eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
646 📌 ❓ سوال: سلام شبتون بخیر ایا ادرار حین غسل غسل را باطل میکند مرجع رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم مبطلات غسل پرسش ۱۱۷ . در صورتى كه قبل از غسل جنابت، يكى از مبطلات وضو از انسان سر زند، آيا بايد بعد از غسل، وضو نيز بگيرد؟ همه مراجع: خير، بعد از غسل جنابت، نبايد براى نماز وضو بگيرد. پرسش ۱۱۸ . آيا بعد از غسل، خارج شدن بول و باد معده آن را باطل مى كند؟ همه مراجع: خير، غسل باطل نمى شود؛ ولى بايد براى نماز وضو بگيرد. [۲] پرسش ۱۱۹ . اگر در اثناى غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و…) خارج شود، آيا غسل صحيح است؟ آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود و آن را تمام كند؛ ولى بهتر (احتياط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۳] آية اللّه  بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده)، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۴] آية اللّه  تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۵] آية اللّه  سيستانى: غسل باطل نمى شود؛ ولى بنابر احتياط واجب بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد.[۶] آية اللّه  مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۷] آية اللّه  وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۸] [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۱؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۹۲ و خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۸. [۲]. العروة الوثقى، فصل فى مستحبات غسل الجنابه، م ۱۰. [۳]. امام، تحرير الوسيلة، ج ۱، واجبات الغسل، م ۱۹؛ توضيح المسائل مراجع، م ۳۸۶ ؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۵ و نورى، توضيح المسائل، م ۳۸۷ و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م ۸. [۴]. وسيله النجاة، ج ۱، م ۲۱۸. [۵]. منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۰۴. [۶]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۸۶ [۷]. همان، م ۳۸۶. [۸]. توضيح المسائل، م ۳۹۲. (احكام وضو غسل و تيميم، پرسمان). منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 توهین به مقدسات مذاهب ⁉️ لعن و نفرین کردن نسبت به مقدسات یا بزرگان دیگر مذاهب، در سخنرانی یا مداحی ها چه حکمی دارد؟ ✅ هر گونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان گردد شرعا حرام اکید است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
647📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر و پربرکت بعد از حجامت تا ۲۴ ساعت نباید جای زخم رو بشوریم، تکلیف نمازها چی میشه؟ مشکلی نداره که جای حجامت نجس شده؟ ✅پاسخ: سلام علیکم تطهیر بعد از حجامت س۲. آیا بعد از حجامت باید بدن را برای نماز خواندن تطهیر کرد؟ ج. تا زمانی که آب برای محل حجامت ضرر دارد نماز خواندن با آن مانعی ندارد، اما اگر اطراف محل حجامت یا لباسش نجس شده است باید تطهیر نماید. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 برگرداندن نیت ‌ ✅ اگر به نیّت نماز ظهر مشغول نماز شود و بین نماز یادش بیاید که قبلاً نماز ظهر را خوانده است، نمی‌تواند نیت را به نماز عصر برگرداند، بلکه باید این نماز را رها کند و نماز عصر را بخواند. همچنین است اگر مشغول خواندن نماز مغرب شود و در بین نماز متوجه شود که آن را خوانده است. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۱ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
648📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر گوش دادن به صدای آواز زن برای مرد و برای زن هردو حرام هست ؟ مرجع تقلید رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم س 1143: خواندن به‌صورت غنا توسط هر یک از مرد یا زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقی باشد و یا نباشد، چه حکمی دارد؟ ج: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به‌طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه. س 1146: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟ ج: اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست. س 1154: اجرای کنسرت توسط زن برای زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمی دارد؟ ج: اگر اجرای کنسرت به‌صورت ترجیع لهوی (غنا) باشد و یا موسیقی که نواخته می‏شود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه باشد، حرام است. س 1156: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟ ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است. س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى كه از لحاظ شعر و موسيقى لهو و لغو نباشد چه حكمى دارد؟ ج) اگر آواز زنان بگونه‌اى باشد كه مهيج شهوت گردد و يا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جايز نيست گوش كند. س: تشخيص غنا و موسيقى حلال از حرام براى اينجانب مشكل است تكليف چيست؟ ج) تشخيص غنا و موسيقى لهوىِ حرام، با نظر عرفى شخص مکلّف است. س: اگر در موردى صداى زن مصداق غنا نباشد گوش دادن آن چه حكمى دارد؟ ج) در حرمت غنا فرقى بين اين که مغنّى زن باشد يا مرد نيست و شنيدن صداى زن اگر غنا نباشد، حرمت شرعى ندارد مگر آن که به قصد ريبه يا موجب ترتّب مفسده باشد ولى شنيدن خوانندگى زن که غالباً مشتمل بر مفسده است جايز نيست. س: آيا مداحى براى بانوان جايز است؟ ج) مداحى زن در جايى که مى‌داند نامحرم صداى او را مى‌شنود اگر موجب جلب توجه و تهييج نامحرم و يا مفسده ديگرى گردد، جايز نيست. س: خواهشمند است حكم آوازخوانى زنان در مجالس عروسى (غنا در شب زفاف) را بيان فرماييد. ج) در غنا و موسيقى حرام (كه عبارت است از آواز لهوى مضلّ عن سبيل الله) فرقى بين عروسى و غير آن نيست. س. آواز زن برای شوهر خود چه حکمی دارد؟ ج. آواز خواندن زن برای شوهر اشکال ندارد مگر اینکه غناء یا همراه با موسیقی حرام باشد. س. آیا مرد میتواند به تک خوانی زن گوش دهد؟ ج. گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست. منبــــــــع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
649📌 ❓سوال: با عرض سلام و خداقوت شخصی که در سن حدود ۲۸ سالگی شاید کمتر به این نتیجه رسیده که حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی رو مرجع خودشون قرار بدن، و با توجه به اینکه از طریق گوگل و تحقیق متوجه شدن که می تونن مرجع رو تغییر بدن، طبق احکامی که خونده بودن، و این کارو انجام دادن. آیت الله مکارم مرجع شون بوده . چند وقت پیش شنیدن که شخصی هم می خواسته مرجع رو تغییر بده، و در تماس تلفنی با روحانی ای گفتن باید از مرجع خودتون اجازع بگیرید برای عدول ایا این درسته ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم احکام عدول از مرجع تقلید طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی رو کامل بخونید: «عدول»، يعنى تغيير تقليد از مجتهدى به مجتهد ديگر، جايز نيست بنابر احتياط واجب، مگر آن‏كه مجتهد دوم اعلم باشد؛ و اگر بدون تحقيق عدول كرده بايد بازگردد.(1) عدول از مجتهدى به مجتهد ديگر به سه صورت تصور می شود: 1. هر دو مجتهد از جهت علم مساوی باشند. طبق این فرض عدول بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. برخی حکم این فرض را منوط به عمل به فتوای مجتهد اول و عدم آن کرده اند، به این معنی که اگر به فتوای مرجع تقلید اول عمل کرده باشد عدول جایز نیست ولی اگر به آن عمل نکرده باشد می توان عدول کرد. این تفصیل در صورتی است که تقلید را به معنی «استناد به فتوای مجتهد در مقام عمل» معنی کنیم، اما اگر تقلید را «التزام به قول مجتهد» بدانیم با انتخاب یک مجتهد برای تقلید، عدول از او جایز نیست چه به فتوای او عمل کرده باشد چه نباشد.(2) این دو فرض در صورتی مطرح می شود که دلیل عدول یا عدم آن متوقف بر موارد مورد اتفاق و اجماع فقها و عنوان سخن شان درباره لفظ تقلید باشد، اما طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی(مدظله) دلیل عدول یا عدم آن متوقف بر موارد مورد اتفاق و اجماع فقها که مشتمل بر لفظ تقلید است نمی باشد و تفسیری که از لفظ تقلید می شود در آنها تاثیری ندارد؛ لذا تقلید را به هر معنی لحاظ کنیم عدول از مجتهد جز در صورتی که مجتهد دوم اعلم باشد جایز نیست.(3) 2. مجتهد اول از مجتهد دوم اعلم باشد. طبق این فرض عدول مطلقا جایز نیست. 3. مجتهد دوم از مجتهد اول اعلم باشد. در این فرض عدول جایز، بلکه طبق نظر غالب فقها عدول واجب می باشد؛ لکن باید علم به اعلم بودن مجتهد دوم حاصل شود و بدون تحقیق و با ظن و گمان نمی توان عدول کرد و اگر عدول كرده بايد بازگردد.(4) همچنین در صورتی که مجتهدی برخی شرایط مرجعیّت - مانند عدالت، عقل و... - و شایستگی تقلید را از دست داده باشد، باید به مجتهد جامع الشرایط رجوع کرد. اگر مجتهد نیز احساس كند كه شرايط مرجعيّت يا اجتهاد را از دست داده لازم است‏ اعلام کند.(5) ضمنا در جايى كه مجتهد صريحاً فتوا ندارد، بلكه مى‏ گويد احتياط آن است كه فلان گونه عمل شود، اين احتياط را «احتياط واجب» مى ‏گويند؛ و مقلّد يا بايد به آن عمل كند و يا به مجتهد مساوى يا مجتهدى كه بعد از مرجع تقليد فرد، اعلم از ديگر مجتهدان باشد مراجعه نمايد. ولى اگر فتواى صريحى داده، مثلًا گفته اقامه براى نماز مستحب است، سپس گفته احتياط آن است كه ترك نشود، اين را «احتياط مستحب» مى ‏گويند و مقلّد مى‏ تواند به آن عمل كند يا نكند و عدول به مجتهد دیگر جایز نیست. و در مواردى كه مى‏ گويد «محلّ تامّل» يا «محلّ اشكال» است مقلّد مى‏ تواند عمل به احتياط كند يا به ديگرى مراجعه نمايد. امّا اگر بگويد «ظاهر چنين است» يا «اقوى چنين است»، اين تعبيرها فتوا محسوب مى‏ شود و مقلّد بايد به آن عمل كند.(6) پی نوشت: (1). رسالة توضيح المسائل (فارسى)، مكارم شيرازى، ناصر‏، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1429 ھ ق، چاپ پنجاه دوم، ص 18.‏ (2). التنقيح في شرح العروة الوثقى، الميرزا علي الغروي التبريزي، تقريرات أبحاث المحقّق الخوئي (1317- 1413 ھ ق)، دار الهادي للمطبوعات، قم، 1410 ھ ق، چاپ اول، ج 1، ص 81 و 82؛ طريق الوصول إلى مهمات علم الأصول،مكارم شيرازى، ناصر‏‏، تهيه و تنظيم: ساعى فر، محمد حسين، دار النشر الامام على بن ابى طالب(عليه السلام)‏، قم‏، 1432 ھ ق‏، چاپ دوم، ج ‏2، ص 352. (3). طريق الوصول إلى مهمات علم الأصول، همان، ج ‏2، ص 352؛ رسالة توضيح المسائل (فارسى)، همان.‏ (4). رسالة توضيح المسائل (فارسى)، همان. (5). استفتاءات جديد، مكارم شيرازى، ناصر‏، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1427 ھ ق، چاپ دوم، ج‏ 1، ص 20. (6). رسالة توضيح المسائل (فارسى)، همان، ص 17. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
سلام اگه نتواند داخل دهان نگهدارد چکار باید بکند؟؟ و اگر قسمتی از بدن زخم باشد و سر نماز سرباز کند و بدن و لباس خونی شود چیکار باید بکند؟ اگر نتواند نگه دارد: پاسخ در پست بعدی 👇👇👇
650📌 ❓سوال: سلام اگه نتواند داخل دهان نگهدارد چکار باید بکند؟؟ و اگر قسمتی از بدن زخم باشد و سر نماز سرباز کند و بدن و لباس خونی شود چیکار باید بکند؟ اگر نتواند نگه دارد: ✅پاسخ: سلام علیکم اگرمیتواند بدون اینکه بدن و لباس نجس شود، آب دهان را با دستمالی یا چیزی بگیرد که صورت نماز به هم نخورد، انجام دهد. اگر این کارها ممکن نیست و وقت نماز هم تنگ نیست، نماز را رها کرده تطهیر کند و بعد مجددا نماز را بخواند. در مورد سوالات بعدی به این دو استفتا و پاسخ دقت کنید: س 430: اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستی بر بدن یا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند، بعداً معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده است. آیا نماز وی باطل است؟ اگر در حین نماز نجاست حاصل شود، نماز او چه حکمی دارد؟ ج: اگر اصلاً علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز نجاست عارض شود، اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملى که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، بايد نجاست بدن را برطرف يا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکميل نمايد و اگر برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نمايد. س: اگر کسى بين نماز خون دماغ شد حکم نمازش چيست؟ ج) اگر امكان جلوگيرى از آن وجود دارد، جلوگيرى نمايد وگرنه چنانچه وقت نماز ضيق نباشد، نماز را بشكند و تطهير نمايد ولى اگر وقت ضيق باشد، مى‌تواند با همان حال نماز بخواند. احکام لباس نمازگزار احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: این ها مصداق دروغ است 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔰 خمیازه کشیدن در نماز ❓سوال: آیا خمیازه یا آه کشیدن در نماز اشکال دارد؟ ✅جواب: صداهایی که بر اثر سرفه و عطسه و صاف کردن حنجره از انسان صادر می‌شود، حتی اگر حرف از آن تولید شود، نماز را باطل نمی‌کند. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: الکی قسم نخور ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: حرکت ممنوع ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پروتئین اسپایک چیست وآیا وجودش در واکسن موجب بیماری می شود؟ 🎙️پروفسور کرمی احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📚 نسخه جدید «اجوبة الإستفتائات» منتشر شد ◻️ ویرایش جدید کتاب پاسخ به پرسش‌های شرعی مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه‌ای‌(مدّظلّه‌العالی) به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد. برای اطلاعات بیشتر و خرید کلیک کنید احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: سال خمسیت یادت نره ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
650📌 ❓سوال: سلام‌علیکم گوش‌دادن‌به‌آهنگ‌های‌رپِ‌انقلابی‌یا‌به‌اصطلاح اسلامی واونهایی ک موضوعِ شون ایران و اقتدار کشور هست ، هم‌ اشکال‌داره؟ مرجع : حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای -! ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما در سوالاتی که از محضر آیت الله خامنه ای شده و پاسخ داده اند، آمده است: س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. س 1130: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟ ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است. س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟ ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود. س 1132: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‏شوند، چه حکمی دارد؟ ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‏هایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند به‌صورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است. لینک مطالعه بیشتر: https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
✅ اطلاعیه همکاری از طلاب خواهر اگر کسی در گروه یا کانال هست و فرصت همکاری مجازی دارند به پیوی بنده پیام بدن و این پیام رو هم فوروارد کنند. @mahdavi59
651📌 ❓سوال: سلام برای امرخیری بعد ازتحقیق نتیجه تحقیق رو به کسی که معرف بود گفتم /گفتم در مورد اون فرد چه گفته شده و کسی که معرفی کرده بود گفت من حتما بهشون میگم تا احقاق حق کنن وهرچی اصرارکردم که من راضی نیستم بگی قبول نکرد...اگرگفته باشه من سراین موضوع حق الناسی برگردنم هست؟اگر به سراغ کسی که این حرفها را درباره انها زده اند بروند حق الناس به گردن من هست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در تحقیق برای ازدواج اگر شما مامور تحقیق بودید و باید گزارش میدادید و از شما سوال شده که نتیجه تحقیق چه بود و در مورد فرد مورد نظر چه چیزهایی گفته شده، و شما هم نقل قول کردید، چیزی بر شما نیست و حق الناس و گناهی نیست. اینکه چه مقدار از این حرفهایی که نقل کردید درست است یا خیر ، وظیفه شما نبوده . 🔺حکم غیبت در تحقیق برای ازدواج س۴. در باره ی واسطه شدن در امر ازدواج, آیا شخصی که واسطه می شود می تواند عیب های آن فرد را به طرف مقابل نگوید؟ ج. در فرض سؤال، وظیفه ای برای گفتن عیب ندارد؛ ولی اگر از او سؤال شود، نمی تواند دروغ بگوید. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: نخونده امضاء نکن ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: از خمس نترس ! 🔸احکامی که باید بدانیم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
652📌 ❓سوال: سلام اگر نماز عشا از نیمه شب که بگذرد خوانده شود آیا قضا هست یا مافی الضمه باید نیت کرد ؟ مرجع تقلید: رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (15/11 ساعت بعد از ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فى‌الذمّه (یعنی آنچه بر عهده من است) به­جا ­آورد و پس از آن نماز قضا مى‌شود. در واقع نظر ایشان در مساله­ی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است. منبع منبع2 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
653📌 ❓سوال: سلام حاج آقا مهدوی بزرگوار لطفا بفرمایید آیا در هشت رکعت نافله شب و دو رکعت شفع باید قنوت را بخوانم یا خیر . آیا خواندن تنها حمد و سوره توحید به صورت نماز صبح در یازده رکعت نماز شب صحیح است ؟ با تشکر از شما ✅پاسخ: سلام علیکم قنوت در نمازهای یومیه مستحب است و در نماز شب که یک عمل عبادی مستحبی است، نیز مستحب است و بایدی وجود ندارد. می توانید جهت بهره مند شدن از فضیلت دعا، قنوت را به جای آورید. بله هم خواندن حمد و سوره صحیح است و هم خواندن سوره ی حمد به تنهایی کفایت می کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
654📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر اگر در هنگام غسل جنابت، حدثی سر بزند ، غسل جنابت دیگه حالت وضویی ندارد حالا اگر غسل رو از سر بگیریم، غسل صحیحه و میتونیم باهاش نماز بخونیم؟ مرجع حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم بله اگر غسل کاملی بدون حدث انجام بشود، کفایت از وضو میکند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: ‼️ نمازهای قضا را چطور حساب و کتاب کنیم؟ ‼️ اگه نمیدونی چندتا نماز قضا داری حتما ببین! احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
655📌 ❓سوال: سلام حاج آقا خسته نباشین ببخشین حاجی ما تو راه برگشت از مشهد مقدس بودیم که توی یه مسجد بین راهی برای اقامه نماز ظهر وایسادیم بنده ناخواسته مهر مسجد توی جیبم جا موند الان خیلی دوره اونجا شماره ای چیزی هم ندارم از اونجا تکلیف چیه؟ حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو با سوالی که در مورد (برداشتن مهر از حرم ها و اماکن مقدس) از مراجع شده است ، بیان میکنیم اینکه آن مهر وقف شده باشد یا نباشد، در این مسئله موضوعیت دارد. 🔸اگر مهر حرمی را اشتباه با خود بیاوریم، آیا می‌توان آن را به حرم دیگر برد و در آنجا از آن استفاده کرد؟ همه مراجع: اگر می‌داند برای خصوص آن حرم وقف شده باشد باید به آنجا برگرداند و در صورت شک نیز حکم همین است، ‌اما اگر وقف آن حرم نباشد بلکه برای نماز خواندن وقف شده مشکلی ندارد.[۱] تبصره – برای برگرداندن لازم نیست خود شخص آن را برگرداند بلکه می‌تواند آن را به‌وسیله مسافر یا پست برگرداند. پی نوشت: [۱] – امام، استفتاآت، ج ۲، ص ۳۴۵، س ۲۶ و ج۳،‌ص ۵۷۳، س ۱۰؛ نوری،‌استفتاآت،‌ج ۱، س ۷۳۷؛‌صافی، ۳۰۰ پرسش از احکام، ج ۱، احکام نماز، س ۷۵؛ خامنه ای، سایت استفتاآت جدید، قسمت تصرفات در موقوفات؛ بهجت، استفتاآت، احکام نماز،‌قسمت سجده، س ۶۲۳؛‌فاضل، استفتاآت، ج ۱، س ۳۰۴؛‌دفتر همه مراجع. منبع: آداب و احکام زیارت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گروه اخلاق و عرفان دفتر نشر معارف، 1394. 🔸جواب: چنانچه می توانند به هر طریقی حتی با کمک افراد دیگر آن را بازگردانند ولی اگر به هیچ عنوان ممکن نیست، قرار دادن در مسجد دیگری برای استفاده در همان مورد اولویت دارد. پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 910؛ امام، استفتائات، ج2، وقف، ص 345، س 26 و ج3، سوالات متفرقه، احکام مسجد، ص 572، س 10؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 1772؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 876؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج2، م 1567 و 1568؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، با استفاده از س 908؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 149. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 910؛ امام، استفتائات، ج2، وقف، ص 345، س 26 و ج3، سوالات متفرقه، احکام مسجد، ص 572، س 10؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 1772؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 876؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج2، م 1567 و 1568؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، با استفاده از س 908؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 149. 🔸آیت الله سبحانی: بسمه تعالى: باید خود یا به وسیله شخص دیگر مهر و تسبیح را به محلش برگرداند. والله العالم منبع: استفتائات، آیت ‌الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد سوم، قم: مؤسسه امام صادق (علیه‌ السلام)، 1394. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha