eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
114 📌 ❓سلام.. کسی ك قبلا نجاست و طهارت را زیاد رعایت نمیکرده و اکنون به این مسائل اهمیت داده و نماز میخواند... ۱- آیا باید به نجس بودن تمامی وسائل و لباس هایی ك قبلا استفاده میکرده شك کند یا خیر؟! و اینکه به شدت روی این مسائل"نجاست و طهارت"حساس شده و اینکه شك دارد ك آیا واقعا مثلا آن شیر آبی ك قبلا به آن دست میزده نجس شده است یا نه و هی میخواهد دلیل بیاورد ك واقعا نجس است ولی تا حدودی یقین ندارد ك واقعا نجس شده یا نه... یا بهتر است بگویم چون نجاست و طهارت را رعایت نمیکرده الآن همه چیز را واقعا نجس میداند... این مسائل به شدت او را رنج میدهد... ۲- آیا اگر واقعا آن وسائل نجس باشد و او اطلاعی نداشته باشد و فراموش کرده باشد و به آن ها دست بزند نمازهایش باطل است یا چون فراموش کرده و تا حدودی شك دارد،باطل نیست؟! مرجع تقلید:حضرت آیت الله خامنه ای... ✅پاسخ: با سلام در مورد نجاست تا یقین نکنید پاک است در مواردی هم که ذکر کردین (1 و 2) حکم به پاکی آن میشود مگر یقین کنید که جنس است و در مواردی هم که دچار وسواس می شوید، حکم به پاک بودن کنید و در کل تا انسان یقین نکند الان این چیز نجس است ، حکم به پاک بودن آن میشود مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
115 📌 چرا می گویند؟ ❓سلام. به سوال فوق ( تصویر: علت یاعلی مدد گفتن ایرانیان) چه جوابی بدهم بهتر است؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر این چیزی که در اینجا به عنوان تاریخ توسط نویسنده آلمانی ذکر شده است ( بافرض صحت انتساب به این نویسنده) هیچ مبنایی ندارد. این تحلیل ( و نه تاریخ!) از بیسوادی و نشناختن شیعه نشات میگیرد. و پشت پرده آن، اختلاف افکنی بین شیعه و اهل سنت و همچنین اختلاف بین عرب و فارس است. یا علی مدد در فرهنگ شیعه به معنای توسل است. و منشا آن محبت و معرفت به خاندان رسول اکرم (ص) و مظهر و مولای شیعه یعنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است. این نوع شبهه پراکنی ها از طرف وهابیت ملعون است که چشم دیدن اهلبیت علیهم السلام را ندارد. چشم دیدن توسل به اهلبیت علیهم السلام را ندارد. و در واقع سعی در کوبیدن اعتقادات شیعه دارند. توسل به حکم آیات الهی و سیره اهلبیت علیهم السلام جایز است. و بلکه لازم است. چرا که خود خداوند انسان را به پیدا کردن واسطه و وسیله ای برای رسیدن به خدا امر کرده است. و بهترین واسطه و وسیله اهلبیت علیهم السلام هستند. حاجت خواهی از اهلبیت به معنای این نیست که ایشان در مقام خدایی هستند، بلکه به این معناست که از طرف خداوند واسطه رحمت و فیض هستند. ضمن اینکه کورت فریشلر یک رمان تخیلی نویس آلمانی است. و نه تاریخ نویس! و هیچ اثر تاریخی و یا سابقه تاریخ نگاری از او ثبت نشده است. در سایر مواردی هم که از او نقل قول می شود (مثل حادثه کربلا) اولا انتساب آنها به کورت قابل بررسی است دوما از هیچ سندیتی برخوردار نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
116 📌 ❓سوال: ببخشید حاج آقا تو مراسمی خانمی سخنرانی میکرد بین صحبت‌هاشون چند تا سوال برام پیش اومد ، لطفا پاسخ بدید، 1 ، اگر کسی گمان داشته نماز صبحش اداست بعد از وضو و قبل از نماز متوجه بشه نه آفتاب طلوع کرده ، باید از اول وضو بگیرد چون اول نیت ادا داشته و حالا نیت قضا ، 2 زن اگر بخواد نذر کند حتی اینکه نذر کند روزی پنج تا صلوات بفرستد باید اجازه همسر داشته باشد ، دختر و پسر برای نذر لازم نیست اجازه پدر داشته باشند، ✅پاسخ: سلام وقت بخیر 1. وضوی شما صحیح است. و نیاز به وضوی مجدد نیست. بهتر است وضو را به نیت طهارت داشتن برای عبادت گرفت، که در هر زمانی تا وقتی وضو هست همه اعمال عبادی را بتوان انجام داد. چه واجب و چه غیر واجب. 2. نذرهایی که مخالف با حق شوهر است یا میتواند باشد، مثل نذر روزه گرفتن که اگر در آن حال شوهر تمکین بخواهد، زن باید تمکین کند. (نه روزه های واجب) در امور مالی هم : زن از مال خود نمی تواند بدون اذن همسر نذر کند. اما سایر تصرفات در مال خودش بدون اذن همسر جایز است. 3. نذر کردن فرزندان بدون اذن پدر صحیح است . مگر اینکه پدر آنها را در همان مورد نذر منع و نهی کنند که نذر باطل می شود. ✅احکام نذر زن : 🔸پرسش ۱۰۴ . آيا زن مى تواند بدون اذن شوهر از مال خودش نذر كند؟ آيات عظام امام و خامنه اى: خير، نذر زن در اموال خودش نيز بدون اذن شوهر صحيح نيست.[۱] آيه اللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست (حتى در اموال خودش).[۲] آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش).[۳] آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[۴] آيه اللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است كه با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد).[۵] آيه اللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحيح است.[۶] 🔸پرسش ۱۰۵ . اگر زن بدون اذن شوهر نذر كند و بعد از او اجازه بگيرد، آيا اين نذر صحيح است؟ آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، مكارم و نورى: خير، اجازه بعد از نذر فايده ندارد.[۷] آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: آرى، اجازه بعد از نذر هم كافى است.[۸] 🔸پرسش ۱۰۶ . حكم نذر زن، بدون اجازه شوهر چيست؟ آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: نذر زن بدون اجازه شوهر، باطل است.[۹] آيه اللّه بهجت: نذر زن بنابر احتياط واجب، بدون اجازه شوهر باطل است.[۱۰] آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او باطل است و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد.[۱۱] آيه اللّه فاضل: نذر زن اگر با حق زناشويى شوهر منافات داشته باشد، بدون اجازه او باطل است و اگر منافات نداشته باشد، احتياط واجب آن است كه با اجازه او باشد (به ويژه در نذر مال).[۱۲] آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[۱۳] 📚منابع: [۲۰۹]. تبريزى، صراط النجاة، ج۵، س ۵۱۸ ؛ دفتر: همه مراجع. [۱]. امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۱۰ و خامنه اى، استفتاء، س ۱۰۹۳. [۲]. بهجت، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۳]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱. [۴]. صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۷۰۸. [۵]. فاضل، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۶]. نورى، استفتائات، ج ۱، س ۷۵۹. [۷]. امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۹ ؛ فاضل، بهجت و صافى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. نورى، توضيح المسائل، م ۲۶۴۲. [۸]. تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱ ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۵۵۱ ؛ سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۹]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ و نورى، توضيح المسائل، م ۲۶۴۲ و خامنه اى، استفتاء، س ۱۰۹۳. [۱۰]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۱۱]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۵۵۱. [۱۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴. [۱۳]. صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۷۰۸. (احكام روابط زن و شوهر، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
117 📌 مصرف ❓سلام وقت بخیر ببخشید حاج آقا من مقداری پول صدقه دارم میتونم اونو بدم برا خرج نماز خانه در یک مدرسه ? ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اگر صدقه به طور عادی و بدون قید و شرطی از مردم دریافت شود، (یا خود شما بدون قید و شرط کنار گذاشتید) این صدقه فقط به نیازمندان مى‌رسد؛ بله اگر صدقه، به عنوان مصرف خاصی (مانند ساخت یا تعمیر حسینیه) جمع آوری شود،(گرچه از دیدگاه فقهی به جمع‌آوری چنین کمک‌هایی صدقه نمی‌گویند، اما) می توان آن را در مورد خاص استفاده کرد.1 1.[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر، استفتاءات جدید، ج‌3، ص 607، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم، دوم، 1427 ه ق. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردمی که از ضریح خالی شفا می خواهند چه کنیم؟ پاسخ در ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردم
118 📌 سوال و شبهه: ❓گیرم با دست چپ، ایران را آباد کنیم و با دست راست هم ایران را آزاد کنیم. با مردمی که از ضریح خالی شفا می خواهند چه کنیم؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اینها از ضریح خالی شفا نمی خواهند. اگر همین جمله به این مردم بگویی به تو خواهند خندید! که اگر دست به ضریح می شوند حتی در خود حرم و حائر حسینی، از ضریح چیزی نمی خواهند. اینها بهانه ای است تا خود حسین را صدا بزنند و عاشقی کنند.. این مردمانی هستند که چون می دانند این ضریح بناست سالیان سال خاک و غبار زائران حسین علیه السلام رویش بشیند و در کنار قبر شریف امام حسین علیه السلام باشد، به نیت ضریح ایشان احترام می کنند. و آرامش می گیرند از اینکه دستشان به ضریحی بخورد که بناست ضریح شش گوشه حائر حسینی باشد. چه بسا شاید هیچ وقت از نزدیک دستشان به همین ضریح در حائر حسینی نرسد. این همان مرامی است که تمام مسلمانان را با عشق به دور خانه کعبه می رساند. کعبه ای از سنگ و چوب است اما طواف آن مظهر ارادت و عشق و ایمان است. ما از ضریح هیچ وقت چیزی نخواسته ایم ما صاحب ضریح را صدا می زنیم ما عاشقی می کنیم و آرامش می گیریم تا بسوزند کوردلانی که نمی توانند این عشق حسینی را ببینند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️لحظات پایانی عمر دردانه سه ساله سیدالشهدا(ع) ⏳مدت ۲ دقیقه 📥حجم ۵ مگابایت @mawezah_ir
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان را بر ضد صلاح مملكت و احكام دين اسلام ميداند؟ پاسخ در ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان
119 📌 🔸تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان ❓چرا امام دادن حق رأى به زنان را بر ضد صلاح مملكت و احكام دين اسلام ميداند؟ ✅ پاسخ : سلام وقت بخیر ؛ این نامه درست است اما نکاتی که باید به آن توجه داشت مهم تر است: اول اینکه چه اتفاقی افتاده بود که امام برای شاه و بعد از آن برای دولت اسدلله علم نامه می نویسد ؟ اتفاق این بود که دولت اسدالله علم شرط اسلام را در کاندیداها برداشته بود تا هر مهره و فردی که مد نظرشان هست را وارد سیستم اداری و ساختار اجرایی کشور کنند. از طرفی چون می دانستند با رای دادن مردها میزان مورد نیاز رای جمع نمی شود، رای زنان را آزاد کردند که برای رسیدن به خواسته خود (در انتصابات شهرداری ها و انجمن های ایالتی ) برسند. این در شرایطی بود که حق ورود به عنوان کاندیدا را هم به زنان داده بودند در حالی که شرط اسلام (مسلمان بودن) را نیز برداشته بودند و قسم به قرآن را نیز از قانون اساسی حذف کرده و قسم به کتاب آسمانی را جایگزین کرده بودند. این یعنی هر شخص بی دین (بهایی ها و ...) می توانند وارد سیستم اجرایی شوند در کنار این مهم که زنان آن دوره ، زنان چادری یا مقید به احکام شرع نبودند بلکه اجبار کشف حجاب رضاخانی موجب شده بود زنهایی که وارد ادارات می شوند و پوشش مناسبی ندارند موجبات فساد اداری را فراهم آورند. دوم اینکه امام خمینی ره در نامه ای که به اسدالله علم می نویسند و یا جوابیه ای که به او میدهند و در سخنرانی های خود به این نکته اشاره می کنند که در قانون اساسی آن موقع، حضور زنان در انتخابات و یا کاندیدا شدن ممنوع بوده است و دولت سعی دارد با این آزادی مردم را فریب دهد. و با تصور آزادی دادن به زنان موجبات انتخاب خواسته های خود را فراهم نمایند. (انجمن های ایالتی و ولایتی). لذا امام با استناد به قوانین موضوعه ی اساسی همان وقت، سعی در این دارد که به مردم و دولت بفهماند شما بر خلاف قوانین خودتان دارید عمل میکنید و زنان بی حجاب و غیر مسلمان را وارد سیستم اجرایی می کنید تا فساد و فحشا همه جا را بگیرد ضمن اینکه این کار فریب مردم برای رسیدن به خواسته های پشت پرده دولت است. سوم اینکه همین که در نظام جمهوری اسلامی زنان حق رای و حق انتخاب شدن در مسئولیت های مختلفی مثل نمایندگی مجلس، وزارت و .. دارند نشان دهنده این است که مسئله ی مهم در نظر امام خمینی ره بحث اسلام و نیات فاسد رژیم پهلوی بوده است نه اینکه زنها بصورت مطلق حق رای و یا ورود به مباحث اجرایی را نداشته باشند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar ✅ در ادامه نامه امام خمینی ره به اسدالله علم درج می شود:👇 ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
119 📌 تلگرام خمينى به شاه و اعتراض او به دادن حق رأى به زنان... سوال: چرا امام دادن حق رأى به زنان
صحيفه امام، ج1، ص: 80 زمان: 28 مهر 1341/20 جمادى الاول 1382.مكان: قم. موضوع: هشدار به نخست وزير در مورد تصويبنامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى. مخاطب: عَلم، اسداللَّه (نخست وزير وقت). بسم اللَّه الرحمن الرحيم. تهران- جناب آقاى اسداللَّه عَلم، نخست وزير ايران. در تعطيل طولانى مجلسين ديده مىشود كه دولت اقداماتى را در نظر دارد كه مخالف شرع اقدس، و مباين صريح قانون اساسى است. مطمئن باشيد تخلف از قوانين اسلام و قانون اساسى و قوانين موضوعه مجلس شورا براى شخص جنابعالى و دولت ايجاد مسئوليت شديد در پيشگاه مقدس خداوند قادر قاهر و نزد ملت مسلمان و قانون خواهد كرد. ورود زنها به مجلسين و انجمنهاى ايالتى و ولايتى و شهردارى مخالف [است با] قوانين محكم اسلام كه تشخيص آن، به نص قانون اساسى، محول به علماى اعلام و مراجع فتواست، و براى ديگران حق دخالت نيست. و فقهاى اسلام و مراجع مسلمين به حرمت آن فتوا داده و مىدهند. در اين صورت، حق رأى دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسى است. و نيز قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربيع الثانى 1325 قمرى، حق انتخاب شدن و انتخاب كردن را در انجمنهاى ايالتى و ولايتى و شهردارى از زنها سلب كرده است. مراجعه كنيد به مواد هفت و نُه قانون انجمنهاى ايالتى و ولايتى، و پانزده و هفده قانون انجمن بلديه (شهردارى). در اين صورت، چنين حقى به آنها دادن، تخلف از قانون است. و نيز الغاى شرط «اسلام» در انتخاب كننده و انتخاب شونده، كه در قانون مذكور قيد كرده، و تبديل قسم به قرآن مجيد را به «كتاب آسمانى» تخلف از قانون مذكور است؛ و خطرهاى بزرگى براى اسلام و استقلال مملكت دارد كه يا غفلتاً يا خداى نخواسته عمداً اقدام به اين امر شده است. اكنون كه اعليحضرت درخواست علماى اعلام را به دولت ارجاع فرمودهاند و مسئوليت به دولت شما متوجه است، انتظار مىرود به تبعيت از قوانين محكم اسلام و قوانين مملكتى، اصلاح اين امر را به اسرع وقت نماييد، و مراقبت كنيد كه نظاير آن تكرار نشود. و اگر ابهامى در نظر جنابعالى است مشرّف به آستانه قم شويد تا هرگونه ابهامى حضوراً رفع شود، و مطالبى كه به صلاح مملكت است و نوشتنى نيست تذكر داده شود. در خاتمه يادآور مىشود كه علماى اعلام ايران و اعتاب مقدسه و ساير مسلمين، در امور مخالفه با شرعِ مطاع، ساكت نخواهند ماند و به حول و قوه خداوند تعالى امور مخالفه با اسلام رسميت نخواهد پيدا كرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
120📌 شبهه: این دایره خاور میانه است؛ جایی که ١٢٤٠٠٠ نفر در آن ادعای پیغمبری کردند. جالب اینجاست که این دایره هنوز کانون شرارت، فقر، جهل، خرافات و توحش است! پاسخ در ارسال بعدی👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
120📌 شبهه: این دایره خاور میانه است؛ جایی که ١٢٤٠٠٠ نفر در آن ادعای پیغمبری کردند. جالب اینجاست که
120 📌 ❓شبهه: این دایره خاور میانه است؛ جایی که ١٢٤٠٠٠ نفر در آن ادعای پیغمبری کردند. جالب اینجاست که این دایره هنوز کانون شرارت، فقر، جهل، خرافات و توحش است! ✅پاسخ : سلام وقت بخیر 🔸ادعای بعثت همه پیامبران در منطقه جنوب غربی آسیا(خاورمیانه)از اساس باطل است. به حکم عقل و تصریح قرآن، هیچ قومی بدون نبی یا هدایت‌گر نبوده است. «وَ لِکُلِّ أُمَّهٍ رَسُولٌ» 🔸«اسلام و ادیان آسمانی دین صلح و پیشرفت علم و کمال است،که در اقصی نقاط عالم تاثیر گذار بوده است». 🔸بروز مشکلات، سوء مدیریت و جهل و جنگ فارغ از تحمیلی و وارداتی و نیابتی بودن واقعیتی است تلخ در شرایط کنونی جنوب غربی آسیا. این پدیده ها برخی ریشه در تعصب های افراطی قومی و قبیله ای دارند و برخی وارداتی و تحمیلی و نیابتی است که ریشه در غفلت از دشمنان و بازی کردن برخی حاکمان فاسد در زمین دشمن دارد. لیکن ارتباط دادن جنگ، فقر با منطقه ی ظهور پیامبران همان اندازه مدبرانه است که رابطه ی گریه ی حنا دختری در مزرعه با ساعت مچی ابوبکر بغدادی داعشی! 🔸جنگ معلول دوری از خدا و انسانیت،طغیان نفس درونی و دوری از نسخه های نجات بخش پیامبران است و تفاوت ندارد این جانی در کاخ خلیفه ی موصل باشد یا در کاخ سفید. 🔸محدود سازی فقر نیز به مکان خاص عالمانه نیست واین ادعا که کانون فقر خاورمیانه است با واقعیات نمی خواند. شاید مدعیان محترم یا با حوزه و مقیاس جغرافیایی خاورمیانه غریبه اند یا با ثروت کهکشانی اعراب خاورمیانه. 🔸 کودک صفتان به قطار در حرکت سنگ می زنند! بدون شک طمع به خاورمیانه ریشه در ژئوایدئولوژیک،ژئواکونومیک،ژئوپلتیک و ژیواستراتژیک جنوب غربی آسیا دارد. 🔸ظهور ادیان آسمانی و اسلام جامعه جاهلیت سنتی را متحول کرد ولی تصویب قانون همجنس بازی،تقسیم تروریسم به تروریست خوب وبد،استانداردهای دوگانه و پارادوکسیکال در موضوع حقوق بشر و آزادی و دموکراسی و..،فرهنگ برهنگی،فروپاشی کانون خانواده،بحران معنویت،رونمایی از معشوقه در مناظرات انتخاباتی،نژادپرستی،شیطان پرستی،آمار سقط جنین،اصالت لذت،مدیا کراسی،ظهور ترامپیسم،کودک کشی و… نشانه هایی از میراث سبک زندگی غربی، فقرفرهنگی و نمونه هایی از جاهلیت مدرن صاحبان زر و زور و تزویر است. 🔸ابن سینا،ابوریحان بیرونی،فارابی،جابربن حیان،زکریای رازی،خیام،حافظ،حسابی…نمونه هایی از گل های معطر اسلام در بوستان تمدن اسلامی در خاورمیانه است. 🔸به اعتراف اندیشمندان غیر مسلمان اروپایی «اسلام موجب خروج اروپای مسیحی،از توحش و جهالت به طریق آدمیت شد، آن هم تحت تاثیر نفوذ عقلانیت و اخلاق اعراب مسلمان، از طریق دروازه علوم و فنون فلسفه اسلامی» (گوستاو لوبون،کتاب تمدّن اسلام و عرب،ص۷۵۱) 🔸«اسلام طیّ پنج قرن، از سال ۸۱ هجری تا ۵۹۷ هجری، از لحاظ نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیک و تکامل سطح زندگانی و قوانین منصفانه انسانی و ادبیّات و تحقیق علمی و علوم و طبّ و فلسفه پیشاهنگ جهان بود». ( ویل دورانت ، تاریخ تمدّن، ج۱۱) ✅در پرتو این شبهه نبایست از گزاره های ذیل غفلت کنیم: 🔸بیشترین آدم کشی در جنگ های جهانی بوده که مهد آن غرب و ناخدای آن بی خدایانی همچون هیتلر و چرچیل و موسولینی،استالین و…بودند که پیامبران شان ماکیاول،مارکس،انگلس و هابز و..در خارج از خاورمیانه مبعوث شده بودند! 🔸جنگ های اخیر در خاورمیانه گر چه در بستر غفلت و تفرقه های قومی و قبیله ای رشد کرده و لیکن اکثر خونریزی های امروزی سوغات پیوند نامیمون سران ارتجاع عرب و کابوهای متوحش غرب می باشد. 🔸در دهه ی اخیر اشغالگران حاضر در ائتلاف جنگ با عراق و افغانستان چه کشورهایی بودند؟ 🔸خطرناک ترین تروریسم،تروریسم دولتی است.چه کسانی رژیم غاصب صهیونیستی را ایالت خود می دانند و به آن چراغ سبز نشان می دهند؟ 🔸آیا داعش و جیش الفتح و النصره و … قارچ گونه رشد کرده اند؟خیر برای پیدا کردن حامیان اصلی قرائت کتاب خانم کلینتون( hard choices)و رصداخبار کافیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
نوشتن 786 به جای بسم الله الرحمن الرحیم ❓ سوال آیا درست است که به جای نوشتن عبارت " بسم الله الرحمن الرحیم" از عدد (786) استفاده کنیم تا زمینه بی احترامی به "بسم الله الرحمن الرحیم" فراهم نشود ؟ (چون وقتی کلمه "الله " یا دیگراسامی متبرکه روی کاغذ، مقوا، پارچه و... نوشته می شود، ممکن است از کاغذها و... به صورت بدی استفاده شود که اهانت به اسامی متبرکه باشد.) ✅پاسخ: به کار بردن اعداد ابجد به جای حروف اشکالی ندارد. و می توان عدد ( 786 ) را که با حساب مجمل ابجد کبیر برابر با "بسم الله الرحمن الرحیم" است، به جای آن بکار برد. ولی باید توجه داشته باشیم که وظیفه ما تعظیم این اسامی است، زیرا این اسامی از شعائر الهی هستند که قرآن مجید می فرماید :"و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد این کار نشانه تقوای الهی است ." [i] و تعظیم و بزرگداشت این اسامی بدون بر زبان آوردن و با صوت و لحن زیبا تلفظ کردن و با خط زیبا نوشتن و چاپ و منتشر نمودن و تبلیغ کردن، ممکن نیست. اگر بنا شود به جای این اسامی همیشه و همه جا اعداد معادل آنها نوشته شود، ممکن است که کم کم آنها، فراموش شوند. مضافا براین که بی احترامی به اسامی متبرکه به هر زبان و هر لغتی که نوشته شده باشند جایز نیست و حرام است . بنا بر این از طرفی، وظیفه ما تعظیم این اسامی است و ازطرفی دیگر وظیفه داریم با آگاهی دادن به افراد، جلوی بی احترامی و اهانت به اسامی متبرکه و سائر مقدسات را بگیریم. [i] و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب" ، سوره حج آیه 32. حوزه دات نت مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
121 📌 ❓ سوال : سلام آیا این مطلب صحیح است: همچنين سيد بن طاووس در كتاب «لهوف» خود مي‌نويسد: مادر حضرت رقيّه براساس نوشته‌هاي بعضي كتاب‌هاي تاريخي، نام مادر حضرت رقيه (س)، امّ اسحاق است كه پيش‌تر همسر امام حسن مجتبي (ع) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (ع) به عقد امام حسين (ع) درآمده است. ✅پاسخ: مطلب فوق بصورت ناشیانه کپی شده است و دقت کافی در نقل قول نشده است. این نقل قول در کتاب لهوف نیست . بلکه اصل عبارت فوق و کاملتر آن چنین است: همچنين سيد بن طاووس در كتاب «لهوف» خود مي‌نويسد: «شب عاشورا كه حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) اشعاري در بي‌وفايي دنيا ميخواند، حضرت زينب (س) سخنان ايشان را شنيد و گريست. امام (عليه السلام) او را به صبر دعوت كرد و فرمود: «خواهرم ام كلثوم و تو اي زينب! تو اي رقيه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر داريد [و به ياد داشته باشيد] هنگامي كه من كشته شدم، براي من گريبان چاك نزنيد و صورت نخراشيد و سخني ناروا مگوييد و خويشتن‌دار باشيد.» (1) مادر حضرت رقيه براساس نوشته‌هاي بعضي كتاب‌هاي تاريخي، نام مادر حضرت رقيه (عليها سلام)، امّ اسحاق است كه پيش‌تر همسر امام حسن مجتبي (عليه السلام) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (عليه السلام) به عقد امام حسين (عليه السلام) درآمده است. مادر حضرت رقيه (عليهاالسلام) از بانوان بزرگ و با فضيلت اسلام به شمار مي‌آيد. ✅ (1) نکته: نقل قولی که از کتاب لهوف می شود تا جایی که شماره (1) گذاشته ایم تمام می شود. و ادامه متن ربطی به کتاب لهوف و نقل قول از آن ندارد. بلکه نویسنده مطلب دارد از سایر کتب تاریخی در مورد حضرت رقیه نقل قول میکند. اصل این مطلب در این لینک قابل مشاهده و مطالعه است: https://www.farsnews.com/news/8809281573%20%20%20%20/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D9%82%D9%8A%D9%87-%D9%83%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF ✅اما در مورد اینکه آیا مادر حضرت رقیه(س) قبل از همسری امام حسین (ع)، همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده است یا نه؟ سه نقل قول در مورد مادر حضرت رقیه (س) وجود دارد که هیچ کدام از این سه را نمی توان بصورت قطعی استناد کرد. مادر حضرت رقیه (ع) مادر حضرت رقیه (ع)، مطابق بعضى از نقلها (ام اسحاق) نام داشت که قبلاً همسر امام حسن (ع)بود، و آن حضرت در وصیت خود به برادرش امام حسین (ع)سفارش کرد که با ام اسحاق ازدواج کند و فضایل بسیارى را براى آن بانو بر شمرد. و به نقلى ، مادر رقیه (ع)(ام جعفر قضاعیه) بوده است ولى دلیل مستندى در این باره ، در دسترس نیست . شیخ مفید در کتاب ارشاد ام اسحاق بنت طلحه را مادر فاطمه بنت الحسین معرفى مى کند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
122 📌 ❓سوال: سلام. تربت امام حسین خاک شهر کربلاست، یا فاصله ی محدودی از حرم؟ مهرهایی که نوشته مال کربلا میشه اعتماد کرد یا ممکن است ساخت چین باشد؟ ✅پاسخ: سلام علیکم طبق برخی از روایات تا حدود شش کیلومتر از چهار طرف قبر شریف امام حسین علیه السلام جزء ترتب حساب می شود. مهرهای کربلا عموما از خاک همین محدوده ساخته می شود. روایات مربوط به این مطلب: آنچه از لسان ائمه معصومین علیه السلام در روایات معلوم می شود این است که روایات در این باب چند طایفه هستند. 1. در روایتی از حضرت صادق علیه السلام است که می فرمایند: یؤخذ طین قبرالحسین علیه السلام من عند القبر علی سبعین ذراعاً تربت امام حسین شامل 70 زراع اطراف قبر امام علیه السلام که حدود سی و پنج متر می شود چون هر زراع حدود نیم متر است. 2. طایفه ای دیگر از روایات چهار میل را می گوید «مقدار اربعة أمیال میل که جمع آن امیال است را گفته اند چهار هزار زراع است. در حدود دو هزار متر است به عبارتی دو کیلومتر. 3. طایفه ای دیگر از روایات یک فرسخ در یک فرسخ را می گوید ورُوِی فَرسخٌ فی فرسخ که هر فرسخ پنج کیلومتر و هفتصد و پنجاه متر می شود. 4. طایفه ای دیگر از روایات خاکی را که نزد سر مبارک و مطهر حضرت سیدالشهداء است را می گوید: عن الصادق علیه السلام : انَّ عند رأس الحسین علیه السلام لتربةً حمراء فیها شفاء من کل داءِ الاَّ السّام امام صادق علیه السلام می فرمائید نزد سر مبارک امام حسین علیه السلام خاکی سرخ است که در آن شفاء از هر دردی است الاّ مرگ. 5. طایفه ای دیگر از روایات تا پنج فرسخ را می گوید: قال الصادق علیه السلام حَرَمُ الحسین علیه السلام خمس فراسخ من اربعة جوانب القبر. امام صادق علیه السلام می فرمایند حرم امام حسین علیه السلام پنج فرسخ از چهار طرف قبر است. 6. در حدیثی دیگر از اسحاق بن عمار آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند از محل قبر امام حسین علیه السلام از چهار جانب بیست و پنج زراع. مساحت کن جزء قبر و حرم امام است. 7. و در حدیثی از عبداللّه بن سنان است که از امام صادق علیه السلام نقل [80] می کند بیست زراع مساحت کن. حدود ده متر از چهار جانب قبر شریف. 8. در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام است که علی قدر سبعین باعاً، به قدر هفتاد باع که حدود هفتاد متر می شود. آنگاه مرحوم شیخ طوسی گفته توجیه این روایات ترتّب در فضیلت است که بالاترین پنج فرسخ است و کمترین عند رأس است. یعنی هر چه نزدیک تر به قبر مطهر امام باشد و یا بدن مطهر باشد فضیلت آن بیشتر است و الاّ آنچه از روایات برمی آید تا پنج فرسخ جزء حرم امام علیه السلام است و خاک در این محدوده جزء تربت امام حسین علیه السلام است. و اللّه العالم. نقل از : https://hawzah.net/fa/Book/View/45329/36312/ 📚1. کافی: ج 4 ص 588- کامل الزیارات: ص 486- المزار: ص 128 تهذیب الاحکام:2. کامل الزیارات: ص 280- بحارالانوار: ج 101 ص 131.1. کامل الزیارات: ص 282؛ تهذیب الاحکام: 6 ، ص 71 ؛ بحارالانوار 101 ، ص 131.2. کامل الزیارات: ص 279.3. کامل الزیارات: ص 272 مصباح المتهجد: ص 511.4. زراع حدود نیم متر است و زرع حدود یک متر است که دو زراع می شود یک زرع.1. مصباح المتهجد: ص 511.2. بحارالانوار: ج 101 ص 131. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
123 📌 ❓سوال: یک دوست روحانی گفته اسم باقر برای برادرم سنگین است و بخاطر این است که از نظر اقتصادی و ازدواج موفق نشده، باید اسمش رو بگذارد مثلاً محمد. آیا واقعاً تغییر اسم کار درستی است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم از نظر طبایع اسم ها و اشخاص برخی تاثیر و تاثرات طبیعی وجود دارد. اما اینکه بخواهیم همه چیز را در نامگذاری بدانیم این هم صحیح نیست. خداوند به انسان اراده و اختیار داده است و انسان باید برای رسیدن به خواسته های دنیوی و آخرتی خود تلاش ویژه کند. گاهی برخی شرایط خانوادگی و منطقه ای و حتی شرایط کلی اقتصادی کشور طوری است که نیاز به تلاش و جدیت را در انسان بیشتر می کند. توکل به خدا تلاش همزمان خسته نشدن و نا امید نشدن شرط رسیدن به موفقیت است. اما اینکه آیا تغییر اسم می تواند مشکلی را حل کند؟ نهایت تاثیری که تغییر نام در طبیعت انسان می تواند بگذارد، 20 الی 30 درصد است. آن هم اگر واقعا اسم متناسب (ترکیب ابجدی اسم شخص و مادر) را بتواند محاسبه و پیدا کند. لذا به فکر تغییر اسم نباشید مواردی که عرض شد رو مد نظر داشته باشید. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 124 📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر لطف میکنید دراین مورد توضیح بفرمایید آیا واقعیت داره این سخنرانی ؟ پاسخ👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 124 📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر لطف میکنید دراین مورد توضیح بفرمایید
124 📌 ❓سوال: سلام وقتتون بخیر لطف میکنید دراین مورد توضیح بفرمایید آیا واقعیت داره این سخنرانی ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر با وجود اینکه نسبت به شخص آقای شیرازی بحث بسیار است و ما ایشان را به عنوان فقیه قبول نداریم و معتقد هستیم که در مسیر شیعه انگلیسی حرکت می کنند، اما در مورد این کلیپ باید عرض کنیم که انصاف این است که ایشان در حال نقل قول از یک کتاب هستند که آن مطلب را بیان کرده است. و عده با تقطیع کلام ، سعی داشته اند طوری نشان دهند که اقای شیرازی زنها را حیوان خطاب میکند. اما آیا نقل قولی که ایشان از کتاب اسفار ملاصدرا میکند صحیح است ؟ پاسخ: خیر صحیح نیست. پاسخ تفصیلی در مورد کتاب اسفار و نقل قول ملاصدرا را در اینجا مطالعه کنید: http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A2%DB%8C%D8%A7_%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D8%A7_%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86_%D9%85%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
125 📌 ❓شبهه: ﺍﺗﻮﺑﻮﺳﯽ ﺯﺍﺋﺮﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ را ﮐﻪ ﯾﮏ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﺑﯿﻨﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﺭﯾﻪ ﻣﯽ ﺑُﺮﺩ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻬــﺮﻫﺎﯼ ﺗﺮﮐﯿـﻪ ﭘﻨﭽـﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﻤﯿـﺮﮔﺎﻩ، ﺟﻬﺖ ﻣﺮﻣّﺖ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻣﯿﻨﻤﺎﯾﺪ . ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻐـﺎﺯﻩ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺿﻤﻦ ﭘﻨﭽﺮﮔﯿــﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﺪ ﺷﻐﻞ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺣﺎﺝ ﺁﻗﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﻧﻤــﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ، ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﺳﺨﻨـﺮﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻢ ﻭ ... ﺗﻌﻤﯿﺮﮐﺎﺭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ، ﺷﻐﻠﺘﺎﻥ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺷﻐﻞ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﻡ . ﭘﻨﭽﺮﮔﯿــﺮ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻟﺒــﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸــﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ، ﺑﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻢ، ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎﯾﻢ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻧﻤـﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﭘﻮﻝ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻡ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﻡ . ﻣﮕﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ "ﺷﻐﻞ " ﻭ ﻣﻨﺒﻊ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻭﺭﺩ؟ ! ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﺷـﺪ ﻭ ﺍﮔــﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺩﯾﻦ ﺍﻧﺠـﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺁﻧﺮﺍ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﺑﺸﻤﺎﺭﺩ، ﺩﺭﻏﯿﺮ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻫـﺮ شخصی ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺭﯾﺎﮐﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ ...! ✅پاسخ به شبهه: اولا که این داستان ساخته و پرداخته ذهن بیمار کسانی که است با اصل و اساس روحانیت مشکل دارند. دوما باید گفت ما روحانیون زیادی داریم که در کنار درس طلبگی مشغول فعالیت های اجتماعی و یا برخی مشاغل اداری و حتی اجتماعی هستند. از شهید دستغیب گرفته تا برخی روحانیونی که هم طبابت دانشگاهی می کنند و هم مشغول به فعالیت های اداری و سازمانی هستند. اما باید عرض کنیم اینکه در متن شبهه، خیلی سریع روحانیت را به ریاکاری وصل میکند مغرضانه بودن متن را بیشتر نشان می دهد. در احکام دینی و فقهی داریم که پول گرفتن برای تعلیم احکام و واجبات کفایی جایز نیست. اما اجر و مزد گرفتن برای تعلیم سایر واجباتی که اصل واجب کفایی نیست و یا مستحبات است و یا معارف دینی و مباحث معرفتی است اشکالی ندارد. ضمن اینکه روحانیت وظیفه و هدف اصلی اش تفقه و متخصص دینی شدن و ارائه ان به مردم است. و هیچ گاه منصب روحانیت وسیله درآمد زایی نبوده است. کسانی که از نزدیک با روحانیت محشور هستند می دانند که چنین مباحثی برای طلاب خنده دار است و منبع درامدی تلقی نمی گردد. آنچه مردم به عنوان هدیه به روحانیون می دهند لطف و همراهی و قدردانی است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 126 📌 ❓سوال : به سمت قبله شلوار نپوشيد! ايستاده هم شلوار نپوشيد و گرنه خدا به درد بی درمان مبتلاتون ميكنه..?! آیا این مطلب صحیح است؟ پاسخ: 👇👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 126 📌 ❓سوال : به سمت قبله شلوار نپوشيد! ايستاده هم شلوار نپوشيد و گ
126 📌 ❓سوال : به سمت قبله شلوار نپوشيد! ايستاده هم شلوار نپوشيد و گرنه خدا به درد بی درمان مبتلاتون ميكنه..?! آیا این مطلب صحیح است؟ ✅پاسخ: در مراجعه به احادیث؛ روایاتی وجود دارد که در آن به مساله کراهت ایستاده شلوار پوشیدن و یا تاکید به نشسته انجام دادن این عمل اشاره دارد از جمله : ـ در كتاب جامع بزنطى روايت شده است كه هر كه پاجامه( شلوار) را ايستاده بپوشد، تا سه روز حاجتش برآورده نشود.(۱) ـ از حضرت امير المؤمنين على (عليه السلام) روايت شده است كه فرمود: «پوشيدن پاجامه(شلوار) در حال ايستاده، موجب اندوه است».(۲) ـ در حديثى ديگر فرمود: «پاجامه(شلوار) را ايستاده و رو به قبله و رو به انسان ديگرى نپوشيد».(۳) ـ ودر سخنى ديگر فرمود: «پيامبران پيراهن را پيش از پاجامه مى‌پوشيدند».(۴) ـ در كتاب فقه الرّضا آمده است: پاجامه را ايستاده نپوشيد كه موجب هلاكت و زردآب و غم و درد مى‌شود، بلكه نشسته بپوشيد و در وقت پوشيدن اين دعا را بخوانيد: بِسْمِ اللهِ اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتي وَلا تَهْتِكْني في عَرَصاتِ الْقِيامَةِ وَاعْفُ فَرْجي وَلا تَخْلَعْ عَنّي زينَةَ الاْيمانِ.(۵)؛«بار خدايا، عيوبم را بپوشان و هراسم را برطرف كن و مرا پاكدامن قرار ده و از براى شيطان در آن بهره‌اى و براى رسيدن به آن راهى قرار مده، تا براى من حيله‌ها سازد و بر گناهان تحريك‌ام كند». اما در یک بررسی فقه الحدیثی در مورد این گونه روایات و دیگر روایاتی که به استحباب پوشیدن روش خاصی از لباس( سوای مساله شرعی و فقهی آن مثل پوشاندن تمام بدن و .... ) و یا به جنس خاصی از لباس اشاره می کند؛ می توان این تحلیل را در نظر گرفت که توصیه مطرح شده در خصوص کراهت پوشیدن شلوار شاید ناظر به نوع خاص لباس زمان صدور روایت باشد که برای جلوگیری از مفاسدی مثل کشف عورت به این حکم دستور داده شده است. _________________________ ۱. حرعاملی، وسائل الشيعه، ج 3، ص 417، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 5. ۲. الطبرسی، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، ص 101؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 416، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 2. ۳ . همان، ص 101؛ حرعاملی، وسائل الشيعه، ج 3، ص 416، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 4. ۴ . همان، ص 101؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 416، ابواب احكام الملابس، باب 68، ح 3. ۵ .منسوب به علی بن موسی، فقه المنسوب الی الامام الرّضا علیه السلام، ص 395، باب الزىّ والزّينة ؛نوری، مستدرک الوسائل، ج3، ص 313،باب 44، ح 1. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
127 📌 ❓سوال: بعضی ها میگن: تو دوران شاه دین و مذهب اخوند کاری به سیاست نداشت و برای خودش احترام و جایگاه بهتری داشت ولی الان چی زیر لباس اخوندی و به نام دین، سیاست را به دست گرفتند و هر کاری دلشون بخوان میکنند بخاطر همینه که مردم از دین و ایمان افتادند. چطور میشه به زبان ساده بهشون گفت دین از سیاست جدا نیست؟ ✅ پاسخ: قبل از پاسخ اصلی باید عرض کنم؛ احترام روحانیت به مردم داری و در مسیر حق حرکت کردن و اخلاق و سیاست الهی است نه چیز دیگر. حالا اگر شخصی سلیقه اش اینطور ایجاب می کند که روحانیت اگر در سیاست نباشند احترام بیشتری دارند این ملاک نیست. اما پاسخ قرآنی به اینکه چرا سیاست باید دینی باشد و در واقع دین و سیاست از هم جدا نیستند: : قرآن که از هرگونه کژی و انحراف و تحریف مصونیت دارد، کتاب جامعی است که به تمام ابعاد زندگی بشر از جمله مسائل سیاسی نظر دارد. در قرآن صدها آیه مربوط به مسائل سیاسی است و در روایات، پیامبر اکرم و اهل بیت معصومش علیهم السلام با لقب «ساسة العباد» معرفی شده اند. ناگفته پیداست که سیاست در قرآن برای به پاداشتن عدالت در سایه حاکمیت خداوند و انبیای الهی، با توکل بر او و حمایت‌های غیبی اوست. 🔸اگر دین از سیاست جدا بود، آن گونه که سکولارها می‌گویند، نباید انبیا و یارانشان کشته یا تبعید یا شکنجه می‌شدند. «وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ» (بقره،61) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم به حضرت شعیب اعتراض نمی‌کردند که چرا مانع آزادی آنان در هرگونه تصرف مالی می‌شود. «قالُوا یا شُعَیبُ أَصَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فی أَمْوالِنا ما نَشاء» (هود، 87) 🔸اگر دین مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، حضرت یوسف خودش را برای خزانه‌داری مصر کاندیدا نمی‌کرد. «قالَ اجْعَلْنی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفیظٌ عَلیمٌ» (یوسف، 55) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از حضرت موسی آب نمی‌خواستند. «وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ» (بقره، 60) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از حضرت عیسی، غذا نمی‌خواستند. «إِذْ قالَ الْحَوارِیونَ یا عیسَى ابْنَ مَرْیمَ هَلْ یسْتَطیعُ رَبُّکَ أَنْ ینَزِّلَ عَلَینا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ» (مائده، 112) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از ذوالقرنین امنیت نمی‌خواستند. «قالُوا یا ذَا الْقَرْنَینِ إِنَّ یأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلى أَنْ تَجْعَلَ بَینَنا وَ بَینَهُمْ سَدًّا» (کهف، 94) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، انبیا به دنبال تأمین مسکن مردم نبودند. «وَ أَوْحَینا إِلى مُوسى وَ أَخیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیوتاً وَ اجْعَلُوا بُیوتَکُمْ قِبْلَةً» (یونس، 87) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، مردم از انبیا تعیین فرمانده نظامی را نمی‌خواستند. «إِذْ قالُوا لِنَبِی لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فی سَبیلِ اللَّهِ» (بقره، 246) 🔸اگر دین فقط مربوط به مسائل معنوی و اخروی بود، خداوند به حضرت داود زره سازی نمی‌آموخت. «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ» (انبیاء،80) 🔸در قرآن، نفی طاغوت مقدمه ایمان است. یعنی تا طاغوت‌ها را زیر پا نگذاریم به ایمان نمی‌رسیم. «فَمَنْ یکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یؤْمِنْ بِاللَّهِ» (بقره، 256) 🔸چگونه اسلام از سیاست جداست، در حالی که بزرگ‌ترین نامه‌های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه نامه سیاسی است. 🔸چگونه اسلام از سیاست جداست، در حالی که اولین مأموریت حضرت موسی مبارزه با فرعون «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى» (طه،24) و آزاد سازی مردم از اسارت بود. «أَنْ أَرْسِلْ مَعَنا بَنی إِسْرائیلَ» (شعراء،17) 🔸در آیات قرآن، کلمات «لا تُطِعِ» (احزاب،1)، «لا تُطیعُوا» (شعراء، 151)، «لا تَتَّبِع» (مائده، 49) و «لا تَتَّبِعُوا» (بقره، 168) بسیار به چشم می‌خورد که فرمان عدم پیروی از طاغوت‌هاست. پاسخ کاملتر رو میتونید در کتاب «» استاد قرائتی که میتونید از لینک زیر دانلود هم بکنید: https://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Documents/1392/04/29/13920429000339.pdf مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
128 📌 ❓آیا این شعر از مولاناست و مفهوم آن صحیح است؟ آیا می دانید حضرت مولانا بزرگترین دانشمند و صاحب خرد و بزرگترین شاعر و فیلسوفی بوده است که تا کنون جهان به خود دیده و ببینید در ۸۰۰ سال پیش چه نگاه زیبایی به مقوله ی دین داشته است: اﺯ ﭘﺪﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺭﻭﺯﻯ یک ﭘﺴﺮ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﯾﻨﻬﺎ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻯ ﭘﺪﺭ ؟ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺩﯾﻦ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻫﯿﭻ ﻛﺎﺭ ﭘﯿﺶ ﻣﻦ ﺩﯾن ها ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﭼﻮﻧﻜﻪ آوردیم ﻫﺮ ﺩﯾﻦ ﺟﺪﯾﺪ اﺧﺘﻼﻑ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﻣﺪ ﭘﺪﯾﺪ ... ﻛﯿﻨﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺷﺪ ﺟﻨﮕﻬﺎﻯ ﻣﺬﻫﺒﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺷﺪ ... ﺧﻮﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﯾﺨﺖ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﯿﻦ ﺑارﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺩﯾﻦ ،،، ﻧﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﻧﻪ ﺗﺮﺳﺎ ﻧﻪ ﺟﻬﻮﺩ "ﺳﺮ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﻋﻘﻞ ﻣﻰ ﺁﺭﻡ ﻓﺮﻭﺩ ﻋﻘﻞ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﻛﻪ عیش دیگران ﻫﺴﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﻰ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ! ﺩﯾﻦ ﻭﻟﻰ ﮔﻮﯾﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﻥ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﮔﺮ ﺑﺮﯾﺰﻯ ﺍﺟﺮ ﺩﺍﺭﻯ ﺑﯿﻜﺮﺍﻥ !!! ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻧﺪﯾﺸﺎﻥ ﻫﻢ ﺁﺧﺮ ﺁﺩﻣﻨﺪ ﺩﯾﻦ ﭼﺮﺍ ﮔﻮﯾﺪ ﻛﻪ ﻣﻬﺪﻭﺭ ﺍﻟﺪﻡ ﺍﻧﺪ؟ ﻣﻦ ﺑﺪﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺩﯾﻦ ﻭ ﻛﯿﺶ ﺗﺎ ﻧﺮﯾﺰﻡ ﺧﻮﻥ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎﻥ ﺧﻮﯾﺶ ،،، ﺗﻮ ﻫﻢ ﺍﻯ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ "ﺧﺮﺩ" ﭘﯿﺮﻭﻯ ﻛﻦ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﻨﻮﯾﺖ ﺑﺮﺩ ... ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻛﻦ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﺍین ✅پاسخ: سلام شعر فوق از مولانا نیست و معلوم نیست از کدام شخص ضد دین می باشد. حضرت مولانا شانشان اجل از این است که چنین شعر ضعیف و مغرضانه ای بسرایند. اما در عین حال شعر فوق از شاعری نامعلوم است و از شاعری نامعلوم دیگر پاسخشون رو میگذارم: می سرایم در جواب آن پدر بشنو از من این سخن تو ای پسر اختلاف تنها ز دین نیست هوشیار هر مرام و مسلک آرد بیشمار چونکه هر اندیشه ی آید پدید می پذیرند برخی آن راه جدید لاجرم پیدا شود آن فتنه ها این شود سبب وجود کینه ها گر بخواهی دین بگذاری کنار بس بدان علت که می آرد جدال لازم آید ترک کنی بی دینی را چون رسانیدند به غایت جنگ را خون ملت ها بریختند در زمین هیتلر و موسولینی و استالین مردمان کشتند و بردند ما بقی یاد بادا جنگ های مذهبی لازم است گویم تورا از بهر این هست کافر بر دو نوع در درس دین کافر حربی کند با دین جنگ چونکه می جنگد کنم با وی جنگ غیر حربی را ندارم هیچ کار چونکه وی با من ندارد کارزار دین نگوید که بکش هر کافری یا نگوید که تو مهدور الدمی ار بخوانی آیه ۸ ممتحن از کلام فوق گردی مطمئن من مسلمانم نه ترسا نه یهود سر به حکم عقل و دین آرم فرود آخرین جمله خطاب به آن پدر جهل خود غالب مکن بر آن پسر مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
129 📌 و ❓سوال: سلام..خسته نباشید..لطفا اگه میشه به سؤالم جواب بدین،خیلی مهمه.. کسی ك قبلا اصلا نجاست و طهارت رو رعایت نمیکرده و مثلا اگه دستش خونی یا ادراری بوده اصلا تطهیر نمیکرده و به همه جا و همه ی وسایل دست گذاشته و دستش هم عرق کرده باشه"برای مثال وسایل نقلیه ی دانشگاه،مثل واحد دانشگاه"مثلا دست نجس رو به میله های اتوبوس زده و یقین داره ك نجس شده و بقیه دست‌شون رو به همون میله ی نجس اتوبوس زدن و در این صورت تمامی وسایل اتوبوس از جمله صندلی ها و بقیه‌ی میله های اتوبوس نجس شده... اون شخص الآن که میخواد نماز بخونه و به نجاست و طهارت اهمیت میده حکمش چیه؟! اگه دستش رو به میله ی اتوبوس بزنه،دستش نجسه؟! اگه قرار باشه نجس باشه ك اون شخص تا آخر عمر باید نمازش رو ترك کنه،چون تمامی وسایل در دسترس او نجس هستن... حکمی وجود نداره ك کسی ك قبلا به نجاست و طهارت اهمیت نمیداده الآن همه جا براش پاك باشه؟! توروخدا یه حکمی بدین ك همه جا پاك باشه... آخه مثلا نمیشه ك میله ی اتوبوس رو شست! و صد در صد هزاران نفر دیگه دست‌شون رو به همون میله ی اتوبوس زدن و دست‌شون عرق کرده و به همه جا"بقیه‌ی میله های اتوبوس"سرایت کرده... تورو خدا بگین پاکه... حتی اکه واقعا هنوز هم میله ی اتوبوس نجس باشه و اون شخص به میله دست بزنه،براش حکم پاکی رو داره؟! ✅پاسخ: سلام علیکم برای کسانی که یقین به نجاست ندارند، حکمی نیست. و گفتنش هم نیازی نیست. مگر اینکه مسجد و یا چیزی برای خوردن باشد که باید گفته بشه. به هر حال اون شخص هم دستش رو شست و شو میدهد از باب شستن و کثیفی و پاک میشه. در موارد دیگری که بیان کردید چون به یقین نمیشه حکم کرد که حتما نجس بوده و یا حتما دست ها عرق داشته یا خیس بوده و سرایت کرده، حکم به پاکی میشه. لذا نمیشه گفت همه چیز نجس شده و به همه جا سرایت کرده. اما: جهت اطمینان میشه با آب قلیل (مثلا یک لیوان آب) همون جایی که ایشون میداند دست گذاشته رو بشوید. البته سه بار آب بریزد روی همون قسمتی که دست گرفته بوده. کافیست و پاک می شود. برای این کار هم می توان همان اتوبوس واحد را وقتی هنوز مسافران سوار نشدن یا اخرین مسافران پیاده میشن چند لحظه این کار رو کرد. و زیر آب لیوان هم ظرفی گرفت که روی کف اتوبوس نریزه. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar