eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
312 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از Z محمدی
سلام آیا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام گرگ ومیش کنار هم زندگی میکنن وبا هم دوست میشوند ؟ این عقلانی نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️ 🟢 پرسش : آیا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام گرگ ومیش کنار هم زندگی میکنن وبا هم دوست میشوند ؟ این عقلانی نیست . ✍️ پاسخ : در روایتی بیان شده است: حیوانات وحشی، امنیت می‌یابند، تا حدی که همانند چهارپایان اهلی در راه‌های زمین به گردش در آمده و به چرا مشغول می‌شوند.(۱) 🦁در روایتی دیگر این وضعیت بدین صورت تشریح شده است: «نام او نام پیامبر (ص) است. به عدالت، امر کرده و خود بدان عمل می‌کند … گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا می‌پردازند و ساکنان آسمان و پرنده در هوا و ماهی‌های دریا از او راضی و خشنود) هستند.(۲). 🐏ابن‌عباس یکی از ویژگی‌های عصر ظهور را چنین بر می شمارد: «گرگ، میش، گاو، شیر، انسان و مار از جان خود ایمن باشند».(۳) 🦋امام صادق(ع) با تشریح برکات آسمان و زمین در این دوره می‌فرمایند: «همه ی وحوش و درندگان، در امنیت کامل خواهند بود». 🕸️بنابراین، همان‌گونه که پیامبراکرم(ص) فرمودند، در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) مردم در رفاه و چهارپایان در آسایش خواهند بود.(۴) 🏵️در روایت دیگری از پیامبراکرم(ص) که گویای اوج حفظ حقوق محیط زیست در آن عصر است، آمده: « … نامش نام من است، موقع ظهور او، پرندگان در آشیانه‌هاشان و ماهیان در دریاها با کمال آزادی و دور از هرگونه ترس تولید نسل می‌کنند …»(۵) 🌱در آن زمان کودکان با مارها و عقربها بازی می‌کنند و آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.(۶) هم چنین حیوانات وحشی و چارپایان، در کمال صلح و مسالمت با یک‌دیگر به سر می‌برند. (۷) در کلام قدسی آمده است: «درآن زمان، امنیت و آسایش را در روی زمین حکم فرما می‌کنم. چیزی به چیزی صدمه نمی‌زند و چیزی از چیزی نمی‌هراسد. حشرات و حیوانات به مردمان و یک‌دیگر آسیب نمی‌رسانند.»(۸) 💢امنیت در دولت کریمه تا جایی است که امیر مومنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «قائم ما که ظهور کند … جانوران وحشی و اهلی صلح و سازش کنند تا آنجا که یک زن از عراق تا شام پیاده می رود … و هیچ حیوان وحشی به او حمله نمی کند و او نیز از آن نمی ترسد.»(۹) 🔔 اما این روایات در واقع استعاره است از انسان های شرور و غیر شرور. یعنی اینکه انسانها در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی میکنند. بدون اینکه به یکدیگر آسیب برسانند. وگرنه ذات حیوان تغییر نخواهد کرد. حیوان گوشت خوار، گیاه خوار نمیشود. در اینجا فقط اشاره به دنیایی با بیرون ریزی تمام نعمات دارد و صلح و صفای حاکم بر دنیا، با از بین رفتن ناملایمات بین انسانها. هر چند حیوانات هم در تامین نیاز خود زیاده روی نمی کنند. مثلا گرگ به قدر نیاز بدنش شکار میکند و مثل حالا به دریدن بی مورد رو نمی آورد. 📚 منابع : بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۱۶. بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۱۹. حلیه الابرار، ج۲، ص۶۲۰؛ غایه المرام، ص۶۹۷ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۶. همان ، ص۳۰۴. مقدسی شافعی، ۱۳۹۹: ص۱۵۹ مجلسی، ۱۴۰۴: ج۵۱، ص۹۵ سید بن طاووس، ۱۳۸۶: ص۳۴ محمد باقر مجلسی،بحار الانوار، ج۱۳، ص ١٨٢ کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 ♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️🌻♻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مثبت اندیشی ازنگاه معصومین یعنی چجوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱 ♻️ پرسش :مثبت اندیشی ازنگاه معصومین یعنی چجوری؟؟ 🤔 ✍️ پاسخ : این یک واقعیت است که هر انسانی در زندگی خود با مشکلات و سختی‌هایی روبرو خواهد شد. قرآن کریم می‌فرماید: «لقد خلقنا الانسان فی کبد»[1] ما انسان را در سختی آفریدیم. 🌻دین ما فلسفه مشکلات و سختی ها را آزمایش انسان و رشد و شکوفایی او بیان می‌کند. چنانچه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: 🌱«فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال»[2] در دگرگونی احوال، گوهر مردان دانسته می‌شود. 🕸️از طرفی تجربه ثابت کرده که هیچ مشکلی نیست که راه حلی برای رفع آن وجود نداشته باشد. برای بشر، بن‌بستی برای حل مشکلات وجود ندارد. اما متأسفانه هجوم مشکلات و سختی‌ها بر انسان، گاهی سبب می‌شود که برخی، مسیر حل مشکل را گم کرده و دچار یاس و ناامیدی شوند. اینجاست که  نوع نگاه به مسئله تغییر می‌کند و هرچه مشکل را در ذهن خود بزرگ‌تر جلوه داده و توان خود را اندک شمارد، نیروی کمتری برای مواجهه با مشکل برایش باقی خواهد ماند. 💢مثبت اندیشی 💢 مثبت اندیشی، نحوه‌ای تفکر کردن است که فرد عادتاً به دنبال کسب بهترین نتیجه از بدترین شرایط است. یعنی، فرد موارد منفی را مورد توجه قرار نداده بلکه با آن‌ها مقابله می‌کند. درحالی‌که هنوز بیش از چند دهه از پرداختن روانشناسان به مسئله مثبت اندیشی و بیان اهمیت آن نگذشته است، دین اسلام پیش از 1400 سال گذشته نسبت به آن تشویق نموده و آثار آنرا بیان می‌کند. 🌸 نکات مهم در مورد منفی‌بافی👇 1- منفی‌بافی و ترس از انجام کار: منفی‌بافی سبب می‌شود تا انسان از انجام عمل خودداری کند و چه‌بسا اگر این رویه ادامه پیدا کند، شخص از انجام آن کار واهمه پیدا کند. اسلام، انسان را از بزرگنمایی مشکلات نهی می‌کند و توصیه می‌کند تا به مبارزه با مشکل بپردازد. چنانچه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «اذا هبت امرا فقع فیه فان شدة توقیه اعظم مما تخاف منه»[3]هرگاه از کاری ترسیدی، خود را به کام آن بینداز. زیرا ترس شدید از آن کار، دشوارتر و زیان‌بارتر از اقدام به آن کار است. 2- منفی‌بافی و خودداری از ادامه کار: امیرالمؤمنین(ع) در تشویق به پایان رساندن کارها فرمودند: «العمل العمل ثم النهایة النهایة و الاستقامة الاستقامة ثم الصبر الصبر»[4] به کار برخیزید به کار برخیزید، پس به پایان رسانید به پایان رسانید و پایدار مانید و پایدار مانید. در حدیثی حتی بدبینی به‌عنوان شرک به خدا بیان گردیده است[5]. 3- منفی‌بافی در مورد گذشته و یا عاقبت کار: در شعری مشهوری که به امیرالمؤمنین (ع) نسبت می‌دهند آمده است : «ما فات مضی و ما سیاتیک فاین قم فاغتنم فرصة بین العدمین»[6] آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه در آینده خواهد آمد، کجاست؟ برخیز و فرصت میان دو نیستی را دریاب! 🌻روانشناسان افراد را تشویق به زندگی کردن در زمان حال می‌کنند. زیرا اگر انسان نگاهش مدام به گذشته باشد، دچار تأسف و افسردگی می‌شود و اگر نگاه مدام به آینده باشد، دچار اضطراب و تنش خواهد شد. ✅مهم ⬅️نگاه مثبت به رویدادها در سیره معصومین(ع) به‌وفور یافت می‌شود. نقل‌شده که حضرت عیسی(ع) و حواریون از مردار سگی می‌گذشتند. حواریون گفتند: «چقدر بوی این مردار بد است!» حضرت عیسی فرمودند: «چه قدر دندان‌های او سفید است»[7] می‌دانیم که انتخاب نام فرزند، اثر بسزایی در تربیت و اخلاق او خواهد داشت و از طرفی نیز بیانگر نگاه و روش نام گزارنده به مسائل اجتماعی است. در سیره پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان اسامی بد و ناپسندی که برای افراد انتخاب‌شده بود، تغییر می‌دادند[8]. حضرت وقتی نام نیکویی می‌شنیدند، چهره‌شان خندان می‌شد و هنگامی‌که اسمی را می‌شنیدند که بد بود، با چهره کاملا نشان می‌دادند. نقل شده که حضرت قصد داشتند شیر بدوشند، از افراد حاضر پرسیدند: چه کسی این را می‌دوشد؟ شخصی گفت من. فرمود: نامت چیست؟ عرض کرد: مره. فرمود بنشین. دیگری اعلام کرد. حضرت نامش را پرسیدند. گفت: حرب. فرمود بنشیند. نفر سوم اعلام آمادگی کرد. حضرت نامش را پرسید. گفت: یعیش. حضرت به او فرمود: بدوش ( ادامه در پست بعد🔺🔺🔻🔻)