eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 845 کفاره روزه زن و فرزند ❓سوال:سلام وقت شما بخیر خانمی که به علت میگرن روزه نگرفته ، کفاره اش بر عهده خودش هست یا همسرش ؟ خانم شاغل نیست ولی ماهانه بابت پولی که در صندوق داره ،سود براش واریز میشه. مرجع آقای مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر 🔰 وظیفه زن و فرزند در پرداخت کفاره پرسش : زن و فرزندی که درآمدی ندارند کفاره‌ی روزه‌هایی که نگرفته‌اند بر عهده‌ی کیست؟ پاسخ : پرداخت کفاره، بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند می پردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط می شود. منبع: پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی معظم له ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 846 ذکر رکعات در نیت ❓سوال: سلام ببخشید برای نیت نماز اگر تعداد رکعت را نگوییم نماز باطله؟ مثلا بگوییم نماز ظهر میخانم قید نشود که ۴ رکعت نماز ظهر میخانم مرجع آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم در نماز به زبان آوردن نیت لازم نیست حتی نیاز نیست . همین که مشخص است برای چه نمازی و به چه صورت میخواهید بخوانید کافی است و فقط قصد انسان انجام آن عبادت به نیت قرب الهی باشد. لذا ذکر رکعات هم لازم نیست ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 847 ذکر سجده واجب قرآن ❓سوال: سلام نماز روزه هاتون قبول باشه برای سجده های واجب قرآن آیا لازمه حتما ذکر خود سجده واجبه رو بگیم؟ و اینکه اگه مهر رو به دست بگیریم و ذکر رو بگیم مشکلی داره یا حتما باید کاملا به سجده بریم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم براى سجده واجب قرآن كافى است به سجده رود و ذكر گفتن واجب نمى ‏باشد، ذکر سجده در نماز را هم می توان گفت. امّا بهتر است ذكر بگويد و بهتر است اين ذكر را انتخاب كند: «لا الهَ إلَّااللَّهُ حَقّاً حَقّاً لا الهَ إلَّااللَّهُ ايماناً وَ تَصْديقاً لا الهَ إلَّااللَّهُ عُبُودِيَّةً وَرِقّاً سَجَدْتُ لَكَ يا رَبِّ تَعَبُّداً وَرِقّاً لا مُسْتَنْكِفاً وَ لا مُسْتَكْبِراً بَلْ انَا عَبْدٌ ذَليلٌ ضَعيفٌ خائِفٌ مُسْتَجيرٌ». ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 848 دیدن مانع در اعضاء وضو بعد از نماز ❓سوال: سلام اگه بعد از خواندن نماز مثلا ۲ ساعت بعد از نماز متوجه بشیم هنگام وضو مانعی وجود داشته و متوجه نشده بودیم، حکم نمازی که خواندیم چیه؟ مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر مانع بسيار کوچک باشد (به اندازه دو ميليمتر) وضو صحيح است و الا بايد مانع را برطرف کنند و دوباره وضو بگيرند و نمازي که خوانده اند را دوباره بخوانند. منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 849 آیا پرداخت کفاره روزه زن بعلت شیردهی و بارداری بر عهده شوهر است؟ ❓ سوال: سلام روز بخیر خانوم بارداری که روزه براش ضرر داشته و روزه نگرفته کفاره بر عهده خودش هست یا همسرش درضمن خانوم شاغل نیست مرجع:مقام معظم رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم آیا پرداخت کفاره روزه زن بعلت شیردهی و بارداری بر عهده شوهر است؟ پرداخت کفاره زن پرسش: آیا پرداخت کفاره شیردهی و بارداری زن بر عهده شوهراست؟(1) پاسخ: امام، خویی، تبریزی، بهجت، وحید، سیستانی، فاضل، مکارم، صافی، نوری، خامنه ای:کفاره زن بر عهده خودش میباشد. شبیری: کفاره ای که بخاطر عذر از روزه، بر زن واجب شده بنابر احتیاط بر عهده همسرش است. نظر آیت الله مکارم: https://eitaa.com/pasokhha/1676 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔻احکام کاربردی 📌مهمان شب عید فطر در زکات فطره فرد باید زکات فطره خودش و تمام افرادی که نانخور او هستند را پرداخت بکند و بچه‌ای که در شکم مادر باشد شامل نمی‌شود. نکات: 1️⃣کسی که فقط شب عید مهمان است: آقایان خامنه‌ای، مکارم، سیستانی: تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمى‏آید، و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. اما اگر چندین شب باشه و عرفا نان خور به حساب بیاد: برعهده صاحب خانه است. در این فرض اگر چندین شب مهمان بود اما شب عید مهمان نبود برعهده صاحب خانه نیست. آقایان نوری همدانی و صافی‌گلپایگانی: اگر چند شب باشه که حتما یک شب هم قبل غروب آفتاب بیاد بر عهده صاحب خانه است. 🌱🌱🌱 📌قوت غالب در پرداخت زکات فطره همه‌ی مراجع تقلید بجز اقایان خامنه‌ی و نوری: قوت غالب شرط است اما قوت غالب یک سال شهر ملاک است نه خانواده خودش آقایان خامنه‌ای و نوری: قوت غالب ملاک نیست گندم، جو، خرما، برنج هر کدام به اندازه ۳ کیلو پرداخت شود صحیح است. 🌱🌱🌱 📌نکات پرداخت فدیه و کفاره تاخیر 1️⃣در موارد فدیه حتماً باید طعام (نان، حبوبات و...) تملیک فقیر شود و هزینه‌ی آن کافی نیست در حالی که در زکات فطره میتوان به جای طعام قیمت آن را پرداخت کرد. 2️⃣فدیه دیگران بر عهده دیگری نمی‌آید، مثلا فدیه خانم برعهده‌ی شوهر یا پدر نیست و اگر خانم شاغل نیست و پولی ندارد تا زمانی که تملک مالی پیدا نکند لازم نیست پرداخت کند. 3️⃣پرداخت فدیه واجبِ موسّع (زمان‌دار) است ولی زکات فطره درصورت خواندن نماز عید فطر، قبل از نماز و در غیر این صورت قبل از ظهر عید، باید پرداخت و یا کنار گذاشته شود. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ 💞 دورهمی حــواے آدمی ها 🌱💕 ❤️ @havayeadam 💚
🔸 مقدار و مبلغ فطریه ⁉️ مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟ ✅ مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است. ضمناً مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 زمان كنار گذاشتن فطریه ⁉️ زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟ ✅ از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنا‌بر‌احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا‌بر‌احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 ملاک در نان‌خور محسوب شدن میهمان ⁉️ مهمان چند شب درمنزل میزبان باشد، نان‌خور محسوب می‌شود؟ ✅ اگر به حدی باشد که مهمان عرفا، نان‌خور محسوب شود، فطریه او بر عهده میزبان است و تشخیص موضوع بر عهده مکلف است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 زکات فطریه میهمان ⁉️ آیا پرداخت فطریه مهمان به عهده میزبان است؟ ✅ فطریه‌ی میهمان یک شبه، به عهده میزبان نیست؛ در وجوب فطریه میهمانی که پیش از غروب آفتاب بر میزبان وارد می‌شود، شرط است که جزء افراد نان‌خور و تحت عنوان عائله‌ی میزبان محسوب شود، مانند خدمتکار یا بعض افراد فامیل که هر از چند گاه چند روزی در منزل شخص بسر می‌برند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 قوت غالب در فطریه ⁉️ کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می‌کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟ ✅ فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می‌کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 عدم پرداخت فطره و تکلیف زن و فرزند ⁉️ پدری که زکات فطره نمی‌دهد، تکلیف زن و فرزند او چه می‌شود؟ ✅ بر آنان تکلیفی نیست و لازم نیست فطره بدهند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
👆 مبلغ فطریه و کفاره رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد‼️ 🔹 مقام معظم رهبری: 🔻فطریه بدل از آرد ۶۰ هزارتومان 🔻کفاره غیر عمد ۱۲ هزار تومان 🔹 حضرت آیت‌الله سیستانی: 🔻فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان 🔻فطریه بدل از برنج ایرانی ۳۶۰ هزار تومان 🔻فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۱۰۵ هزار تومان 🔻کفاره غیر عمد ۱۶ هزار تومان 🔻کفاره عمد ۹۶۰ هزار تومان 🔹حضرت آیت الله وحید خراسانی: 🔻فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان 🔻فطریه بدل از برنج ۲۰۰ هزار تومان 🔻کفاره غیر عمد ۱۵ هزار تومان 🔻کفاره عمد ۹۰۰ هزار تومان 🔹 حضرت آیت الله شبیری زنجانی: 🔻فطریه بدل از آرد ۷۲ هزارتومان 🔻کفاره غیر عمد ۱۸ هزارتومان 🔹 حضرت آیت الله مکارم شیرازی: 🔻 فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان 🔻فطریه بدل ازبرنج ۲۴۰ هزار تومان 🔻 کفاره غیر عمد ۱۲ هزار تومان 🔻کفاره عمد ۷۲۰ هزار تومان 🔹 حضرت آیت الله نوری همدانی: 🔻فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان 🔻فطریه بدل از برنج ۲۴۰ هزارتومان 🔻کفاره غیر عمد ۱۲ هزار تومان 🔻کفاره عمد ۷۲۰ هزارتومان 🔹 دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی: 🔻سه کیلو قوت غالب منطقه (گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز) 🔻کفاره غیر عمد ۱۲ هزار تومان 🔻کفاره عمد ۷۲۰ هزار تومان 🔹 حضرت آیت الله سبحانی: 🔻فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان 🔻فطریه بدل از برنج ۳۰۰ هزار تومان 🔻 کفاره غیر عمد ۱۸ هزار تومان 🔻کفاره عمد ۱میلیون و ۸۰ هزار تومان پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 مصرف کفاره ⁉️ در صورتی که پول گندم را بابت فدیه یا کفاره روزه به مؤسسه خیریه‌ای بپردازیم، آیا مؤسسه موظف است صرفاً نان خریده و به فقرا دهد و یا به صورت کلی می‌تواند برای اطعام فقرا مصرف کند، مثلاً مقداری روغن و گوشت به فقیر بدهد؟ ✅ باید به تعداد فقیری که مد نظر پرداخت کننده است، برای هر فقیر 750 گرم، فقط طعام (گندم، جو، آرد، نان، برنج و امثال آن) تهیه و پرداخت شود؛ بنا بر این تهیه روغن و امثال آن که طعام محسوب نمی شود صحیح نیست و اگر پولی که مؤسسه دریافت کرده است معادل پول 750 گرم گندم بابت هر کفاره است، نباید طعامی برای فقرا تهیه شود که قیمت آن بیشتر از قیمت 750گرم گندم می باشد، زیرا در این صورت پرداخت تعداد کفاره ای که مد نظر پرداخت کننده بوده است، انجام نمی شود. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 زمان پرداخت کفاره ی روزه ⁉️ کفاره و فدیه مربوط به هر ماه رمضان را، چه زمانی باید پرداخت ؟ ✅ کفاره تأخیر و کفاره بیماری که تا ماه رمضان بعد نتواند قضای روزه را بگیرد، پس از رسیدن ماه رمضان بعد پرداخت می شود، اما پرداخت کفاره افطار عمدی یا فدیه ای که زن باردار یا زن شیرده باید بپردازد، قبل از رسیدن ماه رمضان بعد، اشکال ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
كفاره تاخير و فديه روزه چيست؟ کفاره‌ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد می‌تواند کفاره‌ی چند روز را به یک فقیر بدهد. ✅مورد کفاره تاخیر اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضا یک مد طعام حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو و … هست را باید به فقیر بدهد. 🔺لازم به ذکر است این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تاخیر کند، فقط یکبار باید کفاره تاخیر بدهد. ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است. 🔺مقدار کفاره تاخیر کفاره‌ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. توجه: کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد می‌تواند کفاره‌ی چند روز را به یک فقیر بدهد. ✅موارد فدیه ۱. موارد فدیه ۱. مرد و زن پیر که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. ۲. کسی‌که ‌مبتلا ‌به ‌بیماری ‌استسقا است یعنی زیاد تشنه می‌شود و روزه برای او مشقت دارد. ۳. زن باردار که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. ۴. زن شیرده که شیر او کم است و روزه برای بچه‌یی که شیر می‌دهد ضرر دارد. ۵. فرد بیمار که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. ۱. زن بارداری که خوف از ضرر روزه بر جنین خود دارد و خوف وی هم دارای منشاء عقلایی باشد، باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به‌جا آورد. ۲. زن شیر‌دهی که به دلیل کم یا خشک شدن شیرش بر اثر روزه، خوف ضرر برطفل خود دارد باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. ۳. بیماری که به واسطه‌ی بیماری، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضای روزه‌هایی را که نگرفته واجب نیست، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. توجه: زنی که به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و به جهت ادامه‌ی بیماری قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست فدیه بر خود او واجب است و چیزی بر عهده‌ی شوهرش نیست. زنی که در دو سال متوالی به دلیل عذر شرعی، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته، اگر عذر او در خوردن روزه، خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده باید علاوه بر قضا، برای هر روزی فدیه هم بپردازد و چنانچه قضا را بعد از رمضان، تا ماه رمضان سال بعد بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته علاوه بر قضا و فدیه، کفاره‌ی تأخیر هم بر او واجب است و اگر روزه برای خودش ضرر داشته و به جهت ضرر داشتن قادر بر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد نبوده، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. ✅مقدار فدیه مقدار فدیه همان مقدار کفاره‌ی تأخیر است یعنی یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. یک نکته در ارتباط با کفاره اگر نذر کند که روز معینی را روزه بگیرد، چنانچه در آن روز عمداً روزه نگیرد یا روزه‌اش را باطل کند باید کفاره بدهد. توجه: کفاره‌ی نذر همان کفاره‌ی قسم است که در جای خود گفته خواهد شد. رساله آموزشی. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔰شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟ ✍️ رضا عطائی در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است. اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند. ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال‏ ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است. این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است. نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشته‏هاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مى‏كنيم و فتوا مى‏دهيم. با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد. از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کرده‌اند. (2) به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3) بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود. مثلا مرحوم کاشف‌الغطاء در این رابطه می‌نویسد: «‌صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4) ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5) مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6) شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7) بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. الغارات، ج 1، ص 250. 📚2. الکافي، ج‏4، ص148. 📚3. ‏تهذيب الأحكام، ج‏4، ص 298. 📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51. 📚5. شرح الکافی، ج‏4، ص 92. 📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 235. 📚7. وسائل الشيعة، ج‏10، ص519. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 850 خمس صندوق قرض الحسنه خانگی ❓ سوال: سلام ی صندوق قرعه‌کشی خانوادگی داریم که ماهیانه مبلغ ۱ تومن واریز میکنن و تعداد نفرات از ۱۲ نفر بیشتر هست یعنی بیشتر از یکسال باید ماهیانه پول واریز کنن میخواستم بپرسم خمس تعلق میگیره؟؟؟ مرجع:مقام معظم رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با سوالی که از دفتر معظم‌له شده است پاسخ میدیم: 🔺سؤال: آیا به مبلغی که برای شرکت در قرعه کشی های خانگی پرداخت می شود و تا سر سال خمسی دریافت نمی شود، خمس تعلق می گیرد؟ 🔸جواب: در صورتی که از درآمد و حقوق باشد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ، پرداخت کنید. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 851 محاسبه کفاره سال های گذشته با نرخ روز ❓ سوال: سلام وقت بخیر کفاره ی غیر عمد مربوط به سال ۷۹ پرداخت نشده و روزه ش هم گرفته نشده. آیا کفاره باید طبق امسال محاسبه و پرداخت شود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر بله، کفاره روزه بر اساس همان سالی که می‌خواهد پرداخت کند محاسبه می‌شود، به عبارت دیگر بر اساس نرخ روز باید پرداخت شود. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 852 محاسبه کفاره سال های گذشته انتخاب مرجع تقلید ❓ سوال: سلام صبحتون به خیر من مرجعم آقای لنکرانی بودند که فوت شدند مراجعه کردم به رسالشون گفته بودند تقلید به مرجع میت جایز هست میخواستم مرجعم رهبری باشند، اینطور هست که در زمانی که به سن بلوغ میرسی باید رهبر مرجع شده باشند؟ و اینکه باتوجه به اینکه آقای لنکرانی گفتند تقلید به مرجع میت جایز هست میتونم مرجعم رو تغییر بدم؟ و سوال بعدی اینکه تا کی فرصت داریم کفاره روزه بدیم؟ (روزه بر اثر مریضی گرفته نشده) ✅پاسخ: سلام علیکم جواب سوال اول: شما بعد از وفات مرجعتون که آیت الله فاضل لنکرانی بوده، باید یک مرجع زنده انتخاب می کردید مثلا آیت الله خامنه ای. بعد اگه این مرجع زنده اجازه ی ادامه تقلید از میت رو داد، در احکامی که قبلا از مرجع قبلی پیروی می کردید، به اون تبعیت ادامه می دید. و الان هم اگر مرجع زنده انتخاب نکردید، می تونید آیت الله خامنه ای رو به عنوان مرجع انتخاب کنید و دیگه اینکه شما وقتی به سن تکلیف رسیده بودید ایشون اون وقت مرجع بوده یا نبوده ملاک نیست. ملاک الان است. جواب سوال دوم کفاره روزه ای که بخاطر مریضی در سال گذشته نگرفتید و در بین سال هم نتونستید بگیرید، در ماه رمضان سال بعد می تونید محاسبه کنید. مثلا در این رمضانی که گذشت و حتی الان نسبت به سال گذشته رو می تونید محاسبه کنید. اما کفاره های مربوط به همین رمضانی که گذشت رو باید تا رمضان بعدی صبر کنید. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 853 امتحان به صورت کتاب باز ❓ سوال: سلام استاد دانشگاه ما برای میانترم(که ۸ نمره است)، پرسش و پاسخ و تکالیفی تعیین کردند، برای تکالیف هم گفتن کتاب باز میتونید پاسخ بدید، از نظر شرع اشکال داره؟ تقلب محسوب میشه؟ [نمره پایانی هر درس، ۱۲ نمره از امتحان پایان ترم هست و ۸ میانترم] مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم وقتی خود استاد اجازه داده و سبک امتحان رو کتاب باز قرارداده، تقلب محسوب نمیشه و اشکالی نداره. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 854 امتحان به صورت کتاب باز ❓ سوال: وقتی قسم می خوریم نمیشه دیگ بهش عمل نکنیم؟ من قسم خوردم تا روز کنکور هیچ اتلاف وقتی نداشته باشم ، خیلی در عذابم نمیشه دیگ روال قبلم رو داشته باشم ولی در عین حال اتلافی هم نداشته باشم میخوام واجب نباشه برام. ✅پاسخ: سلام علیکم شکستن قسم در صورتی حرام است که قسم این شرایط را داشته باشد: 1. با اراده و اختیار قسم بخورد 2. با نام های خدا قسم یاد شود. 3. قابلیت اجرا داشته باشد 4. قسم خورنده، عاقل و بالغ باشد 5. در مورد کاری که در گذشته یا امری در اینده که مشخص نیست نباشد. شکستن قسم از روی فراموشی یا اگر باشد، کفاره ندارد. حالا شما اگر قسمی خوردید که عملا امکان تحققش نیست، این قسم کفاره ندارد. اما اگر شرایط تحقق بوده و شما نمیخواهید اجرا کنید باید به کفاره شکستن قسم عمل کنید. 🔺کفاره شکستن قسم: سیر کردن ده فقیر یا پوشانیدن آن هاست و اگر نتوانست باید سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب باید پی در پی باشد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴 خسوف امروز موجب وجوب نماز آیات نیست سلام علیکم و رحمة الله. احتراماً به استحضار می رساند: با مشیّت الهی در غروب روز جمعه 15 اردیبهشت ماه 1402 هجری شمسی، خسوف ( یا ماه گرفتگی ) رخ خواهد داد که برای نیمی از کره زمین خصوصاً ساکنان قارّه آسیا قابل رصد است؛ لکن این خسوف از نوع نیم سایه ای ( و به عبارت دیگر، خسوفِ نجومی ) است و لذا وجوب خواندن نماز آیات را در پی ندارد. در این نوع خسوف ها، هیچ قسمتی از ماه گرفته و تاریک نمی شود، بلکه فقط از نور و درخشندگی ماه، اندکی کاسته می شود که این امر برای عموم بینندگان محترم قابل تشخیص نیست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 855 پا ❓ سوال: سلام و خداقوت ۱) اگر بعداز مسح پا، متوجه بشیم قسمتی که دست کشیدیم مقداری از ناخن‌ها یا پوست پا تر نشده، آیا وضو صحیح هست؟ یا لازمه مجدد وضو بگیریم ؟ ۲) درباره مسح پا از ۲ نفر طلبه خانم ۲ جور شنیدم ان‌شاءالله درست یادم باشه کم و زیاد بیان نکنم ۱]برای مسح پا تا حدود برآمدگی پا باید دست تر کشید ۲] باید تا تقریبا آخر برآمدگی پا دست تر کشید مرجع امام خامنه‌ای مدظله‌العالی (مراجع نظر متفاوت دارند؟ ) تشکر از وقتی که می‌گذارید و پاسخگویی، ان‌شاءالله خداوند خیر کثیر عنایت کنه 🤲 به شما، گروه‌ و خانواده‌ها‌یتان. ✅پاسخ: سلام علیکم 1. اگر مسح پای چپ است و بعد از مسح می بیند که قسمی از محل مسح خشک است، خب همان لحظه پا را خشک کند و مجددا مسح بکشد به شرطی که موالات وضو به هم نخورده باشد. اگر هم موالات به هم خورده و یا مسح پای راست مشکل داشته، مجددا وضو بگیرد. 2. شاید این بانوان نسبت به مراجع مختلفی پاسخ داده اند اما بنده عین متن رساله اموزشی رهبری را برای شما میگذارم: «...محل مسح پا، عبارت است از روی پا از سر یکی از انگشتان تا مفصل ساق، و استحباب مسح پایین انگشتان پا (یعنی جایی که موقع راه رفتن با زمین تماس پیدا می‌کند) ثابت نشده است.» منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 856 نوافل روزانه (یومیه) ❓ سوال: تعداد رکعات و زمان نافله‌های روزانه را بیان کنید ✅پاسخ: 🔺نافله‌ها، در غیر روز جمعه سی‌وچهار رکعت هستند: نماز نافله ظهر: هشت رکعت است. وقت نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و پیش از نماز واجب ظهر خوانده می‌شود. نماز نافله عصر: هشت رکعت است. وقت نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است و پیش از نماز واجب عصر خوانده می‌شود. نماز نافله مغرب: چهار رکعت است. وقت نافله مغرب همان وقت نماز واجب مغرب است و بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود. نماز نافله عشاء: دو رکعت است و چون دو رکعت نافله عشاء نشسته خوانده می‌شود یک رکعت حساب می‌شود. وقت نافله عشاء همان وقت نماز واجب عشاء است و بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود. نماز نافله شب (نماز شب): یازده رکعت است. هشت رکعت از آن به عنوان نماز شب، دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وِتر است. وقت نافله شب از نصف شب تا اذان صبح است. نماز نافله صبح: دو رکعت است. نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده می‌شود. 🔺در روز جمعه به شانزده رکعت نافله ظهر و نافله عصر چهار رکعت اضافه می‌شود. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۴۲۵، مسئله ۷۴۶؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ۱۳۹۰ق، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha