eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
324 عکس
934 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥 ✅پرسش: ديدگاه قرآن کريم نسبت به مقام و جايگاه مادر چيست؟ 🌺پاسخ: برخی از سرفصل ها و توصیه های قرآن نسبت به والدین ـ خصوصا مادر ـ را می توان این گونه فهرست کرد: ـ❌ تشکر از والدین در کنار شکر الهی ـ❌ احسان و نیکی به والدین خصوصا مادر با توجه به تحمل و سختی دوران بارداری و زایمان و شیردهی و ... ـ❌ احسان به والدین در کنار دستور به توحید ـ❌ به آرامی و مهربانی با والدین صحبت کردن ـ❌ مراقب از آنان در کهولت و پیری ـ و ... 🔹آیات شریفه: 🔶«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ‏ وَهْناً عَلى‏ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ في‏ عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصير» و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرديم؛ مادرش او را با ناتوانى روى ناتوانى حمل كرد (به هنگام باردارى هر روز رنج و ناراحتى تازه ‏اى را متحمّل مى ‏شد)، و دوران شيرخوارگى او در دو سال پايان مى ‏يابد؛ (آرى به او توصيه كردم) كه براى من و براى پدر و مادرت شكر بجا آور كه بازگشت (همه شما) به سوى من است.(1) 🔶«وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريما» و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستيد! و به پدر و مادر نيكى كنيد. هر گاه يكى از آن دو، يا هر دوى آن ها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آن ها روا مدار! و بر آن ها فرياد مزن! و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آن ها بگو.(2) 🔶«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ‏ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْني‏ أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتي‏ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لي‏ في‏ ذُرِّيَّتي‏ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَ إِنِّي مِنَ الْمُسْلِمين» ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، مادرش او را با ناراحتى حمل مى ‏كند و با ناراحتى بر زمين مى ‏گذارد؛ و دوران حمل و از شير بازگرفتنش سى ماه است؛ تا زمانى كه به كمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگى بالغ گردد مى ‏گويد: «پروردگارا! مرا توفيق ده تا شكر نعمتى را كه به من و پدر و مادرم دادى بجا آورم و كار شايسته‏ اى انجام دهم كه از آن خشنود باشى، و فرزندان مرا صالح گردان؛ من به سوى تو باز مى‏ گردم و توبه مى‏ كنم، و من از مسلمانانم!» (3) 🔴نکته: بیان رنج و تلاش مادر با این که پدر نیز در اغلب سختی های تربیت فرزند شریک است، خود دلیل بر اهمیت و ارزش کار مادر است. روشن است، کسی نزد حق تعالی مقام بالاتر دارد که کار ارزشمندتری انجام دهد. ✍️نکته قابل توجه در آیات مربوط به احسان پدر و مادر این که خداوند ابتدا به نیکی کردن نسبت به پدر و مادر هر دو دستور می دهد، سپس بدون ذکر زحمات پدر، مشکلات و ناراحتی های مادر را بیان می کند. گویی، مادر عامل اصلی در لزوم نیکی به والدین بوده و کار او آن قدر ارزشمند است که احسان به پدر را نیز بر فرزند واجب می سازد. اگر نبود صبر و پایداری مادر، در برابر سختی های دوران بارداری و پذیرش ناگواری های طاقت فرسای دوره شیر دهی و تربیت فرزند، شاید به این قطع و حتم به احسان والدین به صورت مطلق حکم نمی شد. تا آن جا که مسئله نیکی به پدر و مادر در قرآن کریم هم طراز با عبادت خدای متعال به حساب آمده است. پی نوشت👇👇👇 1. لقمان/ 14. 2. اسراء/ 23. 3. احقاف/ 15. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥💢💥💢
🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩 ⛔ پرسش :👇👇👇 حضرت مهدی(عج) می فرماید : «اگر ما مراعات شما را نمی کردیم و یاد شما را از خاطر می بردیم بلا بر شما نازل می شد» ؛ پس این همه بلایی که بر سر شیعیان وارد می شود چیه؟ 🤔🤔 چرا به داد فقیران و بیچارگان نمی رسه؟!😔😔 ✅ پاسخ👇👇👇 🔴ابتدا خوب است بدانیم اصل این جملات براى شیخ مفید نوشته شده است. در ابتداى نامه حضرت مى خوانیم : ⬅️«نامه اى به برادر با ایمان و دوست رشید، ابو عبداللَّه محمد بن نعمان – شیخ مفید – که خداوند عزت وى را از محل ودیعه نهادن عهدى که بر بندگان گرفته شده است مستدام بدارد. اما بعد سلام بر تو اى دوستى که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشته اى، ما در مورد (نعمت وجود) تو، خداوند را سپاس گزاریم…».🍃 آن گاه خطاب به شیعیان مؤمن مى فرماید : «علم ما به اخبار شما احاطه دارد و هیچ چیزى از اخبار شما بر ما پوشیده نیست…»، تا مى رسد به جمله مورد پرسش که مى نویسد : «انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لو لا ذلک لنزل بکم البلاء و احطمکم الاعداء»؛ ؛ «از یارى رساندن به شما کوتاهى نکرده فراموشتان نمى کنیم، و اگر چنین نبود ناگوارى ها بر شما نازل و دشمنان شما را نابود مى ساختند…»🍂 📚محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، بیروت : دار احیاء التراث العربى، چاپ سوم، ۱۴۰۳، ج ۵۳، ص ۱۷۵، ح ۷ ؛ احتجاج طبرسى، ص ۴۹۷. 🔴اگر دقت شود ذیل حدیث مى گوید: بلایى که باعث نابودى شیعیان مى شود با لطف و عنایت آن حضرت برطرف مى شود ؛ نه اینکه در دنیا سختى و گرفتارى هایى چون جنگ و زندان، سیل و زلزله و… دامن گیر هیچ یک از افراد نمى شود. 👈چرا که این سنت الهى است و بلاها باعث تربیت و تقویت و رشد انسان مى شود. 🔴گفتنى است ؛ زمانى شیعه در اقلیت بود، اما با عنایات حضرت مهدى(عج) هر روز قدرت و توان آن بیشتر مى شود ؛ با اینکه تمام قدرت ها به نوعى تلاش مى کنند شیعه را نابود سازند، مهم ترین شرط این عنایت و تداوم آن، دین دارى است که باید بکوشیم تا به دامن گناه و فساد سقوط نکنیم… پس معناى حدیث این نیست که گرفتارى هاى شخصى و امتحانات پیش رو نداریم. 🔴علاوه بر این شیوه و سیره عملى امام عصر(عج) (مانند سایر ائمه اطهار«ع») است ؛ یعنى، همان طور که در زمان آن بزرگواران این طور نبود که مردم ستمدیده، فقیر و یا مریض فوراً نزد ائمه«ع» بیایند و حل مشکل را از آنان بخواهند ؛ بلکه اگر مى آمدند ائمه آنان را به تلاش و یا صبر در مقابل سختى ها تشویق مى کردند. با این حال آن بزرگواران و به خصوص امام_زمان (عج) در موارد فراوانى به نیازمندان کمک کرده و از آنها دستگیرى نموده اند و یا نسبت به افراد مشتاق و شایسته، نظر لطف خود را بروز داده اند و… . کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩🏳️🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎆 پرسش : یکی از جالب ترین حوادثی که قرار است اتفاق بیفتد، ظهور امام زمان علیه السلام است. اما👇👇👇👇👇 🎆 یاران خاص امام زمان علیه السلام که 313 نفرند دارای چه ویژگی هستند. 😔‼️⁉️‼️⁉️‼️ 🌹🌹🌹 جواب : اگر بخواهیم در یک کلام جواب این سوال را بدهیم ویژگی یاران امام زمان علیه السلام همان ویژگی یاران طالوت از قوم بنی اسرائیل ، یاران پیامبر اسلام صلی الله علیه واله در جنگ بدر وبالخصوص ویژگی یاران ابی عبدالله علیه السلام در جنگ با یزید است 🌹 🌹🌹مهمترین ویزگی یاران حضرت 🌹1. معرفت واقعی یاران حجت بن الحسن (علیه‌السلام)، قلوب خود را ظرف علوم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) قرار داده‌اند و با وجود آنکه در زمان غیبت امامِ خود به سر می‌برند و به صورت ظاهر و امامشان را نمی‌بینند، چنان معرفت بالایی نسبت به امام خود کسب نموده‌اند که پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله، آنان را این‌گونه مدح می‌فرمایند: «ان اعظم الناس یقیناً قوم یکونون فی آخر الزمان لم یلحقوا النبی و حجب علیهم الحج فامنوا بسوادفی بیاض»؛ «والاترین مردم از نظر یقین، قومی در آخر الزمان هستند که پیامبر را درک نکرده‌اند و حجت خدا نیز از از آنان محجوب است؛ اما به مرکب سیاه روی کاغذ سفید ایمان آورده اند»( بحار الأنوار، ج‏52، ص: 125) امام صادق (علیه‌السلام) نیز در این‌باره می‌فرمایند: «لا یثبت علی امامته الا من قوی یقینه و صحت معرفته»؛ «بر امامت او [امام زمان (علیه‌السلام)] کسی استوار نمی‌ماند، مگر آن‌که یقینش، بسیار قوی و معرفتش نسبت به او، صحیح باشد».( كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 324) 🌹2. خداجویی و ایمان راسخ امام صادق (عليه السلام) درباره آنان فرموده است: « [آنان مرداني هستند که] گويا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودي پروردگارشان هراس دارند و براي کسب توفيق شهادت، دعا مي‌كنند»( بحارالانوار، ج52، ص308.) اميرالمؤمنين، علي (عليه السلام) نيز ياران مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را گنج‌‌هايي آكنده از معرفت خدا مي‌داند(ينابيع الموده، ص449.) خداوند در وصف ایمان یاران امام زمان علیه السلام می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِم‏...»(نور 55) 🌹3. ولايت مداري: به فرموده پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم)، در پيروي از مولاي خود، تلاش‌گر و كوشا هستند.(كتاب الغيبه، نعماني، ص316.) عشق و علاقه قلبي آنان به حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، آنان را بسان پروانه‌اي که به گرد شمع مي‌گردد، فرمان‌بر و مطيع مي‌کند. چنانچه در روايتي آمده‌است:« [آنان] براي تبرك، دست بر زين مركب امام مي‌سايند و بر گردِ امام مي‌چرخند و با جان و دل، او را در جنگ‌‌ها ياري مي‌‌كنند»(بحارالانوار، ج52، ص308. 🌹4. اسوه های استقامت و شجاعت امام باقر (عليه السلام) در توصيف شجاعت ياران مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) فرمود: « گويا آنان را مي‌‌نگرم؛ سيصد و اندي مرد كه بر بلنداي نجف كوفه ايستاده‌‌اند و دل‌‌هايي چون پولاد دارند. ترس، از هر سو، به دل‌هاي دشمنانشان، سايه افكنده‌است. در سواركاري و تيراندازي بي‌نظير هستند. در ميدان رزم، نشان شجاعت بر تن دارند و چون ياران پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلم) در جنگ بدر، نشان ويژه بر سر نهاده‌اند».( بحارالانوار، ج52، ص310.) امام علی علیه السلام می فرماید:آن‌ها شیرهای ژیانی هستند که از جنگل‌های خود بیرون آمده‌اند و اگر اراده کنند که کوه‌ها را از جای برکنند، بی تردید چنین می‌کنند».( يوم الخلاص في ظل القائم المهدي(عليه السلام)، ص: 214) 🌹5. ايثار: امام باقر (عليه السلام) مي‌فرمايند: « در زمان قيام قائم، دوران رفاقت فرا مي‌رسد. مردم به سراغ مالِ برادرانِ خود رفته و حاجت خويش بر مي‌‌گيرند و هيچ‌كس، آنان را منع نمي‌كند». در روايات، از ياران امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، تعبير به « رفقا» شده كه به معناي دوستان هم‌دل و هم‌راز است. دوستي آنان چنان محكم است كه: « گويا يك پدر و مادر، آنان را پرورانده‌اند؛ زيرا دل‌هاي آنان، از محبت و خيرخواهي به يك‌ديگر، آكنده‌است».(ينابيع الموده، ص432.) 🌟⚡️🌟⚡️🌟⚡️🌟⚡️🌟⚡️🌟⚡️🌟 🌹🌹🌹بهترین سندی که می تواند بانگر ویژگی های یاران امام زمان علیه السلام باشد خطبه متقین(همام) است که یاران امام زمان علیه السلام می توانند یکی از مصادیق بارز آن باشند ♥️♥️♥️ او خواهد آمد♥️♥️♥️ 💢 گروه تخصصی پاتوق اندیشه (کلام، مشاوره، اخلاق) 💢 💢 حضرت_ویژکی ها 💢 💢 ایمان 🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐 💢 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 ✅پرسش: چرا از زمان دستیابی بشر به تکنولوژی معجزه ای رخ نداده و خدا به ما معجزه ای نشان نمی دهد؟ و معجزات و شفاهایی که گزارش می شود از کجا معلوم که تاثیر تدریجی درمان ها نباشد؟ ✍️ پاسخ: برای پاسخ به این سوال باید دو نکته عرض کنم: 📌نکته اول: معجزه فقط یک دلیل بر اثبات ادعای نبوت است، بنابراین تکرار آن در هر زمان و برای هر شخص لزومی ندارد! بلکه در گرو تجدید نبوت و امدن پیامبر جدید است. تا پیامبر جدیدی نیامده خود متدینین هم لزوم تحقق معجزه را ادعا نکرده اند تا با نبودن معجزه ادعای ایشان رد شود! 🌱علاوه بر اینکه رویت معجزه برای همه مردم هم لزومی ندارد، بلکه اگر معجزه به اندازه ای که به صورت تواتر نقل شود اتفاق بیفتد حجت تمام خواهد شد. همچنین اگر معجزه ای مانند قرآن جاویدان باشد برای اتمام حجت کفایت می کند. 📌نکته دوم: بسیاری از ابراز نظرهای منکرین معجزه به پیش فرض های مادی گرایانه آنها برمی گردد، همانطور که در میان اندیشمندان ملحد به صورت شفاف مشاهده می کنیم، چارچوب ذهنی ایشان اصلا اجازه نمیدهد احتمال خارق العاده بودن هیچ واقعه ای طرح شود!! 🔴روشن است که معجزه به خودی خود محال نیست، یعنی هیچ کسی نمی تواند دلیلی منطقی بیاورد که تبدیل شدن عصا به اژدها محال است، یا بینا شدن یک چشم نابینا امکان ندارد، چون عقل در دقت عقلی خویش می فهمد که دلیلی بر این محال بودن وجود ندارد. همانطور که خاک می تواند تبدیل به گندم و درخت و سیب شود، پس تبدیل بقیه امور هم به یکدیگر محال نیست، چیزی که هست فقط ما آنها را تا کنون تجربه نکرده ایم. بنابراین در دقت عقلی هیچ دلیلی بر ردّ معجزه وجود ندارد مگر استبعاد ذهنی، و پیش فرض های مادی گرایانه که دلیل به شمار نمیروند بلکه صرفا گمانه زنی و بعید شمردن است. 🔹بنابراین مهمترین مانع فکری منکرین معجزه در حقیقت یک محدودانگاری ذهنی ایشان است، یک انکار پیشینی موجوداتی است که هرگز با تجربه قابل نفی و اثبات نیستند. که با توجه به چنین پیش فرضی عکس العمل منکرین به ترتیب چنین است:👇👇👇👇 🌸در گام اول، ابتدا این وقایع را به شدت انکار می کنند.. در مرحله دوم در صورتی که برای ایشان وقوع چنین حادثه ای مسلّم و قطعی شود باز هم آن را در دایره علل و معلول مادی و تجربی جستجو می کنند، چون چیزی در ورای آن در چارچوب فکری ایشان امکان ندارد. ☘️بنابراین اگر شما در جلوی چشم ایشان یک عصا را تبدیل به مار کنید هم پذیرفته نشده و حمل بر امور طبیعی خواهد شد، چون از قبل چارچوبی در درون ذهنشان ساخته اند که نمی توانند وقایع را در خارج از آن جستجو کنند. 🌸همانطور که منکرین وقتی معجزه انبیا را می دیدند وقتی هیچ توجیهی برای آن نمی یافتند، آن را سحر و جادو معرفی می کردند. چون ایشان در کنار علل طبیعی سحر و جادو را هم قبول داشتند. کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
PTT-20210118-WA0012.opus
1.31M
⚫جمع بندی، بحث غلو و غالیان ( جلسه ی دوم)✍️ علی(علیه السلام) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫
832.8K
⚛️ پرسش: چرا خدا ما رو خلق کرد؟؟ 🤔🤔🤔 ✍️ پاسخ:👆👆👆👆👆👆
🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 📢 شبهه‼️‼️❓ ✅برخى قايل اند كه فساد و ظلم، سبب نزديك تر شدن ظهور مى شود; لذا قبل از ظهور نبايد هيچ گونه حركت اصلاحى انجام داد و يا دست به قيام زد، تا ظلم و فساد همه جا را فراگيرد و ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) نزديك تر گردد. حال ایا چنین نگاهی درست است؟ ❇️❇️❇️منشاء شبهه❇️❇️❇️ 1. منشا روایی و تفسیر غلط 📚 _ امام صادق(علیه السلام) فرمود: «يملا الارض قسطاً و عدلا كما ملئت ظلماً و جوراً» ( کافی، ج1، ص341) زمين پر از قسط و عدل مى شود، هم چنان كه پر از ظلم و جور شده بود. 📚_ ابى جعفر(عليه السلام) فرمود: «لا يخرج المهدى حتى يرقى الظلمة»( التشریف بالمنن، ص163/ سید رضی علی بن موسی بن طاووس) مهدى (عج) ظهور نمى كند مگر آن گاه كه ظلمت و تاريكى سراسر جهان را فراگيرد. 📚_ امام باقر(عليه السلام) فرمود: «لا يظهر المهدى الا على خوف شديد و زلزال و فتنة تصيب الناس و ما هون قبل ذلك و سيف قاطع بين العرب واختلاف شديد بين الناس و تشتّت فى دينهم و تغير فى مالهم...»( منتخب الاثر، گلپایگانی، ص540) . 🖌تفسیر ظاهری از این دسته روایات: تحقق ظلم و جور از جمله شرایط ظهور است لذا مفسدین در جامعه، وجودشان لطفی است در تحقق بخشیدن ظهور است و بالعکس مصلحین جامعه چه در حرکت انفرادی و چه در حرکت اجتماعی و چه در حرکت انقلابی – که منجر به حکومت جدید گردد- این ها موانع ظهور منجی عالم می باشند. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 2. منشا روانشناسی و زیست محیطی: بازگشت ان تفکر به يكى از اصول فلسفه ى ماركس که قائلند: كورك (دمل) هر قدر فسادش زيادتر باشد، زودتر دهن باز مى كند و منفجر مى شود; پس در جامعه نيز براى به وجود آمدن انقلاب، بايد فساد را بيشتر كرد(موسوى همدانى، پاسخ به پرسشهاى دينى، ص 44). ☘☘لذا شهید مطهری بیان می کند که وقتی: « اينها در آن فرضيه «اصلاح يا انقلاب» مخالف اصلاح‏اند، مى‏گويند اصلاح انقلاب را به تأخير مى‏اندازد، پس اصلاح [بد است.] قائل به اخلال هستند، می گويند نابسامانى موجّه است چون نابسامانى تضاد و كشمكش را بيشتر مى‏كند، وقتى‏ كشمكش‏ بيشتر شد جنگ و مبارزه شديدتر می شود و انقلاب سريعتر انجام می شود». ( مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى،ج‏15، ص94) 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 3. تکیه بر قانون های بی اساس مادی گری برخی دیگر از اینها عقیده دارند که وقتی هدف بلند و عالی باشد دیگر نباید معطل طریق شد و به قول خودشان «هدف وسیله را توجیه می کند» لذا دیگر تحقق طوق فساد و ظالمانه را در رسیدن به آن هدف بلند زشت نمی دانند. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ✅✅✅پاسخ به شبهه✅✅✅ 1. بین شرایط و علائم تفاوت اساس وجود دارد زیرا شرایط «ایجاد کننده » آن حادثه هستند لذا وجود انها ضروری است بنابراین شرایط، لازمه ى آن پدیده است و از آن جدايى ندارد و تا وجود پيدا نكند آن محقق نمى شود; ولی نشانه ها و علايم يك پديده، تنها، از وقوع يا نزديكى وقوع آن پديده خبر مى دهند و هيچ نقشى در ايجاد آن ندارند و ممكن است پديده محقق شود. 🖌حال با دقت زیاد در روايات روشن مى گردد كه زياد شدن تباهى و فساد و ظلم از نشانه هاى ظهور به شمار مى آيد، نه زمينه و شرط و سبب ظهور; بنابراين، گسترش فساد و تباهى هيچ نقشى در اصل ظهور ندارد، تا قوام بخش ظهورباشند، لذا اين روايات، صرفاً، وضعيت زمان ظهور حضرت را توصيف مى كنند. ✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️ 2. اين گونه روايات حاكى از كثرت ظلم و فساد هستند، نه كثرت و فراوانى ظالمان و فاسدان; زیراچه بسا تعداد كمى ظالم و فاسد در زمين وجود داشته باشند، ولى چنان ظلم و فسادى به پا كنند كه سراسر جهان را فراگيرد; بنابراين اين مطلب منافاتى با تلاش انسان ها و مؤمنين در ايجاد حركات اصلاحى و حكومت عدل و مخالفت با فساد ندارد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 3. این نگاه و برداشت مخالف رواياتى است كه تكاليف مؤمنين را در زمان غيبت بيان مى دارند; و وظیفه منتظران را چنین بیان می کند که: 🍀1) خودسازى و تهذيب نفس: امام صادق(عليه السلام) فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب حضرت قائم(عليه السلام) باشد، بايد منتظر باشد و در اين حال به پرهيزكارى و اخلاق نيكو رفتار نمايد، در حالى كه منتظر باشد،...( محمدتقى موسوى اصفهانى، مكيال المكارم، ج 2، ص 428) 🍀2) مبارزه طلبی:« و استراح قوم الی الفتن و اشاعوا عن لقاح حربهم لم یمنّوا علیالله بالصبر...» یعنی وقتی گروهی به فتنه ها پناهنده می شوند و برای جنگ افروزی مهیا می شوند ولی مومنان در پیکارشان شکیبایی ورزند و بر خداوند منت نگذارند...» یعنی آماده شدن براى از بين بردن فتنه ها. ( نهج البلاغه، ترجمه علی شیروانی، خطبه ى 150، ص303). ادامه صفحه بعد👇🌸 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹 🍀3) اطاعت از امام: امام صادق(عليه السلام) فرمود:طوبى لشيعة قائمنا المنتظرين لظهور فى غيبته والمطيعين له فى ظهوره. اولئك اولياء الله الذين لا خوف عليهم و لا هم يحزنون(شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 357) یعنی خوشا به حال پيروان قائم ما، كسانى كه در دوران غيبتش منتظر ظهور ايشان اند و در زمان ظهورش، از او اطاعت مى كنند، ايشان اولياى الهى هستند، كسانى كه هيچ خوف و حزنى بر آنان نيست. 🖌بنابراین: وجود اين وظايف و تكاليف در عصر غيبت و قبل از ظهور، همگى با راضى و بى تفاوت بودن نسبت به فساد و ظلم و تباهى در جامعه منافات صريح دارند. لذا شهید مطهری بیان می کنند که: اين بدون شك برخلاف يك‏ اصل‏ قطعى‏ اسلامى‏ است؛ يعنى به انتظار ظهور حضرت حجت، هيچ تكليفى از ما ساقط نمى‏شود، نه تكليف فردى و نه تكليف اجتماعى. شما در شيعه- كه اساسا اين اعتقاد از يك نظر اختصاص به دنياى تشيع دارد- تا چه رسد به اهل تسنن، يك عالِم پيدا نمی كنيد كه بگويد انتظار ظهور حضرت حجت يك تكليف كوچك را از ما ساقط میكند. هيچ تكليفى را از ما ساقط نمیكند. اين يك نوع [تفسير از ظهور حضرت حجت‏] است. مجموعه‏ آثارشهيدمطهرى، ج‏18ف ص178 ). لذا « حَلالُ محمد حلالٌ ابداً الى يومِ القيامة و حَرامُهُ حرامٌ ابداً الى يومِ القيامة» (کافی، ج1، ص18). 🍀4) مهدى ياوران مهدی : اینکه هر اتفاقی در این عالم طبق سنت الهی باید از مسیر و اسباب خودش پیش برود لذا امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: ابى الله أن يجرى الاشياء الا بأسباب( کافی، ج1، ص183) یعنی ( اراده ى خداوند به اين تعلق گرفته است كه هيچ چيزى جز به واسطه ى اسبابش محقق نشود). ✅✅حال با این مقدمه باید توجه داشت که یکی سنت الهى این است كه سرنوشت انسان ها به دست خودشان رقم بخورد:لذا خداوند در قرآن بیان می کنند که :« انّ الله لا يغيّر ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم»(رعد/11) ✅بنابراین حكومت عدل محور و جهانى امام مهدى(عليه السلام) نيز از اين قاعده مستثنا نيست و براى محقق شدن، نيازمند مقدمات و وسايلى از جمله وجود يارانى صالح و به دور از وسوسه هاى شيطانى و پاك از لوث پليدى ها و صاحب كرامات انسانى و سازماندهى ايشان است. ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ 4. سیره مرحوم امام و انقلاب بر گرفته از سیره سیدا لشهدا : امام حسین(علیه السلام) در فضای غبارآلودی که تشخیص حق و باطل برای دینداران سطحی¬نگر، سخت شده در بیانات خود، مردم را به کلامی از پیامبر توجه می دهد که با این کلام، تکلیف مردم زمانه خود را آشکار میسازد و بیان می¬کند که: من از جدّ خود رسول خدا شنیدم که فرمودند: « «من‏ رأى‏ سلطاناً جائراَ مستحلّاَ لحرم اللّه؛ ناكثاَ لعهد اللّه؛ مخالفاَ لسنّة رسول اللّه؛ يعمل في عباد اللّه بالإثم و العدوان فلم يغيّر عليه بفعل و لا قول، كان حقّا على اللّه أن يدخله مدخله» ألا و إنّ هؤلاء قد لزموا طاعة الشيطان، و تركوا طاعة الرحمن، و اظهروا الفساد، و عطّلوا الحدود، و استأثروا بالفي‏ء، و أحلّوا حرام اللّه، و حرّموا حلال اللّه، و أنا أحقّ من غيّر» ( وقعة الطف، ص172؛ تحف العقول، ص505.)🌸 یعنی « کسی که سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و شکننده عهد خدا بوده و مخالف سنت رسول خدا عمل کند و با بندگان خدا به عصیان و دشمنی عمل می¬کند و در قبال آن ظالم، هیچ مخالفت فعلی و قولی در قبال آن ظالم از خود نشان ندهد در این حال این بر خداوند لازم است او را وارد جهنم کند وهمانا این گروه کسانی هستند که اطاعت شیطان را لازم دانستند و اطاعت رحمان را ترک نمودند و فساد را علنی کرده بودند و حدود الهی را تعطیل کرده بودند و حرام خدا را حلال و حلال خدا ار حرام کرده بودند و من از همه بر این کار سزاوارترم» لذا حضرت در بیان خود دارند دلها را متوجه این نکته می¬کنند که این فضا، فضایی است که سکوت در این فضا راه برون رفت و نجات از شرایط کنونی و رسیدن به ساحل نجات نیست همانطور که خداوند متعال در قرآن بیان می کند که « قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها- حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيها جَمِيعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ فقال ‏ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُون‏»(اعراف/38)یعنی « در ميان امّتهايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بوده‏اند، داخل آتش شويد. هر بار كه امّتى [در آتش‏] درآيد، همكيشان خود را لعنت كند، تا وقتى كه همگى در آن به هم پيوندند [آن گاه‏] پيروانشان درباره پيشوايانشان مى‏گويند: پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند، پس دو برابر عذاب آتش به آنان بده. [خدا] مى‏فرمايد: براى هر كدام [عذاب‏] دو چندان است ولى شما نمى‏دانيد.» «ادامه صفحه بعد.. 👇 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹