خدایا
مراقب دستان ما باش
که جز به سمت خانه تو
به سوی دگری نرود
مراقب دلهای ما باش
که فقط خانه مهر تو باشد
و کمکمان کن
تا با تمام مردم مهربان باشیم
"شبتون زیبا"
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
💬پرسش: آیا پوشیدن لباسمشکی تا اربعین حسینی اشکالی دارد؟(کراهت دارد؟)
✅ پاسخ: همه مراجع تقلید: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیمشعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است و کراهتی ندارد.
📚 منابع: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کفاره سقط جنین
💬 پاسخ:
سقط جنین حرام است، چه بعد از چهار ماه و چه قبل از چهار ماه، و کسی که سقط انجام داده علاوه بر دیه باید کفاره بدهد.
💠 در مورد کفاره؛ در صورتی که سقط جنین قبل از دمیده شدن روح باشد کفاره ندارد. ولی بعد از دمیده شدن روح، كفاره دارد. اگر سقط جنین عمدی باشد؛ کفاره جمع دارد(يعنى اين كه شخصى كه اسقاط جنين كرده بايد هم دو ماه روزۀ پىدرپى بگيرد و هم شصت مسكين را اطعام كند.) و اگر سقط شبه عمد یا خطای محض باشد کفاره مرتبه دارد.(اول 60 روز،روزه اگر قدرت نداشت اطعام 60فقیر).
📚 استفتاء از آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7g9gz99
💠 حکم ازدواج با شخص بی نماز
💬سوال: آيا ازدواج با شخصى كه نماز نمى خواند، جايز است؟
✅ پاسخ:
🔹همه مراجع: ازدواج با او جايز است؛ ولى كراهت دارد.[ازدواج با فرد فاسق كراهت دارد و كسى كه نماز نمى خواند، مصداق بارز فسق شمرده مى شود]
🔹آیت الله مکارم: در صورتی که معتقد به نماز باشد ولی بر اثر تنبلی آن را بجا نیاورد این فرد کافرمحسوب نمی شود بلکه مسلمانی گناهکار است که ازدواج با او جایز میباشد ولی لازم است او را امر به معروف و نهی از منکر کرد تا این فریضه بزرگ را نیز بجا آورد؛ البته در صورتیکه او اعتقادی به اصل نماز نداشته باشد ازدواج با این فرد صحیح نیست.
------------------
📚 [1]. پرسشها و پاسخهاى دانشجویى(احکام ازدواج، مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، سید مجتبى حسینى
[2]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی
✨#فوق_کلام_مخلوق_دون_کلام_خالق🌿
✅أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام:
🔸رأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ.
🔹رای آدم كهنسال (تجربه ديده) برای من محبوبتر از دلاوری و تلاش جوان است.
نهجالبلاغه، حکمت ٨۶، (ترجمه مرحوم علامه محمدتقی جعفری)
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
«باید ملتفت باشید! دیگر چارهای نیست، الا اینکه خودتان را به خدا بسپارید و متوسل شوید؛ یک دست شما قرآن و دست دیگر عترت باشد. عترت، معارفش در مثل «#نهجالبلاغه» است؛ اعمالش در مثلِ «#صحیفه_سجادیه» است؛ اعمال تکلیفیاش در مثل همین رسالههای عملیه است.»
💜عاشقانه زندگی کن
🌸خوشبختى جایش
💜همینجاست کنارتو
🌸نگذار
💜زندگى از مقابل
🌸چشمانت بگذرد
💜و تو فقط
🌸نظاره گرش باشى
💜زندگى را "زندگى"کن
🌸#ظهرتون_بخیر🙏
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
💬عده چیست؟
✅ پاسخ
عده به معناى گروه، شمردن، مدّت سوگ زن به مرگ شوهر و ایّام حیض یا طُهْر زن است و در اصطلاح فقها عبارت از تـربـّص (حـالت انـتـظـار) شـرعـى اسـت کـه زن بـعـد از طـلاق و زوال نـکـاح و یـا وفـات لازم اسـت مـدّتـى درنـگ کـند، سـپـس شـوهـر دیـگـر اخـتـیـار کند.(در مدت عده عقد نکاح باطل است)
انواع عدّه عبارت است از:
عدّه طلاق
عدّه وفات
عدّه مفقود الاثر
عده آمیزش اشتباهی
اینک به توضیح موارد یاد شده مى پردازیم :
💠عدّه طلاق
🔹همه مراجع: اگر عادت ماهیانه مىبیند، بعد از آنکه در پاکى طلاقش داد، باید به مقدارى صبر کند که دو بار حیض ببیند و پاک شود. هنگامى که حیض سوم را دید، عده او تمام است. اگر عادت نمىبیند، ولى در سن زنانى است که عادت مىبینند، باید بعد از طلاق سه ماه عده نگه دارد.
حال اگر شوهر، زن باردار را طلاق دهد، عده او چقدر است؟
🔹همه مراجع: عده زن باردار، تا زمان به دنیا آمدن یا سقط شدن حمل او است.
درباره عدّه ازدواج موقت نظر مراجع به این قرار است:
🔹همه (به جز آیت الله فاضل): عدّه ازدواج موقّت - بعد از تمام شدن مدت یا بخشش آن از طرف شوهر – چنان چه عادت ماهیانه مىبیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمىبیند، 45 روز است.
🔹آیت الله فاضل: عده ازدواج موقت - بعد از تمام شدن مدت یا بخشش آن از طرف شوهر – چنان چه عادت ماهیانه مىبیند، بنابر احتیاط واجب باید به مقدار دو حیض کامل و اگر عادت نمىبیند، 45 روز عده نگه دارد و در صورتی که آبستن است با وضع حمل و یا سقط جنین عدّه او تمام می شود.
💠عدّه وفات
🔹همه مراجع: باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ خواه ازدواج دائم باشد یا موقت؛ شوهرش با او نزدیکى کرده باشد یا نه. حتى زن یائسه و صغیره نیز باید عده وفات نگه دارد و اگر باردار است، باید تا هنگام وضع حمل عده نگه دارد. اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، فرزندش به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهر، عده را ادامه دهد.
#عده
💬 زنا با زن شوهردار؛ حق الله است یا حق الناس؟
✅پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: در هر حال نسبت به گناه کبيره مذکور توبه و استغفار نمايند و بيش از آن وظيفهاي ندارند. [1]
🔹آیت الله مکارم: در فرض سوال زنا حق الله است و لازم است از گناه کبیره ای که انجام داده اند به طور جدی توبه کرده و تکرار نکنند. [2]
🔹آیت الله سیستانی: حق الله است. [3]
🔹آیت الله شبیری زنجانی: اگر این کار باعث هتک زوج شود از مصادق حق الناس نیز هست و اگر به جهت اینکه مرد نمی تواند تا زمان حیض دیدن همسرش با وی نزدیکی کند مانع نزدیکی مرد شود از این جهت هم حق الناس حساب می شود. [4]
🔹آیت الله وحید: بله حقّ الناس هم هست به ناموسِ دیگری تجاوز و دست درازی کرده و برایِ هر دو (هم زن هم مرد)حق الناس است و زنِ شوهر داری که زنا داده بنابر إحتیاطِ واجب برایِ همیشه بر زنا کننده حرام شده است و اگر شوهرِ زن بمیرد یا زن را طلاق دهد هیچ وقت این زن با زنا کننده نمی تواند ازدواج کند و به او هیچ وقت حلال نمیشود. [5]
🔹آیت الله فاضل: زنا حق الله است نه حق الناس و نسبت به شوهر زن حقی بر گردنش نیست، در هر صورت زنا از گناهان بزرگ است و سبب کوتاه شدن عمر و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی می شود. و واجب است فورا توبه کنند و با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانند دعا کردن و استغفار و تلاوت قرآن گناه خود را جبران کنند. [6]
26 مرداد سالروز ورود پرستوهای مهاجر آزادگان عزیز به ایران گرامی باد🌺
🌷مردانِ قبیله غیرت، عزتتان بیش باد.🌷
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
💬سوال:
آيا صلوات فرستادن و يا نماز خواندن و کارهاي مستحبي ديگر در روز جمعه 2برابر محاسبه ميشود؟
✅پاسخ:
بله. کارهای خیر در شب و روز جمعه، دو برابر ثواب دارد.
در حدیث «اعلموا أن الخیر و الشرّ یضاعف یوم الجمعة» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 57 ـ 58، ح 95) از امام علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: کار نیک و کار بد در روز جمعه، دو برابر خواهند شد.
🔺یعنی ثواب کار نیک، دو برابر و عقاب کار بد، دو برابر خواهد بود.
#کلام_نور
امام حسن عسکری علیهالسلام:
🔸 لا تُمارِ فيَذهَبَ بَهاؤكَ، و لا تُمازِحْ فيُجتَرأَ علَيكَ.
🔹 مجادله مكن كه احترامت از بين مىرود و شوخى مكن كه بر تو گستاخ مىشوند.
📎 تحفالعقول، ص۴۸۶
✨﷽✨
✍🏻امام_صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
🌿درشگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار چیز پناه نمیبرد؟
📌در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد!
حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ
«سوره آل عمران، آیه ۱۷۱»
📌در شگفتم برای کسیکه غمگین است، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد
لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنْ الظَّالِمِینَ.
«سوره انبیا، آیه ۸۷»
📌در شگفتم برای کسیکه مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد.
اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد.
«سوره غافر، آیه ۴۴»
📌در شگفتم برای کسیکه طالب دنیا و زیباییهای دنیاست، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد
مَا شَاءَ اللَّهُ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ
«سوره کهف آیه ۳۹»
📚من لا یحضرهالفقیه
#اخلاق
🍰عصرتون سرشار
🌸از لطف بی کران حضرت حق
🍰الهی لبخند شیرین رو لباتون
🌸همیشگی باشه
🍰لحظه هاتون شيرين🍰
🌸عصر زیباتون بخیر🌸
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام نمــ📿ـازجماعتـــ👥
💢 وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت 🧐
┘◄ پرسش :
❓اگر امام جماعت در قرائت حمد و سوره سهواً آیهای را نخواند یا اشتباه بخواند و متوجّه سهو خویش نشود، اما مأموم متوجّه شود، در این حالت وظیفه ماموم چیست؟
☑️ پاسخ :
✍ اگر مأموم قبل از رکوع متوجه اشتباه امام شود، می تواند به نحوی امام جماعت را متوجه اشتباه کند والا باید نیت فرادا کند و خودش قرائت صحیح را بخواند و نماز را ادامه دهد.
اما اگر بعد از رکوع متوجه اشتباه شود، نماز به صورت جماعت صحیح است.
💠آیا مردها میتوانند صورت خود را با لوازم آرایش خانمها زینت کرده و یا زیر ابرو بر دارند؟
🌼. اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسدهانگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست و بنابر این کسب درآمد از این طریق جایز نیست. و در غیر اینصورت جایز است.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#زینت
#آرایش_مرد
#رهبری
#امام_خامنه_ای
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: در هنگام کشیدن مسح پا از سر انگشتان، آیا باید از بالاتر ناخن شروع به کشیدن مسح کرد یا از ابتدای ناخن کافی است؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیتالله خامنهای: جلو انگشت پا که هنگام سجده روی زمین قرار میگیرد، جزء محدوده واجب مسح پا نیست.
اگر در مسح پا، از سر انگشتان مسح نشود یا قسمتی از روی پا مسح نشود، وضو باطل است ولی اگر شک داشته باشد که آیا هنگام مسح، از سر انگشتان پا مسح میکرده است یا نه، وضویش صحیح است.
آیتالله سیستانی: مسح مقداری از نوک انگشت پا که نزدیک ناخن است و عرفاً جزء روی پا محسوب میشود، واجب است و مسح مقداری از آن که عرفاً جزء روی پا شمرده نمیشود، لازم نیست و در صورت شک، بنابر احتیاط لازم مقدار مشکوک را مسح نماید.
آیتالله مکارم: بنابراحتیاط واجب باید قسمت نرمی سر انگشت پا نیز مسح شود.