eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
442 عکس
54 ویدیو
5 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بریده کتاب 💠 ارسطو جمله‌ای دارد درباره فلسفه، می‌گوید: «اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد و اگر نباید فیلسوفی کرد باز هم باید فیلسوفی کرد.» توضیح دادم که مقصود ارسطو این است که فلسفه یا درست است و باید آن را تأیید کرد و یا غلط است و باید آن را طرد کرد. 🔸 اگر درست و قابل تأیید است باید فیلسوف شد و با نوعی فیلسوفی‌گری فلسفه را تأیید کرد، و اگر هم غلط است و طرد شدنی، باز باید فیلسوف شد و فلسفه را آموخت و با نوعی فیلسوفی‌گری فلسفه را نفی و طرد کرد. 🔹 پس به هر حال فلسفه را باید آموخت و ضمناً باید دانست که هر نوع انکار فلسفه، خود نوعی فلسفه است و کسانی که می‌پندارند تنها با دستاوردهای برخی علوم، بدون آنکه توأم با انتزاعات فلسفی بشود، فلسفه را نفی و رد می‌کنند سخت در اشتباهند. 📚 برگرفته از کتاب «بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر » نوشته استاد شهید مطهری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد کریم مجتهدی 💠 دکتر کریم مجتهدی (۱۳۰۹ – ۱۴۰۲) چهره ماندگار فلسفه ایران و استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و همچنین عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران بود. 🔸 وی استاد بلامنازع فلسفه غرب در ایران و دارای نگاهی نقادانه به آن فلسفه بود و تقریبا تمام کسانى که در ایران فلسفه خوانده اند و با فلسفه غرب آشنایى دارند با آثار دکتر مجتهدى آشنایند. 🔹 استاد مجتهدی دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه سوربن فرانسه گذرانده‌است. او همچنین پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را زیر نظر یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه قرن بیستم، ژان وال با عنوان «بررسی تحلیل استعلایی کانت» و رسالهٔ دکترای خود را با مشاورهٔ هانری کربن نگاشته‌است. 🔸 ازجمله مهم ترین آثار ایشان «فلسفه نقادی کانت»، «فلسفه در قرون وسطی»، «فلسفه تاریخ»، «دکارت و فلسفه او»، «پدیدارشناسی روح برحسب نظر هگل»، «دونس اسکوتوس و کانت به روایت هایدگر»، «فلسفه و تجدد»، «نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب» (مجموعه مقالات) می‌باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ « ملاحظات روش شناختی در ارتباط با نقش آفرینی قرآن در فرایند علم ورزی » 💠 پژوهشکده مطالعات بنيادين علم و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی نشستی علمی با موضوع «ملاحظات روش شناختی در ارتباط با نقش آفرینی قرآن در فرایند علم ورزی » برگزار می‌کند: 🔸 سخنران این نشست دکتر سیدمحمدتقی موحدابطحی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌باشد. 🔹 تاریخ برگزاری این نشست دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و محل برگزاری آن دانشگاه شهید بهشتی، ساختمان شهدا، طبقه سوم، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، سالن جلسات می‌باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دروه « علم‌النفس فلسفی » 💠 به همت مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب، دروه «علم‌النفس فلسفی» با تدریس دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) به صورت حضوری برگزار می‌شود. 🔸 شروع این دوره از ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ و زمان جلسات چهارشنبه‌ ها ۱۴ تا ۱۶ می‌باشد و همچنین مکان برگزاری این دوره مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب در شهر قم خواهد بود. 🔹علاقه‌مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آیدی زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Amin_dehghani _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مدرسه زمستانه فلسفه هنر 💠 به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات «مدرسه زمستانه فلسفه هنر» برگزار می‌گردد. برخی از سرفصل‌های این دوره عبارتند از: ▪️فلسفه و تاریخ هنر ▪️ظرفیت شناسی حکمت متعالیه برای هنر اسلامی ▪️هنر و انقلاب اسلامی ▪️ظرفیت شناسی منطق برای هنر اسلامی ▪️نگاهی تاریخی به داستانهای رمزی تمثیلی در فلسفه اسلامی 🔸مهلت ثبت‌نام در این دوره تا ٩ بهمن ماه ١۴٠٢ و زمان برگزاری کلاس‌ها ١١ و ١٢ بهمن‌ماه می‌باشد. 🔹علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه نمایید: 🌐 http://register.nafahat-eri.ir/ 🔸همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و بیان سؤالات می‌توانید با آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید: 🆔 @nafahat_eri_pejohesh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بررسی معنا و اشکالات تز شفافیت، به‌سان ملاک معرفت‌شناختی تمایز ذهنی-فیزیکی 💠 هسته پژوهشی «فلسفه ذهن» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی با موضوع « بررسی معنا و اشکالات تز شفافیت، به‌سان ملاک معرفت‌شناختی تمایز ذهنی-فیزیکی » برگزار می‌کند: 🔸ارائه دهنده این کرسی علمی دکتر رضا درگاهی‌فر، ناقد دکتر هادی قهار و دبیر علمی دکتر احمد لهراسبی می‌باشد. 🔹زمان برگزاری این کرسی یکشنبه 8 بهمن ماه ساعت ۱۶ و محل برگزاری شعبه قم موسسه حکمت و فلسفه ایران به نشانی : بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ می‌باشد. 🔸علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقالۀ «چگونه نظریۀ صادق ساز آرمسترانگ معیاری برای تعهد هستی شناختی است؟» 💠 این مقاله توسط استاد سیدعلی سید‌ی‌ فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و استاد سید محمدحسن شیرازی نگاشته شده و در شمارۀ ۳۱ از دوفصلنامه علمی پژوهشی متافیزیک دانشگاه اصفهان به چاپ رسید و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 معیار تعهد هستی شناختی محوری ترین و مناقشه برانگیزترین مسأله در حیطۀ فرا-متافیزیک است. مقالۀ حاضر تلاش می کند بر اساس دیدگاه دیوید آرمسترانگ، متافیزیک دان تحلیلی استرالیایی معاصر، نظریه ای را پیرامون معیار تعهد هستی شناختی بسط دهد. به این منظور، ابتدا مسألۀ معیار تعهد هستی شناختی توضیح داده می شود، سپس نظریۀ مشهور، یعنی دیدگاه کواین، در این باب معرفی می گردد. در گام بعد نسخۀ آرمسترانگ از نظریۀ صادق ساز ارائه می شود، سپس معیار تعهد هستی شناختی آرمسترانگ بر اساس نظریۀ صادق سازِ او صورت بندی می شود و در پایان لوازم این دیدگاه بیان و با قول مشهور مقایسه می شود و مزایا و معایب آن ارائه و ارزیابی می گردد. آرمسترانگ تعهد هستی شناختی یک نظریه را با صادق سازهای آن نظریه پیوند می دهد و از آنجا که او به نسخۀ خاصی از نظریۀ صادق ساز پایبند است، تعهد هستی شناختی او هم که بر این نظریه مبتنی است، صورت ویژۀ خود را می یابد. این معیار فاصله خود را از دیدگاه ماینونگ حفظ می کند در عین آنکه یک نظریه تسویری نیست. 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/n07124 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 پرتاب موفق ۳ ماهواره ایرانی با ماهواره‌بر سیمرغ 🔸ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ را با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد. 🔹 این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌دهند. 🔸 ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است و نانوماهواره‌های کیهان ۲ و هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) طراحی و آماده پرتاب شده‌اند. 📝متن خبر: B2n.ir/e62971 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب «ما نفسیم یا بدن؟» 💠 کتاب «ما نفسیم یا بدن؟» به قلم ریچارد سوئینبرن (فیلسوف تحلیلی و استاد دانشگاه آکسفورد ) و ترجمه مهدی ذاکری و به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پدید آمده و توسط انتشارات پژوهشگاه به چاپ رسیده است. در چکیده این اثر آمده است: 🔸انسان چیست؟ چه چیزی ما را آن کسی می سازد که هستیم؟ بسیاری تصور می‌کنند ما صرفاً ماشین‌هایی پیچیده، یا حیوان‌هایی هستیم که تنها در آگاه بودن با ماشین‌ها تفاوت داریم. اما سوینبرن در این کتاب از نفس دفاع می‌کند و استدلال‌های فلسفی تازه‌ای ارائه می‌کندکه علم اعصاب جدید از آنها پشتیبانی می‌کند. او استدلال می‌کند که وقتی پیشرفت‌های علمی به دانشمندان علم اعصاب این امکان را بدهند که با عمل جراحی، بخشی از مغز را به بدن جدیدی منتقل کنند، هرچقدر هم بتوانیم درباره فعالیت مغزی یا تجربه‌های آگاهانه آن مغز و بدن اطلاعات کسب کنیم، هرگز نمی‌دانیم که فرد حاصل از عمل جراحی همان شخص قبل از عمل است یا شخص کاملاً جدیدی است. بدین ترتیب، سوینبرن استدلال می‌کند که ما نفس‌های مجردی هستیم که وجودمان وابسته به مغزهایمان است. احساس‌ها، افکار و قصدها رویدادهای آگاهانه‌ای در نفس‌های ما هستند که رویدادهایی را در مغزهای ما پدید می‌آورند. ممکن است دانشمندان برخی از قوانین طبیعت را کشف کنند که رویدادهای آگاهانه و رویدادهای مغزی را تعین می‌بخشند، اما نفس هر شخص موجود منفردی است و همین نفس است که در نهایت ما را آن کسی می سازد که هستیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ حکمت جامعه و تاریخ از منظر حکمای نو صدرایی 💠 کرسی علمی ترویجی با موضوع «حکمت جامعه و تاریخ از منظر حکمای نو صدرایی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸 در این کرسی علمی، حجت‌الاسلام محمدرضا قائمی نیک به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام اسفندیاری و حجت‌الاسلام صدیق اورعی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت‌. 🔹 این نشست، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه، ساعت ۹ در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه علوم عقلی عباسقلی‌خان برگزار می‌شود و علاقه مندان جهت بهره‌مندی از مباحث این نشست به صورت برخط می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://B2n.ir/g77504 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ طبیعیات مشاء به روایت ابن سینا 💠 برگرفته از ارائه‌ی علمی دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) در مدرسه تابستانه «حکمت اسلامی و علوم طبیعی» 🔸 شامل تقسیم بندی علوم، اصول و فروع علم طبیعی (فلسفه طبیعیات) و تعریف هریک و موارد مرتبط با آن‌ها از منظر ابوعلی سینا 📑 فایل PDF _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ مقالۀ «جهانی از هیچ بر اساس افت وخیز خلأ کوانتمی؛ نقدی بر پیشنهاد پیدایش بی نیاز از خدا» 💠 این مقاله توسط دکتر میثم توکلی بینا نگاشته شده و در شمارۀ 53 از فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه دین به چاپ رسید و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 یکی از موضوعات داغ کیهان شناسی مدرن که توجه ادیان و فیلسوفان را به خود جلب کرده، آغازمندی و ازلی نبودن جهان است و در مدل استاندارد کیهان شناسی این ایده نسبت به گذشته برجسته تر شده است. برخی کوشیده اند آغاز جهان از صفر یا عدم را با افت وخیز خلأ کوانتومی در شرایط انحنای بی نهایت توضیح دهند تا مسئله به بحرانی فلسفی تبدیل نشود. در این نوشته ابتدا مقدمات کوانتومی لازم برای فهم این سناریوی پیدایش خودبه خودی جهان و سپس شرح آن ارائه شده و در ادامه با توجه به این تبیین تفصیلی، در دو قسمت نشان داده شده است اولاً به علت فیزیکی این تبیین مشکل اساسی اشتراک لفظ دارد و ثانیاً معضل فلسفی اصلی را حل نمی کند و همچنان نیاز به عاملی فراطبیعی برای تبیین چگونگی آغاز جهان از هیچ را برطرف نمی کند. 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/b59397 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کارگاه « رویکرد های ضدماتریالیستی جدید در فلسفه ذهن معاصر » 💠 دانشکده الهیاتِ پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری انجمن کلام حوزه علمیه و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، کارگاهی یک روزه با عنوان «رویکرد های ضدماتریالیستی جدید در فلسفه ذهن معاصر» در شهر قم برگزار می‌کنند. 🔸 زمان برگزاری این دوره ۲۶ بهمن ماه صبح و عصر و مهلت ثبت نام تا ۲۴ بهمن ماه می‌باشد. علاقه‌مندان جهت ثبت نام در این دوره می‌توانند از طریق ارتباط با آیدی زیر اقدام نمایند: 🆔 @admin_anjoman313 📜 متن خبر : B2n.ir/h87865 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بریده گفتار 💠 امتداد میراث فلسفه اسلامی 🔸من در افکار ملاصدرا نکات جدید بسیار، بسیار عمیقی می‌بینم، حتی این را در بعضی جاها که تخصصی صحبت کردم گفتم. 🔹 مثلا زمان وجودی؛ گفتم فوق العاده است چیزی که می‌گوید، حتی در هایدگر هم به این صورت گفته نشده! 🎙 برگرفته از بیانات استاد کریم مجتهدی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ دوره فشرده حکمت اشراق 💠 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات « دوره فشرده حکمت اشراق» را تحت اشراف استاد علی امینی نژاد و با تدریس حجت الاسلام مهدی میرخلف زاده برگزار می‌کند. 🔸 این دوره مخصوص طلاب برادر غیرایرانی و طلاب ایرانی زبان‌دان است و به صورت حضوری برگزار می گردد. 🔹 زمان برگزاری این دوره پنج شنبه‌ها، ساعت 8 الی 10 صبح و از تاریخ 3 اسفند ماه ۱۴۰۲، تا پایان ترم تحصیلی خواهد بود. (ماه مبارک رمضان تعطیل است) و مهلت ثبت‌نام در این دوره سوم تا پانزدهم بهمن ماه سال جاری می‌باشد ☎️ متقاضیان می‌توانند جهت ارتباط و دریافت پاسخ سوالات خود نسبت به این دوره با آیدی ذیل در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشند: 🆔 @Ed_NIA2 📎 لینک ثبت‌نام: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/N5hmvG4 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بدیع‌الزمان جزری 💠 پدر علم رباتیک جهان _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ کتاب «برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی» 💠 این کتاب اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ترخان عضو گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و توسط سازمان انتشارات همین پژوهشگاه چاپ رسیده است. 🔸 نویسنده در این کتاب در سه بخش و ۱۵ فصل موضوعات مختلفی را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. «مبانی کلامی»، «موضوع و روش علم»، «مبانی معرفت‌شناختی»، «معرفت وحیانی و نقلی»، «امکان فهم پیام خداوند از متون دینی»، «مبانی خداشناسی»، «احسن بودن نظام جهان»، «خلقت انسان بر سرشت دوبعدی»، «اراده و اختیارمندی انسان»، «ضرورت نبوت»، «چیستی و خاستگاه دین» و «موضوع علوم انسانی از حیث سنخ اثرپذیری» از جمله سرفصل‌هایی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. 🔹 در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که برآیند و برونداد گزاره‌های عقیدتی در مولفه‌ها و عناصر درونی علوم انسانی چیست. بر اساس این قول که عناصر علوم، ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند و برآیند همه این ارتباطات، اعطای ویژگی‌هایی به علم است که می‌تواند مرز یک علم از علم دیگر باشد، طیف وسیعی از گزاره‌های کلامی می‌توانند در ماهیت علوم انسانی تأثیرگذار باشند، اگرچه تأثیر برخی ملموس‌تر و بیشتر از برخی دیگر است...» 📚 معرفی کتاب : B2n.ir/h98683 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ واقع‌گروی در معرفت‌های اخلاقی بر پایه نظریه اعتباریات 💠 پیش‌همایش، همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» با سخنرانی علمی استاد محمد تاجیک با عنوان «واقع‌گروی در معرفت‌های اخلاقی بر پایه نظریه اعتباریات» توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🔸 زمان این نشست یکشنبه 15 بهمن‌ماه 1402 ساعت 15:30 و محل برگزاری آن شعبه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در قم می‌باشد. همچنین علاقه‌مندان جهت شرکت در این همایش به صورت مجازی به لینک زیر می‌توانند مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 🔹 شایان ذکر است که خود همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» در تاریخ 14 و 15 اسفندماه 1402 برگزار خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ مقاله «نقش اعتبار در فرایند صدور کنش ازمنظر علامه طباطبایی» 💠 این مقاله به قلم دکتر جواد طالبی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در شماره ۳۲ نشریه صدرا به چاپ رسیده است. در مقدمه این مقاله می‌خوانیم: 🔸 موجودات وابسته به اراده و آگاهی انسان، فعل، کنش یا عمل ارادی انسان نامیده می‌شوند. از آنجا که عمومیت احکام فلسفی شامل همۀ موجودات است؛ بنابراین، لازم است کنش انسانی از لحاظ فلسفی تحلیل و تبیین شود. 🔹 در جهان اسلام علامه طباطبایی در پرتو نظریۀ اعتباریات، نگاه ویژه‌ای به انسان و کنش انسانی دارد. گرچه در قرائت مشهور، نظریۀ اعتباریات نظریه‌ای معرفت شناختی تلقی می‌شود، این نظریه از ابعاد هستی شناختی کنش انسانی نیز پرده برمی‌دارد؛ چنانچه علامه در ابتدای رسالة فی الاعتباریات جایگاه این نظریه را علم‌النفس فلسفی می‌داند. 🔸 از منظر علامه طباطبایی، «اعتبار» نقش ویژه‌ای در فرایند صدور کنش ایفا می‌کند. نوشتۀ حاضر بر آن است تا از منظر ایشان لزوم اعتبار در کنش، حقیقت و منشاء آن را بررسی کند. 📝متن کامل: https://b2n.ir/z42811 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «فلسفه تحليلى و علم اصول؛ مباحث مقايسه‌‏اى» 💠 این نوشتار، متن اصلاح شدۀ سخنرانی آیت الله صادق آملی لاریجانی در سومین نشست علمی فلسفۀ تحلیلی و علم اصول می‌باشد که با همکاری پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در مدرسه ولیعصر (عج) برگزار گردید و مقالۀ مربوط به آن در شماه 2 و 3 فصلنامۀ پژوهش های اصولی به چاپ رسید. 🔸 موضوع بحث در این مقاله، همان‌طور که از نامش پیداست، یافتن مباحث مشترک یا قابل مقایسه میان فلسفه تحلیلی و علم اصول است. فلسفۀ تحلیلی اکنون یکی از رایج ترین شیوه‌های فلسفی در غرب است که طرفداران بسیاری دارد. نویسنده این مقاله تصور می‌کند مسائل متعددی که با شیوه فلسفه تحلیلی مورد بحث قرار گرفته‌اند، قرابت بسیاری با مسائل مطرح شده در علم اصول دارند و لذا طرح مسائل به صورت تطبیقی مفید و پرثمر است. 🔹 در این مقاله نگارنده ابتدا اجمالا به تعریف فلسفه تحلیلی و علم اصول می‌پردازد تا مقصود از آن‌ها روشن شود و در پایان به ارتباط این دو و یافتن مسائل مشترک بین آن‌ها می‌پردازد. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/k48859 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تاثیر دیدگاه های فارابی بر طبقه بندی علوم در اروپای سده های میانه 💠 این مقاله به قلم دکتر یونس کرامتی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) نگاشته شده و در شماره 17 نشریه کتاب ماه فلسفه به چاپ رسید. 🔸 بررسی همه جانبه تاثیر دیدگاه فارابی بر طبقه بندب علوم، به ویژه تاثیر احصاء العلوم وی، کاری است بس دشوار و مفصل. در این نوشتار ابتدا به نخستین آثاری که در دورۀ اسلامی در این باره نوشته شده، اشار می‌شود و سپس تاثیر دیدگاه‌های وی بر سنت لاتینی و عبری طبقه بندی علوم بررسی می شود. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/w12258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «رویارویی با نظریه تکامل داروین در عصر قاجار؛ شیخ محمدرضا اصفهانی و تکامل انسان» 💠 این مقاله توسط دکتر امیرمحمد گمینی (پژوهشگر تاریخ علم و استاد دانشگاه تهران) به رشته تحریر درآمده و در شماره دوم از دوره 12 دوفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ علم به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 نظریه تکامل، در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، از طریق متون درجه دوم و معمولاً ماده گرایانه به عرب زبانان معرفی شد. این صورت از نظریه تکامل در واقع التقاطی بود از نظریه های داروین و دیگر تکامل گرایان آن عصر. 🔹 محمدرضا اصفهانی با اصل نظریه تکامل مخالف نبود و آن را از حواشی ماده گرایانه اش تمییز می داد، ولی تکامل انسان را نه تنها خلاف آموزه های دینی، بلکه از نظر علمی نیز نادرست می دانست. وی بر اساس خلاصه ای از ترجمه عربی فصل اول تبار انسان داروین، کتاب لودویگ بوخنر و مقالاتی که در جراید علمی عربی آن زمان وجود داشت، تلاش کرد که به فهم دقیق تری از نظریه تکامل، نسبت به همتایان مسیحی عرب خود، دست یابد. 🔸 از آنجا که در آن عصر هنوز بعضی از زیست شناسان و حتی تکامل گرایان غربی نیز با نظریه تکامل انسان مخالف بودند، وی با دسترسی به آرای ایشان و افزودن آرای خود، به شکلی از نقد «علمیِ» این نظریه دست یافت که در آن زمان در سرزمین های اسلامی بی نظیر بود. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/d77237 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience