🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴
🔴 پرسش : در رابطه با سند دعای عرفه -که پسران غالب اسدی راوی آن هستند- آیا روایت این دو کفایت از اعتبار آن می کند؟
آیا امامان بعد از امام حسین ـ علیه السلام ـ این دعا را تأیید کرده اند؟ آیا خدشه ای در سند این دعا وارد نیست؟
✍️ پاسخ 👇👇👇
قبل از بیان پاسخ، لازم است به سند آن اشاره ای داشته باشیم.
پسران غالب اسدی کیستند؟ آن چه در کتاب های رجالی آمده است، پسران غالب بن بشر اسدی که ابن اثیر او را از صحابه دانسته است [1]
🎗️ بشر و بشیر می باشند که دعای عرفه را از امام حسین ـ علیه السلام ـ نقل کرده اند.
بشر بن غالب الاسدی الکوفی کیست؟👇
در کتاب های رجالی نام او آمده است. برخی در مورد او چیزی نگفته اند و عدّه ای او را مجهول دانسته اند. در تنقیح المقال آمده است که: شیخ (ره) او را از اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ و امام سجاد ـ علیه السلام ـ دانسته و به دنبال آن آورده: ظاهر این است که بشر بن غالب الاسدی الکوفی امامی است اما حال او مجهول است.[2]
✔️در اصول کافی هم از او روایت نقل شده است. برخی او را از اصحاب امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ و اصحاب امام حسین (ع) و امام سجاد(ع) دانسته است[3]
و در مورد وثاقت یا عدم وثاقت او ساکت مانده است.🤔
💮بشیر بن غالب الاسدی الکوفی کیست؟ در مورد شخصیت وی هم کتاب های رجالی به طور صریح و محکم سخن نگفته اند.
در موسوعه رجالیه آمده است: بشیر مشترک است بین رجال حدیث؛ ولی هیچ کدام توثیق نشده اند. هم چنین آمده است: از او روایتی از امام حسین ـ علیه السلام ـ گزارش شده است که در کتاب کافی روایت را نقل کرده است. او کسی است که دعای عرفه را از امام حسین ـ علیه السلام ـ روایت کرده است.[4]
در جای دیگر آمده: بشیر بن غالب الاسدی الکوفی مجهولٌ.[5]
عده ای از رجالیون در مورد وثاقت یا عدم وثاقت او سکوت کرده اند و یا نام او را ذکر نکرده اند.
اما دلالت شناسی: علّامه محمد تقی جعفری در مقدمه ی تفسیر دعای بلند عرفه آورده است: مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده است: بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل کرده اند که: در آخرین ساعات روز عرفه در عرفات در خدمت امام حسین ـ علیه السلام ـ بودیم که آن حضرت با جمعی از خاندان و فرزندان و شیعیان از چادر بیرون آمدند و با نهایت خضوع و خشوع در طرف چپ کوه (جبل الرحمة) ایستاد و روی مبارک را به طرف کعبه گردانیده و دست را مقابل رو برداشتند و این دعای بلند عرفه را خواندند. اگر چه بعضی از محدثین بزرگوار، یقین به سنداین نیایش ندارند، ولی طبق اصل معروف: «دلالته تغنی عن السند» در این جا جاری است.
🚩گاهی مفهوم و دلالت و محتوای حدیث به قدری با عظمت و مطابق اصول است که از سند بی نیاز و احتیاجی به آن وجود ندارد. بدیهی است که نظیر مضامین این نیایش در عالی ترین درجه ی حکمت و عرفان اسلامی را جز انبیای عظام و ائمه معصومین(ع) نمی توانند بیان نمایند.[6]
بیشتر دعاهای موجود، از باب بی نظیر بودن در مضامین و معنا مورد وثوق قرار می گیرند.
☢️استاد جوادی آملی در درس خارج فقه، منشور و بخشنامه ای را که از امام صادق روایت شده، نقل کرده که دستورالعمل بلند اخلاقی را برای کارگزاران نظام اسلامی بیان می کند که بسیار جالب توجه و از مضامین و معنای بلندی برخوردار است.[7]
🔺ولی از نظر سند، حدیث مرسله است. استاد فرمود: اشکالی ندارد که از مضامین و معنای بلند آن در عرصه های اجتماعی و اخلاقی استفاده ببریم[8]
و طبق اصل «دلالته تغنی عن السند» (محتوای بلند حدیث ما را از بررسی سند بی نیاز می کند) از آن بهره ببریم.
☢️احادیث شریف نبوی(ص)، نهج البلاغه شریف، صحیفه سجادیه و بسیاری از دعاها چنین سرنوشتی دارند و طبق این اصل «دلالت» مورد پذیرش قرار می گیرند. بلی در مسائل فقهی و بیان حکم شرعی اثبات سند و سندشناسی بسیار مهم است. تازه در مسائل فقهی هم گاهی روایات مرسله و غیر معتبر مؤید روایات دیگر قرار می گیرند و از این حیث مورد استناد و استفاده قرار می گیرد. مبناها هم در این راستا مؤثر می باشد و نسبت به هم فرق می کنند.
ادامه در پست بعدی (🔺🔺🔻🔻)
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇👇
💮 آنچه در پایان قابل بیان است این است که درست است که برخی از محدثین بزرگوار و رجالیون یقین بر سند این نیایش ندارند و بر راوی آن اشکال می کنند ولی دلالت آن طوری است که بوی عصمت می دهد و یک مضمون و دلالت بی نظیر این گونه، آن هم در قالب نیایش جز در توان معصوم (ع) و انبیاء عظام نمی باشد و وقتی دلالت یک متنی این قدر محکم و قوی و بلند باشد هم مورد تأیید سایر معصومین(ع) قرار می گیرد و هم عقل برهانی آن را به معصوم ـ علیه السلام ـ مستند می کند و به معصوم(ع) نسبت می دهد.
اگر طبق اخبار عرض،[9] متن دعای عرفه بر قرآن شریف هم عرضه شود، یقیناً با روح قرآن همخوانی دارد و هماهنگ است و مورد تأیید قرآن شریف می باشد. بنا براین ولو این که طبق متنی از معصوم (ع) در باره تأیید دعای عرفه در دست نباشد و ما نیافته باشیم که دعای عرفه تأیید سایر ائمه قرار گرفته ولی طبق قاعدة اخبار عرض، عقل برهانی و اصل «دلالته تغنی عن السند» این دعا هم به طور مستقیم و غیر مستقیم ان شاءالله مورد تأیید ائمه معصومین(ع) است و ضعف سندی آن موجب خدشه در دلالت آن نمی گردد و می توان از مضامین آن بهره های بزرگ برد.
🎗️گذشته از همه انتساب این دعا به امام حسین ـ علیه السلام ـ دارای شهرت هم هست. ممکن هم است سند یک حدیث یا متن در دست باشد ولی متن آن اضطراب داشته و با روح قرآن سازگار نباشد و مردود شمرده شود. لیکن مضامین دعای عرفه با روح قرآن و روایات ناسازگار به نظر نمی رسد.
📚 منابع :
[1]. مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج2، ص365
[2]. همان، ج1، ص174
[3]. خویی، سیّد ابوالقاسم، معجم الرجال الحدیث، ج3، ص320
[4]. ترابی، علی اکبر، الموسوعة الرجالیه المیسرة، ص62
[5]. جواهری، محمد، المفید من معجم الرجال الحدیث، ص86ـ88
[6]. جعفری، محمد تقی، نیایش امام حسین(ع) صحرای عرفات، ص29
[7]. حر عاملی، وسایل الشیعه، ج12، باب 49 و ج1، ص150ـ155
[8]. جوادی آملی، عبدالله، خارج فقه ـ مکاسب محرمه، تاریخ 10/8/1380
[9]. وسائل الشیعه، جوان 18، باب 9، از ابواب صفات قاضی، ص 89
#اعتقادی
#عرفه
#امام_حسین_علیه_السلام
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاقی
#رعایت
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮
💮🌼💮🌼💮🌼💮🌼💮🌼💮🌼
⛔ پرسش:
راه هاي مبارزه با شيطان چه چیزهایی است؟ 😰😰
در دودلي ها و دو راهي هاي زندگي، چگونه بايد راه درست را انتخاب کنيم که گير شيطان نيفتيم؟😔😔
✍️ پاسخ:
1️⃣ نگهباني و مراقبت: باید شخص خودش را موظف کند که در هر شرایطی رفتارش را کنترل کند، و حتی اگر نیاز هست از کسی کمک بگیرد که به او تذکر بدهد. و هر شب، رفتار روزش را بررسی کند تا مراقبت بر رفتارش اتفاق بیفتد. ( در صورت نیاز تنبیه برای خودش در نظر بگیرد تا بیشتر خودش را کنترل کند.)
2️⃣واکنش مناسب:
در برابر هر وسوسهاي بايد واکنش مناسب صورت گيرد.
پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) ميفرمايد: «دشمنان تو از جن، ابليس و سپاهيان او است. پس اگر نزد تو آمد و گفت: فرزندت مُرد، به خود بگو: زندگان براي مردن آفريده شدهاند. اگر آمد و گفت: مال تو از دست رفت، بگو: ستايش خداي را که ميدهد و ميگيرد و زکات را از من برد. اگر آمد و گفت: مردم به تو ستم ميکنند، ولي تو ستم نميکني بگو: روز قيامت آنان که ستم کردند گرفتارند. اگر آمد و گفت: چه قدر نيکي ميکني، بگو: گناهان من بيش از نيکيهاي من است. اگر آمد و گفت: چه قدر نماز ميگزاري بگو: غفلت من از نمازهايم بيش تر است. اگر آمد و گفت: چه قدر بخشش ميکني، بگو آن قدر که ميگيرم، از آن چه ميبخشم زيادتر است. اگر گفت: چه قدر به تو ستم ميکنند بگو: من بيش تر ستم کردهام. اگر گفت: چه قدر براي خدا کار ميکني، بگو: چه بسيار معصيتها کردهام».(1)
3️⃣استعاذه:
در برابر هجوم وسوسه هاي شيطان، لازم است به پناهگاهي مطمئن پناه ببريد و آن توجه به خدا و ياد او است. قرآن مجيد ميفرمايد: «اگر از شيطان وسوسهاي به تو رسد، به خدا پناه ببر که او شنواي دانا است».(2)
4️⃣ مجهز شدن به تجهيزات:
در برابر تهاجم وسيع شيطان، بايد در ميدان کارزار، همواره مسلح باشيم. برخي از تجهيزات در حديث پيامبر اکرم(ص) مطرح شده است.
☘️ حضرت ميفرمايد: «آيا شما را آگاه کنم بر کاري که اگر انجام داديد، شيطان از شما فاصله ميگيرد، به اندازة فاصله مشرق تا مغرب؟ گفتند: آري. فرمود: روزه صورت شيطان را سياه ميکند . صدقه، کمرش را ميشکند. دوستي براي خدا و کمک براي عمل صالح، پشت او را ميبُرد . استغفار، بند دلش را ميبرد».(3)
📚 منابع :
1. شيخ عباس قمي،سفينة البحار، ج 1، ص 100
2. اعراف ، آيه 200.
3.شيخ عباس قمي، سفينة البحار، ج 2، ص 64
#اخلاقی
#شیطان
#وسوسه
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
💮🌼💮🌼💮🌼💮🌼💮🌼💮🌼
☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
☀️☀️☀️☀️☀️
☀️☀️☀️
🟨 پرسش :"از کوروش کبیر پرسیدند:
چرااااا زنان شما پوشش سر ندارند؟
کوروش فرمود: 💮پوشش بانوی سرزمین من، "پلک های مردان" سرزمینم است ... "💮
✍️ پاسخ :
الف) همانند تمامی شایعات منبعی برای این متن ذکر نشده است! 🤷♀️🤷♀️
اصولا چنین سوال و جوابی به کوروش به دروغ نسبت داده شده است.
ب) بانوان ایرانی چه در دوران باستان و قبل از اسلام و چه بعد از آن حجاب بسیار سختی داشته اند.✔️
از دوران مادها، هخامنشیان و اشکانیان تا به امروز.
🌼 از روی کتیبههای بهجامانده در آثار باستانی (نقشرستم، تختجمشید، نقشرجب و ...)، ظروف، تندیسها و مجسمههای محافظت شده در موزهها میتوان تصاویر حجاب زنان ایرانی را مشاهده کرده
منابع بسیار است اما برای نمونه از هر دوران سندی می آوریم:👇👇👇
1️⃣حجاب در ایران باستان بود، بسیار شدید هم بود:
👤 ویل_دورانت باستان_شناس و تمدن_شناس معروف درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.👌
📚 ویل_دورانت، تاریخ_تمدن، ص 434
2️⃣زنان در ایران باستان روسری به سر میکردن و اجازه نداشتند سرلخت باشند:
👤 ضیاءپور باستان شناس و تاریخدان در کتاب خود «پوشاک باستانی ایرانیان» در مورد حجاب زنان قوم ماد این چنین بیان میکند :👇👇👇👇
اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.
📚 ضیاءپور، پوشاک_باستانی_ایرانیان، ص 51 و 54
3️⃣زنان در زمان هخامنشیان چادر به سر میکردن و دامن های بلند میپوشیدن:
💮زنان در آن دوره چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.
📚 ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص 56
4️⃣چادر به سر کردن زنان تا زمان ساسانیان ادامه داشت و این را از هخامنشیان به ارث برده بودند.
✔️چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.
💮حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.»
📚 جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص 114
علی_سامی، تمدن_ساسانی، ج1، ص 186
#اعتقادی
#کوروش
#حجاب
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
☀️☀️☀️
☀️☀️☀️☀️☀️
☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
💡🕯️💡🕯️💡🕯️💡🕯️💡🕯️💡🕯️
◻️ پرسش :👇👇👇
درکشوری که امام های مرده ثروتمند تر از انسانهای زنده اند؛
و ارزش امامزاده بیشتراز کودکان گرسنه است،فاصله طبقاتی بیدادمیکند
در چنین سرزمینی؛
نه اندیشه ای رشد میکند،نه فقرنابودمیشود.
✍️ پاسخ :👇👇👇
✳️همه ی ما میدونیم که امامان ساده زیست بودند ، اما حرمها زیستگاه امامان نیستند ، بلکه محل تجمع ، عبادت و زیارت مسلمین میباشند و باید آباد و جذاب باشند . با تمام زیبایی و امکانات رفاهی . چنانچه کعبه معظمه یا مساجد که همگی بیت الله خوانده میشوند ، زیستگاه های خداوند متعال نیستند.
1⃣نمیشود سؤال یا شبهه ای را طرح نمود و به پاسخ دهنده نیز تعیین و تکلیف کرد که این را نگو و آن را نگو ... و در نهایت حرفی بزن که تأیید سخن من باشد . ممکن است پاسخ اصلی در همان باشد که سؤال کننده از شنیدن آن فراری است و امتناع دارد.
✅البته که تعمیر ، آبادانی و بازسازی حرم ها اهداف و بار معنوی دارد و البته که با پول شخصی مردم ساخته میشود ، هر چند که برخی را خوش نیاید . اگر کسانی پیدا میشوند که نه تنها اعتقادی ندارند ، بلکه بغض هم دارند و در ضمن بدنیا ، زندگی ، خود و جامعه فقط از جببه اقتصادی نگاه میکنند و در این نگاه نیز هیچ هزینه ای به چشمشان زیاد و زیادی نمی آید بجز ساختن و آباد کردن حرمها یا مساجد ، و خود را در این خصوص قیّم جیب مردم قلمداد میکنند ، دلیل نمیشود که کسی نگوید «دلم میخواهد از درآمد خودم ، صرف آبادانی حرم یا مسجدی بنمایم».
2⃣البته شکی نیست که اعتراض کنندگان و شبهه افکنان در این موضوع ، حتی نگاه اقتصادی نیز ندارند ، وگرنه نه تنها موضع گیری نمیکردند ، بلکه تشویق و حمایت نیز مینمودند . چرا که حرمها سبب گردش و رونق اقتصادی کلان نیز هستند.
3⃣به هیچ وجه مایل نیستیم که نگاهی صرفاً اقتصادی به این موضوع داشته باشیم ، اما برای آنانی که جهان بینی آنها به شکم و سایر نیازهای مادی بشر و لذات بدن محدود است و گمان میکنند که با این بهانه میتوانند احتجاج کنند ، بیان میشود که در هر کشوری جاذبه های معنوی و مادی بسیاری وجود دارد که ضمن بار فرهنگی ، سبب کسب درآمد و رونق اقتصادی نیز میگردند . وگرنه هیچ حکومت و دولت ماده گرا و مردمان شکم پرست نیز کمترین هزینه ای برای ساخت و سازها و انواع تولیدات نمیکردند ، چه رسد برای آبادانی مراکز جذب گردشگر زیارتی یا سیاحتی . و همه پولشان را نان میخریدند و میخوردند تا شکم سیر شود.
4⃣مراکز جذب ، چه زیارتی باشند و چه سیاحتی ، سبب آبادانی و رونق اقتصادی منطقه و کشور میگردند . واتیکان بخاطر وجود مزار سن پیترو که گفته میشود یکی از شاگردان و فرستادگان حواریون (جانشینان حضرت مسیح ع) است آباد شد . در طول قرون میلیارد ها دلار صرف ساخت و ساز آن محل گردیده است . در مقابل وایتکان و ایتالیا را مرکز توجه و جذب مسیحیان نموده و سالانه میلیارد ها دلار درآمد زایی دارد . همچنین است کلیسای نتردام در هلند ، کلیسادی دام در شهر کلن آلمان یا ده ها کلیسا و عبادتگاه دیگر.
⛔️بت پرستان نیز میلیاردها دلار صرف آبادانی بتکده های خود میکنند و همین افرادی که مرتب جوّسازی میگنند که چرا حرم ها ساخته و آباد میشوند،،،
و چرا مردم بجای آن که پولشان را بما بدهند ، هزینه آبادانی حرم ها میکنند و .. اگر امکانی بدست آورند ، به مالزی (که بظاهر اسلامی است ،ولی اغلب جاذبه هایش نمادهای کفر و بت پرستی میباشد) سفر میکنند ، فرزند های خود را برای تحصیل به آنجا میفرستند ، پول خرج میکنند ، عکس و فیلم تهیه شده را با افتخار به دیگران نشان میدهند و اصلاً بفکر اینهمه فقیر و گرسنه نیز نمیافتند . آیا اینهمه آگهی تور مالزی و این همه آژانس مسافرتی ، بخاطر استقبال گسترده برای زیارت مالزی ، آنتالیا ، لندن ، پاریس و ... نیست.❓
❇️یک برج ایفل که سوار شده پاره آهن هایی بیش نیست ، هزینه های کلانی تحمیل میکند که همه از جیب مردم (مالیاتها) میرود . هزینه چراغانی آن در شب کریسمس بمراتب گرانتر از هزینه گنبد طلا و یا ضریح منقش است ؛ اما در عوض در آمد های کلان نیز بر میگرداند و بار فرهنگی و معنوی نیز برای خودشان دارد.
⬅️پاریس با برخورداری از سالانه شش میلیون بازدید کننده برج ایفل و آبادانی هایی که بخاطر آن انجام گرفت (مثل موزه ها ، فروشگاه ها ، هتل ها یا ...) ، همه ساله در صدر شهرهای گردشگری جهان قرار دارد.
ادامه در پست بعدی 👆🔻👇👇
ادامه پست بالا👆🔻👇👇
✅مشهد مقدس فقط در 15 روز تعطیلات عید نوروز حدود 4 تا 5 میلیون زایر دارد . همین تعداد در ایام دیگری چون رجب ، شبهای قدر ، سالروز میلاد و شهادت و ...، به این شهر سفر میکنند . بطور قطع زائران حرمهای امام رضا (ع) در مشهد یا امام حسین و حضرت عباس (ع) در کربلا ، یا امیرالمؤمنین (ع) در نجف و ...،
هر یک سالانه بیش از 50 میلیون نفر است . و تمامی سرمایه گذاری ها در صنعت هوایپمایی ، هتل سازی ، جاده سازیی ، شرکتهای اتوبوس رانی یا راه آهن ،فروش گاه ها ، رستورانها . .. و حتی رونق کار دست فروشها، همه بخاطر همین حرمها و آبادانی آنهاست . اینها همه یعنی جذب درآمد و رونق اقتصادی و البته به اضافه بار معنوی و فرهنگی که اگر اسلامی شد ، به مراتب بیشتر به نفع فقرا تمام میشود.
✅بطور قطع اگر حرم امام رضا (ع) نبود و آباد نمیشد ، چنانچه امروزه از مرو بجز نامی در تاریخ چیزی باقی نمانده ، از مشهد نیز چیزی باقی نمیکاند و هرگز حتی به اندازه قوچان یا سبزوار نیز آباد نمیشد . غیر از این است که آبادانی و رونق اقتصادی مکه ، مدینه ، نجف ، کربلا و... همه بخاطر آبادانی همین حرم های مقدس است .،،
و آیا آبادانی دیگر شهرهای دنیا ، علت دیگری بجز وجود و آبادانی مراکز جذب دارد ❓ پس اگر واقعاً بفکر فقرا هستند ، خودشان نیز باید کمک کنند تا این مراکز آبادتر گردد.
5⃣فرض بگیرید که ساخت گنبد حرم شریف امام حسین (ع) با تمام طل اکاری هایش ، حدود یکصد میلیون دلار (ذکر دلار بخاطر محاسبه ارزی است) هزینه داشته باشد که از هزینه ساخت یک پاساژ در تهران کمتر است .
این پاساژها با چند دهنه مغازه ی گرانفروش ، و احیاناً جنس ترکیه ای و چینی و کره ای فروش ، سالانه یک میلیون نفر را نیز جذب نمیکنند و اگر جذب کنند نیز (غالباً) بجز تحمیل هزینه تجملاتی و انحطاط فرهنگی و رونق بازار ترکیه ، چین و کره و ...، دست آورد دیگری ندارند .
حال معترضین نگران برای فقرا ، هزینه ساخت گنبد را تقسیم نمایند به سالانه ده ها میلیون زائر و سالانه صد ها میلیون دلار درآمد مستقیم و صد ها میلیون دلار درآمد غیر مستقیم ناشی از سفر زوار ، اقامت ، تغذیه ، خرید سوغات و ...، به اضافه بار فرهنگی ، معنوی و اعتقادیش . حال کدام با صرفه تر است و بیشتر سبب رونق اقتصادی میگردد❓
6⃣پس بدانید که این هجمه ضد تبلیغی علیه ساخت و ساز حرم های شریف ، آنهم در دوره ای که بیش از همه ادوار تاریخی نسبت بتخریب آنها به بهانه شهرسازی یا حتی با انفجار و ... اقدام میشود ، بمقاصد دیگری است و اهداف دیگری از این تاکتیک تبلیغاتی تعقیب میشود . و گریه کردن برای فقر و فقرا نیز همه بهانه و توجیه حمله و نیز پوششی است تا قصد و غرض اصلی مخفی بماند . ،،،
وگرنه اگر هزاران برابر این هزینه ها صرف ساختن و آباد کردن مراکز فسق و فجور شود ، نه تنها گله نخواهند کرد ، بلکه مشتاقانه استقبال هم میکنند و حتی شده با قرض و نزول به زیارت محبوب خود نیز میشتابند . آیا میدانیم سالانه چند میلیارد دلار هزینه واردات لوازم آرایش و آن هم اغلب تقلبی میشود❓
✅مشهد مقدس فقط در 15 روز تعطیلات عید نوروز حدود 4 تا 5 میلیون زایر دارد .
همین تعداد در ایام دیگری چون رجب ، شبهای قدر ، سالروز میلاد و شهادت و ...، به این شهر سفر میکنند . بطور قطع زائران حرمهای امام رضا (ع) در مشهد یا امام حسین و حضرت عباس (ع) در کربلا ، یا امیرالمؤمنین (ع) در نجف و ...،
هر یک سالانه بیش از 50 میلیون نفر است . و تمامی سرمایه گذاری ها در صنعت هوایپمایی ، هتل سازی ، جاده سازیی ، شرکتهای اتوبوس رانی یا راه آهن ،
#اعتقادی
#امزاده
#بارگاه
#ائمه
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
💡🕯️💡🕯️💡🕯️💡🕯️💡🕯️💡🕯️