فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰#ببینیم | حضور ربات های انسان نما در میان مردم
🔹برای اولین بار ربات ها در میان انسان ها همانند شهروند های معمولی حضور پیدا کردند.
#ربات #نظم_نوین_جهانی
@ISC_howzeh | تبلیغ بین الملل
@pavaragi
✅ لیست اساتید دروس خارج فقه معاصر حوزه علمیه قم
فقه اخلاق، فقه عدالت و فقه تربیت
📌فراهم شدن این تعداد کرسی درس رسمی در سال جاری، فرصتی کم نظیر است. توصیه می شود طلاب اخلاق پژوه و اخلاق آموز، بهره مند شوند.
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
@pavaragi
آقای سید محمد ربانی، از برگزیدگان سابق جشنواره علامه حلی(ره)، پس از تحمل یک دوره سخت بیماری، به جوار رحمت الهی پر کشید و آرام گرفت.
آن مرحوم با ارائه مقاله «ملاک متعلقات شبهجمله» به یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) در سال 1398، موفق به کسب امتیاز 86.5 در مرحله کشوری و برگزیده رتبه دو این جشنواره شده بود.
دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره) درگذشت این طلبه پژوهشگر را به جامعه علمی حوزوی تسلیت عرض مینماید.
@jhelli_ir
@pavaragi
✔️چگونه میتوان ایرانی بود؟
🔸من وقتی در باب گذشتۀ ایران تأمل میکنم، از اینکه ایرانیها دنیا را به نام دین یا به نام آزادی به آتش و خون نکشیدهاند، از اینکه مردم سرزمینهای فتحشده را قتل عام نکردهاند و دشمنان خود را گروهگروه به اسارت نبردهاند، از اینکه در روزگار قدیم یونانیهای مطرود را پناه دادهاند، ارامنه را در داخل خانۀ خویش پذیرفتهاند، جهودان و پیغمبرانشان را از اسارت بابل نجات دادهاند، از اینکه در قرنهای گذشته جنگ صلیبی بر ضد دنیا راه نینداختهاند و محکمۀ تفتیش عقاید درست نکردهاند... و از اینکه رویهمرفته ایرانیها به اندازۀ سایر اقوام کهنسال دنیا نقطهضعف اخلاقی نشان ندادهاند، احساس آرامش و غرور میکنم و در این احوال اگر سؤال سمج و تأملبرانگیز منتسکیو و پاریسیهای کنجکاوش یقهام را بگیرد و باز از من بپرسد «چگونه میتوان ایرانی بود؟»، جواب روشنی برای آن آماده دارم. جوابی که خود سؤالی دیگر است: «چگونه میتوان ایرانی نبود؟»
گمان دارم نسل تازهای که حالا دارد به عرصه میآید و حتّی نسلهایی که میبایست شاهد استمرار تاریخ و فرهنگ ایران باشند نیز میخواهند همین جواب غرورانگیز را در برابر سؤال منتسکیو داشته باشند. در این صورت میبایست نه فقط خودشان این عنصر اخلاقی و انسانی را که در فرهنگ ایران هست حفظ کنند بلکه از طرف ما نیز باید این اندازه سعی شود امیدِ آنکه در آینده هم ایرانی مثل گذشته ملامتناپذیر بماند از بین نرود.
با اینهمه هرگاه روزی بیاید که زبان ما از دخالتهای هوسناکانۀ امروزینگان لطمه ببیند و محدود شود، هرگاه ظرافت و ادب سنتی ما به خشونت و وقاحت عاری از گذشته بگراید، هرگاه روح عدالتجویی در نزد ما به درندهخویی انتقامجویانه منتهی شود، هرگاه به جای تسامح فرخندۀ کوروشی سانسور عقاید در فرهنگ ما رواج پیدا کند و علاقه به خیر مزدیسنایی در بین ما جای خود را به خودپرستیها بدهد در آینده بسا که دنیای انسانیت با کنجکاوی پاریسیهای عهد منتسکیو اما با خرسندی و نفرتی که درخور روح تهذیبیافتۀ انسان کامل خواهد بود از روی تلخکامی و انکار خواهد پرسید: «ایرانی؟ چگونه میتوان ایرانی بود؟»
امید من آن است که در آینده نیز لحن این سؤال هرگز از شور و شوق ستایشگرانۀ دوستداران ایران خالی نباشد.
✔️[«چگونه میتوان ایرانی بود؟ چگونه میتوان ایرانی نبود؟»، دکتر عبدالحسین زرّینکوب، کاوه، مونیخ، زمستان ۱۳۵۴، ص ۴-۸]
@pavaragi
🌀 آخوندی چه فایدهای دارد؟
📝 به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزههای علمیه
👤 مرحوم علی صفایی حائری
🔸 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی میکردند و استعداد مرا میشناختند، میگفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایدهای دارد؟ اصلا آخوندی دورهاش گذشته»!
و گاهی میگفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکردهاند!» و شروع میکردند دادِ سخن دادن در این زمینهها.
🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام میشد، میگفتم:
«این حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم میدانم و چون اینها را دانستهام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمیتوان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمیکنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!»
🔻 و در اینجا بود که همان خطابهسرایان زبردست، با بیچارگی میگفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم».
🔹 و من میگفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیتها و آدمسازیها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.»
«آخر آدمهایی که از درون پوک و فاسد شدهاند، طبیب و مهندس میخواهند چه کار؟! یا مربی میخواهند و یا جلّاد.
و تازه اینقدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک میزنند و گند میگیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که میگویید فلان و بهمان هستند.
🔻 و در اینجا بود که میگفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کردهاند؟!»
🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز میشد، میگفتم: «تا به حال میگفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری میخواهید؟!»
✅ و میگفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیلهی تبرئهی شما نمیشود و دلیل نشدنِ کار نمیشود.
شما دستها را بالا بزنید و مریضها را درمان کنید و از غرق شدهها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.»
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷
https://eitaa.com/howzehmazandaran
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون»
🎤رهبر معظم انقلاب، در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت:
در بخشهای گوناگون پشتیبانی، خانوادهها، زنان خانهدار و دیگران [هم بودند]؛ در قسمت پشتیبانی از رزمندگان، شستوشوی لباسهای خونی رزمندگان ــ حوض خون که کتابش نوشته شد و بنده هم یک وقتی اسم بردمــ و از این قبیل، اصلاً همهی ملّت درگیر بودند. نمیگویم همهی آحاد ملّت بودند امّا در سطح عموم مردم و لایههای گوناگون اجتماعی این حرکت حضور داشت؛ مخصوص یک جمعی نبود که از پادگانها راه بیفتند بروند بجنگند و برگردند. عظمت یک حادثه را از این ناحیه خوب میشود فهمید؛ و از این قبیل. به نظر من در این بخش، بخصوص در این بخش سوّم دهها کار تبیینی و هنری میشود انجام داد؛ صرف [نوشتن] کتاب نیست. حالا البتّه اینجا به من گفتند که ظاهراً بر اساس این کتاب حوض خون دارند یک فیلمی میسازند؛ از این قبیل صدها کار هنریِ جذّاب میشود انجام داد و انشاءالله باید انجام بگیرد؛ تا حالا هم کارهایی انجام شده، باید اضافه بشود.
۱۴۰۲/۰۶/۲۹
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
@pavaragi
✅بورسیه تحصیلی مؤسسه اخلاق و جامعه نوتردام
ادامه تحصیل در مقطع دکترا تحت نظارت دانشیار دیوید برونشتاین ، محقق ارشد در موسسه اخلاق و جامعه (IES)
این بورسیه توسط پروژه کمک هزینه تحصیلی آینده شورای تحقیقات استرالیا (ARC) با عنوان "فضیلت با ارسطو: بازیابی یک نظریه اخلاقی باستانی برای زمان ما" تامین می شود.
بورسیه تحصیلی 30000 دلار در سال است، بدون مالیات به مدت سه سال، از ترم 2، 2023 یا ترم 1، 2024 شروع می شود. برنامه های کاربردی در هر یک از زمینه های تحقیقاتی اصلی پروژه دنبال می شود: فلسفه یونان باستان یا روم، به ویژه اخلاق . اخلاق فضیلت معاصر؛ یا معرفت شناسی فضیلت معاصر .
📌دریافت فایل جزئیات: file:///D:/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF/PhD-Scholarship-Ad-Bronstein.pdf
👈پست الکترونیک: david.bronstein@nd.edu.au
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
@pavaragi
🔹خروجیهای حوزه علمیه در دفاع مقدس:
۳ هزار و ۸۹۰ شهید
۳ هزار جانباز
۳۰۰ آزاده
۹۳ شهید روحانی مفقود الاثر
۱۵۶ شهید روحانی ترور
۳۰ شهید مجتهد مسلّم
۷۰ شهید روحانی غواص
۵۶۷ شهید در عملیات کربلای ۵
و به لحاظ جمعیت،۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم اسلام و میهن کرده است!
@pavaragi
شرع اسلام احکام و شرایط قبولی نماز را از هر نظر بیان کرده است
یعنی ما همه می دانیم که شرایط نماز چیست.
حالا شما فردی را در نظر بگیرید که میخواهد بگوید که خیلی روی نمازم حساسم و مثلا در هنگام وضو، سجاده و جانماز خود را هم میشوید!
میخواهد به دیگران بگوید که من خیلی مسلمانم.
این ضرب المثل برای بیان زهد ریایی و ظاهری به کار می رود.
@pavaragi
قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام – : لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۸۳، ح ۱۲۶۹۰»
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می باشد.
@pavaragi