موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
#اثبات_توسل_ازقرآن_با_منابع_اهل_سنت 131 📌 ❓توسل از نظر اهل سنت کفر است چگونه میشود به آنها ثابت کر
ادامه پاسخ به سوال 131
#اثبات_توسل_ازسنت_با_منابع_اهل_سنت
✅پاسخ: بخش دوم (توسل در قرآن کریم از منابع اهل سنت)
روایات و مستندات زیاد است به چند مورد اشاره می شود:
🔶در کتاب «صحیح بخاری» حدیث 964 وارد شده است که خلیفه دوم به صراحت میگوید:
«اللهم إِنَّا کنا نَتَوَسَّلُ إِلَیک بِنَبِینَا فَتَسْقِینَا»
خدایا ما صحابه همواره به تو به پیغمبرمان متوسل میشدیم.
اسناد:
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 1، ص 342، ح 964
توضیح:
نمیگوید «نتوسله الیک بدعاء نبینا»!! کسانی که میگویند: «بدعاء نبینا»؛ در حقیقت در کار صحابه دخالت میکنند.
عموم مردم میگویند: "این تعبیر «نتوسل» یعنی به ذات پیغمبر، به جاه پیغمبر و به مقام پیغمبر؛ نه به دعای پیغمبر."
اگر به دعای پیغمبر باشد ما به دعای افراد عادی هم متوسل میشویم و میگوییم: "مادر برای من دعا کن، برادر برای من دعا کن، پدر برای من دعا کن!!"
🔶 همچنین شخص نابینایی خدمت رسول اکرم و عرضه داشت: یا رسول الله! من چشمم را از دست دادهام برای من دعا کن خدا چشمم را عافیت دهد. پیغمبر اکرم فرمودند: برو وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و این دعا را بکن:
«اللهم انی اسالک و اتوجه الیک بنبیک محمد نبی الرحمه»
این دعا همان قسمتی است که ما در دعای توسل میخوانیم. رسول گرامی اسلام فرمودند بعد از آن بگو:
«یا محمد إنی أَتَوَجَّهُ بِک إلی ربی فی حاجتی هذه فَتُقْضَی وتشفعنی فیه وَتُشَفِّعُهُ فی»
در زمان توسل شخص نابینا پیغمبر اکرم آنجا نیست؛ آن بزرگوار در خانه خود یا مسجد النبی یا مسجد محله خود است.
شخص نابینا میگوید: ای محمد! من متوسل میشوم به تو به خدای عالم و از خدای عالم بخواه که حاجت مرا براورده کند. در آخر حدیث وارد شده است:
«ففعل الرجل فبرا»
این نابینا این توسل را انجام داد و خدای عالم چشم او را به او برگرداند.
اسناد:
مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 4، ص 138، ح 17280
محققین «مسند أحمد بن حنبل» جلد سیزده صفحه 315 میگوید: که این روایت صحیح است. آقای «ألبانی» در کتاب «صحیح سنن ابن ماجه» میگوید: روایت صحیح است. «حاکم نیشابوری» هم میگوید:
«هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین ولم یخرجاه»
المستدرک علی الصحیحین، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1411 هـ - 1990 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ج 1، ص 458، ح 1180
💠بنابراین ما در توسل دو روایت آوردیم؛
روایت اول توسل صحابه به نقل خلیفه دوم که میگوید:
«اللهم انا کنا نتوسل الیک بنبینا فتسقینا»
روایت دوم دعای شخص نابینا است که میگوید:
«یا محمد إنی أَتَوَجَّهُ بِک إلی ربی فی حاجتی»
✅ در مورد مشروعیت توسل بعد از رحلت پیامبر :
روایت اول توسل «بلال بن حارث» صحابه پیامبر است که در کنار قبر پیغمبر اکرم میآید و عرض میکند:
«یا رسول الله استسق لأمتک فإنهم قد هلکوا»
یا رسول الله! مردم گرفتار قحطی شدهاند، از خدا بخواه این قحطی را از آنها برطرف کند.
در کتاب «مصنف ابن ابی شیبه» جلد 6 صفحه 356 وارد شده است:
«فجاء رجل إلی قبر النبی»
مردی به قبر پیغمبر هم مراجعه کرد.
«فأتی الرجل فی المنام فقیل له إئت عمر فأقرئه السلام وأخبره أنکم مسقیون وقل له علیک الکیس علیک الکیس »
رسول الله به خواب این مرد آمد و فرمود: برو به خلیفه دوم سلام برسان و بگو باران میآید، به مردم یارانه بدهید و فرقی بین فقیر و گدا هم نیست.
«فأتی عمر فأخبره فبکی عمر ثم قال یا رب لا آلو إلا ما عجزت عنه»
زمانی که این خبر را به عمر رساندند، او گریه کرد و گفت: آنچه در توان دارم به مردم کمک خواهم کرد.
اسناد:
الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، اسم المؤلف: أبو بکر عبد الله بن محمد بن أبی شیبة الکوفی، دار النشر: مکتبة الرشد - الریاض - 1409، الطبعة: الأولی، تحقیق: کمال یوسف الحوت، ج 6، ص 356، ح 32002
در کتاب «صحیح بخاری» هم وارد شده که این روایت هم کاملاً صحیح است و در آن شک و شبههای نیست.
علمای بزرگ اهل سنت مثل «ابن کثیر دمشقی» در کتاب «البدایة و النهایة» جلد هفتم صفحه 205 میگوید: سند این روایت صحیح است.
«ابن حجر عسقلانی» در کتاب «فتح الباری» جلد دوم در بعضی از چاپها صفحه 411 و در بعضی چاپها صفحه 575 میگوید: روایت صحیح است. همچنین جناب آقای «سمهودی» میگوید: روایت صحیح است. «ابن حجر هیثمی» میگوید: روایت صحیح است.
«نووی» و دهها عالم اهل سنت میگویند: این روایت که «بلال بن حارث» به قبر پیغمبر اکرم متوسل شد صحیح است.
http://yon.ir/KfzBl
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
#اثبات_فرزند_امام_حسن_عسگری از روایات اهل سنت
132 📌
❓اهل سنت می گویند امام حسن عسکری فرزندی نداشته است اما به منجی آخرالزمان ایمان دارند و میگویند شخصی سید می آید که شاید متولد شده باشد شاید هنوز تولد نیافته است و هیچ ربطی به امام حسن ندارد آنها طبق حدیث پیغمبر می گویند نامش نام پیغمبر و نام پدرش و کنیه اش هم کنیه پیغمبر است در حالیکه حضرت مهدی چنین نیست خواهشمندم جواب بدهید.
خدا لعنت کند شبکه نور ماهواره را که جوانان را از دین خارج میکنند از بستگان من شخصی سید اهل تسنن شده است متاسفانه جواب ها را برای او می خواهم خوبی اش این است که او گوش می دهد.لطفاً اگر نمی توانید جواب بدهید واضح بگویید نمیتوانیم یا علمش را هنوز ندارم و جهنم را برای خودتان با دادن جواب های غلط نخرید و با ارشاد و بازگشت یکی از جوانان شیعه از اهل سنت که سید هم میباشد بهشت را قطعاً برای خود خریده اید با دادن جواب های درست که از فقه اهل سنت و احادیث معتبر پیغمبر که اهل سنت قبول داشته باشند و طبق آیات قرآن جواب بدهید عاجزانه التماس می کنم میان برزخ مانده ام.
✅پاسخ:
سلام
در کتب روائی شیعه روایات بسیار زیادی وجود دارد که دلالت دارند امام حسن عسکری (ع) دارای فرزند بوده اند و تعداد این روایات به قدری است که به حد تواتر رسیده است. برای مطالعه و آگاهی کامل از این روایات می توانید به کتب روایی نظیر کافی (کتاب الحجه ، باب الاشارة و النص الی صاحب الدار(ع) و باب فی تسمیة من رءاه و هم چنین ابواب التاریخ ، باب مولد الصاحب (ع) ) و بحارالانوار (کتاب الغیبة) مراجعه فرمائید.
🔶 علاوه بر کتب روایی شیعی برخی کتب تاریخی مشهور که نویسندگان اغلب آنها از اهل سنت هستند نیز این مطلب را نقل کرده اند. به عنوان مثال به چند نمونه اشاره می کنیم :
1- ذهبی در تاریخ خود چنین نوشته است: و اما فرزندش (فرزند امام حسن عسکری) محمد بن الحسن کسی است که رافضی ها (شیعیان) او را قائم خلف حجت می خوانند ، در سال 258 یا طبق قولی دیگر در سال 256 متولد شد و دو سال بعد از پدرش زندگی کرد سپس ناپدید شد... .[7]
البته او این روایت را بدون این که در سندش مناقشه ای داشته باشد قبول نکرده و مورد تمسخر قرار داده است اما این موضع گیری از شخصی همانند او که غرق در تعصب است بعید به نظر نمی رسد.
2- ابن اثیر در الکامل خود در توصیف امام حسن عسکری نوشته است: او پدر محمد است که (شیعیان) معتقد هستند در سرداب سامرا غیبت کرد و منتظر ظهور او هستند.[8]
اما پاسخ قسمت دوم سؤال شما را از روایت احمد بن ابراهیم نقل می کنیم . در این روایت آمده است: در سال 262 (2 سال بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) ) وارد بر حکیمه خاتون (دختر امام جواد و خواهر امام هادی (ع)) شدم ...عرض کردم شیعیان به سوی چه کسی استغاثه کنند؟ فرمود: به سوی جده یعنی مادر امام حسن عسکری (ع)، گفتم : به کسی که به زنی وصیت کرده است اقتدا کنم؟ فرمود: بلی همانند حسین بن علی (ع). حسین بن علی (ع) در ظاهر به خواهرش زینب دختر علی (ع) وصیت کرد و آن علمی که از علی بن حسین (ع) صادر می شد به جهت مخفی ماندن علی بن حسین (ع) به زینب (س) نسبت داده می شد.[9]
چند نکته از این روایت در جواب سؤال مورد بحث قابل توجه است:
1- امام حسن عسکری (ع) شیعیان را به مادرشان ارجاع دادند.
2- دلیل مخفی ماندن امر امام زمان (عج) مسائل امنیتی و حفاظتی برای حفظ خانواده امام از اذیت و آزار عباسیان یا جان امام زمان (ع) بوده است.
3- وصیت اموال امام (ع) به مادرشان در این روایت مطرح نیست بلکه گفته شده که امام (ع)به صورت کلی مادر خود را وصی خود قرار دادند.
📚منابع:
[7] الذهبی، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام ، ج 19 ، ص 113 ، چاپ دوم، ناشر، دار الکتب العربی، بیروت، سال 1413ق.
[8]عز الدین علی ابن اثیر، کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران (ترجمه الکامل)، ترجمه عباس خلیلی و ابوالقاسم حالت، ج 18،ص 129، ناشر، موسسه مطبوعاتی علمی، تهران، سال 1371ش.
[9] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 46، ص 19 و ج 51، ص 363، مؤسسة الوفاء بیروت، لبنان، 1404 ق؛ شیخ صدوق، کمال الدین ، ج 2 ،ص 501 و 507؛ شیخ طوسی، الغیبة ، ص 229.
مطالعه بیشتر:
http://yon.ir/SlL5u
نسب حضرت مهدی عج در منابع اهل سنت:
http://yon.ir/ZgkiB
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
133 📌
❓سلام ببخشید قیمت یک سال نمازقضا چقدر میشه
✅پاسخ:
سلام
مبالغ وجوهات شرعی از در سال 1397 از سایت رهبری معظم انقلاب:
یک سال نماز قضا:
1500000 تومان
یک ماه روزه قضا:
1000000 تومان
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
بقیه در تصویر👇
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
133 📌 ❓سلام ببخشید قیمت یک سال نمازقضا چقدر میشه ✅پاسخ: سلام مبالغ وجوهات شرعی از در سال 1397 از
مبالغ وجوهات شرعی
نماز قضا
روزه قضا
کفاره یک روز قضای غیر عمد
کفاره یک روز قضای عمد
فطریه
کفاره شکستن عهد و قسم
یک دوره ختم قرآن
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
پاسخ به #شبهه
134 📌
❓ آیا دﻗﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟!
ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ :
ﺍﻭﻝ : ﯾﺎ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﯿﺎﻭﺭ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﺰﯾﻪ(ﻏﺮﺍﻣﺖ) ﺑﺪﻩ .
ﺩﻭﻡ : ﯾﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﺷﻮ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﯾﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ کن.
ﺳﻮﻡ : ﯾﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮ ، ﯾﺎ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺑﺪﻩ .
ﭼﻬﺎﺭﻡ : ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﻣُﺮﺩﯼ ، ﻭﺭﺛﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻀﺎﯼ ﺁنرﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ .
ﭘﻨﺠﻢ : ﺍﮔﺮ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﺗﻮﻧﺴﺘﯽ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺯﻥ ﺭﻭ ﺑﺪﯼ ، ﺗﺎ ۴ ﺯﻥ ﺩﺍﺋﻢ ﻭ ۴۰ ﺻﯿﻐﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﮕﯿﺮی .
ﺷﺸﻢ : ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻧﺮﻓﺘﯽ ﺣﺞ ، ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﯼ ﻧﺎﺋﺐ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﺗﺎ ﺍﻭﻥ ﺑﺠﺎﯼ ﺗﻮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺑﯿﺎﺭﻩ .
ﻫﻔﺘﻢ : ﺍﮔﻪ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﺳﺮﺑﺎﺯﯾﺘرو ﺑﺨﺮﯼ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺒﺲ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﺮﺍﺋﻢ ، ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪﻥ اﺴﺖ .
ﻫﺸﺘﻢ : ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯿﺨﺎﯼ ﺑﮑﻦ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﯼ ﯾﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺎﺯ ، ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻪ .
ﻣﻬﺮﯾﻪ ، ﺷﯿﺮﺑﻬﺎ ، ﻭﻗﻒ ، ﻋﻘﯿﻘﻪ ، ﻧﻔﻘﻪ ، ﺯﮐﺎﺕ ، ﺧﻤﺲ ، ﮐﻔﺎﺭﻩ ، ﻭ ﻭ ﻭ ﻭ ﻭ ...
ﻧﺘﯿﺠﻪ = ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ ﺑﻬﺸﺖ ،
ﭘﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ جهنم 😐
✅پاسخ:
سلام
1. بر خلاف ادعای شبهه، واجبات دین قابل خرید و فروش نیست! مثلا نماز و حج (برای فرد مستطیع) حتما باید ادا شوند!
2. جزیه، مالیات غیر مسلمانان بود که بابت خدمات دولت اسلامی مانند تأمین زندگى و حفظ جان و مال آنان، پرداخت میکردند. پرداخت جزیه هرگز معادل و قابل قیاس با تشرف به اسلام نیست!
https://goo.gl/JFLqiy
3. مجرم اختیاری در انتخاب بین انجام قصاص و پرداخت دیه ندارد!
بلکه فرد خسارت دیده یا بازماندگان او نوع مجازات مجرم را انتخاب می کنند!
https://goo.gl/Gn95nU
4. کفاره جایگزین روزه نیست! اگر فردی با وجود توانایی تعمدا روزه نگیرد علاوه بر قضای روزه، باید کفاره هم بدهد!
https://goo.gl/WTq36S
5. نماز و روزه همواره قابل خرید با با پول نیست! برخی علما اجیر گرفتن براى قضاى نماز و سایر عبادات را بدون اشكال نمی دانند، مگر در حج! در کنار ثواب اعمال هدیه شده به میت، او بابت ترک عمدی نماز و روزه عذاب و مواخذه می شود!
http://shayeaat.ir/post/122
6. اصل در ازدواج همان تک همسری است و تعدد زوجات فقط در موارد خاص، آنهم با شرط برقراری عدالت، رعایت حقوق زناشویى و اقتصادى و ابراز عواطف بین همسران مجاز دانسته شده نه تمکن مالی!
https://goo.gl/FSRqvs
7. حج نیابتی برای فرد زنده قابل انجام نیست! مگر کسی که حج بر او واجب باشد اما توانایی نداشته و امید به حصول استطاعت بدنی تا آخر عمر را هم پیدا نکند.
https://goo.gl/WHwzwz
8. خرید سربازی مقطعی است و با غیبت بیش از پنج سال و با محرومیت فرد از گذرنامه و سفر خارجی، استخدام دولتی و عمومی، امضای اسناد رسمی و گواهینامه رانندگی در این سالها همراه است!
https://goo.gl/LpMVEm
https://goo.gl/2gazrA
9. مجازاتهای جایگزین حبس با هدف کاهش حجم زندانها و مشکلات ناشی از این مجازات، تنها برای حبس کمتر از شش ماه آنهم با "تشخیص دادگاه" و شرایطی مانند موارد ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی، امکان پذیر است!
https://goo.gl/hJU1cP
10. برخلاف ادعای شبهه، نه تنها در منابع دینی هیچ اشاره ای به آمرزش هر رفتاری تنها به صرف ساخت مسجد نیست، بلکه مواردی چون شرک و حق الناس بخشیده نمی شوند.
https://goo.gl/M1QVFW
سایت شایعات
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
🚩حكم #تاتو و #خالكوبي در وضو و غسل
#تتو #تاتو
135 📌
❓ببخشید می خواستم ببینم حکم تاتو کردن برای خانم ها چیه؟آیا حرام است. ممنون از پاسخگویی شما
✅پاسخ:
سلام
🔶نظر کلی مراجع عظام:
تاتو کردن مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند. اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است .
خال كوبى
پرسش 78 . آيا خال كوبى در اعضا، يا تاتوى ابرو مانع وضو و غسل است؟
همه مراجع: خير، مانع وضو نيست.
امام، استفتائات، ج 1، س 44؛ تبريزى، استفتائات، س 204؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 144؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 66؛ دفتر: وحيد، بهجت، سيستانى، صافى و خامنه اى. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).
✅نظر تفصیلی برخی از مراجع:
💠مطابق نظر آيت الله خامنه اي
❓س 144: بعضی از قسمتهای بدنم خالکوبی شده است، گفته میشود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمیشود. امیدوارم مرا در اینباره راهنمایی فرمایید.
ج: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .
❓تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفهی مکلف نسبت به وضو و غسل چیست؟
تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسدهی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست.
تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل -آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست میرود- مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد. اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir.
💠طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
خالكوبى :
اگر همراه با تصاوير مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نيست و در هر حال وضو و غسل با آن اشكالى ندارد؛ امّا سزاوار است از اين كار پرهيزشود.
حكم تاتو لب و ابرو و غسل و وضو با آن :
اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جايز است و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روى پوست باشد بايد در صورت امكان به هنگام غسل و وضو برطرف شود.
استفتائات حضرت آيت الله مكارم شيرازي .
💠مطابق نظر آيت الله سيستاني
❓پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟
پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.
❓پرسش: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟
پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند . استفتائات حضرت آيت الله سيستاني .
💠آیت الله وحید خراسانی
❓سؤال 211 – حکم تاتو برای وضو چيست؟
جواب: تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد. و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
شبهه #عادی_شدن_با_رواج_بی_حجابی
136 📌
❓کمک میخواستم ازشما بزرگواران
در جواب وتوجیه کردن کسانی که نظرشون درمورد حجاب وپوشش اینه که اگر خانمها آزاد باشن واسه همه عادی میشه ودیگه حرصو ولعی وجود نخواهد داشت چه چیزی میشه گفت
بنده با سواد اندک خودم میخوام قانعشون کنم اما نمیشن یک جواب زیبا درعین حال قاطع میخواستم
❓و مورد دیگه اینکه پسر خودم فوقالعاده پسر محفوظ به حیایی هستن واهل انجام واجبات درحد معمول
ولی نظرشون اینه که باید آزاد باشه وهر کس هر طور که دوست داره پوشش داشته باشه
✅پاسخ:
اولا اینکه مى گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.
دوما اینکه ما نمی خواهیم کشش بین زن و مرد که زیبایی زندگی است از بین برود. اتفاقا اگر از بین برود زشت و نازیبا ست. بلکه این کشش باید باشد اما تعدیل شده، کنترل شده و قاعده مند، نه ول و رها. و اتفاقا حفظ کشش و جذابیت همراه با حریم از کارایی های مهم حجاب است.
ضمن اینکه «پلینت روث» می گوید: رواج فرهنگ برهنگی نه تنها آن را به صورت عادی و یک چیز بی اهمیت در نیاورده بلکه عطش روحی را افزایش داده است. آری بی حجابی نیز حریص بودن را کم نمی کند اما قطعا رابطه دو جنس مخالف را به لجن می کشاند و زن را بی ارزش می کند.
حتی غربیها نیز مدعی نیستند که بیحجابی موجب عادیسازی میشود. جاذبه جنسی و نیز شهوت جنسی زن و مرد نسبت به یک دیگر عادی شدنی نیست و گرنه همسران پس از گذشت چند هفته، چند ماه و یا یکی دو سال پس از ازدواج برای یک دیگر عادی میشدند و دیگر هیچ جاذبه، رغبت و کشش جنسی بین آنها باقی نمیماند.
بله البته بیعفّتی عادی میشود، عرضهی اندام و جاذبهها در کوچه و خیابان عادی میشود و کامجویی رایگان و بدون مسئولیت از انواع و اقسام دختران و زنان عادی میشود، اما این دلیل نیست که عادی سازی «قباحت» کار خوبی باشد و وفایدی برای فرد یا جامعه در پی داشته باشد.
الف - چه کسی گفته آمارهایی که خودشان میدهند قابل اعتماد نیست؟! چرا باید ذهن ما را منتظر توجیه یا تطهیر جنایات و ناامنی غرب بنمایند؟! آمارهای رسمی آنها توسط خودشان تهیه شده و برای خودشان ارائه میشود.
در امریکا و اروپا نه تنها بیحجابی، بلکه حتی آزادی روابط جنسی نه تنها مانع از شیوع و ازدیاد فحشا نگردیده، بلکه موجب ازدیاد «تجاوز» نیز گردیده است و دامنهی این ناامنی تا امکان مقدس یا امنی چون: کلیساها، مدارس، بیمارستانها، کلینیکها (1)، کلاسهای ورزشی و ... کشیده شده است!
چرا باید صدر اعظم آلمان بگوید: بزرگترین معضل آلمان در سال 2012 افزایش 5 درصدی قتل و تجاوز علیه کودکان بوده است؟! چرا کشور سوئد که مهدی آزادی و به ویژه آزادی روابط جنسی است، باید به لحاظ تجاوز در صدر کشورهای اروپایی باشد؟ چرا مقامات نظامی امریکا باید گزارش دهند که از هر سه زن نظامی، یک نفر تحت تجاوز قرار میگیرد(2)؟ چرا باید اعلام کنند که کودکان تا چهار سال نیز قربانی تجاوز و سوء استفاده جنسی میشوند؟ چرا باید رسماً بگویند که بیش از 63% این کودکان توسط والدین مورد سوء استفاده قرار گرفتهاند و هم چنین نزدیک به 22% از قربانیان بین 5 تا 10 سال توسط والدین مورد تجاوز قرار میگیرند؟ 28% از قربانیان تجاوز از سن 15 سال به بالا توسط والدین 16% توسط همسایهها و دوستان نزدیک خانوادگی میباشد! (3) – چرا؟ مگر بدحجابی و روابط جنسی آزاد ندارند و برایشان عادی نشده است؟ در آلمان بین 20 تا 30% همسران با دیگران روابط نامشروع دارند و حدود 50% از مردان گفتهاند که جاذبه جنسی طرف مقابل سبب این کشش و میل شد. (4)
مطالعه بیشتر:
پاسخ به ده شبهه در مورد حجاب برتر:
http://yon.ir/hyikY
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
💚 #ای_پدر_امام_زمان 💚
❣جهان به کام غلام امام عسکری است
❣که شاه میشود آنکه غلام عسکری است
❣برای بار دهم مرتضی نما آمد
❣نمای عرش مزین بنام عسکری است
نثار روح پاک امام حسن عسکری
(ع) #پنج_صلوات
@mawezah_ir
@havayeadam
@yaaliheydar
@pasokhha
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
سلام اےزینبِ شاه ِخراسان
تویی چشم وچراغِ خاکِ ایران
◾️شهادت حضرت معصومه(س)رابه محضر حضرت ولیعصر(عج)وتمام عاشقان آن حضرت تسلیت عرض
می ڪنیم.
@mawezah_ir
@yaaliheydar
@havayeadam
@pasokhha
137 📌
❓سلام لطفا بفرمایید برای شهادت حضرت زهرا باید از روز شهادت حضرت محمد ص حساب کنیم یا از روز بعدش؟
اگر از روز شهادت حساب کنیم میشه ۳۰ اذر
حالا میخوام بدونم تکلیف جی هست چون شب یلدا میشه؟ من برای اون شب مهمان دارم کنسل کنم مهمانی رو یا میشه طبق معمول که بعد از نماز مغرب در شام شهادت ایرادی وارد نیست میتونم مهمونی رو برگذار کنم؟
✅پاسخ:
سلام
شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 30 دی هست نه 30 آذر.
به طور کلی ۱۳ گفته مختلف در منابع تاریخی و روایی در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود دارد که عبارت است از:
۱ـ ۴۰ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم مجلسی در «بحارالانوار» جلد ۴۳ صفحه ۲۱۲ حدیث ۴۱ از کتاب «عیون المعجزات» نقل کرده است، همچنین در کتاب «کشف الغمه» جلد۱ صفحه ۵۰۰ با استناد به روایتی مجهول این گفته نقل شده است.
۲ـ ۴۵ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را برخی از محدثان به عنوان یک گفته نامعلوم نقل کردهاند.
۳ـ دو ماه بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را «حاکم نیشابوری» در کتاب «مستدرک» از عایشه نقل کرده است.
۴ـ ۷۰ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را یکی از دانشمندان اهل سنت «ابن عبد الاب» در کتاب «الاستیعاب» نقل کرده است.
۵ـ ۷۲ روز پس از رحلت رسول خدا، این گفته را «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ آورده است و گفته که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در روز شنبه ۱۷ شب مانده از ربیعالاخر در سال دهم هجری در سن ۱۷ سال و ۷ ماهگی دار دنیا را وداع گفته است و البته «ابن طاووس» هم کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ به عنوان قول اظهر ذکر کرده است.
۶ـ ۷۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته که در کتاب «الکافی» مرحوم کلینی جلد یک صفحه ۴۵۸ آمده است که مطابق آن «مرحوم کلینی» با استناد از امام باقر علیهالسلام، ولادت آن حضرت را ۵ سال پس از مبعث و شهادت وی را ۷۵ روز بعد از وفات پدرش در سن ۱۸ سال و ۷۵ روزگی ذکر کرده است، در کتاب «دلایل الامامه» «طبری»، صفحه ۴۵ طبق روایتی به نقل از امام باقر علیهالسلام و نیز در کتاب «الخرائج» مطابق روایتی به نقل از امام صادق علیهالسلام این نظریه مورد تائید قرار گرفته و در متن این روایات روز شهادت آن حضرت سیزده جمادی الاولی بیان شده است که امروزه نظر اهل سنت بر همین مبنا قرار گرفته است..
۷- ۸۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم طبری در کتاب «دلائل الامامه» صفحه ۴۵ به عنوان یک قیل نقل کرده است.
۸ ـ سه ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته به «ابوالفرج اصفهانی» نسبت داده شده است.
۹- ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، مستند این گفته امروزه در میان شیعیان به ویژه ایران به رسمیت شناخته میشود، دو روایت از امام باقر علیهالسلام و امام صادق علیهالسلام است که یکی آز آنها در کتاب «کشفالغمه» جلد یک صفحه ۵۵۳ نقل شده استو روایت دوم که از لحاظ سندی نسبت بر همه اخبار دیگر محکمتر و متقنتر هست، در کتاب «دلائلالامامه» صفحه ۴۵ از زبان امام صادق علیهالسلام آمده است که مطابق آن روز شهادت آن حضرت (سلام الله علیها) سه شنبه سوم جمادی الثانی اعلام شده است.
۱۰- ۱۰۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را نیز نویسنده کتاب «کشفالغمه» در جلد یک صفحه ۵۰۳ به نقل از «ابن قتیبه» نقل کرده است.
۱۱ـ چهار ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ با عنوان قیل نقل کرده است و گفته که قربانی یکی از محدثان معروف، این نظریه را صحیحتر از همه دانسته است و البته «ابنطاووس» هم در کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ روایتی به نقل از جابر و او از امام محمد باقر علیهالسلام در تأیید این نظریه نقل کرده است.
۱۲- ۶ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این نظریه به عنوان یک نظریه مشهور میان شیعه و سنی در برخی از دورههای تاریخی مطرح بوده است و مستندات آن، دو روایت از «امام باقر(علیه السلام)» و «عروة بن زیبر» است که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در شب سهشنبه سه روز مانده به ماه رمضان در سال یازدهم هجری به شهادت رسیدهاند و البته «ابن ابی الحدید» در شرح نهجالبلاغه جلد ۶ صفحه ۴۶ همین گفته را از عایشه نیز نقل کرده است.
۱۳- ۸ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را به برخی از محدثان نسبت داده شده است، همچنین در کتاب «کشفالغمه» جلد یک صفحه ۵۰۳ نیز این نظریه نقل شده است.
✅مشهورترین تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) ۹۵ روز پس از رحلت رسولالله(صلی الله علیه و آله) است.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
138 📌
❓سلام وقتتون بخیر
اساتید محترم
این مورد صحت داره👇👇👇
سلامتی خود را در ماه ربیع الثانی از خدا بخرید!
◀️فردا روز اوّل ماه قمری ربیع الثانی است.
💥هر کس در روز اوّل هر ماه قمری، یعنی دقیقاً فردا،دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد، سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد، سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است.
❤️نماز را به صورت نشسته هم میتوان خواند!
🔰اگر میخواهید همیشه از نظر سلامتی بیمه باشید، روز اوّل هر ماه قمری این نماز را بخوانید.
💞منبع: مفاتیح الجنان
✅پاسخ:
سلام
وقت بخیر
فهرست مفاتیح : اعمال سال. "اعمال ماه ربیع الثانی، جمادی الاول و جمادی الآخر"
اعمال هر ماه نو و نماز اول آن ماه -
اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است:
اوّل: خواندن دعاهاى نقل شده در وقت دیدن هلال، که بهترین آنها دعاى چهل وسوّم صحیفه کامله است، که همراه با اعمال اول ماه رمضان ذکر شد.
دوم: خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم.
سوم: اندکى پنیر خوردن، چه روایت شده: هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود.
چهارم: در شب اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثهاى را نبیند که ناپسند او باشد.
پنجم: در روز اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در رکعت اول پس از سوره حمد سىمرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنین کند، سلامتىاش را در آن ماه از خدا خریده است. و از بعضى روایات استفاده مىشود، که پس از نماز بخواند:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ اِلّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ اِلّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
139 📌
❓کسی که با پول حلال زمینی خریده، ولی برای سند گرفتن رشوه داده که میشه پول حرام
حالا حکم ان زمین چیه؟
و برای پاک شدنش و استفاده از ان زمین چیکار باید بکنه؟
مرجع: حضرت اقا
✅پاسخ:
سلام
اگر پول زمین رو به صورت کامل از پول حلال پرداخت کرده است، تصرف در زمین مانعی ندارد و حلال است.
رشوه ای که داده شده است باید توسط کارمند مورد نظر برگردانده شود. (هرچند این کار صورت نمی گیرد) و رشوه دهنده هم کار حرامی انجام داده است.
علاوه بر توبه، مال رشوه داده شده باید بازگردانده شود.
احکام رشوه را در لینک زیر مطالعه کنید:
س 1246: گاهی مشاهده میشود که بعضی از اشخاص از مراجعهکنندگان در برابر انجام کارشان تقاضای رشوه میکنند، آیا پرداخت رشوه به آنان جایز است؟
ج: هيچيک از مراجعهکنندگان به ادارات حق ندارند برای انجام کار خود پول يا خدمتی را بهطور غيرقانونی به کارمند اداری که مکلّف به خدمت به مراجعين است، ارائه دهند، همچنين کارمندان ادارات هم که از نظر قانونی موظف به انجام کار مردم هستند، حق ندارند هيچگونه مبلغی را بهطور غيرقانونی در برابر انجام کار مراجعهکنندگان درخواست و يا دريافت کنند و جايز نيست در اين مال تصرّف نمايند، بلکه بايد آن را به صاحبانش باز گردانند.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=109
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar