eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
82📌 ❓سلام علیکم .قرآن استیجاری رواگر چندجزءش بمونه و شب عید فطر تاسحر تموم کنیم ایرادنداره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر مقصود کسی که درخواست ختم قرآن داشته است، ختم قرآن در ماه مبارک رمضان بوده، ایرادی ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
83📌 ❓با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عیدتون مبارک ببخشید برای کفاره روزه هر روز میتونیم پول رو به مستحق داد یا باید حتمأ نون بخریم بدیم دیگر مواد خوراکی چطور؟ ممنون از لطفتون ✅پاسخ: سلام. طاعات شما هم قبول و عید شما مبارک در خصوص مصرف کفاره روزه عذر یا مریضی (که ظاهرا مورد سوال شماست) این موارد باید رعایت بشود: 1. كفّاره روزه را نمى‌توان به واجب النفقه داد؛ ولى پرداخت آن به خويشاوندان فقير اشكال ندارد. 2. حتما باید بصورت اطعام باشد. 3. اگر اطمینان دارید که خود فقیر پول را در اطعام مصرف میکند، می توان به جای اطعام پول کفاره را به ایشان داد. 4. پرداخت کفاره ، واجب فوری نیست اما نباید مورد اهمال قرار بگیرد. 5. با گذشت یک سال از وجوب کفاره، چیزی بر آن اضافه نمی گردد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
84📌 ❓شرمنده حاج آقا من میخوام کفاره روزه ی سال قبل رو که باردار بودم و الان هم تو دوران شیردهی هستم پرداخت کنم شما فرمودین به صورت اطعام باشه مثلا چی میتونیم بدیم؟ ✅پاسخ: سلام هم میتوانید خود نان رو تهیه کنید، هم میتوانید ماکارونی بخرید و اطعام کنید و آرد، گندم، برنج هم میتوان پرداخت کرد همچنین میتوانید پول رو بدید با این شرط که حتما خودشون در اطعام خودشون استفاده کنند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
85📌 اعمال ❓سلام جناب مهدوی میشه اعمالی روکه برای شخصی که دیگه امیدبه زنده موندنش نیست انجام میدن تاآرامشش بیشترشه بفرمایید؟ هم آرامشش اینجاهم اون...😭😭😭 ✅پاسخ: سلام ، ان شاء الله که خداوند به ایشان صحت و سلامت عطافرمایند. 💠اعمال مخصوص محتضر: هنگام احتضار و جان دادن، زمانِ بسیار مشکل و در عین حال حسّاسى است. در آن هنگام، باید محتضر را به امورى توجّه داد; و او را تنها نگذاشت. 🔸توبه، توجّه به خدا، ایمان به لطف او، اداى حقوق واجبه مردم و خداوند را، به او تذکّر دهند. 🔸مرحوم «علاّمه مجلسى» مى نویسد: «وقتى که آثار احتضار آشکار شود، محتضر این دعا را به طور مکرّر بخواند: «اَللّهُمَ اغْفِرْ لِىَ الْکَثیرَ مِنْ مَعْصِیَتِکَ،وَ اقْبَلْ مِنِّى الْیَسیرَ مِنْ طاعَتِکَ; خداوندا! گناهان زیاد مرا ببخش و طاعت هاى اندک مرا قبول فرما». تا این که جان دادن بر او آسان گردد. 🔸در این حالت خویشان و فرزندان نباید او را تنها بگذارند، نزد او باشند و دعا و قرآن بخوانند; مخصوصاً سوره هاى «یس» و «صافّات» را. 🔸همچنین، اعتقاد به توحید و صفات جمال و جلال خداوند و اقرار به رسالت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و امامت ائمّه اطهار(علیهم السلام) و اعتقاد به معاد و بهشت و دوزخ، و سایر اعتقادات را براى او بازگو نمایند و به وى تلقین کنند... و کلمه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ» را بسیار به او تلقین نمایند و او نیز بگوید; زیرا در حدیث معتبرى آمده است که هر کس سخن آخر او «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ» باشد، داخل بهشت مى شود. 🔸پاى محتضر را به سوى قبله برگردانند، تا فرشتگان رحمت، به او روى آورند. 🔸در حدیث معتبرى آمده است که اگر بر میّت قبض روح دشوار باشد، او را به مکانى که در آن نماز مى گزارد، ببرند و او را در جایگاه نمازش بگذارند، تا قبض روح بر او آسان گردد. 🔸به هنگام احتضار، چیز سنگینى بر بدن محتضر نگذارند. 🔸در حدیث صحیح از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است: هرگاه کسى را در وقت جان دادن، مشاهده کردید، این کلمات فَرَج را به او تلقین کنید: لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْحَلیمُ الْکَریمُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ، سُبْحانَ اللهِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ، وَرَبِّ الاَْرَضینَ السَّبْعِ، وَ ما فیهِنَّ وَ ما بَیْنَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ، وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمینَ. معبودى نیست جز خداى بردبار کریم معبودى نیست جز خداى والاى بزرگ منزّه است خدا پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمین هاى هفتگانه و آنچه در آنها و مابین آنهاست و پروردگار عرش بزرگ و ستایش خاص خدا پروردگار جهانیان است. 🔸همچنین سنّت است براى آسانى قبض روح، این دعا را به محتضر تلقین نمایند: یا مَنْ یَقْبَلُ الْیَسیرَ، وَیَعْفُو عَنِ الْکَثیرِ، اِقْبَلْ مِنِّى الْیَسیرَ، وَاعْفُ عَنِّى الْکَثیرَ، اِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ. اى کسى که اندک را (از بنده ات) مى پذیرى و از (گناهان) بسیار مى گذرى; این (اعمال) اندک را از من بپذیر و این (گناه) بسیار را از من ببخش; چرا که فقط تو بخشنده مهربانى. 🔸مرحوم «علاّمه مجلسى» در ادامه مى افزاید: «سنّت است وقتى که محتضر جان داد، دهانش را بر هم گذارند و چانه اش را ببندند و چشمهایش را برهم آورند و دستهایش را بر پهلوهایش بکشند (تا منظره چهره و بدن او بدنما نباشد) و او را با پارچه اى بپوشانند و نزد او قرآن بخوانند».(1) 1. زاد المعاد، صفحه 538 - 540. (با تصرّف و تلخیص) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
86📌 ❓سلام طاعات قبول باشه خسته نباشید ببخشید یک سوال داشتم آگر درما ه رمضان لکه ای بینیم که رنگ قرمز نباشد حیض محسوب میشودیعنی تقریبا مثل رنگ آجری مانده بوده آن موقع استحاضه محسوب میشه .؟ ✅پاسخ: سلام طاعات شما هم قبول حق. سلامت باشید اگر در ایام حیض نباشد و منجر به خونریزی به مدت سه روز نشود، استحاضه است. و باید به احکام مستحاضه عمل کرد. (قلیله یا متوسطه یا کثیره) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
87 📌 ❓سلام علیکم به کارشناس محترم جناب مهدوی ببخشید اصل ولایت فقیه کدوم مورد هستش ؟؟؟ سیاسی حکومتی اجتماعی اعتقادی ممنون میشم اگه لطف کنید جواب بدید ✅پاسخ: سلام علیکم اگر بنده درست متوجه منظور شما از سوالتون شده باشم باید عرض کنم: ولایت فقیه هم جنبه سیاسی دارد و هم جنبه حکومتی و هم جنبه اجتماعی و جنبه اعتقادی. همه این چهار حیثیت در ولایت فقیه وجود دارد. اگر منظور شما چیز دیگری است در گروه مطرح کنید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
آل‌سعود به‌زودی... 🏴 هشتم‌شوال سالروز تخریب قبور ائمه‌بقیع را تسلیت عرض میکنیم ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ @havayeadam 🌸 @mawezah_ir @yaaliheydar @pasokhha
90 📌 در ادامه سوال شماره 87 ❓سوال: ممنون از پاسخگویتون میخاسم بدونم کدوم جنبه مهم تره ایا حکومت نمی تونه به فرد نالایق برسه همینطور که در گذشته افراد نالایقی در راس بودند ایا جنبه اعتقادی مهمترین نیس؟؟ ممنون میشم لطف کنید جواب بدید ان شا الله همواره مشمول ادعیه زاکیه حضرت ولیعصر (عج)باشید ✅پاسخ: خواهش میکنم و تشکر از دعای خوبتون در واقع همه جنبه ها با هم اهمیت دارند. آنچه که بهترین وضعیت است این است که حاکم کسی باشد که با واسطه از جانب خداوند متعال تایید شده باشد. پیامبران بدون واسطه توسط خداوند انتخاب می شدند و به مردم ابلاغ می شد و راههایی برای شناخت حقیقت در گفته هایشان خداوند به آنها میداد (معجزه) ائمه اطهار بعد از پیامبران، حاکمان مورد تایید الهی بودند که در نص و روایت صریح حضرت رسول اکرم (ص) اسامی آنان ذکر شده است. تا اینجا ولایت و امامت و مشروعیت حاکم اسلامی بودن، از جانب خداوند به اهلبیت علیهم السلام رسید. و اختیار اینکه ایشان این حق و ولایت رو به کسی بسپارند و شخصی رو بعنوان حاکم معرفی کند را نیز دارند. در زمان حضرت علی علیه السلام ، مالک اشتر و همین طور در زمان سایر ائمه کسانی بودند که از جانب ائمه بعنوان ولی و حاکم معرفی می شدند. در زمان غیبت کبری امام زمان عج، شناخت حاکمی که مورد تایید امام زمان عج باشد (ولی فقیه) با نشانه هایی است که در جای خودش از نظر عقلی و نقلی مفصل بحث شده است. پس در واقع مشروعیت باید متصل به خداوند باشد. همین جمله ای که حضرت امام خمینی ره فرمودند که ولایت فقیه ادامه راه انبیاست، یعنی اینکه این حاکمیت همان حاکمیت مورد تایید الهی است. با توجه به شرایطی که برای حاکم اسلامی در روایات ذکر شده است که متناسب با زمان غیبت کبری باشد، و معنا و مفهوم ولایت فقیه، باید گفت حاکم اسلامی و ولی فقیه اگر بر خلاف آنچه که باید از نظر عقلی و تدبیر و شرع عمل کند، و شرایط حاکم اسلامی را در برهه ای از زمان از دست بدهد، خود به خود از این مشروعیت عزل می گردد. و این نقطه اصلی تفاوت دیکتاتوری و ولایت فقیه است. پس در ابتدا از نظر اعتقادی ما حاکم اسلامی را وقتی می پذیریم که مورد تایید الهی باشد و لو بصورت غیر مستقیم. و بعد از پذیرش و تایید، مقبولیت اجتماعی و مباحث دیگر پشت سر آن می آید که همه باید با هم جمع باشند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
91 📌 ❓آیا نماز هفت بانو صحت داره؟و طریقه و مدت خواندن آن چطور است؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر این نماز هیچ منبع معتبری ندارد و نمی توان به آن اعتنا کرد. برای رسیدن به حاجات و خواسته ها از نماز توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها بهره مند شوید و ان شاء الله حاجت بگیرید. : (1) هرگاه براى تو به خداى متعال حاجتى پيش آمد، و سينه ات از آن تنگى گرفت دو ركعت نماز بخوان، و پس از سلام سه مرتبه تكبير بگو، و تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام را بجا آور، و به سجده برو و صد مرتبه بگو: يا مَوْلاتى يا فاطِمَةُ أَغيثينى پس جانب راست صورت خويش را بر زمين بگذار، و همين ذكر را صد مرتبه بگو، و سپس جانب چپ چهره ات را بر زمين بگذار و صد مرتبه بگو، دوباره به سجده برو و صدوده مرتبه بگو، و حاجت خود را ياد كن، به درستى كه خدا آن را برآورده كند ان شاء اللّه تعالى. : (2) مولّف گويد: شيخ حسن بن فضل طبرسى در كتاب «مكارم الاخلاق» فرموده: نماز استغاثه به بتول چنين است: دو ركعت نماز بجا مى آورى، سپس به سجده مى روى، و صد مرتبه مى گويى: «يا فاطمة» آنگاه جانب راست صورت خويش را به زمين مى گذارى و صد مرتبه مى گويى، سپس جانب چپ صورتت را و صد مرتبه مى گويى، دوباره به سجده مى روى و صدوده مرتبه مى گويى، پس از آن مى خوانى: يا آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْىءٍ وَ كُلُّ شَيْىءٍ مِنْكَ خآئِفٌ حَذِرٌ اَسْئَلُكَ بِاَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ وَ خَوْفِ كُلِّ شَىْءٍ مِنْكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُعْطِيَنى اَماناً لِنَفْسى وَ أَهْلى وَ مالى وَ وَلَدى حَتّى لا اَخافَ اَحَداً وَ لا اَحْذَرَ مِنْ شَىْءٍ اَبَدَاً اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْى ءٍ قَديرٌ ترجمه: ای بی هراس و بیم از هرچیز که هرچیز از تو هراسان و برحذر است، از تو می خواهم به ایمنی ات از هرچیز، و هراس هرچیز از تو، اینکه بر محمّد درود فرستی، و ایمنی به من عطا کنی، برای خود و خاندان و دارایی و فرزندانم، تا از احدی نهراسم، و هرگز از چیزی حذر نکنم، به درستی که تو بر هرچیز توانایی. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
92 📌 ❓سلام شخصی که رکعت اول هست ولی بنا بر همراهی نماز جماعت که تشهد رکعت دوم را قرائت می کنند اون شخص باید تشهد را قرائت کند یا مستحب است قرائت نماید؟؟ تشهد رکعت چهارم چی؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اصل عملِ تجافی (نیم خیز نشستن ) در زمانی که ماموم از امام جماعت یک رکعت عقبتر است، در نظر علما اختلاف است که آیا اجتیاط واجب است یا مستحب. که در ادامه نظرات علما را ذکر خواهیم کرد. اما اینکه در حالت تجافی آیا ذکر گفتن واجب است یا خیر؟ ماموم در حالت تجافی (نیم خیز) بین این سه عمل مخیر است: سکوت قرائت ذکر تشهد (افضل این است) مطلق ذکر (یعنی به قصد استحباب ذکر بگوید نه به قصد اینکه این ذکر جزئی از نماز باشد) 💠نظر مراجع در خصوص تجافی : 🔸آیات عظام: امام خمینی، اراکی، نوری همدانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، مي تواند برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد. 🔸آیةالله العظمی امام خامنه ای: اگر امام جماعت در حال قرائت تشهد باشد و مأموم يک رکعت ديرتر اقتدا کرده باشد، احتياط واجب آن است که به حال تجافى باشد و مى‌تواند تشهد بخواند و يا تسبيح بگويد. 🔸آیةالله العظمی وحید خراسانی: کسی که یک رکعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد رکعت آخر را می خواند اگر قصد انفراد نکند بنابراحتیاط واجب انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. و بعد برخیزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نماید مانعی ندارد. ولی چنانچه از اول قصد انفراد داشته محل اشکال است. 🔸آیةالله العظمی شبیری زنجاني: كسي كه از امام عقب مانده، وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند اگر در ركعتي باشد كه تشهّد ندارد، تشهّد را با امام مي خواند و بنابراحتياط انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانو ها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ركعت آخر را بخواند، ولي مي تواند قصد فرادي كرده تشهّد نخوانده برخيزد. 🔸آیةالله العظمی سبحانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، نیم خیز بنشیند و صبرکند تا امام تشهّد نماز را بگوید و بعد برخیزد. 🔸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد و اگر تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد. 🔸آیةالله العظمی مظاهری: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند مي تواند برخيزد و نماز را تمام كند و مستحبّ است نیم خیز بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد. 🔸آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده بنابراحتياط واجب بايد وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام تشهّد نماز را بگويد و بعد برخيزد و واجب نيست صبر كند تا امام سلام بگويد. 🔸آیات عظام: خوئي، سيستاني، تبريزي: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده بهتر آن است كه وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعي ندارد (خوئي، تبريزي: ولي چنانچه از اول قصد انفراد داشته، محل اشكال است). 🔸آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، مي تواند نيّت فرادي كند و برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
93 📌 ❓سلام کفاره کسی که با حالت حیض وارد مسجدشده چیه؟؟؟؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر این عمل کفاره ای ندارد اما گناه کرده است چون حرام است و باید بخاطر این عمل استغفار نماید . مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
94 📌 ❓نظر مقام معظم رهبری راجع به دیدن فوتبال زنان . به صورت زنده از تلویزیون ! ✅پاسخ: سلام حکم مذکور را برای همه ورزش ها و در دو صورت بیان می کنیم: 🔸دیدن بصورت حضوری یا بصورت زنده از تلویزیون 🔸دیدن برنامه ضبط شده نکته: پاسخ های زیر برای کشتی و سایر ورزش هایی است که مردان لباس مناسب و کاملی ندارند! 🔸دیدن بصورت حضوری یا بصورت زنده از تلویزیون اگر مشاهده آن باحضور در ميدان و به‌طور مستقيم باشد و يا آن را به‌طور زنده و مستقيم از تلويزيون ببينند و يا به قصد لذت و ريبه بوده و يا در آن خوف (ترس) ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات. 🔸دیدن برنامه ضبط شده اگر به طور غير زنده پخش شود و قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد. [۱]. خامنه اى، استفتاء، س ۴۸۷؛ امام، استفتائات، ج۳، نظر، س۶ و ۳۹؛ صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۵۲ و ۱۷۱۲؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۴۲؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۴۴۲؛ مكارم، تعليقات على العروة، (النكاح) م۵۱؛ دفتر: فاضل.[۷]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۱۱۸۹.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
۹۵📌 ❓سلام یه مطلبی خوندم که بلند بودن ناخن خانم ها زینت محسوب میشه وباید از نگاه نامحرم پوشیده باشه این صحت داره ؟ حتی اگر بدون زینت یا لاک و... باشه ؟ و اگر اشکال داره یعنی باید دستکش دست کنه ؟ مرجع امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام پاسخ شما رو ضمن یک استفتاء از مقام معظم رهبری بیان میکنم. ضمن اینکه پوشاندن ناخن ها از نامحرم لزوما به معنای دستکش دست کردن نیست. اگر بخاطر شرایط کاری و نوع تعامل (مثل اداره و ..) هیچ راهی به جز دستکش نیست ، بله باید دستکش دست کرد. 🔸 آیا بلند بودن ناخن خانم‌ها جایز است؟ آیا زینت محسوب می‌شود و از نگاه نامحرم باید پوشانده شود؟ ▫️بلند بودن ناخن خانم‌ها اشکال ندارد اما به شرط اینکه غیرمتعارف نباشد که انگشت‌نما شوند؛ به هر حال اگر زینت محسوب شود باید از نگاه نامحرم بپوشانند. منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
96 📌 ❓جریان موی بلند چیه برای مردان تو دین اسلام؟ ممنون از پاسخگوییتون ✅پاسخ: سلام در حديثي آمده كه از حضرت صادق(ع) پرسيدند: آيا حضرت رسول(ص) موي سر را دو قسمت مي كردند و ميانش را مي شكافتند (فرق باز مي كردند؟)؟ حضرت فرمود: آن حضرت مو را به حدي بلند نمي گذاشت كه احتياج به اين كار داشته باشد، بلكه آن قدر مي گذاشتند كه به نرمه گوش مي رسيد و هيچ يك از پيامبران موي سر نگاه نمي داشت.[1] 🔸حکم بلند کردن مو توسط مردان: بلند کردن مو اگر برای شباهت به زن ها نباشد اشکال ندارد یعنی اصل بلند کردن مو برای مردها بدون اشکال است مگر اینکه قصد شخص این باشد که خودش را شبیه زنان کند. 1.شيخ طبرسي، مكارم الاخلاق، ص 84 ؛ حليه المتقين، انتشارات هجرت، ص 173 تا 175). مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
97 📌 ❓پسرخواهرم کلاس دهم هست، خواهذم بهش میگه نماز مهمه، مخصوصا برا موفقیت و اینا اون میگه پس چرا کشور های خارج پیشرفته تر از ماهستن ونماز نمی خونند! و چرا ایران که نماز میخونندو مسلمان هستن خدا کمکشون نکرد وبه جام حهانی نرفتن😶 ما چی باید جوابش رو بدهیم؟ تشکر بابت پاسخگویی😞 ✅پاسخ: سلام برای پاسخ به کودکان باید از کلمات و مفاهیمی استفاده کرد که درکش برای کودکان سخت نباشه. و تاجایی که ممکن است از تمثیل و .. استفاده بشه تا بدین وسیله بتونن درک کنند و قانع بشوند. البته با توجه به سن این آقا پسر که باید حدود 17 سال باشه، می توان از پاسخ های علمی تر و دقیق تر دینی هم استفاده کرد که ما یک نمونه رو عرض میکنیم: خداوند نماز رو بر ما واجب کرده در مقابل همه نعمت هایی که به ما داده، نعمت بدن، نعمت خانواده، والدین، نعمت عقل و درک، نعمت لذت بردن از خوبی های دنیا و خیلی از نعمتهایی که اگر بخواهیم به دور و برمون نگاه کنیم می بینیمشون. مثل اکسیژن، مثل نظمی که در گردش زمین هست، مثل ثبات کره زمین و.. . اما خداوند برای انسان ها یک قاعده گذاشته: در هر راهی که تلاش کنی به نتیجه میرسی! یعنی خداوند به ما گفته من به شما عقل دادم، قدرت فکر و کار و تلاش دادم، به شما انگیزه ها و خلاقیت هایی رو دادم و استعدادهایی در درون شما قرار دادم، حالا با این عقل و قدرت و استعداد و انگیزه و توانمندی، در هر راهی که بری نتیجه اش رو می بینی. چه این راه بد باشه و چه خوب! اما منِ خدا توصیه میکنم که از نعمت هایی که بهت دادم در راه درست استفاده کنی تا در آخرت هم بتونی بهشتی باشی. پس اگر یک تیم فوتبال نتیجه ی بهتری از ما میگیره ، این بخاطر تلاش و کوشش و خلاقیت هایی هست که داره ازش استفاده میکنه. و نتیجه اش رو هم میبینه. ما هم اگر تلاش و کوشش بیشتری کنیم و خلاقیت های بیشتری از خودمون نشون بدیم حتما نتیجه ی بهتری می گیرم. پس نماز خواندن ما برای این نیست که در فوتبال پیروز بشیم یا هر چیز دیگه. بلکه برای اینه که هم قدردان نعمت های خدا باشیم و هم خداوند رو عبادت کرده باشیم. 🔸حالا یه سوال: یعنی نماز خواندن من هیچ تاثیری در زندگی و موفقیت های من نداره؟ قطعا داره! مگه میشه نداشته باشه! نماز کمترین کاری که برای ما میکنه اینه که گناهان اشتباهی ما رو پاک میکنه و کمک میکنه که دل و قلب و عقلمون پاک و سالم باشه و انسان های پاکی بمونیم. و خبیث و ظالم و گنه کار نشیم. نماز به عقل و درک ما نورانیت میده که درس ها مون رو بهتر بفهمیم و راه های خوب برای کارهامون رو پیدا کنیم. ❗️تازه! نمیشه که من نماز بخونم و بگم تو چرا موفق نمیشی! یا تو به دوستت بگی، فلانی تو نمازهاتون سر وقت بخون تا من توی زندگی به مشکل بر نخورم! یا به برادر و خواهرت بگی شما نمازهاتون رو بخونید تا من مشکلی نداشته باشم اینجوری نیست هر کسی باید خودش خوب باشه تا نتیجه خوب بودنش رو هم ببینه. حالا فکر کن من و تو نماز میخونیم ! اگه همه بازیکنای تیم ملی واقعا نمازشون رو بخونن و خوب باشن از کجا معلوم که نتیجه مون بهتر نمی شد! مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
سوالات خود را در گروه برای ما ارسال کنید: شماره سوال بعدی 98 لینک گروه در قسمت توضیحات کانال موجود است.
98 📌 ❓سلام وخدا قوت خدمت اساتید محترم بنده سعی میکنم درطول روز وضو داشته باشم وهر وقت تجدید وضو میکنم از ذهنم میگذرونم که نمازم روبا همون وضو میخونم این اشکالی نداره؟ ✅پاسخ سلام علیکم و خداقوت طبق نظر برخی از مراجع، اگر وقت نماز داخل نشده باشد نمی شه وضو رو به قصد همان نماز گرفت. لذا شما بهتره این طور نیت کنید: وضو میگیرم برای طهارت داشتن قربه الی الله (که بتوان هر عبادتی رو با آن انجام داد) برخی از مراجع نیز نیت نماز رو قبل از داخل شدن وقت، در صورتی صحیح میدانند که نزدیک به داخل شدن وقت باشد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
🚨 چله کلیمیه آری یا نه؟ 🚩چله ❓ دوستان همینطور که میدانید "اول ماه ذی القعده " می باشد . بهار اربعين گيري از آغاز ماه ذي القعده آيت الله جوادي آملي: در طول سال آدم مي تواند چله بگيرد، ولي بهارش اين ۴۰ شب است؛ يعني از اوّل ذي القعده تا دهم ذيحجّه، آدم مواظب دهانش باشد كه غذاي بد وارد نشود؛ مواظب زبانش باشد كه حرف بد نزند؛ مواظب گوشش باشد كه حرف بد نشنود؛ مواظب چشمش باشد كه نگاه بد نكند؛ آنوقت سایر كارها خوب است. اينقدر كارهاي حلال هست كه آدم فرصت نمي كند به سراغ كار حرام برود ! استاد فرزانه، حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین چنین می¬فرمایند: «از اول ذي القعده تا دهم ذي حجّه كه اربعين موساي كليم است، اين يك فصل مناسبي است؛ بهار اين كار است. اين اربعين گيري،اين چله نشيني همين است ! وجود مبارك موساي كليم 40 شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود : و واعدنا موسي ثلاثين ليلهً فاتممناها بعشر فتمّ ميقات ربّه اربعين ليله. به او وعده ديدار و ملاقات خصوصي داديم؛ آمد به ديدار ما. اوّل 30 شب بود؛ بعد 10 شب اضافه كرديم، راهش باز بود؛ جمعاً شد40 شب. ✅ پاسخ: سلام و وقت بخیر. این ایام مشهور به کلیمیه است اما نزد علما چله گرفتن به سبک دین اسلام در این ایام بلامانع است بلکه توصیه شده است وقتی می گوییم چله کلیمیه معنایش این نیست که ما میخواهیم رسم و رسوم مسیحیت رو داشته باشیم، بلکه معنایش این است که می خواهیم در این چهل روز چله ی ذکر قرانی یا هر دعایی که در دین اسلام است بگیریم. اینکه چله رو از کی شروع کنیم و به چه روزی ختم بشه بنده از نظر روایی مبنایی برای چله کلیمیه پیدا نکردم. البته در قران درباره چله حضرت موسی صحبت شده. شما اگر خواستید چله بگیرید باید به خداوند اعتماد کنید نه به ایام!! بله حسن ایام به اندازه خودش دخیل هست.. اما اعتماد ما به ائمه و خداست که کار اخر رو می کنه.. چله کلیمیه هم آنچیزی که برای ما داره این 40 روزش نیست.. بلکه همون بحث اذکار و توسل و توکل و اعتماد به خداست.. حتی اگر برخی عرفا هم از این چله استفاده کرده باشند، قطعا اعتقاد و عمل و اونچیزی که در این چله رعایت می کردند مهم بوده.. ✅مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانال های ما : @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
💠 حکم دریافت و تأخیر توسط بانک حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «دریافت جریمه و خسارت تأخیر توسط بانک» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد. 💰 پرسش: اگر در بازپرداخت وامى که از بانک گرفته شده است تأخیرى صورت بگیرد، آیا بانک تحت عنوان جریمه و خسارت تأخیر انجام تعهد مى‌تواند پولى را به عنوان دیرکرد دریافت کند؟ ✍ پاسخ: ➖ جریمه دیرکرد هرگاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی رباخواری و حرام است. ➖ و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی . ➖ و اگر به عنوان شرط ضمن‌العقد درآید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند. yon.ir/CEP3m ✅مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانال های ما : @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
99 📌 ❓با سلام ما خانه مان را از دهات به شهر بردیم میخاستم ببینم که حکم نماز وروزه ها چی میشن البته هیچ وقت اعراض نکردم ونیتم این هستش وقتی تحصیلاتم تمام شد برگردم به شهر خودم خدمت کنم. (مقام معظم رهبری) ✅پاسخ: سلام علیکم در محل جدید، ابتدا قصد ده روز کنید و نمازهاتون رو کامل بخونید و بعد از ده روز همانطور ادامه بدید و این موجب میشه که محل جدید (بانیتی که کردید ) وطن شما محسوب بشه. و در مرتبه های بعدی دیگر نیاز به قصد ده روز نیست . و نماز و روزه ها در این مکان کامل و صحیح است روستایی که وطن اول شما محسوب میشود، تا وقتی اعراض نکردید حکم وطن دارد . اعراض هم دو جور است یک بار با نیت است که قصد می کنیم دیگر در ان محل زندگی نکنیم . یک بار عملا دیگر نمی توانیم به محل سابق برگردیم و زندگی کنیم. این اعراض عملی است. حتی اگر در نیت اعراض نکرده باشیم هر کدام از اینها محقق بشه، وطن قبلی از حکم وطن بودن خارج میشود و نماز در انجا شکسته و روزه صحیح نیست. و در انجا حکم مسافر را دارید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
100 📌 ❓سلام علیکم..دهه کرامت ومیلادمبارک...ببخشید سوالی داشتم... اگر نماز استیجاری قبول کنی و نتونی بخونی میشه به شخص دیگه ای پول رو داد تا بخونه؟. یک ماه ونیم گذشته ازقبول نماز..شرایط خاصی نداره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین بر شما هم مبارک. اگر شرط نشده که خودتون فقط باید بخونید، بله میتوانید به شخصی که مطمئن هستید می خونه ، بسپرید و هزینه اش رو هم به او پرداخت کنید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
101 📌 ❓آیا این نماز صحت دارد؟ 📢نماز روز پنجشنبه به توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره 🔷آیت‌الله بهجت قدس‌سره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». 📃شیوه خواندن نماز از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس چهار رکعت (دو نماز دورکعتی) 1⃣ در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید 2⃣ در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید 3⃣ در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید 4⃣ در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید 5⃣ بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید 6⃣و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند 7⃣ و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. ✅ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛ همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند. برگرفته از کتاب ، ص٣٨٠ـ٣٨١ ✅پاسخ: سلام علیکم بله این نماز از آیت الله کشمیری نقل شده است و در این منابع نیز خبر آن درج شده است. 1. ر.ک: آیات نور، زندگینامه آیت الله سید مرتضی کشمیری2، مؤسسه فرهنگی دارالهدی، ص 77. 2. جمال الاسبوع، ص 59. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
102 📌 ❓سلام وقت شما بخیر سوالی که داشتم در مورد غذا خوردن با دست چپ هست .که شنیده ام مکروه است.آیا واقعاً اشکال شرعی داردبرای فردی که چپ دست است؟؟ تشکر از پاسخگویی شما ✅پاسخ سلام علیکم وقت شما هم بخیر فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلى روشن نیست و آگاهى از آن دانشى فراتر از تنگناهاى معارف عادى بشرى می‌طلبد. ولی به طور اجمال، روشن است که همه احکام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى در متعلق آنها است. بنابراین در صورتى که فلسفه حکمى را به‌طور خاص ندانیم، بنابر قاعده کلى فوق(احکام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى است) باید از آن پیروى کنیم؛ زیرا در آن یقین به وجود مصلحتى هست، هر چند آن مصلحت بر ما ناشناخته باشد.[1] از سنن اسلامی، توصیه به انجام بیشتر فعالیت‌ها - مانند خوردن و آشامیدن - با دست راست است که شاید نمادی از اصحاب الیمین باشد؛[2] همان‌طور که امام علی(ع) در بخشی از صفات پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «... دست راست را براى خوردن، آشامیدن، دادن و گرفتن به‌کار می‌برد. جز با دست راست چیزى را دریافت نمی‌کرد و جز با دست راست عطا نمی‌کرد و دست چپش براى دیگر کارهاى بدنش بود. در همه کارها [مانند] لباس‌پوشیدن، کفش‌پوشیدن و از مرکب پیاده‌شدن دوست داشت که با دست یا پاى راست آغاز کند....». در روایات؛ از خوردن و آشامیدن با دست چپ نکوهش شده است: پیامبر اسلام(ص): «خوردن با دست چپ، از نافرهیختگى است».[3] «هر کس با دست چپ بخورد، شیطان نیز همراه با او می‌خورد و هر کس با دست چپ بنوشد، شیطان نیز همراه با او می‌نوشد».[4] سَماعة بن مِهران می‌گوید: از امام صادق(ع) درباره این‌که کسى با دست چپ بخورد یا بیاشامد، پرسیدم و آن‌حضرت فرمود: «مباد کسى با دست چپ بخورد یا بیاشامد و یا با آن چیزى را بردارد».[5] از این‌رو فقها نیز خوردن و ‌آشامیدن را در حال اختیار و بدون عذر مکروه دانسته‌اند.[6] البته، طبیعی است افرادی که فاقد دست راست می‌باشند و یا دست راست آنان توانایی‌های لازم را ندارد و حتی چپ‌دست‌ها - در صورت عسر و حرج - مشمول توصیه‌های موجود در این روایات نیستند. [1]. ر.ک:‌ «فلسفه و حکمت احکام فقهی»، سؤال 8593. [2]. ر.ک: «حقیقی یا اعتباری بودن تأکید بر دست راست»، سؤال 9851. [3]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات(الأشعثیات)، ص 162، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی‌تا. [4]. شیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد، مسند احمد بن حنبل، تحقیق: الأرنؤوط، شعیب، مرشد، عادل و دیگران، اشراف: ترکی، عبد الله بن عبد المحسن، ج 41، ص 29، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق. [5]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج 2، ص 455 – 456، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [6]. ابن ادریس حلّی، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج ‌3، ص 135، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1410ق؛ شهید ثانی، زین الدین بن علی، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام، ج ‌12، ص 138 – 140، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1413ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج ‌4، ص 569، قم، دفتر معظم‌له، چاپ دوم، 1426ق. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
103 📌 ❓سلام کمپینی هست به اسم مهر مهدوی ، که افراد به نیابت از امام زمان عجَّل اللّٰه تعالی فرجه کار خیر انجام میدهند مادی یا معنوی ( مؤسسه مصاف استاد رائفی پور) شخصی نیت کردن به نیابت از امام زمان برای دو شهید گمنامی که در حسینیه هستند و صبح های جمعه که دعای ندبه برگزار میشه، یه چیزی بخرن برای فاتحه . دو کیلویی شکلات خریدن که هر هفته روی مزار شهدا بگذارن . بعداز دو سه هفته دیگه دعا برگزار نشد و ایشون هم دیگه فراموش کردن . الان با باقیمانده شکلات ها چکار کنن . کلاً مراسمات هم کمه . چندماهی هم گذشته . مرجع تقلید حضرت امام خامنه ای . ✅پاسخ: سلام علیکم، اگر می دانید که مراسم مورد نظر در آینده بر گزار میشه، نگه دارید و در مراسم مورد نظر استفاده کنید. اما اگر می بینید که نگه داشتن موجب خراب شدن آنها میشه یا مراسمی که بخاطرش خریده شده دیگه برگزار نمیشه، هر هفته در اوقات زیارتیِ شهدا (مثل شب جمعه) سر مزار شهید بگذارید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
ادامه پاسخ: 3- نه تنها هر طلبه‌ای، بلکه هر انسان عاقل و مسلمانی می‌داند که اساساً رجوع ما به پیامبر اکرم و اهل عصمت علیهم السلام، مبتنی بر فرامین خداوند متعال در کلام وحی مبنی بر ضرورت اطاعت و تبعیت از ایشان، برای رسیدن به رشد و فلاح می‌باشد که "عقل و وحی" مصدق این فرمان‌هاست. ج – قرآن کریم که ناگهان از دست پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به دست امام زمان علیه السلام نرسیده است که بگویند: این اصل نیست و آن اصل است یا این ناقص است و آن کامل! بلکه در این فاصله یازده امام معصوم دیگر نیز بودند، اما نه تنها هیچ کدام نفرموده‌اند که این قرآن ناقص است، یک جلد از سه جلد است و ...؛ بلکه تصریح نموده‌اند که همین کتاب خداست و به آن تأسی و استناد نموده‌اند و همین قرآن را تفسیر و تدریس نموده‌اند و احکام فقهی را مستند به همین قرآن کریم بیان داشته‌اند؛ لذا اکنون نیز فقه [شریعت]، با تحقیق در همین قرآن و نیز استناد به احادیث و روایات معتبر اهل عصمت علیهم السلام که مستند و مستدل به همین قرآن کریم می‌باشد، استنباط و استخراج می‌گردد. د – اساساً قرآن کریم، که کتاب آخرین دین الهی می‌باشد، تحریف نشدنی است. نص صریح وحی در قرآن کریم و حکم عقل نیز همین معنا را تصریح نموده و متذکر می‌گردند، چرا که اگر تحریف شود، با اصل هدایت الهی مغایرت خواهد داشت. نکته: کتاب‌های بسیاری توسط صهیونیسم و فراماسون [تشکیلات شیطان‌پرستی]، برای اهلش نازل می‌شود که به مراتب بیش از سه جلد می‌باشد، و اگر به کسی فقط یک یا دو جلدش نازل شده، به این علت است که به مراتب لازم در بندگی اربابان و جایگاه لازم در نقش‌آفرینی انحرافی نرسیده است [زیاد تحویلش نگرفته‌اند]! و منشأ، مبدأ و منبع "اسلام امریکایی و اسلام انگلیسی" امروز، همین کتاب‌هایی است که از سوی آنان به فرستادگان‌شان نازل می‌گردد. بدیهی است که در کتاب‌های نازله از سوی آن اربابان، به ظاهر کتاب دست نمی‌خورد (چون امکانش نیست)، اما باطنش با تفسیر به رأی و تأویل به سود خود و جعل معنا و مقصود و ...، تحریف می‌گردد. و اما رسولان و مأموران آن اربابان، مکلفند که به هر شکل ممکن، در اندیشه و قلب مسلمانان ایجاد تشویش، نگرانی، ناباوری، شک، شبهه و انحراف نمایند. لذا ما باید به حکم عقل و قرآن مجیدی که در دست داریم، دانا، بصیر و دشمن شناس باشیم، و الاّ نه از عقل چیزی عایدمان می‌شود و نه از وحی (قرآن مجید) و نه از حدیث چیزی خواهیم فهمید؛ ولو به حسب ظاهر حافظ قرآن کریم، عالِم یا حتی آیت الله شویم: حدیثی از امام حسن مجتبی علیه السلام: «وَ اعْلَمُوا عِلْمًا یقینًا أَنـَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا التُّقى حَتّى تَعْرِفُوا صِفَةَ الْهُدى، وَ لَنْ تُمَسِّكُوا بِمیثاقِ الْكِتابِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى نَبَذَهُ وَ لَنْ تَتْلُوَا الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى حَرَّفَهُ، فَإِذا عَرَفْتُمْ ذلِكَ عَرَفْتُمُ الْبِدَعَ وَ التَّكَلُّفَ وَ رَأَیتُمْ الْفِرْیةَ عَلَى اللّهِ وَ التَّحْریفَ وَ رَأَیتُمْ كَیفَ یهْوى مَنْ یهْوى.» (تحف العقول، ص 227) ترجمه: به یقین بدانید كه شما هرگز تقوا را نشناسید، تا آن كه صفت هدایت را بشناسید؛ و هرگز به پیمان قرآن تمسّك پیدا نمی‌كنید، تا كسانى را كه دورش انداختند بشناسید؛ و هرگز قرآن را چنان كه شایسته تلاوت است تلاوت نمى‌كنید، تا آنها را كه تحریفش كردند بشناسید؛ هر گاه این را شناختید، بدعت‌ها و بر خود بستن‌ها را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست و خواهید دید كه آن كه اهل هوى است چگونه سقوط خواهد كرد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar