eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
312 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
832.8K
⚛️ پرسش: چرا خدا ما رو خلق کرد؟؟ 🤔🤔🤔 ✍️ پاسخ:👆👆👆👆👆👆
🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 📢 شبهه‼️‼️❓ ✅برخى قايل اند كه فساد و ظلم، سبب نزديك تر شدن ظهور مى شود; لذا قبل از ظهور نبايد هيچ گونه حركت اصلاحى انجام داد و يا دست به قيام زد، تا ظلم و فساد همه جا را فراگيرد و ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) نزديك تر گردد. حال ایا چنین نگاهی درست است؟ ❇️❇️❇️منشاء شبهه❇️❇️❇️ 1. منشا روایی و تفسیر غلط 📚 _ امام صادق(علیه السلام) فرمود: «يملا الارض قسطاً و عدلا كما ملئت ظلماً و جوراً» ( کافی، ج1، ص341) زمين پر از قسط و عدل مى شود، هم چنان كه پر از ظلم و جور شده بود. 📚_ ابى جعفر(عليه السلام) فرمود: «لا يخرج المهدى حتى يرقى الظلمة»( التشریف بالمنن، ص163/ سید رضی علی بن موسی بن طاووس) مهدى (عج) ظهور نمى كند مگر آن گاه كه ظلمت و تاريكى سراسر جهان را فراگيرد. 📚_ امام باقر(عليه السلام) فرمود: «لا يظهر المهدى الا على خوف شديد و زلزال و فتنة تصيب الناس و ما هون قبل ذلك و سيف قاطع بين العرب واختلاف شديد بين الناس و تشتّت فى دينهم و تغير فى مالهم...»( منتخب الاثر، گلپایگانی، ص540) . 🖌تفسیر ظاهری از این دسته روایات: تحقق ظلم و جور از جمله شرایط ظهور است لذا مفسدین در جامعه، وجودشان لطفی است در تحقق بخشیدن ظهور است و بالعکس مصلحین جامعه چه در حرکت انفرادی و چه در حرکت اجتماعی و چه در حرکت انقلابی – که منجر به حکومت جدید گردد- این ها موانع ظهور منجی عالم می باشند. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 2. منشا روانشناسی و زیست محیطی: بازگشت ان تفکر به يكى از اصول فلسفه ى ماركس که قائلند: كورك (دمل) هر قدر فسادش زيادتر باشد، زودتر دهن باز مى كند و منفجر مى شود; پس در جامعه نيز براى به وجود آمدن انقلاب، بايد فساد را بيشتر كرد(موسوى همدانى، پاسخ به پرسشهاى دينى، ص 44). ☘☘لذا شهید مطهری بیان می کند که وقتی: « اينها در آن فرضيه «اصلاح يا انقلاب» مخالف اصلاح‏اند، مى‏گويند اصلاح انقلاب را به تأخير مى‏اندازد، پس اصلاح [بد است.] قائل به اخلال هستند، می گويند نابسامانى موجّه است چون نابسامانى تضاد و كشمكش را بيشتر مى‏كند، وقتى‏ كشمكش‏ بيشتر شد جنگ و مبارزه شديدتر می شود و انقلاب سريعتر انجام می شود». ( مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى،ج‏15، ص94) 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 3. تکیه بر قانون های بی اساس مادی گری برخی دیگر از اینها عقیده دارند که وقتی هدف بلند و عالی باشد دیگر نباید معطل طریق شد و به قول خودشان «هدف وسیله را توجیه می کند» لذا دیگر تحقق طوق فساد و ظالمانه را در رسیدن به آن هدف بلند زشت نمی دانند. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ✅✅✅پاسخ به شبهه✅✅✅ 1. بین شرایط و علائم تفاوت اساس وجود دارد زیرا شرایط «ایجاد کننده » آن حادثه هستند لذا وجود انها ضروری است بنابراین شرایط، لازمه ى آن پدیده است و از آن جدايى ندارد و تا وجود پيدا نكند آن محقق نمى شود; ولی نشانه ها و علايم يك پديده، تنها، از وقوع يا نزديكى وقوع آن پديده خبر مى دهند و هيچ نقشى در ايجاد آن ندارند و ممكن است پديده محقق شود. 🖌حال با دقت زیاد در روايات روشن مى گردد كه زياد شدن تباهى و فساد و ظلم از نشانه هاى ظهور به شمار مى آيد، نه زمينه و شرط و سبب ظهور; بنابراين، گسترش فساد و تباهى هيچ نقشى در اصل ظهور ندارد، تا قوام بخش ظهورباشند، لذا اين روايات، صرفاً، وضعيت زمان ظهور حضرت را توصيف مى كنند. ✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️ 2. اين گونه روايات حاكى از كثرت ظلم و فساد هستند، نه كثرت و فراوانى ظالمان و فاسدان; زیراچه بسا تعداد كمى ظالم و فاسد در زمين وجود داشته باشند، ولى چنان ظلم و فسادى به پا كنند كه سراسر جهان را فراگيرد; بنابراين اين مطلب منافاتى با تلاش انسان ها و مؤمنين در ايجاد حركات اصلاحى و حكومت عدل و مخالفت با فساد ندارد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 3. این نگاه و برداشت مخالف رواياتى است كه تكاليف مؤمنين را در زمان غيبت بيان مى دارند; و وظیفه منتظران را چنین بیان می کند که: 🍀1) خودسازى و تهذيب نفس: امام صادق(عليه السلام) فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب حضرت قائم(عليه السلام) باشد، بايد منتظر باشد و در اين حال به پرهيزكارى و اخلاق نيكو رفتار نمايد، در حالى كه منتظر باشد،...( محمدتقى موسوى اصفهانى، مكيال المكارم، ج 2، ص 428) 🍀2) مبارزه طلبی:« و استراح قوم الی الفتن و اشاعوا عن لقاح حربهم لم یمنّوا علیالله بالصبر...» یعنی وقتی گروهی به فتنه ها پناهنده می شوند و برای جنگ افروزی مهیا می شوند ولی مومنان در پیکارشان شکیبایی ورزند و بر خداوند منت نگذارند...» یعنی آماده شدن براى از بين بردن فتنه ها. ( نهج البلاغه، ترجمه علی شیروانی، خطبه ى 150، ص303). ادامه صفحه بعد👇🌸 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹 🍀3) اطاعت از امام: امام صادق(عليه السلام) فرمود:طوبى لشيعة قائمنا المنتظرين لظهور فى غيبته والمطيعين له فى ظهوره. اولئك اولياء الله الذين لا خوف عليهم و لا هم يحزنون(شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 357) یعنی خوشا به حال پيروان قائم ما، كسانى كه در دوران غيبتش منتظر ظهور ايشان اند و در زمان ظهورش، از او اطاعت مى كنند، ايشان اولياى الهى هستند، كسانى كه هيچ خوف و حزنى بر آنان نيست. 🖌بنابراین: وجود اين وظايف و تكاليف در عصر غيبت و قبل از ظهور، همگى با راضى و بى تفاوت بودن نسبت به فساد و ظلم و تباهى در جامعه منافات صريح دارند. لذا شهید مطهری بیان می کنند که: اين بدون شك برخلاف يك‏ اصل‏ قطعى‏ اسلامى‏ است؛ يعنى به انتظار ظهور حضرت حجت، هيچ تكليفى از ما ساقط نمى‏شود، نه تكليف فردى و نه تكليف اجتماعى. شما در شيعه- كه اساسا اين اعتقاد از يك نظر اختصاص به دنياى تشيع دارد- تا چه رسد به اهل تسنن، يك عالِم پيدا نمی كنيد كه بگويد انتظار ظهور حضرت حجت يك تكليف كوچك را از ما ساقط میكند. هيچ تكليفى را از ما ساقط نمیكند. اين يك نوع [تفسير از ظهور حضرت حجت‏] است. مجموعه‏ آثارشهيدمطهرى، ج‏18ف ص178 ). لذا « حَلالُ محمد حلالٌ ابداً الى يومِ القيامة و حَرامُهُ حرامٌ ابداً الى يومِ القيامة» (کافی، ج1، ص18). 🍀4) مهدى ياوران مهدی : اینکه هر اتفاقی در این عالم طبق سنت الهی باید از مسیر و اسباب خودش پیش برود لذا امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: ابى الله أن يجرى الاشياء الا بأسباب( کافی، ج1، ص183) یعنی ( اراده ى خداوند به اين تعلق گرفته است كه هيچ چيزى جز به واسطه ى اسبابش محقق نشود). ✅✅حال با این مقدمه باید توجه داشت که یکی سنت الهى این است كه سرنوشت انسان ها به دست خودشان رقم بخورد:لذا خداوند در قرآن بیان می کنند که :« انّ الله لا يغيّر ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم»(رعد/11) ✅بنابراین حكومت عدل محور و جهانى امام مهدى(عليه السلام) نيز از اين قاعده مستثنا نيست و براى محقق شدن، نيازمند مقدمات و وسايلى از جمله وجود يارانى صالح و به دور از وسوسه هاى شيطانى و پاك از لوث پليدى ها و صاحب كرامات انسانى و سازماندهى ايشان است. ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ 4. سیره مرحوم امام و انقلاب بر گرفته از سیره سیدا لشهدا : امام حسین(علیه السلام) در فضای غبارآلودی که تشخیص حق و باطل برای دینداران سطحی¬نگر، سخت شده در بیانات خود، مردم را به کلامی از پیامبر توجه می دهد که با این کلام، تکلیف مردم زمانه خود را آشکار میسازد و بیان می¬کند که: من از جدّ خود رسول خدا شنیدم که فرمودند: « «من‏ رأى‏ سلطاناً جائراَ مستحلّاَ لحرم اللّه؛ ناكثاَ لعهد اللّه؛ مخالفاَ لسنّة رسول اللّه؛ يعمل في عباد اللّه بالإثم و العدوان فلم يغيّر عليه بفعل و لا قول، كان حقّا على اللّه أن يدخله مدخله» ألا و إنّ هؤلاء قد لزموا طاعة الشيطان، و تركوا طاعة الرحمن، و اظهروا الفساد، و عطّلوا الحدود، و استأثروا بالفي‏ء، و أحلّوا حرام اللّه، و حرّموا حلال اللّه، و أنا أحقّ من غيّر» ( وقعة الطف، ص172؛ تحف العقول، ص505.)🌸 یعنی « کسی که سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و شکننده عهد خدا بوده و مخالف سنت رسول خدا عمل کند و با بندگان خدا به عصیان و دشمنی عمل می¬کند و در قبال آن ظالم، هیچ مخالفت فعلی و قولی در قبال آن ظالم از خود نشان ندهد در این حال این بر خداوند لازم است او را وارد جهنم کند وهمانا این گروه کسانی هستند که اطاعت شیطان را لازم دانستند و اطاعت رحمان را ترک نمودند و فساد را علنی کرده بودند و حدود الهی را تعطیل کرده بودند و حرام خدا را حلال و حلال خدا ار حرام کرده بودند و من از همه بر این کار سزاوارترم» لذا حضرت در بیان خود دارند دلها را متوجه این نکته می¬کنند که این فضا، فضایی است که سکوت در این فضا راه برون رفت و نجات از شرایط کنونی و رسیدن به ساحل نجات نیست همانطور که خداوند متعال در قرآن بیان می کند که « قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها- حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيها جَمِيعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ فقال ‏ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُون‏»(اعراف/38)یعنی « در ميان امّتهايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بوده‏اند، داخل آتش شويد. هر بار كه امّتى [در آتش‏] درآيد، همكيشان خود را لعنت كند، تا وقتى كه همگى در آن به هم پيوندند [آن گاه‏] پيروانشان درباره پيشوايانشان مى‏گويند: پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند، پس دو برابر عذاب آتش به آنان بده. [خدا] مى‏فرمايد: براى هر كدام [عذاب‏] دو چندان است ولى شما نمى‏دانيد.» «ادامه صفحه بعد.. 👇 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷 وجداناً وحقیقتاً ایا نباید خدا را شکر کرد که شخصیتی مثل مرحوم امام خمینی بار سنگین این روایت و این آیه از قرآن را از دوش ما برداشتند تا پیامد های آن شامل تک تک ما نشود....حقیقتا خدا را شکر....زیرا کارمرحوم امام به بیان خودشان از مصادیق «امربه معروف و نهی از منکر است» که وجوب ان طبق صریح ایات و روایات بر همگان روش است. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 5. نگاهی زبان شناختی(هرمولوتیک) دقیق تر به روایاتی با مضمون « «...فيَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْرا » (الإرشاد، مفید، ج‏2 ، ص379) عزیران اگر دقت کنید روایت «ظلم» را با فعل ماضی بیان کرده ولی تحقق عدالت توسط حضرت حجت(عج) را با فعل مضارع بیان شده و این یعنی درهمان زمان «ظلم» جهانی بوده حال چطور؟ به این صورت که هر چه نعمتی که به بشریت اعطا می شود اعظم و بزرگتر باشد گرفتن ان نعمت، ظلمش بیشتر خواهد شد؛ حال طبق روایات بالاترین نعمت بعد از شناخت خداوند، تمسک و استفاده حضوری از محضر امام معصوم است بدون هیچ مانعی...در حالیکه بعد از فوت پیامبر، در سقیفه این نعمت از مردم گرفته شد و حتی در حادثه کربلا چنان این ظلم به اوج خود رسید که با تعابیر «مصیبة ما اعظمها..» ثابت شد که بالاترین ظلم بشریت در ان حادثه به اوج خود رسید که نه تنها از محضر معصوم استفاده نکردند بلکه کمر بر قتل خاندان اهل بیت انداختند لذا این تحقق ظلم – بر فرض که از شرایط ظهورباشد- تحقق یافته 🍀🍀🍀 فقط یک نکته بسیار مهم:🍀🍀🍀 امروزه خیلی از مردم جهان نسبت به این ظلم هیچ حسی ندارند یعنی با انکه این ظلم درحق انها شده ولی خبر از چنین ظلمی ندارند وباید طریقی برای شکوفایی این «حس» صورت گیرد تا این ظلمی که ثبوت ان قطعی بوده به مرحله اثبات یعنی احساس برسد مثلا قناری که یک عمر در قفس بوده و نسل اندر نسل در قفس زندگی میکردند طبق اسناد زیست محیطی، تغییر رویه داده و فکر می کند که باید در قفس باشد در حالی که با وجود داشتن دو بال برای پرواز برای او، معلوم می شود که ظلم بر او شده ولی او متوجه این ظلم تحقق یافته نیست لذا اگر قفس ان را در باغی ببرید که در ان قناری و بلبلانی بر شاخه درختان در حال پرواز هستند تازه نسبت به ظلمی که یک عمر بر او اهمال شده بیدار می شود و در واقع به مرحله حس و احساس می رسد....حال وقتی مردم جهان از ظلم محرومیت از محضر معصومین را از دست داده اند باید در این دوران خفقان، یک انقلابی بر آمده از آرمانهای اهل بیت تحقق می یافت تا مردم ولو در حد بسیار کم رنگ حس کنند که چقدر خوب می شد زندگی کرد و با کرامت در کنار هم با حفظ حقوق به تعالی و ابدیت رسید....لذا نه تنها انقلاب اسلامی مانعی در تحقق بخشیدن ظهور انقلاب حضرت مهدی نیست بلکه بسیار موثر در بیداری مردم نسبت به ظلمی که به آنها شده می شود و لذا مردم تشنه اخرین منجی بشریت می گردد لذا است که اربعین و سه نامه دقیق و کامل مقام معظم رهبری در زمان ما باعث بیداری بسیاری از جوانان اروپایی شد..مثل حادثه اربعین یا سه نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی......نکته اخری که بین شد از بهترین دلیل هایی بود که امروزه به ان رسیده شده و در هیچ کتابی با این بیان تقریر نشده و ماحصلی از اساتید خودم می باشد....التماس دعای فراوان...خداوندا این انقلاب را به انقلاب حضرت حجت وصل بگردان.🤲 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ظهور_انقلاب اسلامی گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی هفتگی گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» 👆👆👆👆👆👆👆👆 ✴️ چند نکته⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ ✍️ گاهی در خدمت اساتید میهمان و متخصص در زمینه های مختلف با گفتگوی آنلاین خواهیم بود🙂 ✍️ روزهای پنجشنبه و جمعه ها گروه تعطیل نیست، فقط گفتگوی آنلاین نخواهد بود. 🙃 ✍️ در تمام طول روز اساتید مختلف + جناب آقای استاد موسوی و خانم خلیلی پاسخگو خواهند بود. ☺️ ✍️ گفتگو آزاد است، در گروه میتوانید هر سوال اعتقادی، مشاوره و اخلاقی را مطرح کنید👌 ✴️ از همراهی شما با این گروه، بینهایت خرسندیم🌹🌹🌹🌹🌹 ✴️ گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 ✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 💢 پرسش: شيطان که از بهشت رانده شده بود چطور دوباره برگشت و ادم را فريب داد؟؟ 🤔 خداوند هم که اگاه بود چرا اجازه داد شيطان وارد شود⁉️⁉️ ✍️ پاسخ: در ابتدا باید دانست که امروزه که با پیشرفت دانش بشر، این توانایی به وجود آمده که بدون حضور فیزیکی در یک مکان، می توان با صدا، تصویر و حتی تصویر سه بعدی با دیگران ارتباط برقرار کرد. با توجه به این نکته و نیز با در نظر داشتن این حقیقت که به تصریح قرآن کریم، شیطان از همان زمان اخراج، مجوز ادامه ارتباطش با انسانها را نیز از پروردگار دریافت کرد [1] ، این پرسش تا حدودی حل شده به نظر می آید، اما با این وجود می توان گفت که پیرامون این پرسش بحث های فراوانی انجام گرفته که به دنبال آن دیدگاه های متعددی نیز مطرح شده است:👇👇👇👇👇 1. آن بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن بودند همان بهشت موعودی بود که خداوند به صالحان و نیکوکاران وعده فرموده است. برخى از مفسران بر این باورند که بهشت آدم و حوا، همان بهشت جاویدی است که به انسان های پرهیزکار وعده داده شده است؛ زیرا "الف و لامی" که در اوّل "الجنة" [2] واقع شده "الف و لام" عهد است و به همان بهشت برین اشاره دارد، هم چنین جمله "اهْبِطُوا" [3] نیز بر این دلالت دارد که از بالا به پائین بیائید. [4] 2. آن بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن بودند، همان بهشت موعود نبود، بلکه باغی بود از باغ های دنیوی که خداوند برای حضرت آدم حوا در نظر گرفته است. 💢این بهشتی که آدم (ع) در آن می زیست نباید بهشت موعود باشد؛ زیرا: الف. آن بهشت (بهشت موعود) در مسیر کمال یا به اصطلاح در قوس صعود و نتیجه اعمال و ملکات است نه مقدم بر عمل. ب. کسى که به این بهشت وارد گردد بیرون رانده نمى‏شود. ج. آن جا محیط وسوسه شیطان نیست، از این رو آن بهشت، غیر از بهشت جاویدان عالم قیامت است و شاید مراد از این بهشت یکى از باغ هاى مناطق خوش آب و هواى زمین بوده باشد. [5] 3. برخى از مفسران معتقدند بهشتى که آدم در آن ساکن شده بود باغی از باغ هاى آسمان بوده نه بهشت جاوید؛ زیرا در بهشت موعود تکلیفى وجود ندارد و کسى که بر آن وارد شد خارج نخواهد شد؛ و در آن جا ابدى و جاودانى است.‏ [6] حال بررسی می کنیم که بنا بر فرض اول که منظور از بهشت آدم را همان بهشت موعود بدانیم چگونه شیطان وارد بهشت شد؟ الف. باید دید شیطان چگونه وارد قلب بنى آدم می شود؟ آیا از راه منافذ بدن؟ آیا می توان تصور کرد که شیطان جسمى است که داخل قلب می شود؟ در این مورد باید گفت که راه شیطان به قلب توسط نیروی شهوت و غضب و وهم است، چنان چه راه فرشتگان توسط نیروی عقل است. وقتی آدم و همسرش به درخت منهیّه متمایل شدند نیروی شهوت وسیله شیطان شد و به وسیله آن، راه به سوی قلب پیدا کرد پس نه داخل بهشت شد و نه از منافذ بدن آدم وارد قلب شد و نه به صورت جسمیّت مقابل آدم آمد. [7] ب. شیطان داخل بهشت نشده، بلکه از خارج با تدلیس آنها را فریب داد. [8] امّا بنابر فرض دوم و سوم: اساساً آن جایی که آدم و حوا در آن حضور داشتند، بهشت موعود نبود تا این پرسش مطرح شود که چگونه شیطان مجدداً وارد آن شد.‏ [9] 🔴بنابراین اشکال وقتى وارد است که بهشت مورد بحث را بهشت موعود و بهشت جاوید بدانیم ، امّا بنابر قول دوم و سوم چنین نبوده، بلکه این جریان در بهشتى دیگر صورت گرفته، به دلیل این که همگى آنها از آن بهشت بیرون شدند. [10] پی نوشت ها [1] اعراف، 18-13. [2] یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ، اعراف، 27. [3] فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا کانا فیهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‏ حین‏، بقره، 36. [4] داور پناه، ابوالفضل، أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 456، ناشر انتشارات صدر، تهران‏، 1375 ش‏. [5] همان، ص 432. [6] همان، ص 456. [7] طیب، سید عبد الحسین، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏9، ص 111 و 112، ناشر: انتشارات اسلام، چاپ دوم‏، تهران، 1378 ش‏. [8] أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 456 [9] همان. [10] طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، موسوى همدانى، سید محمد باقر، ج‏1، ص 202، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1374 ش‏. کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا