هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
💢معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار میکند.
نشست علمی
🔰《 آسیبشناسی اخلاقی پایاننامه》
◽️بههمراه"راهنمایی پژوهش بهروش کاربردی"
مدرس : حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا آلبویه
زمان: یکشنبه۲۴ مهرماه؛ ساعت۱۹ تا۲۱
ویژهی شرکتکنندگان دومین دورهی متمرکز تربیت مدرس مهارتهای پژوهشی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
🔰مراسم افتتاحیه دومین دوره متمرکز تربیت مدرس مهارت های پژوهشی برگزار شد
مراسم افتتاحیه مرحله اول از دومین دوره متمرکز تربیت مدرس مهارت های پژوهشی با حضور ۴۰ نفر از اساتید و معاونین پژوهش استان ها و واحدهای آموزشی از سراسرکشور در مجتمع آموزشی شهید آیت الله صدوقی ره قم برگزارشد.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه ضمن خیرمقدم، بیاناتی درخصوص اهمیت پژوهش و نقش دورهی تربیت مدرس مهارتهای پژوهش در گسترش تولید علم ایراد فرمودند
شایان ذکر است مرحله اول این دوره از ۲۳ مهرماه آغاز و تا ۲۶ مهرماه ادامه خواهد داشت. مراحل دوم و سوم نیز در آبان و آذرماه برگزار خواهد شد.
🔰تاکنون یک دوره متمرکز تربیت مدرس مهارت های پژوهشی در تابستان سال جاری برگزار و به اتمام رسید و چهار دوره دیگر در استان های قم، تهران، اردبیل و کاشان در حال برگزاری است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 فراخوان ایدهپردازی برای ارتقای انگیزش پژوهشی طلاب
◻️معاونت پژوهش حوزههای علمیه با هدف شناسایی و عملیاتیسازی ایدههای پژوهشی، فراخوان ایدهپردازی برای ارتقای انگیزش پژوهشی طلاب را برگزار میکند.
🔻محورهای ایدهپردازی:
۱. گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب
۲. یادگیری مهارتهای پژوهشی
۳. نگارش تحقیق کلاسی
۴. نگارش تحقیق پایانی
۵ . نگارش پایاننامه
۶. حمایت از آثار برتر
۷. نشر آثار
۸. راهاندازی و هدایت مجلات
۹. توسعه واحدهای پژوهشی
۱۰. جلوگیری از آسیبهای پژوهشی
۱۱. پژوهش در سطوح عالی و آزاد
◻️مخاطبان مسابقه:
عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزههای علمیه میتوانند با تکمیل و ارسال فرم شرکت در مسابقه [به صورت متن تایپشده (Word)] به آیدی: @idea1401 در پیامرسان ایتا، در این مسابقه شرکت کنند.
◻️اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبتنام: @eidehpardazi
◻️به آثار برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
◻️آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱
@eidehpardazi | @riismc
💢معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار می کند.
✅ پنجمین نشست علمی "مسئله محوری در پژوهش های حوزوی".
⏮ موضوع: مسئله محوری در پژوهش های حوزی، اضلاع، ابعاد و بایسته های آن.
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی(جلسه دوم)
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مازنی.
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱
🕐 ساعت ۱۲.۳۰ الی ۱۴
🏢 مکان: جمکران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه
لینک جلسه
https://ac.ismc.ir/rlf8u9x688nv/
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
#اطلاعیه_پژوهشی
#وبینار_مهارتهای_پژوهشی
معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار میکند:
🔰وبینارهای تک جلسهای آموزش مهارتهای پژوهشی
🔹چهل وبینار از هفته کتاب تا پایان هفته پژوهش
#هفته_کتاب
#هفته_پژوهش
3️⃣3️⃣ وبینار "نقد پژوهش"
🎤مدرس: حجت الاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی، مدیر ترویج پژوهش حوزههای علمیه و دبیر جشنواره علامه حلی
🗓 چهارشنبه ۲۳ آذر
⏱️ ساعت ۱۶
🌐 لینک حضور:
http://vcm.whc.ir/qom
✅ با ما همراه باشید...
🔰 @hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
@pavaragi
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
💢پخش زنده نشست های دانش افزایی:
پژوهش؛ مدیریت دانش،فرایندها و روندها
◀️ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد صدرا مازنی (مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه)
و
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش (مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه)
⏰ زمان: یک شنبه بیست و هفتم آذرماه 1401 ساعت 13
#لینک شرکت در جلسه:
http://livehowzeh.ir/tv
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
❇️ سومین مرحله دومین دوره تربیت مدرّس مهارتهای پژوهشی برگزار شد/ تمدید جشنواره ایدههای برتر در انگیزهبخشی پژوهش
مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزههای علمیه از تمدید نخستین جشنواره ایدههای برتر در انگیزه بخشی به پژوهش طلاب و فضلای حوزههای علمیه تا پایان آذرماه خبر داد.
بیشتر بخوانید:👇
https://hawzahnews.com/xc2x2
@pavaragi
🌱 بسمالله الرّحمن الرّحیم 🌱
📣 آئین رونمایی از کتاب
📚 تأمّلات منطقی (مدخل)
"شرح انتقادی کتاب المنطق مرحوم مظفر"
(بر اساس شیوه آموزش پژوهشمحور)
🗓⏱ شنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
🔗 لینک وبینار👇👇
🌐https://croom.ir/b/dzc-23n-jgz-mhf
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
مؤسسه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حیات طیبه
🆔 @hti_ir
@pavaragi
بازنشر
📝محمد صدرا مازنی
💠پژوهش نوآورانه
🔹یکی از شاخص های پژوهش استاندارد وجه نوآورانه آن به شمار می رود؛ اما این شاخصه برای برخی از نو آموزان چندان روشن نبوده و نیاز به توضیح دارد. به نظر میرسد نکات ذیل برخی از ابعاد وجه نوآوری تحقیق را ناظر به موضوع تحقیق روشن نماید.
۱) اولین وجه نوآورانه موضوع تحقیق اصطلاحا تکراری نبودن است.(البته نگارنده درباره پژوهش تکراری به طور مفصل نوشته و در همین کانال نیز درج شده است). منظور از تکراری نبودن یعنی موضوعی که تاکنون روی آن کار علمی نشده است. گاهی گفته میشود پایان نامههای کارشناسی ارشد و سطح سه حوزه نیازی به نو آوری ندارد؛ اما به نظرم این درست نیست. اگر چه جنبه ی تعلیمی پایان نامه ها پر رنگ تر است؛ اما ارتباطی با مقوله نوآوری در تحقیق ندارد. زیرا دانشجو یا طلبه میتواند با کمک اساتید و صاحب نظران موضوع نوینی را برای پایان نامه خویش انتخاب نماید. در حالی که میزان توفیق او در پژوهش مرتبط با فرایند تحقیق و در حقیقت مقوله ای دیگر است؛ از این رو اگر کسی یک موضوع یا ایده جدیدی را صید نماید، میتوان گفت تحقیق او دارای وجه نوآورانه است. البته محقق باید این بُعد را در پایان نامه یا تحقیقش منعکس کند..
۲) یکی دیگر از وجوه نوآوری موضوع تحقیق، بررسی مسأله در یک بستر مکانی و یا زمانی خاص است. به این معنی که ممکن است موضوع تحقیق در یک منطقه ی جغرافیایی یا کشور کار شده باشد؛ اما همان موضوع در کشوری دیگر انجام نشده باشد. از این رو محقق می تواند مدعی شود وجه نوآوری موضوع تحقیق انجام آن برای اولین بار در کشور می باشد. همچنین اگر تحقیق در یک منطقه یا استان و شهر انجام شود. و نیز چنانکه تحقیق در زمان دیگری انجام شود.
۳) گاهی درباره موضوعی پژوهش هایی از نوع مطالعات کتابخانه ای انجام شده و هیچ مطالعه ی میدانی درباره ی آن موضوع انجام نشده است. یا اینکه کار میدانی شده؛ اما در تحقیق جدید از روشی نوین استفاده می شود که در پژوهشهای پیشین سابقه نداشته است. مثلا محقق از روش گراندد تئوری یا روش دیکوم استفاده می کند. می توان ادعا کرد این تحقیق نیز جزو تحقیقهای نو محسوب می شود؛ البته نو از حیث استفاده از روش جدید.
نکته ی قابل توجه اثبات وجه نوآوری است. یعنی محقق می باید وجه نوآورانه ی تحقیق خویش را به اثبات برساند.
نکته آخر اینکه چنانکه از نکات پیش گفته پیداست، جنبه نوآوری تحقیق با پیشینه تحقیق پیوند دارد، از این رو نوآوری پژوهش میبایست با توجه به بررسی پیشینه تحقیق نوشته شود.
🔹 علاوه بر وجوه نوآورنه در موضوع تحقیق انتظار می رود محتوای تحقیق نیز با نوآوری همراه باشد. به این معنی که ممکن است موضوع تحقیق نو باشد؛ اما هیچ اتفاق بدیعی در محتوای تحقیق مشاهده نشود. این تحقیق توی ذوق خواننده می زند. زیرا محتوای علمی نوآورانه به مثابه ی این است که در یک تحقیق ارائه ای روشمند از یک نظریه، دیدگاه، رویکرد و بحث علمی جدید در ساحات و سطوح مختلف ارائه شده باشد. با این همه بین پژوهش نوآورانه و نظریه پردازی نباید خلط شود؛ زیرا بین این دو اشتراکات و تمایزاتی حاکم است.
نوآورانه بودن هردو، مبتنی بودن هردو بر ادله، نتیجه داشتن و روشمندی هردو از اشتراکات و کم دامنه بودن تحقیق نوآورانه و پردامنه بودن نظریه از امتیازات آنها به شمار می رود.
در تشریح نسبت این دو گفته شد: بین نوآوری و نظریه پردازی عام وخاص است: نوآوری عام و نظریه پردازی خاص است.
#پژوهش
@pavaragi
هدایت شده از جشنواره علامه حلی
فراخوان پانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1367/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز یکشنبه 15 مرداد 1402 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه منوط به داشتن شرط سنی زیر 50 سال [متولدین 1352/01/01 و مابعد آن] و داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دهگانه جشنواره شامل: «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم حدیث و درایه»، «کلام»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه و منطق»، «اصول فقه»، «تاریخ اسلام»، «ادبیات» و «علوم انسانیِ مرتبط با حوزه دین» و در قالب: «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه (یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب)» باشد.
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره پانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
🌐 لینک ثبتنام برای کلیه طلاب خواهر و برادر سراسر کشور
🔰 فایل راهنمای ثبتنام در سامانه جشنواره
@jhelli_ir
نکته(۱)
ویژگیهای مومنین
امام صادق(ع) :المؤمنُ حَليمٌ لا يَجْهَلُ ، و إن جُهِلَ علَيهِ يَحْلُمُ، و لا يَظلِمُ ، و إنْ ظُلِمَ غَفرَ ، و لا يَبخَلُ ، و إن بُخِلَ علَيهِ صَبرَ .
امام صادق (ع): مؤمن، بردبارى است كه به كسى [جسارت نمى كند و اگر نسبت به او جسارتى صورت گيرد بردبارى مى ورزد، ستم نمى كند و اگر به وى ستم شود مى بخشد. بخل نمى ورزد و اگر بر او بخل ورزند، صبر مى كند.
@pavaragi
نکته(۲)
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
و من كلام له (علیه السلام) في ذم صفة الدنيا:
مَا أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
[قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله «و من أبصر إليها أعمته» فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا].
سخنى از آن حضرت (ع) در نكوهش دنيا:
چه بگويم در باره سرايى، كه آغازش رنج است و پايانش زوال و فنا حلالش را حساب است و حرامش را عقاب. هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود. هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد. هر كه به چشم عبرت در آن نگرد، ديده بصيرتش روشن گردد و هر كه به ديده تمنا در آن بيند، ديدگانش را كور گرداند.
من (سید رضی) مى گويم: اگر كسى در سخن آن حضرت (ع) كه مى گويد: «من أبصر بها بصّرته»، تأمل كند دريابد، كه در آن چه معنى شگفت انگيز و مقصود والايى است كه كس به نهايت آن نتواند رسيد و عمق آن در نتواند يافت. بويژه، اگر اين جمله را با جمله «و من ابصر اليها اعمته» در كنار هم نهد، فرق ميان «أبصر بها» و «ابصر اليها» را به روشنى دريابد و بداند كه در فصاحت و بلاغت تا چه پايه فرا رفته است.
@pavaragi
نکته(۳)
امام علی(ع): مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللّهِ اَصْلَحَ اللّهُ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ اَصْلَحَ اَمْرَ آخِرَتِهِ اَصْلَحَ اللّهُ لَهُ اَمْرَ دُنْیاهُ. وَ مَنْ کانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ کانَ عَلَیْهِ مِنَ اللّهِ حافِظٌ.
آن که میان خود و خدا را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح میکند و آن که کار آخرتِ خود را درست کند، خدا کار دنیای او را سامان دهد؛ و آن که او را از خود بر خویشتن واعظی است، خدا را بر او حافظی است.
@pavaragi
نکته(۴)
در هیچ روایتی فقر دنیوی تمجید نشده است. بلکه به کار و تلاش برای تامین معاش سفارش شده است.
روزی شخصی در بازار عبور میکرد که با امام صادق علیه السلام روبرو شد
حضرت به او فرمودند چرا این موقع روز اینجایی؟ الان باید دنبال عزت خود باشی
آن شخص عرض کرد: عزت من در چیست؟
حضرت فرمودند در کسب و کار و تجارت.
@pavaragi
نکته(۵)
حتی پیامبر (ص) قدرت اصلاح غیر مومنان را ندارد. غیر مومنان در حکم کوران و کراناند و صدای دعوت پیامبر را جز مومنان نمی شنوند:
وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ( نمل /۸۱)
و تو هرگز نمیتوانی (این) کوران (باطن) را از گمراهیشان هدایت کنی، تنها آنان که به آیات ما ایمان میآورند و تسلیم امر ما هستند تو آنها را میتوانی سخن بشنوانی (و به راه حق هدایت کنی).
@pavaragi
نکته(۷)
فلسفهٔ اسلامی شاخهای از علوم اسلامی است که به تفسیر مسائل فلسفی میپردازد. از فلسفهٔ اسلامی با عنوان فقه اکبر یا حکمت نیز یاد میشود. فلسفه اسلامی جزو فلسفه قرار نمیگیرد فلسفه اسلامی اخص، به خودی خود، وصف اسلامیت را دارد؛ زیرا خاستگاه آن متون اسلامی (نه گفتار فیلسوفان) است هانری کربن فلسفهٔ اسلامی را فلسفهای تعریف میکند که «تکوین و صورتهای متنوع آن، بهطور اساسی، با امر دینی و معنوی اسلام پیوند یافته و مؤید این نکتهاست که اسلام، بیان دقیق و اساسی خود را در فقه پیدا نمیکند.
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امامی که گفت والله در طول عمرم از چیزی نترسیدم، از چه چیزی خوف داشت؟
@pavaragi
نکته(۸)
غالبا وصف جهنم و بهشت که در کتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده جهنم و بهشت اعمال استکه از برای جزای عملهای خوب و بد تهیه شده است. گاهی اشاره خفیهای نیز به بهشت و جهنم اخلاق که اهمیتش بیشتر است شده؛ و گاهی هم به بهشت لقا و جهنم فراق، که از همه مهمتر است، گردیده؛ ولی همه در پرده و از برای اهلش. من و تو اهلش نیستیم، ولی خوب است منکر هم نشویم و ایمان داشته باشیم به هرچه خداوند تعالی و اولیایش فرمودهاند؛ شاید این ایمان اجمالی هم برای ما فایده داشته باشد.
(امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۲۱)
@pavaragi