eitaa logo
انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران
91 دنبال‌کننده
29 عکس
5 ویدیو
1 فایل
Philosophy Channel UMZ🏣 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🗺لوکیشن دانشکده الهیات و معارف اسلامی: https://maps.app.goo.gl/7pbcHMLCyeAZcQYNA 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
هنگامی که کسی می پُرسد: فلسفه به چه کار می‌آید؟ پاسخ باید ستیزه جویانه باشد، چرا که پرسش کنایه دار و نیش دار است.فلسفه نه به دولت خدمت می کند و نه به کلیسا،فلسفه به خدمتِ هیچ قوه‌ی مستقری در نمی آید. کار فلسفه ناراحت کردن است. فلسفه ای که هیچ کس را ناراحت نکند و به هیچ کس ضدیت نورزد فلسفه نیست. کار فلسفه آزردنِ حماقت است، فلسفه حماقت را به چیزی شرم آور تبدیل می کند. فلسفه کاربردی ندارد جز افشاکردنِ پستی های اندیشه در تمامی اشکالش.آیا جز فلسفه رشته ای هست که به نقد تمامیِ راز آمیزگری ها ، هر خاستگاه و هدفی که داشته باشد، همت گمارد؟ 👤 ژیل دلوز [فیلسوف فرانسوی] 📚 برگی از کتاب نیچه و فلسفه 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران
🧠مقدمه‌ای کوتاه بر فلسفه ذهن آگاهی و ذهن از مهم‌ترین مفاهیمی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان را به خود مشغول ساخته و فلاسفه از افلاطون تا قرون وسطی و فلاسفه مدرن در خصوص آن قلم زده‌اند. فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه علم، فلسفه دین، فلسفه اخلاق و... هر کدام بر موضوع خاصی تمرکز دارند. غرض از ایجاد چنین شاخه‌هایی این بوده که زبانی که ما در خصوص این موضوعات بکار می‌بریم تا حد ممکن واضح و نظاممند شود و از ابهام‌های موجود در زبان طبیعی به دور باشد. در همین راستا، این فلسفه‌ها به معناشناسی(semantics)، معرفت‌شناسی(epistemology) و هستی‌شناسیِ(ontology) این موضوعات می‌پردازند. نظریات در فلسفه ذهن، غالبا به حوزه هستی‌شناسی ذهن تعلق دارند و تبیین رابطه بین آگاهی سوبژکتیو و بدن برایشان اهمیت محوری دارد. این رابطه می‌تواند از سنخ اینهمانی (نظریات اینهمانی)، علیت یکطرفه (پی‌پدیدارگرایی)، علیت دوطرفه (دوئالیسم دکارتی)، تباین کامل (مقارنه‌گرایی)، نظریات غیر تقلیلی مثل سوپروینینس و حذف یکی از طرف‌ها (ایدئالیسم و حذف‌گرایی) باشد. در معرفت‌شناسی ذهن، مسئله اصلی که ذهن فلاسفه را به خود مشغول داشته مسئله اذهان دیگر است؛ اینکه چگونه می‌توان به برخوردار بودن موجودات دیگر از آگاهی سوبژکتیو پی برد. معناشناسی ذهن هم در تمام این برسی‌ها به فیلسوف مدد می‌رساند. برای مثال گیلبرت رایل با توسل به مفهوم معناشناختی "خطای مقوله‌ای"، به نقد دوگانه‌گرایی دکارتی و دفاع از رفتارگرایی پرداخت؛ یا ویتگنشتاین متاخر با استفاده از "استدلال زبان خصوصی"، توهم بودن هرگونه آگاهی درونی و سوبژکتیو را نتیجه گرفت. 👤 نویسنده: محمد نوری 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠به همت انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران با همکاری دانشگاه بیرجند و پژوهشگاه علوم انسانی انجام شد: 🎞برگزاری پیش‌نشست اولین همایش فلسفه برای کودکان در دانشگاه مازندران در تاریخ ۱۶مهر ۱۴۰۳ 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
آن‌کس که نمی‌خواهد استدلالِ منطقی کند، متعصب است، آن‌که توانایی استدلالِ منطقی را ندارد، ابله است و آن‌کس که جرات این کار را ندارد، برده است. 👤 برتراند راسل 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
💠جناب آقای دکتر محمود دیانی💠 مرتبه علمی: استادیار تحصیلات: دکترای تخصصی دانشکده: الهیات و معارف اسلامی علامه حسن‌زاده آملی علایق پژوهشی: کلام و فلسفه اسلامی و تفسیر فلسفی-کلامی قرآن کریم (جهت اطلاعات بیشتر نظیر مقاله‌ها، کرسی‌ها و سخنرانی هاو… می‌توانید به صفحهٔ شخصی ایشان به آدرس درج شده مراجعه کنید https://rms.umz.ac.ir/~dayyani/ 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
💠جناب آقای دکتر رمضان مهدوی آزاد بنی💠 مرتبه علمی: دانشیار سمت: مدیر گروه تحصیلات: دکترای تخصصی دانشکده: الهیات و معارف اسلامی علامه حسن‌زاده آملی علایق پژوهشی: فلسفه دین- فلسفه اخلاق -معرفت شناسی دینی- مطالعات اسلامی (جهت اطلاعات بیشتر نظیر مقاله‌ها، کرسی‌ها و سخنرانی هاو… می‌توانید به صفحهٔ شخصی ایشان به آدرس درج شده مراجعه کنید https://rms.umz.ac.ir/~mahdaviazadboni/ 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
💠سرکار خانم دکتر فرشته ابوالحسنی نیارکی💠 مرتبه علمی: استادیار سمت: معاون آموزشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی تحصیلات: دکترای تخصصی دانشکده: الهیات و معارف اسلامی علامه حسن‌زاده آملی علایق پژوهشی: فلسفه اخلاق، اخلاق فلسفی اندیشمندان مسلمان، فلسفه کاربردی (جهت اطلاعات بیشتر نظیر مقاله‌ها، کرسی‌ها و سخنرانی هاو… می‌توانید به صفحهٔ شخصی ایشان به آدرس درج شده مراجعه کنید https://rms.umz.ac.ir/~fabolhasani/) 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
💠جناب آقای دکتر مهران رضایی💠 مرتبه علمی: استادیار سمت: مدیر برنامه ریزی امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران تحصیلات: دکترای تخصصی دانشکده: الهیات و معارف اسلامی علامه حسن‌زاده آملی علایق پژوهشی: کلام اسلامی،فلسفه فعل،فلسفه تصمیم،فلسفه اسلامی (جهت اطلاعات بیشتر نظیر مقاله‌ها، کرسی‌ها و سخنرانی هاو… می‌توانید به صفحهٔ شخصی ایشان به آدرس درج شده مراجعه کنید https://rms.umz.ac.ir/~mrezaee/ 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
💠سرکار خانم دکتر کوکب دارابی💠 مرتبه علمی: استادیار تحصیلات: دکترای تخصصی دانشکده: الهیات و معارف اسلامی علامه حسن‌زاده آملی علایق پژوهشی: فلسفه ی اسلامی به ویژه حکمت متعالیه ،عرفان اسلامی فلسفه برای کودکان (جهت اطلاعات بیشتر نظیر مقاله‌ها، کرسی‌ها و سخنرانی هاو… می‌توانید به صفحهٔ شخصی ایشان به آدرس درج شده مراجعه کنید https://rms.umz.ac.ir/~kdarabi/ 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
💠جناب آقای دکتر عیسی محمدی‌ نیا💠 مرتبه علمی: استادیار تحصیلات: دکترای تخصصی دانشکده: الهیات و معارف اسلامی علامه حسن‌زاده آملی علایق پژوهشی: فلسفه دین،منطق جدید،فلسفه علم (جهت اطلاعات بیشتر نظیر مقاله‌ها، کرسی‌ها و سخنرانی هاو… می‌توانید به صفحهٔ شخصی ایشان به آدرس درج شده مراجعه کنید https://rms.umz.ac.ir/~e.mohammadinia/ 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
🎓 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران با همکاری جهاد دانشگاهی استان، برگزار می‌کند: 📚کارگاه پژوهشی با عنوان: تبیین روش‌ها و مجاری ایده‌سازی پژوهشی 📎لینک ثبت نام: https://mzn.acecr.ac.ir/fa/form/1045/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C 📎لینک حضور در کارگاه: https://www.roytab.ir/w/d/939 📨📞ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannel
✏️«راهنمای من به راه راست» ❓این پرسش بود که چیست معنای راستینِ ریشه‌شناسیکِ آنچه در زبان‌های گوناگون، رسانایِ [معنایِ] "نیک" است؟ چنین یافتم که این‌ها همه به یک دگردیسی مفهومی بازمی‌گردند؛ و همه‌جا آن مفهوم بنیادی‌ای که "نیک" (نیک به معنای "از شمارِ والاروانان"، "نژاده"، "دارای روان والاتبار"، "از شمار روان_برتران") ریشه در مفهوم "والاتبار" و "نژاده" به معنای پایگاه اجتماعی دارد. برآمدن این مفهوم، همپایِ برآمدن آن مفهوم دیرینه است که در آن "همگانی" و "عامیانه" و "پست" سرانجام معنای "بد" به خود می‌گیرد. گویاترین نمونهٔ این‌یک همانا واژهٔ آلمانی schlecht [=بد] است که با schlicht [=ساده و آسان] یکی است. بسنجید schlechtweg [به سادگی] را با schlechterdings [به آسانی]، که معنای اصلی آن، سرراست و روشن، آدم سادهٔ عامی است، درست در برابر "نژاده". از حدود جنگ‌های سی‌ساله، که چندان دور نیست، این معنا به صورتی درآمد که امروز به‌کار می‌رود. 👤فریدریش نیچه 📚تبارشناسی اخلاق 📝ترجمه داریوش آشوری راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
19.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران با همکاری جهاد دانشگاهی تقدیم میکند💠 🎥کارگاه پژوهشی " تبیین روش ها و مجاری ایده سازی پژوهشی " در تاریخ سه شنبه ۸آبان ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه مازندران برگزار شد. 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
🔻فراخوان مقاله پژوهشی🔺 مجله کاوش های فلسفه و دین وابسته به گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه مازندران، که به تازگی مورد تایید کمیسیون نشریات وزارت علوم قرار گرفت؛ پذیرای مقالات محققان و پژوهشگران است. 🌐آدرس مجله: https://jre.journals.umz.ac.ir/ ☎️شماره تلفن: 01135302600 " انجمن علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی " 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
🔵 "رابطه علت و معلول در معرفت‌شناسی" گفته‌ایم که همه دلیل‌های در خصوصِ وجود بنا شده‌اند بر رابطه علت و معلول؛ و معرفت ما از آن رابطه تماماً مأخوذ است از تجربه؛ و همه نتیجه‌گیری‌های تجربی‌مان بر پایه این فرض پیش می‌روند که آینده همخوان خواهد بود با گذشته. بنابراین، تلاش برای اثبات این فرض اخیر از طریق دلیل‌های احتمالی، یا دلیل‌های مربوط به وجود، لاجرم آشکارا دچار دور هستند و چیزی را مفروض می‌گیرند که خود نکته مورد بحث است. 👤 دیوید هیوم 📚کاوشی درخصوص فهم بشری_صفحه ۴۲ 📨ارتباط با ما: @ph_umz @philosophychannell
👓اپیکتتوس، فیلسوف رواقی، می‌گوید: «کسی نمی‌تواند به شما آسیب برساند، مگر آن‌که خودتان بخواهید. درست وقتی صدمه می‌بینید که خودتان اراده کرده‌اید.» سخنان اپیکتتوس ما را به این برداشت کلی می‌رساند که: «مشکلات و مسائل به خودیِ خود آدم‌ها را اذیت نمی‌کند؛ برداشت و قضاوت‌شان از آن‌هاست که آزارشان می‌دهد.» سنکا هم همین‌طور فکر می‌کرد– «اصل ماجرا چگونه رخ دادن اشتباه یا قصور نیست، برداشتی که از آن می‌شود مهم است»– ایضاً مارکوس آئورلیوس: «اگر چیزی از بیرون موجبِ آزارتان شده، این رنج نه به سببِ خودِ ماجرا، که به دلیل برداشت و تحلیل خودتان از آن است، که می‌توانید هر آینه هم باطلش کنید.» به بیانی دیگر, رواقیون می‌دانستند ضمیرناخودآگاه بدش نمی‌آید رخدادها را طوری قاب‌بندی کند که موجب برانگیختن احساساتِ منفی شود، ولی می‌شود این رویه را از ابتدا طور دیگری پیش بُرد و رخدادها را در چارچوبِ آگاهانه‌تری دید. ✍🏻 ویلیام اروین 📚 راهنمای عملی رواقی زیستن 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
▫️انجمن علمی-دانشجویی فلسفه و کلام اسلامی برگزار می‌کند: • نشست معارفهٔ دانشجویان جدید‌الورود سال تحصیلی ۱۴۰۳ رشتهٔ فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات 👥گفت‌وگویی صمیمی با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشجویان جدیدالورود و جمعی از دانشجویان ✔از همه دانشجویان گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران در تمامی مقاطع دعوت می‌شود که با حضور گرم شان، در این رویداد در کنار ما باشند. 🗓دوشنبه، ۲۸آبان ماه، ساعت ۱۲ الی ۱۳:۳۰ 📍دانشکده الهیات، طبقه اول، کلاس ۱۰۷ 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
«در پی آن هستم كه حقيقت تو را كه قلبم به آن ايمان دارد و عشق می‌ورزد به فهم آورم، چرا كه من در جستجوی آن نيستم كه بفهمم تا ايمان بياورم، بلكه ايمان می‌آورم تا بفهمم.» 👤: آنسلم قدیس 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
انجمن علمی-دانشجویی فلسفه و کلام اسلامی با همکاری موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی و جهاد دانشگاهی استان مازندران برگزار می‌کند: 📌به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی 🔖شیوه برگزاری: «حضوری‌ و مجازی» با حضور سخنرانان : آقای دکتر محمد فنایی اشکوری عنوان سخنرانی (اندیشه عرفانی علامه طباطبایی) آقای دکتر محمود دیانی عنوان سخنرانی (مروری بر ژرف کاوی‌ های فلسفی علامه طباطبایی در فهم آیات قرآن کریم) 📆زمان برگزاری : شنبه ۳ آذر | ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان برگزاری : دانشگاه مازندران- ساختمان جهاد - سالن کنفرانس 📄به همراه گواهی حضور در نشست 🔍لینک شرکت به صورت مجازی: https://www.roytab.ir/w/d/975 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
35.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران تقدیم میکند💠 🎥گردهمایی اساتید ودانشجویان جدیدالورود سال تحصیلی ۱۴۰۳ در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۳ در دانشگاه مازندران برگزار شد. 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz @philosophychannel
به همت انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران با همکاری موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی استان مازندران برگزار شد: «بزرگداشت علامه طباطبایی و روز حکمت و فلسفه» نشست علمی بزرگداشت مقام شامخ علامه طباطبایی و بزرگداشت روز حکمت و فلسفه در تاریخ ۱۴۰۳/۰۹/۰۳، در محل سالن شهید کاظمی آشتیانی جهاد دانشگاه مازندران، با سخنرانی جناب آقای دکتر محمد فنایی اشکوری و جناب آقای دکتر محمود دیانی و با حضور پرشور دانشجویان برگزار گردید. در این برنامه دکتر فنایی اشکوری مدیرگروه فلسفه موسسه آموزشی_پژوهشی امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی با عنوان اندیشه عرفانی علامه طباطبایی پرداختند. همچنین دکتر دیانی عضو گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران با موضوع مروری بر ژرف کاوی های فلسفی علامه طباطبایی در فهم آیات قرآن کریم به بیان جایگاه علامه طباطبایی پرداختند. در پایان این نشست نیز اساتید گروه فلسفه و کلام اسلامی و دانشجویان این رشته به پرسش و پاسخ با دکتر فنایی و دکتر دیانی پرداختند. 📲راه ارتباطی ما در ایتا: @ph_umz https://eitaa.com/philosophychannel @philosophychannel
26.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران با همکاری موسسه آموزشی_پژوهشی امام خمینی(ره) و جهاد دانشگاهی تقدیم میکند💠 🎥 «بزرگداشت علامه طباطبایی و روز حکمت و فلسفه» در تاریخ شنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه مازندران برگزار شد. 📲راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz https://eitaa.com/philosophychannel @philosophychannel
📚 «کتاب معنا و میزان» نوشته جناب آقای دکتر محمود دیانی عضو محترم هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران به مدیر گروه فلسفه موسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی(ره)، جناب آقای دکتر محمد فنایی اشکوری تقدیم شد. 📲 راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz https://eitaa.com/philosophychannel @philosophychannel
دکتر فنایی اشکوری با بیان اینکه عرفا معتقدند؛ «عرفان درسی نبود بلکه در سینه بود» گفت: برای درک عرفان باید عرفانی زیست و عرفانی زندگی کرد و علامه علاوه بر اینکه زندگی عرفانی داشت، صاحب مکتب عرفانی نیز بود. 📲 راه ارتباطی با ما در ایتا: @ph_umz https://eitaa.com/philosophychannel @philosophychannel