🌱🌱🌱
📰 #هفتهنامه افق حوزه
—————————————
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
هفتهنامه افق حوزه 21 فروردین 1402.zip
5.55M
🌱🌱🌱
📰 #هفتهنامه افق حوزه
——————————————————
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
🍃🍃🍃
🔸نشست علمی با موضوع:
🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷
📅تاریخ: پنج شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
🕤ساعت: ۹:۳۰
🗣ارائه دهنده استاد محترم نجوم:
محمد فائز میرسلیم
مکان: سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز
💠معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز
#نجوم
#استهلال
#پژوهش_سرا
____________________
💠پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
🤩🤩🤩
#سوال۴_پژوهشی
#مسابقه
🤔 تفاوت اساسی موضوع با مسئله چیست⁉️
الف. موضوع, کلی و عام است ولی مسئله، دراثر برخورد سوال در موضوع ایجاد می شود و جزیی است .
ب. تولید فکر و افزایش مرزهای دانش در گرو تحقیقات مسئله محور است نه موضوع محور
ج. موضوع جزیی و مسئله کلی و عام است
د. الف و ب
❇️ پاسخ را به شناسه @Pazhoohesh_alborz1 ارسال کنید.
🚫 مهلت ارسال پاسخ تا شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح است.
#مسابقه
#مقاله
#پژوهش
________________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
هدایت شده از حیات معقول
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 صلح با دشمن
در ایامی که دشمنی چون وهابیت از در صلح وارد شده است؛ توجه به #راهبرد زیر هم ۱) برای کسانی که میگویند چرا با آنها صلح کردید؟ و هم ۲) برای مسئولان امر مفید باشد.
🔸 امام علی عليه السلام:
💠 و لا تَدفَعَنَّ صُلحا دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ و للّه ِِفيهِ رِضىً؛ فإنّ في الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ، و راحَةً مِن هُمُومِك، و أمنا لبلادِكَ، و لكِنِ الحذَرَ كُلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّكَ بَعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ في ذلكَ حُسنَ الظَّنِّ .
🌀 اگر دشمن تو را به صلح فرا خواند و خشنودى خدا در آن بود آن را ردّ مكن؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتى خودت از اندوهها و دردِسرهايت و امنيّت سرزمين توست. اما پس از صلح، از دشمن خود سخت برحذر و هشيار باش؛ زيرا گاه دشمن خود را نزديك مىسازد، تا غافلگير كند؛ پس محتاط و دور انديش باش و به دشمن خوش بين مباش.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#صلح_با_دشمن
#دین_و_عقلانیت
🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از پژوهش حوزه حجت عج- کرج
این سایت در ارتباط با ادبیات عرب به ویژه مفردات بی نظیر است
👨🎓👩🎓مخصوص اساتید و اهل پژوهش و تحقیق
👇👇
https://jamharah.net/forumdisplay.php?f=1057
🔻لینک کانال پژوهش :
https://eitaa.com/fastivalislamnab
#حوزهحضرتحجتبنالحسن_عج
#معاونتپژوهش
#معاونتآموزش
#استانالبرز_کرج
@Hazrate_hojjat_ibn_al_hasan
پژوهش حوزه علمیه برادران استانالبرز
🍃🍃🍃 🔸نشست علمی با موضوع: 🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷 📅تاریخ: پنج شنبه ۳۱ ف
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌖🌙🌘هماکنون
نشست جذاب و علمی نجوم
🍃🍃🍃
🔸نشست علمی با موضوع:
🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷
📅تاریخ: پنج شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
🕤ساعت: ۹:۳۰
🗣ارائه دهنده استاد محترم نجوم:
سید محمد فائز میرسلیمی
مکان: سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز
💠معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز
#نجوم
#استهلال
#پژوهش_سرا
________________
💠پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
🌱🌱🌱
🌙 نشست علمی بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال
🔹 استاد سید میرفائز میرسلیمی
#نجوم
#استهلال
___________________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
رویت هلال.mp3
45.68M
🍃🍃🍃
🔸صوت نشست علمی با موضوع:
🔷 بررسی مبانی استهلال و شیوه رصد هلال🌒🌙 🔷
🔹 تاریخ برگزاری:
پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۴
🗣ارائه دهنده استاد محترم نجوم:
سید محمد فائز میرسلیمی
مکان: سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز
💠معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز
#نجوم
#استهلال
#پژوهش_سرا
________________
💠پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان البرز
🌸 جایگاه و عظمت روز عید فطر
🔻امام علی عليهالسلام:
ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِيداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم
❇️ امروز (روز عید فطر) روزي است كه خداوند آن را براي شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت؛
پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد و او را بخوانيد تا خواستههايتان را اجابت كند.
📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 517
•┈┈••✾••┈┈•
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
مدیریت حوزه علمیه استان البرز
@HowzehAlborz
🌱
پژوهش حوزه علمیه برادران استانالبرز
🤩🤩🤩 #سوال۴_پژوهشی #مسابقه 🤔 تفاوت اساسی موضوع با مسئله چیست⁉️ الف. موضوع, کلی و عام است ولی مسئ
🌺🌺🌺
سلام و مهر خدمت همراهان عزیز
قرعهکشی بین کسانی که پاسخ درست رو ارسال کرده بودند انجام شد و یک نفر برنده چهارمین مسابقه پژوهشی شدند.
برنده:
مدافع ولایت انشاءالله...
#مسابقه۴
🌺🙏
پژوهش حوزه علمیه برادران استانالبرز
🤩🤩🤩 #سوال۴_پژوهشی #مسابقه 🤔 تفاوت اساسی موضوع با مسئله چیست⁉️ الف. موضوع, کلی و عام است ولی مسئ
...و اَمّا #پاسخ مُسابِقه شماره 4⃣
🔹🔹🔹
💠 تفاوت موضوع، مسئله و عنوان
👈 موضوع یک زمینه کلی و عام است که مباحث فراوانی را در برمیگیرد برای تمرکز خاص در یک موضوع عام، با الفاظ مناسب میتوان موضوع را محدود کرد و مباحث را در ذیل آن موضوع بررسی کرد؛ با بررسی چیستی، چرایی، اقسام، کیفیت، ویژگی، تاثیرات و عوامل و... مباحث را محدود، جزیی تر و شفافتر نمود.
✳️ در یک تحقیق، از یک دسته از اطلاعات در یک مبحث مشخص، چند پرسش که از لحاظ محتوا نزدیک به هم باشند برای فرد حاصل میشود را در قالب پرسش اصلی مطرح میکند.
🔸 هر مجهولی وابسته به چند معلوم است که پژوهشگر برای رسیدن به آن در قالب پرسش و طرح سوال (پرسش اصلی) برای حل آن مسلئه به تحقیق و پژوهش رو میآورد.
🌺 برای آغاز پژوهش با توکل به خداوند، تصمیم به انجام پژوهش میگیرد و سپس با برنامهریزی برای رسیدن از وضعیت موجود به هدف و وضعیت مطلوب فعالیت خود را آغاز میکند.
✅ پاسخ صحیح گزینه د است.
#مسابقه۴
#پاسخ۴
_______________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
💠💠💠
با سلام خدمت همراهان گرامی
معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز همواره از انتقادها و پیشنهادهای اساتید و طلاب محترم استقبال کرده و به دیده منت میگذارد.
یکی از همراهان، نقدی بر کانال و معاونت پژوهش وارد کردند که در ادامه نقد ایشان و پاسخ کانال را منتشر میکنیم.
لطفا ما را از انتقادها و پیشنهادهای سازنده خود محروم نسازید🌺🙏
👇👇👇
علی:
سلام خداقوت
یک انتقادی داشتم به معاونت پژوهش استان
واقعا از این حجم از فعالیت های پژوهشی در استان باید تعجب و کمال تشکر رو کرد.😂
الان به جای اینکه مسائل اساسی پژوهش رو به طلاب و آموزش بدید و نشست های مختلفی رو به صورت تجمیعی برای طلاب برگزار کنید با موضوع های مختلفی طلاب رو آشنا کنید آمده اید مسابقه برگزار کرده اید و شارژ ۱۰ هزارتومنی هدیه میدید؟ واقعا این فعالیت خودتون رو چگونه گزارش میخواهید بدهید با چه ادبیاتی؟؟
واقعا تاسف آور و مضحک هستش چنین اقدامی برای استان البرز که فضای پژوهشی اش به این سمت داره میره.
انتقاد حقیر رو عین دلسوزی بدانید ولاغیر.
لطفا تجدید نظر کنید.
🍀🍀🍀
💠 پاسخ کانال:
باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
بسیار سپاسگزارم از نقد دلسوزانه جنابعالی
به نظر میرسد نقد جنابعالی فتح بابی باشد برای مرور برخی برنامهها و فعالیتهای پژوهش؛ برخی از مسائل اساسی پژوهش عبارتند از:
1⃣ برگزاری دورههای آموزشی پژوهش برای طلاب و اساتید محترم و ارزش قائل شدن به مشارکت انجام گرفته!
👈 نسبت به این مسئله باستحضار میرساند سال گذشته دو دوره برای اساتید (به مدت سه روز متوالی ۲۴ ساعت، جمعبندی دوره با ارائه مقالات ۴۰ روز) و سه دوره برای طلاب با برترین اساتید پژوهشی کشوری برگزار شد؛ اما در مرحله عمل، تدوین یک مقاله کوتاه با شاخصهای تعریف شده به سختی انجام گرفت!
2⃣ مسئله اساسی نشستهای علمی است؛ که در پژوهش استان ۶ نشست علمی برگزار گردید؛ که نمونه آخر آن, نشست استاد آقایی و استاد هاشم حیدری بود که متاسفانه کمترین استقبال از سوی جنابعالی و طلاب محترم صورت گرفت!
3⃣ مسأله دیگر جایگذاری پژوهش در متن برنامه های آموزشی حوزه است؛
که بحمدالله این اتفاق انجام گرفته است؛
اما طلاب محترم حتی زحمت ثبت فعالیت پژوهشی خود را در سامانه پژوهشگران نمیدهند!
4⃣ مسأله چهارم حضور در رخدادهای پژوهشی است که نمونه آن جشنواره علامه حلی رحمهاللهعلیه است؛
اما مقدار حضور باتوجه به تشویقها و ترغیبها و پیگیریها چقدر است!؟؟؟
5⃣مسئله اساسی دیگر فراهم نمودن زمینه فعالیتهای پژوهشی درآمدزا است؛
که این مسئله با تشکیل مرکز مطالعات محقق شده و هر طلبه پژوهشگر با انجام فعالیت پژوهشی تعریف شده، حق الزحمه دریافت میکند.
6⃣ از دیگر وظایف معاونت پژوهش مشاوره خصوصی به طلاب و کمک به تکمیل مقالات و پایاننامههای طلاب بدون هیچ محدودیتی است، که فی الجمله انجام میگیرد.
🤔 سوال اساسی این است چه باید کرد طلاب پژوهشگر شوند!؟؟؟
🔴 به نظر میرسد این انتظار به صورت عمومی نابجاست!
👌 زیرا تحقیق و پژوهش به جهت صعوبتی که دارد مخاطب علاقمند به خود را میطلبند.
🔹 پس بدین جهت معاونت پژوهش باید دو هدف در نظر بگیرد:
🔸هدف اول:
شناسایی طلاب علاقمند به پژوهش و زمینهسازی برای حضور پررنگ در فعالیتهای پژوهشی و حمایت همه جانبه
🔸 هدف دوم:
آشنایی اجمالی همه طلاب با الفبای پژوهش که حداقل عناوین پژوهشی را به یاد داشته باشند،
🌺 مسابقهای که مورد نقد ناقد محترم قرار گرفته، مسابقهای است که بیشتر جنبه سرگرمی دارد؛ که در این راستا طراحی شده، بدلیل اینکه طلاب محترم با برخی اصطلاحات و دانشهای تبعی پژوهش آشنا شوند.
✅ به جهت اینکه از مقدار هدیه مسابقه پژوهشی نیز انتقاد شده، به مقدار ۱۰۰٪ این هدیه افزایش پیدا میکند.
_________________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
🌱🌱🌱
📺 #پیشنهاد_تماشا:
🟢 برنامه جهانآرا
▫️ 4 اردیبهشت 1402
💸 #برنامه_اقتصادی
👥 مناظره:
🔹 دکتر مسعود درخشان
مدافع نظریه اقتصاد اسلامی
🔸 دکتر موسی غنینژاد
مدافع نظریه اقتصاد آزاد
👇👇👇👇
https://telewebion.com/episode/0x62be6c4
______________________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
هدایت شده از معاونت تهذیب حوزه علمیه استان البرز
. ⸤﷽⸣ .
💠 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّىٰ
🔹حضرت آیت اللّه خامنهای مدظلّهالعالی:
💡برای اینكه در جامعه اخلاق استقرار پیدا كند، دو چیز لازم داریم: یكی تمرین و مجاهدت خود ماست و یكی هم آموزشهای اخلاقی.
🗓۱۳۸۵/۰۱/۰۶
🔰 با عرض تبریک به مناسبت حلول ماه شوال و عید سعید فطر، آغاز فعالیت کانال تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان البرز را به اطلاع می رساند.
🔔 آنچه در کانال #معاونت_تهذیب_و_تربیت به اطلاع شما می رسد:
1⃣ اخبار رسمی معاونت تهذیب و اطلاع رسانی فعالیت های تهذیبی؛
2⃣ اطلاعیه ثبت نام در کارگاه ها و دوره های آمادگی تلبس، دوره پودمانی تعالی، طرحهای مطالعاتی شهید مطهری و علامه مصباح رحمةاللهعلیهما و طرح ولایت؛
3⃣ اطلاع رسانی همایش و نشستهای تهذیبی؛
4⃣ اطلاع از جدیدترین آثار و محصولات تهذیبی.
❤️ از شما دعوت می کنیم ما را همراهی نمایید.
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
🌱🌱🌱
1⃣
📚 ترجمه تفسیر المیزان
علامه طباطبایی، جلد ۲، صفحه ۵۲۳
🔹 معناى رشد و غى و فرق آن دو با هدایت و ضلالت
لا إِکْرَاهَ فى الدِّینِ قَد تَّبَینَ الرُّشدُ مِنَ الغَىِّ...
(اکراه ) به معناى آن است که کسى را به اجبار وادار به کارى کنند.
کلمه رشد که هم با ضمه (راء) و هم با ضمه (راء و شین ) خوانده مى شود به معناى رسیدن به واقع مطلب و حقیقت امر و وسط طریق است ، مقابل (رشد) کلمه (غى ) قرار دارد، که عکس آن را معنا مى دهد، بنابر این رشد و غى اعم از هدایت و ضلالت هستند، براى اینکه هدایت به معناى رسیدن به راهى است که آدمى را به هدف مى رساند، و ضلالت هم (بطورى که گفته شده ) نرسیدن به چنین راه است ولى ظاهرا استعمال کلمه رشد در رسیدن به راه اصلى و وسط آن از باب انطباق بر مصداق است .
ساده تر بگویم : یکى از مصادیق رشد و یا لازمه معناى رشد، رسیدن به چنین راهى است ، چون گفتیم رشد به معناى رسیدن به وجه امر و واقع مطلب است و معلوم است که رسیدن به واقع امر، منوط بر این است که راه راست و وسط طریق را پیدا کرده باشد، پس رسیدن به راه ، یکى از مصادیق وجه الامر است .
پس حق این است که کلمه (رشد) معنائى دارد و کلمه (هدایت ) معنائى دیگر، الا اینکه با اعمال عنایتى خاص به یکدیگر منطبق مى شوند، و این معنا واضح است و در آیات زیر کاملا به چشم مى خورد: (فان آنستم منهم رشدا) (و لقد آتینا ابراهیم رشده من قبل ).
و همچنین کلمه (غى ) و (ضلالت ) به یک معنا نیستند، بلکه هر یک براى خود معنائى جداگانه دارند، اما این دو نیز با اعمال عنایتى مخصوص ، در موردى هر دو با یک دیگر منطبق مى شوند، و به همین جهت قبلا گفتیم که (ضلالت ) به معناى انحراف از راه (با در نظر داشتن هدف و مقصد) است ، ولى (غى ) به معناى انحراف از راه با نسیان و فراموشى هدف است ، و (غوى ) به کسى مى گویند که اصلا نمى داند چه مى خواهد و مقصدش چیست .
نفى اکراه و اجبار در دین
و در جمله : (لا اکراه فى الدین )، دین اجبارى نفى شده است ، چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمى که معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، یک کلمه است و آن عبارت است از (اعتقادات )، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهرى است ، که عبارت است از حرکاتى مادى و بدنى (مکانیکى )، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب دیگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلا جهل ، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمى ، تصدیقى علمى را بزاید.
👈 علت اینکه در دین اکراه نیست!
و در اینکه فرمود: (لا اکراه فى الدین )، دو احتمال هست، یکى اینکه جمله خبرى باشد و بخواهد از حال تکوین خبر دهد، و بفرماید خداوند در دین اکراه قرار نداده و نتیجه اش حکم شرعى مى شود که : اکراه در دین نفى شده و اکراه بر دین و اعتقاد جایز نیست و اگر جمله اى باشد انشائى و بخواهد بفرماید که نباید مردم را بر اعتقاد و ایمان مجبور کنید، در این صورت نیز نهى مذکور متکى بر یک حقیقت تکوینى است ، و آن حقیقت همان بود که قبلا بیان کردیم ، و گفتیم اکراه تنها در مرحله افعال بدنى اثر دارد، نه اعتقادات قلبى .
خداى تعالى دنبال جمله (لا اکراه فى الدین )، جمله (قد تبین الرشد من الغى )، را آورده ، تا جمله اول را تعلیل کند، و بفرماید که چرا در دین اکراه نیست ، و حاصل تعلیل این است که اکراه و اجبار - که معمولا از قوى نسبت به ضعیف سر مى زند - وقتى مورد حاجت قرار مى گیرد که قوى و ما فوق (البته به شرط اینکه حکیم و عاقل باشد، و بخواهد ضعیف را تربیت کند) مقصد مهمى در نظر داشته باشد، که نتواند فلسفه آن را به زیر دست خود بفهماند، (حال یا فهم زیر دست قاصر از درک آن است و یا اینکه علت دیگرى در کار است ) ناگزیر متوسل به اکراه مى شود، و یا به زیردست دستور مى دهد که کورکورانه از او تقلید کند و...
و اما امور مهمى که خوبى و بدى و خیر و شر آنها واضح است ، و حتى آثار سوء و آثار خیرى هم که به دنبال دارند، معلوم است ، در چنین جائى نیازى به اکراه نخواهد بود، بلکه خود انسان یکى از دو طرف خیر و شر را انتخاب کرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) مى پذیرد و دین از این امور است ، چون حقایق آن روشن ، و راه آن با بیانات الهیه واضح است ، و سنت نبویه هم آن بیانات را روشن تر کرده پس معنى (رشد) و (غى ) روشن شده ، و معلوم مى گردد که رشد در پیروى دین و غى در ترک دین و روگردانى از آن است ، بنابراین دیگر علت ندارد که کسى را بر دین اکراه کنند.
2⃣
🔹 دلالت آیه شریفه بر اینکه اسلام دین شمشیر و خون و اکراه و اجبار نیست.
و این آیه شریفه یکى از آیاتى است که دلالت مى کند بر اینکه مبنا و اساس دین اسلام شمشیر و خون نیست ، و اکراه و زور را تجویز نکرده ، پس سست بودن سخن عده اى از آنها که خود را دانشمند دانسته ، یا متدین به ادیان دیگر هستند، و یا به هیچ دیانتى متدین نیستند، و گفته اند که : اسلام دین شمشیر است ، و به مساله جهاد که یکى از ارکان این دین است ،نموده اند، معلوم مى شود.
3⃣
🔹 آیه (لا اکراه فى الدین ...) با آیات وجوب جهاد و قتال نسخ نشده است.
جواب از گفتار آنها در ضمن بحثى که قبلا پیرامون مساله (قتال ) داشتیم گذشت ، در آنجا گفتیم که آن قتال و جهادى که اسلام مسلمانان را به سوى آن خوانده ، قتال و جهاد به ملاک زورمدارى نیست ، نخواسته است با زور و اکراه دین را گسترش داده ، و آن را در قلب تعدا بیشترى از مردم رسوخ دهد، بلکه به ملاک حق مدارى است و اسلام به این جهت جهاد را رکن شمرده تا حق را زنده کرده و از نفیس ترین سرمایه هاى فطرت یعنى توحید دفاع کند، و اما بعد از آنکه توحید در بین مردم گسترش یافت ، و همه به آن گردن نهادند، هر چند آن دین ، دین اسلام نباشد، بلکه دین یهود یا نصارا باشد، دیگر اسلام اجازه نمى دهد مسلمانى با یک موحد دیگرى نزاع و جدال کند، پس اشکالى که آقایان کردند ناشى از بى اطلاعى و بى توجهى بوده است .
از آنچه که گذشت این معنا روشن شد که آیه مورد بحث یعنى (لا اکراه فى الدین ) به وسیله آیه اى که جهاد و قتال را واجب مى کند نسخ نشده است ، و قائلین به نسخ اشتباه کرده اند.
یکى از شواهد بر اینکه این آیه نسخ نشده ، تعلیلى است که در خود آیه است ، و مى فرماید: (قد تبین الرشد من الغى )، (رشد) و (غى ) از هم جدا شده اند و معقول نیست آیه اى که مى خواهد این آیه را نسخ کند فقط حکمش (حرمت ) را نسخ کرده ، ولى علت حکم باقى بماند و اینکه مى بینیم علت حکم باقى مانده براى اینکه مساله روشن شدن (رشد) از (غى ) در اسلام چیزى نیست که برداشته شود، پس آیه : (فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم ) یا آیه (و قاتلوا فى سبیل الله ) چون نمى تواند در ظهور حقانیت دین اثرى داشته باشد، پس آن وقت نخواهد توانست حکمى را که معلول این ظهور است بردارد، و اصلا چه ارتباطى میان آیات جهاد با آن مساله هست ؟.
و به عبارتى دیگر در آیه شریفه ، جمله (لا اکراه فى الدین ) اینطور تعلیل مى شود، که چون حق روشن است ، بنابراین قبولاندن حق روشن ،اکراه نمى خواهد، و این معنا چیزى است که حالش قبل از نزول حکم قتال و بعد از نزول آن فرق پیدا نمى کند پس روشنائى حق ، امرى است که در هر حال ثابت است و نسخ نمى پذیرد.
________________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از تاریخ بیست اردیبهشت ماه 1402 کار خود را آغاز و تا سی اردیبهشت ماه به فعالیت خود ادامه میدهد .
🔹همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه، بخش مجازی نیز در سامانه Ketab.ir امکان خرید برای علاقهمندان به کتاب را در 24 ساعت شبانهروز مهیا میکند.
🔹مکان برگزاری این دوره از نمایشگاه بینالمللی، مصلی امام خمینی(ره) از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب می باشد .
استفاده از بن کارتهای تخفیفی تنها در شیوه خرید مجازی امکانپذیر است؛ بنکارت تخفیف تنها به کد ملی هر فرد اختصاص پیدا میکند و مشمولان دریافت این بن کارت، تنها میتوانند از طریق سامانه Ketab.ir و در زمان برگزاری نمایشگاه از آنها استفاده کنند؛ خارج از بازه زمانی برگزاری نمایشگاه بن های کتاب اعتباری ندارند.
🔹با پیگیری های معاونت پژوهش حوزه های علمیه، لیست کلیه طلاب، اساتید و پژوهشگران ارسال شده و برای طلاب و اساتید... برادران و خواهران حوزه های علمیه کشور از جمله خراسان و اصفهان امکان خرید فراهم گردیده است.
🔹زمان و چگونگی ثبت نام دریافت بن کتاب متعاقبا اعلام خواهد شد .
#معاونت پژوهش حوزه های علمیه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
🤩🤩🤩
#سوال۵_پژوهشی
#مسابقه
🤔 تعریف شایسته پژوهش چیست!؟
الف) فعالیتی نظاممند، با هدف تولید دانش جدید و یافتن پرسشی بیپاسخ درباره موضوعی خاص
ب) گرد آوردن مواد معتبر و مقدمات و سیر در آنها بر اساس روش درست استنتاج نتایج از مقدمات
ج) تلاش روشمند محقق برای حل مسئله
د) پردازش اطلاعات با فرآیند نظاممند، متعلق به گستره خاصی از علوم، دارای هویت جمعی و در بردارنده نوآوری
❇️ پاسخ را به شناسه @Pazhoohesh_alborz1 ارسال کنید.
🚫 مهلت ارسال پاسخ تا شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح است.
#مسابقه
#مقاله
#پژوهش
____________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
به نام خدای متعال
♊️ جلسه دفاعیه تحقیق پایانی در حوزه علمیه اباصالح (عجل الله فرجه الشریف) فردیس
تحقیقات پایانی آقایان:
مهدی زورقی
سالار هادیپور
سید علی هاشمی
☦️ اساتید داور:
حجت الاسلام محمد رضا آرمیون
حجت الاسلام محمد احمدی خامسی
حجت الاسلام امیر فضلعلی
✅ استاد راهنما؛
حجت الاسلام دکتر سید محمد علی یزدانی
☸️ دبیر جلسه؛ معاونت پژوهش
💯زمان برگزاری؛ ساعت 8.45صبح روز دوشنبه ، مورخه402/02/11
⬅️ مکان برگزاری؛ مدرس پایه8
❤️حضور اساتید گرامی مزید امتنان است.
🔴شرکت طلاب محترم در حد ظرفیت مدرس آزاد است.
🌱🌱🌱
#پرسش_و_پاسخ
✅ پرسش یک دانشجو و پاسخ امام خامنه ای مدظلهالعالی
دانشجوى سال دوّم فلان دانشگاه ديگر هستم؛ علاقهى شديدى به علوم اسلامى دارم و آيندهى خود را يك #اسلام_شناس و #مبلّغ ميخواهم و ميدانم.
بعضى ميگويند اوّل ليسانس بگير، بعد برو حوزه؛ شما چه توصيهاى ميفرمائيد؟
ليسانس بگيرم، بعد بروم حوزه؟
فوق ليسانس بگيرم، بعد بروم حوزه؟ دكترا بگيرم، بعد بروم حوزه؟
اصلاً حوزه نروم؟ الان حوزه بروم؟
پاسخ امام خامنهای:
🔹پنج شق دارد! بعضى از برادران دانشجو رفتند #حوزه، تحصيلات حوزهاى را دنبال كردند، به مقامات عالى هم رسيدند؛ خيلى هم خوب بوده.
البتّه فكر ميكنم
➖ بعضى از آنها در پايان مقطع كارشناسى رفتند،
➖ بعضى در پايان مقطع كارشناسى ارشد رفتند،
➖ بعضى هستند كه الان طلبهاند و مشغول تحصيلات دانشگاهى هم هستند؛
خيلى هم خوبند. البتّه يك قدرى سخت است.
امّا اين برادرى كه از من سؤال كردند كه علاقه دارند، من فكر میكنم كه نگاه كنند به ظرفيتها و شوق و استعداد خودشان؛
چون از حفظ نميشود قضاوت كرد. من نه شما را علىالظّاهر ديدم، نه استعدادهایتان را ميشناسم؛
بنابراين براى قضاوت در اين مورد، خيلى معلوم نيست من صلاحيت داشته باشم.
شما نگاه كنيد ببينيد اگر واقعاً شوق زيادى داريد، علاقهى زيادى داريد، رشتهتان هم يك رشتهى مورد علاقهتان نيست، خب، ميتوانيد الان رها كنيد و برويد.
البتّه آدم فكر ميكند حالا كه كنكور را شركت كرديد و آمديد دانشگاه و لابد مثلاً چند ترم هم گذرانديد، حيف است كه تمام نكنيد؛ بد نيست كه درس دانشگاه را تمام كنيد و حدّاقل مقطع كارشناسى را بگذرانيد.
امّا اگر نه، مىبينيد خيلى شوقى نداريد يا ترديد داريد، حالا بگذاريد برويد جلو، بعداً باز تصميمگيرى خواهيد كرد.
📎 بیانات رهبری در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران | ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
#حوزه_علمیه
#طلبگی
______________________
💠 پژوهش حوزه علمیه البرر
@pazhoohesh_alborz