eitaa logo
پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان‌البرز
317 دنبال‌کننده
826 عکس
92 ویدیو
82 فایل
کانال اطلاع‌رسانی معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز 📚 ویژه علاقه‌مندان به فعالیت‌های پژوهشی: ثبت‌نام در کارگاه‌های تخصصی پژوهشی برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد کتاب انتشار فراخوان‌های علمی و پژوهشی https://eitaa.com/mo_kh110
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان‌البرز
🤩🤩🤩 #سوال۳_پژوهشی #مسابقه 🤔 کدام یک از گزینه‌های زیر صحیح است!؟ 1.کتاب شریف نهج‌البلاغه در قرن پ
...و اَمّا مُسابِقه شُمارِه 3⃣ 🔹🔹🔹 ✅ مقدمه سيد رضی(ره) در نهج‌البلاغه بسم الله الرحمن الرحيم ستايش خدا را سزاست كه حمد را بهای نعمت ها و پناهگاه از بلاها، و وسيله ي رسيدن به نعمتها و بهشت جاويدان و موجب افزايش احسان و كرمش قرار داده است. درود بر پيامبر رحمت و پيشوای رهبران الهی و چراغ روشنی بخش امت كه ريشه های وجود بزرگوار و درخت اصل و نسبش پربرگ و پرثمر بوده است؛ و درود بر اهل بيتش كه چراغ های روشنی بخش تاريكي ها و وسيله‌ی نجات امت ها و نشانه های روشن دين و مركز ثقل فضيلت و برتری اند. درود بر همه‌ی آنان باد؛ درودی كه با فضل و بزرگواری آنها برابری كند و پاداش اعمال آنها قرار گيرد؛ پاداشی كه مناسب با پاكيزگی اصل و فرع ايشان است. درود بر آنان باد تا زمانی كه سفيده‌ی صبح گريبان شب را می‌شكافد و ستارگان طلوع و غروب می‌كنند. 👈در آغاز جوانی و طراوت زندگی، دست به✅تأليف كتابی در «خصايص و ويژگی‌های ائمه ـ عليهم السلام ـ» (خصائص‌الائمه) زدم كه مشتمل بر خبرهای جالب و سخنان برجسته‌ی آنها بود. انگيزه‌ی اين عمل را در آغاز آن كتاب يادآور شده و آن را آغاز سخن قرار داده‌ام. پس از گرد آوردن خصايص امير‌مؤمنان ـ عليه السّلام ـ ، در اثر مشكلات و حوادث روزگار، از اتمام كتاب باز ماندم. من آن كتاب را به باب ها و فصل های مختلفی تقسيم كرده بودم. در پايان آن، فصلی متضمّن سخنان جالب امام ـ عليه السّلام ـ از سخنان كوتاه در مواعظ، حكم، امثال و آداب (نه خطبه های طولانی و نه نامه‌های گسترده) آورده شد. برخي از دوستان، از جنبه‌های گوناگون آن را جالب و شگفت‌انگيز دانستند و از من خواستند كتابي تأليف كنم كه سخنان برگزيده ي امير مؤمنان ـ عليه السّلام ـ در جميع فنون و بخش های مختلف، از خطبه ها، نامه ها،مواعظ و ادب در آن گرد آيد. آنان می‌دانستند اين كتاب متضمّن شگفتی‌های بلاغت و نمونه‌های ارزنده‌ی فصاحت و جواهر سخنان عرب و نكات درخشان از سخنان دينی و دنيوی خواهد بود كه در هيچ كتابی جمع آوری و در هيچ نوشته‌ای تمام جوانب آن گردآوری نشده است؛ زيرا اميرمؤمنان منشأ فصاحت و منبع بلاغت و پديدآورنده‌ی آن است؛ گوهرهای پنهان بلاغت به وسيله‌ی او آشكار گرديده و قوانين و اصول آن از او گرفته شده است؛ تمام خطبا و سخن رانان به او اقتدا نموده و همه ي واعظان بليغ از سخن او استمداد جسته‌اند. با اين همه، او هميشه پيشرو است و آنها دنباله رو؛ او مقدم است و آنها مؤخّر؛ چون سخن او كلامی است كه آثار علم الهی و عطر سخن پيامبر را با خود دارد. از اين رو خواسته‌ی دوستان را اجابت و اين كار را شروع كردم؛ در حالي كه يقين داشتم سود و نفع معنوي آن بسيار است و به زودی همه جا را تحت سيطره‌ خود قرار خواهد داد و اجر آن ذخيره آخرت خواهد بود. منظورم اين بود كه علاوه بر فضايل بی‌شمار ديگر، بزرگی قدر و شخصيت امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ را از اين نظر روشن سازم كه: امام علی ـ عليه السّلام ـ تنها فردی است كه از ميان تمام گذشتگانی كه سخنی از آنها به جا مانده، به آخرين مرحله‌ فصاحت و بلاغت رسيده و گفتار او اقيانوس بيكرانه‌ای است كه سخن هيچ بليغی به پای آن نخواهد رسيد. خواستم در افتخار كردن به امام ـ عليه السّلام ـ به قول شاعر معروف «فرزدق» متمثّل شوم (كه در مورد افتخار به پدران خود به شخصی به نام «جرير» خطاب مي كند). اولئك آبائي فجئني بمثلهم اذا جمعتنا يا جرير المجامع (اي جرير! اين ها پدران و نياكان من اند. اگر می‌توانی، در آن هنگام كه در مجمعی گرد آمديم، همانند آنها را برای خود برشمار). سخنان آن حضرت بر مدار سه اصل مي چرخد: اول: خطبه ها و اوامر؛ دوم: نامه ها و رسائل؛ سوم: كلمات حكمت آميز و مواعظ. تصميم گرفتم ابتدا خطبه‌ها، پس از آن نامه ها و سپس كلمات حكمت آميز جالب آن حضرت را جمع كنم. سپس بابی را به هر كدام اختصاص دادم و صفحاتی را ويژه آن گردانيدم، تا مقدمه‌ای باشد برای به دست آوردن آنچه به آن دسترسی ندارم (و ممكن است) در آينده به آن برسم. و هر گاه به سخنی از آن حضرت در مورد بحث و مناظره، يا پاسخ سؤال و يا منظور ديگری دست يافتم كه جزء هيچ يك از اين سه بخش نبود، آن را در مناسب‌ترين و نزديك‌ترين بخش قرار دادم. اگر در ميان آنچه برگزيده‌ام فصول غيرمنظم و سخنان غيرمرتبی آمده، به خاطر آن است كه نكته ها و جملات درخشان آن حضرت را جمع می‌كنم و منظورم حفظ تمام پيوندها و ارتباطات كلامی نيست. از شگفتی‌های سخن امام ـ عليه السّلام ـ كه او خود در اين زمينه تنهاست و شريك و همتايی در آنها ندارد ـ اين است كه: هر گاه كسي در سخن آن حضرت درباره‌ زهد و مواعظ تأمل كند بدون آن كه توجه داشته باشد كه اين سخن شخصی عظيم القدر و نافذ الامر است كه همه در برابر او سر فرود می‌آورند، شك و ترديد نخواهد كرد كه گوينده اين سخن كسی است كه جز در وادی زهد و پارسايی قدم نگذاشته و هيچ اشتغالی به جز عبادت نداشته و در گوشه خانه‌ای
پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان‌البرز
🤩🤩🤩 #سوال۳_پژوهشی #مسابقه 🤔 کدام یک از گزینه‌های زیر صحیح است!؟ 1.کتاب شریف نهج‌البلاغه در قرن پ
يا در يكي از غارها، تنها و دور از اجتماع قرار گرفته كه جز صداي خودش را نمی‌شنود و غير خويش، ديگری را نمی‌بيند و همواره مشغول عبادت است؛ و هيچ گاه نمی‌تواند باور كند كه اين سخنان از كسی است كه به هنگام جنگ در دريای لشكر دشمن فرو می‌رفت و پهلوانان و جنگ جويان نيرومند را بر زمين می‌افكند و، با اين حال،در زهد و درستكاری و پاكی نمونه‌ای بی‌نظير است. اين است فضايل عجيب و شگفتی‌ زا و ويژگی لطيف او كه جمع ميان اضداد كرده است. من در اين باره بسيار با برادران مذاكره می‌كردم و شگفتی آنها را از اين ويژگی خاص امام ـ عليه السّلام ـ بر می‌انگيختم و راستی اين خود جای عبرت و شايسته انديشه و فكر است. اگر در اثنای سخنان انتخاب شده، لفظ مردّد و يا معنی مكرری آمده است، عذر من در اين باره اين است كه در روايات مربوط به سخنان امام ـ عليه السّلام ـ اختلاف است: گاهی سخنی از روايتی، همان طور كه بود نقل كردم؛ سپس روايت ديگری در همان موضوع به دستم رسيد كه با روايت قبل يكسان نبود ـ يا به خاطر مطالب بيش تر و يا به خاطر لفظ جالب‌تری كه در آن به كار رفته بود ـ و لازم بود آن را نيز بياورم. اين نيز ممكن است كه بر اثر سهو و نسيان، نه از روی عمد، دوباره آورده شده باشد، با اين حال ادعا نمی‌كنم كه به همه جوانب سخنان امام ـ عليه السّلام ـ طوری احاطه پيدا كرده‌ام كه هيچ يك از سخنان ايشان از دستم نرفته است؛ بلكه بعيد نمی‌دانم كه آنچه نيافته‌ام بيش از آن باشد كه يافته‌ام؛ و آنچه در اختيارم قرار گرفته، كمتر از آنچه باشد كه به دستم نرسيده است. اما وظيفه من غير از تلاش و كوشش فراوان برای يافتن اين گم شده نيست و از خدا می‌خواهم در اين راه مرا راه نمايی كند. بعد از تمام شدن كتاب، خوب ديدم كه نامش را نهج البلاغه بگذارم؛ زيرا اين كتاب درهای بلاغت را به روی بيننده می‌گشايد، حاجت عالم و متعلم و هم خواسته شخص بليغ و زاهد در آن يافت می‌شود. در بين كلمات امام ـ عليه السّلام ـ سخنان شگفت انگيزی در مورد توحيد، عدل و تنزيه خداوند از شباهت به خلق می‌بينم كه تشنگان را سيراب می‌كند و پرده‌ها را از روی تاريكی شبهات برمی‌گيرد. از خداوند بزرگ توفيق و نگه داری از لغزش را خواستارم؛ و نيز می‌خواهم كه به من در اين راه مقاومت و ياری بخشد؛ و از خطای فكر، پيش از خطای زبان، و از خطای سخن ، پيش از لغزش قدم، به او پناه می برم. او مرا كفايت می‌كند و بهترين حافظ و ياور است. 👈
سال 400 
هجر
ی
شريف رضی (ابوالحسن محمد بن حسين الطاهر ذو المناقب) ✅ پاسخ صحیح گزینه شماره ۱ است. _________________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
🌺🌺🌺 سلام‌ و مهر خدمت همراهان عزیز قرعه‌کشی بین کسانی که پاسخ درست رو ارسال کرده بودند انجام شد و این دو عزیز برنده سومین مسابقه پژوهشی شدند. برندگان مسابقه: بی‌نشان عیوض‌نیا 🌺🙏
🌺تقدیم هدیه ناقابل به برنده مسابقه۳
🌱🌱🌱 📰 افق حوزه ————————————— 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
هفته‌نامه افق حوزه 21 فروردین 1402.zip
5.55M
🌱🌱🌱 📰 افق حوزه —————————————————— 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
🍃🍃🍃 🔸نشست علمی با موضوع: 🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷 📅تاریخ: پنج شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ 🕤ساعت: ۹:۳۰ 🗣ارائه دهنده استاد محترم نجوم: محمد فائز میرسلیم مکان: سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز 💠معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز ____________________ 💠پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
🤩🤩🤩 🤔 تفاوت اساسی موضوع با مسئله چیست⁉️ الف. موضوع, کلی و عام است ولی مسئله، دراثر برخورد سوال در موضوع ایجاد می شود و جزیی است . ب. تولید فکر و افزایش مرزهای دانش در گرو تحقیقات مسئله محور است نه موضوع محور ج. موضوع جزیی و مسئله کلی و عام است د. الف و ب ❇️ پاسخ را به شناسه @Pazhoohesh_alborz1 ارسال کنید. 🚫 مهلت ارسال پاسخ تا شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح است. ________________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
هدایت شده از حیات معقول
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 صلح با دشمن در ایامی که دشمنی چون وهابیت از در صلح وارد شده است؛ توجه به زیر هم ۱) برای کسانی که می‌گویند چرا با آنها صلح کردید؟ و هم ۲) برای مسئولان امر مفید باشد. 🔸 امام علی عليه السلام: 💠 و لا تَدفَعَنَّ صُلحا دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ و للّه ِِفيهِ رِضىً؛ فإنّ في الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ، و راحَةً مِن هُمُومِك، و أمنا لبلادِكَ، و لكِنِ الحذَرَ كُلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّكَ بَعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ في ذلكَ حُسنَ الظَّنِّ . 🌀 اگر دشمن تو را به صلح فرا خواند و خشنودى خدا در آن بود آن را ردّ مكن؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتى خودت از اندوه‌ها و دردِسرهايت و امنيّت سرزمين توست. اما پس از صلح، از دشمن خود سخت برحذر و هشيار باش؛ زيرا گاه دشمن خود را نزديك مى‌سازد، تا غافلگير كند؛ پس محتاط و دور انديش باش و به دشمن خوش بين مباش. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
این سایت در ارتباط با ادبیات عرب به ویژه مفردات بی نظیر است 👨‍🎓👩‍🎓مخصوص اساتید و اهل پژوهش و تحقیق 👇👇 https://jamharah.net/forumdisplay.php?f=1057 🔻لینک‌ کانال پژوهش : https://eitaa.com/fastivalislamnab @Hazrate_hojjat_ibn_al_hasan
پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان‌البرز
🍃🍃🍃 🔸نشست علمی با موضوع: 🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷 📅تاریخ: پنج شنبه ۳۱ ف
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌖🌙🌘هم‌اکنون نشست جذاب و علمی نجوم 🍃🍃🍃 🔸نشست علمی با موضوع: 🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷 📅تاریخ: پنج شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ 🕤ساعت: ۹:۳۰ 🗣ارائه دهنده استاد محترم نجوم: سید محمد فائز میرسلیمی مکان: سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز 💠معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز ________________ 💠پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
🌱🌱🌱 🌙 نشست علمی بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال 🔹 استاد سید میرفائز میرسلیمی ___________________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
رویت هلال.mp3
45.68M
🍃🍃🍃 🔸صوت نشست علمی با موضوع: 🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷 🔹 تاریخ برگزاری: پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۴ 🗣ارائه دهنده استاد محترم نجوم: سید محمد فائز میرسلیمی مکان: سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز 💠معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز ________________ 💠پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
🌸 جایگاه و عظمت روز عید فطر 🔻امام علی ‌عليه‌السلام: ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِيداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم ❇️ امروز (روز عید فطر) روزي است كه خداوند آن را براي شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت؛ پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد و او را بخوانيد تا خواسته‌هايتان را اجابت كند. 📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 517 ‌ •┈┈••✾••┈┈• ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ مدیریت حوزه علمیه استان البرز @HowzehAlborz 🌱
پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان‌البرز
🤩🤩🤩 #سوال۴_پژوهشی #مسابقه 🤔 تفاوت اساسی موضوع با مسئله چیست⁉️ الف. موضوع, کلی و عام است ولی مسئ
🌺🌺🌺 سلام‌ و مهر خدمت همراهان عزیز قرعه‌کشی بین کسانی که پاسخ درست رو ارسال کرده بودند انجام شد و یک نفر برنده چهارمین مسابقه پژوهشی شدند. برنده: مدافع ولایت‌ ان‌شاءالله... 🌺🙏
پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان‌البرز
🤩🤩🤩 #سوال۴_پژوهشی #مسابقه 🤔 تفاوت اساسی موضوع با مسئله چیست⁉️ الف. موضوع, کلی و عام است ولی مسئ
...و اَمّا مُسابِقه شماره 4⃣ 🔹🔹🔹 💠 تفاوت موضوع، مسئله و عنوان 👈 موضوع یک زمینه کلی و عام است که مباحث فراوانی را در برمی‌گیرد برای تمرکز خاص در یک موضوع عام، با الفاظ مناسب می‌توان موضوع را محدود کرد و مباحث را در ذیل آن موضوع بررسی کرد؛ با بررسی چیستی، چرایی، اقسام، کیفیت، ویژگی، تاثیرات و عوامل و... مباحث را محدود، جزیی تر و شفاف‌تر نمود. ✳️ در یک تحقیق، از یک دسته از اطلاعات در یک مبحث مشخص، چند پرسش که از لحاظ محتوا نزدیک به هم باشند برای فرد حاصل می‌شود را در قالب پرسش اصلی مطرح می‌کند. 🔸 هر مجهولی وابسته به چند معلوم است که پژوهشگر برای رسیدن به آن در قالب پرسش و طرح سوال (پرسش اصلی) برای حل آن مسلئه به تحقیق و پژوهش رو می‌آورد. 🌺 برای آغاز پژوهش با توکل به خداوند، تصمیم به انجام پژوهش می‌گیرد و سپس با برنامه‌ریزی برای رسیدن از وضعیت موجود به هدف و وضعیت مطلوب فعالیت خود را آغاز می‌کند. ✅ پاسخ صحیح گزینه د است. _______________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
💠💠💠 با سلام خدمت همراهان گرامی معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز همواره از انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های اساتید و طلاب محترم استقبال کرده و به دیده منت می‌گذارد. یکی از همراهان، نقدی بر کانال و معاونت پژوهش وارد کردند که در ادامه نقد ایشان و پاسخ کانال را منتشر می‌کنیم. لطفا ما را از انتقاد‌ها و پیشنهادهای سازنده خود محروم نسازید🌺🙏
👇👇👇 علی: سلام خداقوت یک انتقادی داشتم به معاونت پژوهش استان واقعا از این حجم از فعالیت های پژوهشی در استان باید تعجب و کمال تشکر رو کرد.😂 الان به جای اینکه مسائل اساسی پژوهش رو به طلاب و آموزش بدید و نشست های مختلفی رو به صورت تجمیعی برای طلاب برگزار کنید با موضوع های مختلفی طلاب رو آشنا کنید آمده اید مسابقه برگزار کرده اید و شارژ ۱۰ هزارتومنی هدیه میدید؟ واقعا این فعالیت خودتون رو چگونه گزارش می‌خواهید بدهید با چه ادبیاتی؟؟ واقعا تاسف آور و مضحک هستش چنین اقدامی برای استان البرز که فضای پژوهشی اش به این سمت داره میره. انتقاد حقیر رو عین دلسوزی بدانید ولاغیر‌. لطفا تجدید نظر کنید. 🍀🍀🍀 💠 پاسخ کانال: باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی بسیار سپاسگزارم از نقد دلسوزانه جنابعالی به نظر می‌رسد نقد جنابعالی فتح بابی باشد برای مرور برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهش؛ برخی از مسائل اساسی پژوهش عبارتند از: 1⃣ برگزاری دوره‌های آموزشی پژوهش برای طلاب و اساتید محترم و ارزش قائل شدن به مشارکت انجام گرفته! 👈 نسبت به این مسئله باستحضار می‌رساند سال گذشته دو دوره برای اساتید (به مدت سه روز متوالی ۲۴ ساعت، جمع‌بندی دوره با ارائه مقالات ۴۰ روز) و سه دوره برای طلاب با برترین اساتید پژوهشی کشوری برگزار شد؛ اما در مرحله عمل، تدوین یک مقاله کوتاه با شاخص‌های تعریف شده به سختی انجام گرفت! 2⃣ مسئله اساسی نشست‌های علمی است؛ که در پژوهش استان ۶ نشست علمی برگزار گردید؛ که نمونه آخر آن, نشست استاد آقایی و استاد هاشم حیدری بود که متاسفانه کمترین استقبال از سوی جنابعالی و طلاب محترم صورت گرفت! 3⃣ مسأله دیگر جای‌گذاری پژوهش در متن برنامه های آموزشی حوزه است؛ که بحمدالله این اتفاق انجام گرفته است؛ اما طلاب محترم حتی زحمت ثبت فعالیت پژوهشی خود را در سامانه پژوهشگران نمی‌دهند! 4⃣ مسأله چهارم حضور در رخدادهای پژوهشی است که نمونه آن جشنواره علامه حلی رحمه‌الله‌علیه است؛ اما مقدار حضور باتوجه به تشویق‌ها و ترغیب‌ها و پیگیری‌ها چقدر است!؟؟؟ 5⃣مسئله اساسی دیگر فراهم نمودن زمینه‌ فعالیت‌های پژوهشی درآمدزا است؛ که این مسئله با تشکیل مرکز مطالعات محقق شده و هر طلبه پژوهشگر با انجام فعالیت پژوهشی تعریف شده، حق الزحمه دریافت می‌کند. 6⃣ از دیگر وظایف معاونت پژوهش مشاوره خصوصی به طلاب و کمک به تکمیل مقالات و پایان‌نامه‌های طلاب بدون هیچ محدودیتی است، که فی الجمله انجام می‌گیرد. 🤔 سوال اساسی این است چه باید کرد طلاب پژوهشگر شوند!؟؟؟ 🔴 به نظر می‌رسد این انتظار به صورت عمومی نابجاست! 👌 زیرا تحقیق و پژوهش به جهت صعوبتی که دارد مخاطب علاقمند به خود را می‌طلبند. 🔹 پس بدین جهت معاونت پژوهش باید دو هدف در نظر بگیرد: 🔸هدف اول: شناسایی طلاب علاقمند به پژوهش و زمینه‌سازی برای حضور پررنگ در فعالیت‌های پژوهشی و حمایت همه جانبه 🔸 هدف دوم: آشنایی اجمالی همه طلاب با الفبای پژوهش که حداقل عناوین پژوهشی را به یاد داشته باشند، 🌺 مسابقه‌ای که مورد نقد ناقد محترم قرار گرفته، مسابقه‌ای است که بیشتر جنبه سرگرمی دارد؛ که در این راستا طراحی شده، بدلیل اینکه طلاب محترم با برخی اصطلاحات و دانش‌های تبعی پژوهش آشنا شوند. ✅ به جهت اینکه از مقدار هدیه مسابقه پژوهشی نیز انتقاد شده، به مقدار ۱۰۰٪ این هدیه افزایش پیدا می‌کند. _________________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
🌱🌱🌱 📺 : 🟢 برنامه جهان‌آرا ▫️ 4 اردیبهشت 1402 💸 👥 مناظره: 🔹 دکتر مسعود درخشان مدافع نظریه اقتصاد اسلامی 🔸 دکتر موسی غنی‌نژاد مدافع نظریه اقتصاد آزاد 👇👇👇👇 https://telewebion.com/episode/0x62be6c4 ______________________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
. ⸤﷽⸣ . 💠 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّىٰ 🔹حضرت آیت اللّه خامنه‌ای مدظلّه‌العالی: 💡برای اینكه در جامعه اخلاق استقرار پیدا كند، دو چیز لازم داریم: یكی تمرین و مجاهدت خود ماست و یكی هم آموزش‌های اخلاقی. 🗓۱۳۸۵/۰۱/۰۶ 🔰 با عرض تبریک به مناسبت حلول ماه شوال و عید سعید فطر، آغاز فعالیت کانال تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان البرز را به اطلاع می رساند. 🔔 آنچه در کانال به اطلاع شما می رسد: 1⃣ اخبار رسمی معاونت تهذیب و اطلاع رسانی فعالیت های تهذیبی؛ 2⃣ اطلاعیه ثبت نام در کارگاه ها و دوره های آمادگی تلبس، دوره پودمانی تعالی، طرح‌های مطالعاتی شهید مطهری و علامه مصباح رحمة‌الله‌علیهما و طرح ولایت؛ 3⃣ اطلاع رسانی همایش‌ و نشست‌های تهذیبی؛ 4⃣ اطلاع از جدیدترین آثار و محصولات تهذیبی. ❤️ از شما دعوت می کنیم ما را همراهی نمایید. 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
🌱🌱🌱 1⃣ 📚 ترجمه تفسیر المیزان علامه طباطبایی، جلد ۲، صفحه ۵۲۳ 🔹 معناى رشد و غى و فرق آن دو با هدایت و ضلالت لا إِکْرَاهَ فى الدِّینِ قَد تَّبَینَ الرُّشدُ مِنَ الغَىِّ... (اکراه ) به معناى آن است که کسى را به اجبار وادار به کارى کنند. کلمه رشد که هم با ضمه (راء) و هم با ضمه (راء و شین ) خوانده مى شود به معناى رسیدن به واقع مطلب و حقیقت امر و وسط طریق است ، مقابل (رشد) کلمه (غى ) قرار دارد، که عکس آن را معنا مى دهد، بنابر این رشد و غى اعم از هدایت و ضلالت هستند، براى اینکه هدایت به معناى رسیدن به راهى است که آدمى را به هدف مى رساند، و ضلالت هم (بطورى که گفته شده ) نرسیدن به چنین راه است ولى ظاهرا استعمال کلمه رشد در رسیدن به راه اصلى و وسط آن از باب انطباق بر مصداق است . ساده تر بگویم : یکى از مصادیق رشد و یا لازمه معناى رشد، رسیدن به چنین راهى است ، چون گفتیم رشد به معناى رسیدن به وجه امر و واقع مطلب است و معلوم است که رسیدن به واقع امر، منوط بر این است که راه راست و وسط طریق را پیدا کرده باشد، پس رسیدن به راه ، یکى از مصادیق وجه الامر است . پس حق این است که کلمه (رشد) معنائى دارد و کلمه (هدایت ) معنائى دیگر، الا اینکه با اعمال عنایتى خاص به یکدیگر منطبق مى شوند، و این معنا واضح است و در آیات زیر کاملا به چشم مى خورد: (فان آنستم منهم رشدا) (و لقد آتینا ابراهیم رشده من قبل ). و همچنین کلمه (غى ) و (ضلالت ) به یک معنا نیستند، بلکه هر یک براى خود معنائى جداگانه دارند، اما این دو نیز با اعمال عنایتى مخصوص ، در موردى هر دو با یک دیگر منطبق مى شوند، و به همین جهت قبلا گفتیم که (ضلالت ) به معناى انحراف از راه (با در نظر داشتن هدف و مقصد) است ، ولى (غى ) به معناى انحراف از راه با نسیان و فراموشى هدف است ، و (غوى ) به کسى مى گویند که اصلا نمى داند چه مى خواهد و مقصدش چیست . نفى اکراه و اجبار در دین و در جمله : (لا اکراه فى الدین )، دین اجبارى نفى شده است ، چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمى که معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، یک کلمه است و آن عبارت است از (اعتقادات )، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهرى است ، که عبارت است از حرکاتى مادى و بدنى (مکانیکى )، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب دیگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلا جهل ، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمى ، تصدیقى علمى را بزاید. 👈 علت اینکه در دین اکراه نیست! و در اینکه فرمود: (لا اکراه فى الدین )، دو احتمال هست، یکى اینکه جمله خبرى باشد و بخواهد از حال تکوین خبر دهد، و بفرماید خداوند در دین اکراه قرار نداده و نتیجه اش حکم شرعى مى شود که : اکراه در دین نفى شده و اکراه بر دین و اعتقاد جایز نیست و اگر جمله اى باشد انشائى و بخواهد بفرماید که نباید مردم را بر اعتقاد و ایمان مجبور کنید، در این صورت نیز نهى مذکور متکى بر یک حقیقت تکوینى است ، و آن حقیقت همان بود که قبلا بیان کردیم ، و گفتیم اکراه تنها در مرحله افعال بدنى اثر دارد، نه اعتقادات قلبى . خداى تعالى دنبال جمله (لا اکراه فى الدین )، جمله (قد تبین الرشد من الغى )، را آورده ، تا جمله اول را تعلیل کند، و بفرماید که چرا در دین اکراه نیست ، و حاصل تعلیل این است که اکراه و اجبار - که معمولا از قوى نسبت به ضعیف سر مى زند - وقتى مورد حاجت قرار مى گیرد که قوى و ما فوق (البته به شرط اینکه حکیم و عاقل باشد، و بخواهد ضعیف را تربیت کند) مقصد مهمى در نظر داشته باشد، که نتواند فلسفه آن را به زیر دست خود بفهماند، (حال یا فهم زیر دست قاصر از درک آن است و یا اینکه علت دیگرى در کار است ) ناگزیر متوسل به اکراه مى شود، و یا به زیردست دستور مى دهد که کورکورانه از او تقلید کند و... و اما امور مهمى که خوبى و بدى و خیر و شر آنها واضح است ، و حتى آثار سوء و آثار خیرى هم که به دنبال دارند، معلوم است ، در چنین جائى نیازى به اکراه نخواهد بود، بلکه خود انسان یکى از دو طرف خیر و شر را انتخاب کرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) مى پذیرد و دین از این امور است ، چون حقایق آن روشن ، و راه آن با بیانات الهیه واضح است ، و سنت نبویه هم آن بیانات را روشن تر کرده پس معنى (رشد) و (غى ) روشن شده ، و معلوم مى گردد که رشد در پیروى دین و غى در ترک دین و روگردانى از آن است ، بنابراین دیگر علت ندارد که کسى را بر دین اکراه کنند.
2⃣ 🔹 دلالت آیه شریفه بر اینکه اسلام دین شمشیر و خون و اکراه و اجبار نیست. و این آیه شریفه یکى از آیاتى است که دلالت مى کند بر اینکه مبنا و اساس دین اسلام شمشیر و خون نیست ، و اکراه و زور را تجویز نکرده ، پس سست بودن سخن عده اى از آنها که خود را دانشمند دانسته ، یا متدین به ادیان دیگر هستند، و یا به هیچ دیانتى متدین نیستند، و گفته اند که : اسلام دین شمشیر است ، و به مساله جهاد که یکى از ارکان این دین است ،نموده اند، معلوم مى شود.
3⃣ 🔹 آیه (لا اکراه فى الدین ...) با آیات وجوب جهاد و قتال نسخ نشده است. جواب از گفتار آنها در ضمن بحثى که قبلا پیرامون مساله (قتال ) داشتیم گذشت ، در آنجا گفتیم که آن قتال و جهادى که اسلام مسلمانان را به سوى آن خوانده ، قتال و جهاد به ملاک زورمدارى نیست ، نخواسته است با زور و اکراه دین را گسترش داده ، و آن را در قلب تعدا بیشترى از مردم رسوخ دهد، بلکه به ملاک حق مدارى است و اسلام به این جهت جهاد را رکن شمرده تا حق را زنده کرده و از نفیس ترین سرمایه هاى فطرت یعنى توحید دفاع کند، و اما بعد از آنکه توحید در بین مردم گسترش یافت ، و همه به آن گردن نهادند، هر چند آن دین ، دین اسلام نباشد، بلکه دین یهود یا نصارا باشد، دیگر اسلام اجازه نمى دهد مسلمانى با یک موحد دیگرى نزاع و جدال کند، پس اشکالى که آقایان کردند ناشى از بى اطلاعى و بى توجهى بوده است . از آنچه که گذشت این معنا روشن شد که آیه مورد بحث یعنى (لا اکراه فى الدین ) به وسیله آیه اى که جهاد و قتال را واجب مى کند نسخ نشده است ، و قائلین به نسخ اشتباه کرده اند. یکى از شواهد بر اینکه این آیه نسخ نشده ، تعلیلى است که در خود آیه است ، و مى فرماید: (قد تبین الرشد من الغى )، (رشد) و (غى ) از هم جدا شده اند و معقول نیست آیه اى که مى خواهد این آیه را نسخ کند فقط حکمش (حرمت ) را نسخ کرده ، ولى علت حکم باقى بماند و اینکه مى بینیم علت حکم باقى مانده براى اینکه مساله روشن شدن (رشد) از (غى ) در اسلام چیزى نیست که برداشته شود، پس آیه : (فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم ) یا آیه (و قاتلوا فى سبیل الله ) چون نمى تواند در ظهور حقانیت دین اثرى داشته باشد، پس آن وقت نخواهد توانست حکمى را که معلول این ظهور است بردارد، و اصلا چه ارتباطى میان آیات جهاد با آن مساله هست ؟. و به عبارتى دیگر در آیه شریفه ، جمله (لا اکراه فى الدین ) اینطور تعلیل مى شود، که چون حق روشن است ، بنابراین قبولاندن حق روشن ،اکراه نمى خواهد، و این معنا چیزى است که حالش قبل از نزول حکم قتال و بعد از نزول آن فرق پیدا نمى کند پس روشنائى حق ، امرى است که در هر حال ثابت است و نسخ نمى پذیرد. ________________________ 💠 پژوهش حوزه علمیه البرز @pazhoohesh_alborz
سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ بیست اردیبهشت ماه 1402 کار خود را آغاز و تا سی اردیبهشت ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد . 🔹همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه، بخش مجازی نیز در سامانه Ketab.ir امکان خرید برای علاقه‌مندان به کتاب را در 24 ساعت شبانه‌روز مهیا می‌کند. 🔹مکان برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی، مصلی امام خمینی‌(ره) از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب می باشد . استفاده از بن کارت‌های تخفیفی تنها در شیوه خرید مجازی امکان‌پذیر است؛ بن‌کارت تخفیف تنها به کد ملی هر فرد اختصاص پیدا می‌کند و مشمولان دریافت این بن کارت‌، تنها می‌توانند از طریق سامانه Ketab.ir و در زمان برگزاری نمایشگاه از آن‌ها استفاده کنند؛ خارج از بازه زمانی برگزاری نمایشگاه بن های کتاب اعتباری ندارند. 🔹با پیگیری های معاونت پژوهش حوزه های علمیه، لیست کلیه طلاب، اساتید و پژوهشگران ارسال شده و برای طلاب و اساتید... برادران و خواهران حوزه های علمیه کشور از جمله خراسان و اصفهان امکان خرید فراهم گردیده است. 🔹زمان و چگونگی ثبت نام دریافت بن کتاب متعاقبا اعلام خواهد شد . پژوهش حوزه های علمیه ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش