eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
105 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانال آرشیو آموزش روخوانی و تجوید قرآن👇 @Amoozesh_Quran_Karim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 استغفارِ پيامبر درباره‌ى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نيز هست. «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ» 🍃 مشورت كردن، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وَ شاوِرْهُمْ ... فَإِذا عَزَمْتَ» 🍃 در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فَتَوَكَّلْ» 🍃 ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره‌ى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاوِرْهُمْ ... فَتَوَكَّلْ ... إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 🔸 حرف (هاء) در آخر کلمات قرآنی سه قسم است: هاء ضمیر _ هاء سکت _ هاء جوهری (ذاتی) 1⃣ هاء ضمیر توضیح داده شد 2⃣ هاء سکت هاء ساکنی است که جزء کلمه نیست و در آخر کلمه می آید و معنا هم ندارد. 💥 وجه کاربرد آن، تاکید بر وقف در کلمه مزبور است. و در صورت وصل، با یکون هاء سکت، وصل می شود. 💠 موارد هاء سکت در قرآن👇 🔹 آیه 259 بقره 👈 لَمْ يَتَسَنَّهْ 🔹 آیه 90 انعام 👈 فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ 🔹 آیه 10 قارعه 👈 مَاهِيَهْ 🔹 آیه 19 _ 25 حاقه 👈 كِتَابِيَهْ 🔹 آیه 20 _ 26 حاقه 👈 حِسَابِيَهْ 🔹 آیه 28 حاقه 👈 مَالِيَهْ 🔹 آیه 29 حاقه 👈 سُلْطَانِيَهْ 3⃣ هاء جوهری 👈 حرفی است که جزء ذات و جوهر کلمه است و از آن جدا نمی شود. 🔹مثل : یَنْتَهِ _ تَُنْتَهِ _ اللّهُ _ فَواکِهُ _ کَرِهَ _ شُبِّهَ.... 🔔 حرکت هاء جوهری هر چه باشد به همان صورت و بدون اشباع اداء می شود. ❗️تنها در کلمه (هذِهِ) با وجودیکه هاء آخر کلمه، هاء جوهری است، با اینحال به اشباع خوانده می شود. @payam_quran
4_5803317912949228694.mp3
684.1K
در این فایل ابتدا (سکت) را توضیح خواهد داد. و در ادامه (هاء سکت) را توضیح خواهد داد. @Payam_Quran
آموزش تجوید قرآن استاد قره شیخ لو، سکت در قرآن https://www.aparat.com/v/mKSMz تدریس سکت https://www.aparat.com/v/DF83C @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ برای خانواده و خویشان و دوستان مومنی که دارم. برای هر نکته ای که به من آموختند. برای کوچکترین نقشی که در سعادتم داشتند و دارند. خدایا شکرت که مرا بر عیبهایم آگاه می کنند و بخاطر خیرخواهیشان بهترینها را برایشان مقدر دار. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 برای هر عبادت خالصانه ای که داشته ام. برای هر کاری که با اغماض از من پذیرفتی. خدایا شکرت برای هر گناهی که ترک کردم. برای هر واجبی که ادا کردم. برای کلیه مستحبات و مکروهاتی که طبق امرت انجام دادم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 برای اینکه فریضه نماز را واجب کردی و بدینسان راه و رسم شکرگزاری نشانم دادی. خدایا شکرت برای هر امر به معروف و نهی از منکری که از طرف هر فردی به من شد. خدایا شکرت که افرادی در راه بندگی ام قرار میدهی که امر تو را به یادم آورند. @payam_quran
🍃 حسابرسى مردم قطعى است. «اقْتَرَبَ» (بكار رفتن فعل ماضى به جاى مضارع، نشانه‌ى قطعى بودن است.) 🍃 قيامت و زمان حسابرسى را دور نپنداريم. «اقْتَرَبَ» 🍃 حساب، براى همه انسان‌هاست. «لِلنَّاسِ» 🍃 نظم وحساب، لازمه‌ى يك زندگى كامل است. «حِسابُهُمْ» (انسان، پديده‌اى‌ تصادفى نيست، بلكه موجودى هدفدار و بر مبناى حساب و محاسبه است.) @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
animation.gif
454.2K
🍃 گاهى بايد براى جذب حواسها، سخن را كوبنده و هشدار دهنده آغاز كرد. سوره با جمله‌ «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ» شروع شده است. 🍃 اين حساب است كه به سراغ انسان‌ها مى‌آيد، هر چند آنان از حساب، غافل باشند ويا از آن بگريزند. «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ» ونفرمود: «اقترب الناس الى حسابهم» 🍃 غفلت، زمانى خطرناك است كه بر اساس بى‌اعتنايى باشد. «غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 بر آخر کلمات 🍃 ❗️در مبحث روخوانی با طرق وقف بر آخر کلمات آشنا شدیم. 🔸 طرق دیگری از وقف بر آخر کلمات وجود دارد که جهت آشنایی به برخی از آنها اشاره می کنیم. 1⃣ وقف الحاق 👈 یعنی اضافه کردن حرفی به آخر کلمه هنگام وقف. 👈 مانند الحاق (هاء سکت) به آخر برخی کلمات قرآن که در درس قبل شرح داده شد. 💠 فلسفه این الحاق، حفظ حرکت آخر کلمه هنگام وقف می باشد. 💥این نوع وقف در کتابت قرآن رعایت شده است. 🔹 عاصم هاء سکت را هم در وقف و هم در وصل خوانده است. 2⃣ وقف روم 👈 به معنای (قصد کردن) و در قرائت نوعی وقف است که در آن یک سوم حرکت حرف آخر کلمه خوانده می شود. 👈 این در صورتی است که حرف آخر، فقط مضموم یا مکسور باشد. 💢 در وقف روم اگر مد سکون عارضی و یا مد لین باشد، به قصر خوانده می شود. چرا که در واقع حرف آخر از حالت سکون خارج شده است. ♻️ مثل 👈 نَستَعینُ _ مِن قَبلِ 3⃣ وقف اشمام 👈 یعنی (لبها را به حالت ضمه در آوردن) و وقفی است که در آن، هنگام وقف، لبها به حالت ضمه درآید. 🔆 وقف اشمام فقط در صورتی است که حرف آخر، مضموم باشد. بدین صورت که بعد از اسکان حرف آخر کلمه، بلافاصله، لبها حالت ضمه را نشان دهد. 🔰مثل 👈 نَستَعینُ _ غَفُورٌ ⁉️ فایده وقف روم و اشمام 👈 تمییز دادن حرف آخر کلمه ای است که بر آن وقف می شود. 🌀نکته مهم 👇 روم و اشمام در کلمه ای که حرف آخر آن، مفتوح _ ساکن اصلی _ هاء تأنیث _ میم جمع باشد، جایز نیست. ☢ مانند 👈 مُؤْمِنُونَ _ فَلَا تَنْهَرْ _ عامِلَةٌ _ مِنْهُمْ ✅ مهمترین انواع وقف بر آخر کلمات وقف ابدال و اسکان است. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه وقف روم
در عبارت «
لَا تَأْمَنَّا
» آیه «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ
لَا تَأْمَنَّا
عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» (آیه 11 سوره یوسف) @Payam_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه وقف اشمام در عبارت «لَا تَأْمَنَّا» در آیه «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ لَا تَأْمَنَّا عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» (آیه 11 سوره یوسف) دقت کنید @Payam_Quran
🍃 آغاز سوره‌ى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، يعنى بنيان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا» 🍃 خلقت و تربيت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم بايد از او باشد. «اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ» 🍃 همه‌ى انسان‌ها از يك نوعند، پس هر نوع تبعيض نژادى، زبانى، اقليمى و ... ممنوع است. «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ» 🍃 زن و مرد در آفرينش وحدت دارند و هيچكدام از نظر جنسيّت بر ديگرى برترى ندارند. «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 همه‌ى انسان‌ها در طول تاريخ، از يك پدر و مادرند. «بَثَّ مِنْهُما رِجالًا ...» روايات درباره‌ى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، رواياتى است كه مى‌گويد: فرزندان آدم با يكديگر ازدواج كردند. «1» 🍃 در مسائل تربيتى، تكرار يك اصل است. «اتَّقُوا رَبَّكُمُ‌ ... اتَّقُوا اللَّهَ‌» 🍃 رعايت حقوق خانواده و خويشاوندان، لازمه‌ى تقواست. «اتَّقُوا اللَّهَ‌ ... وَ الْأَرْحامَ‌» امام باقر عليه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پيامبر صلى الله عليه و آله را بايد با موّدت مراعات كرد. «2» ________________ 1. تفسیر المیزان 2. بحار، ج 23، ص 257 @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 اگر درخواست، صحيح و بجا، و دعا خالصانه باشد، استجابت قطعى است. «قَدْ أُوتِيتَ» 🍃 عطاى الهى حكيمانه و بر اساس بصيرت است. «بِنا بَصِيراً ... أُوتِيتَ سُؤْلَكَ‌» 🍃 كسى را كه منصوب ومأمور انجام كارى مى‌كنيم، ابزار كار وخواسته‌هاى او را نيز تأمين كنيم. «اذْهَبْ إِلى‌ فِرْعَوْنَ‌ ... رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي‌ ... وَزِيراً مِنْ أَهْلِي‌ ... قَدْ أُوتِيتَ‌» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ❗️در مبحث روخوانی با معنای وقف آشنا شدیم و در این درس با دو اصطلاح (سکت و قطع) نیز آشنا می شویم. 🔸 👈 به معنی (توقف _ سکوت) و در تجوید👈 قطع صوت در حین قرائت، بدون تجدید نفس در زمانی بسیار کوتاه و ادامه مجدد قرائت است. 💠 موارد سکت در قرآن (به روایت حفص از عاصم) 4 مورد است👇 💥نکته 👈 در هر 4 مورد ذیل، در صورت عدم سکت ، شبهه ای در معانی آنها پدید می آید. 1⃣ عِوَجاً * قَیِّماً 👈 در سوره کهف ✅ این دو کلمه در دو آیه آمده و در صورتی که وقف نکنیم ، در وصل به سکت، تنوین نصب (عِوَجاً) به الف مدی قرائت می شود👈 عِوَجا ❎ در صورت عدم سکت ممکن است این اشتباه پیش آید که (قَیِّماً) صفت (عِوَجاً) است و سؤال شود که چگونه قَیِّم (استوار) صفت عِوَج (کجی) می شود؟! 2⃣ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا 👈 سوره یس ✅ البته می توان در (مَرْقَدِنَا) وقف نمود. ❎ در این عبارت ممکن است کلمه (هَٰذَا) اشاره به (مَرْقَدِنَا) محسوب شود. حال آنکه اشاره به وعده خدای رحمن است؛ و نیز ممکن است عبارت (مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ) نفی بر وعده خداوند تلقی شود. 3⃣ كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ 👈 سوره مطففین ❎ در عبارت (بَلْ ۜ رَانَ) از ادغام این دو، کلمه (برّان) ساخته خواهد شد که مفهوم آیه را نمی رساند و شبهه تثنیه (برّ) می شود. 4⃣ وَقِيلَ مَنْ ۜ رَاقٍ 👈 سوره قیامه ❎ در (مَنْ ۜ رَاقٍ) از ادغام این دو، کلمه (مرّاق) پدیدار می شود که صیغه مبالغه (مَرَقَ) می باشد و مفهوم آن مستفاد نمی شود. 🔆 نکته 👈 در سایر کلمات و آیات (به روایت حفص از عاصم) هر جا قاری (سکت) بیاورد غلط است. 🔷 قطع 👈 عبارتست از انصراف از ادامه قرائت و به کار دیگری پرداختن ☑️ قطع فقط در رؤس آیات واقع می شود و در وسط آیه شایسته نیست. در صورتی که قاری به نیت قطع قرائت را پایان دهد اما مجددا تصمیم به قرائت بگیرد باید با استعاذه ابتدا کند. @payam_quran