🌾💥🌾💥🌾💥🌾💥🌾💥🌾💥
⛔ پرسش : آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟😳😳
✍️پاسخ:
✅همانگونه که از اسم جن روشن است، موجودی پوشیده است که احوالش برای ما خیلی روشن نیست. و همین پوشیدگی باعث شده است که مطالب راست و دروغ و خرافات بسیار با یکدیگر، مخلوط شوند. در این موارد باید از اصول مسلم و روشن بهره گرفت. و در جزئیات همیشه این اصول را مد نظر داشت. مثل اینکه اصل جن وجود دارد و جنیان نیز مخلوقاتی مانند ما هستند که برای آزمایش الهی و عبودیت خلق شده اند.
🌾 «وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون؛[ذاریات/۵۶] من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینكه عبادتم كنند (و از این راه تكامل یابند و به من نزدیك شوند)!»
🔺و یا اینکه هیچ چیز خارج از اجازه خداوند انجام نمی شود. و خارج از سلطنت خدا کسی نمی تواند به انسان آسیب برساند.
🌾«وَ مَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ؛[بقره/۱۰۲] ولى هیچ گاه نمى توانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زیان برسانند.»
✴️اما اینکه کسی توسط جن کشته شود، مطلب معتبری نیست. و یکی از خرافات جامعه جاهلیت اعراب است:
«پیش از ظهور اسلام عربان میگفتند كه بعضى جنها بصورت یك نیمه انسان است و در سفر و تنهائى نمودار میشود و آنرا شق میگفتند. از علقمه بن صفوان بن امیة بن محرب كتانى جد مادرى مروان حكم نقل كردهاند كه وى شبى بطلبمالى كه در مكه داشت برون رفته بود و به محلى رسید كه تاكنون حائط حرمان نام دارد ناگهان یك شق كه اوصاف آنرا نیز نقل كرده است بر او نمودار شد و ... و این بنزد عرب مشهور است كه علقمة بن صفوان را جن كشته است.»[۱]
☢️و مواردی که در تاریخ این گونه ثبت شده است، در واقع نوعی عوام فریبی بوده است. مثل ترور سعد بن عباده، که عده ای او را مزاحم خلافت خود می دیدند و ترورش کردند و با توجه به خرافات رایج در دوران جاهلیت، قتل او را به گردن جن انداختند و مدعی شدند که اجنه او را کشته اند! در تاریخ الکامل، ماجرای بیعت نکردن سعد این گونه بیان شده است که به خوبی انگیزه قتل او، و ترس از عواقب آن روشن است: « مردم هم از هر طرف بر بیعت ابى بكر اقبال و شتاب نمودند. سعد بن عباده بخانه خود رفت و چند روزى ماند ابو بكر هم باو پیغام داد كه بیا بیعت كن زیرا مردم بیعت كردهاند. گفت: هرگز بخدا سوگند مگر آنكه شما را هدف كنم و هر چه در تركش تیر داشته باشم سوى شما اندازم و سر نیزه خود را بخون شما آلوده كنم و شمشیر خود را تا نیرو داشته باشم بر شما مسلط كنم و با شما با تمام خانواده خود و هر كه از من پیروى كند نبرد كنم و لو اینكه جن و انس شما را یارى كنند. من با شما بیعت نخواهم كرد تا نزد خداى خود بروم. عمر گفت: ما او را آزاد نمىگذاریم تا بیعت كند. بشیر بن سعد گفت: او لجاج و عناد كرده، با شما بیعت نمىكند تا كشته شود او هم كشته نمىشود مگر افراد خانواده و گروهى از قبیله او كشته شوند»[۲]
⏪همچنین در تاریخ ابن خلدون نوشته است: . جمعى از یاران سعد فریاد زدند، كه بنگرید مباد سعد را در زیر پاى بكشید. عمر گفت: بكشیدش كه خدا او را بكشد. ابو بكر گفت: اى عمر تند مرو، اینجا رفق و مدارا، ما را زودتر به مقصود مىرساند، عمر باز ایستاد.[۳]
🔆همین مزاحمت سعد، و هزینه قتل او سبب ترور مخفیانه او، و مقصر دانستن جن در قتلش شد:
و در اخبار مورخان آمده است كه سعد به شام رفت و تا به هنگام مرگ آنجا بود. و به دست جنها كشته شد.[۴]
📚 منابع :
[۱]. مروج الذهب/ ترجمه، ج۱، ص:۵۱۵.
[۲]. الكامل/ ترجمه، ج۸، ص:۲۱.
[۳]. تاریخ ابن خلدون/ ترجمه متن، ج۱، ص:۴۷۲.
[۴]. تاریخ ابن خلدون/ ترجمه متن، ج۱، ص:۴۷۲.
#اعتقادی
#جن
#انسان
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
💥🌾💥🌾💥🌾💥🌾💥🌾💥🌾
⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️
🟢 پرسش: خيلي تنبلم، براي ترک اين عادت چه راهکاری دارید؟
✍️ پاسخ:
تنبلي مي تواند علتهاي متفاوتي داشته باشد:👇👇👇
1️⃣ بدعادت شدن به اين معنا که فرد از گذشته عادت کرده که ديگران کارهاي وي را انجام دهند.
2️⃣ کمالگرايي و سختگيري: گاهي اوقات فرد توقعات بيش از اندازه از خود دارد و کارهاي متعدد و سنگيني را به خود تحميل مي کند و همين امر سبب خستگي و عدم انگيزه براي انجام يا به تاخير انداختن کارها مي گردد.
3️⃣ الگوگيري و يادگيري از ديگران
4️⃣ بي نظمي و بي برنامه بودن
5️⃣ افسردگي
6️⃣ راحت طلبی
و...
✅بنابراين در گام نخست نياز است تا منشاء تنبلي مشخص گردد و در ادامه جهت برطرف کردن منشاء تلاش لازم صورت بگيرد.
در ادامه به کار بستن موارد زير در کاهش و از بين بردن تنبلي نقش اساسي دارد:
👇👇👇
🔸از تلقين تنبل بودن به خود اجتناب کنيد. تصميم بگيرد قضاوتي مثبت به خود داشته باشيد و در مسير تلقين مثبت حرکت کنيد
🔸 اصل تدريج را فراموش نکنيد. بنابراين در روزهاي نخست براي مقابله با تنبلي با شتاب کمترحرکت کنيد وگامها را کوتاه و کوچک برداريد.
🔸براي شروع قاطع باشيد، خود را دست کم نگيريد و منتظر محرک يا تشويق بيروني نباشيد اما فشار زيادي به خود تحميل نکنيد و از گامهاي کوچک شروع کنيد.
🔸 اهداف کوچک و قابل دسترسي براي خود مقرر کنيد و براي رسيدن به آنها برنامهريزي کنيد.
🔸 براي انجام کارها برنامهريزي کنيد و براي هر کاري ساعتي مشخص در نظر بگيريد. برنامه را بر اساس کارهايي که حتما انجام دادن آنها ممکن هستند تنظيم کنيد و به صورت تدريجي و گام به گام به سمت کارهاي سختتر پيش برويد.
🔸همانطور که گفته شد در برنامه ريزي سخت گيري نکنيد و موارد محدودي را در نظر بگيريد اما براي انجام کارهاي در نظر گرفته شده قاطعيت داشته باشيد.
🔸در برنامه خود کارهاي مورد علاقه را نيز بگنجانيد
🔸سعي کنيد کارها را به اتمام برسانيد و به خود تشويق دروني بدهيد.
🔸روز خود را با برنامه اي شاد و صبحانه اي مغذي و خوش طعم آغاز کنيد.
🔸به صورت منظم اما سبک ورزش و تحرک فيزيکي داشته باشيد. اين کار باعث مي شود تا احساس رخوت و سستي کمتري داشته باشيد و نشاط بيشتري تجربه کنيد. تجربه چنين نشاطي بزرگترين مشوق براي شما است.
📚 منابع، جهت مطالعه:
1. از شنبه، تاليف محمدپيام بهرامپور، انتشارات تعالي.
2. قورباغه را قورت بده، تاليف برايان تريسي.
3. روانشناسي اهمالکاري، تاليف آلبرت اليس، انتشارات رشد.
#مشاوره
#تنبلی
#راهکار
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️
🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️
🟤پرسش: آیا انجام مباهله باید توسط معصوم باشد؟ افرادی مثل من وشما هم مجوز انجام مباهله را داریم؟؟ 🤔🤔
✍️ پاسخ:
🎗️اولا: با توجه به شأن نزول آیۀ شریفۀ مباهله که روی سخنش تنها به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است، شاید گفته شود که مباهله مخصوص زمان پیامبر است، ولی این سخن درستی نیست و نمی توان مباهله را ویژۀ زمان پیامبر(ص) دانست، بلکه دیگر مؤمنان نیز می توانند مباهله کنند.
🎗️ثانیا : شکی نیست که آیۀ شریفۀ مباهله یک دستور کلی برای دعوت به مباهله به مسلمانان نمی دهد بلکه روی سخن در آن تنها با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است، ولی این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان یک حکم عمومی باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خدا پرستی کامل برخوردارند هنگامی که استدلالات آن ها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جایی نرسد، آن ها را دعوت به مباهله کنند.(1)
🎗️ثالثاً: از روایاتی که در منابع اسلامی نقل شده نیز عمومیت این حکم استفاده می شود؛ مرحوم کلینی، در کافی حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که به یکی از اصحاب خویش فرمود: «اگر مخالفان سخنان حقت را نپذیرفتند آن ها را به مباهله دعوت کن.»(2)
♦️از این رو می توان معتقد بود که هر کس با حفظ شرایطی برای اثبات حقانیت خویش در مقابل دشمنان ایمانی اش، بتواند مباهله کند.
___________
(1) مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 589.
(2) کلینی، الکافی، ج 2، ص 513.
#تاریخی
#مباهله
#معصوم
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
مباهله به چه معناست و آیا در زمان حاضر نیز می شود با مخالفان اسلام مباهله کرد؟
✍️ پاسخ:
مباهله در لغت عرب به معني درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است .
🌳براي اولين بار پيامبر(صلی الله علیه و آله) آماده شد تا با سران مسيحي منطقه نجران به مباهله برخيزد و حتي دست حسن و حسين را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بيابان حاضر شد، و منتظر آن گشت كه سران مسيحي نجران از اسقف و كشيش براي مباهله حاضر شوند. ولي آنان با مشاهده آيات صدق پيامبر عقب نشيني كرده و پرداخت جزيه را بر مباهله برگزيدند.
🌾اين معجزه يعني مباهله براي اثبات صدق ادعا در قلمرو عقائد باقي و پايدار است و هم اكنون نيز اين دعوت باقي است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد. آنان از هر فرقه و گروهي باشند اگر به خدا ايمان دارند، در سرزمين دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفين بر عليه يكديگر از خدا عذاب بطلبد، آنگاه ببينند عذاب خدا فرود مي آيد يا نه و اگر فرود مي آيد كدام يك از دو طرف را طعمه خود قرار مي دهد؟
🌳مرحوم علامه طباطبائي در مورد مباهله چنين مي گويد:
هر فرد با ايمان با تأسي به نخستين پيشواي اسلام مي تواند در راه اثبات حقيقتي از حقائق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خداوند براي او درخواست عذاب كند.
و هر فردي از مسيحيان و كليميان كه بخواهند اين معجزه الهي را از نزديك مشاهده كنند. مي توانند با فردي از افراد با ايمان اسلام در مورد حقانيت اسلام به مباهله بر خيزند و نتيجه آن را با ديدگان خود مشاهده نمايند.
🏵️امام صادق (علیه السلام) به ياران خود همين دستور را مي داد كه مخالفان را به مباهله دعوت كنند. يكي از ياران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت: من با مخالفان با آيه «وَاُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ»(۱) بر فضيلت و پيشوائي شما استدلال مي كنم آنان مي گويند اين آيه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتي با آيه «اِنَّما وَلِيُّكُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» (۲) بر امامت علي(ع) احتجاج مي كنم، مي گويند: اين آيه مربوط به افراد با ايمان است نه شخص خاصي و هر موقع با آيه «اِلّا المَوَدَّةَ فِي القُرْبي» (۳) استدلال مي كنم، مخالفان مي گويند: اين آيه مربوط به تمام بستگان پيامبر است!
🎗️امام صادق (علیه السلام) در پاسخ او فرمود: در این صورت، آنان را به مباهله دعوت كن . آنگاه نحوه مباهله را بيان كرد و فرمود: چيزي نمي گذرد مگر اينكه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده مي كني. (۴)
📚 منابع :
۱.نساء/۵۹ .
۲. مائده/۵۵.
۳. مائده/۵۵.
۴. كافي، ۲/ كتاب دعا، باب مباهله.
#اعتقادی
#تاریخی
#مباهله
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️
🕯️♦️🕯️♦️🕯️🪔🕯️🪔🕯️♦️🕯️🪔
🟤پرسش:
مباهله به چه معناست و آیا در زمان حاضر نیز می شود با مخالفان اسلام مباهله کرد؟
✍️ پاسخ:
مباهله در لغت عرب به معني درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است .
🌳براي اولين بار پيامبر(صلی الله علیه و آله) آماده شد تا با سران مسيحي منطقه نجران به مباهله برخيزد و حتي دست حسن و حسين را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بيابان حاضر شد، و منتظر آن گشت كه سران مسيحي نجران از اسقف و كشيش براي مباهله حاضر شوند. ولي آنان با مشاهده آيات صدق پيامبر عقب نشيني كرده و پرداخت جزيه را بر مباهله برگزيدند.
🌾اين معجزه يعني مباهله براي اثبات صدق ادعا در قلمرو عقائد باقي و پايدار است و هم اكنون نيز اين دعوت باقي است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد. آنان از هر فرقه و گروهي باشند اگر به خدا ايمان دارند، در سرزمين دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفين بر عليه يكديگر از خدا عذاب بطلبد، آنگاه ببينند عذاب خدا فرود مي آيد يا نه و اگر فرود مي آيد كدام يك از دو طرف را طعمه خود قرار مي دهد؟
🌳مرحوم علامه طباطبائي در مورد مباهله چنين مي گويد:
هر فرد با ايمان با تأسي به نخستين پيشواي اسلام مي تواند در راه اثبات حقيقتي از حقائق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خداوند براي او درخواست عذاب كند.
و هر فردي از مسيحيان و كليميان كه بخواهند اين معجزه الهي را از نزديك مشاهده كنند. مي توانند با فردي از افراد با ايمان اسلام در مورد حقانيت اسلام به مباهله بر خيزند و نتيجه آن را با ديدگان خود مشاهده نمايند.
🏵️امام صادق (علیه السلام) به ياران خود همين دستور را مي داد كه مخالفان را به مباهله دعوت كنند. يكي از ياران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت: من با مخالفان با آيه «وَاُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ»(۱)
بر فضيلت و پيشوائي شما استدلال مي كنم آنان مي گويند اين آيه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتي با آيه «اِنَّما وَلِيُّكُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» (
بر امامت علي(ع) احتجاج مي كنم، مي گويند: اين آيه مربوط به افراد با ايمان است نه شخص خاصي و هر موقع با آيه «اِلّا المَوَدَّةَ فِي القُرْبي» (۳) استدلال مي كنم، مخالفان مي گويند: اين آيه مربوط به تمام بستگان پيامبر است!
🎗️امام صادق (علیه السلام) در پاسخ او فرمود: در این صورت، آنان را به مباهله دعوت كن . آنگاه نحوه مباهله را بيان كرد و فرمود: چيزي نمي گذرد مگر اينكه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده مي كني. (۴)
📚 منابع :
۱.نساء/۵۹ .
۲. مائده/۵۵.
۳. مائده/۵۵.
۴. كافي، ۲/ كتاب دعا، باب مباهله.
#اعتقادی
#تاریخی
#مباهله
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️
🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾
بسم الله الرحمن الرحیم
🟤 پرسش : جریان نزاع بین هابیل و قابیل چیه؟؟
✍️ پاسخ :نسبت به دلیل اختلاف بین هابیل و قابیل دو نظریه مختلف وجود دارد:👇👇👇
🦋نظریه اول: مسئله ازدواج🦋
حضرت حوا در دو مرحله بارداری، در هر بار دو خواهر و برادر به دنیا می ارود که اسم دو خواهر و برادر اولی بنام «اقلیما» و «قابیل» و دو خواهر و برادر دومی بنام «لیوذا» و «هابیل» بوده که وقتی انها در حد رشد و بلوغ رسیدند مامور می شوند که هر یک از هابیل و قابیل با خواهر غیرهمزادش ازدواج کند یعنی هابیل با اقلیما و قابیل با لیوذا، که این جریان مخالفت سرسخت قابیل را در پی داشت چون قابیل ادعا داشت که «من دوست دارم با خواهر خودم ازدواج کنم چون خواهر همزادم زیباتر از خواهر غیرهمزادم» است.
♦️حضرت آدم به قابیل امر می کند که باید امر الهی را گوش کند ولی قابیل با مخالفت خود ادعای جدیدی کرد و آن اینکه اصلا این امر پدر، دستور الهی نیست و این خود پدر است که دارد از روی سلیقه خود انتخاب می کند.
دو قربانی فرزندان حضرت آدم
حضرت آدم برای اثبات امر الهی بودن، بیان می کند که هر کدام قربانی برای درگاه الهی بیاورد هر کدام که قربانی اش قبول شد ام سزاوار تر و راستگو تر است که در ان زمان نشانه قبولی قربانی، سوخته شدن ان قربانی به وسیله صاعقه اسمانی بوده است.
هابیل که چوپانی شغلش بود برای قربانی یک گوسفند فربه و شیرده را که از بهترین قربانی هایش بوده را انتخاب می کند و قابیل هم که شغلش کشاورز بود یک دسته از خوشه های خشک ولی ناچیز را برای قربانی می آورد و هردو قربانی خود را بالای کوهی می برند که معرض صاعقه های اسمانی بوده که طولی نمی کشد و صاعقه آسمانی قربانی و گوسفند هابیل را در دم می سوزاند ولی خوشه خشک قابیل سالم می ماند ولی باز قابیل از فرمان الهی سرپیچی کرد. که صاحب مجمع البیان در این 🌼خصوص استنادش روایتی از امام باقر است (مجمع البیان، ج3، ص283)
که این روایت ادعا دارد همین نزاع منجر به قتل هابیل شد😔
〽️نقد وبررسی〽️
یک دسته روایات محکمی وجود دارد که
با اثبات اصل داستان بالا در دو جهت با داستان بالا اختلاف دارد:👇👇
1️⃣ در اینکه نحوه مصالحه بین هابیل و قابیل به وسیله قربانی نبوده بلکه از طریق قرعه اندازی بوده که توسط حضرت آدم رخ داده است.
2️⃣ در اینکه در اخر خود قابیل راضی به وصلت با خواهر غیرهمزادش می شودو دیگر هابیل را تهدید به کشتن نمی کند.
( ادامه در پست بعدی🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل1 /🔻🔻🔺🔺)
🌴 اصل روایت🌴
و از أبو حمزه ثمالى نقل است كه گفت: از امام سجّاد عليه السّلام شنيدم كه مردى از قريش را حديث مىكرد و مىگفت: وقتى خداوند توبه آدم عليه السّلام را پذيرفت او با حوّا نزديكى نمود- و از زمان خلقت او و حوّا جز در زمين با او نزديكى نكرده بود-، و اين پس از پذيرش توبه از جانب خداوند بود، و حضرت آدم خانه خدا و اطراف آن را تعظيم مىداشت، و هر گاه قصد نزديكى داشت هر دو از حرم خارج شده و در بيرون از حدّ حرم عمل نزديكى را انجام مىداد، سپس هر دو غسل مىكردند، و اين به جهت احترام به حرم بود، سپس به حياط حرم بازمىگشت.
♦️بارى از حوّا بيست پسر و بيست دختر متولّد شد، و در هر شكم يك پسر و يك دختر برايش تولّد مىيافت، و اوّلين فرزند او «هابيل» همراه با يك دختر بنام «اقليما» بود، و در زايمان دوم: «قابيل» با دخترى بنام «لوزا»، و لوزا زيباترين دختر او بود.
زمانى كه آنان به بلوغ رسيدند از ترس فتنه و گرفتارى حضرت آدم همه را فراخوانده و به هابيل پيشنهاد ازدواج با لوزا و قابيل با اقليما را داد.
قابيل گفت: از اين تصميم راضى نيستم، آيا خواهر زشت هابيل را به من، و خواهر زيباى مرا به هابيل تزويج مىكنى؟!.
حضرت آدم عليه السّلام فرمود: پس ميانتان قرعه مىاندازم، لوزا و اقليما سهم هر كدامتان كه شد او را با همان تزويج مىكنم.
هر دو بدان راضى شدند، پس ميانشان قرعه انداخت.
پس بر همان رأى اوّل سهم هابيل؛ لوزا خواهر قابيل شد و سهم قابيل اقليما خواهر هابيل گرديد، پس بر اساس همان قرعه آنان را نزد خداوند به زوجيّت هم درآورد....
( الإحتجاج / ترجمه جعفرى، ج2، ص: 136)
🌾وَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يُحَدِّثُ رَجُلًا مِنْ قُرَيْشٍ قَالَ لَمَّا تَابَ اللَّهُ عَلَى آدَمَ وَاقَعَ حَوَّاءَ وَ لَمْ يَكُنْ غَشِيَهَا مُنْذُ خُلِقَ وَ خُلِقَتْ إِلَّا فِي الْأَرْضِ ...قَالَ فَوُلِدَ لِآدَمَ مِنْ حَوَّاءَ عِشْرُونَ ذَكَراً وَ عِشْرُونَ أُنْثَى فَوُلِدَ لَهُ فِي كُلِّ بَطْنٍ ذَكَرٌ وَ أُنْثَى فَأَوَّلُ بَطْنٍ وَلَدَتْ حَوَّاءُ هَابِيلُ وَ مَعَهُ جَارِيَةٌ يُقَالُ لَهَا إِقْلِيمَا قَالَ وَ وَلَدَتْ فِي الْبَطْنِ الثَّانِي قَابِيلَ وَ مَعَهُ جَارِيَةً يُقَالُ لَهَا لَوْزَا وَ كَانَتْ لَوْزَا أَجْمَلَ بَنَاتِ آدَمَ ... فَاقْتَرَعَا قَالَ فَخَرَجَ سَهْمُ هَابِيلَ عَلَى لَوْزَا أُخْتِ قَابِيلَ وَ خَرَجَ سَهْمُ قَابِيلَ عَلَى إِقْلِيمَا أُخْتِ هَابِيلَ قَالَ فَزَوَّجَهُمَا عَلَى مَا خَرَجَ لَهُمَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ...»
(الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص: 314)
📖نگاه قرآنی 📖
برخی ایه اول سروه نساء را دلیل بر همین قول فوق می دانند که می فرمایند:
🌾بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ- الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساء»
👇نحوه استدلال👇
از این قسمت که «و بث منهما رجالا کثیرا و نساء» می خواهند نتیجه بگیرند که تمام خلائق از طریق همین دو بزرگوار و بدون اضافه شدن شخص سومی در نسل انها ایجاد شده است.
( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل 2/ 🔺🔺🔻🔻)
👇نقد👇
1️⃣ ایه در مقام بیان یک موضوع کلی است و ان اینکه نسل به حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) می رسد و این عقیده منافات ندارد که مثلا در نسل حضرت آدم مثلا قابیل با شخص سومی ازدواج کرده باشد نه با خواهر غیرهمزادش که توضیح آن در نظریه دوم خواهد آمد.
2️⃣ بسیاری از مفسرین , و محدثین این نظریه را رد کرده اند مثل مرحوم علامه مجلسی در ذیل روایتی از امام رضا که بر همین داستان فوق دلالت دارد ایشان چنین روایاتی را حمل بر تقیه می کند و بیان می کند که این روایات بر قول مشهور ین عامه حمل شده
(منبع : بحار الانوار، ج11، ص226=قرب الإسناد
🌾 ابْنُ عِيسَى عَنِ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ النَّاسِ كَيْفَ تَنَاسَلُوا مِنْ آدَمَ ع فَقَالَ حَمَلَتْ حَوَّاءُ هَابِيلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِي بَطْنٍ ثُمَّ حَمَلَتْ فِي الْبَطْنِ الثَّانِي قَابِيلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِي بَطْنٍ فَزَوَّجَ هَابِيلَ الَّتِي مَعَ قَابِيلَ وَ تَزَوَّجَ قَابِيلُ الَّتِي مَعَ هَابِيلَ ثُمَّ حَدَثَ التَّحْرِيمُ بَعْدَ ذَلِكَ :
بيان: هذان الخبران محمولان على التقية لاشتهار ذلك بين العامة)
3️⃣ روایات قوی وجود دارد که این نظریه را رد می کند مثلا «كِتَابُ الْمُحْتَضَرِ، لِلْحَسَنِ بْنِ سُلَيْمَانَ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ الشِّفَاءِ وَ الْجِلَاءِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آدَمَ أَبِي الْبَشَرِ أَ كَانَ زَوَّجَ ابْنَتَهُ مِنِ ابْنِهِ فَقَالَ مَعَاذَ اللَّهِ وَ اللَّهِ لَوْ فَعَلَ ذَلِكَ آدَمُ ع لَمَا رَغِبَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ مَا كَانَ آدَمُ إِلَّا عَلَى دِينِ رَسُولِ اللَّهِ...»(بحارالانوار ج11، ص226)
🌴دفع اشکال بر فرض صحت اصل ازدواج بین خواهر برادر🌴
شبهه: چطور خداوند دستور دادند به ازدواجی که حرام بوده است(ازدواج خواهر با برادر) ؟🤔🤔
🦋جواب این است که حرمت ازدواج بین خواهر و برادر، هنوز جعل نشده بود و بعدا حکم به حرمت ان شد لذا ازدواج هابیل و قابیل با خواهران غیر همزاد خود حرام نبوده است همانطور که حضرت علی(ع) در جواب به این سوال به آن فرد قریشی چنین بیان می کنند که:
«...: منكر اين مطلب مباش، هر آينه اين قوانينى است كه قبلًا جارى شده، مگر خداوند حوّا را از آدم نيافريد و بعد همو را به تزويج آدم درآورد، اين نيز يك قانون از قوانين آنان بود، و پس از آن خداوند آن عمل را تحريم فرمود.» الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص: 314 الإحتجاج / ترجمه جعفرى ؛ ج2 ؛ ص137)
( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)