309.4K
تقوا در فضای مجازی
🔸پیشرفت روز افزون رسانه ها امکاناتی را فراهم میکند که باعث تغیر سبک زندگی افراد می شود
🔸اینترنت کنونی بطور زیر ساختی زمینه بی تقوایی را فراهم میکند
🔸تقوا مهمترین سلاح در برابر آسیبهای فضای مجازی است
255.3K
دو رویکرد برای ایجاد فضای مجازی پاک وجود دارد:
۱-ساختار اینترنت را اسلامی کنیم( اکنون ساختار آن بر اساس فرهنگ غربی می باشد)
و اکنون که مجبوریم در ساختار غربی کار کنیم با تولید محتواهای غنی و اسلامی آسیبهای ساختار را جبران کنیم
224.7K
با توجه به اهمیت تقوا بهترین روش دنبال کردن همزمان دو رویکرد است
۱- با استفاده از زیرساختهای بومی مثل پیام رسان ها، موتور های جستجو، شبکه ملی اطلاعات و...
۲- با تقویت خود کنترلی
خود کنترلی:
۱-در فضای واقعی(تقویت تقوا)
۲-در فضای مجازی(تقویت تقوا همراه با بالا بردن بصیرت و سواد رسانه ای)
133K
انگیزه ورود به شبکه های اجتماعی
۱-به نیت گناه
۲- به انگیزه کار پسندیده
(ساختار شبکه ها طوری است که هر لحظه شخص دوم هم ممکنه به گناهی الوده بشود)
221.7K
عوامل ساختاری بی تقوایی در فضای مجازی
۱-عوامل نظارتی
الف- گمنامی در فضای مجازی
باعث افزایش جرات بر گناه می شود
ب- مکان خلوت
خلوت باعث وسوسه و افزایش جسارت افراد میشود
ج- کنترل نشدن
فضای مجازی امروزی آزاد و بی در و پیکر است
245.4K
۲-عامل حضور دیگران
الف-جلب توجه
وقتی همه هدف کاربر خودنمایی و لایک باشد زندگی او در معرض گناه قرار میگیرد چون یا ترس از دست دادن دارد یا وسوسه به دست آوردن
ب-همرنگی با جماعت
ترس از برچسب های دیگران مثل امل بودن ممکن است باعث برخی گناهان شود و یا ممکن است باعث ترک برخی از واجبات مانند امر به معروف و نهی از منکر شود
ج-افراد مجازی
در فضای مجازی خیلی راحت با افراد غریبه رابطه دوستی برقرار می شود و به شدت ممکن است این افراد روی تقوای ما اثر گذار باشند
269.1K
۳-عامل محتوایی
الف-فراهم بودن شرایط گناه
با جستجوی خیلی راحت میتوان به انواع مفاسد و گناهان دسترسی پیدا کرد و این باعث وسوسه سوق به سمت گناه میشود
ب-یکسان شدن تفاوت های ارزشی
در یک صفحه از ارزش ها گفته میشود و در همان صفحه لینکی قرار میدهد که مربوط به صفحه ای بر ضد این ارزش اولیه است
ج-وقت گذرانی و سرگرمی های باطل
این فضا به خاطر ساختارش دارای جذابیت زیادی می باشد و این جذابیت مقدمه وقت گذرانی و سرگرمی های باطل است و در نهایت اعتیاد مجازی و سود به گناه
229.2K
عامل روانی مبتنی بر غریزه
الف حس مجازی بودن و حقیقت نداشتن کاربر وقتی در یک شبکه یا یک بازی دیجیتال شرکت میکند ممکن است یک حس همزاد پنداری برای او به وجود آید و شاید فکر کند در گناهی که مرتکب می شود کس دیگری هم شریک است و این انجام گناه را برای او راحت تر می کند
ب-عادی شدن تدریجی گناه
فردی که در ابتدا از خیلی از گناهان ناراحت می شد به تدریج عادت به آنها می کند و کم کم وسیله تفریح او می شود و این باعث می شود که حیا خودش را کم کم از دست بدهد
کمال تشکر از شما استاد بزرگوار بابت وقتی که گذاشتید و مطالب ارزشمندی که ارائه فرمودید
اجرکم عندالله🌸🍃
🇮🇷🥀🇮🇷
استاد
آیا انجام گناه در فضای مجازی برای افراد بخصوص قشر جوان امری عادی نشده است ؟