eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
435 عکس
99 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: آیا بین حیا و داشتن ایمان ارتباط وجود دارد؟ افرادی را می‌بینیم که در ظاهر حیا را رعایت نمی‌کنند اما بی دین و ایمان هم نیستند؟ پاسخ: از جمله ویژگی‌های مهمی که در قرآن و روایات به آن اشاره شده، مسأله‌ی حیا است و اتفاقا در برخی از روایات تلازم بین حیا و ایمان نیز مطرح شده است. نظير اين روايت كه از امام باقر(عليه‌السلام) نقل شده است: 《الحياءُ والايمانُ مقرونانِ فى قَرْن فاذا ذَهَبَ اَحَدُهما تَبِعَهُ صاحبُهُ》 《حيا و ايمان قرين يكديگرند، پس هرگاه يكى از آنها برود ديگرى نيز خواهد رفت》.(1) حیا در وجود انسان می‌تواند عامل بازدارنده‌ای نسبت به جسارت بر گناه باشد؛ اما وقتی حیا از بین برود شخص در برابر انجام گناه جسور می‌شود و همین جسارت، ایمان او را به خطر می‌اندازد. افراد بی‌حیا نسبت به اصول اخلاقی پایبند نیستند و به تعهدات خویش جامه‌ی عمل نمی‌پوشانند و از این طریق پتانسیل لازم برای ترویج رذائل اخلاقی در وجود خویش را به‌دست می‌آورند. در واقع افراد بی‌حیا ممکن است هنوز هم به یک‌سری از امور معتقد باشند و به قول شما بی‌دین و ایمان هم نباشند اما ویژگی بی‌حیایی آنها کم کم و به مرور زمان، اعتقادات آنها را کم رنگ و کم رنگ‌تر خواهد کرد. حیا امری فطریست که به واسطه‌ی آن، انسان تمایل دارد هر لحظه و هر جا عیوب خود را بپوشاند و نگذارد دیگران از آن عیوب باخبر شوند چرا که انسان همواره دوست دارد بی‌عیب و نقص باشد. حب کرامت نفس که از مصادیق حب نفس است از بدو تولد با انسان همراه بوده، حالا اگر شخص نسبت به ظاهر شدن عیوبش مقابل دیگران ابایی نداشته باشد دیگر به دنبال بی‌عیب و نقص بودن هم نخواهد بود و تن به انجام هر عملی خواهد داد و همین امر سرمایه‌ی ایمان او را به خطر خواهد انداخت. پی نوشت: 1.بحارالانوار، ج 78، باب 22، روايت5 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا جمعى از ستمگران و افراد گنه‌کار و آلوده، در رفاه هستند و عذابی نمی بینند؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده می شود این است که خداوند افراد گنه‌کار را درصورتی که زياد آلوده گناه نشده باشند، به‌وسیله زنگ‌های بیدارباش و يا به‌وسیله ی مجازات متناسب با اعمالى كه از آن‌ها سرزده است، بيدار مى سازد و به راه حق بازمى گرداند. این‌ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مى باشند و در حقيقت، مجازات و ناراحتی های آن‌ها، نعمتى براى آن‌ها محسوب مى شود. چنان‌که در قرآن مى خوانيم: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آن‌ها را به آن‌ها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1) ولى آن‌ها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آن‌ها را به حال خود وا‌میگذارد و به‌اصطلاح به آن‌ها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.این‌ها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدست‌داده‌اند. خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آن‌ها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آن‌ها، عذاب خواركنندهاى (آماده‌شده) است»(2) نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به این‌گونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه‌چیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آن‌ها داده‌شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آن‌ها بازگرفتيم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگين شدند.»(3) پی نوشت ها: 1. روم/41 2. آل‌عمران/178 3. انعام/44 @pasokhsara
💬 اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست: 🔹1️⃣ هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد. 🔸2️⃣ هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد. 🔹3️⃣ هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی (هر چند کم) به هدیه دهنده داده باشد. 🔸4️⃣ همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد. 📚 سایت آیت الله خامنه ای @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 غیبت به معنای عدم ظهور است و نه به معنای عدم حضور. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در بین مردم حاضرند و آنچه را باید، حال با واسطه یا بی واسطه، انجام می دهند. ⬅️ برخی انتظار داریم حضرت حجت، جای ما زندگی کنند و مشکلات را تک به تک، ایشان حل کنند! اما باید فهم کنیم، بنا نیست امام زمان، جای کسی زندگی کنند. 🌹منتظر حقیقی، اهل فکر، مشورت، تلاش، توکل و توسل است تا با انجام وظیفه، هم گلیم خود را از آب بکشد و هم گلیم دیگران را. 🖊سعی کنیم، عدالت را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم تا زمینه ی تحقق عدالت جهانی را فراهم کنیم. ان شاءالله @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا دوستی اهل‌البیت مانع دوستی خداوند نمی‌شود؟ پاسخ: اجازه دهید پاسخ شما را با اشاره به آیاتی از قرآن ارائه دهیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي؛(1) بگو: «اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد.» در این آیه تبعیت از پیامبر، نشانه‌ی محبت به خداوند معرفی شده است؛ یعنی اگر خداوند را دوست دارید از پیامبرش تبعیت کنید. حالا اگر در قرآن به دنبال مصادیق تبعیت بگردیم به این آیه برخورد می‌کنیم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى؛(2) بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما نمى‌خواهم مگر دوستى درباره اهل بيتم.» در این آیه خداوند، دوستی و محبت اهل‌البیت را به نوعی پاداش و مزد رسالت پیامبر می‌داند.در واقع پیامبر در برابر تحمل تمام سختی‌های رسالت و مشکلاتی که در جهت هدایت خلق متحمل شدند اجر و مزد و پاداش نمی‌خواهند و تنها چیزی که طلب می‌کنند محبت اهل‌البیت علیهم‌السلام است. در آیه‌ی دیگری از قرآن چنین می‌خوانیم: قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْر إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلاً؛(3) بگو: «بر اين [رسالت] اجرى از شما نمى‌خواهم، جز اين‌كه هركس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد.» با مقایسه این آیات با یکدیگر به این نتیجه می‌رسیم که در پیش گرفتن راهی به سوی خداوند، تنها از طریق مودت اهل‌البیت امکان‌پذیر است، در واقع راه خدا و سَبیل رب و قرار گرفتن در مسیر الهی، از مسیر تمسک به اهل‌البیت می‌گذرد و مودت اهل‌البیت نیز نوعی تبعیت از پیامبر است و تبعیت از پیامبر هم محبت به خداوند را نتیجه می‌دهد. بنابراین محبت به اهل البیت مرتبه‌ی پایین‌تر محبت به خداست. چون خداوند را دوست داریم، اهل‌البیت علیهم‌السلام را نیز دوست داریم. به این دلیل که آن ذوات نورانی با بندگی خود به بالاترین مراتب عبودیت رسیده‌اند و همین امر منجر شده که محبت به آنها شعاعی از محبت به خداوند باشد. پی نوشت‌ها: 1. آل عمران (3)، 31. 2. شورى (42)، 23. 3. فرقان (25)، 57. @pasokhsara
💠 رضایت به گناه 💬 ترویج گناه هر نوع ترویج، ترغیب و تشویق به گناه با گفتار و رفتار از محرمات قطعی است. 🔹 اگر کسی به انجام یک کار حرامی راضی باشد، حتی اگر خودش انجام ندهد، مرتکب حرام شده است؛ یعنی رضایت به حرام، حرام است؛ بلکه بر همه واجب است در قلب خود از اینکه کسی کار حرامی انجام می‌دهد، کراهت و انزجار داشته باشند. توجه شود که این مسئله غیر از امر به معرف و نهی از منکر است؛ زیرا بحث پیرامون امر و نهی نیست؛ بحث پیرامون حالت قلبی مومن در قبال کار حرام است. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل امام‌خمینی، م2801 و 2812 و ج 1 کتاب‌الامر‌بالمعروف و النهی‌عن‌المنکر، م 7 و 8 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ معرفی کتاب 🌹 🔰۱_ زندگانی فاطمه زهرا(س) ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ نویسنده: دکتر سید جعفر شهیدی/ 🔰۲_ فدک در تاریخ ناشر: دارالصدر/ نویسنده: آیت‌الله سید محمدباقر صدر 🔰۳_ روزهای فاطمه؛ شرح خطبه فدک ناشر: لیله القدر/نویسنده: حجت‌الاسلام علی صفائی حائری 🔰۴_ زندگانی حضرت فاطمه(س) و دختران آن حضرت ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ نویسنده: ایت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی 🔰۵_ مقام لیله القدری حضرت فاطمه (س) ناشر: لب المیزان/ نویسنده: استاد اصغر طاهرزاده 🔰۶_ بصیرت فاطمه زهرا(س) ناشر: لب المیزان/ نویسنده: استاد اصغر طاهرزاده 🔰۷_ جامی از زلال کوثر ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ نویسنده: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰۸_ رساترین دادخواهی و روشنگری ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ نویسنده: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰۹_ فاطمه (س) اسوه بشر ناشر: اسراء/ نویسنده: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔰۱۰_ زن: فاطمه فاطمه است ناشر: سپیده باوران/ نویسنده: دکتر علی شریعتی 🔰۱۱_ شرحی بر خطبه‌ی فدکیه ناشر: تمدن نوین اسلامی/نویسنده: آیت‌الله سیدمحمد‌مهدی میرباقری 🔰۱۲_ دختر پیامبر(ص) ناشر: ایمان ماندگار/ نویسنده: آیت‌الله محمدعلی جاودان 🔰۱۳_ فاطمه(س) از نگاه علی ناشر دفتر نشر معارف/ نویسنده: حجت‌الاسلام محمد محمدیان @pasokhsara
✍درمان وسواس فکری: وسواس فکری در زنان و مردان به یک اندازه روی می‌دهد؛ اما این وسواس عموماً در مردان از سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد. به دلیل ترس از قضاوت دیگران و همچنین شرم و خجالت، درمان به تأخیر می‌افتد. وسواس فکری نتیجه اغراق در روند طبیعی روان‌شناختی می‌باشد، اما قطعاً قابل‌درمان می‌باشد و درمان رابطه مستقیمی به میزان تأثیر آن بر زندگی افراد دارد. برای درمان وسواس فکری: 👈 درمان از طریق روان‌شناختی: برخی از درمان‌ها کمک می‌کند بدون اجبار، با افکار وسواسی خود روبرو شویم. باید با درمانگر خود همکاری نماییم تا بتوانیم مشکلات را به دسته‌های جداگانه تفکر، احساسات و… طبقه‌بندی نماییم. درمانگر کمک می‌کند تا بیمار بدون ازبین‌بردن ترس و افکار وسواسی با آنها روبرو شود. بیمار قبل از پرداختن به افکار سخت‌تر، به مواردی می‌پردازد که حداقل اضطراب را دارد. 👈 دارو: دارویی که درمانگر تجویز می‌کند از نوع ضدافسردگی می‌باشد که می‌تواند با تغییر تعادل شیمیایی در مغز به بهبود بیمار کمک نماید. برای اختلال وسواس خفیف یک دوره کوتاه درمان توصیه می‌شود. اما اگر وسواس فکری شدت زیادی داشته باشد قاعدتاً طول دوره درمان طولانی‌تر می‌باشد. درهرصورت امکان دارد مدت زیادی طول بکشد تا تأثیر درمان داروهای افسردگی مشاهده شود.(برگرفته از پایگاه کلینیک دکتر مخدومی) @pasokhsara