eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
💠آمار پاسخ به سوالات توسط مرکز پاسخگویی احیاء موعظه حسنه همراهان عزیز و گرامی سلام علیکم مرکز احیاء موعظه حسنه یکی از رسالت های خود را پاسخگویی به سوالات و شبهات و مشاوره مذهبی می داند و سعی داشته است که این تکلیف مهم را تا جایی که در توان دارد به انجام برساند و هر توفیقی در این مسیر به دست آمده است ، قطعا اثر توجه حضرت باریتعالی و عنایت اهلبیت علیهم السلام بوده است. آمار زیر برای قدردانی از همراهی شما بزرگواران و توجه به وظیفه خطیر پاسخگویی از طرف ما می باشد. در سال 1396: سوالاتی که در گروه پاسخگویی ارسال شده است. بیش از 1765 سوال می باشد . البته قطعا سوالات بیشتری بوده است که با در نظر نگرفتن، سوالات و مشاوره های خصوصی با اساتید، تکراری ها و برخی سوالات کوتاه و سریع، می توان به طور یقین گفت 1765 سوال پاسخ داده شده است. شماره گذاری سوالات از ابتداری سال جدید، نیز از سر گرفته خواهد شد. ✅آمار پاسخ به سوالات از ابتدای شروع کار گروه: 🔸تعداد پاسخ به سوالات در سال 94 : 2000 🔸تعداد پاسخ به سوالات در سال95: هنوز دقیق شمرده نشده. اما حدود 2000. 🔸تعداد پاسخ به سوالات در سال 96: 1765 یعنی تا کنون حدود 5765 سوال از ابتدای کار گروه پاسخگویی ، در مجموعه مرکز پاسخگویی احیاء موعظه حسنه، پاسخ داده شده است. ✅لذا ضمن قدردانی از تلاش همه همراهان گروه، و مراجعه کاربران گرامی و پاسخگویی اساتید محترم امیدوارم که سال خوبی در پیش رو داشته باشید و ما هم در ادامه راه بتونیم توفیق بیشتری برای خدمت رسانی و پاسخگویی و انجام وظیفه و تکلیفمون داشته باشیم. امید است این حرکت ناچیز مورد توجه خاص حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء قرار بگیرد و توفیق ادامه مسیر با نیروی بیشتر به ما عنایت فرمایند. مرکز احیاء موعظه حسنه مهدی مهدوی تاریخ 1397.01.06 ✅مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
جان و دلم فدای تو ای دلبرم، حسین دیگر رسیده است دم آخرم حسین من رو به کربلای تو خوابیده ام اخا دیدار من بیا، پسر مادرم حسین ⚫️وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد @mawezah_ir @yaaliheydar @havayeadam @pasokhha
اكنون يكى از شما كه از ديگران مسلّط تر است، بگويد «بسم اللّه الرحمن الرحيم» را چگونه ترجمه كرده است؟ يكى از ما به عادت دانش آموزان دستش را بالا گرفت و براى پاسخ دادن داوطلب شد. آقا با لبخند فرمود: خوب شد، طرف مباحثه ما يك نفر است؛ زيرا من از عهده پانزده جوان نيرومند بر نمى آمدم. بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرماييد «بسم اللّه » را چگونه ترجمه كرديد؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان. حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نمى كنم ترجمه درست «بسم اللّه » چنين باشد. در مورد «بسم» ترجمه «به نام» عيبى ندارد. اما «اللّه» قابل ترجمه نيست؛ زيرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمى توان ترجمه كرد؛ براى مثال اگر اسم كسى «حسن» باشد، نمى توان به آن گفت «زيبا». ترجمه «حسن» زيبا است؛ امّا اگر به آقاى حسن بگوييم آقاى زيبا، خوشش نمى آيد. كلمه «اللّه» اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى كنند. نمى توان «اللّه» را ترجمه كرد، بايد همان را به كار برد. خوب «رحمان» را چگونه ترجمه كرده ايد؟ رفيق ما پاسخ داد: بخشنده. حضرت ارباب فرمود: اين ترجمه بد نيست؛ ولى كامل نيست؛ زيرا «رحمان» يكى از صفات خداوند است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى رساند و اين شمول در كلمه بخشنده نيست؛ «رحمان»؛ يعنى، خدايى كه در اين دنيا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى فرمايد. در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمان» در حد كمال ترجمه نيست. خوب، «رحيم» را چطور ترجمه كرده ايد؟ رفيق ما جواب داد: «مهربان». آيه اللّه ارباب فرمود: اگر مقصودتان از «رحيم» من بودم ـ چون نام وى رحيم بود ـ بدم نمى آمد «مهربان» ترجمه كنيد؛ امّا چون «رحيم» كلمه اى قرآنى و نام پروردگار است، بايد درست معنا شود. اگر آن را «بخشاينده» ترجمه كرده بوديد، راهى به دهى مى برد؛ زيرا «رحيم»؛ يعنى، خدايى كه در آن دنيا گناهان مؤمنان را عفو مى كند. پس آنچه در ترجمه «بسم اللّه » آورده ايد، بد نيست؛ ولى كامل نيست و اشتباهاتى دارد. من هم در دوران جوانى چنين قصدى داشتم؛ امّا به همين مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم. تازه اين فقط آيه اول سوره «حمد» بود، اگر به ديگر آيات بپردازيم، موضوع خيلى پيچيده تر مى شود. امّا من معتقدم شما اگر باز هم بر اين امر اصرار داريد، دست از نماز خواندن به فارسى برنداريد؛ زيرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است. در اينجا، همگى شرمنده، منفعل و شكست خورده از وى عذرخواهى كرديم و قول داديم، ضمن خواندن نماز به عربى، نمازهاى گذشته را اعاده كنيم. ايشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانيد، هر طور دلتان مى خواهد بخوانيد. من فقط مشكلات اين كار را براى شما شرح دادم. ما همه عاجزانه از وى طلب بخشايش و از كار خود اظهار پشيمانى كرديم. آيه اللّه ارباب، با تعارف ميوه و شيرينى، مجلس را به پايان برد. ما همگى دست مباركش را بوسيديم و در حالى كه ما را بدرقه مى كرد، خدا حافظى كرديم. بعد نمازها را اعاده كرديم و از كار جاهلانه خود دست برداشتيم. بنده از آن به بعد گاه به حضور آن جناب مى رسيدم و از خرمن علم و فضيلت وى خوشه ها بر مى چيدم و…17. 16. ارباب معرفت، ص 109. 17. به نقل از استاد دكتر محمد جواد شريعت. منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها «قرآن شناسی». ✅ @pasokhha|مرکز پاسخگویی موعظه
❓چرا نمی شود نماز را به فارسی خواند؟ خواندن پرسش 4 . من در بعضى موارد روخوانى و تجويد قرآن درس مى دهم. بعضى از جوان ها در كلاس سؤال مى كنند: اگر هدف از آموزش قرآن، فهم و عمل به معارف قرآن است؛ چرا اين قدر وقت صرف يادگيرى زبان عربى مى كنيم و به جاى آن به ترجمه قرآن نمى پردازيم؟ يا گاهى مى پرسند: چرا نماز را فارسى نخوانيم و يا چرا اذان را فارسى نگوييم تا به جاى «حى على الصلاة» مثلاً بگوييم «بشتابيد به سوى نماز» تا تأثير بيشترى بر روى مستمعين داشته باشد؟ مرا راهنمايى كنيد. ✅پاسخ: دلبستگى مسلمانان به «زبان وحى»، علاوه بر حفظ رمز وحدت، موجب احساس نزديكى بيشتر و پيوستگى آوايى با پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان عليهم السلام مى شود. از نظر محتوا و ژرفايى معنا نيز بهره هاى فراوانى نصيب آشنايان به زبان عربى مى گردد كه اكتفا به ترجمه و زبان فارسى هرگز نمى تواند جايگزين آن شود. در اين باره خوب است داستانى شيرين و خواندنى بازگو شود: دارالعلم اصفهان ـ كه از ابتداى قرون اسلامى تاكنون در انتشار و توسعه علوم و تربيت دانش پژوهان جايگاهى خاص داشته ـ در قرن اخير نيز پرورش دهنده بسيارى از مشعلداران دانش و تقوا بوده است. فقيه وارسته و دانشمند مهذّب حاج آقا رحيم ارباب يكى از اين شخصيت ها است.16 اين عالم فرهيخته در سال 1297 ق در «چرمهين» از توابع لنجان ديده به جهان گشود. در كودكى همراه پدرش به اصفهان رفت و پس از آموزش مقدمات ادبى و بخشى از سطح، در محضر استادانى چون حاج ميرزا بديع (م 1318 ق) و علامه آقا سيدمحمدباقر درچه اى (م 1342 ق) به تكميل اصول و فقه پرداخت. سپس از محضر آيه اللّه سيد ابوالقاسم دهكردى (م 1353 ق) و آيه اللّه حاج آقا منير احمدآبادى (متوفاى 1342 ق.) بهره برد و در خدمت دو فيلسوف بزرگ، آخوند ملامحمد كاشى و حكيم جهانگيرخان قشقايى فلسفه، هيئت و رياضيات آموخت. «ارباب» پس از يك قرن تحصيل و تدريس و اقامه نماز جمعه و جماعت و حضور در صحنه هاى علمى، اجتماعى، فرهنگى و تربيتى در سال 1396 ق جهان خاكى را بدرود گفت. يك بار دكتر محمد جواد شريعت با جمعى از دانشجويان با مرحوم حاج آقا رحيم ارباب اصفهانى ديدار كرد. وى خاطره آن ملاقات را چنين باز مى گويد: در سال 1332 ش بود، من و عده اى از جوانان پر شور آن روزگار، پس از تبادل نظر و بحث و مشاجره، به اين نتيجه رسيده بوديم كه چه دليلى دارد نماز را به عربى بخوانيم؟ چرا نماز را به زبان فارسى نخوانيم؟ عاقبت تصميم گرفتيم نماز را به فارسى بخوانيم و همين كار را هم كرديم. والدين ما كم كم از اين موضوع آگاهى يافتند و به فكر چاره افتادند. آنان پس از تبادل نظر با يكديگر، تصميم گرفتند با نصيحت ما را از اين كار باز دارند و اگر مؤثر نبود، راهى ديگر برگزينند. چون پندهاى ايشان مؤثر نيفتاد؛ ما را نزد يكى از روحانيان آن زمان بردند. آن روحانى وقتى فهميد ما به زبان فارسى نماز مى خوانيم، به شيوه اى اهانت آميز نجس و كافرمان خواند. اين عمل او ما را در كارمان راسخ تر و مصرتر ساخت. عاقبت يكى از پدران، والدين ديگر افراد را به اين فكر انداخت كه ما را به محضر حضرت آيه اللّه حاج آقا رحيم ارباب ببرند و اين فكر مورد تأييد قرار گرفت. آنان نزد ايشان شتافتند و موضوع را با وى در ميان نهادند. او دستور داد در وقتى معيّن ما به خدمتش برويم. در روز موعود ما را ـ كه تقريباً پانزده نفر بوديم ـ به محضر مبارك ايشان بردند. در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت؛ آن بزرگ مرد را غير از ديگران يافتيم و دانستيم كه با شخصيتى استثنايى رو به رو هستيم. آقا در آغاز دستور پذيرايى از همه ما را صادر فرمود. سپس به والدين ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمى خوانيد، فعلاً تشريف ببريد و ما را با فرزندانتان تنها بگذاريد. وقتى آنان رفتند، به ما فرمود: بهتر است شما يكى يكى خودتان را معرفى كنيد و بگوييد در چه سطح تحصيلى و چه رشته اى درس مى خوانيد. آن گاه به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش هاى علمى مطرح كرد و از درس هايى مانند جبر و مثلثات و فيزيك و شيمى و علوم طبيعى مسائلى پرسيد كه پاسخ اغلب آنها از توان ما بيرون بود. هر كس از عهده پاسخ بر نمى آمد، با اظهار لطف وى و پاسخ درست پرسش رو به رو مى شد. پس از آنكه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمود: والدين شما نگران شده اند كه شما نمازتان را به فارسى مى خوانيد، آنان نمى دانند من كسانى را مى شناسم كه ـ نعوذباللّه ـ اصلاً نماز نمى خوانند!! شما جوانان پاك اعتقادى هستيد كه هم اهل دين هستيد و هم اهل همت. من در جوانى مى خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم؛ ولى مشكلاتى پيش آمد كه نتوانستم. اكنون شما به خواسته دوران جوانى ام جامه عمل پوشانيده ايد، آفرين به همّت شما! در آن روزگار، نخستين مشكل من ترجمه صحيح سوره حمد بود كه لابد شما آن را حلّ كرده ايد.
خیرمقدم عرض میکنم به همه دوستانی که تازه در ایتا به ما پیوستند @pasokhha http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی پاسخگویی توسط فضلاو اساتیدحوزه علمیه قم مدیریت: حجت الاسلام مهدوی کانال: @pasokhha http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574 ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
1_4115361.apk
11.28M
📲 ورژن جدید ایتا نسخه ۱.۵ منتشر شد👆 آپدیت جدید شامل: رفع بعضی باگ ها و اصلاح سرعت از طرف کاربر است @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
44 📌 📝 حكم استفاده از در وضو و غسل ❓آيا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاك بزنند و در هنگام وضو تنها يك انگشت كوچك پا را براى مسح بدون لاك نزده، نگه دارند؟ ✅همه مراجع (بجز آيت الله مكارم شيرازي): آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچك پا) است.. ✅ آيت الله مكارم شيرازي:‌ در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است. (۲)] تبصره: ۱- اين جواب مربوط به قسمت وضو است. در غسل نبايد بر هيچ يك از اعضا مانعي وجود داشته باشد. تبصره ۲-در وضو ناخن دستها نبايد لاك خورده باشد، چون مانع رسيدن آب مي باشد. شخص مي تواند پس از وضو لاك بزند و نماز بخواند. مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
44 📌 📝حکم ❓ آیا مانع غسل و وضو است؟ ✅۱- در وضو و غسل نبايد مانعي وجود داشته باشد كه سبب شود آب به محل وضو و غسل نرسد. حال اگر كسي ناخن مصنوعي كاشت و يا هر مانع غير ضروري (از جهت شرع) را قرار داد بايد آن مانع را برطرف كند. اما اگر مانع ضروري بود مثلا پزشك تشخيص داد كه مدت زماني دست شكسته در گچ باشد وظيفه آنست كه وضوي جبيره بگيرد. اما لازم به ذكر است كه : در كاشت ناخن آرايشگاه ها (به غير از كاشت توسط عمل جراحي) امكان برداشتن آن به راحتي وجود دارد، و شخص خود مي تواند اين كار را انجام دهد و يا با صرف هزينه، ديگري اين كار را براي او انجام دهد. با اين توضيحات مشخص است كه مسئله جبيره منتفي است. متاسفانه افراد به بهانه هاي واهي وظيفه خود را كه انجام غسل و وضو است به درستي انجام نمي دهند. ✅نظر آيت الله خامنه اي (حفظه الله): ❓: اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟ ✅ در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود. ❓آيا مى‌توان عمداً کارى کرد که وظيفه، وضو و غسل جبيره شود مانند کاشت ناخن يا جراحى بينى که صرفاً به خاطر زيبايى انجام مى‌گيرد و ضرورتى ندارد؟ اگر جايز نيست، افرادى که داراى شغل‌هايى هستند که سبب ايجاد مانع مى‌شود و برطرف کردن آن برايشان مشقت دارد آيا در صورت امکان تغيير شغل، وظيفه دارند که آن را تغيير دهند؟ (مانند نقاش‌ها که گاهى پشت بدنشان هم رنگى مى‌شود و بايد کسى اين مانع را برايشان برطرف کند و يا رنگ بگونه‌اى است که به راحتى برطرف نمى‌شود.) ✅ ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌كارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند شستن روى همان مانع كفايت مي كند. ❓ آيا وجود جرم در زير ناخن‌ها و يا بلندى ناخن‌ها باعث بطلان وضو خواهد شد؟ ضمناً حكم نمازهاى خوانده شده چيست؟ ✅ امور مذكور موجب بطلان وضو و نماز نيست. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
آمار سوالات سال 97 تا امروز: در تلگرام تا شماره 43، سوالات پاسخ داده شد. و از شماره 44 به بعد در پیام رسان ایتا پاسخگو هستیم. 👇👇👇👇