❓در کجای قرآن آمده که باید سی روز روزه گرفت؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است؟
✅پاسخ:
🍃با توجه به این که پرسش از سه بخش تشکیل شده به همان ترتیب، پاسخ آن را ضمن نکاتی بیان می کنیم:
1⃣. با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی دهد، اجمالاً می دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است.
2⃣. گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است:
الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [1]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.
ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب به پایان رسانید.[2]
3⃣. اما در مورد این که چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است باید گفت:
الف) قانون گذار در تمام ادیان الاهی یکی است همان طور که بیان شد تشریع و وجوب احکام در تمام ادیان الاهی از جانب خداوند است.
ب) با توجه به این که دین اسلام نسبت به ادیان گذشته، دین کامل و جامعی است؛ از این رو احکامش نسبت به احکام سایر ادیان تفاوت می کند که در این تفاوتها گاهی شاید تکلیف سخت تر و گاهی نیز آسان تر باشد که در هر حال تصمیم خداوند است.
ج) گرچه شاید امروزه با توجه به تحریفاتی که در ادیان سابق به وجود آمده پیروان دیگر ادیان، عبادت روزه را با مقدار و شرایطی آسان تر برگزار می کنند، امّا بر اساس برخی منابع روایی، روزه اهل کتاب تا زمان پیامبر اسلام (ص) بیشتر از مسلمانان بوده است.
امام مجتبی (ع) نقل می کند که روزی یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام (ص) رسید و مسایلی را پرسید که از جمله آن، این بود که چرا خداوند روزه را بر امّت تو سی روز قرار داد، اما در امت های دیگر بیشتر؟ ...[3]
__
📚منابع:
1_ بقره، 185.
2_ همان، 186.
3_ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 240 و 241، ح 13317، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، 1409 هـ ق
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام
صبح بخیر 🌱
@javadheidari110
✅ اول نماز یا افطار❓
🔰برای پاسخ دادن به این سوال که در ماه مبارک رمضان؛ هنگام اذان، ابتداء افطار کنیم و بعد نماز بخوانیم و یا نمازمان را بخوانیم و بعد از آن افطار کنیم؟ به سراغ روایات آل الله علیهم صلوات الله رفتم.
مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، باب زیبایی گشوده اند با این عنوان« اسْتِحْبَابِ تَقْدِيمِ الصَّلَاةِ عَلَى الْإِفْطَارِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ هُنَاكَ مَنْ يَنْتَظِرُ إِفْطَارَهُ أَوْ تُنَازِعَهُ نَفْسُهُ إِلَيْه»؛ «مستحب بودن مقدم کردن نماز بر افطار مگر در جایی که کسی منتظر افطار کردن با اوست و یا کسی که با خود در این که افطار کنم یا نماز بخوانم درگیر است».(1)
در این باب به پنج روایت از حضرات معصومین علیهم السلام اشاره شده است که یکی از روایات را تقدیم می کنم:
🔵امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ لْيُفْطِر»؛ «اگر همراه روزه دار افرادی هستند که نماز خواندن، آن ها را از افطار کردن باز می دارد، اول افطار کند و اگر چنین نیست، ابتدا نماز بخواند و بعد افطار». (2)
♦️نتیجه اینکه: خواندن نماز بر افطار کردن مقدم است مگر اینکه خانواده سر سفره ی افطار منتظر روزه دار هستند و یا با افطار کردن، نماز خواندن ما با آرامش و اطمینان قلب بهتری به جا آورده می شود.
ما را هم از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید.
📚پی نوشت ها:
1. وسائل الشيعة، ج10، ص: 149
2. وسائل الشيعة، ج10، ص: 150
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
تاثیردعا برسلامت روان
تحقیقات تجربی نشان داده است که ذکر، دعا و نیایش، در پیشگیری و درمان اضطراب نقش اساسی دارد. باور به این که خدایی هست که موقعیتها را کنترل میکند و مسئول روزی انسانهاست، تا حد زیادی اضطراب ناشی از فقر، بیکاری، بیماری و... را کاهش میدهد، به گونهای که افراد مؤمن ارتباط خود را با خداوند، مانند ارتباط با یک دوست بسیار صمیمی توصیف میکنند و بر این باورند که میتوان با نیایش، تأثیر منفی بیماری و فقر را بر روان کنترل کرد. به همین دلیل، با دعا و نیایش میتوان به شیوهای مؤثر اضطراب را کاهش داد و از آن پیشگیری کرد.
از آنجا که دعا، احساس سبکی و آرامش را برای فرد به ارمغان میآورد و هراس و نگرانی را از او میزداید، تأثیر دعا بر پیشگیری از اضطراب و به طور کلی در بهبود اختلالهای روانی، از جمله اضطراب، انکارناپذیر است. در نتایج تحقیقات در کشورهای دیگر، افراد دارای باورهای مذهبی با بهرهگیری از دعا و نیایش، در مقایسه با افراد غیرمذهبی زودتر درمان شدند.
(برگرفته ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی )
#کارشناس_مشاوره
#دعا
#سلامت_روان
# @pasokhsara
💠پرسش:
⁉️آیا حقیقت دارد؛ شیاطین در ماه رمضان، به زنجیر کشیده میشوند؟ اگر اینچنین است، چرا افراد گناه می کنند؟
✍️پاسخ:
1️⃣نکته اول: در روایات متعدد، تصریحشده است که: شیاطین با آغاز ماه رمضان، به زنجیر کشیده میشوند.
امام باقر علیهالسلام به نقل از رسول مهربانیها، میفرماید: «...إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ...»؛ « آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطانهایراندهشده به زنجیر کشیده میشوند». (1)
2️⃣نکته دوم: توجه داشته باشیم :
✅ الف ) : عامل گناه در انسان فقط شیاطین نمیباشند بلکه «نفس» انسان اگر تربیتنشده باشد، عامل تشویقکننده به گناه هست.
✅ب ) : هرچند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند؛ اما اعمال و رفتار افراد، سبب آزادی آنهاشده و به همین سبب می¬تواند اثرگذار باشند.
پیامبر خدا فرمود: «...وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم...»؛ «و شیاطین را بستهاند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلط نگرداند». (2)
پ📚ینوشت ها:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 67
2.الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 95
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
✍روزه داری وافزايش تحريك پذيري و بد خلقي در بعضی از افراد
گاهي در ماه رمضان، افزايش تحريك پذيري و بدخلقي (به خصوص در افراد سيگاري و مصرف كنندگان كافئين) ديده مي شود كه بخشي از اين تغييرات ناشي از تغييرات شيوه زندگي افراد و به علل زير است :
- خواب ناكافي
- محدود شدن مصرف تنباكو و سيگار
- محدود شدن نوشيدن چاي و قهوه در طول روز
- كاهش كالري دريافتي يا مقدار غذاي مصرفي
- محدود شدن مصرف مايعات در طول شبانه روز
- سردردهاي ماه رمضان نيز ممكن است سبب بدخلق شدن افراد شود
با كنترل هر يك از عواملي كه مي تواند اثر سوئي بر خلق و خوي داشته باشد، مي توان اثرات نامطلوب آن ها را بر سلامتي روان مهار كرد و زمينه را براي بهره گيري از آثار مفيد و بركات معنوي اين ماه فراهم نمود. براي اين منظور رعايت نكات زير توصيه مي شود:
👈- در وعده هاي غذايي بخصوص سحري، غذاهايي مصرف شود كه خطر افت قند خون را در طول روز كاهش مي دهند (مانند نان و غلات سبوس دار و ميوه و اجتناب از مصرف زياد مواد قندي).
👈- آب و مايعات كافي در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.
👈- وعده سحري حتمأ خورده شود.
( برگرفته از پایگاه اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران)
#کارشناس_مشاوره
#روزه
@pasokhsara