eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
363 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
44 📌 📝 حكم استفاده از #لاك #ناخن در وضو و غسل ❓آيا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاك بز
113 📌 📝 حكم استفاده از در وضو و غسل ❓سلام حاج آقا، با عرض تسلیت، خواستم بدونم چرا با وجود اینکه مطمئن هستیم و یقیناً یقیناً یقیناً کاشت ناخن و امثالهم که باعث نرسیدن آب غسل و وضو به پوسته و در واقع مانع محسوب میشه، حرام است،،، اما در پاسخگویی جواب قطعی داده نمیشه، یعنی چرا قاطع گفته نمیشود که غسل و وضو باطله مگر در شرایط خاص مثل جزام ناخن مثلا یا نداشتن ناخن، اینقدر حکم رو با اختیاط اعلام میکنند که هر کس براش یه توجیه داره حتی کسانی که نماز خون هم هستند؟ چرا واقعا؟ نمازا باطل، با همون شرایط غسل باطل، وارد حرم معصوم علیه السلام میشند، وارد مسجد میشند، با شرمندگی، ببخشید بچه دار میشند، اینهمه سفارش شده به لحظه ی انعقاد نطفه همه رو رعایت میکنن اما با درست نبودن اصل غسل،،، چرا لطفا بگید، به هرکس میگیم میگن از دفتر مرجع مون پرسیدیم، جبیره درسته،،، چرا با قاطعیت نمیگن خیر صحیح نیست، غسل و وضو باطله؟😔😔😔😔 ✅پاسخ: سلام وقت بخیر در این خصوص مطالبی که قبلا در کانال پاسخگویی در تلگرام گذاشتیم و (احتمالا) در کانال ایتا، صریح گفتیم که مانع هست و باطل. این پست رو ببینید: https://eitaa.com/pasokhha/17 مجددا بصورت صریح فتاوا گذاشته میشه: لاك ناخن پرسش ۶۴ . آيا لاك ناخن، مانع از انجام وضو است؟ همه مراجع: آرى، لاك ناخن، مانع وضو است.[۳] [۳]. تبريزى، استفتائات، س ۲۰۸ و دفتر: همه مراجع.(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). سوال از دفتر رهبری: س ۱۱۴: بعضی از زنها ادعا میکنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است. نظر شریف جنابعالی در این‌باره چیست؟ ج: در صورتى که رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست. آیت الله مکارم: غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است. آیت الله سیستانی: پرسش: برخی خانمها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و “مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟ پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟ پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست. حالا یه سوال: آیا میتوان عمدا وضو را به جبیره تبدیل کرد؟ مثلا با لاک و ..؟ خیر نمی شود. همه موانع وضو و غسل باید برطرف بشود. مگر اینکه برای یک نماز وقت تنگ باشد و فرصت برطرف کردن مانع نباشد که با جبیره خوانده می شود. و برای نماز های بعدی باید حتما برطرف شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
114 📌 ❓سلام.. کسی ك قبلا نجاست و طهارت را زیاد رعایت نمیکرده و اکنون به این مسائل اهمیت داده و نماز میخواند... ۱- آیا باید به نجس بودن تمامی وسائل و لباس هایی ك قبلا استفاده میکرده شك کند یا خیر؟! و اینکه به شدت روی این مسائل"نجاست و طهارت"حساس شده و اینکه شك دارد ك آیا واقعا مثلا آن شیر آبی ك قبلا به آن دست میزده نجس شده است یا نه و هی میخواهد دلیل بیاورد ك واقعا نجس است ولی تا حدودی یقین ندارد ك واقعا نجس شده یا نه... یا بهتر است بگویم چون نجاست و طهارت را رعایت نمیکرده الآن همه چیز را واقعا نجس میداند... این مسائل به شدت او را رنج میدهد... ۲- آیا اگر واقعا آن وسائل نجس باشد و او اطلاعی نداشته باشد و فراموش کرده باشد و به آن ها دست بزند نمازهایش باطل است یا چون فراموش کرده و تا حدودی شك دارد،باطل نیست؟! مرجع تقلید:حضرت آیت الله خامنه ای... ✅پاسخ: با سلام در مورد نجاست تا یقین نکنید پاک است در مواردی هم که ذکر کردین (1 و 2) حکم به پاکی آن میشود مگر یقین کنید که جنس است و در مواردی هم که دچار وسواس می شوید، حکم به پاک بودن کنید و در کل تا انسان یقین نکند الان این چیز نجس است ، حکم به پاک بودن آن میشود مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
115 📌 چرا می گویند؟ ❓سلام. به سوال فوق ( تصویر: علت یاعلی مدد گفتن ایرانیان) چه جوابی بدهم بهتر است؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر این چیزی که در اینجا به عنوان تاریخ توسط نویسنده آلمانی ذکر شده است ( بافرض صحت انتساب به این نویسنده) هیچ مبنایی ندارد. این تحلیل ( و نه تاریخ!) از بیسوادی و نشناختن شیعه نشات میگیرد. و پشت پرده آن، اختلاف افکنی بین شیعه و اهل سنت و همچنین اختلاف بین عرب و فارس است. یا علی مدد در فرهنگ شیعه به معنای توسل است. و منشا آن محبت و معرفت به خاندان رسول اکرم (ص) و مظهر و مولای شیعه یعنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است. این نوع شبهه پراکنی ها از طرف وهابیت ملعون است که چشم دیدن اهلبیت علیهم السلام را ندارد. چشم دیدن توسل به اهلبیت علیهم السلام را ندارد. و در واقع سعی در کوبیدن اعتقادات شیعه دارند. توسل به حکم آیات الهی و سیره اهلبیت علیهم السلام جایز است. و بلکه لازم است. چرا که خود خداوند انسان را به پیدا کردن واسطه و وسیله ای برای رسیدن به خدا امر کرده است. و بهترین واسطه و وسیله اهلبیت علیهم السلام هستند. حاجت خواهی از اهلبیت به معنای این نیست که ایشان در مقام خدایی هستند، بلکه به این معناست که از طرف خداوند واسطه رحمت و فیض هستند. ضمن اینکه کورت فریشلر یک رمان تخیلی نویس آلمانی است. و نه تاریخ نویس! و هیچ اثر تاریخی و یا سابقه تاریخ نگاری از او ثبت نشده است. در سایر مواردی هم که از او نقل قول می شود (مثل حادثه کربلا) اولا انتساب آنها به کورت قابل بررسی است دوما از هیچ سندیتی برخوردار نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
116 📌 ❓سوال: ببخشید حاج آقا تو مراسمی خانمی سخنرانی میکرد بین صحبت‌هاشون چند تا سوال برام پیش اومد ، لطفا پاسخ بدید، 1 ، اگر کسی گمان داشته نماز صبحش اداست بعد از وضو و قبل از نماز متوجه بشه نه آفتاب طلوع کرده ، باید از اول وضو بگیرد چون اول نیت ادا داشته و حالا نیت قضا ، 2 زن اگر بخواد نذر کند حتی اینکه نذر کند روزی پنج تا صلوات بفرستد باید اجازه همسر داشته باشد ، دختر و پسر برای نذر لازم نیست اجازه پدر داشته باشند، ✅پاسخ: سلام وقت بخیر 1. وضوی شما صحیح است. و نیاز به وضوی مجدد نیست. بهتر است وضو را به نیت طهارت داشتن برای عبادت گرفت، که در هر زمانی تا وقتی وضو هست همه اعمال عبادی را بتوان انجام داد. چه واجب و چه غیر واجب. 2. نذرهایی که مخالف با حق شوهر است یا میتواند باشد، مثل نذر روزه گرفتن که اگر در آن حال شوهر تمکین بخواهد، زن باید تمکین کند. (نه روزه های واجب) در امور مالی هم : زن از مال خود نمی تواند بدون اذن همسر نذر کند. اما سایر تصرفات در مال خودش بدون اذن همسر جایز است. 3. نذر کردن فرزندان بدون اذن پدر صحیح است . مگر اینکه پدر آنها را در همان مورد نذر منع و نهی کنند که نذر باطل می شود. ✅احکام نذر زن : 🔸پرسش ۱۰۴ . آيا زن مى تواند بدون اذن شوهر از مال خودش نذر كند؟ آيات عظام امام و خامنه اى: خير، نذر زن در اموال خودش نيز بدون اذن شوهر صحيح نيست.[۱] آيه اللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست (حتى در اموال خودش).[۲] آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش).[۳] آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[۴] آيه اللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است كه با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد).[۵] آيه اللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحيح است.[۶] 🔸پرسش ۱۰۵ . اگر زن بدون اذن شوهر نذر كند و بعد از او اجازه بگيرد، آيا اين نذر صحيح است؟ آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، مكارم و نورى: خير، اجازه بعد از نذر فايده ندارد.[۷] آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: آرى، اجازه بعد از نذر هم كافى است.[۸] 🔸پرسش ۱۰۶ . حكم نذر زن، بدون اجازه شوهر چيست؟ آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: نذر زن بدون اجازه شوهر، باطل است.[۹] آيه اللّه بهجت: نذر زن بنابر احتياط واجب، بدون اجازه شوهر باطل است.[۱۰] آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او باطل است و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد.[۱۱] آيه اللّه فاضل: نذر زن اگر با حق زناشويى شوهر منافات داشته باشد، بدون اجازه او باطل است و اگر منافات نداشته باشد، احتياط واجب آن است كه با اجازه او باشد (به ويژه در نذر مال).[۱۲] آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[۱۳] 📚منابع: [۲۰۹]. تبريزى، صراط النجاة، ج۵، س ۵۱۸ ؛ دفتر: همه مراجع. [۱]. امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۱۰ و خامنه اى، استفتاء، س ۱۰۹۳. [۲]. بهجت، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۳]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱. [۴]. صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۷۰۸. [۵]. فاضل، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۶]. نورى، استفتائات، ج ۱، س ۷۵۹. [۷]. امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۹ ؛ فاضل، بهجت و صافى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. نورى، توضيح المسائل، م ۲۶۴۲. [۸]. تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱ ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۵۵۱ ؛ سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۹]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ و نورى، توضيح المسائل، م ۲۶۴۲ و خامنه اى، استفتاء، س ۱۰۹۳. [۱۰]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۱۱]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱. [۱۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۱۳]. صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۷۰۸. (احكام روابط زن و شوهر، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
117 📌 مصرف ❓سلام وقت بخیر ببخشید حاج آقا من مقداری پول صدقه دارم میتونم اونو بدم برا خرج نماز خانه در یک مدرسه ? ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اگر صدقه به طور عادی و بدون قید و شرطی از مردم دریافت شود، (یا خود شما بدون قید و شرط کنار گذاشتید) این صدقه فقط به نیازمندان مى‌رسد؛ بله اگر صدقه، به عنوان مصرف خاصی (مانند ساخت یا تعمیر حسینیه) جمع آوری شود،(گرچه از دیدگاه فقهی به جمع‌آوری چنین کمک‌هایی صدقه نمی‌گویند، اما) می توان آن را در مورد خاص استفاده کرد.1 1.[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر، استفتاءات جدید، ج‌3، ص 607، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم، دوم، 1427 ه ق. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردمی که از ضریح خالی شفا می خواهند چه کنیم؟ پاسخ در ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردم
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردمی که از ضریح خالی شفا می خواهند چه کنیم؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اینها از ضریح خالی شفا نمی خواهند. اگر همین جمله به این مردم بگویی به تو خواهند خندید! که اگر دست به ضریح می شوند حتی در خود حرم و حائر حسینی، از ضریح چیزی نمی خواهند. اینها بهانه ای است تا خود حسین را صدا بزنند و عاشقی کنند.. این مردمانی هستند که چون می دانند این ضریح بناست سالیان سال خاک و غبار زائران حسین علیه السلام رویش بشیند و در کنار قبر شریف امام حسین علیه السلام باشد، به نیت ضریح ایشان احترام می کنند. و آرامش می گیرند از اینکه دستشان به ضریحی بخورد که بناست ضریح شش گوشه حائر حسینی باشد. چه بسا شاید هیچ وقت از نزدیک دستشان به همین ضریح در حائر حسینی نرسد. این همان مرامی است که تمام مسلمانان را با عشق به دور خانه کعبه می رساند. کعبه ای از سنگ و چوب است اما طواف آن مظهر ارادت و عشق و ایمان است. ما از ضریح هیچ وقت چیزی نخواسته ایم ما صاحب ضریح را صدا می زنیم ما عاشقی می کنیم و آرامش می گیریم تا بسوزند کوردلانی که نمی توانند این عشق حسینی را ببینند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️لحظات پایانی عمر دردانه سه ساله سیدالشهدا(ع) ⏳مدت ۲ دقیقه 📥حجم ۵ مگابایت @mawezah_ir
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان را بر ضد صلاح مملكت و احكام دين اسلام ميداند؟ پاسخ در ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان
119 📌 🔸تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان ❓چرا امام دادن حق رأى به زنان را بر ضد صلاح مملكت و احكام دين اسلام ميداند؟ ✅ پاسخ : سلام وقت بخیر ؛ این نامه درست است اما نکاتی که باید به آن توجه داشت مهم تر است: اول اینکه چه اتفاقی افتاده بود که امام برای شاه و بعد از آن برای دولت اسدلله علم نامه می نویسد ؟ اتفاق این بود که دولت اسدالله علم شرط اسلام را در کاندیداها برداشته بود تا هر مهره و فردی که مد نظرشان هست را وارد سیستم اداری و ساختار اجرایی کشور کنند. از طرفی چون می دانستند با رای دادن مردها میزان مورد نیاز رای جمع نمی شود، رای زنان را آزاد کردند که برای رسیدن به خواسته خود (در انتصابات شهرداری ها و انجمن های ایالتی ) برسند. این در شرایطی بود که حق ورود به عنوان کاندیدا را هم به زنان داده بودند در حالی که شرط اسلام (مسلمان بودن) را نیز برداشته بودند و قسم به قرآن را نیز از قانون اساسی حذف کرده و قسم به کتاب آسمانی را جایگزین کرده بودند. این یعنی هر شخص بی دین (بهایی ها و ...) می توانند وارد سیستم اجرایی شوند در کنار این مهم که زنان آن دوره ، زنان چادری یا مقید به احکام شرع نبودند بلکه اجبار کشف حجاب رضاخانی موجب شده بود زنهایی که وارد ادارات می شوند و پوشش مناسبی ندارند موجبات فساد اداری را فراهم آورند. دوم اینکه امام خمینی ره در نامه ای که به اسدالله علم می نویسند و یا جوابیه ای که به او میدهند و در سخنرانی های خود به این نکته اشاره می کنند که در قانون اساسی آن موقع، حضور زنان در انتخابات و یا کاندیدا شدن ممنوع بوده است و دولت سعی دارد با این آزادی مردم را فریب دهد. و با تصور آزادی دادن به زنان موجبات انتخاب خواسته های خود را فراهم نمایند. (انجمن های ایالتی و ولایتی). لذا امام با استناد به قوانین موضوعه ی اساسی همان وقت، سعی در این دارد که به مردم و دولت بفهماند شما بر خلاف قوانین خودتان دارید عمل میکنید و زنان بی حجاب و غیر مسلمان را وارد سیستم اجرایی می کنید تا فساد و فحشا همه جا را بگیرد ضمن اینکه این کار فریب مردم برای رسیدن به خواسته های پشت پرده دولت است. سوم اینکه همین که در نظام جمهوری اسلامی زنان حق رای و حق انتخاب شدن در مسئولیت های مختلفی مثل نمایندگی مجلس، وزارت و .. دارند نشان دهنده این است که مسئله ی مهم در نظر امام خمینی ره بحث اسلام و نیات فاسد رژیم پهلوی بوده است نه اینکه زنها بصورت مطلق حق رای و یا ورود به مباحث اجرایی را نداشته باشند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar ✅ در ادامه نامه امام خمینی ره به اسدالله علم درج می شود:👇 ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان
صحيفه امام، ج1، ص: 80 زمان: 28 مهر 1341/20 جمادى الاول 1382.مكان: قم. موضوع: هشدار به نخست وزير در مورد تصويبنامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى. مخاطب: عَلم، اسداللَّه (نخست وزير وقت). بسم اللَّه الرحمن الرحيم. تهران- جناب آقاى اسداللَّه عَلم، نخست وزير ايران. در تعطيل طولانى مجلسين ديده مىشود كه دولت اقداماتى را در نظر دارد كه مخالف شرع اقدس، و مباين صريح قانون اساسى است. مطمئن باشيد تخلف از قوانين اسلام و قانون اساسى و قوانين موضوعه مجلس شورا براى شخص جنابعالى و دولت ايجاد مسئوليت شديد در پيشگاه مقدس خداوند قادر قاهر و نزد ملت مسلمان و قانون خواهد كرد. ورود زنها به مجلسين و انجمنهاى ايالتى و ولايتى و شهردارى مخالف [است با] قوانين محكم اسلام كه تشخيص آن، به نص قانون اساسى، محول به علماى اعلام و مراجع فتواست، و براى ديگران حق دخالت نيست. و فقهاى اسلام و مراجع مسلمين به حرمت آن فتوا داده و مىدهند. در اين صورت، حق رأى دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسى است. و نيز قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربيع الثانى 1325 قمرى، حق انتخاب شدن و انتخاب كردن را در انجمنهاى ايالتى و ولايتى و شهردارى از زنها سلب كرده است. مراجعه كنيد به مواد هفت و نُه قانون انجمنهاى ايالتى و ولايتى، و پانزده و هفده قانون انجمن بلديه (شهردارى). در اين صورت، چنين حقى به آنها دادن، تخلف از قانون است. و نيز الغاى شرط «اسلام» در انتخاب كننده و انتخاب شونده، كه در قانون مذكور قيد كرده، و تبديل قسم به قرآن مجيد را به «كتاب آسمانى» تخلف از قانون مذكور است؛ و خطرهاى بزرگى براى اسلام و استقلال مملكت دارد كه يا غفلتاً يا خداى نخواسته عمداً اقدام به اين امر شده است. اكنون كه اعليحضرت درخواست علماى اعلام را به دولت ارجاع فرمودهاند و مسئوليت به دولت شما متوجه است، انتظار مىرود به تبعيت از قوانين محكم اسلام و قوانين مملكتى، اصلاح اين امر را به اسرع وقت نماييد، و مراقبت كنيد كه نظاير آن تكرار نشود. و اگر ابهامى در نظر جنابعالى است مشرّف به آستانه قم شويد تا هرگونه ابهامى حضوراً رفع شود، و مطالبى كه به صلاح مملكت است و نوشتنى نيست تذكر داده شود. در خاتمه يادآور مىشود كه علماى اعلام ايران و اعتاب مقدسه و ساير مسلمين، در امور مخالفه با شرعِ مطاع، ساكت نخواهند ماند و به حول و قوه خداوند تعالى امور مخالفه با اسلام رسميت نخواهد پيدا كرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar