eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی.mp3
19.14M
🎙 ششمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا
گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی 💠 با بیان استاد حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا: ▫️موسس جامعه شناسی کسی است که در پایه‌گذاری تعریف رایج ساینس هم نقش داشته و علم را به معنای مدرن خودش به کار برد او همان کُنت است، که تحت تاثیر کانت عقل را از مدار شناخت واقع حذف کرده و شهود حسی را مدار مواجهه با واقع قرار داده بود. ▫️معرفت و humanities که مابه غلط علوم انسانی ترجمه کرده ایم از دیدگاه کنت از سنخ علم نیست اما ابژه و موضوع برای علم است. موضوع جامعه شناسی هم می‌تواند هریک از اموری باشد که درقلمرو حیات اجتماعی انسان قردارد باشد واز جمله علم یا دین نیز از جهت بروز و ظهور اجتماعی خود میتواند موضوع و ابژه جامعه شناسی باشد. وقتی دین آبژه علم اجتماعی قرار میگیرد گاهی جامعه شناس خودش تعلقی به دین ندارد و فقط دارد آن را بررسی علمی می‌کند. و گاهی یک متدین در یک محفل علمی راجع به دین و دینداری جامعه خودش بحث می کند. دراین حال ابژه یعنی دینداری یک جامعه و سوژه یعنی فاعل شناسا یکی می‌شوند. یعنی جامعه شناس فرهنگ و دینداری خودرا موضوع شناخت خود قرار می‌دهد. ▫️جامعه شناسی دین هنگامی که توسط یک دیندار فرا گرفته میشود و یا به کار برده میشود سوژه و ابژه دو امر جدای از هم نیستند و درا ین حال جامعه شناسی دین اگر از بنیاد های فرهنگی و فلسفی سکولار و غیر دینی برخوردار باشدهویت دینی دینی جامعه شناس را دگرگون کرده و هویت جدیدی را در او ایجاد می‌کند. زیرا آگاهی قبلی او را نسبت به حقیقت دین تغییر می‌دهد. آنچه گفته شد مربوط به تاثیر سوژه و ابژه در قلمرو فردی است گاهی یک فرهنگ یا جامعه دینی را داریم که نهادها و سازمانهایی را دارد که یکی از آنها نهاد علم است و نهاد علم ممکن است با مرجعیت بخشیدن به یگ علمی دیگر که در جهانی دیگر شکل گرفته، اقتصاد و سیاست ، فرهنگ ودین جامعه خودش را متناسب با علم متناظر با آن فرهنگ متحول می‌کند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت سامانه خودکار انتقال آب کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا 🔸این سامانه که توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی طراحی شده، مبتنی بر اینترنت اشیا صنعتی بوده و سبب ارتقا چشمگیر راندمان شبکه آبیاری بوستانها، فضای سبز و زمین‌های کشاورزی می‌شود و قادر به استحصال آب مازاد برای احیا دریاچه های خشک و دیگر مصارف است. 🔹 مدیر شرکت سازندۀ این سامانه که استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌باشد با اشاره به اینکه این سیستم مانند هر سیستم اینترنت اشیا صنعتی از دو زیر بخش اصلی سخت افزار (دانگل) که مشتمل بر سنسورها و عملگرها مجهز به مودم‌های اینترنت اشیا صنعتی است و نرم افزار که مشتمل بر بخش محاسبات ابری اتوماسیون و کنترل از راه دور یا اسکادا می‌باشد، تشکیل شده است. 🔸 این محصول در استان خوزستان (کانال غدیر) به صورت پایلوت نیمه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است و از مزایای آن می‌توان به جلوگیری از هدررفت آب به میزان دو برابر آب آشامیدنی خرمشهر و آبادان از انتهای کانال غدیر از طریق اتوماسیون این کانال و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و تعیین نقاط فوری هرزرفت شبکه آبیاری اشاره کرد. 📝متن خبر: B2n.ir/q69640 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش سالیانه انجمن منطق ایران 💠 یازدهمین همایش سالیانۀ انجمن منطق ایران در روزهای شنبه و یک‌شنبه، 28 و 29 بهمن‌ماه سال جاری، با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸 سخنرانان مدعو : ▫️محمّد اردشیر (دانشگاه صنعتی شریف) ▫️روهیت پاریخ (دانشگاه نیویورک) ▫️گراهام پریست (دانشگاه ملبورن) ▫️فرشته نباتی (دانشگاه علامه طباطبایی) ▫️بوبان ولیکوویچ (دانشگاه دیدرو پاریس) 🔹 موضوعات همایش: ▫️منطق ریاضی ▫️منطق فلسفی ▫️فلسفه ریاضی ▫️فلسفه منطق ▫️منطق سنتی ▫️تاریخ منطق ▫️منطق و علوم رایانه ▫️منطق کاربردی ▫️منطق و روش‌شناسی ▫️آموزش منطق 🔸 محل برگزاری این همایش، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران می‌باشد و آخرین مهلت جهت ثبت نام در این همایش 27 بهمن ماه خواهد بود. لینک ثبت‌نام : 🌐 B2n.ir/e48377 🔹همچنین لینک مجازی شرکت در این همایش به ثبت‌نام‌کنندگان از طریق پیامک و ایمیل ارسال می‌گردد. در صورت بروز مشکل در فرآیند ثبت‌نام با شماره 02167238209 تماس بگیرید. 🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه زمان‌بندی سخنرانی‌ها می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 B2n.ir/d18129 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی (۳) 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی، سومین نشستی علمی با عنوان «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار می‎کند: 🔸 سخنران این نشست استاد حسن معلمی (دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم) و میزبان حجت الاسلام سید اباذر نبویان (عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و عضو انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم) می‌باشند. 🔹 همچنین زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه 2 اسفند ماه ساعت 19 خواهد بود و علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به کانال زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Imam_Ali_11 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۱) 💠 موضوع: امکان عام، مقالۀ استاد مهدی حائری (نقدی بر دیدگاه علامه طباطبایی) 🔸 فلسفۀ ما (فلسفۀ اسلامی) می‌گويد پس از مفهوم هستی و مفهوم شی هيچ مفهومی شناخته‌تر از مفهوم ضرورت و لاضرورت نيست و، بنابراين، لازم نيست ضرورت و لاضرورت را به چيزی تعبير و تفسير کرد. حال اگر ضرورت را به وجود نسبت داديم و گفتيم ضرورت وجود، اين مفهوم، مفهوم وجوب خواهد بود و اگر آن را به عدم نسبت داديم و گفتيم ضرورت عدم، مفهومِ امتناع حاصل خواهد شد. 🔹 لاضرورت را هم اگر به عدم نسبت داديم يا به وجود اضافه کرديم و گفتيم لاضرورت عدم يا لاضرورت وجود، مفهوم امکان عام به دست خواهد آمد. و اگر لاضرورت را در آن واحد به عدم و وجود هر دو نسبت دهيم و از آن سلب ضرورت طرفين بسازيم، امکان خاصی را اعتبار کرده ايم. 🔸 اينها همه اصطلاحات منطق و فلسفه است که از فلاسفۀ اسلامي در دست داريم، اما فلسفۀ اروپايي با اين اصطلاحات توافق کامل ندارد. فلسفه مزبور يک امکان را در مقابل امتناع فرض کرده و نام آن را possibility اصطلاح کرده و امکان ديگري را در مقابل وجود اعتبار کرده و آن را contingency ناميده است... 📝متن مقاله: B2n.ir/philoscience.834 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب « الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی معاصر » 💠 این کتاب اثر حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین استادگروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که به همت انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 🔸 الحاد مدرن یا الحاد معاصر رویکردی نو در خداناباوری است که بنیادهای آن به دو، سه قرن اخیر باز می‌گردد؛ ولی محصول آشکار و بارز آن در سال‌های آغازین قرن ۲۱ رخ نموده است. مشهورترین خداناباوران جدید که در این زمینه آثار پرسروصدایی را منتشر کرده و به سوارکاران الحاد نوین شهرت یافته‌اند، عبارت‌اند از سم هریس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت و کریستفر هیچنز. شخصیت‌های دیگری همچون استفن هاوکینگ، ویکتور استنجر و یوال نوح هراری نیز در بسط الحاد از طریق علم و دانش نقش‌آفرین بوده‌اند. 🔹 در بخشی از این کتاب آمده است: «جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخدادهای فیزیکی را بیان می‌کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف‌گر و پیش‌بینی کننده است، نه آفریننده. اگر به‌جای تبیین جهان، از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای فرانک ویتل توضیح دهیم، یا مثل هاوکینگ مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می‌توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می‌کند، اما نمی‌توانند بیان کنند که از کجا آمده است! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
«جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی (۷)» 💠 هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی 7.mp3
18.13M
🎙هفتمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا .
✅ برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها 💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با عنوان «برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها» را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهندگان این نشست حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری، دکترمحمد ممحمد‌رضایی و دکتر یوسف دانشور و دبیر علمی حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری می‌باشند. 🔹 زمان برگزاری این نشست روز پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲ و محل برگزاری مجمع عالی حکمت اسلامی به نشانی: قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲ خواهد بود. 💻 علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://hekmateislami.com/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 برای تولید علم دینی و دستیابی به علوم انسانیِ منبعث از اسلام و متناسب با اندیشه و فرهنگ اسلامی، چاره‌ای جز تعریف علم و دسته بندی علوم با رویکرد اسلامی نیست و به هیچ روی نمی توان مبتنی بر تعریف و تقسیمی از علم که بر پایه مبانیِ مکتبی دیگر و در فضای فرهنگی و تمدنی متفاوت و نشات گرفته از اقتضائات خاص آن فرهنگ و تمدن، انجام پذیرفته است، به مقصد علم دینی و علوم انسانی اسلامی رهسپار شد و به دست یازیدن به چنین مقصودی هم امید داشت؛ که به قول سعدی: « ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی / کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است » 📚برگرفته از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» اثر آیت الله محمدحسین ملک‌زاده معرفی کتاب: 🌐 B2n.ir/philoscience-841 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 دست‌یابی ایران به دانش فنی تولید باتری لیتیومی با الکترولیت جامد 🔸 محققان ایرانی موفق شدند از الکترولیت‌های جامد به‌جای الکترولیت‌های مایع در باتری‌های لیتیومی استفاده کنند. ازآنجاکه یکی از معضلات امروزه بشر، تأمین انرژی‌های پاک و استفاده از جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی است؛ استفاده از این باتری‌ها، تا حد زیادی راهگشا است. 🔹 از مهمترین مزایای این باتری‌ها می‌توان به قابلیت شارژ سریع، ولتاژ و دانسیته انرژی بالا، سبکی و کم حجم بودن و عمر نسبتاً طولانی اشاره کرد. این مزایای کم نظیر سبب شده تا باتری‌های لیتیومی یکی از گزینه‌های اصلی جهت ذخیره‌سازی انرژی در شبکه‌های عظیم باشند. 📝متن خبر: B2n.ir/n57258 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۲) 💠 موضوع: بحثی درباره امکان (پاسخ علامه طباطبایی به مقاله استاد مهدی حائری يزدی) 🔸 در بحث عقود ثلاثه که نسبت شی را به وجود و عدم به سه قسم وجوب و امتناع و امکان تقسيم می کنيم می گوييم که مفهوم ( و، به عبارت صحيح تر، شی مفروض) يا ضروری الوجود است يا نه، و در صورت دوم يا ضروری العدم است يا نه. آنچه ضروری الوجود است واجب، و آنچه ضروری العدم است ممتنع، و آنچه ضروری الوجود و ضروري العدم نيست ممکن می باشد. 🔹 البته نظر به اين که تقسيم عقلی است و دائر بين نفی و اثبات مي باشد، قسم دوم در تقسيم اول و همچنين قسم دوم در تقسيم دوم سلب تحصيلی است و امکان به حسب اصل از دو سلب تحصيلی به وجود می آيد، ولي نظر به اين که حقيقت تقسيم (تقسيم جزئي بر کلياتش) تکثير واحد است، به ذکر قيود جايز الانضمام به طور استيفا که با ضم هر قيدی قسمی از اقسام به وجود آيد، و از اين جاست که در تقسيم عقلی، وحدت مقسم، اعميت مقسم نسبت به هر قسم و مساوات آن با مجموع اقسام و مبانيت اقسام نسبت به همديگر چنان که در فن مناظره بيان شده لازم است... 📝متن کامل: B2n.ir/philoscience-847 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
گزارش سخنرانی علمی دکتر سیدی فرد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 💠 است و باید از یکدیگر منطقا استنتاج می‌شوند 🔸 استنتاج منطقی متقابل «است» و «باید» محظور منطقی ندارد. میان گزاره‌های هنجاری و توصیفی هم رابطۀ استنتاجی وجود دارد و هم رابطۀ غیر-استنتاجی. 🔹 هیوم در رساله‌ای در باب طبیعت انسان بیان می‌کند از اینکه مولفان ناگهان از گزاره‌های توصیفی نتایج هنجاری می‌گیرند؛ یعنی از است و نیست‌ها به باید و نبایدها می‌رسند دچار تعجب می‌شود. غالب اندیشمندان مسلمان نیز همین نظر را دارند. 🔸 دیدگاه مشهور در میان منطق‌دانان، اهل بلاغت و دانشمندان اصول فقه- در سنت تعلیمی مسلمانان- این است که گزاره‌های هنجاری از اساس صدق و کذب‌پذیر نیستند. صدق هم، طبق بیان آن‌ها، مطابقت با واقع است و به تبع گزارۀ هنجاری اساساً ناظر به واقع نیست. 🔹 به نظر می‌رسد این دیدگاه قابل مناقشه است. یعنی اولاً گزاره‌های هنجاری نیز صدق و کذب‌پذیرند- به همان معنایی که گزاره‌های توصیفی صدق و کذب‌پذیرند- و ثانیاً رابطۀ استنتاجی متقابل میان گزاره‌های هنجاری و توصیفی هیچ محظور منطقی ندارد. همچنین، این بحث به دلایل گوناگون ثمرات و نتایج مهمی در علم اجتماعی دارد.... 🎙 سخنرانی دکتر سیدی فرد (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (گنگرۀ بین المللی علوم انسانی اسلامی- کمیسیون فلسفه و روش‌شناسی) 📝 گزارشی از این نشست : B2n.ir/philoscience-848 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
33.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تز بی‌طرفی علوم، یک تفکر قرن هجده و نوزدهی‌ست 💠 بحث علم و ماهیت علم در مغرب زمین خیلی مورد توجه و اعتناست، فیلسوفان بزرگ علم در این مسئله کار کردند و علمای [علم] اجتماعی در این مسئله کار کردند. 🔸 این تصور که در میان افراد رایج است که علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد، [پس] علوم انسانی هم اسلامی و غیر اسلامی ندارد یک تفکر قرن هیجده و نوزدهی است. 🔹 از نیمه‌های قرن بیستم تا هم‌ اکنون بعید می‌دانم هیچ متفکری در باب علم این نظر را داشته باشد، ممکن است درون علوم که تاملات فلسفی ندارند، کسانی معتقد باشند. 🎙 برگرفته از سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ خواجه نصیرالدین طوسی 💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، ف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معرفی خواجه نصیرالدین طوسی 💠 به مناسب روز بزرگداشت محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث؛ فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضی‌دان و منجم ایرانی شیعه در قرن هفتم هجری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوری‌های فلسفه ملاصدرا» 💠 کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوری‌های فلسفه ملاصدرا» اثر استاد سید مصطفی محقق داماد می‌باشد که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب،مجموعه درسگفتارهایی است که نویسنده در سال ۱۳۸۵ به دعوت غلامرضا اعوانی رییس وقت مؤسسه حکمت و فلسفه در آن مؤسسه ارائه داده است. 🔹 کتاب فوق شامل ۹ درسگفتار با عناوین زیر است: حکمت برتر ملاصدرا، حکمت متعالیه؛ ابداع یا التقاط؟، اصالت وجود، بساطت و ترکیب مشتقات در ادبیات علوم عقلی اسلامی، وحدت تشکیکی وجود، تقسیمات کلی وجود به ذهنی و خارجی، هستی و چیستی علم، اتحاد عاقل و معقول و بررسی اشکال عدم بقای موضوع در حرکت جوهر. 📚 متن معرفی : B2n.ir/r66643 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
«جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی (۸)» 💠 هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از نگاه فارابی 8 .mp3
19.2M
🎙هشتمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ضرورت بحث از هستی‌شناسی اجتماعی (استاد آملی لاریجانی) 💠 با چه پیش فرضی سراغ علوم می‌رویم؟ با این پیش‌فرض که انسان حقیقی است محدود و مادی یا یک حقیقت عظیمی است؟ این تاثیر پیش‌فرض‌هاست و همه جا همین است. 🔸 در علوم اجتماعی [برای] کسی که فرض کنید جامعه شناسی کار می‌کند، راجع به اجتماع کار می‌کند، اولین مسئله این است که جامعه به لحاظ آنتولوژیکی یعنی هستی شناسانه اصلا واقعیتی دارد؟ 🔹 یا جامعه واقعیتی ندارد و مجموعه‌ای اعتباری از آحاد است! جامعه انسانی اصلا حقیقتی ندارد، الا این افرادی که دور هم جمع می‌شوند و یک برایند عملی دارند. 🔸 اما یک کس دیگری می‌گوید جامعه یک حقیقتی دارد، به قول خودشان society یک واقعیت هستی شناختی دارد، هر دو نظر در غرب هم موجود است، یعنی این طور نیست که همه یک طرف رفته باشند. 🎙 برگرفته از سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی» 💠 گروه فلسفه اسلامیِ انجمن حکمت و فلسفه ایران، نشستی علمی با عنوان «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی» (امکان‌سنجی و ظرفیت‌شناسی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 سخنرانان این نشست دکتر محمدحسن یعقوبیان (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری ره) و دکتر هادی وکیلی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و همچنین دبیر نشست دکتر محمدجعفر جامه‌بزرگی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) می‌باشند. 🔹 این نشست در روز یکشنبه 1402/12/13 ساعت 13 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت حضور برخط در این نشست می‌تواند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ از شش تا بی‌نهایت؛ ستۀ ضروریه زندگی و الزامات بی‌شمار آن 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 66 دو ماهنامه سوره اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 در طب سنتی شش اصل ضروری برای حفظ سلامتی بیان می‌کردند. اصول سلامتی برای زندگی کنونی کدامند؟ اگر آن شش اصل نه، پس چند اصل و کدام اصول؟ 🔹 البته اگر آن اصول شش‌گانه را به علوم رایج و زندگی مدرن ارائه کنیم، بعید است با آن مخالفت کنند. اما چه نوع نگاهی باعث شده است که این اصول در یک دیدگاه اصالت و محوریت یابد؟ 🔸 چه نوع نگاهی اصول سلامت و بهداشت را در متن زندگی می‌جوید؟ و کدام مبانی، سلامت و بهداشت را بیش از آنکه به شیوه زندگی مربوط بداند به عوامل دیگر ارجاع می‌دهد؟ 📝 فایل PDF یادداشت : B2n.ir/a76635 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت ماهوارۀ تحقیقاتی سنجشی پارس یک به دست محققان ایرانی 🔸 ماهواره «پارس ۱» حاصل یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است که در مرداد ۱۳۹۴ در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره از مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد. و در مراحل ساخت و سپس آزمایش‌های مختلف این ماهواره، سایر پژوهشکده‌های این پژوهشگاه و برخی دانشگاه‌های کشور نیز مشارکت داشتند. 🔹 ساخت «پارس ۱» اولین گام در طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی محسوب می‌شود که به‌ منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمایش فناوری‌های پایه‌ای ماهواره‌های سنجشی و بخش زمینی آن‌ها، طراحی و ساخته شده است. 🔸 مأموریت‌های کاربردی ماهواره «پارس ۱» تهیه نقشه‌هایی با مقیاس‌های مورد نیاز از منابع آبی، حوزه‌های زیستی و مراکز جمعیتی می‌باشد اما علاوه بر این، مأموریت‌های کاربردی نیز متناسب با قابلیت‌های محموله‌های تصویربرداری نصب شده در آن، تعریف شده است. 🔹 این ماهواره قرار است فردا صبح با پرتابگر روسی سایوز به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. 📝متن خبر: B2n.ir/h60785 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ادوارد جاناتان لو و امکان [پذیری] مابعدالطبیعه 💠 این مقاله به قلم دکترموسی اکرمی (استاد تمام گروه فلسفهٔ علم دانشگاه آزاد اسلامی) نگاشته شده و در شماره 63 دو دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت (دانشگاه شهید بهشتی) به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 پس از ستیز چندین دهه ای اثبت گرایی منطقی و فلسفه تحلیلی با مابعدالطبیعه، اینک شاهد روی آوری شماری از فیلسوفان تحلیلی به مابعدالطبیعه هستیم که نه تنها آن را ممکن، بلکه گریزناپذیر می دانند. ادروارد جاناتان لو در یک طرح گسترده آکادمیک، در کتابی که یادآور فلسفه انتقادی کانت در رویارویی با مابعدالطبیعه است، کوشیده تا ضمن نشان دادن امکان پذیری و حتی گریزناپذیری مابعدالطبیعه، خود، مابعدالطبیعه ای ناکانتی و واقع گرا عرضه کند. او بر این باور است که، در تمایزی روشن میان مابعدالطبیعه و علوم تجربی، وظیفه مابعدالطبیعه نه بیان اینکه چه چیزی وجود دارد، بلکه بیان این امر است که چه چیزی می تواند وجود داشته باشد. او موضوع مابعدالطبیعه را «امکان ها» و موضوع علوم تجربی را «فعلیت ها» می داند. او به دفاع از مابعدالطبیعه چونان فعالیتی عقلی، با نقش محوری برای فلسفه ورزی و با تقدمی در برابر علوم تجربی می پردازد، به گونه ای که مابعدالطبیعه و امکان مابعدالطبیعی موضوعاتِ ویژه علوم، همواره بر هر گونه نظریه پردازی علمی مقدمند. یافته های مابعدالطبیعه بنیاد علوم تجربی، بیانگر... 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/e64815 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience