eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.4هزار دنبال‌کننده
438 عکس
54 ویدیو
5 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کتاب « تأملاتی در یقین و یقینیّات » 💠 این کتاب مجموعه گفتگوهایی است که میان حجج‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی شکل گرفته و به همت شیخ مجتبی کرامتی تدوین شده و توسط موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به چاپ رسیده است و به بررسی انتقادهایی که به فلسفهٔ اسلامی وارد شده می‌پردازد. 🔸 از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریان‌ها و شخصیت‌های متعددی با سلایق و دغدغه‌های گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزه‌های علمیۀ شیعه نیز –علی‌الخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمی‌خورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت می‌نامید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی 💠 این مقاله به قلم دکتر حسین معصومی همدانی نگاشته شده و در شمارۀ هفتم فصلنامه علوم انسانی معارف به چاپ رسیده است. 🔸 فخر رازی همواره شخصیتی بحث برانگیز بوده و از همان روزگار زندیگش آراء مختلف و مخالفی درباره او اظهار شده است. شخصیت جدلی و بحاث او باعث شده است که لقب «امام المشککین» به او داده شود، و این لقب به قدری جا افتاده است که بسیاری همین امروز هم هنری جز « تشکیک برای تشکیک» در نوشته‌های فراوان و پراکندۀ او نمی‌بینند. نوسان او میان آراء مختلف، وفور آراء متباین در آثار او، پرداختن او به کلام و فلسفه در آن واحد - درکنار مشغله‌های فکری و اجتماعی دیگرش- و دشواری استخراج یک نظام منسجم از آثار او، سبب شده ات که به او به چشم شخصیتی نگریسته شود که از هیچ زمینۀ فکر محکمی برخوردار نیست... 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/g03827 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست « ابعاد مسئله شرّ در اروپای امروز » 💠 اولین پیش‌نشست از دوازدهمین همایش بین‌المللی فلسفۀ دین معاصر به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🔸 در این نشست، دکتر محمد لگنهاوزن به ارائه سخنرانی با موضوع «ابعاد مسئله شرّ در اروپای امروز»خواهند پرداخت و دبیر علمی این نشست را دکتر محمدعلی مبینی برعهده خواهند داشت. 🔹این نشست روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این جلسه به صورت مجازی به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 meet.google.com/kjd-qumj-xri 🔸 لازم به ذکر است که دوازدهمین همایش بین‌المللی فلسفۀ دین معاصر با موضوع «مسئلۀ شرّ در اندیشۀ جدید و اسلامی» ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دگرگونی بنيادی فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامی 💠 این کتاب اثر دكتر عبدالجواد فلاطوری است كه توسط سيد محمدباقر تلغری‌زاده ترجمه شده و ويراستاری علمی آن را دكتر بهمن پازوكی به انجام رسانیده اند و به همت انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. 🔸 كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال 1973 ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است. 🔹 موضوع اين رساله‌، بررسی و ريشه‌يابی علل دگرگونی فلسفه يونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عينی در فلسفه اسلامي كه همگی از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يونانی است، زمينه پيدايش آنها را ريشه‌يابی كرده و راه را براي توصيفی مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامی هموار كند. 🔸 از نظر نويسنده اين كتاب، فلسفه اسلامي حاصل برخورد دو جهان‌بينی از اساس متفاوت، يعنی جهان‌بينی حاكم بر فلسفه و علوم يونانی و جهان‌بينی قرآني است. آنچه از برخورد اين دو جهان‌بينی به‌وجود آمد فلسفه‌ای بود كه اگر چه در صورت بيشتر يونانی به نظر می‌رسید ولي در محتوا دینی بود. 📚 معرفی کتاب : B2n.ir/k52604 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ گزارشی از نشست «دوگانگی مفاهیم و گزاره‌های اعتباری از منظر مرحوم علامه طباطبایی 💠 این نشست علمی در تاریخ هشتم اسفندماه 1402 در شعبۀ قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کرمانشاهانی برگزار گردید و موارد زیر مطرح شد: 🔸 بر اساس تعریف علامه طباطبایی، اعتبارات عملی ذیل دو سنخ مجاز قرار می‌گیرند: 1- اسناد حد و تعریف شئ‌ای به شئ دیگر؛ 2- اسناد حکم یک شئ به شئ دیگر. 🔹 علامه (ره) در طرح نظریۀ اعتباریات از «مجاز در اسناد» استفاده می‌کند و با مجاز در اطلاق لغوی کاری ندارد. ویژگی مجاز در اسناد آن است که بدون اینکه تصرفی در محمول انجام شود، مصداق فرد ادعایی محمول قرار داده شود. 🔸 بنابراین در این نوع از مجاز، موضوع و محمول هر دو مفاهیم حقیقی و معرفت‌زا هستند ولی پیوند میان آن‌ها اعتباری است. بنابراین، تعریف ایشان از اعتبارات عملی، تصورات و مفاهیم عملی را توضیح نمی‌دهد. 🔹 صرف تصرف قوۀ واهمه باعث نمی‌شود که یک مفهوم از سرشت معرفت‌زای خود خالی شود و تنها ناظر به مقام عمل باشد. بنابراین برای تصویر مفاهیم عملی باید نکته‌ای دیگر افزود و آن اینکه برخی از مفاهیم مرکب بوده و حاصل گزاره‌هایی هستند که از قبل ادراک شده‌اند و سپس شکل مفهومی به خود گرفته‌اند. 📝 متن کامل گزارش : B2n.ir/d75964 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دوره جامع فلسفه اسلامی 💠 مدرسه جامع حکمةالرضا (ع) تحت اشراف استاد سید ید‌الله یزدان‌پناه دوره جامع «فلسفه اسلامی» ویژه دانشجویان برگزار می‌کند. 🔸 محوریت این دوره، آثار ملاصدرا، علامه‌طباطبایی، ابن‌سینا و شهاب‌الدین سهروردی به‌ همراه مطالعات منطق، تاریخ‌ِفلسفه، فلسفهٔ‌فلسفه و فلسفهٔ‌علم خواهد بود. 🔹 برگزاری جلسات در پنجشنبهٔ هرهفته، متناسب با وقت دانشجویان خواهد بود. همچنینشرکت در این دوره، هزینه‌ای ندارد و علاقه‌مندان جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 digiform.ir/hekmatoreza _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۴) 💠 موضوع: قضیه و علم تصدیقی (پاسخ استاد مهدی حائری به مقالۀ « موجبۀ سالبة المحمول چيست؟» علامه طباطبايی) 🔸 توضيح نظريۀ معظم له اين است که چون پيوسته ادراک تصديقی تام بالفعل، که عبارت از يک قضيۀ سازمان يافته است از مجموعۀ تصورات ثلاثه و پس از حصول اين تصورات به دست مي آيد، پس هر واحد تصديقی تام بالفعل طبيعتاً بايد تنها مشتمل بر اين تصورات ثلاثه باشد که عبارت است از ادراک تصوری موضوع و ادراک تصوری نسبت حکميه، و هيچ واحد تصديقي تام بالفعل که عيناً مدلول قضيه است نمی‌تواند اين قاعده منطقی را نقض کند و به جای تصورات ثلاثه و از تصديق و تصور به دست آيد. 🔹 تنها تصورات ثلاثه است که مي تواند ارکان نهادی و بنيادی قضيه و يک واحد تصديقی را تشکيل دهد و اگر چنين باشد که بايد اين قاعدۀ تصور و تصديق يا تقسيم علم را به دوگونگی تصور و تصديق رعايت کنيم، ديگر هرگز نمی‌توانيم قضيۀ واحدی را، که يک واحد تصديقی است به صورت «موجبۀ سالبة المحمول» بپذيريم؛ زيرا قضيۀ موجبۀ سالبة المحمول به معنای تصديقی است که فرضاً از يک ادراک تصوری موضوع و يک ادراک تصديقی محمول تشکيل يافته، و هيچ واحد تصديقی تام فعلی ممکن نيست از يک رکن تصوری و يک رکن تصديقی تام بالفعل تشکيل يابد، و اين گونه ترکيب خود نقض قاعدۀ تصور و تصديق است که مقابل يکديگرند، زيرا... 📝متن مقاله: 🌐 B2n.ir/philoscience-891 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پیش نشست کنفرانس « فلسفه تکنولوژی اسلامی » 💠 کمیته فلسفه اسلامی اتحادیه الهیات کشور با همکاری سایر مراکز علمی پیش نشست مجازی کنفرانس بین‌المللی فلسفه تکنولوژی اسلامی را برگزار می‌کند: 🔸 سخنرانان این نشست علمی عبارتند از: 🔘 پروفسور مارک د وریس ( استاد الهیات دانشگاه فناوری دلفت هلند ) 🔘 آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری ( رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ) 🔘 دکتر مهدی گلشنی (استاد ممتاز فیزیک و فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🔘 دکتر سعید نظری توکلی ( استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران ) 🔘 پروفسور عمر العبیدی ( استاد دانشگاه جورج میسون ویریجینا ) 🔘 دکتر عبدالمجید مبلغی ( رئیس پژوهشکده تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ) 🔘 پروفسور نورین هرتسفلد ( استاد الهیات و علوم کامپیوتر کالج سنت بندیکت و دانشگاه سنت جانز آمریکا ) 🔘 دکتر احمد شه‌گلی ( مدیر گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) 🔘 پروفسور محمد ممتاز علی ( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی ) 🔹 زمان نشست: پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 🔸 لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ورود ایران به جمع ۵ سازندۀ راکتور تولید متانول 💠 با رونمايی از نخستین راکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در اراک، که در طرح‌های پتروشیمی کاربرد دارد، ایران به جمع ۵ سازندۀ راکتور فوق‌سنگین تولید متانول در دنيا پيوست. 🔸 اصلی‌ترین تجهیزات ساخته شده این پروژه ، شامل راکتورهای اصلی تولید متانول با نام R۳۰۰۱ است که برای اولین بار در ایران ساخته شده ودر فاز اول قرارداد ساخت تعداد ۶ دستگاه از این راکتورهای تبدیل گاز سنتز به متانول برای طرح‌های سیراف و دنا امضاء شده است. 🔹 شرکت‌های پتروشیمی دنا و سیراف از شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که در راستای باور به توانمندی داخلی در ساخت تجهیزات فوق سنگین تجهیزات خود را از شرکت ماشین‌سازی اراک تامین می‌کنند تا علاوه بر کمک به تولید داخل، تقویت هم‌افزایی در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان را رقم بزنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ کتاب « تاریخ فلسفه » 💠 این کتاب اثر ویل دورانت نویسنده و مورخ آمریکایی است كه توسط دکتر عباس زریاب خوئی ترجمه شده و به همت انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. 🔸 نویسنده در این کتاب کوشیده است طرح روشنی از تحویل تاریخی اندیشه به دست دهد، مفهوم‌های بنیادین تفکر فلسفی و جنبش‌های تاریخ‌ساز فلسفی را بشناساند و فیلسوفانی همچون افلاطون، ارسطو، بیکن، اسپینوزا، ولتر، روسو، کانت، شوپنهاور،‌ اسپنسر، نیچه،‌ برگسون، کروچه، راسل، سانتایانا و دیویی را در پرتو تحقیقات تازه‌ای معرفی کند. 🔹 این کتاب که با زبانی نسبتاً ساده و روان نوشته شده است به دوستداران فلسفه کمک می‌کند که با مطالعهٔ آن درک دقیقی از سیر تحول اندیشه به دست آورند. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: 🔸 «یک مکتب مانند روسو استدلال می کرد که طبیعت خوب و تمدن بد است، مردم به طبیعت یکسانند و فقط تشکیلات طبقاتی آنها را نامساوی می‌سازد. قانون اختراع اقویاست برای تسلط بر ضعفا و برده ساختن آنان. مکتب دیگر همچون نیچه معتقد بود که طبیعت نه خوب و نه بد است؛ و مردم از مادر نامساوی زاده اند و اخلاق اختراع ضعفاست برای بازداشتن و منع اقویا! و قدرت بالاترین فضیلت و بالاترین میل انسانی است و عاقلانه ترین و طبیعی ترین حکومتها حکومت اشراف است.» _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقالۀ «نقد نظریه اصالت فرهنگ بر اساس آموزه‌های فلسفی حکمت متعالیه» 💠 این مقاله توسط استاد سیدعلی سید‌ی‌ فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و استاد محمدکاظم فرقانی نگاشته شده و در شمارۀ 5 از دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی به چاپ رسید و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 دربارۀ مسئله «هستی شناسی جامعه»، سه دیدگاه کلی وجود دارد: برخی جانب تحقق عینی جامعه را گرفته‌اند؛ برخی افراد را؛ و برخی دیگر سعی کرده‌اند نظریاتی میانی ارائه کنند. نظریه «اصالت جامعه»، که از سوی برخی متفکران مسلمان ارائه شده، راه‌کاری است میانی برای جمع میان هستی عینی جامعه و هستی فرد. این نظریه دارای دو صورت‌بندی است. صورت‌بندی اولیه آن توسط علّامه طباطبائی و شهید مطهّری مطرح شده است که در تایید مدعای خود، صرفا به برخی شواهد قرآنی و تجربی استناد می‌کنند. اما صورت‌بندی جدید آن، که توسط دکتر پارسانیا ارائه شده و با نام «اصالت فرهنگ» شهرت یافته است، برای دفاع از آموزه «اصالت جامعه»، به دلیلی پیشینی و فلسفی متمسک می‌شود. 🔹استدلال دکتر پارسانیا به طور خاص، مبتنی بر دو آموزه حکمت صدرایی است: اصل «اتحاد علم، عالم و معلوم»، اصل «سعی بودن کلی». مقاله حاضر پس از تقریر صورت‌بندی اولیه و صورت‌بندی جدید نظریه «اصالت جامعه»، صورت‌بندی جدید آن را نقد می‌کند و نشان می‌دهد که این نظریه از تبیین ویژگی‌های اصلی فرهنگ ناتوان است. 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/b28675 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
15.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضیاء الدین ابومحمد عبدالله بن احمد بن البیطار 💠 ضیاء الدین ابومحمد عبدالله بن احمد بن البیطار المالقی معروف به ابن بیطار، گیاه‌شناس و دارو شناس مسلمان و از دانشمندان نامدار آندلس است که در شهر مالقه در نیمه دوم قرن ششم هجری در یک خانواده اهل علم متولد شد. 🔸 ابن بیطار بعد از فراگیری علوم گیاهی در حوالی سال ۶۱۷ ق، درحالی که حدود ۲۰ سال داشت، اندلس را به مقصد مغرب اقصی و الجزایر و تونس و لیبی فعلی به منظور فراگیری علوم گیاهی ترک کرد، از آنجا به آسیای صغیر (ترکیه فعلی) و یونان و بیزنطه (روم) و سپس به ایران و عراق و شام و مصر سفر کرده است و در مصر به دربار محمد بن ابی بکر بن ایوب راه یافت و توانست در آنجا مسئول گیاه شناسان آنجا شود و پس از درگذشت وی به خدمت پسرش صالح نجم الدین درآمد. 🔹 از ابن بیطار آثار متعددی در پزشکی و داروسازی به جای مانده است، از جمله: رسالة فی الاغذیة و الادویة، مقالة فی اللیمون، کتاب الابانة و الاعلام بما فی المنهاج من الخلل و الاوهام، کتاب تفسیر کتاب دیاسقوریدوس، کتاب الافعال العجیبة و الخواص الغریبة و همچنین کتاب میزان الطبیب نیز ظاهرا از او است. 🔸 شهرت ابن بیطار بیشتر به خاطر تالیف دو اثر مهم « المغنی فی الادویة المفردة » و کتاب « الجامع فی الادویة المفردة » است که این کتاب را ابن بیطار به نام سلطان ایوبی ملک صالح نجم الدین، حوالی سال ۶۳۵ ق، تالیف نموده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ المپیاد استانی فلسفه اسلامی 💠 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) استان فارس، اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی با محوریت کتاب بدایة الحکمة برگزار می نمایید. 🔸 زمان برگزاری این المپیاد ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می‌باشد و شرکت عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است. 🔹مهلت ثبت نام در این رویداد علمی تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ می‌باشد و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://ieks.ir/philosophy-olympiad _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ سی و یکمین شماره فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد 💠 فهرست مطالب این شماره به شرح زیر است: 🔸 اقتران شدید و واقعیت های اجتماعی: دیدگاهی معتدل در هستی شناختی اجتماعی/ سید علی سیدی فرد 🔹 از علم النفس صدرایی تا فلسفه الاجتماع صدرایی: بررسی وجوه ضرورت و مزیت استفاده از الگوی انسان شناسی حکمی برای تمهید علم اجتماعی اسلامی/ ابراهیم خانی 🔸 جایگاه «تفسیر» و «تبیین» در علوم انسانی/ احمدحسین شریفی 🔹 روش شناسی تکوینی: نگاهی تحولی به پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی/ فرهاد خرمائی تحلیل و بررسی چالشها و آسیب های روش شناختی فلسفه های انتزاعی در فرایند تولید و تحول علوم اسلامی/ محمدرضا خاکی قراملکی 🔸 تحلیل و نقد ساختار معماری مدرن با تکیه بر مبانی عام هستی شناسی و انسان شناسی (موضوع مورد نقد: خانه های مدرن) و ارائه قواعد روشی برای تحقق خانه حکمی/ نسیم اشرافی 🌐 وبگاه فصلنامه: www.frh.sccsr.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «علم اصول و فلسفه تحلیلى» 💠 این مقاله اثر استاد علی عابدی شاهرودی است که در شماره 37 و 38 فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر به چاپ رسیده است. 🔸 علم اصول, دستگاه مستقلی است, زیرا اثبات و تحقیق این قوانین با ادله ای غیر از ادله صرف و نحو و معانی بیان و فلسفه تحلیلی است و آن ادله عبارت اند از: ادله چهارگانه, یعنی کتاب و سنت و عقل و اجماع تحت آن ضابطه ای که در علم اصول از آنها استفاده می شود. 🔹 هم در فلسفه تحلیلی و هم در علم اصول از عقل استفاده می شود، اما عقلی که در علم اصول استفاده می شود، تحت قواعد و شرایطی در راستای خاصی به کار گرفته می شود، زیرا می باید این عقل و استفاده عقلی این قدرت را داشته باشد که در فرجام برای ما مدرکیت درست کند و نظریات تحلیل زبانی بر فرض که به کرسی بنشیند. 🔸 یعنی یا از راه ملازمات اثبات کنیم که شارع نیز این قواعد را پذیرفته و طبق این قواعد, روادید استنباط صادر کرده یا به امضای شرعی رسانده باشیم یا حداقل عدم ردع شرعی, یعنی این فرایند و روند عقلایی و عقلی در منظر شارع بوده باشد. 📝 متن مقاله : B2n.ir/n07386 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب « فلسفه ریاضی » 💠 این کتاب مجموعه مقالاتی از کارناپ، وان نویمان، هی تینگ، راسل، وایلدر، گودستادین، پانتم، گرین وود، هیلبرت است که به همت حسین ضیایی و گروهی از دانشجویان ریاضی در سال 1359 به فارسی ترجمه شده است. 🔸 فلسفه ریاضی پژوهشی است درباره مبانی ریاضیات، و علمی است که مبتنی بر روش تحلیلی فلسفی، می‌کوشد به سوال‌های چیستی (و درگر مطالب اصلی) در ریاضیات پاسخ دهد. فلسفۀ ریاضی به قضایا و نظریات علم ریاضی چیزی اضافه نمی‌کند بلکه دربارۀ قضایا، نظریات و به طور کلی ساختمان‌های ریاضی و سیر تطور و تحول آنها تحقیق می‌کند و می‌تواند باعث تحولات اساسی و بنیادین در آن علم شود. 🔹 کتاب فوق شامل 10 فصل است که در واقع 10 مقاله در موضوعات بنیادین و فلسفی ریاضیات، از فیسوفان علم، تحلیلی و ریاضی‌دانان می‌باشد و شامل عنواین زیر است : مبانی منطق گرا، صورت‌گرا و شهود گرا ریاضیات، مقدمه بر فلسفه ریاضیات، شیوه اصل متعارفی، برهان خلف، طبیعت ریاضیات، حقیقت و ضرورت در ریاضیات، بی‌نهات در ریاضیات و باب در نامتناهی. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ هشتمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد 💠 در این شماره چندین پرونده دنبال شده و به گفتگو با اساتید و کارشناسان پرداخته شده است : 🔸 پرونده‌هایی با عناوین: 📑 مردمی‌سازی؛ بایدها و نبایدها/ حاکمیت فرهنگی و حکمرانی تربیتی/ ابعاد سیاسی، بین‌المللی و اجتماعی الگوی حکمرانی اسلامی/ مسائل اقتصاد ایران در پرتو الگوی پیشرفت/ چالش‌های خانواده در دوران جدید/ مطالعات علم و فلسفه. 🔹 گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: 🎙 دکتر علی رضائیان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم، دکتر لیلاسادات زعفرانچی، دکتر رضوان حکیم‌زاده، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان، دکتر عبدالکریم خیامی، دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دکتر پرویز امینی، دکتر سیدعلی سیدی‌فرد، دکتر کمیل خجسته، حجت‌الاسلام مصطفی طالبی، دکتر میثم یاوری، امیرحسین میرمحمدصادقی. 🔸 یادداشت‌های تحلیلی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو» 💠 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو» اثر استاد سیدعلی سیدی‌فرد و با مقدمه آیت الله محمدحسین ملک‌زاده است، که توسط نشر سدید به چاپ رسیده است. 🔸 مباحث هستی‌شناسی اجتماعی، به عنوان یک حوزۀ مطالعاتی مستقل، به تازگی و در اواخر قرن بیستم در جهان غرب شکل گرفته است و از مسائل فلسفی پیچیده در حیطۀ فلسفۀ علوم اجتماعی است و اتخاذ موضع روشن در این مسئله، تا حد زیادی دیدگاه ما در باب مسئله عاملیت-ساختار را روشن می‌کند. 🔹این کتاب در صدد ارائه پاسخ روشنی به دو پرسش اساسی در باب هستی‌شناسی امر اجتماعی است؛ پرسش از «هستی» امر اجتماعی و پرسش از «چیستی» آن. 🔸نویسنده در این کتاب سعی کرده پس از بررسی و نقد آراء اندیشمندان جهان اسلام و غرب به تبیین رویکرد خود بپردازد و نظریه‌ای ایجابی در زمینه هستی شناسی اجتماعی ارائه کند که عمدتاً مبتنی بر پاره‌ای از دستاورهای علم اصول فقه، به خصوص نظریۀ تقارن شدید شهید آیت الله صدر است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/j69189 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دوره جامع «ماجرای امتداد حکمت» 💠 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه دوره جامع «ماجرای امتداد حکمت» را با ارائه جمعی از اساتید برگزار می کند. 🔸 محورهای دوره : • چیستی امتداد حکمت اسلامی • فرآیند امتداد حکمت اسلامی • ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی • نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی 🔹 زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه 🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان 🔹 لینک ثبت نام : 🌐 https://nsayeh.com/?p=6800 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «نگاهی به متافیزیک رابطه «برساختن اجتماعی» و نسبت آن با طبیعی گرایی فلسفی» 💠 این مقاله اثر دکتر حسین شیخ رضایی؛ دانش آموخته فلسفه علم از دانشگاه دورهام انگلیس و عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است که در شماره 19 دوفصلنامه تاریخ علم به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است : 🔸 برساخت گرایی اجتماعی نظریه ای است که طبق آن بسیاری از وجوه واقعیت و معرفت ما به آن برساخته تعامل های بینافردی و اجتماعی است. اگرچه در سال های اخیر انواع و اقسام هویت ها و بازنمایی ها برساخته اجتماع دانسته شده اند، اما در باره اینکه رابطه «برساختن اجتماعی» به لحاظ فلسفی و متافیزیکی چگونه رابطه ای است تحقیقات نسبتاً اندکی انجام شده و توافق نظری ای بر سر آن وجود ندارد. 🔹 نخستین هدف این نوشته ایضاح مفهومیِ رابطه برساختن اجتماعی و مرور چهار گزارش مختلف در باره متافیزیک این رابطه است. هر یک از این گزارش ها به لحاظ کفایت متافیزیکی ارزیابی شده اند تا روشن شود آیا با آنچه کاربران مفهوم برساختن اجتماعی در ذهن دارند انطباق دارد یا خیر. 🔸 در بخش پایانی مقاله، پس از به دست دادن تعریفی از طبیعی گرایی فلسفی، به بررسی این نکته پرداخته شده است که آیا می توان گزارشی طبیعی شده از برساختن اجتماعی به دست داد یا نه. استدلال شده است که چنانچه موضوع و متعلَق برساختن اجتماعی را بازنمایی ها در نظر بگیریم، تعارضی با طبیعی گرایی نخواهد داشت. اما... 📝 متن مقاله : B2n.ir/p74557 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 هدف علم عادی تبیین طبیعت براساس مفاهیم و مفروضات بنیادین پارادایم است. در پژوهش‌های عادی درباره این مفروضات تردید نمی‌شود. ناهنجاری‌ها یا نادیده گرفته می‌شوند یا به كمك تبصره‌هایی تعدیل و سازگار می‌شوند. ناهنجاری یك وضعیت یا رویدادی است كه به حسب پارادایم پذیرفته‌شده‌ای كه آن ناهنجاری را مشخص كرده است،‌ قابل تبیین نیست و به صورت یك معما در می‌آید. البته یك ناهنجاری به تنهایی برای تغییر پارادایم كافی نیست؛ اما هنگامی كه علم عادی به شمار متعددی از ناهنجاری‌ها برمی‌خورد كه در برابر راه‌حل‌ها مقاوم هستند، نوعی بحران پیش می‌آید و جامعه علمی ناگزیر می‌شود در مفروضات اساسی خود بازنگری كند و در پی جانشین‌هایی دیگر برآید. پس از مدتی ممكن است پارادایم تازه‌ای ظهور كند و پیش‌فرض‌های مسلط را به چالش بگیرد. دگرگونی عمیق پارادایم چنان پردامنه است كه به انقلاب علمی می‌انجامد. 📚 برگرفته از کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» اثر توماس ساموئل کوهن؛ فیزیکدان و فیلسوف علم آمریکایی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش» 💠 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش؛ نقش مشاهده در تکوین علوم انسانی نزد میشل فوکو» نوشته دکتر غلامحسین مقدم حیدری، توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. 🔸 موضوع این کتاب بررسی «مشاهده» و نقش آن در تولید دانش‌هایی است که موضوع آن‌ها انسان هستند. در این باره میشل فوکو دارای آرای برجسته ای است. او بدون انکار تأثیر عوامل روانشناختی، جامعه شناختی و معرفت شناختی بر شکل‌گیری این نوع مشاهده، بر تأثیر عوامل سیاسی بر عمل مشاهده تاکید می‌کند. 🔹 البته اگر منظور او فقط این بود که عوامل سیاسی نیز همچون عوامل جامعه شناختی و روانشناختی بر مشاهده اثر می‌گذارند می‌توانستیم ردپای چنین تأثیری را در برخی اشاره‌های توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» نیز بیابیم و با تعمیم و گسترش آن، به نقش عوامل سیاسی در کنار عوامل دیگر بپردازیم. 🔸 اما باید به این نکته توجه کرد که آنچه فوکو بر آن تاکید می‌کند این است که چنین مشاهده‌ای اساساً عملی سیاسی نیز است.و از این رو انسان به مثابه سوژه مدرن و فاعل شناسای خود درگیر در مناسبات قدرت می‌باشد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/t17253 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ المپیاد استانی فلسفه اسلامی 💠 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) استان فارس، اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی با محوریت کتاب بدایة الحکمة برگزار می نمایید. 🔸 زمان برگزاری این المپیاد ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می‌باشد و شرکت عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است. 🔹مهلت ثبت نام در این رویداد علمی تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ می‌باشد و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://ieks.ir/philosophy-olympiad _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience