eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
355 دنبال‌کننده
342 عکس
88 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 چله کلیمیه آری یا نه؟ 🚩چله ❓ دوستان همینطور که میدانید "اول ماه ذی القعده " می باشد . بهار اربعين گيري از آغاز ماه ذي القعده آيت الله جوادي آملي: در طول سال آدم مي تواند چله بگيرد، ولي بهارش اين ۴۰ شب است؛ يعني از اوّل ذي القعده تا دهم ذيحجّه، آدم مواظب دهانش باشد كه غذاي بد وارد نشود؛ مواظب زبانش باشد كه حرف بد نزند؛ مواظب گوشش باشد كه حرف بد نشنود؛ مواظب چشمش باشد كه نگاه بد نكند؛ آنوقت سایر كارها خوب است. اينقدر كارهاي حلال هست كه آدم فرصت نمي كند به سراغ كار حرام برود ! استاد فرزانه، حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین چنین می¬فرمایند: «از اول ذي القعده تا دهم ذي حجّه كه اربعين موساي كليم است، اين يك فصل مناسبي است؛ بهار اين كار است. اين اربعين گيري،اين چله نشيني همين است ! وجود مبارك موساي كليم 40 شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود : و واعدنا موسي ثلاثين ليلهً فاتممناها بعشر فتمّ ميقات ربّه اربعين ليله. به او وعده ديدار و ملاقات خصوصي داديم؛ آمد به ديدار ما. اوّل 30 شب بود؛ بعد 10 شب اضافه كرديم، راهش باز بود؛ جمعاً شد40 شب. ✅ پاسخ: سلام و وقت بخیر. این ایام مشهور به کلیمیه است اما نزد علما چله گرفتن به سبک دین اسلام در این ایام بلامانع است بلکه توصیه شده است وقتی می گوییم چله کلیمیه معنایش این نیست که ما میخواهیم رسم و رسوم مسیحیت رو داشته باشیم، بلکه معنایش این است که می خواهیم در این چهل روز چله ی ذکر قرانی یا هر دعایی که در دین اسلام است بگیریم. اینکه چله رو از کی شروع کنیم و به چه روزی ختم بشه بنده از نظر روایی مبنایی برای چله کلیمیه پیدا نکردم. البته در قران درباره چله حضرت موسی صحبت شده. شما اگر خواستید چله بگیرید باید به خداوند اعتماد کنید نه به ایام!! بله حسن ایام به اندازه خودش دخیل هست.. اما اعتماد ما به ائمه و خداست که کار اخر رو می کنه.. چله کلیمیه هم آنچیزی که برای ما داره این 40 روزش نیست.. بلکه همون بحث اذکار و توسل و توکل و اعتماد به خداست.. حتی اگر برخی عرفا هم از این چله استفاده کرده باشند، قطعا اعتقاد و عمل و اونچیزی که در این چله رعایت می کردند مهم بوده.. ✅مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانال های ما : @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
💠 حکم دریافت و تأخیر توسط بانک حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «دریافت جریمه و خسارت تأخیر توسط بانک» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد. 💰 پرسش: اگر در بازپرداخت وامى که از بانک گرفته شده است تأخیرى صورت بگیرد، آیا بانک تحت عنوان جریمه و خسارت تأخیر انجام تعهد مى‌تواند پولى را به عنوان دیرکرد دریافت کند؟ ✍ پاسخ: ➖ جریمه دیرکرد هرگاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی رباخواری و حرام است. ➖ و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی . ➖ و اگر به عنوان شرط ضمن‌العقد درآید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند. yon.ir/CEP3m ✅مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانال های ما : @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
99 📌 ❓با سلام ما خانه مان را از دهات به شهر بردیم میخاستم ببینم که حکم نماز وروزه ها چی میشن البته هیچ وقت اعراض نکردم ونیتم این هستش وقتی تحصیلاتم تمام شد برگردم به شهر خودم خدمت کنم. (مقام معظم رهبری) ✅پاسخ: سلام علیکم در محل جدید، ابتدا قصد ده روز کنید و نمازهاتون رو کامل بخونید و بعد از ده روز همانطور ادامه بدید و این موجب میشه که محل جدید (بانیتی که کردید ) وطن شما محسوب بشه. و در مرتبه های بعدی دیگر نیاز به قصد ده روز نیست . و نماز و روزه ها در این مکان کامل و صحیح است روستایی که وطن اول شما محسوب میشود، تا وقتی اعراض نکردید حکم وطن دارد . اعراض هم دو جور است یک بار با نیت است که قصد می کنیم دیگر در ان محل زندگی نکنیم . یک بار عملا دیگر نمی توانیم به محل سابق برگردیم و زندگی کنیم. این اعراض عملی است. حتی اگر در نیت اعراض نکرده باشیم هر کدام از اینها محقق بشه، وطن قبلی از حکم وطن بودن خارج میشود و نماز در انجا شکسته و روزه صحیح نیست. و در انجا حکم مسافر را دارید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
100 📌 ❓سلام علیکم..دهه کرامت ومیلادمبارک...ببخشید سوالی داشتم... اگر نماز استیجاری قبول کنی و نتونی بخونی میشه به شخص دیگه ای پول رو داد تا بخونه؟. یک ماه ونیم گذشته ازقبول نماز..شرایط خاصی نداره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین بر شما هم مبارک. اگر شرط نشده که خودتون فقط باید بخونید، بله میتوانید به شخصی که مطمئن هستید می خونه ، بسپرید و هزینه اش رو هم به او پرداخت کنید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
101 📌 ❓آیا این نماز صحت دارد؟ 📢نماز روز پنجشنبه به توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره 🔷آیت‌الله بهجت قدس‌سره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». 📃شیوه خواندن نماز از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس چهار رکعت (دو نماز دورکعتی) 1⃣ در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید 2⃣ در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید 3⃣ در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید 4⃣ در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید 5⃣ بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید 6⃣و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند 7⃣ و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. ✅ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛ همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند. برگرفته از کتاب ، ص٣٨٠ـ٣٨١ ✅پاسخ: سلام علیکم بله این نماز از آیت الله کشمیری نقل شده است و در این منابع نیز خبر آن درج شده است. 1. ر.ک: آیات نور، زندگینامه آیت الله سید مرتضی کشمیری2، مؤسسه فرهنگی دارالهدی، ص 77. 2. جمال الاسبوع، ص 59. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
102 📌 ❓سلام وقت شما بخیر سوالی که داشتم در مورد غذا خوردن با دست چپ هست .که شنیده ام مکروه است.آیا واقعاً اشکال شرعی داردبرای فردی که چپ دست است؟؟ تشکر از پاسخگویی شما ✅پاسخ سلام علیکم وقت شما هم بخیر فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلى روشن نیست و آگاهى از آن دانشى فراتر از تنگناهاى معارف عادى بشرى می‌طلبد. ولی به طور اجمال، روشن است که همه احکام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى در متعلق آنها است. بنابراین در صورتى که فلسفه حکمى را به‌طور خاص ندانیم، بنابر قاعده کلى فوق(احکام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى است) باید از آن پیروى کنیم؛ زیرا در آن یقین به وجود مصلحتى هست، هر چند آن مصلحت بر ما ناشناخته باشد.[1] از سنن اسلامی، توصیه به انجام بیشتر فعالیت‌ها - مانند خوردن و آشامیدن - با دست راست است که شاید نمادی از اصحاب الیمین باشد؛[2] همان‌طور که امام علی(ع) در بخشی از صفات پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «... دست راست را براى خوردن، آشامیدن، دادن و گرفتن به‌کار می‌برد. جز با دست راست چیزى را دریافت نمی‌کرد و جز با دست راست عطا نمی‌کرد و دست چپش براى دیگر کارهاى بدنش بود. در همه کارها [مانند] لباس‌پوشیدن، کفش‌پوشیدن و از مرکب پیاده‌شدن دوست داشت که با دست یا پاى راست آغاز کند....». در روایات؛ از خوردن و آشامیدن با دست چپ نکوهش شده است: پیامبر اسلام(ص): «خوردن با دست چپ، از نافرهیختگى است».[3] «هر کس با دست چپ بخورد، شیطان نیز همراه با او می‌خورد و هر کس با دست چپ بنوشد، شیطان نیز همراه با او می‌نوشد».[4] سَماعة بن مِهران می‌گوید: از امام صادق(ع) درباره این‌که کسى با دست چپ بخورد یا بیاشامد، پرسیدم و آن‌حضرت فرمود: «مباد کسى با دست چپ بخورد یا بیاشامد و یا با آن چیزى را بردارد».[5] از این‌رو فقها نیز خوردن و ‌آشامیدن را در حال اختیار و بدون عذر مکروه دانسته‌اند.[6] البته، طبیعی است افرادی که فاقد دست راست می‌باشند و یا دست راست آنان توانایی‌های لازم را ندارد و حتی چپ‌دست‌ها - در صورت عسر و حرج - مشمول توصیه‌های موجود در این روایات نیستند. [1]. ر.ک:‌ «فلسفه و حکمت احکام فقهی»، سؤال 8593. [2]. ر.ک: «حقیقی یا اعتباری بودن تأکید بر دست راست»، سؤال 9851. [3]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات(الأشعثیات)، ص 162، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی‌تا. [4]. شیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد، مسند احمد بن حنبل، تحقیق: الأرنؤوط، شعیب، مرشد، عادل و دیگران، اشراف: ترکی، عبد الله بن عبد المحسن، ج 41، ص 29، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق. [5]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج 2، ص 455 – 456، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [6]. ابن ادریس حلّی، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج ‌3، ص 135، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1410ق؛ شهید ثانی، زین الدین بن علی، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام، ج ‌12، ص 138 – 140، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1413ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج ‌4، ص 569، قم، دفتر معظم‌له، چاپ دوم، 1426ق. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
103 📌 ❓سلام کمپینی هست به اسم مهر مهدوی ، که افراد به نیابت از امام زمان عجَّل اللّٰه تعالی فرجه کار خیر انجام میدهند مادی یا معنوی ( مؤسسه مصاف استاد رائفی پور) شخصی نیت کردن به نیابت از امام زمان برای دو شهید گمنامی که در حسینیه هستند و صبح های جمعه که دعای ندبه برگزار میشه، یه چیزی بخرن برای فاتحه . دو کیلویی شکلات خریدن که هر هفته روی مزار شهدا بگذارن . بعداز دو سه هفته دیگه دعا برگزار نشد و ایشون هم دیگه فراموش کردن . الان با باقیمانده شکلات ها چکار کنن . کلاً مراسمات هم کمه . چندماهی هم گذشته . مرجع تقلید حضرت امام خامنه ای . ✅پاسخ: سلام علیکم، اگر می دانید که مراسم مورد نظر در آینده بر گزار میشه، نگه دارید و در مراسم مورد نظر استفاده کنید. اما اگر می بینید که نگه داشتن موجب خراب شدن آنها میشه یا مراسمی که بخاطرش خریده شده دیگه برگزار نمیشه، هر هفته در اوقات زیارتیِ شهدا (مثل شب جمعه) سر مزار شهید بگذارید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
ادامه پاسخ: 3- نه تنها هر طلبه‌ای، بلکه هر انسان عاقل و مسلمانی می‌داند که اساساً رجوع ما به پیامبر اکرم و اهل عصمت علیهم السلام، مبتنی بر فرامین خداوند متعال در کلام وحی مبنی بر ضرورت اطاعت و تبعیت از ایشان، برای رسیدن به رشد و فلاح می‌باشد که "عقل و وحی" مصدق این فرمان‌هاست. ج – قرآن کریم که ناگهان از دست پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به دست امام زمان علیه السلام نرسیده است که بگویند: این اصل نیست و آن اصل است یا این ناقص است و آن کامل! بلکه در این فاصله یازده امام معصوم دیگر نیز بودند، اما نه تنها هیچ کدام نفرموده‌اند که این قرآن ناقص است، یک جلد از سه جلد است و ...؛ بلکه تصریح نموده‌اند که همین کتاب خداست و به آن تأسی و استناد نموده‌اند و همین قرآن را تفسیر و تدریس نموده‌اند و احکام فقهی را مستند به همین قرآن کریم بیان داشته‌اند؛ لذا اکنون نیز فقه [شریعت]، با تحقیق در همین قرآن و نیز استناد به احادیث و روایات معتبر اهل عصمت علیهم السلام که مستند و مستدل به همین قرآن کریم می‌باشد، استنباط و استخراج می‌گردد. د – اساساً قرآن کریم، که کتاب آخرین دین الهی می‌باشد، تحریف نشدنی است. نص صریح وحی در قرآن کریم و حکم عقل نیز همین معنا را تصریح نموده و متذکر می‌گردند، چرا که اگر تحریف شود، با اصل هدایت الهی مغایرت خواهد داشت. نکته: کتاب‌های بسیاری توسط صهیونیسم و فراماسون [تشکیلات شیطان‌پرستی]، برای اهلش نازل می‌شود که به مراتب بیش از سه جلد می‌باشد، و اگر به کسی فقط یک یا دو جلدش نازل شده، به این علت است که به مراتب لازم در بندگی اربابان و جایگاه لازم در نقش‌آفرینی انحرافی نرسیده است [زیاد تحویلش نگرفته‌اند]! و منشأ، مبدأ و منبع "اسلام امریکایی و اسلام انگلیسی" امروز، همین کتاب‌هایی است که از سوی آنان به فرستادگان‌شان نازل می‌گردد. بدیهی است که در کتاب‌های نازله از سوی آن اربابان، به ظاهر کتاب دست نمی‌خورد (چون امکانش نیست)، اما باطنش با تفسیر به رأی و تأویل به سود خود و جعل معنا و مقصود و ...، تحریف می‌گردد. و اما رسولان و مأموران آن اربابان، مکلفند که به هر شکل ممکن، در اندیشه و قلب مسلمانان ایجاد تشویش، نگرانی، ناباوری، شک، شبهه و انحراف نمایند. لذا ما باید به حکم عقل و قرآن مجیدی که در دست داریم، دانا، بصیر و دشمن شناس باشیم، و الاّ نه از عقل چیزی عایدمان می‌شود و نه از وحی (قرآن مجید) و نه از حدیث چیزی خواهیم فهمید؛ ولو به حسب ظاهر حافظ قرآن کریم، عالِم یا حتی آیت الله شویم: حدیثی از امام حسن مجتبی علیه السلام: «وَ اعْلَمُوا عِلْمًا یقینًا أَنـَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا التُّقى حَتّى تَعْرِفُوا صِفَةَ الْهُدى، وَ لَنْ تُمَسِّكُوا بِمیثاقِ الْكِتابِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى نَبَذَهُ وَ لَنْ تَتْلُوَا الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى حَرَّفَهُ، فَإِذا عَرَفْتُمْ ذلِكَ عَرَفْتُمُ الْبِدَعَ وَ التَّكَلُّفَ وَ رَأَیتُمْ الْفِرْیةَ عَلَى اللّهِ وَ التَّحْریفَ وَ رَأَیتُمْ كَیفَ یهْوى مَنْ یهْوى.» (تحف العقول، ص 227) ترجمه: به یقین بدانید كه شما هرگز تقوا را نشناسید، تا آن كه صفت هدایت را بشناسید؛ و هرگز به پیمان قرآن تمسّك پیدا نمی‌كنید، تا كسانى را كه دورش انداختند بشناسید؛ و هرگز قرآن را چنان كه شایسته تلاوت است تلاوت نمى‌كنید، تا آنها را كه تحریفش كردند بشناسید؛ هر گاه این را شناختید، بدعت‌ها و بر خود بستن‌ها را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست و خواهید دید كه آن كه اهل هوى است چگونه سقوط خواهد كرد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
104 📌 ❓با سلام لطفا به این هم جواب بدید. آيت‌الله_سیدكمال_حيدرى از بزرگترين مراجع شيعه: از ديد شيعيان قرآن ناقص و تحریف شده است، براى حوزه‌ها روايات معتبر است و نه قرآن/ امام زمان هنگام ظهور نسخه واقعی آن را با خود می‌آورد (فیلم را ورق بزنید) آمدنیوز ✅پاسخ: سلام علیکم این آقا (کمال حیدری) گفته است: «برخی از علمای گذشته گفته‌اند: «قرآن اصلی 17 هزار آیه بوده و قرآن فعلی شش هزار آیه دارد، پس اگر این یک جلد شده، قرآن اصلی سه جلد می‌باشد و دو جلدش نزد حضرت امام مهدی علیه السلام می‌باشد»! و البته نحوه‌ی بیان وی نیز در تأیید می‌باشد. الف – حال کدام یک از علمای گذشته، اصلی و غیر اصلی بودن قرآن مجید را این‌طور کیلویی محاسبه کرده‌اند و از کجا فهیده‌اند که قرآن اصلی هفده هزار آیه داشته و ... را نمی‌دانیم؛ ولی حقیقت مطلب این است که قرآن مجید، اصلاً به صورت کتاب نازل نشده که یک، دو و سه جلد یا بیشتر باشد! برخی که هیچ آشنایی با توحید، نبوت، رسالت، انزال وحی و قرآن کریم ندارند [و بعضاً مغرض نیز هستند] گمان می‌کنند که کتاب الهی (قرآن مجید)، یعنی همین صفحات قرار گرفته بین دو جلدی که در اختیار آنهاست! و خیال می‌کنند که ناگهان یک یا سه جلد کتاب از آسمان نازل گردیده و در اختیار حضرت رسول صلوات الله علیه و آله قرار گرفته است! در حالی که قرآن کریم، حتی به صورت الواح معدود و مختصری که به حضرت موسی علیه السلام نازل شد، نازل نگردیده است، بلکه به تمامی انبیای الهی، وحی نازل شده است و مخاطب وحی نیز قلب و جان پیامبران خداوند متعال می‌باشد. چنان که در مورد قرآن مجید فرمود: « قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ » (البقره، 97) ترجمه: (آنها می‌گویند: «چون فرشته‌ای که وحی را بر تو نازل می‌کند، جبرئیل است، و ما با جبرئیل دشمن هستیم، به تو ایمان نمی‌آوریم!») بگو: «کسی که دشمن جبرئیل باشد (در حقیقت دشمن خداست) چرا که او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل کرده است؛ در حالی که کتب آسمانی پیشین را تصدیق می‌کند؛ و هدایت و بشارت است برای مؤمنان.» ب – وی در شرح روش اخباری و اصولی می‌گوید: «برخی از علما از قرون سه و چهار، بر این باور بوده‌اند که "یا این که قرآنی که به دست ما رسیده ناقص است، پس نمی‌شود به آن اعتماد کرد؛ یا اگر هم کامل باشد، آن را ما نمی‌توانیم بفهمیم، جز راهی که از روایات اهل بیت وارد است، لذا عموماً در حوزه‌های علمیه ما، روایت اصل است، نه این که قرآن اصل است"»! خلط مبحث: حوش بینانه آن است که بگوییم: «شاید وی، نتوانسته است مطلب را برساند، چنان که پس از چهل سال اقامت، تحصیل و تدریس در ایران، می‌گوید: زبان اصلی من عربی است و شاید نتوانم منظورم را به فارسی درست بیان نمایم»، اما چه عمداً و چه سهواً، خلط مبحث شده است: 1- اگر کسی بگوید: «یا قرآن کریم وحی نیست، یا اگر هست باید اطاعت شود»، معنایش این نیست که دراصل بودن آن تردیدی هست؛ پس اگر عده‌ای گفتند: «یا اصل نیست و یا ما قدرت فهم کامل آن را نداریم و باید به روایات رجوع نماییم»، معنایش تردید نمودن در اصل بودن این قرآنی که در اختیار داریم نمی‌باشد؛ بلکه تأکید بر ضرورت فراگیری آن از معلمانش (اهل عصمت علیهم السلام) و جلوگیری از تفسیر به رأی و یا برداشت‌های ذوقی، مطابق میل و منطبق با هوای نفس می‌باشد. 2- اما این که نتیجه گرفته است که «در حوزه‌های علمیه ما، روایت اصل است و نه قرآن»، هم خطاست، هم دروغ است و هم تهمت و افترایی بزرگ! تا کنون کدام عالمی، در کدام حوزه‌ای مدعی شده که "روایت اصل است و نه قرآن"؟! در حالی که هر طلبه‌ی پایه‌های اول حوزه نیز فرا می‌گیرد که از شروط اولیه‌ی در "صحت حدیث"، انطباق آن با "عقل و وحی" می‌باشد و اگر احیاناً حدیثی نقل گردد که با "نص" مغایرت داشته باشد، "نص = آیه قرآن کریم" است که اصل است و حجیت دارد و آن بیان از اعتبار حدیثی ساقط می‌گردد، چنان که پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «ما جائَكُم ْ عَنّي مِنَ حديثٍ موافق للحقِّ فأنا قُلْتُهُ و ما أتاكُمْ عَنّي مِنْ حديثٍ لا يُوافِقُ الحقَّ فَلَمْ اقُله و لَنْ اقول الا الحق» (بحارالانوار،ج2،ص188) ترجمه: اگر حديث و روايتی از من به شما رسيد كه موافق حق بود پس آن حديث را من گفته‌ام (يعنی صحيح است) اگر موافق حق نبود، آن حديث از من نيست (يعنی جعلی و دروغ است) و من هرگز چيزی نمی‌گويم مگر حق و موافق حق باشد. ادامه دارد... مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
پاسخ تصویری به سوال 104 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
پاسخ تصویری به سوال 104 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
پاسخ تصویری به سوال 104 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
105 📌 ❓در رابطه با آیت الله سید کمال حیدری هم توضیح بدید. ظاهرا نقدهای زیادی به ایشون دارند. ✅پاسخ: سلام علیکم سید کمال حیدری (زادهٔ ۱۳۳۵ هجری شمسی مقارن با: ۱۳۷۶ قمری و ۱۹۵۶ میلادی در کربلا) وی از مدرسین دروس خارج فقه، اصول، فلسفه، عرفان و تفسیر و عقاید در حوزه علمیه قم می‌باشد. 🔶به‌دلیل مواضع و اعتقاداتش از سوی برخی از مراجع تقلید و مجتهدین شیعه مورد انتقاد قرار گرفته‌است. به عنوان نمونه: 🔸سید محمدصادق روحانی از مراجع تقلید در انتقاد به او می‌نویسد: باخبر شدیم که بعضی از افراد اهل علم !! به مراجع عظام تقلید توهین کرده و تلاش کرده‌اند شأن مراجع و علم و جحد و تلاش ایشان را در راه خدمت به دین و مذهب و معارف حوزوی پایین بیاورند؛ این مسئله موجب تأسف است زیرا اگر مجاهدت مراجع نبود مؤمنین به معارف دین و اسلام دست پیدا نمی‌کردند. [۲۲] 🔸سید محمود هاشمی شاهرودی از مراجع تقلید نیز در پاسخ به سئوالی دربارهٔ کمال حیدری اینگونه پاسخ می‌دهد: بسم الله الرحمن الرحیم این کلام جز از سوی یک ناآگاه به میراث مکتب تشیع گفته نمی‌شود…[۲۳] 🔸صافی گلپایگانی و وحید خراسانی دو مرجع تقلید دیگر با صدور بیانیه ای نسبت به مواضع و اعتقادات سید کمال حیدری که آنرا خلاف مسلمات اعتقادی شیعه می‌دانستند اعلام موضع کرده و وی را در زمره رویگردانان از عقاید مسلم و ضروری مذهب حق تشیع دانستند.[۲۴] 🔸سید علی میلانی نیز در رد عقاید سید کمال حیدری نوشته‌است:افکار وی مردود است.[۲۵] منابع: 22.پارسینه|Parsine. «واکنش شدید آیت الله صادق روحانی به اظهارات سید کمال حیدری». پارسینه|Parsine. بازبینی‌شده در 2018-06-14. 23.«نظر آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در خصوص ادعای سید کمال حیدری». www.shia-news.com. بازبینی‌شده در 2018-06-14. 24.«روشنگری دربارهٔ بدعت‌گذاران وظیفه ذاتی روحانیت است» (fa). به کوشش مشرق نیوز. 2018-03-08. بازبینی‌شده در 2018-06-07. 25.«نگاهی به آراء و اندیشه آیت‌الله سید کمال حیدری - شبکه اجتهاد». ijtihadnet.ir. بازبینی‌شده در 2018-06-07. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
اول ماه قمری 🔸افزایش رزق و روزی 🔸برآورده شدن حاجات مهم @havayeadam 🌸 امروز روز شروع ختم سوره واقعه است که شرح و شیوه آن تقدیم میشه 👇
اول ماه قمری 🔸افزایش رزق و روزی 🔸برآورده شدن حاجات مهم 💠آیت‌الله بهجت رحمه‌الله برای افزایش روزی و برآورده شدن حاجات مهم، به ختم سورۀ «واقعه» اهمیت فراوانی می‌دادند و آن را به اطرافیان خود توصیه می‌کردند. ✅دستور این ختم بدین شرح است: چون اول ماه قمری دوشنبه باشد، شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه، با طهارت و رو به قبله. روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه، و همچنین تا [روز] چهاردهم، چهارده مرتبه بخواند. و بعد از تلاوت سورۀ مبارکه، هر روز این دعا را بخواند: ١ يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ. 🔸دعای پنج شنبه های ختم: در ادامه، از مرحوم مجلسی رحمه‌الله به نقل از امام سجاد علیه‌السلام این عمل را با دعایی در پنجشنبه‌های میان این چهارده روز نقل می‌کند؛ آن دعا چنین است: 2 يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ. ١.اللیالی‌المخزونه، ملا محسن فیض کاشانی، نسخه خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ص۵٣-۵۵. 2.بهجت‌الدعا، ص٣۶٢-٣۶۴. @havayeadam 🌸
106 📌 ❓استاد گرامی لطفا منابع اولیه ایی در رابطه با واقعه عاشورا معرفی بفرمایید. عده ایی ادعا می کنند که واقعه عاشورا ۶۰۰ سال بعد از آن تاریخ نقل شده و سند محکم تاریخی ندارد. ✅پاسخ: سلام علیکم مصدر اصلی این زیارتنامه، دو کتاب معتبر؛ یعنی کامل الزیارات تألیف جعفر بن محمد بن قولویه قمی (متوفی 348 هـ. ق) و مصباح المتهجد شیخ طوسی (385 – 460 هـ. ق) است. طبق برخی از مبانی سند ابن قولویه معتبر است، اما در باره اسناد روایتی که در کتاب مصباح المتهجد آمده است، باید گفت: این کتاب در مجموع دو سند را برای این زیارت ذکر کرده است که ارزیابی کلی در باره راویان آن از سه حال خارج نیست. یا راویان ثقه هستند؛ یا در یک طبقه در کنار راوی ای که به وثاقت او تصریح نشده است، راوی قرار دارد که توثیق شده است، یا قراینی بر وثاقت راوی وجود دارد. لذا در مجموع می توان گفت که سند روایت زیارت عاشورا صحیح است و هیچ مشکلی ندارد. به متن روایت نیز از آن رو که در بردارنده لعن همه بنی امیه است و... اشکالاتی شده که در این دو لینک بصورت مفصل به آن پرداخته شده است: پاسخ تفصیلی (بررسی تخصصی اسناد و متن زیارت عاشورا): http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa10515 http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6286 نتیجه: زیارت عاشورا حدیث قدسی است و به سند آن خللی نمیتوان وارد کرد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
107 📌 ❓ در رابطه با ازدواج امام جواد (ع) با دختر قاتل پدرشان (یعنی دختر مامون) توضیح دهید. این ازدواج چه زمانی (در زمان حیات امام رضا (ع) و یا بعد از شهادت) انجام شده؟ امام چه سنی داشتند؟ چرا قبول کردند؟ لطفا با منبع و سند دقیق باشه. سپاسگذارم ✅پاسخ: سلام علیکم درباره زندگی حضرت جواد(ع)، اطلاعات چندانی در منابع تاریخی نیامده است. دلیل آن را محدودیت‌های سیاسی حکومت عباسی، تقیه و عمر کوتاه او دانسته‌اند.[۲۵] او در مدینه زندگی می‌کرد. بنا بر گزارش ابن بیهق، یک بار برای دیدار پدر به خراسان سفر کرد.[۲۶] و پس از امامت نیز چندین بار از سوی خلفای عباسی به بغداد احضار شد. ازدواج مأمون عباسی در سال ۲۰۲ق[۲۷] یا ۲۱۵ق[۲۸] دختر خود ام فضل را به عقد امام جواد(ع) در آورد. برخی گفته‌اند: احتمالاً در دیداری که جوادالأئمه با پدر در طوس داشت،[۲۹] مأمون، ام الفضل را به عقد او درآورد.[نیازمند منبع] ابن کثیر بر این باور است که خطبه عقد او با دختر مأمون در زمان حیات علی بن موسی الرضا(ع) خوانده شد، اما ازدواج آنها در سال ۲۱۵ق. در تکریت بوده است.[۳۰] ازدواج جوادالأئمه با ام الفضل، به درخواست مأمون صورت گرفت.[۳۱] مأمون هدف خود را این می‌دانست که پدر بزرگ کودکی از نسل پیامبر(ص) و امام علی(ع)باشد.[۳۲] شیخ مفید در کتاب الارشاد آورده است، مأمون به دلیل شخصیت علمی محمد بن علی و شوق و شعفی که نسبت به او داشت، ام الفضل دختر خود را به ازدواج آن حضرت درآورد؛[۳۳]،[۳۴] اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که این ازدواج با انگیزه و اهداف سیاسی انجام شده است از جمله اینکه مأمون می‌خواست از این راه، امام جواد و ارتباط او با شیعیان را کنترل کند.[۳۵] یا خود را علاقمند به علویان نشان دهد و آنان را از قیام علیه خود باز دارد.[۳۶] این ازدواج اعتراض برخی اطرافیان مأمون را در پی داشت زیرا بیم آن داشتند که خلافت از عباسیان به علویان منتقل شود.[۳۷] امام جواد(ع) مهریه ام الفضل را معادل مهریه حضرت زهرا(س)(۵۰۰ درهم) تعیین کرد.[۳۸] همسر دیگر جوادالأئمه، سمانه مغربیه است[۳۹] که کنیز بود و به دستور خود ایشان خریداری شد.[۴۰] امام جواد، از ام فضل صاحب فرزندی نشد.[۴۱] و همه فرزندان او از سمانه بودند.[۴۲] فرزندان بنابر نقل شیخ مفید، امام جواد(ع) ۴ فرزند به نام‌های علی، موسی، فاطمه و امامه داشت.[۴۳] برخی دختران امام را ۳ تن به نام‌های حکیمه، خدیجه و ام کلثوم می‌دانند.[۴۴] در برخی از منابع متأخر از ام محمد و زینب نیز به عنوان دختران آن حضرت یاد شده است.[۴۵] 25. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۷۶-۴۷۷. 62.بیهقی، تاریخ بیهق، ۱۳۶۱ش، ص۴۶. 27.طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۸، ص۵۶۶. 28.مسعودی، اثبات الوصیة، ۱۴۲۶ق، ص۲۲۳. 29.بیهقی، تاریخ بیهق، ۱۳۶۱ش، ص۴۶. 30.ابن کثیر، البدایة و النهایة، ۱۴۰۸ق، ج۱۰، ص۲۹۵. 31.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۱. 32.یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج۲، ص۴۵۵. 33.مفید، الارشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۲۸۱-۲۸۲. 34.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۱. 35.جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۷۸. 36.پیشوایی، سیره پیشوایان، ۱۳۷۹ش، ص۵۵۸. 37. مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۱؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، نشر علامه، ج۴، ص۳۸۰-۳۸۱. 38.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۵. 39.قمی، منتهی الامال، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۴۹۷. 40.حسّون، أعلام النساء المؤمنات، ۱۴۲۱ق، ص۵۱۷. 41.ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، نشر علامه، ج۴، ص۳۸۰. 42.قمی، منتهی الامال، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۴۹۷. 43.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۹۵. 44.ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، نشر علامه، ج۴، ص۳۸۰؛ طبری، دلائل الامامه، ۱۴۱۳ق، ص۳۹۷. 45.محلاتی، ریاحین الشریعه، ج۴، ص۳۱۶؛ شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج۲، ص۴۳۲. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
❓چرا امام باقر(ع) وصیت نمود كه پس از شهادتش ده سال در منی برای او مجلس عزا بر پا كنند؟ امام صادق(ع) از پدرش، امام باقر(ع) نقل می كند: "برای من ده سال در منی و در ایام منی عزاداری كنید". ✅پاسخ: امام خامنه ای حفظه الله: ▪️خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. ▫️در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. ▪️یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود. ۸۸/۹/۴ پاسخ تفصیلی: به صورت مشخص نمی توان گفت علت عزاداری در منی چیست و چرا حضرت چنین وصیت نمود، ولی عزاداری با دو هدف عمده صورت می گیرد: یكم: حفظ یاد و خاطره ها: برای شخصیت ها بعد از سال ها عزاداری كرده و سالگرد می گیرند، تا یاد و خاطره آن ها در اذهان باقی مانده و نسل های بعد به ابعاد شخصیت آنان آشنا شوند. البته عزاداری ها خود پیام های دیگر، مانند: الگو دهی و بررسی ابعاد شخصیتِ افراد را در پی دارد. شاید سفارش امام باقر(ع) برای عزاداری بدین جهت باشد. البته عزاداری بدین هدف اختصاص به منی ندارد. شاید توجیه حضرت كه برای او در منی، بدان منظور است كه منی یكی از مقدس ترین مكان ها بوده و در ایام حج، حاجی ها با قلب آكنده از معنویت و به دور از هر گونه شائبة دنیا گرایی، در آن مكان حضور پیدا می كنند، در نتیجه با ابعاد شخصیت حضرت آشنا می شوند و از معارف بلند آن امام همام بهره می گیرند. دو: مبارزه سیاسی: برخی از وصیت ها به منظور مبارزه سیاسی علیه دشمنان و رشد سیاسی مردم صورت می گیرد. حضرت زهرا(س) وصیت نمود كه خلفا در تشییع جنازة او شركت نكنند و بر حضرت مخفی باشد. بی تردید یكی از علل عمده این است كه به ساحت مقدس حضرت اهانت و ظلم شده و ولایت كه حق امام علی(ع) بود، از او غصب شده است. سفارش حضرت زهرا(س) این پرسش را به وجود آورد كه چرا قبر دختر پیامبر - با آن عظمت- مخفی باشد و خلفای به ظاهر اسلامی در تشییع جنازة او شركت نكنند؟ امام باقر(ع) با سفارش خود مبنی بر عزاداری در منی، در حقیقت مبارزة سیاسی علیه رهبران ستمگر را ادامه داد. اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام باقر(ع) حكایت از آن دارد كه بر شیعیان ستم روا رفته و حاكمان اموی، به ویژه هشام بن عبدالملك از هیچ جنایتی علیه امام و شیعیان اجتناب نمی كردند، از این رو امام (ع) عملاً با تربیت شاگردان و بیان معارف دین، از مذهب پاسداری نموده، علیه ستمگرا مبارزه نمود. یكی از راهكارهای مهم ادامة‌ مبارزه تدوین وصیت نامه و سفارش به عزاداری بود. امام باقر(ع) با این وصیت عملاً مبارزه سیاسی خویش را ادامه داد. این راهكار بسیار مناسب بود، زیرا در ایام حج مسلمانان به منی رفته، با ابعاد شخصیت امام باقر(ع) آشنا شده ، این پرسش را مطرح می كردند كه چرا امام را به شهادت رساندند؟ چرا برای حضرت در ایام حج در منی عزاداری شود؟ مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
💎عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى، مبارک باد ! 💐💐💐 @havayeadam 🌸
108 📌 ذکر برای پیدا شدن گمشده ❓سلام حاج اقا خداقوت. حاج اقا من چیز ارزشمند و خیلی مهمی رو گم کردم.ایا دعایی داریم که کمکم کنه پیداش کنم؟ ببخشید که نمیدونم اصلا این درخواست درست هست یا نه ✅پاسخ: سلام ممنونم همچنین بله سوال خوبی است. در این خصوص دستور ذکری از عرفا به ما رسیده است که برای پیدا شدن گمشده 70 مرتبه این ذکر گفته شود: اَصبَحتُ فی اَمانِ الله اَمسَیتُ فی جِوارِ الله مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
109 📌 سلام وقتتون بخیر سوالی داشتم ازتون.... سگ که در رساله نوشتن نجس هست و همچنین آب دهانش و دستشویی سگ؛خواستم بدونم اگه به جایی برخورد کنه خود بدن سگ یا آب دهانش یا دستشویی سگ ؛ اون شئ میشه متنجس اول؟ مرجع آقای مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام وقت شماهم بخیر. اگر بدن سگ خشک باشد و به جایی بخورد ، نجس نمی شود اگر آب دهان و بول و مدفوع سگ به جایی برسد، بله می شود متنجس اول. مرکز پاسخگویی موعظه / @pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
110 📌 🔶بخشیده شدن همه گناهان با گریه بر امام حسین علیه السلام ❓سلام وقتتون بخیر . میشه در مورد این کلیپ تو ضیح بدین . صحت داره ؟ (موضوع کلیپ یک سخنرانی است که همه گناهان با گریه و حتی تر شدن چشم برای امام حسین علیه السلام بخشیده می شود) ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر در احاديث معصومين ـ عليهم السلام ـ كه در كتب روايي جمع آوري شده اند به عزاداري و اشك ريختن براي سرور و سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ اهميت بسيار بالايي داده شده است و ثواب بسيار زيادي را بر آن مترتب داشته اند، البته بايد دقت شود كه يكي از مصاديق عزاداري اشك ريختن است، منظور از عزاداري هر عملي است كه ياد و خاطره حضرت را زنده نگه دارد، حال روضه خواندن باشد، سينه زني باشد، سخنراني و... . شيخ صدوق به سند معتبر از ريان بن شبيب نقل مي كند كه امام رضا ـ عليه السلام ـ فرمودند: «اي پسر شبيب اگر گريه مي كني براي چيزي، پس براي حسين بن علي ـ عليه السلام ـ گريه كن كه او را مانند گوسفند ذبح كردند، اي پسر شبيب اگر گريه كني بر حسين ـ عليه السلام ـ تا آب ديده بر روي تو جاري شود حق تعالي جميع گناهان صغيره و كبيره تو را بيامرزد، خواه اندك باشد، خواه بسيار، اي پسر شبيب اگر مي خواهي كه در غرفه هاي عاليه بهشت مساكن شوي و با رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ همنشين شوي پس لعنت كن قاتلان حسين ـ عليه السلام را.(1) امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «هر كه شعري بخواند در مرثيه حسين ـ عليه السلام ـ و خود بگريد و يك كس ديگر را نيز بگرياند بهشت بر او واجب گردد».(2) لذا اين قبيل روايات در منابع روايي بسيار به چشم مي خورد، اين را نبايد فراموش كرد كه منظور اهل بيت ـ عليهم السلام ـ خصوص اشك ريختن نبوده بلكه منظور زنده نگه داشتن ياد و خاطره حسين ـ عليه السلام ـ بوده است. ولي چرا به اين امر اينقدر اهميت داده شده است. ✅شهيد مطهري مي گويد: «تحريف بزرگي در مسئله عاشورا شده است، بعضي ها گفته اند حسين بن علي ـ عليه السلام ـ شهيد شد كه گناهان شيعه ريخته شود اين شبيه اعتقاد مسيحيت است، كه معتقدند حضرت مسيح كفاره گناهان آنها بوده است، اين مطلب با روح اسلام سازگاري ندارد، با سخن حسين نمي سازد، ابا عبدالله براي مبارزه با گناه قيام كرد، نه اينكه سنگري باشد براي گنهكاران، ما گفتيم حسين ـ عليه السلام ـ يك شركت بيمه گناه تأسيس كرده، گفته است شما از نظر گناه بيمه هستيد، در عوض چه مي گيرم؟ شما براي من اشك بريزيد، من گناهان شما را جبران مي كنم حال هر كس مي خواهيد باشيد. ابن زياد، عمر سعد، والله اين افتراء و دروغ بستن بر حسين ـ عليه السلام ـ است».(6) ✅رواياتي كه مشتمل بر ثواب و پاداش گريه بر امام حسين (عليه السلام) هستند، 🔸 ناظر به حقوق الناس نمي باشند بلكه شامل سائر گناهان مي گردد چون در باره حقوق الناس روايات ديگر داريم كه قابل بخشش نيست مگر اين كه صاحب حق راضي شود، اگرچه خداوند متعال مي تواند صاحب حق را به رحمت بي پايان خود راضي نمايد و از اين طريق شخص مديون را كه از شيعيان امام حسين (عليه السلام) و گريه كننده بر آن حضرت بوده مورد عفو و يخشش قرار دهد ، اين مطلبي است كه در برخي ادعيه به آن اشاره شده است . مرکز پاسخگویی موعظه|@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
111 📌 ❓سلام وقت بخیر ادرار و مدفوع گاو و گوسفند نجس هستن یا پاکن؟ مرجع آقای مکارم شیرازی با تشکر ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر 🔶بول و غایط نجس: ۱. انسان. ۲. هر‌حیوان‌حرام‌گوشتی‌که خون جهنده دارد، مانند موش و گربه به جز پرندگان. 🔶بول و غایط پاک: ۱. حیوانات حلال گوشت، خواه پرنده باشد مانند گنجشک و کبوتر یا غیر پرنده مانند گاو و گوسفند. ۲. حیوانات حرام گوشتی که خون جهنده ندارند، مانند مار و ماهی بی پولک. ۳. پرندگان حرام گوشت، مانند کلاغ و طوطی. فضله پرندگان حرام گوشت پاک باشد. آیت الله مکارم: مسأله فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نیست ولی احتیاط مستحب ّ پرهیز از حرام گوشت است مخصوصاً از بول خفّاش. مرکز پاسخگویی موعظه|@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam
112 📌 ❓میزی که عین نجاست بهش رسیده و خشک شده؛ اگر شی ء دیگه ای با رطوبت بهش برخورد کنه، این شی ء متنجس چندم میشه؟ مرجع آقای مکارم شیرازی ممنون از شما ✅پاسخ: سلام خود میز متنجس اول است و شیء بعدی متنجس دوم به حساب می آید. مرکز پاسخگویی موعظه|@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam