امام باقر علیه السلام :
«ایّاک و الکسل و الضَجر فانَّهُما مفتاحُ کلِّ شرٍ، من کسل لمْ یؤَدِّ حقاً و من ضجرَ لم یصبر علی حقٍّ»
از تنبلی و کم حوصلگی بپرهیز، که این دو کلید هر شرّی است. کسی که تنبلی کند، هیچ حقی را نمی پردازد و اداء نمی کند و آدم کم حوصله، در راه حق ثابت و استوار نمی ماند.
تحف العقول، ترجمة آيت الله شيخ محمد باقر كمره ای، ص305، حكمت 31
🍃🌹🍃
بپرهیزید از تنبلی و بی حوصلگی زیرا
ضایع می کنید حتما حقوقی واجب را
کم حوصله در راه حق نیست ثابت قدم
به موقع جهاد بهانه می گیرند رفاه طلبها
به راحتی ، همراهی نکردند با حضـرت موسی
قالُوا يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِيها
آنها رفاهشان را به عزتمندی ترجیح دادند
چهل سال سر گردان شدند در صحرای سینا
ما هم اگر گوش نکنیم به فرامین رهبر معظم
به یقیـن دچار خواهیم شـد به انواع عذابهـا
مؤمنین آماده شوید برای جهـاد در راه خدا
تا به برکت آن خدا اجازه دهد ظهور مولا را
ان شاءالله
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰〰🇮🇷🌹🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره مائده
قالُوا يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ «24»
(بنىاسرائيل) گفتند: اى موسى! تا وقتى كه آنها (جباران ستمگر) در آن شهرند، ما هرگز وارد آن نخواهيم شد. پس تو و پروردگارت برويد (و با آنان) بجنگيد، ما همانا همين جا نشستهايم.
جلد 2 - صفحه 271
🍃🌹نکته ها :
مكّه وبيتالمقدّس، هر دو سرزمين مقدّسند؛ امّا موسى عليه السلام كه به قوم خود فرمود: وارد آن شويد و با دشمن بجنگيد، بهانه آورده، از فرمان او تخلّف كردند، ولى مسلمانان در سال ششم هجرى كه به قصد عمره در ركاب پيامبر صلى الله عليه و آله تا نزديكى مكّه آمدند، اگر ممانعت آن حضرت نبود به شهر حمله مىكردند. در اين سفر، «صلح حديبيه» واقع شد. آرى، هر دو قوم به دروازه دو شهر مقدّس رسيدند، ولى يكى چنان گريزان از جنگ ويكى چنين سلحشور.
سستى بنىاسرائيل در مبارزه با دشمن، چنان مشهور بود كه مسلمانان نيز پيش از شروع جنگ بدر (در سال دوم هجرى) وهنگام ورود به مكّه (سال ششم) مىگفتند: ما همچون بنىاسرائيل نيستيم كه «إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» بگوييم، همواره در ركاب تو آمادهى جنگيم.
تلاش رهبران الهى در انجام وظايفى كه بر عهده دارند، تنها در صورت همراهى مردم به ثمر مىرسد.
🍃🌹پیام ها :
1- بنىاسرائيل، نمونهى بىادبى، بهانهجويى، ضعف و رفاهطلبى بودند. يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ...
در كلمه «لَنْ نَدْخُلَها»، جسارت آنان در مقابل فرمان خدا آشكار است.
در كلمهى «أَبَداً»، اصرار بر جسارت ديده مىشود.
در كلمهى «فَاذْهَبْ»، توهين به حضرت موسى مشاهده مىشود.
در كلمهى «رَبُّكَ»، توهين به ذات پروردگار وجود دارد و نشانگر ضعف ايمان آنان است.
«قاعِدُونَ»، رفاهطلبى آنان را مىرساند، نه عزّتجويى را.
2- مردم بايد خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنكه تنها از خداوند و رهبران دينى توقّع اصلاح داشته باشند. «فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»
3- آرزوى پيروزى بدون كوشش، خردمندانه نيست. «فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»
🍃🌹🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰〰
〰〰〰〰🇮🇷🌹🍃
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا "ع"
🍃🌹🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کلام سرداردلها :
خداوندا! در دستان من چیزی نیست؛ نه برای عرضه [چیزی دارند]و نه قدرت دفاع دارند، اما در دستانم چیزی را ذخیره کردهام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به سمت تو است. وقتی آنها را به سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برائت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است که امید دارم قبول کرده باشی. خداوندا! پاهایم سست است. رمق ندارد. جرأت عبور از پلی که از جهنّم عبور میکند، ندارد. من در پل عادی هم پاهایم میلرزد، وای بر من و صراط تو که از مو نازکتر است و از شمشیر بُرنده تر؛ اما یک امیدی به من نوید میدهد که ممکن است نلرزم، ممکن است نجات پیدا کنم. من با این پاها در حَرَمت پا گذارده ام و دورِ خانه ات چرخیده ام و در حرم اولیائت در بینالحرمین حسین و عباست آنها را برهنه دواندم و این پاها را در سنگرهای طولانی، خمیده جمع کردم و در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم. امید دارم آن جهیدنها و خزیدنها و به حُرمت آن حریمها، آنها را ببخشی.
〰〰〰〰🇮🇷🌹🍃
امام خامنه ای مد ظله العالی :
کسی خیال نکند که جهاد همان جهاد مسلّحانه را میگوییم؛ نه جهاد علمی و مالی و اقتصادی و جهاد در سنگر سازندگی که همه در جای خود محفوظند و فضیلت دارند تمام شده است. البته فضیلتِ جهاد مسلّحانه با فضیلتهای دیگر قابل مقایسه نیست. میدان این جهاد، میدان بازی است که خودِ این هم فرصت دیگری است. اینها نِعَم الهی هستند و شما باید از این فرصتها استفاده کنید. این فرصتها، از شما مجموعهای بهوجود آورده است که افرادش میتوانند به آن کمالِ بشری برسند. البته هم میتوانند برسند و هم میتوانند نرسند. مبادا کسی خیال کند که «الحمدللَّه بارِ ما بسته است.» شما این امکان و این لباس و کفشِ مخصوصِ کوهنوردی و این عضلهی قوی را دارید. حالا این گوی و این میدان! میتوانید بروید و میتوانید نروید. بعضی با همین امکانات، به جای اینکه به طرفِ اوج بروند، بر میگردند به طرف تنزّل که شقاوت عظیمی است. خداوند ما را از اینکه دچار چنین وضعی شویم نگه دارد. پس، اینها امکانات شماست.
بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه؛ 1373/06/29
🍃🌹🇮🇷〰〰〰〰〰〰
امام باقر علیه السلام :
«ایّاک و الکسل و الضَجر فانَّهُما مفتاحُ کلِّ شرٍ، من کسل لمْ یؤَدِّ حقاً و من ضجرَ لم یصبر علی حقٍّ»
از تنبلی و کم حوصلگی بپرهیز، که این دو کلید هر شرّی است. کسی که تنبلی کند، هیچ حقی را نمی پردازد و اداء نمی کند و آدم کم حوصله، در راه حق ثابت و استوار نمی ماند.
تحف العقول، ترجمة آيت الله شيخ محمد باقر كمره ای، ص305، حكمت 31
🍃🌹🍃
بپرهیزید از تنبلی و بی حوصلگی زیرا
ضایع می کنید حتما حقوقی واجب را
کم حوصله در راه حق نیست ثابت قدم
به موقع جهاد بهانه می گیرند رفاه طلبها
به راحتی ، همراهی نکردند با حضـرت موسی
قالُوا يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِيها
آنها رفاهشان را به عزتمندی ترجیح دادند
چهل سال سر گردان شدند در صحرای سینا
ما هم اگر گوش نکنیم به فرامین رهبر معظم
به یقیـن دچار خواهیم شـد به انواع عذابهـا
مؤمنین آماده شوید برای جهـاد در راه خدا
تا به برکت آن خدا اجازه دهد ظهور مولا را
ان شاءالله
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰〰〰🇮🇷🌹🍃
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از الحقنی بالصالحین«یرتجی»
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 «این نگاه ارزشش رو داره»
💢 خدایا ما خسته شدیم از این زندگی...
#استاد_شجاعی
هدایت شده از روضه خانگی
روضه خانگی - حضرت زهرا(س) - 419.mp3
12.79M
🎙علی رو حلال کن واسه درد بازو ...
🔻روضه #حضرت_زهرا(س)
⏱ #بیش_از_ده_دقیقه | 12:14
👤 حجتالاسلام سید #محمدحسین_تقوی
💡 کانال روضههای کوتاهِ کاملِ خانگی
@RozeKhanegee
bahmane-khoonin-music.mp3
9.54M
آمده موسم فتح ایمان
شعله زد از افق نور قرآن
در دل بهمن سرد تاریخ
لاله سر زد، ز خون شهیدان
لالهها قامت سرخ عشقند
سرنوشت تو با خون نوشتند
پیکر پاکت ای جان به کف را
از ازل با شهادت سرشتند
بهمن خونین جاویدان
تا ابد زنده بادا قرآن
بهمن خونین جاویدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
ماه بهمن ماه پیروزی انقلاب مبارک
هدایت شده از علیرضا پناهیان
▪️اگر گمان کنیم بدون «اصلاح سیاسی جامعه» میشود به معنویت رسید، در اشتباهیم
▪️هدف انبیا تزکیۀ مردم است اما تا موانع سیاسی برطرف نشود عموم مردم به این هدف نمیرسند
▪️هرچه دینگریزی در جوامع دیده میشود، اولاً مقصّرش سیاسیون و مدیریتهای خرد و کلان هستند
🔻عدم رشد سیاسی مردم؛ علت اصلی مظلومیت فاطمه(س) - ج۲
➖ شاید بعضیها از صحبتهای ما به اشتباه اینطور برداشت کنند که ما سیاست را هدف نهایی انبیا میدانیم! تردیدی نیست که هدف نهایی انبیا، رساندن مردم به اوج عبودیت، تقرّب، تزکیه و اخلاق است، ولی معمولاً سیاسیون مانع این راه هستند و تا موانع سیاسی از بین نرود، نمیشود برای عموم جامعه، زمینۀ معنویت و تقرب به خدا را فراهم کرد.
➖ البته همیشه عدهای از نخبگان معنوی هستند که حتی در شرایط بد سیاسی هم میتوانند خودشان را به خدا برسانند؛ اما عموم جامعه تا مشکلات سیاسی حل نشود نمیتوانند به خدا تقرب پیدا کنند.
➖ هدف قیام فاطمه(س) نهایتاً تقرّب بود ولی عملاً علیه موانع سیاسی بود. کارکرد ولایت هم در درجۀ اول این است که موانع سیاسی را برطرف کند. درگیریهای پیامبر(ص) هم برای این بود که موانع سیاسی را برطرف کند.
➖ امروز هرمقدار دینگریزی در جامعۀ ما و حتی در جامعۀ جهانی دیده میشود، در درجۀ اول مقصّرش مسائل سیاسی، اشخاص سیاسی و مدیریتهای خرد و کلان هستند.
➖ اگر مدیریت در جامعۀمان اصلاح بشود و فضای سیاسی جامعه سالم بشود بهطوری که از آن، مدیریتهای خوب در بیاید و خدمت به مردم بهخوبی انجام شود، اکثر دینگریزیها برطرف خواهد شد.
➖ هنوز در جامعۀ ما نقش سیاست در تحقق معنویت در جامعه، زیاد روشن نیست. لذا مردم موقع رأی دادن، زیاد انتظار ندارند فرد مورد نظرشان، آدم باتقوایی باشد و اگر از او بیتقوایی دیدند میگویند «عیبی ندارد!» چون نمیدانند بیتقوایی در عرصۀ سیاست، سمّ مهلک است.
➖ اگر تصور کنیم بدون اصلاح سیاسی جامعه و برداشتن موانع سیاسی، میشود به معنویت و عمق عرفان و بصیرت رسید، واقعاً در اشتباه هستیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 نجف اشرف- گفتگوی زندۀ تلویزیونی - ۹۹.۱۰.۲۷
👈🏼 متن کامل:
Panahian.ir/post/6630
@Panahian_ir
امیرمؤمنان علیه السلام :
«وَ إِنَّ سُبْحَانَهُ أَعْلَمُ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَلکِنْ لِتَظْهَرَ الاَْفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ.»
هر چند خدا از خود آنها به آنها داناتر است، لیکن ابتلا و امتحان برای آن است که کردارهایی که شایسته پاداش و کیفر است [به خود ایشان] آشکار گردد.
نهج البلاغه ، حکمت ۹۳
🍃🌹🍃
خداوند داناست به حال ما اما
ابتلا و آزمایش می دهد ما را
تا خودمان متوجه شویم چرا
شایسته پاداش یا کیفریم مـا
قـالَ إِنَّ اللـَّهَ مُبْتَلِيكُــمْ بِنَهــَرٍ
تا ساخته شویم در سختی ها
اگر که بودیم همراه تسلیم خدا
انقلابی می مانیم تا پایان راه
ان شاءالله
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
استاد قرائتی حفظه الله
سوره بقره
«249» فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
پس هنگامى كه طالوت، سپاهيان را با خود بيرون برد، به آنها گفت:
خداوند شمارا به يك نهر آب آزمايش مىكند، پس هر كه از آن بنوشد از من نيست و هركس از آن نخورد از من هست، مگر آنكه با دست، مشتى برگيرد (و بياشامد.) پس (همين كه به نهر آب رسيدند،) جز اندكى همه از آن نوشيدند، سپس هنگامى كه او و ياوران با ايمان او از آن نهر گذشتند، (و دشمن را ديدند) گفتند: امروز ما توانايى مقابله با جالوت و سپاهيان او را نداريم. امّا آنها كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قيامت ايمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندك كه با اذن خدا بر گروهى بسيار پيروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت كنندگان) است.
🍃🌹نکته ها :
كلمه «جنود» جمع «جُند» به معناى لشكر است و حضور چندين لشكر بعد از اعراض گروههايى از مردم، نشانه كثرت جمعيّت آنان است.
اين آيه خبر از مردودى گروه زيادى از بنىاسرائيل مىدهد كه از صحنه آزمايش نوشيدن آب و تحمل تشنگى، سربلند بيرون نيامدند. امّا اين گروه باقيمانده، آزمايش ديگرى داشتند
كه آزمايش روحى و معنوى بود. وقتى آنان با سپاه انبوه جالوت مواجه شدند، گفتند: ما توانايى مقابله با اين سپاه مسلح را نداريم. ولى آنهايى كه به روز قيامت ايمان داشتند، گفتند: پيروزى به دست خداست، اى بسا گروههاى اندك كه به اذن خداوند بر سپاهيان بزرگ پيروز مىشوند.
پيروزى در يك مرحله از آزمايش، كافى نيست. افرادى در بعضى از مراحل موفق مىشوند، ولى در مرحلهاى ديگر شكست مىخورند. در اين داستان گروهى رهبر را به خاطر فقر نپذيرفتند، گروهى در آزمايش شكم، شكست خوردند و گروهى در مواجهه و برخورد با دشمن خود را باختند.
طالوت در ابتدا جمعيّت را به خود نسبت نداد و نفرمود: «جنوده»، بلكه فرمود: «بالجنود» گرچه لشكريان انبوه بودند و فرماندهى او را پذيرفتهاند، ولى هنوز ميزان فرمانبرى آنان را آزمايش نكرده است، ولى بعد از آزمايش، به خود نسبت مىدهد. «فَإِنَّهُ مِنِّي»
حساب دو گروه روشن است، هر كس ننوشد قطعاً خودى است و هر كس بنوشد قطعاً بيگانه است، ولى كسانى كه با مشت نوشيدند، نه خودى هستند و نه بيگانه. بايد آنان را نه مأيوس كرد ونه مشمول الطاف. لذا براى «مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ» نه كلمه «منّى» بكار رفته ونه فَلَيْسَ مِنِّي.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد: افرادى كه تا آخر كار به طالوت وفادار ماندند، سيصد و سيزده نفر بودند.
كسانى كه دستشان به اموال مردم يا اموال دولتى رسيد، ولى با كرامت وزهد از كنارش گذشتند و حرص و طمع آنان را آلوده نكرد، حزب اللّهى هستند و كسانى كه دست درازى كرده و به اصطلاح پشت خود را با ذخيره آن اموال مىبندند، مؤمن واقعى نيستند. «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي»
🍃🌹پیام ها :
1- يكى از وظايف فرمانده نظامى آن است كه نيروهاى رزمى را از تماشاچيان جدا سازد.
2- يكى از راههاى آزمايش، ممنوعيّتهاى موسمى است. راحت طلبى و عدم تحمل فشارها و سختىهاى موسمى و موقّتى، با سلحشورى سازگاری ندارد.
3- قبل از برخورد و مقابله با دشمن، بايد تمرين مقاومت كرد.
4- مدير بايد نيروهاى غير مفيد را طرد كند.
5- تسليم فرمانده بودن، رمز موفقيّت است.
6- حسابِ نيازِ ضرورى، از حسابِ رفاه كامل جداست.
7- كسانى كه از ميدان امتحان پيروز بيرون آيند، اندك هستند.
8- انقلابى بودن مهم نيست، انقلابى ماندن مهم است. در اين ماجرا شعار دهنده بسيار بود، ولى آنان كه در آزمايشات موفق شدند، اندك بودند.
9- ايمان به معاد و وعدههاى الهى، توانايى ايستادگى در برابر سختىها و مشكلات را ايجاد مىكند.
10- ايمان، درجاتى دارد. با اينكه گروهى همراه با طالوتبودند و به او ايمان داشتند و از نوشيدن آب هم گذشتند؛ «آمَنُوا مَعَهُ» ولى هر مؤمنى رزمنده نيست، تنها مؤمنانى رزمنده هستند كه به لقاء اللّه ايمان داشته باشند.
11- فراوانى عِدّه و عُدّهى دشمن در برابر ارادهى خداوند چيزى نيست.
12- نيروهاى كيفى هرچند اندك باشند، برنيروهاى كمّى برترى دارند.
13- مؤمن مخلص، پيروزى را از خدا مىداند.
14- مسلمانان اگر صبور و پايدار باشند، نبايد از زيادى دشمن هراس داشته باشند. زيرا خداوند با صابران است.
🍃🌹🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰