eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
326 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیا «شیخ مفید» منکر شهادت حضرت زهرا (س) و سقط فرزندش بوده است؟!! 🔺 اخیراً کلیپی منتشر شده که افرادی در آن با لباس‌های قرمز و مشکیِ عزای حضرت زهرا (س) در حال نوحه خوانی و سینه زنی هستند؛ اما ماجرای شکستن پهلوی حضرت و سقط فرزند ایشان را انکار می‌کنند! مداح این عزاداری، به زبان عربی شعری می‌خواند و برای اثبات انکار واقعه، از «شیخ مفید» هزینه می‌کند! مضمون مقطعی از شعر او که در این کلیپ منتشر شده این است که: "ای شیعه! کلام شیخ مفید را فراموش نکن و شهادت حضرت زهرا و سقط طفل او را نپذیر! و بدان که مجوس (کنایه از ایرانیان!) این داستان را درست کرده‌اند تا شریعت را منهدم نمایند…‌"! سوال این است که: آیا واقعاً جناب شیخ مفید منکر جریان فاطمیه است؟! اولاً: شیخ مفید در کتب خودش تصریحاً و تلویحاً جریان شهادت حضرت زهرا و فرزندش را بیان کرده است. ثانیاً: فراموش نکنیم که شیخ مفید در بغداد و در میان مخالفین مکتب اهل بیت (ع) می زیسته است و طبعاً در چنین شرایط خاصی توقع بیان همه حقایق از ایشان توقع گزافیست. ثالثاً: مشهور علمای شیعه و برخی علمای اهل سنت تصریح به جریان شهادت حضرت زهرا (س) و فرزندش را نموده اند. رابعاً: شیخ مفید در هیچ یک از آثارش جریان شهادت حضرت زهرا (س) و فرزندش را انکار نکرده است. ✅اما اینجا دو نمونه از نظرات شیخ مفید را ذکر می‌کنیم تا کلاممان مستند باشد: 🔶۱. شیخ مفید (متوفای ۴۱۳ ق.) در باب زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) به شهادت او تصریح می‌کند و می‌نویسد: فَإِذَا أَرَدْتَ زِیَارَتَهَا فَقِفْ بِالرَّوْضَةِ وَ قُل السَّلَامُ عَلَیْکِ … یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ أَیَّتُهَا الْبَتُولُ الشَّهِیدَة … یعنی: هر گاه اراده نمودی زیارت کنی آن بانو را، در روضه توقف کن و بگو: سلام بر تو ای سرور بانوان عالم. ای بتول شهیده... (منبع: الشیخ المفید، کتاب المزار مناسک المزار، دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع بیروت، الطبعة: الثانیة، ۱۴۱۴ ه ۱۹۹۳ م، ص ۱۷۹) 🔶۲. شیخ مفید در باب بیان تعداد فرزندان امیر مؤمنان علی (ع) می‌نویسد: و فی الشیعة من یذکر أن فاطمة أسقطت بعد النبی ولداً ذکراً کان سماه رسول الله و هو حمل محسناً»؛ یعنی: جمعی از شیعیان ذکر کرده‌اند که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسری را سقط کرد که پیامبر خدا (ص) او را هنگام حاملگی محسن نامیده بود. (منبع: الشیخ المفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق.، ص ۳۵۵) احکام پاسخگویی به شبهات مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
660 📌 ❓ سوال: سلام و احترام . مجتهد اعلم در حال حاضر چه کسی هست ؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم ابتدا یادآور می‌شویم، از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، تقلید از مجتهد غیر اعلم جایز نیست. البته طبق نظر برخی از فقها، این در صورتی است که فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای آنها با یکدیگر تعارض و اختلاف دارد، فتوای غیر اعلم ارزش تخصصی خود را از دست بدهد. اما اگر فاصله‌ بین مجتهد اعلم و غیر اعلم در این حد نباشد، تقلید از اعلم تعیّن ندارد و می‌توان از غیر اعلمی که با اعلم فاصله‌ای اندک دارد، تقلید کرد؛ پس ما در هر دوره با گروهی از علما که به منزله مساوی بوده و تقلید از همه آنها جایز است، مواجه هستیم.[1] در هر حال، در کتب فقهی، راه‌هایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها -که چه بسا کارایی بیشتری دارد- آن است که، اعلم بودنِ مجتهدی، شایع و مشهور شود، طوری که انسان از این شهرت اطمینان به اعلمیت او پیدا کند.[2] شایان ذکر است، در عصر حاضر، عده‌ای از علما و مدرسین حوزه علمیه قم(جامعه مدرسین)، تعدادی از مجتهدین عالی‌قدر که شایسته مرجعیت هستند را معرفی نموده‌اند، تا کسانی که نتوانسته‌­اند مرجع تقلید اعلم را شناسایی کنند، با عمل به فتاوای یکی از این مراجع، به وظیفه خود عمل کنند؛ و از آنجا که اعلمیّت یکی از این مراجع - به صورت مشخص - برای این اساتید محرز نگردیده است، این امر در حکم تساوی مراجع مذکور بوده و تقلید از هر کدام از آنها جایز و صحیح خواهد بود؛ این مراجع به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آیت­ الله العظمی سید علی خامنه‌­ای آیت­ الله العظمی سید علی سیستانی آیت­ الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی آیت­ الله العظمی لطف االله صافی گلپایگانی آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آیت الله العظمی حسین نوری همدانی آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی.[3] 📚 پانوشت: [1]. آیت الله هادوی تهرانی؛ ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله هادوی. [2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 15، م 3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. [3]. ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ البته دوباره یادآوری می‌کنیم، مجتهدینی که تقلید از آنها جایز است، به این چند نفر منحصر نبوده و ما به جهت شهرت بیشتر این فقها، اسامی آنان را در اینجا ذکر نمودیم. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
661 📌 ❓ سوال: سلام وخسته نباشید ببخشید روزه قضای والدین رو بگیری ودر وسط،روز کاری پیش بیاد که گرفتن روز سخت باشه ایامیتونی روزه رو بخوری یا باید ادامه بدی ✅ پاسخ: سلام علیکم در صورتی که برای قضای روزه فرصت دارید می توانید پیش از اذان ظهر، روزه قضا را باطل کنید، ولی باطل کردن آن پس از اذان ظهر، جایز نیست و کفاره دارد و کفاره آن، غذا دادن به ده فقیر است و اگر نمی توانید باید سه روز روزه بگیرید. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
662📌 ❓ سوال: سلام.اگرنوافل رو نشسته بخونیم باید دوبرابرش کنیم یا لازم نیست؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم نافله به نمازهای مستحبی گفته می شود. نوافل هم جمع هست یعنی نمازهای مستحبی. از نظر شرع، نمازهای نشسته ی مستحبی، هر دو رکعت ، یک رکعت حساب می شود در رساله حضرت امام خمینی (ره) آمده است: ٧٦٦ نمازهاى نافله را مى‏شود نشسته خواند ولى بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت‏حساب كند. مثلا كسى كه مى‏خواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند، بهتر است‏شانزده ركعت بخواند. و اگر مى‏خواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز يك ركعتى نشسته بخواند. نکته: همانطور که در متن رساله امام بود، بایدی وجود ندارد و این کار استحباب دارد و واجب نیست چون اصل نماز هم مستحب است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
663📌 ❓ سوال: سلام خسته نباشید اگر از نیمه شب بگذرد و نماز مغرب و عشا خوانده نشده باشد آن وقت باید هردو نماز را قضا کرد ؟ مرجع تقلید :رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم نظر آیت الله خامنه ای در این حکم ، همان نظر حضرت امام خمینی ره است. که اگر کسی تا نیمه شب شرعی، نماز مغرب و عشا را به هر دلیلی نخواند، از نیمه شب شرعی تا اذان صبح ، بدون اینکه نیت ادا و قضا نماید، میتواند بخواند یعنی باید نیت (مافی الذمه= آنچه بر عهده من است) داشته باشد. رساله امام خمینی ره: ٧٤٠. اگر از روى معصيت‏يا به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
هدایت شده از 
✍️ثبت نام فیش غذای تبرکی میهمانسرای حضرت معصومه سلام الله علیها/ظرفیت محدود (خواهران و برادران) برای دریافت لینک ثبت نام وارد کانال شوید: http://eitaa.com/joinchat/1057161216Ca96abb365a
664📌 ❓ سوال: سلام خسته نباشید ایا انکار ولایت امیرالمومنین علی موجب کفر میشود ? ✅ پاسخ: سلام علیکم کُفْر نپذیرفتنِ دین حق و باور نداشتن به اصول سه‌گانه دین اسلام، یعنی توحید، نبوت و معاد است که موجب عذاب الهی می‌شود. برای کفر اقسامی از جمله کفر انکار، جحود، عناد و نفاق و مراتبی مانند کفر قالب، کفر نفس و کفر قلب تصویر کرده‌اند. اینکه انکار امامت موجب کفر باشد مورد تایید شیعه نیست. و باید برای این انکار مراتبی قائل شد و بررسی کرد که عامدانه، است یا جاهلانه و در چه رتبه ای و با چه کیفیتی است تا بتوان از نظر شرعی در مورد آن نظر داد. اما آنچه می توان بعنوان کلی گفت این است که صرف انکار امامت موجب کفر نیست. اما انکار آن عواقب دنیوی و اخروی بسیار وحشتناکی در پی دارد که برخی از آن را بیان می کنیم: امام سجاد علیه‌السلام به نقل از پیامبر(ص) فرمود: ... «قسم به آن کس که جان محمد در دست اوست، اگر بنده‌ای در روز قیامت عمل هفتاد پیغمبر را بیاورد خداوند از او نپذیرد تا خدا را به ولایت من و اهل بیتم دیدار کند» (امالی مفید، ص115). امام صادق(ع) فرمود: «نخستین چیزی که از بنده به هنگامی که در پیشگاه خدا می‌ایستد، پرسیده میشود، از نمازهای واجب و زکات واجب و روزۀ واجب و حج واجب و از ولایت ما اهل‌بیت است؛ اگر اقرار به ولایت ما کرده و بر آن مرده باشد نماز و روزه و زکات و حجش پذیرفته می‌شود و اگر در پیشگاه خدا جل جلاله بر ولایت ما اقرار نکند خدای عزوجل چیزی از اعمالش را نخواهد پذیرفت.» (بحار الانوار، ج‏27، ص 167). پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر مبنی بر پذیرش ولایت و امامت امیر مؤمنان(ع) را فهم کرد. حضرت در بخشی از خطبه غدیریه فرمودند: «هان مردمان، او (علی(ع)) از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد. این است روش قطعی خداوند درباره مخالف علی و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیری آن مردمانند؛ و سنگ، که برای حق ستیزان آماده شده است؛ مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله، وَلَنْ یَتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ، حَتْماً عَلَی الله أَنْ یَفْعَلَ ذالِکَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یُعَذِّبَهُ عَذاباً نُکْراً (کهف87) أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ. فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ. فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.(بقره24)» احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
665📌 ❓ سوال: سلام وقت بخیر برای اینکه در غسل شستن گوش و گوشواره و...دچار وسواس نشیم چه کنیم ؟(نحوه شستن) ✅ پاسخ: سلام علیکم به همان میزان شستنی که دیگران در حالت عادی (نه وسواس)، با آن مقدار شستن، به یقین می رسند، شما هم به همان مقدار بشویید و به شک توجهی نکنید. مثلا : در حالت عادی اگر با زیر دوش ایستادن آب به گوش و ... می رسد، به همان مقدار اکتفا کنیم. و درگیر آن نشویم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
666📌 ❓ سوال: سلام.مسح دست باید حتما ازارنج باشد؟اگر ازبالا به پایین اب ریخته شود ولی زیر ارنج باشد وضو درست است؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم براش شستن دست در وضو، آب باید از آرنج به سمت انگشتان ریخته شده و دست کشیده شود تا همه جای دست شسته شود. آقایان بار اول از بالای آرنج آب بریزند خانم ها بار اول از قسمت داخل آرنج (گودی آرنج) البته این امر، مستحب است و عدم رعایت آن موجب باطل شدن وضو نیست. اگر هم مقداری آب پایین تر ریخته شود مشکلی ندارد ولی دست باید به نیت وضو خیس شده باشد و با خیسی که به نیت وضو بوده است از آرنج به پایین شسته شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد مااحاط به علمک 🌸 و سلام الله علیها بر همه مادران و زنان سرزمینم مبارک 🌸🎊🎉 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا