eitaa logo
پاتوق اندیشه
226 دنبال‌کننده
299 عکس
885 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ شایعه : خلبان ژنرال چشم آبی که با جنگنده از زیر پل اهواز رد شد!!! پاسخ پسر سپهبد خلبان نادر جهانبانی به افسانه هایی که سلطنت طلبان در خصوص وی ساخته و از او اسطوره سازی کرده اند @patoghandisheh99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 این هم پاسخ به خاکپور که از شاه به خاطر ساخت ورزشگاه آزادی تشکر میکنه! @patoghandisheh99
🟡 آیا حیوانات هم در قیامت حشر دارند؟ 🟢 پاسخ در قرآن کریم ۲ آیه وجود دارد که برای حشر حیوانات در قیامت، قابل استناد است: 1⃣ وما من دابّة فى الأرض ولا طائر یطیر بجناحیه إلاّ أُمم أمثالکم ما فرّطنا فى الکتاب من شىء ثمّ إلى ربّهم یحشرون (انعام: ۳۸) «هیچ جنبنده اى در و هیچ پرنده اى که با دو بال پرواز مى کند نیست مگر این که آن ها امت هایى مانند شما انسان ها هستند و مادر کتاب هیچ چیز را فروگذار نکردیم، سپس تمام حیوانات [ همانند شما انسان ها ] در قیامت به سوى پررودگارشان محشور مى شوند». مفاد آیه شریفه آن است که حیوانات همانند انسان ها داراى امت مى باشند اما این که همانندى در چیست، مفسران دیدگاه هاى متفاوتى ذکر کرده اند، ولى مى توان گفت از بارزترین موارد تشابه حیوانات به انسان ها همان حشر در قیامت است که در پایان آن هم آمده است. از بیان همانندى حیوانات با انسان ها استفاده مى شود که حیوانات هم مانند انسان ها تا حدّى از شعور و آگاهى که مستلزم زندگى اجتماعى و تسبیح و ذکر و حشر به سوى است برخوردارند، همان گونه که در داستان «سلیمان و مورچگان» و «ملکه سبا و هدهد»( [نمل: ۱۸)آمده است، البته روشن است که لازمه حشر حیوانات و یا و پاداش و کیفر آنان این نیست که حیوانات در شعور و آگاهى با انسان ها مساوى باشند و تمام مدارج کمال روحى و معنوى را که انسان ها مى توانند بپیمایند آن ها هم طى کنند، زیرا خود انسان ها هم در مراتب کمال روحى و معنوى و حساب و پاداش و کیفر با یکدیگر مساوى نیستند. 2⃣ وإذا الوحوش حشرت (تکویر: ۵) ، آن گاه که حیوان هاى وحشى در قیامت گرد هم جمع مى شوند. «وُحوش» جمع وحش به معناى حیواناتى است که با انسان ها اُنس و اُلفت نمى گیرند مانند درندگان. اما گفته شده که وحوش در این آیه تمام چهارپایان را دربرمى گیرد.(تفسیر روح‌المعانی، ج۳۰، ص ۵۱) از آن جا که آیه فوق در سیاق آیاتى است که حوادث روز را توصیف مى کند همانند سؤال از دختران زنده به گور شده و گشودن نامه هاى اعمال و حوادث بعد از آن، این آیه ظهور در حشر حیوانات وحشى در قیامت دارد اگر چه دیدگاه مفسران درباره حوادث بعد از حشر آن ها متفاوت است؛ برخى بر این باورند که اگر حیوانات ستمى به یکدیگر کرده باشند در قیامت مجازات مى شوند. و به باور برخى دیگر بعد از حشر، آن ها را دوباره مى میرانند و به خاک برمى گردانند (تفسیر کبیر، ج۱۱، ص ۶۴) ولى در اصل حشر حیوانات، بیشتر مفسران، هم عقیده اند اگر چه درباره پاداش و کیفر و حوادث بعد از آن به طور قطع نمى توان سخن گفت. زیرا خداى تعالى در قرآن از آن ها پرده بردارى نکرده است. ( خاطرنشان می‌شود که برخی هم عقیده دارند که منظور از "وحوش" در این آیه انسانهایی هستند که در اثر گناه به صورت حیوان محشور می‌شوند که البته این نظر با ظاهر آیه همخوانی ندارد) 🔹 اشکال چه فایده اى در حشر حیوانات هست در حالى که آن ها در دنیا مکلف نیستند تا این که براى پاداش و کیفر در قیامت محشور شوند؟ 🟢 پاسخ اولاً: تکلیف نداشتن حیوانات در دنیا ضررى در حشر آن ها و محاسبه و قصاص ندارد. به عبارت دیگر ملازمه اى بین تکلیف و رستاخیز نیست، زیرا قصاص و پاداش و کیفر، توقف بر تکلیف ندارد، همان گونه که شخص اگر در حالت خواب به دیگرى آسیب مالى یا جانى بزند محکوم به غرامت مى شود، زیرا حق دیگرى را پایمال و ضایع کرده است، اگر چه در حالت خواب و بى هوشى تکلیف ندارد. ثانیاً: همان گونه که گفته شد حیوانات نیز مرتبه ای از درک و شعور را دارا هستند و به همان اندازه پاسخگوی اعمال خود هستند. علامه طباطبایى (رحمه الله) مى نویسد: خداوند اِنعام و انتقام را در آیات زیادى در وصف احسان و ذکر کرده است و این دو وصف (احسان و ظلم) اجمالاً در میان حیوانات نیز وجود دارد یعنى افرادى از حیوانات را مى بینیم که در عمل خود ستم مى کنند و برخی دیگر را مشاهده مى کنیم که به دیگران احسان مى نمایند. از این رو آن ها در قیامت محشور مى شوند اگر چه خداوند چگونگى پاداش و کیفر را بیان نکرده است.(المیزان، ج۷، ص۷۶) بنابراین از نظر قرآن، حشر و علاوه بر انسان و جن و ملائکه شامل حیوانات و جانداران و برخى جمادات نیز مى شود اگر چه به نظر می رسد چگونگى حشر آن ها با انسان متفاوت و متناسب با رتبه وجودی و میزان درک و شعور آن‌ها است. چنانچه بعضی گفته‌اند: پس از و رسیدگی، به دلیل عدم برخورداری از ابدی، نابود می‌شوند @patoghandisheh99
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اعترافات عجیب درباره معظم انقلاب 🔺توصیه می شود حتما ببینید و منتشر کنید. تا ابلهانی که شعار مرگ بر دیکتاتور می دهند بفهمند چقدر نادان و نمک نشناسند. و چگونه آلت دست دشمن شده اند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @patoghandisheh99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ این کلیپ با عنوان تواضع و فروتنی پرندگان هنگام پخش قرآن وایرال شده است @patoghandisheh99
✅ شبهه : چرا در دعای ماه رجب که از ناحیه مقدسه صادر شده چنین آمده است: «خدایا! به حق دو مولود این ماه امام جواد علیه السلام و فرزندش امام علی النقی علیه السلام ...»، ولی ذکری از میلاد مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام نشده است. در حالی که طبق اکثر متون روایی آمده که میلاد آن‌حضرت در 13 رجب واقع شده است؟ ✅ پاسخ: 🟢 در بخش اعمال و اذکار ماه رجب، دعایی کوتاه از امام زمان علیه السلام نقل شده است که با این عبارت شروع می‌شود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمَا إِلَیْکَ خَیْرَ الْقُرْب‏...».[1] در این دعا، با اشاره به ولادت امام جواد و امام هادی علیهما السلام در ماه رجب، این دو بزرگوار واسطه قرار داده شده و از خدا خواسته شده است که به حق این دو امام، بهترین درجه قرب خدا را به دعا کننده عطا کند. 🟢 سؤالی که در این زمینه به ذهن می‌رسد این است که چرا از حضرت علی علیه السلام که تولد حضرتشان نیز در ماه رجب قرار دارد، یادی نشده است؟ در پاسخ باید گفت در دانش منطق ثابت شده که «اثبات شیء، نفی ما عدا نمی‌کند»؛ یعنی اگر بگوییم امام جواد و امام هادی در ماه رجب به دنیا آمده‌اند، معنایش آن نیست که تنها این دو امام در این ماه متولد شده‌اند و امام دیگری در این ماه به دنیا نیامده است! از جهتی دیگر، این دعا نوعی توسل به این دو امام به شمار می‌آید و لزومی ندارد که هنگام توسل، نام همه امامان ذکر شود. لذا اشکالی ندارد که در بین امامانی که در این ماه متولد شده‌اند، به‌واسطه این دعا، تنها به دو امام معصوم متوسل شویم. 🟢 به نقلی دیگر در تاریخ ولادت برخی از ائمه از جمله امام جواد وامام هادی علیه السلام اختلاف وجود دارد نقل های معتبری نسبت به هر دو امام حاکی از آن است که ولادت این دو امام در ماه رجب بوده درباره امام جواد علیه السلام در کتاب کشف الغمه و مناقب دو نقل آمده است یکی این که ولادت حضرتش در رمضان بوده ودوم ماه رجب در باره امام هادی علیه السلام نیز نقل های معتبری در کافی، مصباح شیخ ودیگر منابع روایی آمده است که ولادت آن حضرت در ماه رجب را تایید می کند جهت اطلاع بیشتر می توانید به بحار الانوار ج ۵۰ ص ۷و ۱۱۳مراجعه کنید بنا بر این این دعا نیز موید همین مطلب است که ولادت این دو امام در ماه رجب بوده و اما این که چرا نامی از امیرمومنان و یا امام باقر علیهما السلام در این ماه متولد شده اند نیامده پاسخ آن واضح است اثبات شیئ نفی ما عدا نمی کند این دعا در مقام توسل به این دو امام است و نفی ولادت دیگر ائمه را در این ماه نمی کند . [1]. طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 805، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. @patoghandisheh99
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 پاسخ کوبنده یک فعال رسانه به کتایون ریاحی با بی خردی خودتون تاریخ رو تحریف نکنید @patoghandisheh99
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تحسین بی‌سابقه دشمنان از مقام معظم رهبری! 🔹‌مهدی خلجی اپوزیسیون ضدایرانی در اقدامی بی‌سابقه رهبر انقلاب را ستایش می‌کند. @patoghandisheh99
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سال نو در برلین و فرهنگ غنی اروپایی! ‌‌‌ @patoghandisheh99