eitaa logo
پیک صبا
8.9هزار دنبال‌کننده
19.5هزار عکس
5.5هزار ویدیو
2.2هزار فایل
پیکِ صبا پاتوقِ: #صالحینِ #بصیرِ #ایرانِ‌اسلامی ارسال خبر: از طریق مدیران استانی (روابط‌عمومی تعلیم و تربیت استان)
مشاهده در ایتا
دانلود
‏یعنی واقعاً ‎ نمی‌فهمد اعلان روابط امارات با اسرائیل انگیزه یمنی‌ها برای زدن امارات را بیشتر می‌کند؟! مشتاق‌ترین مردمان برای مبارزه با یهود، یمنی‌ها هستند. ‎ حجت‌الاسلام امینی خواه 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 سوء استفاده حاکمان بنی عباس از مسأله مهدویت 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 21 مرداد 99 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارشناس سعودی: 📍تحریم تسليحاتی ایران ضروری است/قطر تبدیل به صندوق تأمین مالی ایران و ترکیه شده و در قضیه بیانیه علیه ما توطئه کرد! کاوش مدیا 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
🚨 خاطره‌ای که در زمان حیاتش اجازه انتشارش را نداد! 💠 مادر بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی که از دنیا رفتند، پس از چند روز با جمعی از خبرنگاران تصمیم گرفتیم برای عرض تسلیت به روستای قنات ملک برویم. با هماهنگی قبلی، روزی که سردار هم در روستا حضور داشتند، عازم شدیم. وقتی رسیدیم ایشان را دیدیم که کنار قبر مادرشان نشسته و فاتحه می‌خوانند. بعد از سلام و احوالپرسی به ما گفت من به منزل می‌روم شما هم فاتحه بخوانید و بیایید. بعد از قرائت فاتحه به منزل پدری ایشان رفتیم. برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: این مطلبی را که می‌گویم جایی . گفت: همیشه دلم می‌خواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمی‌دانم چرا این توفیق نصیبم نمی‌شد. آخرین بار قبل از مرگ مادرم که این‌جا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر می‌کردم حتماً رفتنی‌ام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد.  سردار در حالی که اشک جاری شده بر گونه‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: نمی‌دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم. 🎙خبرگزاری دانشجویان ایران ✍ 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
🔹 سیّدمحمّدرضا کشفی، از پدرش نقل می‌کند که در سنۀ 1358 هـ.ق پیش از وقایعِ شهریور 1320 هـ.ش. که در قم ساکن بودم، پیشِ خود تصمیم گرفتم که برای بهبودِ اوضاعِ اجتماع، به ختمِ دعای سیفی بپردازم. در این وقت، نامه‌ای از مرحوم حاج‌شیخ‌حسن‌علی نخودکی‌اصفهانی دریافت کردم که در آن مرقوم فرموده بودند: «لازم نیست شما ختم بگیرید؛ امام زمان - علیه‌السلام - ناظر و مراقبِ احوال است، هر وقت مصلحت ببینند، اوضاع را دگرگون خواهند فرمود.» 🔹🔹🔹 ✨ امیدواریم حضرت بقیّه‌الله - ارواحنا فداه - دستِ ما را بگیرد، به کمکِ ما بیاید؛ همچنان‌که «همیشه» چنین بوده است(آیت‌الله خامنه‌ای، در سخنرانی به‌مناسبتِ عیدِ قربان، 10 مرداد 1399). کانال صدق 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
🗓 یکشنبه ٢۶ مرداد ماه ١٣٩٩ 🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی را در روزهای یکشنبه دنبال کنید: 🔸 خوف از خدا و از چیزهایی که برگشت آن به خوف از خدا باشد؛ مانند: خوف از قبر، قیامت، حساب و کتاب، برزخ و دوزخ، نه تنها بد نیست بلکه خود، کمال و منشأ بسیاری از کمالات است. 🔻 خوف از خدا سه قسم است: ▫️ قسم اول: خوفی است که از عذاب الهی و شدت آن به هم می‌رسد و آن «خوف عُبّاد و زُهّاد» است. ▫️ قسم دوم: خوفی است که از توجه به جلال، عظمت و کبریایی پروردگار، دست می دهد. به این گونه خوف، خشیت و رهبت نیز گفته می شود و این خوف،« خوف علما» است. ▫️ قسم سوم: خوف از دوری خداست و این بهترین نوع خوف است و«خوف مقربین وصديقين» است. 📚 نردبان سعادت، ص 151 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) 🔻مناسبت‌ها: 🔹 آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی؛ ۱۳۶۹ش. ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
🗃 ✍ محمدحسین روانبخش با مطالعه حوادث سیزده ماهه، بین نخست وزیرى مجدد دکترمصدق تا کودتاى ۲۸ مرداد، به این نتیجه مى رسیم که با همکارى ظاهر و پنهان مقامات و دستگاه جاسوسى این کشور، تنها راه غلبه بر نهضت ملى مردم ایران را ، جدا کردن دولت دکتر مصدق از مردم و روحانیت مبارز، که پرچمدار مبارزات سیاسى - مذهبى آن آیت الله کاشانى بود، تشخیص داد. باوجود این که از فعالیت پشت پرده اطلاع کافى داشت ، اما با پیروى از سیاست همیشگى خود که مبنى بر عدم قاطعیت و مماشات بود، حتى پس از شروع کودتا، تا عمق حادثه را درک نکرد ، حاضر نشد که حتى بنابر درخواست و اصرار بعضى از یاران صدیقش ، با اعلام رادیویى از مردم استمداد بطلبد. 💐💐💐💐💐 @salehinrasad 🔻 ادامه مطلب را در اینجا بخوانید👇
🔴 💠 خانمها به شنیدن جملات عاشقانه نیاز دارند. فکر نکنید اگر سن و سالی از آنها گذشته یا مشغول تربیت بچه‌ها هستند دیگر شنیدن دوستت دارم حال و هوایشان را بهاری نمی‌کند! همسرداری حرفه ای 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
20.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 در بحث دو موضوع جدی مطرح است: 🔸کمیت نیّت 🔸کیفیت نیّت 🔰فقط جایی می توان گفت نیّت، کاملاً الهی شده که شخص کار را اصلاً برای خودش انجام ندهد.🌱 💌 فقط آنجاست که نیّت به اوج خود می‌رسد و شخص به حاقِّ ایمان دست پیدا می‌کند.🌻 ⁉️ اما چگونه می‌توان به این حد از کمال رسید... 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
زمینه | شبیه زمزمه - حاج مهدی رسولی.mp3
8.82M
زمینه | شبیه زمزمه یه نامه.. بامداحی: حاج مهدی رسولی هیئت ثارالله زنجان ویژه فرا رسیدن ایام محرم الحرام (قطعه فوق مربوط به محرم‌الحرام ۱۳۹۸ میباشد.) 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
به بهانه نامگذاری نام یک خیابان در تهران به اسم بازرگان 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
یکی از نماینده‌ها پرسید: بورس سقوط میکنه؟ گفتم بعیده اما اگه همینطور شکاف دارایی ثروتمندان و فقرا را بیشترکنه، جمهوری‌اسلامی سقوط میکنه تویت 👤سید امیر سیاح ____ 🚨پویش مبارزه با قمار سازمان‌یافته کانال دکتر مقصودی 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 نکاتی پیرامون این کلیپ👇👇👇
🔸 به خاطر دارم چند سال پیش سخنان یکی از وطنی خارج نشین را می شنیدم. او با حیرت از ایران می گفت و اینکه هر سال - علیرغم این که به زعم او جامعه ایران سکولارتر می شود - عزادارای محرم در کشور به شکل گسترده تر و پرحرارت تر دنبال می شود. بیچاره واقعا متحیر مانده بود. اما این واقعیتی است که همه دیده ایم، بنده چند سال در ایام تبلیغ در تهران به چشم می دیدم که در مناطق مختلف این شهر - که طبق تحلیل های حضرات، غرب زده ترین شهر ایران است - بیش از 90 درصد مردم سیاه پوش اند و قدم به قدم تکیه و هیات وجود دارد، به طوری که بدحجاب ترین ها و حتی کسانی که در ظاهر چندان هم متشرع نبودند با شور و حرارت ویژه ای در این برنامه شرکت می کردند. عامل این شور و حرارت هرگز مادی نبوده و تا ابد هم نمی شود. 🔸 اما متاسفانه در طرف دیگر، عده ای همواره در ترویج و تبیین «شعائر» و اهداف حسینی چنان ظاهرگرا و بی استدلال می شوند که انسان متحیر می ماند. نمونه اش همین کلیپی است که از یکی از روحانیون منتشر شده است. استدلال های بی رمق و ضعیف در این بیان نه تنها به برگزاری صحیح مراسم محرم کمکی نمی کند بلکه دوباره به دوقطبی بی اساس علم و دین دامن می زند و امکان عزاداری متناسب با وضعیت بیماری را نیز سلب می کند. 🔸عجیب است که ایشان اساسا انگار توجهی به «» بودن بیماری ندارند. مساله این است که بی احتیاطی در این مورد فقط جان خود فرد یا کسانی که با او به هیات آمدند را به خطر نمی اندازد بلکه تمام افراد جامعه را با خطری بزرگ مواجه می کند و مهمتر از آن جمهوری اسلامی را برای مدت بیشتری درگیر بیماری ای می کند که اقتصاد و سیاست در سایه آن می تواند نابود شود به همین دلیل قیاس این مطلب با خطراتی که زائران سیدالشهداء در دوران بنی عباس به جان می خریدند کاملا مع الفارق و حد وسط استدلال مخدوش است. 🔸 عجیب است که این آقایان ذره ای متوجه پازل خطرناکی که در آن قرار گرفته اند نمی شوند... 🔺 ان شاء الله عزای سیدالشهداء در این محرم نیز آینه معرفت و ایمان و شور حسینی باشد به حق وجود نورانی ایشان ... 🔰پیش از این از خطر واتیکان سازی مذهبی در ایام کرونا نوشته بودیم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
🔰 لوح | در سایه تحریف 🔻به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست. هدف ضربه به روحیه مردم و آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد. زیرا عرصه جنگ اراده‌ها است. ۹۹/۵/۱۰ 💻 @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت‌الاسلام کاشانی: یکی از پرتکرارترین پرسشهایی که از بنده می‌شود، نقطه شروع برای مطالعات تاریخی است. گرچه پاسخ ابعادی دارد از جمله اهداف سوال کننده و سطح انتظار او و ... آثار ارزشمند علامه سید مرتضی عسکری رحمة الله عليه حتما در صدر پیشنهادهای اولیه است. خود نیز حدود بیست سال پیش آثار ممتع ایشان را مکرر خوانده و به ایشان همواره غبطه خورده ام. و البته آثار شیخ باسم الحلی برای پیشنهادهای ثانویه و عزیزان مسلط به زبان عربی نیز بسیار مهم می‌باشد. خدایا ما را و عمر، جوانی و توان مان را در خدمت به اهل بیت علیهم السلام و شیعیانشان وقف نما و بپذیر. پ.ن: بحثهای روشی و منهج تحقیق بسیار مهم است ولی برای سطوح بعدی است. 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
⚡️ بزرگ‌ترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است. ⚡️ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. «مانع اصلی تحققِ در کشور _گرچه عوامل متعددی دخیل‌اند_ چالشی است که ما با «تمدن مدرن» داریم. یعنی نظامِ سیاست، فرهنگ و اقتصاد لیبرال در طرفِ چالش با انقلاب اسلامی است و این مسئله‌ای است که ما به آن مبتلا هستیم. یعنی دوگانۀ ادبیات و فرهنگِ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب؛ مانع اصلی دستیابی به عدالت است و ما تا اصلاحات اساسی نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید. ما وقتی می‌خواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد. بعد، ذیل آن، برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر، موانع تحقق عدالت یک‌سلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند، آن هم در مقیاس جامعه‌ی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزۀ کشور خودمان و در _مثلاً_ مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبه‌رو می‌شویم. لذا به نظر من، مهم‌ترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست. به تعبیر دیگر، بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، است که به هیچ وجه نمی‌گذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. یعنی آن ظلمی که در دورۀ نظام برده‌داری وجود داشته، اکنون تبدیل شده است به یک در دورۀ دموکراسی تبدیل شده است. این بزرگ‌ترین مانعی است که ما اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم. به تعبیر دیگر، عدالت‌خواهی باید حتماً ضمن اقامۀ تاریخی و اجتماعیِ عدالت باشد. درگیریِ بین انبیاء و فراعنه بر سر عدالت بوده و بعد هم کشیده شده به دوران ما؛ یعنی درگیری انقلاب اسلامی و غرب مدرن، درگیریِ اساسی است. ما در این مقیاس باید دنبال عدالت باشیم. بر همین اساس، به نظر من اصل انقلاب اسلامی و مراحل پنج‌گانه‌ای که حضرت آقا برای آن بیان فرمودند مراحلِ اقدام برای دستیابی به عدالت است. وقتی ما در فضای فرهنگ مدرن زندگی می‌کنیم و نرم‌افزارهای ادارۀ ما مبتنی بر بُنیان‌های تمدن مدرن هست، آدم‌های خوب هم در این ساختار گرفتار می‌شوند. من قبول دارم که شرایط، انسان را مجبور نمی‌کند و انسان مؤمن و انقلابی در زندگی شخصی، در سبک زندگی خصوصی و در اقدامات اجتماعی باید برعلیه این شرایط قیام کند، ولی باید توجه داشته باشیم که این موج، برخلاف تحقق عدالت در انقلاب اسلامی است و کسانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت قیام کنند باید برعلیه این موج حرکت کنند و بر این موج غلبه پیدا کنند. طبیعی است که بسیاری از آدم‌هایی که آدم‌های خوبی هم بودند، آرام‌آرام در مسیر مبارزه با این موج تغییر وضعیت دادند، استحاله شدند و گاهی خودشان هم در مسیر رقیب قرار گرفتند. بنابراین، دست‌پاک بودن، آلوده نشدن به اشرافیت و امثال اینها برای مدیرانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت و قسط در جمهوری اسلامی عمل کنند یک ضرورت است و فقدان آن موجب بخشی از بی‌عدالتی‌ها شده است. ما وقتی دنبال تعریف عدالت یا تحقق عدالت هستیم صرفاً‌ نباید دنبال مثلاً توزیع درآمد یا توزیع دارایی و ثروت باشیم، بلکه باید در یک مقیاس کلان، عدالت را دنبال کنیم. الان گاهی وقتی بحث از عدالت‌خواهی می‌شود فقط ضریب جینی یا نحوۀ توزیع دارایی و ثروت را دنبال می‌کنند؛ اینها کافی نیست؛ نه اینکه لازم نیست. گمانم این است که یکی از شاخص‌های تحقق عدالت این است که باید مبتنی بر باشد. ما عدالت مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال می‌کنیم. مکتب را اگر بخواهم یک مقدار تفصیل بدهم، هم باید از مبانی عدالت بحث کنیم و هم نظریۀ اجتماعیِ مبتنی بر آن مبانی و هم نظریۀ عدالت را و عدالت را مستند به این سه، ما باید تعریف کنیم. ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، یعنی باید به مدل‌های علم برنامه‌ریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامه‌ریزی همان علم برنامه‌ریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت. پس عدالت‌خواهی باید مبتنی بر مکتب باشد. اگر شما دنبال مکتب اسلام هستید ولی می‌خواهید از علم مدرن استفاده کنیدبه چالش برمی‌خورید. ما الان مشکل‌مان همین است که انقلاب ما دنبال تحققِ مکتب اسلام است ولی سازوکارهایی که برای تحقق عدالت به کار می‌گیریم سازوکارهای مدرن است و همین بحران ایجاد کرده است. و حتماً توجه هم باید داشته باشیم که وقتی ما دنبال تحقق عدالت هستیم نمی‌شود عدالت سیاسی را از عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی جدا کرد؛ یعنی عدالت در قدرت، اطلاع و ثروت به هم پیوسته هستند.» 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
⚡️ یک توضیح کوتاه «چند وقت پیش عرض شد که با اینکه فوتی‌های بیماری دیابت، بسیار بیشتر از کرونا است، ولی یک شیرینی‌فروشی هم تعطیل نمی‌شود، یا سالانه میلیون‌ها نفر بابت آلودگی هوا یا بابت دخانیات می‌میرند، اما هیچ شهری در دنیا تعطیل نمی‌شود یا ‌کارخانۀ تولید سیگار بسته نمی‌شود. متأسفانه برخی، با این حرف، عدالت‌آمیز برخورد نکردند. عرض حقیر این نبود که "باید شیرینی‌فروشی‌ها را تعطیل و بیماران دیابتی را قرنطینه کنند!"؛ چون راه مبارزه با دیابت، بستن شیرینی‌فروشی‌ها و تعطیلی صنایع مولّد مواد قندی نیست، بلکه راهش تغییر و اصلاح است. کمااینکه میلیون‌ها نفر به‌خاطر آلودگی هوا می‌میرند اما هیچ شهری را تعطیل نمی‌کنند و کارِ درستی می‌کنند که تعطیل نمی‌کنند، چون راه مبارزه با آلودگی هوا تعطیل کردن صنعت و شهر صنعتی نیست، بلکه راه‌حل مبارزه با لوازم منفیِ زندگیِ صنعتی و زندگیِ شهریِ متمرکز این است که "شهرسازی" دارای پیوستِ بهداشتی و محیط‌زیستی باشد و توسعۀ صنعت هم باید پیوست محیط‌زیستی داشته باشد. نسبت به کرونا هم عرض حقیر همین بود که راه‌حل مبارزه با کرونا تعطیل کردنِ جامعه و قرنطینه کور و بی‌هدف نیست، بلکه راهش این است که از استفاده کنیم و را تغییر دهیم و با قواعد علمی، سبک زندگی را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که تأمین شود. این نکته جزوِ اطلاعات عمومی کودکان است که دیابت مسری نیست! همه می‌دانند که دیابت مسری نیست و نیاز به یادآوری ندارد. این تفاوت، تأثیری در نکتۀ عرض بنده نداشت؛ عرض حقیر این بود که همچنان‌که در مبارزه با دیابت و بیماری‌های غیرمُسری یا مُسریِ دیگر، قرنطینه کور و تعطیلی جامعه جواب نمی‌دهد و و اساسی نیست، در مبارزه با کرونا هم _ که یک و واقعی برای بشریت است _ نباید جوامع را تعطیل کنند و میلیاردها نفر را به قرنطینه ببرند؛ این نوع مقابله، پایدار نمی‌ماند و به فروپاشی نظام اجتماعی می‌انجامد. راه‌حل اساسی، بهره‌گیری از ابزارهایی مثل است. حدس حقیر از ابتدا این بود که کسانی در جهان، به‌جای تمسک به راه‌حل‌های پایدار و ماندگار، با ایجاد رعب و وحشت و دفاع از قرنطینه کور، و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، به‌دنبال انتقال از دوران حکمرانی حقیقی به هستند تا تسلطشان را بر جوامع گسترش دهند. توضیح کلیاتِ این فرضیه را در مناسبت‌های مختلف تقدیم کرده‌ام.» (۹۹/۵/۱۶) 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆وقتی شهدا بازنشسته می‌شوند! حجت‌الاسلام میرباقری 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
🌺 پروانه‌های دربند 🌤 رهبر انقلاب: روزی بود که وقتی نام آزادگان و گروگان های عزیز ما در دست دشمن - یعنی شما - برده می شد، دل را غبار غم و اندوه می پوشاند. یک فضای یأس‌آلود بر دلها حاکم بود. 🕯 واقعاً انسان نمی دانست که سرنوشت این عزیزان، این جوانان پاکیزه و مطهّر، این فداکاران میدان جنگ، در دست آن رژیم قسىّ‌القلب و دور ازانسانیّت، چگونه خواهد شد و به کجا خواهد رسید. ۱۳۷۱/۰۵/۲۶ روز کانال ریحانه 💐💐💐💐💐 @salehinrasad
49.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤🎤سخنرانی انقلابی و ضدامپریالیستی استاد در دفاع از سیاه پوستان ♦️سخنان استاد علیه جنایات تاریخی و فراموش نشدنی اروپایی ها و ابراز همدردی با رنج بی پایان سیاهان آمریکا و ارسال پیغام صریح برای شروع انقلاب در داخل خاک آمریکا 💐💐💐💐💐 @salehinrasadi
🔴 زیارت امام حسین(ع) هم حرام، هم واجب، هم مستحب....! 🔹 چیزی در یک زمان حلال است و در زمان دیگر حرام؛ در یک زمان واجب است در زمان دیگر مستحب. از اینجا شما می‌فهمید چرا اخبار ما متعارض است. مثالی عرض می‌کنم که آن را از عالم بزرگ مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی- که در مشهد بود- دارم. 🔹 مثلاً شما می‌بینید که از امام سؤال می‌کنند که زیارت امام حسین(ع) چطور است؟ می‌فرماید: مستحب است. از یک امام دیگر یا از همان امام در زمان دیگر همین سؤال را کرده‌اند؛ گفته‌اند واجب است. باز ممکن است یک وقت دیگری سؤال کرده باشند و امام اساساً بی‌تفاوتی نشان داده باشند: حالا ضرورتی ندارد، می‌خواهی برو، می‌خواهی نرو. 🔹 یک آدم ساده می‌گوید: جوابهای متناقض داده‌اند! ولی این تعارض نیست. اینها در شرایط مختلف بیان شده است. گاهی در یک شرایط عادی بوده است. بدیهی است که خود زیارت قبر پیغمبر(ص) و امام و حتی همه اولیاء و انبیاء از باب اینکه خاطره آنها را تجدید می‌کند، یک عامل تربیتی است و فی حد ذاته یک مستحب است. 🔹 ولی همین مستحب یک وقت حرام می‌شود، یک وقت واجب. مثلًا در شرایط زمان متوکل قرار می‌گیرید که سختگیری بسیار شدید است، توطئه است که رسم زیارت امام حسین(ع) باید ور بیفتد. اینجا ائمه(ع) تشخیص می‌دهند که باید با این کار مبارزه کرد و یک مسئله‌ جدید پیش می‌آید: مبارزه با طرح خلیفه وقت. در اینجا دستور می‌دهند: واجب است، واقعاً هم واجب بوده است. [این بحث متاسفانه در آخر جلسه مطرح شده و توضیح حالتی که زیارت حرام می‌شود ضبط نشده است.] 📒 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۲، ص۲۳(با تلخیص). بنیاد شهید مطهری 💐💐💐💐💐 @salehinrasad