🌹 سهم #روز_هشتاد_ویکم : نامه ۳۱ #نهج_البلاغه ، بند ۸ تا بند ۱۰
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه31 : نامه به امام حسن مجتبی (علیه السلام )
8️⃣ معيارهای روابط اجتماعی
🔻ای پسرم نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار ده، پس آنچه را كه برای خود دوست داری برای ديگران نيز دوست بدار و آنچه را كه برای خود نمی پسندی، برای ديگران مپسند، ستم روا مدار آنگونه كه دوست نداری به تو ستم شود. نيكوكار باش آنگونه كه دوست داری به تو نيكی كنند و آنچه را كه برای ديگران زشت ميداری برای خود نيز زشت بشمار و چيزی را برای مردم رضايت بده كه برای خود می پسندی، آنچه نميدانی نگو گر چه آنچه را ميدانی اندك است، آنچه را دوست نداری به تو نسبت دهند درباره ديگران مگو، بدان كه خود بزرگ بينی و غرور مخالف راستی و آفت عقل است، نهايت كوشش را در زندگی داشته باش، و در فكر ذخيره سازی برای ديگران مباش، آنگاه كه به راه راست هدايت شدی در برابر پروردگارت از هر فروتنی خاضع تر باش.
9️⃣ تلاش در جمع آوری زاد و توشه
🔻بدان راهی پر مشقّت و بس طولانی در پيش روی داری و در اين راه بدون كوشش بايسته و تلاش فراوان و اندازه گيری زاد و توشه و سبك كردن بار گناه موفّق نخواهی بود، بيش از تحمّل خود بار مسؤوليّتها را بر دوش منه كه سنگينی آن برای تو عذاب آور است. اگر مستمندی را ديدی كه توشه ات را تا قيامت می برد و فردا كه به آن نياز داری به تو باز می گرداند، كمك او را غنيمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالی داری بيشتر انفاق كن، و همراه او بفرست، زيرا ممكن است روزی در رستاخيز در جستجوی چنين فردی باشی و او را نيابی. به هنگام بی نيازی اگر كسی از تو وام خواهد غنيمت بشمار، تا در روز سختی و تنگدستی به تو باز گرداند، بدان كه در پيش روی تو، گردنه های صعب العبوری وجود دارد كه حال سبكباران به مراتب بهتر از سنگين باران است و آن كه كند رود حالش بدتر از شتاب گيرنده می باشد و سرانجام حركت بهشت و يا دوزخ خواهد بود پس برای خويش قبل از رسيدن به آخرت وسایلی مهيّا ساز و جايگاه خود را پيش از آمدنت آماده كن زيرا پس از مرگ، عذری پذيرفته نمی شود و راه باز گشتی وجود ندارد.
0️⃣1️⃣ نشانه های رحمت الهی
🔻بدان خدایی كه گنج های آسمان و زمين در دست اوست به تو اجازه درخواست داده و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده كه از او بخواهی تا عطا كند، درخواست رحمت كنی تا ببخشايد و خداوند بين تو و خودش كسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد كند و تو را مجبور نساخته كه به شفيع و واسطه ای پناه ببری و در صورت ارتكاب گناه در توبه را مسدود نكرده است، در كيفر تو شتاب نداشته و در توبه و بازگشت بر تو عيب نگرفته است، در آنجا كه رسوایی سزاوار توست رسوا نساخته و برای بازگشت به خويش شرائط سنگينی مطرح نكرده است، در گناهان تو را به محاكمه نكشيده و از رحمت خويش نا اميدت نكرده بلكه بازگشت تو را از گناهان نيكی شمرده است. هر گناه تو را يكی و هر نيكی تو را ده به حساب آورده و راه بازگشت و توبه را به روی تو گشوده است. هر گاه او را بخوانی ندايت را می شنود و چون با او راز دل گویی راز تو را می داند، پس حاجت خود را با او بگوی و آنچه در دل داری نزد او باز گوی غم و اندوه خود را در پيشگاه او مطرح كن، تا غمهای تو را بر طرف كند و در مشكلات تو را ياری رساند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#امام_زمان عج
گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۸ تا بند ۱۰.mp3
4.73M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۸ تا بند ۱۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_هشتاد_ویکم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
#حسادت ۲۲
#امام_زمان
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
🌸پاتوق بین الطلوعین در ایتا و تلگرام
@patoghbenotoloiin
4_5949480589244498461.mp3
9.07M
#کلینیک_درمان_حسادت 22
آرامش؛ یه نتیجه است
نتیجه ی یک روح قدرتمند!
روح قدرتمند
به آسانی تحت فشار قرار نمیگیره!
محاله با روحی که به بیماری حسادت مبتلاست، بتونی رنگ آرامشُ ببینی.
#امام_زمان
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
🌸پاتوق بین الطلوعین در ایتا و تلگرام
@patoghbenotoloiin
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۸۰)
📚 انتشارات عهدمانا
طبقات محروم این جوامع می دانستند که هرگز وضع زندگی آنها اصلاح نخواهد شد و هنگامی که دین اسلام با شعار مساوات و حذف فاصلهٔ طبقاتی پیش رفت ، مردم آن کشورها مقاومتی نکردند ؛ بنابراین قشون اسلام وارد هر مملکتی که شد ، طبقات محروم آن جا با آغوش باز سربازان مسلمان را پذیرفتند و راه پیروزی آنها را فراهم ساختند. ولی اینک آثاری به چشم می خورد که نشان می دهد در بین مسلمین امتیازات طبقاتی به وجود آمده است . اُمرا و حکّام ، خود را مافوق دیگران می دانند و به خود حق می دهند از مزایایی برخوردار شوند که در دسترس دیگران نیست . حکام عرب در کشورهای ایران و مصر و شام ، مردم این کشورها را که مسلمان شده اند ، به چشم برده و غلام خود نگاه می کنند و این موضوع ، مغایر نصّ آیات قرآن و همچنین مغایر با روح مساوات اسلامی است و سبب می شود اقوامی که اسلام آورده اند ، عاصی شده ، همان طور که قشون اسلام را با آغوش باز پذیرفتند تا این محرومیتها و فاصلهٔ طبقاتی از بین برود ، قشون دیگری را هم که مخالف حکام مسلمان هستند ، با آغوش باز بپذیرند . قوم عرب نباید کشورهای دیگر را به چشم حقارت بنگرند .
جرج به کشیش نگاه کرد و گفت : « می بینید پدر ؟ سخنان علی ژرفای تفکّر او را برای ما به تصویر می کشد ، علی می داند که اگر عدالت نباشد ، اگر برتری نژاد و قومی حاکم باشد ، بالاخره عقده های حبس شده در سینه های کسانی که تحقیر شده اند ، روزی به صورت عصیان و طغیان یا انقلابهای بنیانکن ، بروز خواهد کرد .
او در فکر آیندهٔ سرزمین های اسلامی است . نمی خواهد که ایران به جرم ایرانی بودن و شامی به جرم غیر عرب بودن یا مصری به جرم آفریقایی بودن ، نسبت به سایر مسلمانان و به ویژه عرب ها تحقیر شوند و با آنها مثل بردگان رفتار شود ؛ زیرا این امر باعث تقابل مردم با نظام اسلامی شده و ریشهٔ حکومت و دین را خواهد خشکاند. »
کشیش گفت : « دوست من ، جرج عزیز ! شما که پژوهش های بسیاری در حوزهٔ تاریخ دارید ، به من بگویید که در تاریخ چه کسی را شبیه علی یافتی ؟ »
گفت : « در میان بزرگان گذشتهٔ تاریخ ، بسیار اندک اند کسانی که با درک موقعیت و زمان ، به ما بگویند : « فرزندان خود را به اخلاق خود تربیت نکنید ، زیرا که آنان برای زمانی غیر از زمان شما ، خلق شده اند. » اما علی با چنین توصیه ای به انسانها در طول تاریخ ، درک بزرگ خود را به عنوان یک جامعه شناس به رخ می کشد. و جداً بسیار کمیاب اند از بزرگان گذشته و حال تاریخ که در فکر و روح ما ، بذر موازین عدالت جهانی را که از خود می جوشد و بر خود تکیه می کند ، بپاشد و مانور عظمت آن را کشف کند و بگوید : « آنکس که بد اخلاق باشد ، خود را آزار داده است » و بسیار کم اند بزرگانی از تاریخ ، که چون علی فریاد بزنند : « احتکار جرم و محتکر تبهکار است ! » و یا « هیچ فقیری گرسنه نماند ، مگر در سایهٔ آنکه ثروتمندی از حق او بهره مند گشته است. »
هر بزرگی در تاریخ موصوف به صفتی است ؛ یکی ریاضی دان بزرگی است ، یکی دلاور و جنگجوی نام آوری است ، یکی اندیشمند و فیلسوف قدری است ، یکی جامعه شناس و روان شناس نادری است ، یکی حاکم عدالت گستری است ، اما به عقیدهٔ من در علی همهٔ این صفات جمع است و من نتوانسته ام در تاریخ کسی را پیدا کنم که موصوف به این صفات بزرگ باشد. »
↩️ ادامه دارد...
#روز_هشتاد_ویکم
#امام_زمان عج
🌸🍃
#استاد_مهدوی_ارفع
#تبیین_نهج_البلاغه
#امام_زمان
🔸منظور از جهاد تبیینی چیست؟
مکتب ما مکتب اجبار و اکراه نیست و قرار نیست به زور کسی را وارد کاری کنند و پایه همه رشد ها در تبیین و روشنگری گذاشته شده است.
🔹 لذا امیرالمومنین علیه السلام هم خودشان مُصِر هستند که با تبیین و روشنگری حکومت شکل بگیرد تا مردم با رغبت اطاعت کنند و هم به کارگزاران خودشان این توصیه را میکنند.
مثلا در نامه ای در رابطه با جنگ جمل برای مردم کوفه مینویسند که من شما را از قتل عثمان به گونه ای با خبر میکنم که شنیدنش مانند دیدن باشد که شما متوجه بشوید که کذب میگویند که من در قتل عثمان نقش داشته ام.
این نقطه آغاز تبیین هست.
💠تبیین سه لایه دارد.
🔹۱-تبیین خبرگونه
با هر روشی بتوان به مردم آگاهی داد و روشنگری کرد.
🔹۲-توجه دادن تحلیلی نسبت به وقایع
اتفاقی که همه از آن باخبر شدند را تحلیل میکنند و ریشه ای بررسی میکنند.
ماهی دستش میدید.
🔹۳-تبیینی که انسان تلاش کند افکار و اندیشه عموم را با حق همراه کند.
ماهی گیری یادش میدید.
✅👌🏻ما باید جامعه را در این جهت تبیین جهادی کنیم تا حق و امام جامعه خودش را درک کند.
اگر این را درک کند ، به یک وحدت کلمه در جامعه میرسیم.
و در مواقع خاص، جامعه هم سو و هم فکر با ولی عمل میکند.
🔸بزرگترین مشکل جامعه اسلامی گفتیم که تفاوت دیدگاه و گفتمان است و بهترین راه را گفتیم که باید وحدت گفتمانی ایجاد کنیم.
زیرا گفتمان معیار، گفتمان رهبر و ولی جامعه است. این قطعا «جهاد تبیین» میخواهد.
🔹جهاد تبیین یعنی به صورت شبانه روزی و بدون خستگی روشنگری کنید.
🍃نامه ۴۱
🔸اواخر حکومت امام علی علیه السلام شرایط از نظر سیاسی متزلزل شده بود برخی از یاران آقا که از آنها انتظار میرفت تا پای خون در رکاب آقاامیرالمومنین باشند دست به خیانت زدند از جمله «ابن عباس»
🔹عبیدالله ابن عباس وقتی دید اوضاع خوب نیست بیت المال را برداشت و به معاویه پیوست. همین مرد در زمان امام حسن علیه السلام هم جلوی ایشان ایستاد.
و خطاب امام به این فرد است.
💠مومن ساده لوح نیست ولی ساده است.
💠عالم عالم اسباب است و دشمن میتواند نفوذ کند با حیله و نیرنگ
💠اگر بحث شهادت مالک اشتر است اجل سبب و زمان خودش را دارد و وقتش که برسد هیچکس نمیتواند در مقابل آن بایستد.
@patoghbenotoloiin
هدایت شده از آسمان مفرَّح امید
#کارگاه_آنلاین_بین_الطلوعین
#دانشگاه_مادران
#طرحی_برای_بیداری_فردا
#حضرت_معصومه
◾️⚜آفتاب هشتم را که به غربت تبعید کردند
دوباره تاریخ تکرار شد!
و #فاطمه_ای_دیگر "زینب گونه"
سفیرِ غُربت و تنهایی امام خویش گشت...
همراه بانوجوان
👨💻استاد #سید_محسن_اصغری_نکاح
🔻دکترای روانشناسی
🔺دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
🕰زمان:سه شنبه ها زمان بهشتی #بین_الطلوعین به افق قم
ساعت: 5:25
💠پرداخت معنوی ۲۰۰ صلوات
📌مکان:آنلاین
💻اسکای روم مسجد مجازی سردار حاج قاسم سلیمانی
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
💻 آپارات
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─
🔹پاتوق بین الطلوعین
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010
🔹کانال آسمان مفرح امید
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
#خلاصه_کارگاه
همسفر سلام🌱
روزگارت آرام
برای حضور در برنامهی آنلاینِ روز سه شنبه بین الطلوعین با موضوع همراهی با نوجوان،خلاصهی کارگاه هفتهی پیش اینجاست 👇👇🙏🌷
🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱
#یادآوری
سلام و احترام
🌅کارگاه آنلاین در حال برگزاریست...
🔹موضوع: همراه با نوجوان
🔹مدرس:استاد اصغری نکاح
🔻حضور در برنامه🔻
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
#توجه
مخاطبینی که برای حضور در سایت مشکل دارندبا لینک زیر از لایو آپارات کارگاه رو دنبال کنند⬇️
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(58).mp3
6.28M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم #روز_هشتاد_ودوم : نامه ۳۱ بند ۱۱ تا بند ۱۳
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#امام_زمان عج
#حضرت_معصومه س
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹 سهم #روز_هشتاد_ودوم : نامه ۳۱ #نهج_البلاغه، بند ۱۱ تا بند ۱۳
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه31 : نامه به امام حسن مجتبی (علیه السلام )
1️⃣1️⃣ شرائط اجابت دعا
🔻و از گنجينه های رحمت او چيزهایی را درخواست كن كه جز او كسی نمی تواند عطا كند، مانند عمر بيشتر، تندرستی بدن و گشايش در روزی. سپس خداوند كليدهای گنجينه های خود را در دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد، پس هر گاه اراده كردی ميتوانی با دعا درهای نعمت خدا را بگشایی تا باران رحمت الهی بر تو ببارد. هرگز از تأخير اجابت دعا نا اميد مباش، زيرا بخشش الهی به اندازه نيّت است، گاه در اجابت دعا تأخير می شود تا پاداش درخواست كننده بيشتر و جزای آرزومند كاملتر شود، گاهی درخواست میكنی امّا پاسخ داده نمی شود، زيرا بهتر از آنچه خواستی به زودی يا در وقت مشخّص به تو خواهد بخشيد، يا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستی دعا به اجابت نمی رسد، زيرا چه بسا خواسته هایی داری كه اگر داده شود مايه هلاكت دين تو خواهد بود، پس خواسته های تو به گونه ای باشد كه جمال و زيبایی تو را تأمين و رنج و سختی را از تو دور كند، پس نه مال دنيا برای تو پايدار و نه تو برای دنیا باقی خواهی ماند.
2️⃣1️⃣ ضرورت ياد مرگ
🔻پسرم بدان تو برای آخرت آفريده شدی نه دنيا، برای رفتن از دنيا، نه پايدار ماندن در آن برای مرگ، نه زندگی جاودانه در دنيا كه هر لحظه ممكن است از دنيا كوچ كنی و به آخرت در آیی. و تو شكار مرگی هستی كه فرار كننده آن نجاتی ندارد و هر كه را بجويد به آن می رسد و سرانجام او را می گيرد. پس از مرگ بترس نكند زمانی سراغ تو را گيرد كه در حال گناه يا در انتظار توبه كردن باشی و مرگ مهلت ندهد و بين تو و توبه فاصله اندازد، كه در اين حال خود را تباه كرده ای. پسرم فراوان به ياد مرگ باش و به ياد آنچه كه به سوی آن ميروی و پس از مرگ در آن قرار ميگيری. تا هنگام ملاقات با مرگ از هر نظر آماده باش، نيروی خود را افزون و كمر همّت را بسته نگه دار كه ناگهان نيايد و تو را مغلوب سازد. مبادا دلبستگی فراوان دنيا پرستان، و تهاجم حريصانه آنان به دنيا تو را مغرور كند، چرا كه خداوند تو را از حالات دنيا آگاه كرده و دنيا نيز از وضع خود تو را خبر داده و از زشتيهای روزگار پرده برداشته است.
3️⃣1️⃣ شناخت دنيا پرستان
🔻همانا دنيا پرستان چونان سگهای درنده عو عو كنان، برای دريدن صيد در شتابند، برخی به برخی ديگر هجوم آورند و نيرومندشان ناتوان را ميخورد و بزرگترها كوچكترها را. و يا چونان شترانی هستند كه برخی از آنها پای بسته و برخی ديگر در بيابان رها شده كه راه گم كرده و در جادّه های نامعلومی در حركتند و در وادی پر از آفتها و در شنزاری كه حركت با كندی صورت می گيرد گرفتارند نه چوپانی دارند كه به كارشان برسد و نه چراننده ای كه به چراگاهشان ببرد. دنيا آنها را به راه كوری كشاند. و ديدگانشان را از چراغ هدايت بپوشاند، در بيراهه سرگردان و در نعمتها غرق شده اند كه نعمتها را پروردگار خود قرار دادند. هم دنيا آنها را به بازی گرفته و هم آنها با دنيا به بازی پرداخته و آخرت را فراموش كرده اند. اندكی مهلت ده، بزودی تاريكی بر طرف می شود، گويا مسافران به منزل رسيده اند و آن كس كه شتاب كند به كاروان خواهد رسيد. پسرم بدان آن كس كه مركبش شب و روز آماده است همواره در حركت خواهد بود، هر چند خود را ساكن پندارد و همواره راه می پيمايد هر چند در جای خود ايستاده و راحت باشد.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#امام_زمان عج
#حضرت_معصومه س
گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۱۱ تا بند ۱۳.mp3
3.01M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۱۱ تا بند ۱۳
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_هشتاد_ودوم
#امام_زمان عج
#حضرت_معصومه س
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
#حسادت ۲۳
#امام_زمان
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
🌸پاتوق بین الطلوعین در ایتا و تلگرام
@patoghbenotoloiin
4_5949480589244498459.mp3
8.99M
#کلینیک_درمان_حسادت ۲۳
حرف آخر؛
حسادت، یه غصه ی ناتمومه!
نه اینجا دست از سرت برمیداره،نه اونور!
عصبانیت و کینه هم،
که دو یارِ جدانشدنیِ آدمای حسودن!
وقتش نرسیده ازش جدا شی؟
#امام_زمان
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
🌸پاتوق بین الطلوعین در ایتا و تلگرام
@patoghbenotoloiin
#وفات_حضرت_معصومه س
⚜ آفتاب هشتم را که به غربت تبعید کردند
دوباره تاریخ تکرار شد!
و #فاطمه_ای_دیگر "زینب گونه"
سفیرِ غُربت و تنهایی امام خویش گشت...
چنانکه از کوثر بیکرانِ وجودش اینک قم،
مرکز ثقل تشیع و محور جغرافیایی جهان اسلام است.
و امروز...
ماییم و تنهایی و غربت هزار سالهی آفتابی دیگر...
@ostad_shojae
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010