🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️
🟤پرسش: آیا انجام مباهله باید توسط معصوم باشد؟ افرادی مثل من وشما هم مجوز انجام مباهله را داریم؟؟ 🤔🤔
✍️ پاسخ:
🎗️اولا: با توجه به شأن نزول آیۀ شریفۀ مباهله که روی سخنش تنها به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است، شاید گفته شود که مباهله مخصوص زمان پیامبر است، ولی این سخن درستی نیست و نمی توان مباهله را ویژۀ زمان پیامبر(ص) دانست، بلکه دیگر مؤمنان نیز می توانند مباهله کنند.
🎗️ثانیا : شکی نیست که آیۀ شریفۀ مباهله یک دستور کلی برای دعوت به مباهله به مسلمانان نمی دهد بلکه روی سخن در آن تنها با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است، ولی این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان یک حکم عمومی باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خدا پرستی کامل برخوردارند هنگامی که استدلالات آن ها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جایی نرسد، آن ها را دعوت به مباهله کنند.(1)
🎗️ثالثاً: از روایاتی که در منابع اسلامی نقل شده نیز عمومیت این حکم استفاده می شود؛ مرحوم کلینی، در کافی حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که به یکی از اصحاب خویش فرمود: «اگر مخالفان سخنان حقت را نپذیرفتند آن ها را به مباهله دعوت کن.»(2)
♦️از این رو می توان معتقد بود که هر کس با حفظ شرایطی برای اثبات حقانیت خویش در مقابل دشمنان ایمانی اش، بتواند مباهله کند.
___________
(1) مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 589.
(2) کلینی، الکافی، ج 2، ص 513.
#تاریخی
#مباهله
#معصوم
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️🪔🕯️
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
مباهله به چه معناست و آیا در زمان حاضر نیز می شود با مخالفان اسلام مباهله کرد؟
✍️ پاسخ:
مباهله در لغت عرب به معني درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است .
🌳براي اولين بار پيامبر(صلی الله علیه و آله) آماده شد تا با سران مسيحي منطقه نجران به مباهله برخيزد و حتي دست حسن و حسين را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بيابان حاضر شد، و منتظر آن گشت كه سران مسيحي نجران از اسقف و كشيش براي مباهله حاضر شوند. ولي آنان با مشاهده آيات صدق پيامبر عقب نشيني كرده و پرداخت جزيه را بر مباهله برگزيدند.
🌾اين معجزه يعني مباهله براي اثبات صدق ادعا در قلمرو عقائد باقي و پايدار است و هم اكنون نيز اين دعوت باقي است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد. آنان از هر فرقه و گروهي باشند اگر به خدا ايمان دارند، در سرزمين دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفين بر عليه يكديگر از خدا عذاب بطلبد، آنگاه ببينند عذاب خدا فرود مي آيد يا نه و اگر فرود مي آيد كدام يك از دو طرف را طعمه خود قرار مي دهد؟
🌳مرحوم علامه طباطبائي در مورد مباهله چنين مي گويد:
هر فرد با ايمان با تأسي به نخستين پيشواي اسلام مي تواند در راه اثبات حقيقتي از حقائق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خداوند براي او درخواست عذاب كند.
و هر فردي از مسيحيان و كليميان كه بخواهند اين معجزه الهي را از نزديك مشاهده كنند. مي توانند با فردي از افراد با ايمان اسلام در مورد حقانيت اسلام به مباهله بر خيزند و نتيجه آن را با ديدگان خود مشاهده نمايند.
🏵️امام صادق (علیه السلام) به ياران خود همين دستور را مي داد كه مخالفان را به مباهله دعوت كنند. يكي از ياران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت: من با مخالفان با آيه «وَاُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ»(۱) بر فضيلت و پيشوائي شما استدلال مي كنم آنان مي گويند اين آيه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتي با آيه «اِنَّما وَلِيُّكُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» (۲) بر امامت علي(ع) احتجاج مي كنم، مي گويند: اين آيه مربوط به افراد با ايمان است نه شخص خاصي و هر موقع با آيه «اِلّا المَوَدَّةَ فِي القُرْبي» (۳) استدلال مي كنم، مخالفان مي گويند: اين آيه مربوط به تمام بستگان پيامبر است!
🎗️امام صادق (علیه السلام) در پاسخ او فرمود: در این صورت، آنان را به مباهله دعوت كن . آنگاه نحوه مباهله را بيان كرد و فرمود: چيزي نمي گذرد مگر اينكه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده مي كني. (۴)
📚 منابع :
۱.نساء/۵۹ .
۲. مائده/۵۵.
۳. مائده/۵۵.
۴. كافي، ۲/ كتاب دعا، باب مباهله.
#اعتقادی
#تاریخی
#مباهله
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️
🕯️♦️🕯️♦️🕯️🪔🕯️🪔🕯️♦️🕯️🪔
🟤پرسش:
مباهله به چه معناست و آیا در زمان حاضر نیز می شود با مخالفان اسلام مباهله کرد؟
✍️ پاسخ:
مباهله در لغت عرب به معني درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است .
🌳براي اولين بار پيامبر(صلی الله علیه و آله) آماده شد تا با سران مسيحي منطقه نجران به مباهله برخيزد و حتي دست حسن و حسين را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بيابان حاضر شد، و منتظر آن گشت كه سران مسيحي نجران از اسقف و كشيش براي مباهله حاضر شوند. ولي آنان با مشاهده آيات صدق پيامبر عقب نشيني كرده و پرداخت جزيه را بر مباهله برگزيدند.
🌾اين معجزه يعني مباهله براي اثبات صدق ادعا در قلمرو عقائد باقي و پايدار است و هم اكنون نيز اين دعوت باقي است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد. آنان از هر فرقه و گروهي باشند اگر به خدا ايمان دارند، در سرزمين دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفين بر عليه يكديگر از خدا عذاب بطلبد، آنگاه ببينند عذاب خدا فرود مي آيد يا نه و اگر فرود مي آيد كدام يك از دو طرف را طعمه خود قرار مي دهد؟
🌳مرحوم علامه طباطبائي در مورد مباهله چنين مي گويد:
هر فرد با ايمان با تأسي به نخستين پيشواي اسلام مي تواند در راه اثبات حقيقتي از حقائق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خداوند براي او درخواست عذاب كند.
و هر فردي از مسيحيان و كليميان كه بخواهند اين معجزه الهي را از نزديك مشاهده كنند. مي توانند با فردي از افراد با ايمان اسلام در مورد حقانيت اسلام به مباهله بر خيزند و نتيجه آن را با ديدگان خود مشاهده نمايند.
🏵️امام صادق (علیه السلام) به ياران خود همين دستور را مي داد كه مخالفان را به مباهله دعوت كنند. يكي از ياران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت: من با مخالفان با آيه «وَاُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ»(۱)
بر فضيلت و پيشوائي شما استدلال مي كنم آنان مي گويند اين آيه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتي با آيه «اِنَّما وَلِيُّكُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» (
بر امامت علي(ع) احتجاج مي كنم، مي گويند: اين آيه مربوط به افراد با ايمان است نه شخص خاصي و هر موقع با آيه «اِلّا المَوَدَّةَ فِي القُرْبي» (۳) استدلال مي كنم، مخالفان مي گويند: اين آيه مربوط به تمام بستگان پيامبر است!
🎗️امام صادق (علیه السلام) در پاسخ او فرمود: در این صورت، آنان را به مباهله دعوت كن . آنگاه نحوه مباهله را بيان كرد و فرمود: چيزي نمي گذرد مگر اينكه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده مي كني. (۴)
📚 منابع :
۱.نساء/۵۹ .
۲. مائده/۵۵.
۳. مائده/۵۵.
۴. كافي، ۲/ كتاب دعا، باب مباهله.
#اعتقادی
#تاریخی
#مباهله
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️🕯️♦️
🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾
بسم الله الرحمن الرحیم
🟤 پرسش : جریان نزاع بین هابیل و قابیل چیه؟؟
✍️ پاسخ :نسبت به دلیل اختلاف بین هابیل و قابیل دو نظریه مختلف وجود دارد:👇👇👇
🦋نظریه اول: مسئله ازدواج🦋
حضرت حوا در دو مرحله بارداری، در هر بار دو خواهر و برادر به دنیا می ارود که اسم دو خواهر و برادر اولی بنام «اقلیما» و «قابیل» و دو خواهر و برادر دومی بنام «لیوذا» و «هابیل» بوده که وقتی انها در حد رشد و بلوغ رسیدند مامور می شوند که هر یک از هابیل و قابیل با خواهر غیرهمزادش ازدواج کند یعنی هابیل با اقلیما و قابیل با لیوذا، که این جریان مخالفت سرسخت قابیل را در پی داشت چون قابیل ادعا داشت که «من دوست دارم با خواهر خودم ازدواج کنم چون خواهر همزادم زیباتر از خواهر غیرهمزادم» است.
♦️حضرت آدم به قابیل امر می کند که باید امر الهی را گوش کند ولی قابیل با مخالفت خود ادعای جدیدی کرد و آن اینکه اصلا این امر پدر، دستور الهی نیست و این خود پدر است که دارد از روی سلیقه خود انتخاب می کند.
دو قربانی فرزندان حضرت آدم
حضرت آدم برای اثبات امر الهی بودن، بیان می کند که هر کدام قربانی برای درگاه الهی بیاورد هر کدام که قربانی اش قبول شد ام سزاوار تر و راستگو تر است که در ان زمان نشانه قبولی قربانی، سوخته شدن ان قربانی به وسیله صاعقه اسمانی بوده است.
هابیل که چوپانی شغلش بود برای قربانی یک گوسفند فربه و شیرده را که از بهترین قربانی هایش بوده را انتخاب می کند و قابیل هم که شغلش کشاورز بود یک دسته از خوشه های خشک ولی ناچیز را برای قربانی می آورد و هردو قربانی خود را بالای کوهی می برند که معرض صاعقه های اسمانی بوده که طولی نمی کشد و صاعقه آسمانی قربانی و گوسفند هابیل را در دم می سوزاند ولی خوشه خشک قابیل سالم می ماند ولی باز قابیل از فرمان الهی سرپیچی کرد. که صاحب مجمع البیان در این 🌼خصوص استنادش روایتی از امام باقر است (مجمع البیان، ج3، ص283)
که این روایت ادعا دارد همین نزاع منجر به قتل هابیل شد😔
〽️نقد وبررسی〽️
یک دسته روایات محکمی وجود دارد که
با اثبات اصل داستان بالا در دو جهت با داستان بالا اختلاف دارد:👇👇
1️⃣ در اینکه نحوه مصالحه بین هابیل و قابیل به وسیله قربانی نبوده بلکه از طریق قرعه اندازی بوده که توسط حضرت آدم رخ داده است.
2️⃣ در اینکه در اخر خود قابیل راضی به وصلت با خواهر غیرهمزادش می شودو دیگر هابیل را تهدید به کشتن نمی کند.
( ادامه در پست بعدی🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل1 /🔻🔻🔺🔺)
🌴 اصل روایت🌴
و از أبو حمزه ثمالى نقل است كه گفت: از امام سجّاد عليه السّلام شنيدم كه مردى از قريش را حديث مىكرد و مىگفت: وقتى خداوند توبه آدم عليه السّلام را پذيرفت او با حوّا نزديكى نمود- و از زمان خلقت او و حوّا جز در زمين با او نزديكى نكرده بود-، و اين پس از پذيرش توبه از جانب خداوند بود، و حضرت آدم خانه خدا و اطراف آن را تعظيم مىداشت، و هر گاه قصد نزديكى داشت هر دو از حرم خارج شده و در بيرون از حدّ حرم عمل نزديكى را انجام مىداد، سپس هر دو غسل مىكردند، و اين به جهت احترام به حرم بود، سپس به حياط حرم بازمىگشت.
♦️بارى از حوّا بيست پسر و بيست دختر متولّد شد، و در هر شكم يك پسر و يك دختر برايش تولّد مىيافت، و اوّلين فرزند او «هابيل» همراه با يك دختر بنام «اقليما» بود، و در زايمان دوم: «قابيل» با دخترى بنام «لوزا»، و لوزا زيباترين دختر او بود.
زمانى كه آنان به بلوغ رسيدند از ترس فتنه و گرفتارى حضرت آدم همه را فراخوانده و به هابيل پيشنهاد ازدواج با لوزا و قابيل با اقليما را داد.
قابيل گفت: از اين تصميم راضى نيستم، آيا خواهر زشت هابيل را به من، و خواهر زيباى مرا به هابيل تزويج مىكنى؟!.
حضرت آدم عليه السّلام فرمود: پس ميانتان قرعه مىاندازم، لوزا و اقليما سهم هر كدامتان كه شد او را با همان تزويج مىكنم.
هر دو بدان راضى شدند، پس ميانشان قرعه انداخت.
پس بر همان رأى اوّل سهم هابيل؛ لوزا خواهر قابيل شد و سهم قابيل اقليما خواهر هابيل گرديد، پس بر اساس همان قرعه آنان را نزد خداوند به زوجيّت هم درآورد....
( الإحتجاج / ترجمه جعفرى، ج2، ص: 136)
🌾وَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يُحَدِّثُ رَجُلًا مِنْ قُرَيْشٍ قَالَ لَمَّا تَابَ اللَّهُ عَلَى آدَمَ وَاقَعَ حَوَّاءَ وَ لَمْ يَكُنْ غَشِيَهَا مُنْذُ خُلِقَ وَ خُلِقَتْ إِلَّا فِي الْأَرْضِ ...قَالَ فَوُلِدَ لِآدَمَ مِنْ حَوَّاءَ عِشْرُونَ ذَكَراً وَ عِشْرُونَ أُنْثَى فَوُلِدَ لَهُ فِي كُلِّ بَطْنٍ ذَكَرٌ وَ أُنْثَى فَأَوَّلُ بَطْنٍ وَلَدَتْ حَوَّاءُ هَابِيلُ وَ مَعَهُ جَارِيَةٌ يُقَالُ لَهَا إِقْلِيمَا قَالَ وَ وَلَدَتْ فِي الْبَطْنِ الثَّانِي قَابِيلَ وَ مَعَهُ جَارِيَةً يُقَالُ لَهَا لَوْزَا وَ كَانَتْ لَوْزَا أَجْمَلَ بَنَاتِ آدَمَ ... فَاقْتَرَعَا قَالَ فَخَرَجَ سَهْمُ هَابِيلَ عَلَى لَوْزَا أُخْتِ قَابِيلَ وَ خَرَجَ سَهْمُ قَابِيلَ عَلَى إِقْلِيمَا أُخْتِ هَابِيلَ قَالَ فَزَوَّجَهُمَا عَلَى مَا خَرَجَ لَهُمَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ...»
(الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص: 314)
📖نگاه قرآنی 📖
برخی ایه اول سروه نساء را دلیل بر همین قول فوق می دانند که می فرمایند:
🌾بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ- الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساء»
👇نحوه استدلال👇
از این قسمت که «و بث منهما رجالا کثیرا و نساء» می خواهند نتیجه بگیرند که تمام خلائق از طریق همین دو بزرگوار و بدون اضافه شدن شخص سومی در نسل انها ایجاد شده است.
( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل 2/ 🔺🔺🔻🔻)
👇نقد👇
1️⃣ ایه در مقام بیان یک موضوع کلی است و ان اینکه نسل به حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) می رسد و این عقیده منافات ندارد که مثلا در نسل حضرت آدم مثلا قابیل با شخص سومی ازدواج کرده باشد نه با خواهر غیرهمزادش که توضیح آن در نظریه دوم خواهد آمد.
2️⃣ بسیاری از مفسرین , و محدثین این نظریه را رد کرده اند مثل مرحوم علامه مجلسی در ذیل روایتی از امام رضا که بر همین داستان فوق دلالت دارد ایشان چنین روایاتی را حمل بر تقیه می کند و بیان می کند که این روایات بر قول مشهور ین عامه حمل شده
(منبع : بحار الانوار، ج11، ص226=قرب الإسناد
🌾 ابْنُ عِيسَى عَنِ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ النَّاسِ كَيْفَ تَنَاسَلُوا مِنْ آدَمَ ع فَقَالَ حَمَلَتْ حَوَّاءُ هَابِيلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِي بَطْنٍ ثُمَّ حَمَلَتْ فِي الْبَطْنِ الثَّانِي قَابِيلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِي بَطْنٍ فَزَوَّجَ هَابِيلَ الَّتِي مَعَ قَابِيلَ وَ تَزَوَّجَ قَابِيلُ الَّتِي مَعَ هَابِيلَ ثُمَّ حَدَثَ التَّحْرِيمُ بَعْدَ ذَلِكَ :
بيان: هذان الخبران محمولان على التقية لاشتهار ذلك بين العامة)
3️⃣ روایات قوی وجود دارد که این نظریه را رد می کند مثلا «كِتَابُ الْمُحْتَضَرِ، لِلْحَسَنِ بْنِ سُلَيْمَانَ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ الشِّفَاءِ وَ الْجِلَاءِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آدَمَ أَبِي الْبَشَرِ أَ كَانَ زَوَّجَ ابْنَتَهُ مِنِ ابْنِهِ فَقَالَ مَعَاذَ اللَّهِ وَ اللَّهِ لَوْ فَعَلَ ذَلِكَ آدَمُ ع لَمَا رَغِبَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ مَا كَانَ آدَمُ إِلَّا عَلَى دِينِ رَسُولِ اللَّهِ...»(بحارالانوار ج11، ص226)
🌴دفع اشکال بر فرض صحت اصل ازدواج بین خواهر برادر🌴
شبهه: چطور خداوند دستور دادند به ازدواجی که حرام بوده است(ازدواج خواهر با برادر) ؟🤔🤔
🦋جواب این است که حرمت ازدواج بین خواهر و برادر، هنوز جعل نشده بود و بعدا حکم به حرمت ان شد لذا ازدواج هابیل و قابیل با خواهران غیر همزاد خود حرام نبوده است همانطور که حضرت علی(ع) در جواب به این سوال به آن فرد قریشی چنین بیان می کنند که:
«...: منكر اين مطلب مباش، هر آينه اين قوانينى است كه قبلًا جارى شده، مگر خداوند حوّا را از آدم نيافريد و بعد همو را به تزويج آدم درآورد، اين نيز يك قانون از قوانين آنان بود، و پس از آن خداوند آن عمل را تحريم فرمود.» الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص: 314 الإحتجاج / ترجمه جعفرى ؛ ج2 ؛ ص137)
( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل 3 / 🔺🔺🔻🔻)
🦋نظریه دوم: مسئله جانشینی🦋
در این خصوص روایاتی وجود دارد که از دو جهت مسئله را تمام می کنند:👇
♦️جهت اول: ازدواج هابیل و هابیل با خواهران خود نبوده بلکه با زنی که از نسل جنیان بوده و بعد به شکل انسان در می ایند که تفصیل آن روایت به نقل از معاویه بن عمار از حضرت امام صادق(ع) این است که
«وقتی حضرت ادم با حو ازدواج نمودند خداوند فرزندی دختربه آنها اعطا نمود بنام «عَنقا» ولی به وسیله گرگی که به اندازه فیل بود و کرکسی که به اندازه الاغ بود کشته شد(اینطور به نظرمی رسد که ابتدا گرگ عنقا را می کشد و بعد کرکس از باقیمانده ان استفاده می کند)
سپس خداوند بعد از ان فرزندی بنام قابیل به انها اعطا می کنه و وقتی به سن جوانی می رسد خداوند جنی به صورت زن زیبایی بنام «جُهانه» در مسیراو قرار می دهد و به حضرت ادم امر می کند که قابیل را به ازدواج «جُهانه» در بیاور و این ازدواج صورت می گیرد و بعد خداوند به حضرت حواء فرزند پسر دیگری اعطا می کند بنام هابیل، و وقتی به جوانی می رسد در مسیراو هم زن زیبایی از نسل جنیان که به صورت انسان درآمده قرار می دهد به نام «تُرک» و به حضرت ادم امر می کند که هابیل را به ازدواج «تُرک» در آورد و این ازدواج صورت می گیرد...
منبع: (بحار الأنوار (ط - بيروت)، علامه مجلسی، ج11، ص: 227)
🌾«.. عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آدَمَ أَبِي الْبَشَرِ أ... بَيْنَهُمَا وَلَدَتْ حَوَّاءُ بِنْتاً فَسَمَّاهَا عَنَاقاً فَكَانَتْ أَوَّلَ مَنْ بَغَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ فَسَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهَا ذِئْباًكَالْفِيلِ وَ نَسْراً كَالْحِمَارِ فَقَتَلَاهَا ثُمَّ وُلِدَ لَهُ أَثَرَ عَنَاقَ قَابِيلُ بْنُ آدَمَ فَلَمَّا أَدْرَكَ قَابِيلُ مَا يُدْرِكُ الرَّجُلُ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جِنِّيَّةً مِنْ وُلْدِ الْجَانِّ يُقَالُ لَهَا «جُهَانَةُ» فِي صُورَةِ إِنْسِيَّةٍ ... فَلَمَّا أَدْرَكَ هَابِيلُ مَا يُدْرِكُ الرَّجُلُ أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَى آدَمَ حَوْرَاءَ وَ اسْمُهَا تُرْكُ الْحَوْرَاءِ فَلَمَّا رَآهَا هَابِيلُ وَمِقَهَا فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى آدَمَ أَنْ زَوِّجْ تُرْكاً مِنْ هَابِيلَ ...»
♦️جهت دوم: نزاع بین این دو برادر بر سر جانشینی بود چون وقتی حضرت آدم به دستور الهی هابیل را جانشین خود قرار داد، قابیل به مخالفت پرداخته ادعا می کند که او چون فرزند بزرگتر است لذا او باید جانشین پدر گردد ولی پدر اصرار می کند که این دستور الهی است و باید تو مطیع باشی ولو اینکه برادر بزرگتر باشی ..وقتی حضرت ادم انکار قابیل را می بیند لذا ملاک حقانیت را جریان قربانی قرار می دهد و اینکه هر کدام قربانی آن مقبول الهی واقع شد او جانشین بر حق من خواهد بود که توضیحش گذشت که قربانی هابیل که یک گوسفند شیره بزرگی بود مورد قبول الهی قرار گرفت اما خوشه گندم نامرغوب قابیل مقبول واقع نشد.... اینجا هست که کینه هابیل به دل قابیل می افتد و داستانهای بعدش که جدا بیان خواهیم کرد.
منبع: بحار الأنوار (ط - بيروت)، علامه مجلسی، ج11، ص: 227)
🌾«..عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آدَمَ ... ثُمَّ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى آدَمَ سَبَقَ عِلْمِي أَنْ لَا أَتْرُكَ الْأَرْضَ مِنْ عَالِمٍ يُعْرَفُ بِهِ دِيْنِي وَ ... فَادْفَعْهُ إِلَى هَابِيلَ قَالَ فَفَعَلَ ذَلِكَ آدَمُ بِهَابِيلَ فَلَمَّا عَلِمَ قَابِيلُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِ آدَمَ غَضِبَ فَأَتَى آدَمَ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَتِ أَ لَسْتُ أَكْبَرَ مِنْ أَخِي وَ أَحَقَّ بِمَا فَعَلْتَ بِهِ فَقَالَ آدَمُ يَا بُنَيَّ إِنَّمَا الْأَمْرُ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَ إِنْ كُنْتَ أَكْبَرَ وُلْدِي ...».
📖اشاره قرآن به داستان قربانی این دو برادر👇👇👇
«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ- إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَر قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين(مائده/27)
( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل 4/🔺🔺🔻🔻)
🥀فاجعه برادر کشی🥀
بعد از عدم قبول قربانی قابیل، اینجا هابیل از طرف قابیل تهدید به قتل می گردد و قطعا باید قایبل در شرایطی قتل را انجا دهد که حضرت آدم نفهمد.
🦹تحریک شیطان🦹
دراین میان چون هر لحظه ممکن بود قابیل از قتل برادر دست بکشد، شیطان با وسوسه های خود به کینه دل او دامن می زد لذا در روایت است که شیطان چنین وسوسه می کرد به دل او که :
«قربانی هابیل پذیرفته شد ولی قربانی تو نه، و اگر هابیل را زنده بگذاری، از او فرزندان زیادی به دنیا خواهند آمد و انها بر فرزندان تو افتخار میکنند که قربانی پدر ما پذیرفته شد ولی قربانی پدر شما پذیرفته نشد.
منبع: «ثُمَّ إِنَّ إِبْلِيسَ لَعَنَهُ اللَّهُ أَتَاهُ- وَ هُوَ يَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ فِي الْعُرُوقِ- فَقَالَ لَهُ: يَا قَابِيلُ، قَدْ تُقُبِّلَ قُرْبَانُ هَابِيلَ، وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ قُرْبَانُكَ، وَ إِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَهُ يَكُونُ لَهُ عَقِبٌ يَفْتَخِرُونَ عَلى عَقِبِكَ، وَ يَقُولُونَ: نَحْنُ أَبْنَاءُ الَّذِي تُقُبِّلَ قُرْبَانُه.
( الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج15 ؛ ص277)
🕘زمان قتل🕗
برخی بیانگر این هستند که وقتی حضرت آدم، به سمت مکه برای اعمال عبادی و حج رفت، قابیل این زمان را فرصت مناسبی برای قتل دید.
( مجمع البیان، ج1، 183/ قصه های قران، اشتهاردی، ص27)
🗡️چگونگی قتل و جنایت قابیل⚔️
🌴قول اول : برخی زمان قتل را وقتی دانستند که هابیل در خواب بود و قابیل ناجوانمردانه به او حمله کرد و او را به قتل رساند. برخی تفاسیر مثل قرطبی چنین بیان نموده اند.(ج1، 2133)
اما این نقل با ظاهر صریح قرآن سازگار نیست لذا مردود است چون قرآن بیان می کند که قبل از درگیری بین این دو برادر صحبت هایی رد و بدل شده که نشانگر این است که هابیل در خواب نبوده و غافلگیرانه کشته نشده است آنجایی که قران در سوره مائده می فرمایند:
🌾 «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ (28) إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمِينَ (29) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ (30)»
♦️ترجمه: « «اگر دست خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى، من دستم را به سوى تو دراز نمىكنم تا تو را بكشم، چرا كه من از خداوند، پروردگار جهانيان مىترسم.» (28) «من مىخواهم تو با گناهِ من و گناهِ خودت [به سوى خدا] بازگردى، و در نتيجه از اهل آتش باشى، و اين است سزاى ستمگران.» (29)
پس نفسِ [امّاره] اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد، و وى را كشت و از زيانكاران شد. (30)
🌴قول دوم :بعد از اینکه کشمکشی بین این دو0 برادر اتفاق افتاد، قطعاً هابیل قصد کشتن نداشت و مجبور به دفاع بود – که آیات مربوط به آن در بالا گذشت-ولی قابیل به قصد کشتن می جنگیدولی نمی دانست چطور او را بکشد لذا شیطان دوباره در فکر سیاه او رخنه کرد و به او الهام که که سر هابیل را بین دو سنگ قرار داده و فشادر دهد تا کشته شود و اینطور شد که هابیل، اول شهید در راه دین قلمداد شد منبع: بحار الانوار، ج11، ص230:
🌾«...فَلَمْ يَدْرِ كَيْفَ يَقْتُلُهُ حَتَّى جَاءَ إِبْلِيسُ فَعَلَّمَهُ فَقَالَ ضَعْ رَأْسَهُ بَيْنَ حَجَرَيْن...»
✅نکته: کسی جز خداوند از عمق فاجعه قتل هابیل خبر ندارد چون ممکن بود انسان های از نسل هابیل، چنان انسانهایی باشند که در مسیر افرینش حتی مانع بسیاری از مصائب دنیا گردد مثلا مانع قتل پیامبران و یا امامان و علی الخصوص سید الشهدا گردد...کسی چه می داند...لذا نباید به این حادثه، به چشم یک قتل فردی نگاه نمود .
( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبلی 5/🔺🔺🔻🔻)
⚰️چگونگی دفن هابیل⚰️
بعد از سرگردانی و پشیمانی قابیل از کار خود درمانده شده بود که چطور ان را پنهان کند که خداوند خواست بیش از این بر بدن هابیل شهید، بی احترامی نشود و بدنش بر زمین نماند غرابی را فرستاد که غراب دیگری را کشت و بعد خاک را کنار زد و کشته خود را خاک نمود که قابیل با دیدن این صحنه، به خود گفت یعنی من پستر از این حیوانم و لذا گودالی کند و هابیل را دور از چشم پدر به خاک سپرد - که این نحوه به خاک سپردن مردگان یک سنت دینی قرار گرفت-
لذا قران از زبان قابیل چنین بیان می کند که :👇👇
🌾«يا وَيْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِين» (مائده/31) واما منبع : (بحارالانوار، ج11، ص230:
🌾 «...لَمْ يَدْرِ مَا يَصْنَعُ بِهِ فَجَاءَ غُرَابَانِ فَأَقْبَلَا يَتَضَارَبَانِ حَتَّى اقْتَتَلَا فَقَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ ثُمَّ حَفَرَ الَّذِي بَقِيَ الْأَرْضَ بِمَخَالِبِهِ وَ دَفَنَ فِيهِ صَاحِبَهُ ...»
🌴اولین پدر شهید و اولین شاعر عالم
وقتی حضرت آدم چند بار سراغ هابیل را از قابیل گرفت، قابیل اظهار بی اطلاعی نمود و بعد از فهمیدن قتل هابیل، حضرت آدم تا 40 روز کارش مدام گریه بود و برای فرزند شهیدش گریه می کرد و نوحه های جانسوزی بیان می کرد که حضرت علی(ع) در کلامی برخی از اشعار جانسوز حضرت آدم را بیان می کند که چنین می فرمود:
(عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص24/)
تَغَيَّرَتِ الْبِلَادُ وَ مَنْ عَلَيْهَا
فَوَجْهُ الْأَرْضِ مُغْبَرٌّ قَبِيحٌ
تَغَيَّرَ كُلُّ ذِي طَعْمٍ وَ لَوْنٍ
وَ قَلَّ بَشَاشَةُ الْوَجْهِ الْمَلِيحِ
أَرَى طُولَ الْحَيَاةِ عَلَيَّ غَمّاً
وَ هَلْ أَنَا مِنْ حَيَاتِي مُسْتَرِيحٌ
وَ مَا لِي لَا أَجُودُ بِسَكْبِ دَمْعٍ
وَ هَابِيلُ تَضَمَّنَهُ الضَّرِيحُ
قَتَلَ قَابِيلُ هَابِيلًا أَخَاهُ
فَوَا حُزْنِي لَقَدْ فُقِدَ الْمَلِيح
🔻 ترجمه🔻
- سرزمین ها و آنچه در آنها است همه دگرگون شده، و چهره زمین غبارآلود و زشت گشته است.
- مزه هر غذایی و رنگ هر چیزی تغییر یافته و چهره شاداب و نمکین اندک شده است.
- طول زندگی را برای خود اندوهی دراز می نگرم، آیا روزی خواهد آمد که از این زندگی پررنج راحت شوم؟
- چه شده است که اشکهایم جاری نمی گردند و چشمهایم از اشک فشانی دریغ می کنند با اینکه پیکر هابیل در میان قبر قرار گرفته است.
- قابیل برادرش هابیل را کشت وای بر این اندوه که به فراق هابیل زیبایم گرفتار شدم.
نکته: گریه حضرت آدم بر هابیل فقط جنبه فردی و احساسی نداشت بلکه از این جهت بود که هابیل لیاقت جانشینی از طرف خداوند را داشت و مقامی بزرگ نزد خداوند داشت.
#اعتقادی
#حضرت_آدم_علیه_السلام
#قتل_هابیل_توسط_قابیل
#قربانی_جانشینی
#دکترعربپور
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
🥀🦋🥀🦋🥀🦋🥀🦋🥀🦋🥀🦋