حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در جلسهی دوم فیلودرام، با حضور دکتر رضی موسوی، از نسبت اگزیستانسیالیسمِ فرانسوی و آثار نمایشیِ ساعدی پرسش کردیم و پیرامون موقعیتی گفتوگو کردیم که یک نویسنده ایدههای انتزاعی را در دل جامعه جستوجو میکند. نمایشنامهی «خانهروشنی» بهانهای شد که درباره مرگ، معنای زندگی و مفاهیم وجودی در ادبیات نمایشی معاصر ایران بیاندیشیم.
در جلسهی آینده به سراغ اریک ایمانوئل اشمیت، نمایشنامهنویس و فیلسوف فرانسوی خواهیم رفت.
فیلودرام، اندیشیدن پیرامون رابطهی فلسفه و درام را فراهم میکند.
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی سوم: نمایشنامهی «خیانت اینشتین» اثرِ اریک ایمانوئل اشمیت
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر مهدی حمیدی پارسا، دربارهی نسبتِ پرسشهای فلسفی و آثار نمایشی با محوریت نمایشنامهی اشمیت به گفتوگو مینشینیم.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: علیرضا نائینی، آرش دارابی، احمد اسدیان
مشاورِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
با حضورِ دکتر مهدی حمیدی پارسا
زمان: چهارشنبه، ۱۳ مرداد۱۴۰۰، ساعتِ ۱۸
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، طبقهی شش، سالنِ جلسات (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «خیانت اینشتین» اثرِ اریک ایمانوئل اشمیت
فیلم کامل این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CSKBHe8nRdP/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #خیانت_اینشتین #اریک_ایمانوئل_اشمیت #مدرسه_اسلامی_هنر
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی چهارم: نمایشنامهی «الحسین شهیداً» اثرِ عبدالرحمن شرقاوی (نمایشنامهنویس و متفکر مصری)
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: سجاد ترابیان، فرزانه زکی، عارفه سادات موسوی، صادق آتش زر، محمد مومیوند، احمد اسدیان
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: چهارشنبه، 31 شهریور 1400، ساعتِ 17
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، سینما آیه (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو philodrama@
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «الحسین شهیداً» اثرِ عبدالرحمن شرقاوی
فیلم کامل (مقدمه کارشناسی و خوانش نمایشی) این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CUIJwDSsFr-/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #الحسین_شهیدا #عبدالرحمن_شرقاوی #مدرسه_اسلامی_هنر
به نام خدا
گزارش جلسهی چهارم فیلودرام
(خوانشِ نمایشی «الحسین شهیداً» اثر عبدالرحمان شرقاوی)
در ابتدای این جلسه، از اهمیّت شناخت ادبیات نمایشیِ عرب گفتیم، اینکه در نحوهی مواجههی نویسندگان جهان اسلام با ادبیات مدرن و نویسندگان ایرانی اشتراکاتی وجود دارد. طبیعیست که شناخت پازلهای مختلف، به بررسی چالشهای ادبیات نمایشی معاصر ما کمک خواهد کرد.
در ادامه به معرفی شرقاوی و زندگانی او پرداختیم: او در خانوادهای سنیمذهب به دنیا آمد، اما عشق به حسین را از مادر آموخت. شرقاوی، فارغالتحصیل رشتهی حقوق بود، با این حال ترجیح داد به جای پذیرش سمتهای رسمی، زندگیاش را در راه دانش، ادب و هنر بگذراند. اوج شهرت او در دههی چهل میلادی بود. شرقاوی بیش از ۲۰ کتاب شعر و نمایشنامهی منظوم دارد. او در سال ۱۹۴۷ نشان درجهی یک ادب و هنر مصر را دریافت میکند.
تفاوت تراژدی و قصهی عاشورا از نکات مهمی بود که در جلسه مطرح شد. آیا قصهی عاشورا تراژدی است؟ باید گفت که در تراژدی «هامارتیا» یا «خطای قهرمان»، منجر به افول او میشود، اما در قصهی عاشورا، قهرمان بهخاطر انتخابی که میکند، نوعی صعود را تجربه میکند. بر این اساس، داستان عاشورا از منظر ادبیاتِ دراماتیک، تراژدی محسوب نمیشود.
در ادامهی جلسه، نقشخوانان بخشهایی از نمایشنامهی «الحسین شهیداً» را به زیبایی اجرا کردند. از همهی آنان متشکرم. همچنین از مدیریت آموزش آزاد و سینما آیه که امکان برگزاری جلسه را در فضایی بهتر فراهم کردند سپاسگزارم.
جلسهی آینده بهزودی برگزار خواهد شد...
با فیلودرام همراه باشید!
سید صدرالدین فردوسی
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی پنجم: نمایشنامهی «آنتیگونه» اثرِ سوفوکل
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر محمدحسین سرانجام، دربارهی «ظهور دیالکتیک در تراژدی؛ خوانشِ هگل از آنتیگونه» به گفتوگو مینشینیم.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: مرتضی ايجادی، صادق آتشزر، اميد قرايی، نرگس حسينیمقدم، فاطمه رمضانزاده، احمد اسديان.
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: شنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۰، ساعتِ ۱۶
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، سینما آیه (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو philodrama@
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تیزرِ جلسه پنجم (آنتیگونه) ؛ همراه با بخشی از تمرین گروهِ فیلودرام...
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «آنتیگونه» اثرِ سوفوکل
فیلم کامل (مقدمه، خوانش نمایشی و کارشناسی) این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CV8AM-0s32x/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #آنتیگونه #سوفوکل #مدرسه_اسلامی_هنر
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی ششم: نمایشنامهی «جنایت در کلیسا» اثرِ تی. اس. الیوت
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: حسین نیکروش ماسوله، فاطمه لیالی، سیدصادق آتشزر، احمد اسدیان.
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی.
زمان: سهشنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۸.
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، طبقه ششم، اتاق جلسات.
(حضور برای عموم آزاد است)
پس از اجرای نمایشنامه، با همراهی انجمن ادبی «عصر سهشنبه» به بحث و بررسی این اثر خواهیم پرداخت.
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو
@philodrama