد* *اجتماعی کشور را زمین گیر میکند. اگر میخواهید کشوری داشته باشید که فقر، فحشا، فساد و اعتیاد در آن نباشد، باید دعاکنها را رها کنید و دست به کار بشوید و همه هر روز با عشق کار کنید،*
*هیچ چیز همانند تولید نمیتواند یک کشور را به توسعه و رفاه برساند.*
*یادتان باشد حقوق انسانی و احترام به حق شهروندی باعث نابودی فقر و گسترش امید و رفاه میشود.*😭😭🌸
*انسان بودن بالاترین مذهب است.*
✅پاسخ در ارسال بعدی 👇👇👇👇👇
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
✅پاسخ به شبهه آتاترک👇
✳️ اگرچه از آتاترکِ طرفدار سکولاریسم، چنین دیدگاهی نسبت به روحانیت بعید نیست اما به نظر میرسد این داستان هم مانند بسیاری از داستان های دیگر واقعیت نداشته و تخیّلی است.
اما به هر حال اصل دیدگاه مطرح شده را باید پاسخ بدهیم.
✳️ در تمام ادیان، الهی و غیر الهی، گروهی از افراد جامعه در کسوت عالم دین و متصدی امور دینی فعالیت می کنند. آیین هندو، زرتشتی، یهودی، مسیحی و ...
✳️ معمولا در این ادیان، روحانیت یک طبقه ویژه با امتیازات خاص و وظایف خاص هستند به نحوی که وظایف آنها را افراد غیر روحانی نمی توانند انجام دهند، مانند مراسم ختنه، غسل، ازدواج، خاکسپاری، دعا، نماز و ... که در ادیان مختلف باید صرفا به دست روحانی انجام شود.
👈 در اسلام و مکتب شیعه هیچ عملی وجود ندارد که به روحانیت اختصاص داشته باشد و مراسماتی مثل ازدواج و خاکسپاری و ... به دست هر کسی می تواند انجام شود. روحانیت یک طبقه ویژه با امتیازات و وظایف خاص نیست.
حال سوال از کارکرد روحانیت در جامعه پررنگ تر می شود که در ادامه پاسخ خواهیم داد:
✳️ادعای اصلی داستان فوق این است که روحانیت هیچ کاری به جز دعا کردن ندارد.
اولاً: با توجه به اعتقادی که به وجود خداوند و تاثیر دعا و در خواست او در زندگی انسان داریم، می دانیم که دعا کردن کار بسیار پر ارزشی است، البته دعایی که همراه با تلاش فرد برای رفع مشکلاتش باشد.
ثانیاً کدام یک از شما تا به حال دیده اید که روحانیت شیعه بگوید وظیفه من فقط دعا کردن است؟!
ثالثاً آیا در تاریخ خودمان، روحانیان زیادی را ندیده ایم که برای برقراری عدالت یا برای حفظ مرزهای میهن علیه ظلم حاکم و علیه دشمن خارجی قیام کرده اند؟
شیخ فضل الله نوری، سید محمدعلی طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی، آخوند خراسانی، میرزا محمدحسین نائین، میرزای شیرازی، سیدجمال الدین اسد آبادی، میرزا کوچک خان جنگلی، نواب صفوی، آیت الله کاشانی، امام خمینی و هزاران روحانی مبارز دیگر که در راه مبارزه با ظلم و ستم به مقام شهادت هم نائل شدند در همین صد سال اخیر تاریخ تشیّع می زیسته اند.
✳️ مهمترین وظیفه و کارکرد روحانیت اسلام در آیه 122سوره توبه اینچنین بیان شده است:
🔆ومَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ / شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند (و طایفهای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!
🔹 دین اسلام، مجموعه ای از معارف اعتقادی و دستورات اخلاقی، عبادی و حقوقی است.
🔹با توجه به اینکه زندگی انسان، محدود به این دنیا نیست و خداوند سعادت انسان را در هر دو دنیا می خواهد، اعتقاد به باورهای دینی و عمل بر طبق دستورات خداوند متعال، برای سعادت دنیا و آخرت انسان ضروری است.
🔹این مجموعه معارف و دستورات از منابعی همچون قرآن کریم، احادیث پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیهم) و عقل استنباط می شود.
🔹استنباط معارف و دستورات دینی از این منابع، نیاز به آشنایی با علوم مختلفی همچون ادبیات، منطق، اصول فقه، دانش حدیث شناسی، تفسیر، فلسفه، کلام و ... دارد.
🔹روحانی، آخوند و عالم دین، کسی است که عمر خود را صَرف آموختن این دانشها می کند تا به وسیله آن، عقاید درست و احکام و دستورات دینی را استنباط کند و آن را در اختیار دیگر اقشار جامعه که فرصتی برای تحقیق در این زمینه ندارند قرار دهد.
👈 بنابر آنچه گذشت؛ عمل به دستورات دین برای سعادت دنیا و آخرت ضروری است و عالمان دین کسانی هستند که این دستورات را از منابع آن اس
تنباط کرده و در جامعه ترویج می کنند.
یکی از کارکردهای محسوس و قابل سنجش روحانیت در جامعه، گسترش و تبلیغ آموزه های اخلاقی است.
هر انسان عاقلی ولو دیندار هم نباشد، می داند که در جامعه باید اخلاق حاکم باشد و مردم بر اساس دستورات اخلاقی با هم رفتار کنند و الا سخت ترین قوانین و سخت ترین مجازاتها هم نمی تواند نظم و عدالت را به درستی در جامعه محقق کند.
شما بگویید به جز عالمان دین و به جز حوزه های علمیه در کجا و توسط چه کسانی علم اخلاق مورد تحقیق و پژوهش و انتشار قرار گرفته است؟
همواره این عالمان دین بوده اند که به عنوان وظیفه ذاتی خود، به تحقیق در علم اخلاق پرداخته و ضمن اینکه خودشان به آن عمل کرده اند، آن را در جامعه نیز گسترش داده اند.
روحانیت شیعه در هر سال، در مناسبت هایی همچون محرم، صفر، فاطمیه، ماه رمضان و بعضی هر روز در مساجد و نمازهای جماعت، آموزه های اخلاقی را به مردم تعلیم می دهند.
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
🔸بدون اینکه بخواهیم آماری ارائه دهیم، تقریبا همه قبول داریم که مسجدی ها، مؤمنین و کسانی که اهل نماز جماعت و منبر و پی گیری تعالیم روحانیت هستند، بیش از دیگران اخلاق را رعایت می کنند. در کسب و کارشان صادق ترند، در زندگی شخصی شان مشکلات کمتری دارند، بیشتر به فکر محرومان و مستمندان هستند، بیشتر حق الناس را رعایت می کنند و ...
🔸البته افرادی هم پیدا می شوند در این بین که مرتکب اشتباهاتی می شوند اما در مجموع همه قبول دارند که اهل مسجد و اهل منبر، صادق تر و قابل اعتمادتر و در کل، با اخلاق ترند.
🔸حتی بعضاً کسانی که می خواهند فسادی را مرتکب شوند، خود را در پشت چهره ای مذهبی و متدیّن پنهان می کنند زیرا می دانند که مؤمنین و مذهبی ها در جامعه قابل اعتماد ترند و از این جایگاه سوء استفاده می کنند.
✳️بنابراین اگر روحانیت تنها یک کارکرد یعنی گسترش اخلاق نیک در جامعه را به عهده داشته باشد، اهمیّت نقش آنان اگر از دیگر اقشار جامعه بیشتر نباشد کمتر نیست. زیرا جامعه ای که در آن اخلاق رواج نداشته باشد، انسجام و اتحادی هم نخواهد داشت و به هیچ وجه نمی توان در آن جامعه به زندگی مطلوب دست یافت.
❓❓شاید بگویید که با وجود روحانیت، بازهم در جامعه ما بی اخلاقی وجود دارد پس معلوم است روحانیت کار خودش را خوب انجام نمی دهد.
👈اینکه روحانیت وظیفه و نقشش در جامعه چیست با اینکه روحانیت این نقش را خوب ایفا می کند یا نه، دو مسئله است که ما تا به حال به مسئله اول پاسخ دادیم.
👈ادعا نمی کنیم که روحانیت نقش خود را به نحو مطلوب و صد در صد انجام داده است اما باید عوامل دیگر بی اخلاقی در جامعه را نیز مد نظر قرار دهیم:
1️⃣ مهمتر از همه، تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ای علیه جامعه ما که با بودجه های کلان در حال وقوع است.
2️⃣ روحانیت نمی تواند تک تک افراد را بگیرد و ارشاد کند و به رعایت اخلاق وادارد. نقش روحانیت صرفاً نصیحت و توصیه است و لازمه آن این است که افراد خودشان داوطلب مشورت با عالمان دین باشند.
3️⃣ گاهی مسئولین ما یا الگوهای رفتاری جامعه و یا شخصیت های معروف و مشهور موجب رواج بی اخلاقی در جامعه می شوند. اثر سوئی که این بی اخلاقی ها درجامعه می گذارد، بسیار بیشتر از اثر مثبت کارهای خوب است.
رهبر حکیم انقلاب:
🔹مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛ مبادا رفتاری که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید.
🔹جبههی دشمن، غیر از آن غافلی است که خودی هم هست؛ منتها بیچاره دچار غفلت و اشتباه و فریب میشود؛ بر اثر حادثهای، عقده و کینهای پیدا میکند و در مقابل نظام میایستد؛ در مقابل سخن حق میایستد؛ در مقابل امام و راه امام میایستد. این، آن دشمن اصلی نیست؛ این یك آدم فریب خورده است؛ این یك آدم قابل ترحم است! دشمن اصلی آن کسی است که پشت سر این قرار میگیرد، اما خودش را نشان نمیدهد.
قسمت اول پاسخ: https://eitaa.com/pasokhha/1129
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
576 📌
#ارشاد_جاهل
❓سوال:
سلام آیا کسی که قبلا یکی از احکام شرعی را به ما اشتباه گفته است و ما نمی دانیم که او الان آن حکم را درستش را میداند یانه ایا واجب است که به او بگوییم
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما از سایت (خامنه ای دات آی آر ) درج می شود که در انتهای مطلب لینک منبع نیز گذاشته شده است:
اگر شک داریم که فرد خطاکار، جاهل به حکم است یا عالم به آن، در اینجا آیا تکلیف امر به معروف داریم یا خیر؟ یعنی آیا حکم نهی از منکر در اینجا مصداق نمییابد؟ یا اینکه حکم «ارشاد جاهل» یا «تنبیه غافل» مصداق مییابد؟
اتقاقاً «ارشاد جاهل» از مصادیق امر به معروف است؛ چون جاهل، جاهل به وظیفه است و چون جاهل است، یا واجبی را ترک میکند یا منکری را مرتکب میشود. اما اگر فردی، جاهل به حکم بود و جهل او باعث ترک واجبی یا ارتکاب منکری نمیگردید، در اینجا بر ما واجب نیست که او را راهنمایی کنیم یا ارشاد کنیم. مثلاً یک نفر هست که نه باغی دارد و نه مزرعهای؛ اگر این فرد جاهل به احکام مضارعه و مساقات باشد، آیا بر ما واجب است که او را ارشاد کنیم و احکام مضارعه و مساقات را به او بگوییم؟ خیر، چون ندانستن این احکام، نه باعث ترک واجبی از او میشود و نه باعث ارتکاب گناهی.
پس ارشاد جاهل در این موارد نیست، بلکه ارشاد جاهل درموردی است که شخص، حکم را نمیداند و به خاطر ندانستن این حکم واجبی را ترک میکند یا منکری را مرتکب میشود. بنابراین این از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است یا اینکه از مقدمات امر به معروف و نهی از منکر است.
چرا که در احکام امر به معروف آمده است که اگر کسی اقدام به کاری کرد که آن کار مقدمهی ورود به منکری است، یا اقدام به کاری کرد که آن کار در آینده منجر به ترک وظیفه میشود، در اینجا جلوگیری از آن مقدمه واجب است. در اینجا اگر دانستن حکم سبب میشود که آن فرد گناه نکند و ندانستن حکم سبب گناه کردن او میشود، باید او را از باب مقدمهی واجب ارشاد کرد و این ارشاد میشود امر به معروف.
لذا اگر ما یقین نداریم که کاری که فرد انجام نمیدهد بر او واجب است یا نه، و همچنین اگر یقین نداریم عملی را که فردی انجام میدهد بر او حرام است یا نه، در این موارد نهی از منکر بر ما واجب نیست. یعنی اگر نمیدانیم، بر ما واجب نیست.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
577 📌
#وصیت
❓سوال:
سلام ببخشید شرایط وصی باید چی باشه
✅پاسخ:
سلام علیکم
🔰شرایط وصیت
۱. شرایط وصیت کننده
الف) عاقل و بالغ باشد.
ب) از روی اختیار وصیت کند. (مست یا مثلاً مجبور نباشد)
ج) محجور نباشد. (سفیه یا ورشکسته نباشد)
این شرط در زمانی است که وصیت مربوط به مال باشد.
د) قاتل عمدی خودش نباشد. ولی اگر وصیت کند و بعد از آن خودکشی کند، وصیت نافذ است و باید اجرا شود.
نکته:
اگر بچه ده سالهای که خوب و بد را تشخیص میدهد، برای امور خیر وصیت کند، صحیح است؛ مانند وصیت به ساختن مسجد. اگر کسی بعد از وصیت از هوش برود یا مجنون شود، نافذ است.
۲. شرایط کسی که به نفع او وصیت شده (موصیله)
الف) هنگام وصیت زنده باشد یا اگر هنوز به دنیا نیامده، هنگام وصیت در شکم مادر باشد. (اگر چه روح دمیده نشده باشد) به شرط آنکه زنده متولد شود.
ب) بنابر احتیاط مرتد فطری(۶) یا کافر حربی نباشد.
۳. شرایط مال با حق یا کار وصیت شده (موصیله)
الف) وصیت تملیکی:
میبایست دو شرط در آن لحاظ شود.
یک- مال یا حق، قابل انتقال باشد و فرقی نیست که عین باشد یا دین یا منفعت.
دو- دارای منافع حلال عقلایی باشد؛ مثلاً کسی که حق گرفتن وام مسکن را از بانک دارد، اگر طبق مقررات نتواند آن را به دیگری واگذار کند، نمیتواند وصیت کند که این حق، پس از مرگش، به برادر، فرزند یا دیگری برسد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
578 📌
🔸 حدود اطاعت از والدین
❓سوال:
⁉️ اطاعت از پدر و مادر در چه حدی لازم است؟
✅ اگر امر پدر و مادر نسبت به کاری باشد که از نظر شرعی ممنوع نیست، سزاوار است امر ایشان اطاعت شود مگر اینکه اطاعت نکردن موجب اذیت قابل توجه آنها شود که در این صورت نباید با امر آنها مخالفت شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
579 📌
🔸شنیدن ناسزا
❓سوال:
ایا گوش دادن به ناسزا یی که به مومن داده میشود حرام است و اگر این ناسزا به غیر مومن داده شود چه حکمی دارد و
✅ پاسخ:
سلام علیکم
بهتر است در این مواقع اگر قدرت و امکان آرام کردن کسی که ناسزا می گوید وجود دارد، به این کار اقدام کنیم.
و اگر چنین امکان و قدرتی نداریم ، بهتر است در معرض چنین ناسزا گویی نباشیم تا قبح شنیدن آن نیز نشکند.
شنیدن ناسزا برای شنونده حکمی ندارد اما بهتر است خود را در معرض شنیدن ناسزا قرار ندهیم تا روح و جان ما متاثر از این ناسزاگویی نشود.
امام باقر علیه السلام می فرماید:
«با مردم به نیکوترین سخنى که دوست دارید آنان به شما بگویند، سخن گویید، چرا که خداوند از فردى که مؤمنان را لعن مىکند و به آنها ناسزا مىگوید و طعنه مىزند بیزار است، و از ناسزاگوى بىآبرو، و گداى سِمِج نفرت دارد».
« قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ السَّائِلَ الْمُلْحِفَ وَ یُحِبُّ الْحَلِیمَ الْعَفِیفَ الْمُتَعَفِّفَ»؛ بحارالانوار، ج 65، ص 152.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
580 📌
🔸غیبت / حج / گمشده
❓سوال:
1. سلام اگر فکر کنیم که کسی دارد غیبت غیر مومن را میکند و ما گوش دهیم و بعد تهمت از آب در بیاد ایا ما گناه کردیم
2. سلام آیا کسی که حقوق ندارد و توانایی برای حج ندارد باید از بقیه کمک بخواهد
3. ایا پیداکردن وسیله گمشده خودمون واجب شرعی است و جز حق النفس حساب میشود.
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ سوال 1:
حرمت سب و دشنام
سب و دشنام مؤمن، خواه شیعه و خواه غیرشیعه، حرام است. اما سب کافر در صورتیکه ظلم به او باشد، حرام است و اگر ظلم محسوب نشود، مکروه است. مگر در جایی که لازم باشد کفار را هجو کنند.
در حرمت دشنام، حضور مخاطب شرط است؛ چه مخاطب همان فرد مسبوب باشد و چه غیر او. بنابراین اگر انسان در خلوت که مخاطبی ندارد، دشنامی به دیگری بدهد، حرام نیست.
حرمت غیبت به مسلمان اختصاص دارد؛ چه امامی اثناعشری باشد و چه غیر امامی. مگر فرقههایی که محکوم به کفرند؛ مثل غلات و نواصب.
استماع غیبت مطلقا حرام است؛ حتی در موردی که غیبتکردن برای غیبتکننده حرام نیست؛ مثل آنجایی که غیبتکننده مکرَه یا طفل است. اما استماع برای مستمع حرام است.
منبع
تهمت زدن به هیچکس جایز نیست و اگر کافر حربی نباشد باید از او حلیت بگیرد.
منبع
موارد استثنای از حکم حرمت استماع
۱. غیبتکردن از این شخص برای مستمع حلال باشد؛ مثل اینکه مغتاب کسی باشد که فسق علنی کند و غیبتکننده و مستمع، هر دو این مطلب را میدانند. پس همچنانکه برای غیبتکننده حلال است که غیبت او را بکند، برای شنونده هم حلال است که غیبت را بشنود.
۲. در صورت تظلم مظلوم که غیبت جایز است، استماع آن نیز اشکال ندارد.
۳. مستمعْ مکرَه بر استماع است. فرض کنید کسی غیبت میکند، دیگری هم میشنود. اما شنونده در وضعیتی است که نمیتواند از مجلس بلند شود یا رد کند؛ مثلا غیبت کننده، سلطان جائری است که اگر این مستمع رد غیبت کند، یا از مجلس بلند شود، مورد غضب او قرار میگیرد. بنابراین با اکراه مینشیند و میشنود.
پاسخ سوال 2:
امام خمینی:
اگر غیر مستطیع، مصارف حج را قرض کند، مستطیع نمىشود، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را اداء کند. و اگر با آن حج به جا آورد از حجة الاسلام ]حج واجب[کفایت نمىکند.
حضرات آیات خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی و زنجانی می گویند:
هر گاه کسى مقدارى پول قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد، و قدرت پرداخت آن را بدون مشقت بعد از آن داشته باشد، حج بر او واجب خواهد بود.
منبع
پاسخ سوال 3:
حفظ مال واجب است و بهتر است در صورت گم شدن، از تمام تلاشی که فرد می تواند برای پیدا شدن آن انجام دهد، مضایقه نکند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
581 📌
🔸تفسیر به رای
❓سوال:
سلام آیا تفسیر سر خود قران حرام است و اگر این تفسیر گفته شود باید آن را تکذیب کرد.
✅پاسخ:
سلام علیکم
1. تفسیر به رأی به این معنا است که انسان آرا و نظریاتی را به عنوان پیش فرض های تردید ناپذیر مورد قبول قرار داده، سپس به قرآن کریم مراجعه نماید تا بر اساس مفهوم آیات الاهی بر نظریات خود مهر تأیید بزند.
پیامبر اکرم (ص) درباره آن فرمود آنچه را پس از خود بیش از هر چیز نسبت به آن بر امت خود بیمناکم، تفسیر به رأی است.
رسول اکرم (ص) همچنین میفرمایند: "مَنْ فَسَّرَ القرآن بِرَأیه فَلْیتَبوَّأ مقعَده مِنَ النار"؛ کسی که قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر کند، گناهش آتش دوزخ است.
بنابراین تفسیر به رأی، یعنی تفسیر قرآن بر خلاف موازین علم لغت، ادبیات عرب و فهم اهل زبان و تطبیق دادن آن بر پندارها و خیالات باطل و تمایلات شخصی و گروهی.
2. تفکر عبارت است از: سیر درونی یا حرکت از مقدمات به نتیجه و از معلوم به مجهول، و اساس آن علم است. به بیان دیگر؛ تفکر نیرویی است که کارش استنباط و استنتاج براساس معلومات موجود است که به شناخت انسان منجر می شود.
3. استنباط شخصی، یا تفسیر قرآن دانش خاصی است که دارای معیارها و فرمول های خاص خود است و کسی می تواند آیات قرآن را تفسیر کند و از آن استنباط داشته باشد که به آن آگاهی داشته باشد. برای تفسیر قرآن معیارها و قواعدی وجود دارد که بدون آنها نمی توان از قرآن برداشت شخصی نمود که در پاسخ تفصیلی بیان خواهد شد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
582 📌
🔸#حجاب نزد کودک ممیز
❓سوال:
سلام
حجاب زن در برابر کودکانی که خوب و بد را میفهمند چگونه باید باشد؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما را با استفتائی که از محضر امام خامنه ای حفظه الله شده است ، بیان میکنیم:
🔸سوال: آیا زن می تواند در حضور پسر بچه ممیز (پسر بچه ای که خوب و بد را می فهمد) بدون روسری باشد؟
🔰جواب: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
583 📌
پاسخ به مجموعه سوالات یک کاربر:
❓سلام من در برخی نماز ها تقریبا بعد از رکوع تعادلم بهم میخورد و یک قدرم به عقبم میرفتن ایا نماز هایم باطل بوده است
✅ سلام اگر از حالت نماز خارج نشده باشید، اشکالی ندارد.
حکم ذکر در حال حرکت:
هرگاه در موقع قرائت حمد و سوره یا تسبیحات بى اختیار بقدرى حرکت کند که از حال آرام بودن بدن خارج شود و یا مثلًا در میان جمعیّت باشد و به او تنه بزنند و او را حرکت دهند احتیاط واجب آن است که بعد از آرام گرفتن بدن آنچه را در حال حرکت خوانده دوباره بخواند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
584 📌
❓سلام ببخشید من در رکعت سوم نمازم سهوی قنوت خوندم و بعدش فهمیدم در رکعت سوم هستم ایا نمازم باطل بوده است
✅پاسخ:
خیر ، نمازتون صحیح است.
سجده سهو به جا بیارید.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
585 📌
❓سلام آیا گوش دادن به حرفی که واسه ما فایده ندارد حرام است خامنه ای
✅پاسخ: گوش دادن به چیزی که انسان را از خداوند دور کند اشکال دارد. اما حرفهایی که صرفا بی فایده است ، اشکالی ندارد اما بهتر است برنامه بهتری برای زندگی داشته باشیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
586 📌
❓ایا سهوی اصراف کردن گناه است
✅پاسخ: خیر گناه نیست. اما بهتر است انسان نسبت به احکام دینی توجه داشته باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
587 📌
❓ببخشید ایا نگاه کردن به تلویزون یا ترس گناه حرام است؟
✅پاسخ: نگاه کردن به هر تصویر ، فیلم در هر جایی (چه شبکه های داخلی چه خارجی) چه فضای اینترنت و چه گوشی و ... ، اگر با خوف گناه همراه باشد، اشکال دارد و باید احتراز و دوری شود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
588 📌
❓سلام آیا اگر به کسی به گوییم به فلانی سلام برسون ایا صله رحم محقق میشود؟
✅پاسخ:
امام خامنه ای : قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مىباشند، جایز نیست و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مىشود.
آیت الله مکارم:ارحام مختلف هستند. نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
588 📌
#امانت
❓سوال:
سلام بچه ای امانتی را دست من داد که به بلوغ نرسیده بود و من آن رد نزد خود نگه داشتم و آن بچه به آن امانت نیازداشت و من ان را به آن پس دادم ایا کار خلافی کردم
✅پاسخ:
سلام علیکم
خیر. مشکلی نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
589 📌
❓سوال:
ایا عقد رهن فقط در مورد اجاره کاربرد دارد و یا در چیز های دیگر صحیح است و اگر در چیز های دیگر صحیح است آنها چیست
✅پاسخ:
رهن عقدی است که به موجب آن مالی وثیقه دین قرار گیرد و به همین علت گفتهاند که رهن وثیقهای برای طلب مرتهن(طلبکار) است.
و کاربردهای مختلفی دارد که در این صفحه می تونید مطالعه کنید:
کلیک کنید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
590 📌
❓سوال:
سلام...قبول کردم نمازهای مغرب یک سال یکی ازبستگان را که فوت شده بخوانم-نمیدانم نمازهاراصحیح خوانده ام -یانه-باید چه کنم
ایاحقی به گردن من هست؟وبایددوباره بخوانم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
سوره حمد و توحید را برای کسی که به تلفظ صحیح حروف عربی آگاهی دارد بخوانید (مثلا اگر خانم هستید یک خانم مسلط به تجوید قرآنی، و اگر نبود روحانی مسجد یا امام جمعه محل زندگی تون)
اگر تلفظتون درست بوده، از این جهت نمازهایی که خواندید صحیح بوده است.
و اگر اشتباه بوده:
476: اگر بر اثر سهل انگاری و يا لهجهای که انسان به آن تکلم میکند، اشتباهی در قرائت حمد و سوره و يا در اعراب و حرکات کلمات نماز رخ دهد مثلاً کلمه يولَد به جای فتح لام، به کسر لام خوانده شود، نماز چه حکمی دارد؟
ج: اگر عامد باشد نماز باطل است و اگر جاهل مقصر (قادر بر يادگيری) باشد نیز بنابر احتیاط واجب، نماز باطل است، و اگر جاهل قاصر باشد و نمازهای گذشته را با اعتقاد به صحّت، به صورت مذکور خوانده باشد، نمازش محکوم به صحّت است و اعاده و قضا ندارد.
همین حکم در مورد نمازهای استیجاری که خوانده اید ، جاری است.
و اگر سایر اعمال نماز را هم صحیح انجام داده اید، نماز ها از آن جهت صحیح است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🚩 سستی و بی قراری کلید هر بدی!
#امام_باقر علیه السلام:
از سستی و بی قراری بپرهیز ، که این دو ، کلید هر بدی می باشند ، کسی که سستی کند ، حقی را ادا نکند ، و کسی که بی قرار شود ، بر حق صبر نکند .
▪️ شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد ▪️
📚بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (175)
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@pasokhha
🚩 کاری که حرص با ما میکنه !
#امام_باقر علیه السلام:
شخص حریص به دنیا مانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم به دور خود می تند ، راه بیرون شدنش را دورتر و مشکل تر می کند ، تا اینکه از غم و اندوه بمیرد .
▪️ شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد ▪️
📚کافی ، ج 2 ، ص (316)
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@mawezah_ir
@pasokhha
591 📌
❓سوال:
سلام آیا کوچک شمردن گناه خودش گناه محسوب میشود
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله، امام علی علیه السلام میفرماید:
بزرگترین گناهان در نزد خداوند، گناهی است که نزد صاحب آن کوچک باشد. (غررالحکم)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
592 📌
❓سوال:
و آیا مقدمه گناه را فراهم کردن خود نیز گناه محسوب میشود؟
✅پاسخ:
بله، مقدمه گناه هم حرام و گناه است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
593 📌
❓سوال:
و آیا باید قوانین موسسات و ادارات و حتی شبکه های اجتماعی و گروه های مجازی را رعایت کرد
✅پاسخ:
قوانین موسسات و ادارات باید رعایت شود.
قوانین شبکه های اجتماعی نیز باید رعایت شود.
قوانین گروه های مجازی نیز باید مراعات شود.
چون همه اینها قراردادهایی هستند که با ورود به این گروه ها و موسسات و شبکه ها، آن قوانین را پذیرفته ایم .
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
594 📌
❓سوال:
سلام آیا کلا کار با فضای مجازی با ترس گناه حرام است؟
✅پاسخ:
اگر این ترس مبنای عاقلانه دارد به این معنا که برای آن شخص ورود به فضای مجازی با افتادن در مسیر گناه مساوی است و این خطر را حس میکند، باید احتراز کند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
595 📌
❓سوال:
سلام خمس رو باید با قمری حساب کرد یا شمسی؟
✅پاسخ : از استفتائات رهبری:
س 1000: آیا سال خمسی باید شمسی باشد یا قمری؟
ج: مکلّف در اين مورد مخيّر است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
597 📌
#نرخ_نماز_روزه
❓سوال:
سلام علیکم خدمت کارشناس محترم
هزینه نماز قضای اموات چقدر هستش
✅پاسخ:
سلام علیکم
نرخ نماز و روزه و سایر اعمالی که می توان بصورت مالی انجام داد در سال 1400:
مبالغ به ریال است:
یک سال نماز قضا ۳۰،۰۰۰،۰۰۰
یک ماه روزه قضا ۲۰،۰۰۰،۰۰۰
کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۳،۰۰۰،۰۰۰
کفاره یک روز قضای روزه عذر ۵۰،۰۰۰
فطریه برای هر نفر ۲۰۰،۰۰۰
کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر) ۳،۰۰۰،۰۰۰
کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر) ۵۰۰،۰۰۰
یک دوره ختم قرآن ۵،۰۰۰،۰۰۰
هر مورد قربانی ۳۰،۰۰۰،۰۰۰
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
598 📌
#حدیث_جابر
❓سوال:
میخواستم بدونم حدیث جابر سندش موثق هست یا نه
✅پاسخ:
سلام علیکم
ظاهرا دو عنوان مشهور وجود دارد
حدیث لوح
حدیث جابر
که در هر دو، جابر بن عبدالله انصاری از راویان اصلی است. و هر دو نیز معتبر است.
در مورد حدیث لوح نیز که از نظر مضمون شبیه حدیث جابر است نیز به عنوان راوی قابل اعتماد از جابر بن عبد الله انصاری یاد شده است.
منبع
منبع
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 #لقاح آزمایشگاهی
⁉️ الف) آیا لقاح آزمایشگاهی در صورتی که اسپرم و تخمک از زن و شوهر شرعی باشد، جایز است؟
ب) بر فرض جواز، آیا جایز است این کار توسط پزشکان اجنبی صورت بگیرد؟ و آیا فرزندی که از این طریق به دنیا می آید ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند؟
ج) بر فرض که عمل مذکور فی نفسه جایز نباشد، آیا موردی که نجات زندگی زناشویی متوقف بر آن باشد، از حکم عدم جواز استثنا می شود؟
✅ الف) عمل مذکور فی نفسه اشکال ندارد ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود.
ب) کودکی که از این طریق متولد می شود ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند.
ج) گفته شد که عمل مذکور فی نفسه جایز است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🚩بیشترین بخشش الهی در روز عرفه
پیامبر صلی الله علیه و آله:
ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللّه ُ فِیهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ
خداوند در هیچ روزی به اندازه روز #عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمی رهاند.
📚صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۰۷
@mawezah_ir
@pasokhha
@sireyealavi
🌺بر پیکر عالم وجود جان آمد
🌺صد شکر که امتحان به پایان آمد
🌺از لطف خداوند خلیل الرحمن
🌺یک عید بزرگ به نام قربان آمد
💖عید سعید قربان مبارک💖
😍 عیدتون مبارک😍
◀️دهم ماه ذیالحجه روز عید قربان و از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (علیه السلام) در برابر پروردگار خویش است. قربانی کردن بهمعنای گذشت و ایثار است و نمادی است از قربانی فرزند ازسوی پدر؛ یعنی قربانی شدن اسماعیل توسط حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای خداوند. در این روز رحمت خاص الهی در پرتو فضائل معنوی و انسانی که آموزههای وحیانی در اعمال عید قربان تدارک دیده اند شامل حال مسلمین میشود.
💖فضیلت عید قربان💖
◀️روز عید قربان مانند عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است و در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته میشود.
💠عید قربان نزد اهل بیت (علیهمالسلام) به اندازهای اهمیت دارد که نماز آن را از واجبات معرفی کردند و فرمودند: «صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» (استبصار، ج ۱، ص ۴۴۳)
🛑 اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر (علیه السلام) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمیدانند.
#عرفه
#عید_قربان