eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
402 عکس
95 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️طرح پاسخگویی همیار پاسخگو 🔷ویژه دبیران معارف، مربیان پرورشی، مبلغین فعال در مدارس و امامان جماعت 🔶 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با همکاری اداره کل اموزش و پرورش استان اصفهان در زمینه های تخصصی از طريق ارسال سوال به ایدی كارشناسان در کانال «پاسخ سرا» به صورت آنلاین و آفلاین پاسخگوی شبهات و سوالات ديني می باشد. ♦️ گروه هاي تخصصي : ✅ فقه و احکام: 🌟@SALEHIAMIR ✅مشاوره: 🌟@Maharat123 ✅کلام و عقاید: 🌟 @khameneieshQ ✅اخلاق و تربیت: 🌟@islamic_ethic 🌏کانال پاسخ سرا👇 https://eitaa.com/pasokhsara 💎دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان💎
سلام علیکم و رحمه الله دوستان عزیز بنر را در گروه ها و کانال هایی که معلمان و مربیان معارف و پرورشی و امامان جماعت تشریف دارند، نشر بدند
💠 پرسش: چگونه ایمان و عقیده خود را تقویت کنیم ؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: گام اول : علمی : يعنى، در حد توان خود، به مطالعه و تحقيق بپردازیم.مطالعه ی کتاب پنجاه درس اصول عقاید از آیت الله مکارم شیرازی برای این امر ، مفید می باشد. گام دوم : عملی : انجام واجبات و ترک محرمات – پروردگار عالم می فرماید : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين/اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از صبر و نماز [در همه امور زندگى] يارى جوييد؛ زيرا خدا با صابران است.(1) گام سوم : توسل به اهل بیت و استعانت از اولیاء الهی (علیهم السلام) . يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون/اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد! و وسيلهاى براى تقرب به او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.(2) گام چهارم : پرهیز از گناه . قران کریم سرانجام افرادی را که مرتکب اعمال بد می شوند چنین توصیف می کند: ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن/سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به مسخره گرفتند(3) گام پنجم : گفتن بعضی از اذکار و ادعیه . حضرات معصومین علیهم السلام برای تقویت ایمان و حفظ ایمان دعاهایی را به اصحاب آموختند از جمله : «يا اللَّه يا رحمان يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك»(4) پی نوشت : 1. بقره/153 2. مايده/35 3. روم/10 4. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 352 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ روباهی جلساتی آموزشی برگزار می‌کرد که در آن روش‌های متنوعی که بتوان از دست دشمنان فرار کرد را آموزش می‌داد. 🦊روباه: “من یک دنیا فن بلدم که می توانم از دست دشمن فرار کنم.” 🐈گربه: “من فقط یک روش دارم و معمولا با همان روش فرار می‌کنم.” ناگهان صدای تعدادی سگ شکاری به گوش رسید. گربه فورا از درخت بالا رفت و لای شاخه‌های درخت پنهان شد و گفت: “این فن من است.” روباه به روش های مختلف فکر کرد و همین‌طور که فکر می کرد سگ‌ها نزدیک شدند و در همین حین روباه شکار شد. 🔹 یک برنامه‌ی حساب شده و مطمئن که قابل اجرا باشد، بهتر از چندین برنامه‌ای است که غیر قابل اجرا باشد. 🔸سردرگمی در گزینه‌های متنوع، مانعی مهم است. گاهی برای یک چالش، ممکن است چند راه حل وجود داشته باشد، اینجا نیازمند تصمیم بهتر و انتخاب گزینه برتر هستیم. @javadheidari110 @pasokhsara
سلام بفرمایید وقتی در کلاس بچه ها میگن ما اصلا خدا رو قبول نداریم باید از چه کانالی وارد شویم؟؟
✍️ چله ی عظیم قرن! چله ی عظیم قرن چیست؟ میشه نظرتون را راجع به چله ی عظیم قرن بفرمایید؟ ببخشید! این چله ای که در حال نشر هست و همگی از آن دم می زنند واقعیت داره؟ یعنی با این اتفاق بزرگ، فرج امام زمان رقم می خوره؟ سوالات فوق و سوالاتی از این دست، مساله ای بود که امروز با برخط شدنم جهت امر مقدس پاسخگویی در پیام رسان های داخلی، با آن ها مواجه شدم. اما با پیشنهاد یکی از دوستان فرهیخته ام و در راستای روشنگری افکار عمومی بر آن شدم نکاتی را در این موضوع، تقدیم کنم. نکته ی اول: برخی بر آن شده اند تا برای رفع گرفتاری ها و هم چنین امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نیمه ی شعبان تا 24 ماه مبارک رمضان به مدت چهل روز زیارت عاشوراء بخوانند و سپس چهل بار دعای فرج بخوانند. نام این طرح را «چله ی عظیم قرن» نام نهاده اند. نکته ی دوم: اصل «چله گرفتن» به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوار می باشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». (1) نکته ی سوم: خواندن زیارت عاشورا و قرائت دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن» بسیار مطلوب و در کنار تلاش و کوشش، برای بر آورده شدن حاجات موثر است. (2) نکته ی چهارم: وظیفه ی ما شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، «انتظار فرج» و تلاش برای به وجود آمدن «شرائط ظهور» آن منجی عالم بشریت است. و هیچ دستوری به صورت خاص برای امر ظهور به ما نرسیده است. نکته ی پنجم: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشت عذاب از بنی اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست. (3) نتیجه اینکه: چله ی عظیم قرن، به صورت خاص، هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و هم چنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. اما در رابطه با فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه داشته باشیم: وظیفه ی ما منتظر حقیقی بودن است و امر فرج به دستور الهی و بعد از آمادگی جامعه ی جهانی اتفاق خواهد افتاد و نباید انتظار داشته باشیم بعد از هر حرکت معنوی، ظهور، اتفاق بیافتد. «اللهم عجل لولیک الفرج» پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2. بحارالانوار، ج 101، ص299 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4، ص: 118 ✍️ جواد حیدری @pasokhsara
در رابطه با تربیت دینی چند تا کتاب می خواستم بهم معرفی بفرمایید ؟ سلام‌ و تشکر از شما: ۱.گامی در مسیر تربیت اسلامی/ رجبعلی مظلومی ۲.اسلام و تعلیم و تربیت/ ابراهیم امینی ۳.اسلام و تربیت کودکان/ احمد بهشتی ۴.فطرت و تربیت/ مرتضی مطهری ۵.تربیت فرزند از نظر اسلام/ حسین مظاهری ۶.تربیت دینی فرزندان/ جواد محدثی موفق باشید @pasokhsara
♨️سوال: 🔰اگر شخصی از طریق پارتی بازی شغلی به دست بیاورد،درآمد حاصله از آن شغل چه حکمی دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ پارتی بازی و خلاف مقررات جمهوری اسلامی عمل كردن و تبعیض، چون باعث تضییع حق دیگران می شود حرام است. به علاوه این گونه كارها باعث مخدوش شدن وجهه ‌نظام می شود، و این گناه است. بنابراین از پارتی بازی باید خودداری شود تا حق دیگران ضایع نشود و آبروی نظام مخدوش نشود. امّا پولی كه بابت كار می گیرند اگر به وظایف كاری و قراردادشان عمل كنند، حلال است.[۱] پارتی بازی ( یعنی وساطت برای پیشرفت کار بر خلاف قانون ) جایز نیست و حقوقی که می گیرند اشکال دارد ولی چنانچه این کار در حد معرفی باشد و فرد بقیه ی مراحل را طبق مقررات و شرایط قانونی طی کند و باعث تضییع حقوق دیگران نشود اشکالی ندارد.[۲] در صورتی که حقوق را در مقابل مهارت و تخصص خاصی می دهند و او مهارت و تخصص لازم را دارد و استخدام خلاف مقررات نباشد ، گرفتن مبلغ اشکال ندارد.[۳] اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشد حقوق حلال است.[۴] پی نوشت: [۱]. آیت الله فاضل،‌ جامع المسائل،‌ ج ۱، ص ۶۲۸. [۲]. آیت الله مکارم پایگاه اطلاع رسانی [۳]. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم [۴]. آیت الله سیستانی پایگاه اطلاع رسانی 🌎 @pasokhsara
پرسش: چرا در اسلام ارتباط دخترها با پسرها ممنوع است؟ پاسخ: در آموزه‌های اسلام زن و مرد به رعایت حیا و عفت در جامعه تشویق شده‌اند و حیا در گفتار و رفتار به‌عنوان دو ویژگی مهم برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. در اسلام هر ارتباطی با نامحرم به هر شکل اعم از حضوری و مستقیم و یا غیرمستقیم و از طریق پیامک و تلفن و چت چنانچه ضرورتی نداشته باشد و مستلزم مفسده باشد حرام است. ارتباط با نامحرم خواه‌ناخواه ایجاد علاقه می‌کند و علاقمندیها بر رفتار انسان تاثیرمی‌گذارد و دارای بازتاب بیرونی خواهد بود. اگر در اسلام رابطه با نامحرم حرام اعلام‌شده به دلیل واکنش‌هایی است که در پسِ این علاقه‌مندی‌ها اتفاق می‌افتد. نگاه کردن به‌طرف مقابل، حرف زدن با او، شوخی کردن و حتی گاهی خلوت کردن با او ازجمله پیامدهایی است که امکان بروزش درهررابطه‌ای وجود دارد. ارتباط با نامحرم از گناهان کبیره محسوب می‌شود. وسوسه شیطان در ارتباط با نامحرم به‌گونه‌ای است که پیر، جوان، مجرد، متأهل، مذهبی و غیرمذهبی نمی‌شناسد و شیطان دام و بستر گناه را به‌راحتی برای همه ما پهن می‌کند. کشش‌های غریزی و عاطفی در دوران جوانی بسیار پررنگ است و اگر این احساسات به‌خوبی مدیریت نشوند انسان را به انحراف خواهند کشاند. فراموش نشود که در تعداد زیادی از این رابطه‌ها شاهد این امر هستیم که پسران می‌گویند فعلاً شرایط ازدواج را ندارد و با قول و قرارهای پی‌درپی موضوع را به آینده موکول می‌کنند. توجه کنید که کسی که فعلاً شرایط ازدواج را ندارد مجاز به برقراری ارتباط و دوستی نیست و باید تا فراهم شدن شرایط، صبر و عفت پیشه کند. در نگاه اسلام روابط بین نامحرم تنها زمانی جایز است که این روابط هیچ مفسده‌ای نداشته باشد و احتمال گناه بین آن دو تصور نشود. علاوه بر اینکه در ارتباط‌ها باید به حداقل و ضرورت اکتفا نمود؛ بنابراین همین گفتگوهای معمولی بین دو نامحرم اگر پیش‌زمینهٔ گناه شود به‌هیچ‌وجه جایز نیست. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «فَإِنَّ الرَّجُلَ وَ الْمَرْأَةَ إِذَا خُلِّیا فِی بَیتٍ کانَ ثَالِثُهُمَا الشَّیطَانَ» «هیچ مرد و زنی در مکانی خلوت نکنند مگر آنکه شیطان سومی آن‌ها باشد.»(1) وقتی نیازها در کنار احساسات و عواطف قرار گیرند اگرچه آن احساسات، پاک و شفاف هم باشند اما چنانچه تقوای کافی وجود نداشته باشد، تبدیل به احساسات شیطانی شده و نهایتاً انسان را به گناه می‌کشانند. انجام گناه در وجود انسان به‌صورت پلکانی و تدریجی‌ست، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام‌به‌گام به هدفش خواهد رسید. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین» «و از گام‌های شیطان، پیروی نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست»!(2) فراموش نکنید که جلوگیری از وسوسه‌های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آن‌ها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی خواهد شد. پی‌نوشت‌ها: 1. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 252 2. بقره (2)، آیه 168 @pasokhsara
پرسش: علت بی‌نمازی نوجوانان امروزی را چه می‌دانید؟ پاسخ: متأسفانه بی‌اهمیت بودن نسبت به نماز در بین نوجوانان ریشه در علل و عوامل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی دارد و گویا همه این شرایط دست‌به‌دست هم می‌دهند تا نوجوان ما را از نمازخواندن دور کنند؛ لذا بر همه والدین و مربیان و معلمان لازم و واجب است در احیای این فریضه اثرگذار الهی در بین نوجوانان کوشا باشند. برای روشن شدن موضوع توجه شمارا به چند نکته معطوف می‌داریم: 1. تلاش در جهت آگاهی دادن به نوجوانان و تبیین اهمیت و اسرار نماز و تأثیر آن در زندگی می‌تواند زمینه‌ساز گرایش نوجوانان به نماز باشد. وقتی فرزندان ما اهمیت یک موضوع را دریابند نسبت به آن اقدام خواهند نمود. برای حرکت در این راستا هم والدین باید اطلاعات دینی خود را بالا ببرند و هم مربیان و معلمان توانایی لازم در جهت پاسخگویی به سؤالات مذهبی نوجوانان را داشته باشند. 2. در اثر تبلیغات سوء در سال‌های گذشته، افراد مؤمن و مذهبی افرادی خشن و بداخلاق معرفی‌شده‌اند و همین عامل منجر به طرد فرزندان ما از امور مذهبی شده است؛ لذا باید با عطوفت و مهربانی بسیار، تصویر ذهنی فرزندانمان را نسبت به این مسئله تغییر دهیم. 3. مطابقت بین گفتار و رفتار امری است که امروزه کمتر شاهدش هستیم. در رابطه با تشویق نوجوانان به نماز نیز گاهی معلمان و مربیان و والدین، فرزندان را به نماز دعوت می‌نمایند اما عملاً خود در این زمینه کوتاهی می‌کنند. 4. یکی دیگر از دلایل مهم بی‌اهمیتی نسبت به نماز، بی‌اعتنایی و بی‌حرمتی نسبت به کودکان و نوجوانان در اماکن مذهبی است که این برخورد از ناحیه برخی متعصبان دینی می‌تواند عامل دوری نوجوان نسبت به عبادات شود. 5. الگو گیری ازجمله نیازهای یک نوجوان است که حضور والدین نمازخوان در خانه می‌تواند این نیاز را برطرف نماید اما همین نیاز در جامعه نیز باید با معرفی الگوهای دینی به نوجوان پاسخ داده شود. 6. ذکر این نکته در اینجا نیز ضروری به نظر می‌رسد که خانواده نسبت به معاشرت و رفت‌وآمد با دوستان و افراد فامیل دقت نظر ویژه‌ای داشته باشند تا از تأثیرات نامطلوب در امان بمانند. 7. رفتارهای نادرست و همراه با خشونت برخی از والدین نیز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشکل باشد. 8. در فرهنگ اسلامی بین مصرف مال حرام و شبهه‌ناک و عدم گرایش به معنویات ارتباط وجود دارد. به همین دلیل یکی دیگر از عوامل مهم در بی‌رغبتی نوجوان نسبت به نماز را باید در کیفیت رزق و خوراک آن‌ها جستجو کرد. پدری که نسبت به منبع درآمد خویش بی‌تفاوت است و مرز حلال و حرام را رعایت نمی‌کند و با مال حرام شکم فرزندان خویش را سیر می‌نماید نباید توقع مصون ماندن فرزند خویش را داشته باشد. @pasokhsara
سلام علیکم ضمن خوش آمد گویی محضر همه ی فرهیختگان عزیز . لطفا بنر کانال و کارشناسان را در گروه ها و کانال هایی که فعالان فرهنگی آموزش و پرورش و معلمان عزیز حضور دارند، نشر دهید. ممنونم
پرسش: با دوستان بی‌حجاب خود چه برخوردی داشته باشیم؟ پاسخ: براي فراهم شدن زمينه‌هاي تأثير امر به معروف و نهي از منکر لازم است که از نظر رفتار، طرف مقابل احساس کند که از سر دلسوزي و خيرخواهي امرونهي شده است. از سیره و روش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین استفاده می‌شود که تذکر به دیگران، باید از روی دلسوزی و با بیان زیبا و نرم و محترمانه باشد تا بتواند تاثیر بگذارد. بر شما لازم است ضمن احترام به آنها و با رعایت صمیمیت و همچنین با درک درست از شرایط و ویژگی‌های روحی، اخلاقی و تربیتی دوستان خود، آنها را راهنمایی کنید. قصد خود را خالص نموده و تنها برای رضای خدا اقدام کنید و عمل خود را از هرگونه برتری جویی پاک گردانید. در حضور جمع و دیگران آنها را موعظه نکنید و تذکر دادن در رابطه با حجاب را به جمع‌های دوستانه و خصوصی موکول کنید. کاملاً مراقب باشید که در این جریان آبروی آنها حفظ و هیچ گونه حرمتی از آنها شکسته نشود. فراموش نکنید که مهم‌تر از امر به معروف و نهی از منکر، داشتن ادب امر و نهی است. در واقع بر شما لازم است ابتدائا با ادبیات صحیح امر و نهی آشنا شوید و سپس به این امر اقدام کنید. معروف بودن شیوه‌ها، بخش مهمی در امر به معروف است. لذا با هر شیوه و با هر ادبیاتی نمی توان دیگران را امر و نهی نمود. زمان‌شناس، مکان‌شناس و مخاطب‌شناس خوبی باشیم. برای هرکس در هر جا و هر زمان نمی‌توان از شیوه‌ای مشابه بهره برد؛ اینجاست که به کیاست مومن نیازمندیم چرا که مومن باید با ظرافت خاص و بررسی شرایط وارد عمل شود؛ بنابراین باید از اقدامات عجولانه و آنی و دفعی و بی برنامه پرهیز نمود. نگاهمان را نسبت به بدحجابی تغییر دهیم.بین شخص و عملش تفاوت قائل شده و تنها همان رفتارش را تقبیح نمائیم نه شخصیتش را. به این باور برسیم که شخص کم حجاب ممکن است تنها در حجابش مشکل داشته باشد اما در عین حال خود ما ممکن است در ابعاد گوناگون زندگی دارای مشکل باشیم. قرار نیست خودمان را برتر بدانیم تا زمانی که این دیدگاه را دارید نمی توانید موفق شوید. قصدتان کینه و انتقام نباشد بلکه تنها رضایت خداوند و اصلاح جامعه را مد نظر بگیرید. گناه شخص را بیشتر ازآنچه هست جلوه ندهید و عیبش را بزرگتر از واقعیت نشان ندهید. نقاط قوتش را پررنگ نموده وکم‌حجابی او و امر و نهی خود را در بوق و کرنا نکنید و مخفیانه او را راهنمایی کنید. و در نهایت طبق ظرفیت و با ظرافت عمل کنید. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵سوال: گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند. چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓ ❌پاسخ: باسلام و عرض ادب. درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند. دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد. یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است. همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است. دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵سوال: گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند. چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓ ❌پاسخ: باسلام و عرض ادب. درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند. دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد. یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است. همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است. دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است. @pasokhsara
🔵سلام استاد عرض ادب ⭕️سوال: کتک زدن دانش‌آموز شلوغ چه حکمی داره؟ ❌پاسخ : سلام علیکم تنبیه بدنی فقط توسط ولی دانش آموز یا کسی که از طرف او اذن دارد امکان دارد البته مشروط به اینکه موجب دیه نشود. @pasokhsara
پرسش: آیا بدحجابی گناه حق‌الناس را بر گردن انسان می‌اندازد؟ و آیا برای جبران باید از آن‌هایی که ما را بدحجاب دیده‌اند طلب حلالیت کرد؟ پاسخ: در بدحجابی هر سه نوع حق (حق‌الله، حق النفس و حق‌الناس) تضییع می‌شود. منتها هرکدام در مرتبه و درجهٔ خاص خود. البته در اینجا برداشت در رابطه با حق بودن به دو گونه است که لازم است بین این دو نوع برداشت تفکیک قائل شده تا دچار اشتباه نشویم. یکی این‌که حجاب زن را حق خودش، پدرش، همسر یا برادر یا خانواده‌اش تلقی کنیم و با رضایت آن‌ها نسبت به بی‌حجابی بگوییم حجاب حق آن‌هاست آن‌ها تمایل داشته‌اند از حق خود بگذرند! این نوع برداشت از حق بودن طبیعتاً برداشت صحیحی نیست. اما اگر منظور از حق‌الناس تضییع حقوق افرادی است که در برابر شخص بی‌حجاب دچار گناه می‌شوند این تبیین در رابطه با این موضوع صحیح است و حجاب نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود. نکتهٔ دیگر اینکه در رابطه با حق‌الناس دو نوع حق تعریف می‌شود: یکی حقوق مادی و دیگری معنوی. در رابطه با بدحجابی لازم است بگوییم که این نوع تضییع حق از انواع حقوق معنوی است لذا برای ادای این حق بعد از توبه و تصمیم بر ترک گناه لازم است برای خود و برای آنان که واسطهٔ گناهشان بودیم استغفار نموده و طلب مغفرت کنیم و در حقشان دعا نماییم. البته باید بین دو مسئلهٔ حق‌الناس فقهی و شراکت در گناه تفاوت قائل شویم. منظور از حق‌الناس بودن بدحجابی حق‌الناس فقهی نیست بدین شکل که اگر کسی با بی‌حجابی خود موجبات انحراف دیگری را فراهم نمود یا با بی‌حجابی خود برای خانواده و همسر و فرزندان آن شخص مشکل ایجاد کرد ملزم به کسب رضایت این افراد باشد؛ بلکه منظور ما از حق‌الناس بودن حجاب در اینجا همان شراکت در گناه است چراکه شخص بی‌حجاب چون واسطهٔ گناه می‌شود و باعث تحریک افراد به سمت گناه، درنتیجه در گناه آن‌ها شریک است و موجبات عذاب خویش را فراهم نموده است. اگر ما بدحجابی را حق‌الناس تلقی کرده و خود را ملزم به ادای این حق معنوی (به‌صورت استغفار و دعا و طلب مغفرت و...) می‌کنیم درواقع از نگاه اخلاقی قائل به این امر می‌شویم چراکه گناه کردن تأثیر نامطلوب بر قلب انسان دارد و برای رفع کدورت گناه از دل، به کوچک‌ترین امور نیز توجه ویژه می‌شود؛ اما از جهت فقهی اگر بخواهیم به این قضیه نظر کنیم حق‌الناسی بر عهدهٔ ما به این معنا که ملزم به ادایش باشیم نیست. لازم است بدانیم تنها عاملان گناه، گناهکار نیستند، بلکه تمام کسانی که با استفاده کردن از وسائل مختلف تبلیغاتی و یا آماده ساختن زمینه‌ها و حتی گفتن یک کلمه کوچک تشویق‌آمیز و یا حتی نوع پوشش خود عاملان گناه را به کار خود ترغیب کنند در آن سهیم‌اند. @pasokhsara
💠 روز 💠 💎 نتیجه ترک نماز 🔻پيامبر اکرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم): مَنْ تَرَكَ صَلاتَهُ حَتّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ، فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ، ثُمَّ قالَ: بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاةِ. ➖ كسـى كه نماز را بدون عذر بجا نياورد تا وقتش بگذرد، اعمـالش از بـين مى‌رود، سـپس فرمود: فاصـله بين بنده و كفر، ترك نماز است. 📚 بحارالأنوار، ج ۸۲، ص ۲۰۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا