یادداشتهای من از جلسه دیدار جمعی از پژوهشگران با مدیر محترم حوزه، مورخ
۲۳ مهر (۱)
۲۳ مهرماه به اتفاق جمعی از پژوهشگران با مدیر محترم حوزه دیدار داشتیم. موضوع دیدار ارائه ایده های نوآورانه در عرصه تبلیغ بود. مرتبط با بیانات مقام معظم رهبری در ۲۳ تیرماه درباره تبلیغ. یادداشتهای من از این جلسه را بخوانید.
خلاصه بیانات حضرت آیت الله اعرافی:
۱. مرکز مدیریت حوزه در گذشته متمرکز بود در تولید اسناد راهبردی؛ در حوزه آموزش ، تبلیغ، تهذیب ، پژوهش و.... حداقل ۵۰ طرح از صد طرح کلید خورده است. بخشی از این اسناد برخی مستقیم با تبلیغ ارتباط دارد و برخی از آنها به طور غیرمستقیم.
مجتمع تبلیغ راه اندازی شد،
توسعه رشتههای تبلیغ در استان ها اجرا شده، در کنار اینها ده بیست طرح بزرگ مثل طرح امین، طرح هجرت و...در حال اجرا است.
۲. علیرغم همه اینها ما در زمینه تبلیغ به معنی جامع و کامل با کاستیهایی مواجهیم. که مقم معظم رهبری به آن در۲۲ تیرماه تاکید کردند.در این مدت همکاران ما کارهای زیادی انجام دادند، از جمله برگزاری سلسله نشستهایی با نخبگان
۳. تبلیغ به دو معنی تفسیر میشود. یک تبلیغ خاص که در معاونت تبلیغ پیگیری میشود. ولی یک تبلیغ عام داریم که به نهادهای مختلف علمی حوزه اعم از آموزش، پژوهش و...توسعه مییابد. لذا همه اضلاع حوزه نگاهی تبلیغی به کارشان دارند. و تبلیغ به تبلیغ سنتی، بین الملل و... تقسیم میشود.
۴. مقوله تبلیغ به رغم پیشرفتها با خلاءهایی همراه است از جمله کاستیهایی مثل فقدان راهبری واحد مواجه است.
حداقل۱۵ دستگاه در حوزه تبلیغ ماموریت دارند.
در حوزه پژوهش ضمن اینکه مطالعات پنیادین ضرورت دارد در عین حال کاروان پژوهش بابد حل کننده مسائل و گره گشای مشکلات جامعه باشد.
شبهات باید پیشگری شوند. تولید نظریهای که بتواند در دل خود شبهه را حل کند.
علاوه بر آقای اعرافی جمعی از پژوهشگران به شرح ذیل صحبت کردند:
آقای محمد جعفری هرندی:
۱. نیازشناسی
۲. چه میزان از پژوهشهای ما استفاده میشود؟.
۳. به تبلیغ تخصصی توجه شود.
۴. مرکز راهبردی ساماندهی تبلیغ در حوزه(ستادی که کل فضای تبلیغی حوزه را مدیریت کند)؛
آقای جعفر احمدی
مدیر مرکز پژوهش موسسه امام خمینی:
۱. محتوای تبلیغی چه باید باشد؟ در عرصه تبلیغ جایش خالی است.
محمد کاظم رحمان ستایش
در تبلیغ و مخاطب شنناسی باید فرهنگ شناسی صورت بگیرد.
آقای علی بیات
۱.به این فکر کردم که مراکز تبلیغی چه بخشهای پژوهشی دارند؟ هیچ ارتباطی بین پژوهش و میدان صورت نگرفته است.
تبلیغ کاربردی تقویت شود
مبلغین پژوهشگری که در عرصه پژوهش کار جدی انجام بدهند.
۲. تیپ شناسی تبلیغی : مبلغان موفقی که تیپهای شخصیتی منحصری داشتند شناسایی و روششان ترویج شود.
آقای میثم قاسمی(مسئول طرح نظام جامع اندیشه اسلامی حوزه)
مشکل اصلی ما تبلیغ دانش بنیان است. وقتی محقق میشود که متن جامعه تبلیغی ما با فضای موجود .نظریه پشتیبان تبلیغ را جدی بگیریم. تبلیغ ایصال پیام دین به قلوب است.
۲. ضعف محتواهای تبلیغی
۳. روش زدگی در پژوهش
۴. همه خودشان را در زمینه تبلیغ صاحبنظر میدانند.
۵. قرار گاه بین نخبگان و میدان و مراجع تصمیم گیر
این کانون می گتواند دیده بان تبلیغ حوزه هم باشد،
سرکار خانم علاسوند
۱. یک وقت درباره ساختارسازی تبلیغ صحبت میکنیم، یک وقت درباره نهاد حوزه و...
معتقدم اگر پژوهشگر و مبلغ جدا هستند، این باعث فروکاست توان تبلیغی باشد. اگر افراد خودشان را موظف می دانستند که جایگاه تبلیغ بلند است و پژوهش را زیرساخت تبلیغ بدانیم...
مبلغین وقتی ارتش کی پاپر را نمیشناسند
وقتی می گویند رئیس، اقیانوس و مانند آن را نمی شناسند، نمیتوانند با نسل جوان ارتباط برقرار کنند
سرکار خانم نجم(جامعه الزهرا)
به لحاظ روشی و مدل سازی روشی برای تبلیغ پژوهش محور بخواهیم بحث کنیم خلاءهایی دیده می شود.
کلیساهای تبشیری، فرقههای نوظهور معنوی و..
حوزه به قدرت گفتمانی تبلیغ توجه کند.
بین مبلغان، پژوهشگران و کنشگران باید رابطه باشد.
پایگاه ملی رصد فرهنگی در قم راه اندازی شود.
سامانه جامع با چند قابلیت تولید شود.
تدوین اولویتهای پژوهشی و...
توجه به اساتید و مبلغان پژوهشگر
روایت و فرا روایت نسبت به خودمان
آقای حجت الله بیات
آیه نفر ایه مدیریتی و فرهنگی است در این آیه یک هدف مقدماتی، میانی و عالی داریم.
در تبلیغ چندان مباحث فقهی نداریم.
چند سوال:
آیا همه ما تلقی واحد از تبلیغ، عناصر، مولفه ها و... داریم؟
چه تحولاتی و در چه عرصه هایی نیاز است
اصل تناسب را در همه عرصهها باید داشته باشیم
خلاءهای پژوهش در تبلیغ چیست؟
چرا پژوهشهای ناظربه تبلیغ ضعیف اند؟
چرا مدیریت پژوهش ناظر به تبلیغ ضعیف است؟
نیروی انسانی و...
نظام واره موضوعات و مسائل مرتبط با تبلیغ نیاز داریم و مراکزی که مرتبط اند شناسایی شوند
ادامه دارد
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
یادداشتهای من از جلسه دیدار جمعی از پژوهشگران با مدیر محترم حوزه، مورخ
۲۳ مهر (۲)
آقای روحانی استاد سطوح عالی
اصلهایی مثل مسجد را فراموش کردیم.
برای طلاب هزینه کنیم تا اساتید فاضل امام جماعت شوند.
آقای رفعتی
فقدان راهبری واحد در امر تبلیغ و تعدد مراکز تصمیم گیر و مراکز اجرایی لذا تشکیل کانون لازم است.
برنامهریزی و تحقیق در شیوه های نوین تبلیغ است. فضای مجازی بستر خوبی برای تبلیغ است.
آقای آقانظری
هوش مصنوعی نگرانی آینده است. هوش مصنوعی ناسخ تمام ابزارهای امروزی است.
آسیب شناسی منبر باید صورت گیرد.
آقای اثنی عشری
۱. درباره نسبت تبلیغ و پژوهش تحقیق شود.
۲. طرف مقابل را بسناسیم. آیا اگر تبشیریها موفقند دلیل توفیق آنها دانشمندان و نظریه پردازان بودند.
۳. زبان مشترک که بتوان محتوا را فهماند تولید شود.
۴. رصد موفقین داخلی و خارجی
خانم شریف:
در فضای پژوهشی و تبلیغی باید به بدیهیات فکر کنیم.
فلسفه اسلامی وقتی شکل گرفت که نهضت ترجمه شروع شد....
مسائل زنان محمول بالضمیمه هستند درحالی که باید محمول بالصمیمه باشند...
بیانات آقای مقیمی
۱. اولویتهای پژوهشی در حوزه انجام شد.
۳. دوسال اخیر۴ هزار طرح امد به دبیرخانه و الان ۴۰۰ مورد را قرارداد منعقد کردیم.
۳. راه اندازی کارگروههایی که ...
۴. ترجمه آثار
۵. ایده پردازی برای تبلیغ تهاجمی ( مواجهه علمی فعال)
جمعبندی نهایی آقای اعرافی.
چند نکته
۱. پرداختن به تبیین و تبلیغ هرگز نباید به معنای کاهش بار و غنای معرفتی حوزه بیانجامد. حوزه باید همان قوت و عمق را داشته باشد.
۲. فقه معاصر و فلسفههای مضاف مدتی است که شروع شده،
۳. دبیرخانه حمایت؛
۴. طرح هدفمندی( استاد، محصل و مبلغ به شکل هدفمند حمایت ویژه شوند)
۵. محققان آزاد حوزه که به روش سنتی تحقیق می کند به عنوان استاد پژوهشی از خدمات شهریه رهبری، و... برخوردار بشوند.
۶. گفتمان علمی انقلاب
۷. شناسایی نخبگان پژوهشی
۸. هوش مصنوعی
قریب صد دانشجو و استاد در یک کلان پروژه هوش مصنوعی در تحقیقات فقه و اجتهاد دارند کار می کنند
چند نکته را ما باید دنبال کنیم:
۱. در رابطه نهاد پژوهش و تبلیغ نیاز به نظریه راهنما داریم( رابطه نهاد پژوهش و تبلیغ چیست)؛
۲. براساس این نظریه، پیوست تبلیغی تبیینی ترسیم شود.
۳. در تبلیغ غیر از نیازسنجی های خرد چند چیز باید اولویت داسته باشد:
روح حاکم برجامعه مان تا انواع مسائل دیگری که گفتمانهایی را تولید می کند که ان گفتمانها جامعه را پیش میبرد و نیز نطریه های پشتیبان
در تفکر شهید مطهری ده بیست نظریه وجود دارد که شبهه و مسئله را در خودش حل می کند.
تمام
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
13 توصیه استاد غلامحسین دینانی برای آموختن فلسفه - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/news/1827984/13-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87
@pavaragi
⭕️ هوش مصنوعی میتواند بشریت را در پنج سال آینده جایگزین کند.
🔷 هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، در یادداشتی در اینسایدر، هوش مصنوعی را "بزرگترین چالش دوران ما" توصیف کرد و پیشبینی کرد که بشریت میتواند در پنج سال آینده با ماشینها جایگزین شود. کیسینجر نگران است که هوش مصنوعی در درازمدت آنقدر قدرتمند شود که منجر به نتیجه علمی تخیلی خدمت انسانها به ماشینها شود. او معتقد است که این امر تنها با درک ماهیت هوش مصنوعی که میتواند دیدگاه خود را ایجاد کند، قابلاجتناب است. کیسینجر میگوید که آیا هوش مصنوعی جایگزین انسانها میشود یا نه، "مسئله زندگی ما" است. ترس اصلی کیسینجر هوش مصنوعی مولد است، الگوریتمهایی مانند چت جیپیتی که محتوا را از اعلانها و زمینههای ساده تولید میکنند. او معتقد است که این ماشینها زمانی که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به یک مشکل گونهای تبدیل میشوند. کیسینجر میگوید که تلاش برای گردهم آوردن دانشمندان خوشنیت را برای پیشبرد علل آزادی و همزیستی در جهان آغاز کرده است.
📌مشاهده متن کامل یادداشت
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊 گزارش هوش مصنوعی PwC ؛ نگاهی اجمالی به آینده خاورمیانه 🌍
🔶 آخرین گزارش PwC نشان میدهد که تا سال 2030، خاورمیانه می تواند از 2 درصد مزایای هوش مصنوعی جهانی بهرهمند شود که این رقم به 320 میلیارد دلار میرسد و بیشترین سرمایه گذاری در این حوزه انجام شود.
🔶 عربستان سعودی با مشارکت 135.2 میلیارد دلاری (12.4 درصد از تولید ناخالص داخلی) در این زمینه پیشتاز است.
🔶 پیش بینی می شود که در امارات متحده عربی سهم هوش مصنوعی 14% از تولید ناخالص داخلی 2030 باشد.
🔶در سطح جهانی، سهم بالقوه هوش مصنوعی تا سال 2030 به رقم خیره کننده 15.7 تریلیون دلار می رسد که از مجموع تولید چین و هند بیشتر است
🔶 خاورمیانه در آستانه یک انقلاب هوش مصنوعی است و در آینده از پیشتازان حوزه فناوری خواهد شد.
#اخبار_هوش_مصنوعی
—————————
@pavaragi
هر زمان شايعه اي روشنيديد و يا خواستيد شايعه اي را تکرار کنيد اين فلسفه را در ذهن خود داشته باشيد :
در يونان باستان سقراط به دليل خرد و درايت فراوانش مورد ستايش بود. روزي فيلسوف بزرگي که از آشنايان سقراط بود،با هيجان نزد او آمد و گفت : سقراط ميداني راجع به يکي ازشاگردانت چه شنيده ام؟
سقراط پاسخ داد : " لحظه اي صبر کن.قبل از اينکه به من چيزي بگويي از تومي خواهم آزمون کوچکي را که نامش سه پرسش است پاسخ دهي." مرد پرسيد : سه پرسش؟ سقراط گفت : بله درست است. قبل از اينکه راجع به شاگردم بامن صحبت کني،لحظه اي آنچه را که قصدگفتنش را داري امتحان کنيم.
اولين پرسش حقيقت است. کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد :" نه،فقط در موردش شنيده ام ."سقراط گفت : "بسيار خوب، پس واقعا نميداني که خبردرست است يا نادرست.
حالا بيا پرسش دوم را بگويم،" پرسش خوبي" آنچه را که در موردشاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ " مردپاسخ داد :" نه، برعکس…" سقراط ادامه داد :" پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درموردآن مطمئن هم نيستي بگويي؟" مردکمي دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.
سقراط ادامه داد :" و اما پرسش سوم سودمند بودن است. آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي برايم سودمند است؟" مرد پاسخ داد :" نه ، واقعا…"سقراط نتيجه گيري کرد :" اگرمي خواهي به من چيزي رابگويي که نه حقيقت داردونه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!!
@pavaragi
معرفی ابزار هوش مصنوعی.pdf
412.7K
#جزوه 9⃣0⃣1⃣
ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
@pavaragi
امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض؛ «یا کسی که دعای مضطر را اجابت میکند و گرفتاری را برطرف میسازد، و شما را خلفای زمین قرار میدهد.»
آیه ۶۲ سوره نمل.
#فلسطین
#غزه
#طوفانالاقصی
@pavaragi
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#استاد_پارسانیا
@parsania_net
🆔@Dailynotes20
@pavaragi
🔘 *نشست ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا؛ شرکتکنندگان و دستور کار*
🔹 بریتانیا امروز و فردا میزبان نخستین نشست جهانی ایمنی هوش مصنوعی خواهد بود. هدف از برگزاری این رویداد، بررسی خطرات این فناوری رو به رشد و گفتوگوی بینالمللی در مورد تنظیمگری آن اعلام شده است.
🔹 حدود ۱۰۰ مهمان از جمله رهبران جهان، مدیران شرکتهای فناوری، دانشگاهیان و سازمانهای غیرانتفاعی در این نشست حضور خواهند داشت.
🔹 حضور سیاستمداران مشهوری چون کاملا هریس، معاون رئیسجمهور آمریکا، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، وو ژائوهوی معاون وزیر فناوری چین و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، قطعی شده است.
🔹 مدیرانی از معروفترین شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی، از جمله دمیس حسابیس، مدیرعامل گوگل دیپ مایند، سم آلتمن، سازنده چتبات «ChatGPT»، ایلان ماسک و همچنین نمایندگان شرکتهای چینی علی بابا و تنسنت در این رویداد حضور خواهند داشت.
🔹 استوارت راسل و جفری هینتون، پدرخواندههای فناوری هوش مصنوعی نیز به نمایندگی از دانشگاهها و سازمانهای غیرانتفاعی در این رویداد حضور بهم خواهند رساند.
🔸 *محورهای گفتگو:*
1️⃣ *برنامه روز نخست رویداد:*
◽️ برگزاری افتتاحیه
◽️ میزگرد درک مخاطرات هوش مصنوعی پیشرو:
🔸 خطرات ایمنی جهانی ناشی از سوء استفاده از هوش مصنوعی پیشرو
🔸 خطرات ناشی از پیشرفتهای غیرقابل پیشبینی در قابلیت هوش مصنوعی پیشرو
🔸 خطرات ناشی از از دست دادن کنترل بر هوش مصنوعی پیشرو
🔸 خطرات ناشی از ادغام هوش مصنوعی پیشرو در جامعه
◽️ میزگرد بهبود ایمنی هوش مصنوعی پیشرو:
🔸 اقدامات توسعهدهندگان هوش مصنوعی پیشرو برای قرار گرفتن در مقیاس مسئولیتپذیری
🔸 اقدامات سیاستگذاران ملی در مواجهه با تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی
🔸 اقدامات جامعه بینالملل در مواجهه با تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی
🔸 اقدامات جامعه علمی در مواجهه با تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی
◽️ پنل گفتگوی هوش مصنوعی برای همیشه (AI for good): هوش مصنوعی برای نسل آینده
2️⃣ *برنامه روز دوم رویداد*
◽️ تشکیل یک هیئت مشورتی جهانی متشکل از دولتها، شرکتها و کارشناسان برای مقابله با تهدیدات هوش مصنوعی
◽️ برگزاری جلسه وزیر فناوری بریتانیا با همتایانش برای توافق در خصوص مراحل بعدی در مقابله با مخاطرات هوش مصنوعی
🔹ریشی سوناک، پس از اتمام این رویداد، ابتدا یک سخنرانی درباره توافقات حاصل شده با شرکتکنندگان ایراد خواهد کرد و سپس همراه با ایلان ماسک در یک گفتوگوی زندهای بر بستر ایکس حضور خواهد یافت.
👈 متن کامل را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=15139) بخوانید.
🆔 @zaviehmag
@pavaragi
دژاوو چیست؟
گاهی اوقات بعد از قرارگیری در یک موقعیت، احساس میکنید چنین چیزی را قبلا تجربه کردهاید یا این صحنه را دیدهاید. به چنین اتفاقی دژاوو یا آشناپنداری گفته میشود. از آنجایی که این یک احساس غیرمنتظره و زودگذر است، برخی از آن به عنوان اتفاقی مرموز، معنوی یا حتی فراطبیعی یاد میکنند.
برخی بر این باور هستند که دژاوو نشانهی یادآور تجربیات از زندگی گذشته است. افراد دیگری هم میگویند وقتی «خود برتر» که درون انسان را هدایت میکند، از تجربهی خود روی زمین آگاه میشود و در نتیجه این اتفاق رخ میدهد. بعضی هم تئوری جهانهای موازی را مطرح میکنند که گاهی اوقات به یکدیگر متصل میشوند یا روی هم میافتند و همین موضوع منجر به شکلگیری پدیدهی دژاوو میشود. تعدادی هم علت این پدیده را به اشتباه ماتریکس نسبت میدهند. این افراد میگویند ما در یک جهان شبیهسازی شده زندگی میکنیم و گاهی اوقات کدهای این جهان دچار مشکل میشوند.
اما تعدادی از محققان میگویند که این موضوع به نحوهی عملکرد مغز برمیگردد. مغز دائما حواس ما را اسکن میکند تا ببیند آیا چیزی که تجربه میکنیم آشنا هست یا نه. هنگامی که مغز یک محرک را آشنا تشخیص میدهد، ناحیهی متفاوتی از مغز به نام هیپوکامپ، خاطرهی مرتبط با صحنهی موردنظر را به یاد میآورد. بنابراین اگر چیزی آشنا تلقی شود ولی مغز نتواند خاطرهی مرتبط با آن را پیدا کند، ممکن است پدیدهی دژاوو اتفاق بیفتد
@pavaragi
✅ برگزار میشود؛
آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره)
مراسم تقدیر از برترین آثار پژوهشی طلاب جوان و اساتید حوزههای علمیه، با سخنرانی آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه و با حضور فضلا و پژوهشگران جوان حوزوی برگزار میشود.
📆 زمان: شنبه 20 آبانماه ـ ساعت 9 الی 12 صبح
📌 مکان: قم، ابتدای بلوار امین، سالن همایشهای مدرسه علمیه معصومیه(س)
@jhelli_ir
@pavaragi
🔰دبیر جشنواره علامه حلی(ره) از ارسال ۲۱۴۰۳ اثر به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) خبرداد و گفت اختتامیه این جشنواره روز شنبه با سخنرانی آیت الله اعرافی در قم برگزار می شود.
🔰به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی در نشست خبری اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) که در سالن جلسات انجمنهای علمی حوزه برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره علامه حلی(ره) از سال ۱۳۸۶ برگزار شده است.
🔰وی ادامه داد: تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش، شناسایی نخبگان و استعدادهای پژوهشی و افزایش سطح رقابت طلاب در عرصههای پژوهشی ازجمله اهداف این جشنواره هستند.
🔹🔹🔹🔹🔹
@pavaragi
تلویزیون اینترنتی حوزه های علمیه تقدیم می کند:
پخش زنده اختتامیه چهاردهمین جشنواره کشوری علامه حلی (ره) ساعت ۹صبح شنبه ۲۰ آبان
با سخنرانی مدیر محترم حوزه های علمیه آیت الله اعرافی آدرس پخش زنده:
http://livehowzeh.ir/tv
با ما همراه باشید
لغو: ارسال 11 به 300097500054
heyatonline.ir/livehowzeh.ir
🔰«جشنواره علامه حلی(ره)، پشتیبان تبلیغ» شعار پانزدهمین دوره جشنواره
حوزه/ دبیر جشنواره علامه حلی(ره) گفت: باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه، فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) با شعار «جشنواره علامه حلی(ره)، پشتیبان تبلیغ» انجام شد.
🔰به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی در آئین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) که امروز در سالن همایشهای مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره علامه حلی(ره) پس از برگزاری در ۱۴ دوره، امروز به یک گفتمان تبدیل شده است.
مشروح خبر
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آلن دوباتن
📌دنیا پر شده از نابغههایی که تنها در اتاق خوابشان هستند. در اتاق خوابشان ایدههای فوقالعاده دارند و شاید، شاید کتابی بنویسند، به این امید که دنیا با کتاب تغییر کند.
📌من خبرهای بدی دارم برای نویسندگان کتاب، از جمله خودم! ...
ادامه رو در کلیپ ببینید
@pavaragi
کتاب
امروز ۲۴ آبانماه به روز کتابخوانی نام گذاری شده است. اول صبحی به نظرم رسید کتابی را شروع به خواندن کنم! تصمیم گرفتم هویت را بخوانم. نوشته فرانسیس فوکویاما. عنوان کامل کتاب «هویت؛ مطالبۀ کرامت و سیاست ناخشنودی» است.
فوکویاما را همه میشناسیم؛ فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی و رئیس گروه توسعۀ اقتصادی بینالمللی مدرسۀ مطالعات پیشرفته بینالمللی پال ایچ. نیتس دانشگاه جانز هاپکینز. معروفترین کتابش «پایان تاریخ و آخرین انسان» است که نظریۀ مشهور«پابان تاریخ» خود را در آن شرح داده است.
در پیشگفتار کتاب نوشته است: «این کتاب هنگامی نوشته شد که ترامپ هنوز به عنوان رئیس جمهور در نوامبر۲۰۱۶ انتخاب نشده بود. من نیز مانند بسیاری از آمریکاییها از نتیجه شگفت زده شده و از پیامدهای آن برای ایالات متحده و جهان نگران شدم...».
چندی قبل این کتاب را از فاضلی که بسیار اهل مطالعه است، هدیه گرفتم.
کتاب توسط نشر کتاب پارسه منتشر شد ترجمۀ هانیه رجبی و مهدی موسوی. از این نشر سابقا کتابهایی را مطالعه کردم. انتخابهایش را میپسندم.
شما در این روز برای خواندن چه کتاب جدیدی آماده میشوید؟
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
🔴 هشدارهای چند سال قبل علامه مصباح در زمینه مسائل فرهنگی و اخلاقی
🔰علامه مصباح یزدی(ره):
" شما مصاحبههای تازه مسلمانها را در برنامههای تلویزیون دیدهاید، مثلاً یک خانمی است آلمانی، امریکایی یا از کشورهای دیگر، مسیحی بوده یا مذهب دیگری داشته و حالا مسلمان شده است. آیا دیدهاید یکی از این خانمهای اروپایی یا آمریکایی تازهمسلمان چه در تلویزیون چه جاهای دیگر، یک موی سرش پیدا باشد؟ حالا که مسلمان شده سرش را درست میپوشاند. این علامت دینداریشان است. وقتی مسلمان میشود میداند معنیاش این است که باید حجاب داشته باشد، اما وقتی شما در خیابانهای جمهوری اسلامی حتی در مذهبیترین شهرها مثل قم و مشهد حرکت میکنید جور دیگری میبینید.
یادم هست که چند سال قبل با یک خانم اتریشی مصاحبه میکردند، میگفت من تعجب میکنم که خیابانهای اینجا با خیابانهای اروپا چندان فرقی ندارند. اینها چهطور مسلمانی هستند؟ این خانم اتریشی در پایتخت کشور اسلامی ایران تعجب میکند که این چهطور لباس پوشیدنی است. بعضیها اعمال دینیشان را هم خوب انجام میدهند؛ حج میروند، زیارت کربلا میروند، نذر و نیاز میکنند...، ولی #حجاب را درست رعایت نمیکنند. متاسفانه #اختلاط زن و مرد در بسیاری از خانوادههای مسلمان شایع شده است. روز به روز هم دارد شیوع بیشتری پیدا میکند. اینها آن نشانههایی نیست که امیرالمؤمنین برای شیعیان میفرمایند. از علامت مومن نیست که موی زنش پیدا باشد. با مردهای نامحرم مثل مردهای محرم صحبت کند. شوخی کند. رفتار دوستانه داشته باشد. "
https://mesbahyazdi.ir/node/82/31
✍️پ.ن:
این هشدارهای علامه مصباح یزدی برای سال ها پیش است که هنوز نه فضای مجازی ای به شکل امروزی در کشور وجود داشت و نه بی بند و باری مانند امروز بود. متأسفانه به این نوع هشدارها توجه نشد و ما به وضعیت امروز دچار شدیم. تا دیر نشده، باید به این مسیر اشتباه پایان دهیم وگرنه با این وضعیت، سقوط فرهنگی حتمی است.
@pavaragi
غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره شیخ شهاب الدین سهروردی میگوید | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز
http://www.ensafnews.com/460851/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C%E2%80%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%AE/
@pavaragi
روش بیل گیتس برای به ذهن سپردن آنچه میخوانید - فردای اقتصاد
https://www.fardayeeghtesad.com/news/32892/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%AA%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B0%D9%87%D9%86-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF
@pavaragi