eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
311 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
( ادامه پست قبل🔺🔺🔻🔻) 💫«لوح محو و اثبات» 💫 در مقابل لوح محفوظ، لوح محو و اثبات قرار دارد که مظهر قدرت مطلقه‏ ى خداوند است و محتواى این لوح قابل تغییر و دگرگونى وپاک کردن و نوشتن مجدد است. آنچه در این لوح نوشته شده صورت تعلیقى و شرطى دارد. یعنی «اگری» است و به این شکل است که اگر چنین شود چنان خواهد شد و اگر نشود نخواهد شد. 🔥 علامه مجلسى چنین مثال میزند:👇 که مثلا براى زید پنجاه سال عمر نوشته شده ولى به این صورت که اگر صله‏ ى رحم کند، شصت‏سال خواهد بود و اگر قطع رحم کند، چهل سال خواهد بود پس اگر او صله رحم کرد، در آن کتاب پنجاه سال محو و شصت‏ سال ثبت‏ خواهد شد. (بحارالانوار، ج4، ص131) 🟤باید دانست که خداوند دو نوع قضا و یا تقدیر دارد یکى قضاى حتمى و دیگر قضاى تعلیقى و در مثال بالا مرگ زید قضاى حتمى و تغییر ناپذیر است ولى زمان مرگ او قضاى تعلیقى و قابل تغییر است و گاهى از آن به اجل مسمى و ا جل معلق تعبیر میشود. 📜توضیح اینکه: لوح محو و اثبات «قانون از پیش تعیین شده» است نه حادثه ی از پیش تعیین شده، لذا باید حواسمان باشد که چه قانونی را اختیار می کنیم....قانون از خداوند ولی انتخاب با ماست.....در قضا و قدر بیشتر بحث خواهیم کرد. 🪔نگاه یهود به قضای الهی 🗨️از ایه «یمحوا الله ما یشاء ویثبت‏» روشن می شود که قضاى الهى قابل تغییر است و چنین نیست که قضاى الهى، قدرت او را محدود کند و او نتواند کارى بر خلاف قضاى خود انجام دهد. این مطلب، عقیده‏ى یهود را نفى مى‏کند که مى‏گفتند خداوند جهان را بر اساس یک سلسله قوانین کلى آفرید و دیگر نمى‏تواند در آن تغییر بدهد و همین قوانین دست‏خدا را بسته است! ✍️لذا قرآن کریم از این عقیده‏ ى باطل یهود جواب می دهد که:👇👇 🗨️«و قالت الیهود ید الله مغلولة غلت ایدیهم و لعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان ینفق کیف یشاء...» (مائده/64). «ویهود گفتند: دستان خدا بسته است! دستان خودشان بسته باد و به سبب سخنى که گفته‏اند لعنت‏ شدند، بلکه دستان او باز است و هرگونه که بخواهد انفاق میکند». 🗨️«...ان الله یفعل ما یرید» (حج/14). «همانا خداوند آنچه را که بخواهد مى‏کند». جریان حضرت یونس و قومش نمونه ای از تغییر قضا و قدر الهی در گذشته در قرآن کریم از تغییر سرنوشت‏ برخى از اشخاص صحبت شده که گاهى قضاى الهى بر چیزى تعلق گرفته ولى در اثر عوامل خاصى آن قضا تغییر داده شده است. مثل جریان یونس است که هم درباره‏ى شخص او و هم درباره‏ ى قوم او از چنین تغییرى خبر داده شده است: 🗨️«فلولا انه کان من المسبحین للبث فى بطنه الى یوم یبعثون‏» (صافات/143-144). «و اگر او (یونس) از تسبیح‏گویان نبود، در شکم آن ماهى تا روزى که مردم برانگیخته شوند می ماند». 🗨️«فلو کانت قریة آمنت فنفعها ایمانها الا قوم یونس لما آمنوا کشفنا عنهم عذاب الخزى فى الحیاة الدنیا و متعناهم الى حین‏» (یونس/98). «پس چرا مردم آبادى ایمان نیاوردند که تا ایمانشان به آنان سودى بدهد(آنها به موقع ایمان نیاوردند) مگر قوم یونس که چون ایمان آوردند، عذاب خوارى در زندگى دنیا را از آنان برداشتیم و آنها را تا زمانى معین برخوردار کردیم‏». گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 📜🪔📃🪔📜🪔📃🪔📜🪔📃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎💍💎💍💎💍💎💍💎💍💎💍 💠 پرسش : ایا شرف الشمس واقعیت داره یا خرافاته؟؟ 🤔🤔 ✍️ پاسخ :در باب شرف الشمس، چند نکته رو باید بیان کرد:👇👇👇👇 1️⃣ از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است تا قرن ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟ سیره اهل‌بیت علیهم ‌السلام نیز ارجاع به این‌گونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهل‌بیت علیهم ‌السلام نیز منجمین آن زمان را که برای ستارگان قدرت‌های استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند را لعن می‌نمودند چراکه در این عالم هیچ قدرتی جز قدرت خدای متعال نیست و اگر موجودی دارای قدرتی خاص باشد آن‌هم به اذن الله بوده و هیچ قدرتی به نحو استقلالی در مقابل خداوند ندارند. 2️⃣ اولین کتابی که به ذکر حدیثی در این باره پرداخته است، طبق نقل مدافیعن حرز شرف شمس، کتاب مصباح مرحوم کفعمی است. (با تتبع و جستجو در نرم افزار تخصصی حدیث شیعه، نرم افزار جامع الاحادیث، به چنین مضمونی، نیز دست نیافتیم)؛ این کتاب بنا بر گفته برخی از محققین، مفاتیح الجنان آن زمان ها بوده است. امکان دارد با توجه به کثرت استفاده، تصحیف و اشتباهات در آن راه پیدا کرده باشد. علاوه بر اینکه، به علت رعایت نشدن مبانی حدیثی در آن و مرسل بودن حدیث و انفراد حدیث، هرگز قابل‌ اعتنای جامعه روایی و کارشناسان حدیثی، نیست. 3️⃣مرحوم کفعمی، در قرن هفتم که این حدیث را در کتاب مصباح می آورد، میفرمایند: در بعضی از کتاب‏های علمای شیعه دیدم که این شکل از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است و اما سندی برای حدیث را ذکر نمیکند. حتی در کتاب حلیۀ المتقین علامه مجلسی که درباره تمام حکاکی و نقوش نگین های انگشتر به نقل از معصومین علیهم السلام به شکل ماثور و با ذکر منبع از کتب معتبر حدیثی، ذکر گردید، مع الوصف، هیچ اسمی از شرف الشمس نیست. از اینرو، برخی از کارشناسان دینی، معتقدند سابقه جعل چنین نقشی به چند قرن اخیر میرسد بگونه ای که حتی در زمان علامه مجلسی، نیز شایع نبوده است. 4️⃣و البته برخی با بدگمانی به حرز شرف شمس، نگریسته اند و چنین بیان می دارند که: اگر بپذیریم، این تصاویر، ساخته و پرداخته دشمنان اسلام، یهود نبوده باشد. بویژه برخی از اشکال و تصاویر این دعا، همچون ستاره داود از اختصاصات یهود، می باشد و این مقداری تامل برانگیز است؛ لکن بنظر میرسد چنین اشکال، صحیح نباشد و سوظن بدون ارائه دلیل و برهان باشد. چراکه، هرچند انتساب حرز شرف شمس، به اهل بیت محل تردید است، لکن کارشناسان فن علوم غریبه آن را تایید و برای آن خواصی ذکر کرده اند. 5️⃣ چگونه است انگشتر های با فضیلت بیشتر و با احادیث معتبر از صدر اسلام تا کنون، همچون: عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... به حاشیه میروند و به ناگاه، در عصر معاصر، نگینی مبهم و موردتردید در صدر قرار می گیرد؟. در حالیکه نه تنها در 700 سال هیچ نشانی از شرف شمس، در دسترس نیست، بلکه در بزرگترین دائره المعارف شیعی (کتاب بحارالأنوار) که سعی گردیده، هر نوعی حدیثی با مرتبه ضعف نیز نقل شود. هیچ ذکر و نشانی از چنین تصاویری در آن وجود ندارد. ( ادامه در پست بعد🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل🔻🔻🔺🔺) 6️⃣ به فرض که اثبات شد که چنین چیزی در کتاب حدیثی شیعه نقل شده است و صحیح باشد. برخی از محققین علم نجوم، معتقدند: شرف الشمس به وقتی می گویند که شمس در 19 درجه برج حمل قرار بگیرد. و منظور از 19درجه قرارگیری شمس در برج حمل است نه اینکه منظور روز 19 فروردین باشد! مضاف بر اینکه با کمال تعجب، تاریخ شمسی برای آن در نظر گرفته شده است در حالی که در روایات و مناسبت های اسلامی، تاریخ هجری قمری، ملاک است و این موجب شگفتی است. 7️⃣ آنقدر در نحوه و ترسیم و طرز نوشتن شرف الشمس[5]، اختلاف وجود دارد، که امروزه هرکسی برای خودش یک تصویری را خلق کرده است و در بازار به فروش می رسد به گونه ای که گاهی بسیار با هم تفاوت دارند. 8️⃣ بعد از گذشتن و عبور از هفت خوان رستم اما و اگر در اصالت شرف شمس، نوبت به رعایت آداب حکاکی و سه شرط مهم آن یعنی: بخور مناسب، اذکار و ادعیه حین حکاکی، نیز می رسد. امروزه، کمتر کسی اقدام به این عمل طاقت فرست و زمان بر، اقدام خواهد نمود؛ اعمال و آدابی که از چشم خریدار انگشتر شرف الشمس به دلیل بی اطلاعی، پنهان می ماند. 9️⃣از اینرو، از نگاه مراجع عظام شیعه، حرز شرف الشمس، بی اعتبار[6] محسوب گردیده و تنها از نگاه برخی و با حسن نظر و از باب رجاء و امید ثواب[7]، عمل به آن، بی اشکال دانسته شده است. 0️⃣1️⃣ بنابراین اگر هم اصل این موضوع مورد تایید باشد، این است که: شرف الشمس از علوم غریبه است، لکن در کتب حدیثی متقدمین اعم از روایی، ادعیه و اذکار، وجود ندارد. و البته کتابت و حکاکی لوح شرف الشمس، شرایط خاص می‌خواهد، نه اینکه هر مدعی‌ای ادعای کتابت آن را نماید و این‌گونه نیست که هر شخصی دکانی زده و یک ‌قلم و تخته و سنگ عقیق زرد دست حکّاک بدهد تا در 19 فروردین آن را برای مردم صف‌کشیده حک کنند چراکه بر فرض که شرف الشمس در اسلام، واقعیت داشته باشد، این انگشترها و لوح‌ها بدون رعایت نکردن آداب و شرایط مذکور در کتب فوق، هیچ اثری ندارد و جز منبع درآمدی برای برخی افراد سودجو هیچ فایده ارضی و سماوی نداشته و نخواهد داشت و مع‏الاسف این دکان‌ها گرد حرم‌های مطهر بوده و نگرانی افراد مؤمن و مطلع از توجه عوام به این امر اشتباه را بیشتر می‌کند. 💎 نتیجه : سرمایه زندگی‏تان را صرف این نگین های بازاری و روز 19 فرودین نکنید. شرف الشمس به اثبات نرسیده و ابهام دارد. و در فرض صحت، از علوم غریبه است و انتساب آن به اهل بیت، دلیل قطعی وجود ندارد. آیا شایسته است حرز شرف شمس که اصالت آن و انتساب آن به اهل بیت موردتردید است، در صدر فروش و اعتبار قرار گیرد و از نقش نوشته نگین های اصیل در احادیث ماثور و معتبر در کتب متقدم اسلامی، دوری کرد؟ قطعا خیر؛ از اینرو، شایسته است مومنین، به حکاکی و نقوش سفارش شده و ماثور نقل شده از معصومین در کتب معتبر دعایی شیعه، مراجعه نمایند که در کتب ارزشمند «حلیۀ المتقین» علامه مجلسی، نقل گردیده است.💍 📚 منابع: ١.سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، ج2، ص1053 ٢.مجلسی، بحارالانوار، ج54، ص227 ٣.مجلسی، زادالعماد، ص567 ۴.مجلسی، بحارالانوار، ج55، ص268 ۵.حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، ص797_799 ۶.استفتائات آیة الله مکارم شیرازی، ٧.آیة الله میزرا جواد تبریزی، صراط النجاه، ج10، ص426 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 💎💍💎💍💎💍💎💍💎💍💎💍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(7) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨ 🟨 پرسش : چرااااا، حضرت علي( عليه السلام) در زمان خودش لباس كهنه مي‌پوشيد، اما امام صادق (عليه السلام) لباس‌هاي نو مي‌پوشيد!؟؟🤔 و چرا امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايند: زمان ما با زمان امام علي ( عليه السلام) فرق مي‌كند؟ ✍️ پاسخ : از خصوصيات دين مقدس اسلام اين است كه هميشه روي حاجت‌هاي ثابت انسان، مهر ثابت زده است، اما حاجت‌هاي متغير انسان را، تابع حاجت‌هاي ثابت قرار داده است، بدون ابنکه از متغير بودن آن‌ها چشم بپوشد و به آن بي‌اعتنا باشد... شما گاهي وقت‌ها ممكن است به اين مسئله برخورد بكنيد كه در بعضي از امور، سيره پيامبر با سيره يكي از ائمه عليهم السلام، متفاوت است، با سيره و روش علي ابن ابيطالب عليه  السلام. 🟡علي بن ابيطالب عليه السلام لباسش از دو جامة ساده تشكيل شده است، در صورتي كه حضرت زين العابدين، لباس خزّ مي‌پوشد. ايشان براي خودشان هر سال لباس خزّ نو تهيه مي‌كرد، ولي در سيره پيامبر صلي الله عليه و آله اين دو امر مختلف پيدا نشده است. 🌞در كتاب كافي آمده است كه سفيان ثوري يك روز بر امام صادق وارد مي‌شود. حضرت لباس سفيد بسيار لطيفي، مانند پوست نازك تخم مرغ پوشيده بود. تا چشمش به آن لباس افتاد، به حضرت اعتراض كرد كه چرا شما بايد يك همچو لباسي بپوشيد؟ حضرت فرمود: مگر چه عيبي دارد؟ سفيان گفت شما مگر بايد از اهل دنيا باشيد؟ حضرت فرمود اساساً تمام نعمت‌هاي دنيا مال صالحين است، نه مال فاسقين! سفيان! يك وقت هست كه به خاطر بيماري و روي غرض حرف مي‌زني و يك وقت هست كه اشتباه كرده‌اي! اگر اشتباه كرده‌اي، بايد برايت توضيح بدهم. سفيان برخاست رفت. بعد عده‌اي از مقدس‌ها و هم‌فكرهايش آمدند به حضرت عرض كردند: رفيق ما سفيان نتوانست جواب ترا بدهد، ولي ما آمده‌ايم با شما مباحثه بكنيم. ما آن حرفي  را كه زدي قبول نداريم. امام فرمود بسيارخوب، ما اگر بنا باشد با هم مباحثه كنيم، چه اصلي را بايد ثابت قرار بدهيم؟ گفتند قرآن. حضرت فرمود: هيچ چيز بهتر از قرآن نيست! امّا به شرط اينكه آن را بفهميد. بعد حضرت فرمود: من مي‌دانم عمده حرفي كه در دل داريد، مسئله سيره پيامبر و صحابه است.چيزي كه در ذهن شما هست اين است كه پيامبر و حضرت علي عليهما السلام كه از اين لباس‌ها نمي‌پوشيدند، تو چرا مي‌پوشي؟ فرمود شما اين را نمي دانيد كه اين مسئله، مربوط به اسلام نبوده است، مربوط به زمان است. اگر پيامبر در زمان من بود مثل من لباس مي ‌پوشيد، اگر من هم در زمان پيامبر بودم، مثل او لباس مي‌پوشيدم. در اين مورد آنچه در اسلام اصالت دارد، مواسات است؛ يعني مسلمانان بايد احساس همدردي بكنند، مسلمان بايد حقوق واجب مال خود را بدهد. اين هم باز يك امر ثابت است و در تمام زمان‌ها هست. مسلمان بايد اعتمادش به خدا باشد نه به پول. اين همان معناي واقعي زهد است. بعد فرمود: و امّا اينكه انسان نوع لباسش  را چگونه بايد انتخاب بكند، اين ديگر مسئله زمان است. در زمان پيامبر وضع عمومي مردم بسيار سخت و ناگوار بود... گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️
(8) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🪔🪔🪔🪔🪔🪔🪔🪔🪔🪔🪔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا