هدایت شده از Z محمدی
سلام
آیا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
گرگ ومیش کنار هم زندگی میکنن وبا هم دوست میشوند ؟
این عقلانی نیست .
♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️
🟢 پرسش :
آیا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
گرگ ومیش کنار هم زندگی میکنن وبا هم دوست میشوند ؟
این عقلانی نیست .
✍️ پاسخ :
در روایتی بیان شده است: حیوانات وحشی، امنیت مییابند، تا حدی که همانند چهارپایان اهلی در راههای زمین به گردش در آمده و به چرا مشغول میشوند.(۱)
🦁در روایتی دیگر این وضعیت بدین صورت تشریح شده است:
«نام او نام پیامبر (ص) است. به عدالت، امر کرده و خود بدان عمل میکند … گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا میپردازند و ساکنان آسمان و پرنده در هوا و ماهیهای دریا از او راضی و خشنود) هستند.(۲).
🐏ابنعباس یکی از ویژگیهای عصر ظهور را چنین بر می شمارد: «گرگ، میش، گاو، شیر، انسان و مار از جان خود ایمن باشند».(۳)
🦋امام صادق(ع) با تشریح برکات آسمان و زمین در این دوره میفرمایند: «همه ی وحوش و درندگان، در امنیت کامل خواهند بود».
🕸️بنابراین، همانگونه که پیامبراکرم(ص) فرمودند، در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) مردم در رفاه و چهارپایان در آسایش خواهند بود.(۴)
🏵️در روایت دیگری از پیامبراکرم(ص) که گویای اوج حفظ حقوق محیط زیست در آن عصر است، آمده: « … نامش نام من است، موقع ظهور او، پرندگان در آشیانههاشان و ماهیان در دریاها با کمال آزادی و دور از هرگونه ترس تولید نسل میکنند …»(۵)
🌱در آن زمان کودکان با مارها و عقربها بازی میکنند و آسیبی به آنها نمیرسد.(۶)
هم چنین حیوانات وحشی و چارپایان، در کمال صلح و مسالمت با یکدیگر به سر میبرند. (۷)
در کلام قدسی آمده است: «درآن زمان، امنیت و آسایش را در روی زمین حکم فرما میکنم. چیزی به چیزی صدمه نمیزند و چیزی از چیزی نمیهراسد. حشرات و حیوانات به مردمان و یکدیگر آسیب نمیرسانند.»(۸)
💢امنیت در دولت کریمه تا جایی است که امیر مومنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «قائم ما که ظهور کند … جانوران وحشی و اهلی صلح و سازش کنند تا آنجا که یک زن از عراق تا شام پیاده می رود … و هیچ حیوان وحشی به او حمله نمی کند و او نیز از آن نمی ترسد.»(۹)
🔔 اما این روایات در واقع استعاره است از انسان های شرور و غیر شرور.
یعنی اینکه انسانها در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی میکنند. بدون اینکه به یکدیگر آسیب برسانند. وگرنه ذات حیوان تغییر نخواهد کرد. حیوان گوشت خوار، گیاه خوار نمیشود. در اینجا فقط اشاره به دنیایی با بیرون ریزی تمام نعمات دارد و صلح و صفای حاکم بر دنیا، با از بین رفتن ناملایمات بین انسانها.
هر چند حیوانات هم در تامین نیاز خود زیاده روی نمی کنند. مثلا گرگ به قدر نیاز بدنش شکار میکند و مثل حالا به دریدن بی مورد رو نمی آورد.
📚 منابع :
بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۱۶.
بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۱۹.
حلیه الابرار، ج۲، ص۶۲۰؛ غایه المرام، ص۶۹۷
بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۶.
همان ، ص۳۰۴.
مقدسی شافعی، ۱۳۹۹: ص۱۵۹
مجلسی، ۱۴۰۴: ج۵۱، ص۹۵
سید بن طاووس، ۱۳۸۶: ص۳۴
محمد باقر مجلسی،بحار الانوار، ج۱۳، ص ١٨٢
#اعتقادی
#مهدویت
#ظهور_امام_زمان
#حوادث_حیوانات_صلح
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱
♻️ پرسش :مثبت اندیشی ازنگاه معصومین یعنی چجوری؟؟ 🤔
✍️ پاسخ : این یک واقعیت است که هر انسانی در زندگی خود با مشکلات و سختیهایی روبرو خواهد شد. قرآن کریم میفرماید: «لقد خلقنا الانسان فی کبد»[1] ما انسان را در سختی آفریدیم.
🌻دین ما فلسفه مشکلات و سختی ها را آزمایش انسان و رشد و شکوفایی او بیان میکند. چنانچه امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند:
🌱«فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال»[2] در دگرگونی احوال، گوهر مردان دانسته میشود.
🕸️از طرفی تجربه ثابت کرده که هیچ مشکلی نیست که راه حلی برای رفع آن وجود نداشته باشد. برای بشر، بنبستی برای حل مشکلات وجود ندارد. اما متأسفانه هجوم مشکلات و سختیها بر انسان، گاهی سبب میشود که برخی، مسیر حل مشکل را گم کرده و دچار یاس و ناامیدی شوند. اینجاست که نوع نگاه به مسئله تغییر میکند و هرچه مشکل را در ذهن خود بزرگتر جلوه داده و توان خود را اندک شمارد، نیروی کمتری برای مواجهه با مشکل برایش باقی خواهد ماند.
💢مثبت اندیشی 💢
مثبت اندیشی، نحوهای تفکر کردن است که فرد عادتاً به دنبال کسب بهترین نتیجه از بدترین شرایط است. یعنی، فرد موارد منفی را مورد توجه قرار نداده بلکه با آنها مقابله میکند. درحالیکه هنوز بیش از چند دهه از پرداختن روانشناسان به مسئله مثبت اندیشی و بیان اهمیت آن نگذشته است، دین اسلام پیش از 1400 سال گذشته نسبت به آن تشویق نموده و آثار آنرا بیان میکند.
🌸 نکات مهم در مورد منفیبافی👇
1- منفیبافی و ترس از انجام کار: منفیبافی سبب میشود تا انسان از انجام عمل خودداری کند و چهبسا اگر این رویه ادامه پیدا کند، شخص از انجام آن کار واهمه پیدا کند. اسلام، انسان را از بزرگنمایی مشکلات نهی میکند و توصیه میکند تا به مبارزه با مشکل بپردازد. چنانچه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «اذا هبت امرا فقع فیه فان شدة توقیه اعظم مما تخاف منه»[3]هرگاه از کاری ترسیدی، خود را به کام آن بینداز. زیرا ترس شدید از آن کار، دشوارتر و زیانبارتر از اقدام به آن کار است.
2- منفیبافی و خودداری از ادامه کار: امیرالمؤمنین(ع) در تشویق به پایان رساندن کارها فرمودند: «العمل العمل ثم النهایة النهایة و الاستقامة الاستقامة ثم الصبر الصبر»[4] به کار برخیزید به کار برخیزید، پس به پایان رسانید به پایان رسانید و پایدار مانید و پایدار مانید. در حدیثی حتی بدبینی بهعنوان شرک به خدا بیان گردیده است[5].
3- منفیبافی در مورد گذشته و یا عاقبت کار:
در شعری مشهوری که به امیرالمؤمنین (ع) نسبت میدهند آمده است :
«ما فات مضی و ما سیاتیک فاین
قم فاغتنم فرصة بین العدمین»[6]
آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه در آینده خواهد آمد، کجاست؟ برخیز و فرصت میان دو نیستی را دریاب!
🌻روانشناسان افراد را تشویق به زندگی کردن در زمان حال میکنند. زیرا اگر انسان نگاهش مدام به گذشته باشد، دچار تأسف و افسردگی میشود و اگر نگاه مدام به آینده باشد، دچار اضطراب و تنش خواهد شد.
✅مهم ⬅️نگاه مثبت به رویدادها در سیره معصومین(ع) بهوفور یافت میشود.
نقلشده که حضرت عیسی(ع) و حواریون از مردار سگی میگذشتند. حواریون گفتند: «چقدر بوی این مردار بد است!» حضرت عیسی فرمودند: «چه قدر دندانهای او سفید است»[7]
میدانیم که انتخاب نام فرزند، اثر بسزایی در تربیت و اخلاق او خواهد داشت و از طرفی نیز بیانگر نگاه و روش نام گزارنده به مسائل اجتماعی است. در سیره پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان اسامی بد و ناپسندی که برای افراد انتخابشده بود، تغییر میدادند[8].
حضرت وقتی نام نیکویی میشنیدند، چهرهشان خندان میشد و هنگامیکه اسمی را میشنیدند که بد بود، با چهره کاملا نشان میدادند. نقل شده که حضرت قصد داشتند شیر بدوشند، از افراد حاضر پرسیدند: چه کسی این را میدوشد؟ شخصی گفت من. فرمود: نامت چیست؟ عرض کرد: مره. فرمود بنشین. دیگری اعلام کرد. حضرت نامش را پرسیدند. گفت: حرب. فرمود بنشیند. نفر سوم اعلام آمادگی کرد. حضرت نامش را پرسید. گفت: یعیش. حضرت به او فرمود: بدوش
( ادامه در پست بعد🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل🔻🔻🔺🔺)
حضرت روی نامگذاریهای دیگر نیز حساس بودند. چنانکه زمینی را که عفره(غیرقابل کشت) نامیده میشد، خضره نامیدند.
شِعبی را که به آن شعب الضلاله (شعب گمراهی) میگفتند شعب الهدی(شعب هدایت) نامیدند.
🌱در ماجرای نامه نوشتن حضرت به خسروپرویز آمده که پیامبر(ص) با نامهای او را دعوت به اسلام نمود. اما او نامه را پاره کرده و در جواب نامه مشتی خاک فرستاد. حضرت همین عمل را به فال نیک گرفتند و فرمودند: «بهزودی مسلمانان خاک او را مالک میشوند»[9]
🌹تشویق به مثبت اندیشی 🌹
1️⃣ به هدف نیکو رسیدن: پیامبر اکرم(ص) اصحاب خود را به مثبت اندیشی تشویق مینمودند و در مورد اثر آن میفرمودند: «تفاءلوا بالخیر تجدوه» همواره فال نیکو بزنید تا آن را بیابید.
2️⃣ پیروزی: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «تفال بالخیر تنجح»[10] فال نیکو بزن تا پیروز و کامیاب شوی.
3️⃣ سلامتی: پیامبر(ص) به عیادت مردی از انصار رفتند. مرد از تب به خود میپیچید. حضرت فرمودند: «طهور من رب غفور» این تب سبب پاکی توست از طرف پروردگار آمرزنده. اما مرد گفت: این تب مرا خواهد کشت. حضرت که تفأل بد او را دیدند ناراحت شدند و فرمودند: همانکه خود او گفت خواهد شد. پس از چندی، مرد در آن مرض از دنیا رفت[11].
⬅️حدود مثبت اندیشی👇👇
آنچه مسلم است این است که برای مثبت اندیشی نباید حد و حدودی قائل شد. زیرا دید مثبت به مسائل و رویدادها باید جزئی از شخصیت فرد قرار بگیرد تا جائیکه حتی در اوج مشکلات نیز اثرات مثبت را مدنظر قرار دهد.
🔻رفتار بزرگان دین ما میتواند بهعنوان الگویی سرآمد برای ما قرار بگیرد. بهعنوانمثال، حضرت زینب کبری(س) پس از واقعه عاشورا، وقتی از ایشان سؤال میشود: «دیدی خداوند با برادر تو چه کرد؟» میفرماید: «ما رایت الا جمیلا» جز زیبایی چیز دیگری ندیدم.
خود حضرت اباعبدالله(ع) در شب عاشورا درحالیکه در محاصره هزاران نفر قرار گرفته بودند که هر کدام بنا بر فرمایش امام سجاد(ع) «کل یتقرب الی الله بدمه» هرکدام با کشتن حضرت میخواستند به خدا نزدیک شوند. در آن شرایط دشوار، خطبهای را ایراد کردند و در آن، ابتدا نسبت به پنج نعمت الهی متذکر شده و آنها را شکر نمودند: «اللهم انی احمدک علی ان اکرمتنا بالنبوة و علمتنا القرآن و فقهتنا الدین و جعلت لنا اسماعا و ابصارا و لم نجعلنا من المشرکین»[12]
🌱بارخدایا، من تو را ستایش میکنم که ما را بهواسطه نیوت گرامی داشتی و به ما قرآن آموختی و در دین ما را فقیه و دانا قرار داده و ما را از جمله مشرکین قرار ندادی. این نشان دهنده نگاه مثبت حضرت به وقایع در اوج سختیها میباشد.
💢نگاه مثبت به زندگی، سبب سلامت روح و جسم فرد و تلاش مضاعف او در راستای نیل به اهداف خواهد بود. دین مبین اسلام جهت رشد و تعالی بشر، دستور به نهادینه شدن این بینش در زندگی داده و این اصل در سیره معصومین(ع) جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است.
📚 منابع :
[1] علق/4.
[2] کلینی، اصول کافی، ج8، ص23.
[3] سیدرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، ص501.
[4] سیدرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، ص252.
[5] ابن اثیر، نهایه، ج3، ص152.
[6] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج75، ص238.
[7] فصلنامه مشاور مدرسه، دوره یکم، شماره4، تابستان 1385، ص29.
[8] اسد الغابه، ج2، ص320
[9] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج20، ص381.
[10] عبدالواحدبن محمد تمیمی، غررالحکم، ص316.
[11] نعمان بن محمد مغربی، دعائم الاسلام، ج1، ص317.
[12] لوط بن یحیی ابومخنف کوفی، وقعه الطف، ص197.
#اخلاقی
#مشاوره
#مثبت_اندیشی
#دین_اسلام
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
💢🌱💢🌱💢🌱💢🌱💢
🟢 پرسش :
⬅️علامه_طباطبائى از بزرگترين روحانيون تاريخ تشيع:
بيهوده منتظر مهدى در اين دنيا نباشيد،
مهدى در اين دنيا ظهور نميكند!
❕داستان امام موهوم شيعيان روز به روز ابعاد مضحك ترى به خود ميگيرد
علامه_حيدرى با استناد به نظر علامه طباطبايى ميگويد مهدى موهوم در يك بعد ديگر ظهور ميكند و نه در بعدى كه ما در آن هستيم!
حالا كم كم ميتوان بيشتر متوجه شد كه افسانه مهدى دست خود ملاها را نيز در حنا كرده است...⁉️❓‼️
✍️ پاسخ :
💢مساله ظهور امام مهدی علیه السلام ، از فرزندان پیامبر گرامی در همین نشئه و دنیا ، ضروری اسلام بوده و همه علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی به آن معتقدند .
✅نقل مشهور شیعه از پیامبر گرامی است که فرمود ؛
« اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا مردی از اهل بیتم قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند ، چنان که از ظلم و جور پر شده است »
📚بحار الانوار ج51 ص74
🔸این نقل مشهور را ، علمای اهل سنت هم در کتب خود ذکر کرده اند ، چنان که از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است »
📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135
💢در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است »
📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264
🔸علامه طباطبایی نیز معتقد به ظهور مهدی علیه السلام در همین دنیا بوده است ، نسبتی که آقای کمال_حیدری به علامه طباطبایی می دهد ، دروغی بیش نیست که طبیعتا از فردی چون کمال حیدری که مطرود حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید است ، چنین دروغ هایی غیر_عادی نیست ؛
🔸علامه طباطبایی در کتاب « شیعه در اسلام » چنین دلیل عقلی و نقلی بر ظهور امام مهدی علیه السلام در همین دنیا می آورد :
« غیبت کبری ( امام مهدی ) که از سال 329 شروع کرده و تا وقتی که خدا بخواهد ادامه خواهد یافت ، پیامبر اکرم در حدیث متفق علیه می فرمایند : « اگر نمانده باشد از دنیا مگر یک روز ، خدا آن روز را دراز می کند تا مهدی از فرزندان من ظهور نموده ، دنیا را پر از عدل و داد کند چنان که از ظلم و جور پر شده باشد .
✅ در بحث نبوت و امامت اشاره كرديم كه به موجب قانون هدايت عمومى كه درهمه انواع آفرينش جارى است، نوع انسان به حكم ضرورت با نيرويى (نيروى وحى و نبوت) مجهز است كه او را به سوى كمال انسانيت و سعادت نوعى راهنمايى مى كند و بديهى است كه اگر اين كمال و سعادت براى انسان كه زندگى اش زندگى اجتماعى است، امكان وقوع نداشته باشد اصل تجهيز لغو و باطل خواهد بود و لغو در آفرينش وجود ندارد.
🔸 با بيانى ديگر بشر از روزى كه در بسيط زمين سكنى ورزيده پيوسته در آرزوى يك زندگى اجتماعى مقرون به سعادت (به تمام معنا) مى باشد و به اميد رسيدن چنين روزى قدم بر مى دارد و اگر اين خواسته تحقق خارجى نداشت هرگز چنين آرزو و اميدى در نهاد وى نقش نمى بست چنانكه اگر غذايى نبود گرسنگى نبود و اگر آبى نبود تشنگى تحقق نمى گرفت و اگر تناسلى نبود تمايل جنسى تصور نداشت.
💢از اين روى به حكم ضرورت (جبر) آينده جهان روزى را در برخواهد داشت كه در آن روز جامعه_بشرى پر از عدل و داد شده و با صلح و صفا هم زيستى نمايد و افراد انسانى غرق فضيلت و كمال شوند.
✅و البته استقرار چنين وضعى به دست خود انسان خواهد بود و رهبر چنين جامعه اى منجى جهان بشرى و به لسان روايات مهدى خواهد بود.
🌸در اديان و مذاهب گوناگون كه در جهان حكومت مى كنند، مانند وثنويت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام، از كسى كه نجات دهنده بشريت است، سخن به ميان آمده و عموماً ظهور او را نويد داده اند؛ اگر چه در تطبيق اختلاف دارند و حديث متفق عليه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله: «المهدى من ولدى»؛- مهدى معهود از فرزندان من «از نسل من» مىباشد. اشاره به همين معناست.
✅علاوه بر احاديث بى شمارى كه از طريق عامه و خاصه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهل بيت عليهم السلام در ظهور مهدى عليه السلام و اينكه از نسل پيغمبر مى باشد و با ظهور خود جامعه بشرى را به كمال واقعى خواهد رسانيد و حيات معنوى خواهد بخشيد .
💢روايات بى شمار ديگرى وارد است كه مهدى فرزند بلافاصله امام حسن عسكرى (امام يازدهم) مى باشد و پس از تولد و غيبت طولانى ظهور كرده جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد چنانكه با ظلم و جور پر شده باشد.
📚شیعه در اسلام ص 194
( ادامه در پست بعدی🔺🔺🔻🔻)