eitaa logo
پاتوق اندیشه
230 دنبال‌کننده
320 عکس
918 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
29.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💭 توصیه ی ما، دیدن این کلیپ است. انتخاب با شما🌹 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 💔❣️💔❣️💔❣️💔❣️💔❣️💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️ 🟢 ماهيت حجرالاسود چیست؟؟ ✍️ پاسخ :حجرالاسود، ياقوت سفيد از ياقوتهاى بهشت بوده است كه خداوند آن را در كوه «ابوقبيس» قرار داد و به حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهماالسّلام وحى كرد تا آن را از كوه ابوقبيس ، استخراج نمايند و به همين شكل كه اكنون هست ، در كعبه جاسازى نمايند. 💭و از حضرت على عليه السّلام نقل گرديده است كه پيش از حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهماالسّلام خداوند اين سنگ را از بهشت همراه حضرت آدم عليه السّلام به زمين فرستاد و آن حضرت سنگ را در همين مكان كنونى قرار داد، ولى پس از طوفان نوح عليه السّلام حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهماالسّلام از طريق وحى ، آن را از كوه ابوقبيس استخراج نمودند.(1) چرا این سنگ سیاه شد؟ 🌱اين سنگ كه ابتدا ياقوت بسيار سفيد و نورانى بود، بر اثر تماس كفّار و مشركين با آن و معصيت گناهكاران ، رنگ آن تغيير پيدا كرد و سياه شد. 💭پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به عايشه كه در حال طواف بود فرمود: «اگر چنين بود كه خداوند اين سنگ را بر اثر پليدى و نجاسات دوران جاهليت متاثر سازد، اكنون هر دردى با آن شفا پيدا مى كرد و اين سنگ به همان شكلى بود كه در اوّل ، خداوند آن را با آن شكل به زمين فرستاد و خداوند آن را به همان حالت اوّلى كه داشت ، ظاهر مى كرد. اين سنگ ، ابتدا ياقوتى سفيد از ياقوتهاى بهشت بود، ولى خداوند زيبايى آن را بر اثر معصيت گناهكاران ، تغيير داد...».(2) 💭و در روايت ديگرى از اميرالمؤ منين على عليه السّلام نقل شده است كه آن حضرت فرمود: «حجرالاسود در ابتدا سنگى بود كه سفيدى آن مانند سفيدى مرواريد و درخشش آن مانند ياقوت بود، سپس دستهاى كفّار آن را سياه كرد...».(3) استلام حجرالاسود ((استلام )) يعنى ((دست كشيدن )) استلام حجرالاسود، يكى از اعمال مستحبى است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و ائمه اطهارعليهم السّلام انجام دادن آن را بسيار سفارش كرده اند. و در بسيارى از روايات ، استلام حجرالاسود به عنوان سنّت رسول خدا معرفى شده است . 🌾البته در استلام حجرالاسود لازم است رعايت ديگران بشود و چنانچه موجب اذيت و آزار ديگران شود، بهتر است از دور به آن اشاره كنيم . 💭از امام رضاعليه السّلام پرسيدند: آيا در استلام حجرالاسود، وقتى مردم زياد شدند و ازدحام كردند كسى حق دارد براى استلام آن، به زود متوسل شود؟ 💭آن حضرت فرمود: «در اين صورت (ازدحام مردم) با دست خود به حجرالاسود اشاره كن ».(4) 💭و در روايت ديگرى نقل شده است كه از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: چرا حجرالاسود را استلام نمى كنى ؟ آن حضرت فرمود: «اءكرِهُ اءن اُوذيَ ضعيفاً او اتاءذّي ».(5) 🌱يعنى : «نمى خواهم انسان ضعيفى را اذيت كرده باشم يا خود، اذيت شوم ». نقل شده است كه در مكّه مردى از كارگزاران بنى اميّه زندگى مى كرد كه به او «ابن ابى عوانه» مى گفتند. اين شخص با اهل بيت پيامبرعليهم السّلام دشمنى داشت و هرگاه امام صادق عليه السّلام یا يكى از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام وارد مكه مى شد، آن مرد او را به بازيچه مى گرفت . روزى نزد امام صادق عليه السّلام آمد در حالى كه آن حضرت در طواف بود، به او عرض كرد: نظر شما درباره استلام حجرالاسود چيست ؟ آن حضرت فرمود: «رسول خداصلّى اللّه عليه و آله آن را استلام مى كرد». او عرض كرد: من نديده ام شما آن را استلام كنى . آن حضرت فرمود: «نمى خواهم انسان ضعيفى را اذيت كرده يا خود اذيت شوم» 💭آن مرد به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: من گمان مى كردم كه رسول خداصلّى اللّه عليه و آله آن را استلام مى كرد «يعنى به اذيت ديگران يا خودش كارى نداشت»؟ امام صادق عليه السّلام فرمود: آرى ، رسول خداصلّى اللّه عليه و آله آن را استلام مى كرد ولى مردم وقتى پيامبرصلّى اللّه عليه و آله را مى ديدند، حقّش را ادا مى كردند و راه را براى او باز مى نمودند ولكن حقّ مرا را ادا نمى كنند».(6) 📚 منابع : 1- امالى ، طوسى ، ج 2، ص 91. 2- علل الشرايع ، ج 2، ص 427. 3- امالى ، طوسى ، ج 2، ص 91. 4- فروع كافى ، ج 4، ص 405. 5- فروع كافى ، ج 4، ص 409. 6- فروع كافى ، ج 4، ص 409. این تحقیقات فوق تحقیقات استاد بزرگوار ایت الله زارعی سبزواری می باشد گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🟢 پرسش : آیا حجرالاسود فرشته است؟؟ ✍️ پاسخ : بله مدلول برخی روایات چنین است و حتی صحبتهایی که این سنگ با حضرت آدم دارد👇🏻👇🏻 💭روایتی دیگر در باب ماهیت حجرالاسود از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: حجرالاسود در نزد خداوند متعال فرشته ای عظیم الشأن و از بزرگترین فرشتگان از نظر جایگاه در نزد خداوند بوده است. هنگامی که خداوند متعال از فرشتگان عهد و پیمان گرفت، او اولین فرشته ای بود که به سخنان خداوند ایمان آورد و اقرار نمود، در نتیجه خداوند او را بر تمام مخلوقاتش امین قرار داد و عهد و پیمان مخلوقات را در او به امانت قرار داد و از آنان (فرشتگان) اقرار گرفت که در نزد او (حجرالاسود) هر سال عهد و پیمان خود را با خداوند تجدید نمایند. 🌾سپس خداوند متعال او را با آدم (ع) در بهشت قرار داد، تا به وی عهد و پیمانش را با خداوند یادآوری نماید، و هنگامی که آدم (ع) گناه نمود و از بهشت بیرون شد، خداوند متعال عهدی را که از آدم (ع) و فرزندانش برای محمد (ص) و وصیش گرفته بود، از یاد آدم (ع) برد و او را متحیر و مبهوت قرار داد و هنگامی که خداوند توبه ی آدم (ع) را پذیرفت، آن فرشته را به صورت یک دُر سفید از بهشت به طرف آدم (ع) پرتاب نمود. سپس آن سنگ به صحبت آمد و گفت: ای آدم؛ آیا مرا می شناسی؟ آدم گفت:خیر! سنگ گفت: مرا می شناسی، اما شیطان بر تو غالب گردید و پروردگارت را از یاد بردی. سپس به همان صورتی که با آدم (ع) در بهشت بود درآمد و گفت: ای آدم؛ عهد و پیمانی که خداوند از تو گرفته بود کجاست؟ سپس آدم به سوی او شتافت و عهد و پیمانش را به یاد آورد و بسیار گریست. پس خداوند آن فرشته را به سنگ سفید و نورانی تبدیل نمود و آدم (ع) در مقام تجلیل و تعظیم آن برآمده و آن را به دوش گرفت و هر گاه خسته می شد جبرئیل آن را از آدم (ع) می گرفت تا این که به مکه رسیدند. 🌾هنگامی که آدم (ع) با دستور خداوند متعال کعبه را بنا نمود، خداوند آدم را به طرف صفا و حوا را به جانب مروه روانه نمود. بعد با قدرت و توان خود آن سنگ را در مکانی که هم اکنون قرار دارد، نصب فرمود، و هنگامی که آدم (ع) از صفا چشمش به حجر افتاد که در رکن نصب شده است، گفت: «الله اَکبَر، لا اِلهَ اِلا الله» خدا را تمجید و تعظیم نمود و به خاطر همین، مستحب است که در هنگام روبرو شدن با رکنی که حجر در آن است، از صفا تکبیر بگویند. 💭و همچنین از محمدبن مسلم نقل شده است که امام صادق (ع) روایت فرمودند که پیامبر (ص) بیان داشته اند: حجرالاسود را مسح کنید، برای این که آن دست راست خداوند است در میان بندگان، خداوند به وسیله آن با بندگانش مصافحه می کند (دست بندگانش را می فشارد) و در روز قیامت به کسی که آن را مسح نموده است، شهادت خواهد داد که به عهد و پیمانِ خود (نسبت به پروردگار) وفا کرده است. (فروع کافی، ج 2: 406؛ آمال الواعظین، ج 3: 606- 608، 611- 615) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
✨🕯️✨🕯️✨🕯️✨🕯️✨🕯️✨🕯️ 🚫 پرسش : پاسخ شما به کلیپ نماز خانم مشایخی چیه؟؟ 👆👆👆👆 ✍️ پاسخ :دو نگاه متفاوت به اعمال عبادی مثل نماز👇👇👇👇 🟢نگاه به نماز بدون توجه به دینی بودن و واجب بودنش دراین نگاه بیانات خانم در دو قسم قابل بررسی است: 🌿مقام تایید🌿 یعنی انسان می تواند با دقت عقلی خود در خصوص نماز و آثار آن، به نتایج خوبی برسد نتاجی که آثار فردی یا اجتماعی و یا روان شناسی داشته باشد، مثل اینکه نماز باعث ارامش جسمی و دفع افکار منفی و نظم در امور و تنظیم افکار می شود . 🌿مقام نقد🌿 1️⃣ در این مقام در کلام ایشان تناقض هایی دیده می شود مثلا ایشان بیان می کنند سه وقت در روز اوج بازتاب نیروی مثبت است یکی وقت طلوع خورشید و دیگری وقت زوال یعنی ظهر و دیگری وقت غروب خورشید....و بعد تاکید دارند که نماز ها را باید اول وقت خواند در حالی که اول وقت نماز صبح، وقت طلوع خورشید نیست بلکه وقت طلوع فجر صادق است که گاهی حدود نیم ساعت تا حدود دو ساعت تا طلوع خورشید فاصله دارد و الا وقت طلوع خورشید وقت پایان نماز صبح است . 2️⃣ وقتی ایشان در نماز دنبال تجربیات زیست محیطی است قطعا ثابت شده که تجربه ها در طول زمان، اعتبار خود را از دست می دهند و از کجا که در زمانی دیگر خلاف این تجربه ثابت نگردد لذا قابل اعتماد نیست حتی خود عقل هم در هیچ مقامی به صرف تجربیات تکیه نکرده است. 🟢نگاه به نماز با لحاظ دینی بودن و فریضه بودنش 👇👇👇👇 در این نگاه تمام نقد های دوستان وارد است زیرا👇👇👇👇 🌿اولاً: جایگاه عقل در فهم اسرار نماز تا کجاست؟اگر عقل تمام اسرار نماز را می داند چرا خود، به اصل اعمال عبادات نرسید و چرا اینقدر اختلاف دارد در فهم خود. 🌿ثانیا: نباید تجربیات خود را پای اسرار واقعی اعمال عبادی مثل گذاشت چون همانطور که خودشان بیان می کردند دایم این نتایج در طول زمان برای انسان بیشتر می شود و لذا ممکن است این اثار مورد «اراده تبعی و فرعی» خداوند باشد نه مورد «اراده حقیقی و اصلی» مولی 🌿ثالثا: نگاه عقلی داشتن به دین یعنی اینکه تا حقایق دین برای انسان عقلا ثابت نگردد، راهی برای قبول آن نخواهد بود و این یعنی «بند عقل بودن» نه «بند مولی بودن» لذارفته رفته انسان نسبت به ان دسته از گزاره های دین که عقل از درک آنها عاجز است واکنش منفی نشان خواهد داد مثلا می گوید تا عقلا فواید حجاب را ندانم را قبول نمی کنم در حالی که می تواند حجاب را از روی تعبد قبول کند و در کنار آن عقلا دنبال فواید فردی و اجتماعی ان هم باشد که قسمتی کمی از حکمت حجاب است نه تمام حقیقت و حکمت حجاب. 🌿رابعا: بزرگترین مشکل این دسته آدم ها این است که فلسفه و اسرار نماز را با حکمت های تجربی و نماز مخلوط کرده اند در حالی که عقل قدرت درک اسرار نماز را ندارد و لذا اهل بیت(ع) با بیان اسرار نماز این مشکل را حل نموده اند لذا برخی مثل مرحوم صدوق کتاب «علل الشرایع» و مرحوم میرزا جواد اقا ملکی تبریزی کتاب «اسرار الصلاة» یا مرحوم امام کتاب « نماز» و یا استاد جوادی آملی کتاب «حکمت و اسرار عبادات» را با نگاه به بیانات اهل بیت(ع) تالیف نموده اند آن اسراری که عقل بشری و تجربه هرگز توانایی درک آنها را نخواهند داشت چون نهایت نتایجی که عقل و تجربه به ان می رسد فقط یک پوسته و لایه کمی از حکمت نماز است. (ادامه در پست بعد🔺🔺🔻🔻🔻)
( ادامه پست قبل 🔺🔺🔻) 🌿خامسا: اگر نگاه عقلی آمیخته به تجربه را در فهم دین ملاک بدانیم..کم کم ...ممکن است عقل به این نتیجه برسد که هدف از این اعمال رسیدن به نتایج آن مثل ارامش جسمی و ... است در این حال عقل در مسیر خود به دو حکم مهم خطرناک دستور خواهد داد که عبارت است از:👇👇👇 💥- اگر عقل به این نتیجه رسید که فلان عمل از دین باید بیشتر انجام شود تا بیشتر به نتیجه رسید دراین حال حکم به زیاده می کند یعنی مثلا می گوید در نماز به جای دو سجده، سه سجده انجام بده 💥- اگر عقل به این نتیجه رسید که فلان عمل خاص از بودا مثلاً اثرش بیشتر از فلان عمل عبادی است حکم می کند که عمل عبادی مثل نماز را کنار بگذارد و همان عمل بودا را انجام بدهد چون هدف رسیدن به ان نتیجه تجربی است و خود نماز واسطه است. 🌟نتیجه این تفکر🌟 نتیجه این تفکر، معنویت منهای دین است یعنی همان بلایی که الان در برخی کشور ها آورده شد...لذا دو مشکل اساسی بر این تفکر حاصل می شود: 🔥الف: دنبال کردن معنویت بدون دین.... یعنی هدف معنویت است نه دین...که کم کم به بی دینی و لایئک می رسد که خود خانم مشایخی در کلیپی از لائیک ها دفاع کرده و بیان می کند که انها به هدف واقعی یعنی انسانیت داشتن رسیده اند ..لذا دراین تفکر تمام اسرار عبادات از دست می رود و فقط اثار محدود عقلی و تجربی می ماند که ممکن است که قطعا هدف واقعی نبوده است مثلا یکی از اسرا نماز، این است که فرمودند «الصلاة تنهی عن الفحشا و منکر» یعنی نماز واقعی، انسان را از هر منکری باز می دارد در حالی که خود شما در این کلیب شاهد چند منکر در ظاهر این شخص هستید مثل تزیین در صورت و ناخن ها و آرایش و کمی هم بد حجاب بودن... 🔥ب: تحقق تشکیک و شکاکیت در دین، همانطور که خود خانم مشایخی در فیلمی که قبلا از ایشان گذاشته شد، نسبت به اداب و رسوم دین، دچار تشکیک شدند و برای ایشان مهم هم نبود و فقط نتیجه یعنی صرف با خدا بودن و معنوی بودن مهم بود. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ✨🕯️✨🕯️✨🕯️✨🕯️✨🕯️✨🕯️