❇️ سومین مرحله دومین دوره تربیت مدرّس مهارتهای پژوهشی برگزار شد/ تمدید جشنواره ایدههای برتر در انگیزهبخشی پژوهش
مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزههای علمیه از تمدید نخستین جشنواره ایدههای برتر در انگیزه بخشی به پژوهش طلاب و فضلای حوزههای علمیه تا پایان آذرماه خبر داد.
بیشتر بخوانید:👇
https://hawzahnews.com/xc2x2
@pavaragi
🌱 بسمالله الرّحمن الرّحیم 🌱
📣 آئین رونمایی از کتاب
📚 تأمّلات منطقی (مدخل)
"شرح انتقادی کتاب المنطق مرحوم مظفر"
(بر اساس شیوه آموزش پژوهشمحور)
🗓⏱ شنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
🔗 لینک وبینار👇👇
🌐https://croom.ir/b/dzc-23n-jgz-mhf
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
مؤسسه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حیات طیبه
🆔 @hti_ir
@pavaragi
بازنشر
📝محمد صدرا مازنی
💠پژوهش نوآورانه
🔹یکی از شاخص های پژوهش استاندارد وجه نوآورانه آن به شمار می رود؛ اما این شاخصه برای برخی از نو آموزان چندان روشن نبوده و نیاز به توضیح دارد. به نظر میرسد نکات ذیل برخی از ابعاد وجه نوآوری تحقیق را ناظر به موضوع تحقیق روشن نماید.
۱) اولین وجه نوآورانه موضوع تحقیق اصطلاحا تکراری نبودن است.(البته نگارنده درباره پژوهش تکراری به طور مفصل نوشته و در همین کانال نیز درج شده است). منظور از تکراری نبودن یعنی موضوعی که تاکنون روی آن کار علمی نشده است. گاهی گفته میشود پایان نامههای کارشناسی ارشد و سطح سه حوزه نیازی به نو آوری ندارد؛ اما به نظرم این درست نیست. اگر چه جنبه ی تعلیمی پایان نامه ها پر رنگ تر است؛ اما ارتباطی با مقوله نوآوری در تحقیق ندارد. زیرا دانشجو یا طلبه میتواند با کمک اساتید و صاحب نظران موضوع نوینی را برای پایان نامه خویش انتخاب نماید. در حالی که میزان توفیق او در پژوهش مرتبط با فرایند تحقیق و در حقیقت مقوله ای دیگر است؛ از این رو اگر کسی یک موضوع یا ایده جدیدی را صید نماید، میتوان گفت تحقیق او دارای وجه نوآورانه است. البته محقق باید این بُعد را در پایان نامه یا تحقیقش منعکس کند..
۲) یکی دیگر از وجوه نوآوری موضوع تحقیق، بررسی مسأله در یک بستر مکانی و یا زمانی خاص است. به این معنی که ممکن است موضوع تحقیق در یک منطقه ی جغرافیایی یا کشور کار شده باشد؛ اما همان موضوع در کشوری دیگر انجام نشده باشد. از این رو محقق می تواند مدعی شود وجه نوآوری موضوع تحقیق انجام آن برای اولین بار در کشور می باشد. همچنین اگر تحقیق در یک منطقه یا استان و شهر انجام شود. و نیز چنانکه تحقیق در زمان دیگری انجام شود.
۳) گاهی درباره موضوعی پژوهش هایی از نوع مطالعات کتابخانه ای انجام شده و هیچ مطالعه ی میدانی درباره ی آن موضوع انجام نشده است. یا اینکه کار میدانی شده؛ اما در تحقیق جدید از روشی نوین استفاده می شود که در پژوهشهای پیشین سابقه نداشته است. مثلا محقق از روش گراندد تئوری یا روش دیکوم استفاده می کند. می توان ادعا کرد این تحقیق نیز جزو تحقیقهای نو محسوب می شود؛ البته نو از حیث استفاده از روش جدید.
نکته ی قابل توجه اثبات وجه نوآوری است. یعنی محقق می باید وجه نوآورانه ی تحقیق خویش را به اثبات برساند.
نکته آخر اینکه چنانکه از نکات پیش گفته پیداست، جنبه نوآوری تحقیق با پیشینه تحقیق پیوند دارد، از این رو نوآوری پژوهش میبایست با توجه به بررسی پیشینه تحقیق نوشته شود.
🔹 علاوه بر وجوه نوآورنه در موضوع تحقیق انتظار می رود محتوای تحقیق نیز با نوآوری همراه باشد. به این معنی که ممکن است موضوع تحقیق نو باشد؛ اما هیچ اتفاق بدیعی در محتوای تحقیق مشاهده نشود. این تحقیق توی ذوق خواننده می زند. زیرا محتوای علمی نوآورانه به مثابه ی این است که در یک تحقیق ارائه ای روشمند از یک نظریه، دیدگاه، رویکرد و بحث علمی جدید در ساحات و سطوح مختلف ارائه شده باشد. با این همه بین پژوهش نوآورانه و نظریه پردازی نباید خلط شود؛ زیرا بین این دو اشتراکات و تمایزاتی حاکم است.
نوآورانه بودن هردو، مبتنی بودن هردو بر ادله، نتیجه داشتن و روشمندی هردو از اشتراکات و کم دامنه بودن تحقیق نوآورانه و پردامنه بودن نظریه از امتیازات آنها به شمار می رود.
در تشریح نسبت این دو گفته شد: بین نوآوری و نظریه پردازی عام وخاص است: نوآوری عام و نظریه پردازی خاص است.
#پژوهش
@pavaragi
هدایت شده از جشنواره علامه حلی
فراخوان پانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1367/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز یکشنبه 15 مرداد 1402 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه منوط به داشتن شرط سنی زیر 50 سال [متولدین 1352/01/01 و مابعد آن] و داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دهگانه جشنواره شامل: «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم حدیث و درایه»، «کلام»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه و منطق»، «اصول فقه»، «تاریخ اسلام»، «ادبیات» و «علوم انسانیِ مرتبط با حوزه دین» و در قالب: «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه (یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب)» باشد.
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره پانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
🌐 لینک ثبتنام برای کلیه طلاب خواهر و برادر سراسر کشور
🔰 فایل راهنمای ثبتنام در سامانه جشنواره
@jhelli_ir
نکته(۱)
ویژگیهای مومنین
امام صادق(ع) :المؤمنُ حَليمٌ لا يَجْهَلُ ، و إن جُهِلَ علَيهِ يَحْلُمُ، و لا يَظلِمُ ، و إنْ ظُلِمَ غَفرَ ، و لا يَبخَلُ ، و إن بُخِلَ علَيهِ صَبرَ .
امام صادق (ع): مؤمن، بردبارى است كه به كسى [جسارت نمى كند و اگر نسبت به او جسارتى صورت گيرد بردبارى مى ورزد، ستم نمى كند و اگر به وى ستم شود مى بخشد. بخل نمى ورزد و اگر بر او بخل ورزند، صبر مى كند.
@pavaragi
نکته(۲)
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
و من كلام له (علیه السلام) في ذم صفة الدنيا:
مَا أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
[قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله «و من أبصر إليها أعمته» فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا].
سخنى از آن حضرت (ع) در نكوهش دنيا:
چه بگويم در باره سرايى، كه آغازش رنج است و پايانش زوال و فنا حلالش را حساب است و حرامش را عقاب. هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود. هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد. هر كه به چشم عبرت در آن نگرد، ديده بصيرتش روشن گردد و هر كه به ديده تمنا در آن بيند، ديدگانش را كور گرداند.
من (سید رضی) مى گويم: اگر كسى در سخن آن حضرت (ع) كه مى گويد: «من أبصر بها بصّرته»، تأمل كند دريابد، كه در آن چه معنى شگفت انگيز و مقصود والايى است كه كس به نهايت آن نتواند رسيد و عمق آن در نتواند يافت. بويژه، اگر اين جمله را با جمله «و من ابصر اليها اعمته» در كنار هم نهد، فرق ميان «أبصر بها» و «ابصر اليها» را به روشنى دريابد و بداند كه در فصاحت و بلاغت تا چه پايه فرا رفته است.
@pavaragi
نکته(۳)
امام علی(ع): مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللّهِ اَصْلَحَ اللّهُ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ اَصْلَحَ اَمْرَ آخِرَتِهِ اَصْلَحَ اللّهُ لَهُ اَمْرَ دُنْیاهُ. وَ مَنْ کانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ کانَ عَلَیْهِ مِنَ اللّهِ حافِظٌ.
آن که میان خود و خدا را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح میکند و آن که کار آخرتِ خود را درست کند، خدا کار دنیای او را سامان دهد؛ و آن که او را از خود بر خویشتن واعظی است، خدا را بر او حافظی است.
@pavaragi
نکته(۴)
در هیچ روایتی فقر دنیوی تمجید نشده است. بلکه به کار و تلاش برای تامین معاش سفارش شده است.
روزی شخصی در بازار عبور میکرد که با امام صادق علیه السلام روبرو شد
حضرت به او فرمودند چرا این موقع روز اینجایی؟ الان باید دنبال عزت خود باشی
آن شخص عرض کرد: عزت من در چیست؟
حضرت فرمودند در کسب و کار و تجارت.
@pavaragi
نکته(۵)
حتی پیامبر (ص) قدرت اصلاح غیر مومنان را ندارد. غیر مومنان در حکم کوران و کراناند و صدای دعوت پیامبر را جز مومنان نمی شنوند:
وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ( نمل /۸۱)
و تو هرگز نمیتوانی (این) کوران (باطن) را از گمراهیشان هدایت کنی، تنها آنان که به آیات ما ایمان میآورند و تسلیم امر ما هستند تو آنها را میتوانی سخن بشنوانی (و به راه حق هدایت کنی).
@pavaragi
نکته(۷)
فلسفهٔ اسلامی شاخهای از علوم اسلامی است که به تفسیر مسائل فلسفی میپردازد. از فلسفهٔ اسلامی با عنوان فقه اکبر یا حکمت نیز یاد میشود. فلسفه اسلامی جزو فلسفه قرار نمیگیرد فلسفه اسلامی اخص، به خودی خود، وصف اسلامیت را دارد؛ زیرا خاستگاه آن متون اسلامی (نه گفتار فیلسوفان) است هانری کربن فلسفهٔ اسلامی را فلسفهای تعریف میکند که «تکوین و صورتهای متنوع آن، بهطور اساسی، با امر دینی و معنوی اسلام پیوند یافته و مؤید این نکتهاست که اسلام، بیان دقیق و اساسی خود را در فقه پیدا نمیکند.
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امامی که گفت والله در طول عمرم از چیزی نترسیدم، از چه چیزی خوف داشت؟
@pavaragi
نکته(۸)
غالبا وصف جهنم و بهشت که در کتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده جهنم و بهشت اعمال استکه از برای جزای عملهای خوب و بد تهیه شده است. گاهی اشاره خفیهای نیز به بهشت و جهنم اخلاق که اهمیتش بیشتر است شده؛ و گاهی هم به بهشت لقا و جهنم فراق، که از همه مهمتر است، گردیده؛ ولی همه در پرده و از برای اهلش. من و تو اهلش نیستیم، ولی خوب است منکر هم نشویم و ایمان داشته باشیم به هرچه خداوند تعالی و اولیایش فرمودهاند؛ شاید این ایمان اجمالی هم برای ما فایده داشته باشد.
(امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۲۱)
@pavaragi
نکته(۹)
گاهی هم ممکن است که انکار بیجا و رد بیموقع و بدون علم و فهم برای ما ضررهای خیلی زیاد داشته باشد؛ و این دنیا عالم التفات به آن ضررها نیست. مثلا تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که به سلیقه شما درست در نمی آید و با ذائقه شما گوارا نیست، حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب، منشٱ داشته باشد از کتاب و سنت و عقل، و شما به آن بر نخورده باشید...سهل است توهین کنید یا جسارت نمایید. ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فن است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد، یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد، و شما به آن بر نخورده باشید؛ آن وقت شما رد خدا و رسول کردید بدون عذر موجه. و معلوم است «به سلیقه من درست نبود» یا «علم من به اینجا نرسیده بود» یا «از منبر خلاف آن را شنیدم» عذر نیست.
(امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۲۱ و ۲۲)
@pavaragi
قرآن (متن . ترجمه . آوانوشت )
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5282&Itemid=214&lang=fa
کتابشناسی قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4434&Itemid=214&lang=fa
دانستنیها و کلیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=1398&Itemid=214&lang=fa
کتب تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3194&Itemid=214&lang=fa
تفسیر پژوهی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=526&Itemid=214&lang=fa
موضوعات قرآنی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3486&Itemid=214&lang=fa
مفسر پژوهی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=534&Itemid=214&lang=fa
انواع تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3202&Itemid=214&lang=fa
تفسیر اهل بیت علیهم السلام
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4762&Itemid=214&lang=fa
سایر کتب تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5278&Itemid=214&lang=fa
تفسیر سور
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3586&Itemid=214&lang=fa
تفسیر و تاویل آیات خاص
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3502&Itemid=214&lang=fa
تفسیر موضوعی و تطبیقی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3214&Itemid=214&lang=fa
بررسی مکاتب تفسیری
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3222&Itemid=214&lang=fa
ائمه علیهم السلام در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4154&Itemid=214&lang=fa
امام حسین علیه السلام در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4290&Itemid=214&lang=fa
تولی و تبری در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4558&Itemid=214&lang=fa
مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3490&Itemid=214&lang=fa
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4098&Itemid=214&lang=fa
اعجاز قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=530&Itemid=214&lang=fa
امثال قران
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3262&Itemid=214&lang=fa
آیات ناسخ و منسوخ
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3734&Itemid=214&lang=fa
تاریخ قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4442&Itemid=214&lang=fa
تناسب آیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3730&Itemid=214&lang=fa
جامعیت قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4134&Itemid=214&lang=fa
تحریف ناپذیری قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=514&Itemid=214&lang=fa
علم مفاهیم شناسی در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5303&Itemid=214&lang=fa
اختلاف قرائت
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=538&Itemid=214&lang=fa
تجوید و قرائت
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=366&Itemid=214&lang=fa
شان نزول
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=654&Itemid=214&lang=fa
بطن قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=702&Itemid=214&lang=fa
تدبر در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=882&Itemid=214&lang=fa
نزول قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3534&Itemid=214&lang=fa
تاریخ گذاری قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4446&Itemid=214&lang=fa
شان نزول آیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3542&Itemid=214&lang=fa
محل نزول آیات(مکی و مدنی در معنای مصطلح)
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3726&Itemid=214&lang=fa
@pavaragi
✴️ نشست صمیمی با اساتید و طلاب مدرسه امیرالمؤمنین(ع) تبریز.۱۱خرداد.۱۴۰۲
🔸 ادامه تصاویر:
https://hawzahnews.com/xcgWZ
✔️ حوزه نیوز آذربایجان شرقی در ایتا؛
https://eitaa.com/joinchat/3072524320C07c3eaa29f
@pavaragi
نکته(۱۰)
شیخ وارسته و حال خوش او
در آن روزهایی که در زمان رضاخان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه ها در تب و تاب به سر می بردند – که خداوند رحمان نیاورد چنین روزهایی برای حوزه های دینی – شیخ نسبتاً وارسته ای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه نانی را خالی می خورد، دیدم که گفت: «به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم و دادم به دیگری که دو تا پیراهن برای خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سیر شدم، تا شب هم خدا بزرگ است.» پسرم! من چنین حالی را اگر بگویم به همه مقامات دنیوی می دهم، باور کن. ولی هیهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام های ابلیس و نفس خبیث
نامه عرفانی امام خمینی(ره) به سید احمد خمینی. 8 اردیبهشت 1361، 4رجب 1402
@pavaragi
نکته(۱۱)
وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا(۱۰۴ سوره نسا)
نسا/۱۰۴
و نباید در کار دشمن سستی و کاهلی کنید؛ که اگر شما به رنج و زحمت میافتید آنها نیز (از دست شما) رنج میکشند با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدی ندارند. و خدا دانا و حکیم است (و امیدواران را محروم نمیسازد).
@pavaragi
💠دوره پژوهش تابستانه در واحدهای آموزشی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠طلاب محترم جهت کسب اطلاعات تفصیلی و ثبت نام به واحدهای آموزشی سراسر کشور مراجعه فرمایند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
💠 مرحله اول دوره تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان یزد
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠این دوره از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ آغاز و طی سه مرحله تا پایان تیرماه تحت اشراف معاونت پژوهش حوزه های علمیه ادامه خواهد یافت.
💠 دوره یادشده به صورت منطقهای، با میزبانی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان یزد و با حضور داوطلبین استان های یزد، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهد بود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
نکته(۱۳)
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
و من كلام له (علیه السلام) في ذم صفة الدنيا:
مَا أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
[قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله «و من أبصر إليها أعمته» فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا].
سخنى از آن حضرت (ع) در نكوهش دنيا:
چه بگويم در باره سرايى، كه آغازش رنج است و پايانش زوال و فنا حلالش را حساب است و حرامش را عقاب. هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود. هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد. هر كه به چشم عبرت در آن نگرد، ديده بصيرتش روشن گردد و هر كه به ديده تمنا در آن بيند، ديدگانش را كور گرداند.
من (سید رضی) مى گويم: اگر كسى در سخن آن حضرت (ع) كه مى گويد: «من أبصر بها بصّرته»، تأمل كند دريابد، كه در آن چه معنى شگفت انگيز و مقصود والايى است كه كس به نهايت آن نتواند رسيد و عمق آن در نتواند يافت. بويژه، اگر اين جمله را با جمله «و من ابصر اليها اعمته» در كنار هم نهد، فرق ميان «أبصر بها» و «ابصر اليها» را به روشنى دريابد و بداند كه در فصاحت و بلاغت تا چه پايه فرا رفته است.
@pavaragi