❇️ بایزید بسطامی:
اهل بسطامِ استان سمنان
ملقب به: سلطان العارفین
از عرفای قرن سوم (متولد ۱۶۱. متوفی ۲۳۴)
⚪️ نخستین کسی که از وحدت یا وصال الهی به طور مفصل سخن گفت.
🔶 مهمترین نظر و دستاورد بایزید بسطامی: شطحیات اوست؛ یعنی سخنانی که گاهی با عقل گاهی با دین و گاهی با هر دوی آنها به ظاهر ناسازگار است ولی در باطن میتوان آنها را تاویل و توجیه کرد.
🔵 بایزید، هدف عارف را: رهایی از تمام حجاب ها می دانست؛
تاکید او بر مراقبت نفس بود.
🌱 مکتب بایزید بسطامی: عرفان اسلامی
📚 مهمترین اثر: کتاب سلطان العارفین
🔴 بایزبد میگفت: «انَّى أَنَا اللَّهُ لَا اله الَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ»؛ (من خدا هستم مرا عبادت كنيد).
منظور اینکه صفات من، صفات خدایی شده
🌷از اشعار منتسب به بایزید در تذکرهها به شرح زیر است:
خواهی که رسی به کام، بردار دو گام
یک گام ز دنیا و دگر کام ز گام
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
خیریه نهال🌱
📍مَن عالَ يَتيماً حَتّي يَستَغنِيَ أوجَبَ اللَّهُ لَهُ بِذلكَ الجَنَّةَ
🔰به همت دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی
ضیافتی تدارک دیدیم تا مراسم سوم قدر را درمنطقه محروم در کنارخانواده های کم بضاعت باشیم و پذیرای حضورشان باشیم
🔰تقاضامندیم برای اجرا این مراسمات نذورات و کمک های خودرا به شماره کارت ذیل واریز کنید.
6219861923770480
فاطمه منصوری مزرس
⚜از شما همراهان همیشگی نهال ممنونیم که در تمام مراحل همراه و کمک رسان بوده اید
🔶غلامرضا اَعوانی (زادهٔ ۵ اسفند ۱۳۲۱ در سمنان) فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفهٔ دانشگاه شهید بهشتی است.
🔸اوچهره ماندگار سال ۱۳۸۲، عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم، رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران ، رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران و برگزیده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال 1390 است.
🔷غلامرضا اعوانی در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه بیروت لیسانس فلسفه گرفت. فوق لیسانس فلسفه را در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران دریافت کرد. در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه تهران درجه دکتری در فلسفه گرفت. از سال ۱۳۴۷ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) بودهاست
🔹وی در تاریخ فلسفه ایرانی بیشترین تأثیر را در تسریع فرایند رشد و گسترش فلسفهٔ ایرانی داشتهاست.
✳️اثار :
تاریخ فلسفه: از دکارت تا لایب نیتس، فردریک چارلز کاپلستون ....
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
040-21-Shahrivar-1388.mp3
21.22M
لیلة القدر و شبِ پرش
#شب_قدر✨
#استاد_غلامحسین_دینانی
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
Marefat 26 Ordibehesht1399.mp3
49.39M
🎙#نسخه_صوتی
صوت کامل برنامۀ معرفت دکترابراهیمی دینانی
🔴موضوع :
بررسی فضیلت حضرت علی (ع) در مصیبتنامۀ عطار
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخن ابن سینا فیلسوف شهیر جهان اسلام در مورد عظمت حضرت علی (ع)
(در بیان استاد ابراهیمی دینانی)
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
فلسفه در جهان اسلام.pdf
734.1K
🔶در درس فلسفه در جهان اسلام چه خواهد گذشت؟
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
📚✏️
🔰عین القضات همدانی
🔷در تاریخ اندیشه اسلامی چهره عین القضات همدانی ، همچون یک چهره تراژیک به طور برجسته ای به چشم می خورد . همچون سلف بزرگش منصور حلاج ، که عین القضات هرگز از تحسین آشکار " اناالحق" گفتنش بازنایستاد ." تفکر آزاد" او هم باعث نفرت و حسد علمای محافظه کار شد تا بالاخره به جرم الحاد و بدعت گذاری در سن ۳۳ سالگی در شهر زادگاهش همدان به دست حاکم سلجوقی عراق به وحشیانه ترین شکلی به قتل رسید .
🔹او عارفی صاحب تجربیات روحانی ژرف و در عین حال متفکری بود که اندیشه اش در زمینه تحلیل مسایل از دقت فوق العاده ای برخوردار بود . بر زمینه این ترکیب سعادتمندانه درون بینی نافذ عرفانی و تفکر عقلانی ، به درستی می توان عین القضات را پیشرو و راهنمای یک سنت ایرانی و دراز مدت دانست که به زودی پس از مرگاو به وسیله سهروردی و ابن عربی آغاز شد و حکمت نام گرفت
توشیهیکو ایزوتسو
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
اتحادیه انجمن های علمی_ دانشجویی الهیات کشور
کانال رسمی اتحادیه الهیات کشور
ارتباط با ادمین: @etehadie_elahiat
https://eitaa.com/etehadieelahiatkeshvar
#معرفی_کتاب
🔷کتاب جستارهایی فلسفی در تفسیر معنی
🔹🖊به قلم استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
414 صفحه
انتشارات نور اشراق
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می کند:
🔹️نشست مجازی با عنوان:
🔸️"جلوه های عرفانی رمضان در نهجالبلاغه "
👤 با حضور آقای دکتر محمدرضا ذوالفقار دولابی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۶:۰۰ الی ۱۷:۳۰
🔺️شرکت برای عموم آزاد است
🌐 لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان میهمان:👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
🎁 بر اساس قرعه کشی به پنج نفر از حاضرین در نشست #هدیه_اینترنت اهدا میگردد.
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔️ @philosophymazaheb
📌 #یادآوری امروز ساعت ۱۶:۰۰
🔹️نشست مجازی با عنوان:
🔸️"جلوه های عرفانی رمضان در نهجالبلاغه "
🌐 لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان میهمان:👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
🎁 بر اساس قرعه کشی به پنج نفر از حاضرین در نشست #هدیه_اینترنت اهدا می گردد.
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔️ @philosophymazaheb
🔹️نشست مجازی با عنوان:
🔸️جلوه های عرفانی رمضان در نهج البلاغه
🛑همینک در حال برگزاری🛑
🎁 به پنج نفر از حاضرین در نشست به قید قرعه #هدیه_اینترنت اهدا می گردد.
🔺️شرکت برای عموم آزاد است.
🌐 لینک ورود👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔️ @philosophymazaheb
#گزارش_تصویری
موضوع:(جلوه های عرفانی رمضان در نهجالبلاغه)
👤 با حضور آقای دکتر محمدرضا ذوالفقار دولابی
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔
https://eitaa.com/philosophymazaheb
🎁اسامی ۵ نفر از برندگان هدیه بسته اینترنت در نشست *جلوههای عرفانی رمضان در نهجالبلاغه *
از سوی انجمن فلسفه و عرفان اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در تاریخ چهارشنبه۳۰ فروردین ۴۰۲
برگزار گردید👇🏻
1. حسن سلطانی
2. فاطمه ترک پیچلو
3. سید حسام الدین چاوشی
4. ندا طباطبائی
5. طیبه قره حسنلو
✅این بزرگواران برای دریافت هدیه بسته اینترنت به شماره زیر در ایتا پیام دهند: 09106853708
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔https://eitaa.com/philosophymazaheb
هدایت شده از رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
4_5931594648911873459.mp3
3.95M
🎶 موسیقی عرفانی
⚡️ عید آمده
🎙 با صدای: حجت اشرف زاده
بنگر چه بشارت و نوید آمده است،
پایان شب سیه سپید آمده است،
انگار که پشت در کسی منتظر است، آیینه بیاورید عید آمده است،
‼️ مردم همه روزهایتان عید شود...
«اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ و أهل...
.
.
أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هٰذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً ... أَنْ تُدْخِلَنِى فِى كُلِّ خَيْرٍ ... وَ أَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أجمعین»
🤲 پروردگارا دخول در جمیع خيرات و خروج از تمام بدی ها را از تو خواهانیم.
#موسیقی_عرفانی
#عید
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی
@RASHAHATOLBEHAR
🔰شیخ بهایی
🔷بهاءالدین عاملی در ۱۷ محرم سال ۹۵۳ق در بعلبک به دنیا آمد.
🔹محمد بن عزّالدین حسین متخلص به بهائی و معروف به شیخ بهائی و بهاءالدین عاملی، فقیه، محدث، حکیم و ریاضیدان شیعه عصر صفوی بود.
🔹🔹شیخ بهائی بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینههای مختلف تألیف کرده است.
🔵جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست.
🔷 آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زایندهرود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است.
🔹 وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است.
🔹🔹نسب وی به حارث هَمْدانی (متوفی ۶۵ق) از اصحاب امیرالمؤمنین میرسد؛ از این رو به حارثی هَمْدانی نیز شهرت دارد.
🔵بهاءالدین چند روز قبل از مرگ با جمعی از همراهان و شاگردان خود به زیارت قبر بابا رکن الدین شیرازی رفت و مکاشفهای برایش روی داد که از آن نزدیک بودن مرگش را استنباط کرد. محمدتقی مجلسی، که خود از همراهان شیخ بوده، این مکاشفه را گزارش کرده است.
بهائی از آن پس خلوت گزید و بعد از ۷ روز بیماری از دنیا رفت و طبق وصیتش او را به مشهد انتقال دادند و در مَدْرس سابق خودِ او در پایین پای امام رضا(ع) به خاک سپردند
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
🔺فلسفه یک امتیاز و یک افتخار است؛ نه فقط در چشم حوزویها، بلکه در چشم مردم هم همینطور است.
بعضیها که حتی اهل فلسفه هم نیستند، برای همین امتیازات ظاهری، ادّعای استادىِ فلسفه میکنند.
🔻بنابراین، اینطور هم فضا را مأیوسکننده نبینید که حالا مثلاً باید خود را فدا کنیم و وارد عرصهی فلسفه شویم؛ نه، امروز فلسفه امتیاز دارد. با توسعهی فضاهای دانشگاهی و با گسترش علم و معرفت در بین جوانان، امروز وقتی یک طلبهی فاضلِ فلسفهخوان یا فلسفهدان در جامعه مطرح میشود، امتیاز احترام کسب میکند.
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
📘✏️
🔷عشق به فلسفه و ریشهشناسی اندیشه
🔹فرهنگ امروز: ترجمه کامران برادران.
رشته فلسفه عموما به عنوان یک ضرورت آموزشی تلقی نمیشود. برعکس، به طور کلی به عنوان مسئلهای درک میشود که درونی بوده یا عدهای محدود و متخصص از آن سر درمیآورند.
اگر از 10 زیستشناس بپرسید که یک زیست شناس چه کاری انجام میدهد، هر 10 نفر میگویند حیات طبیعی را بررسی کنید. البته رشتههای خاصی در زیستشناسی وجود دارد، مانند میکروبیولوژی و گیاهشناسی، اما همه می توانند به طور کلی درکی از آن داشته باشند.
ریشهشناسی این کلمه است که این امر را آشکار میکند. هر کلمهای که به «شناسی» ختم شود به بررسی ریشه کلمه اشاره دارد. «اپیدمیولوژی» میتواند به حوزههای مشخصی در مطالعه اشاره کند، اما همه آنها را میتوان به عنوان مطالعه اپیدمیها طبقهبندی کرد.
در مورد فلسفه چطور؟ این کلمه به خودی خود به حوزه خاصی که مورد مطالعه قرار میگیرد اشاره نمیکند. در واقع، اگر حتی از 10 فیلسوف بپرسید که فلسفه چیست، میتوانید 10 پاسخ مختلف دریافت کنید. فیلسوفانی مانند ارسطو و امانوئل کانت فلسفه را به عنوان یک رشته علمی شبیه به شیمی و فیزیک میدانند. برعکس، فیلسوفانی مانند سقراط و لودویگ ویتگنشتاین بر این باورند که فلسفه یک فعالیت است و نه اصطلاحی برای چیزی که مورد مطالعه قرار میگیرد. بنابراین مسئله این نیست که آنچه مورد مطالعه قرار میگیرد قابل بحث است، بلکه بحث بر سر اصل کلمه است.
این میتواند دلیل اصلی نادیده گرفته شدن فلسفه در سیستم آموزشی باشد. چگونه میتوان آن را بدون اینکه ابتدا بدانیم چیست آموزش داد؟
شاید ریشهشناسی کلمه بتواند تا حدودی روشنگر باشد. ریشه این کلمه، کلمه یونانی «سوفیا»، دارای انواع ترجمههای انگلیسی است، اما «حکمت» نیز به تنهایی بسنده است. پس آیا فلسفه مطالعه حکمت است؟
البته «فلسفه» در درون خود «شناسی» ندارد. پیشوند این کلمه «فیلو»ی یونانی است که میتوان آن را به انگلیسی «عشق» ترجمه کرد. بنابراین، ریشهشناسی «فلسفه» نشان میدهد که یک فیلسوف عاشق خرد است. سپس این سؤال مطرح میشود که «عشق به خرد» چیست؟
برای پاسخ به این، ابتدا باید به تعریفی از «عشق» برسیم که بتواند فلسفه را به عنوان یک رشته دانشگاهی مشروعیت بخشد. تعریف عشق به طور کامل کار آسانی نیست و من قصد ندارم اینجا چنین. سوالاتی در مورد وضعیت هستیشناختی کلی آن، در مورد تمایزات عشق - مانند تفاوت بین عشق ورزیدن و عاشق بودن - وجود دارد؛ رابطه عشق و اخلاق و همچنین رابطه عشق و فناپذیری و این فقط شماری اندک از حوزههایی است که میتوان به آنها اشاره کرد. نگرانی در اینجا این است که چگونه میتوانیم «عشق به خرد» را به گونهای تعریف کنیم که نه تنها فلسفه را به عنوان رشتهای آکادمیک حفظ کند، بلکه به ما میگوید که چرا باید در همه سطوح تحصیلی گستردهتر شود.
روش ابراز عشق به مردم میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، نحوه ابراز عشق به مادر و ابراز محبت شما به همسرتان بدون شک متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی، شما نسبت به یک جسمیت، خواه یک موضوع یا یک شی، به صورت فیزیکی ابراز عشق میکنید.
اگر گربه خود را دوست دارید، شاید این را با اطمینان از داشتن غذا و آب کافی بیان کنید. اگر عاشق یک میز قهوه خاص هستید، شاید با تمیز نگه داشتن آن این موضوع را نشان دهید. حتی با جسمانیتی که دیگر وجود ندارد، مثل یکی از اعضای خانواده فوتشده، این عشق را به صورت فیزیکی ابراز خواهید کرد. این ممکن است شامل بازدید از یک قبر یا بزرگداشت تولد یا مرگ آنها با ادای احترام سالانه باشد.
اما وقتی چیزی را دوست دارید که در دنیای فیزیکی نبوده، چگونه این را بیان میکنید؟ بدیهی است که از نظر فیزیکی نمیتوانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، چگونه عقل را دوست دارید؟ شما نمیتوانید آن را ببوسید، تمیز کنید یا به آن غذا بدهید. اما میتوانید از آن مراقبت کنید. و پاسخ ما در اینجا نهفته است. روشی که از طریق آن میتوانید از چیزهای غیر فیزیکی مراقبت کنید این است که چگونه عشق خود را به آنها ابراز میکنید.
واضح است که وظیفه فیلسوف است که به این سؤال پاسخ دهد که چگونه میتوانیم از خرد مراقبت کنیم. برای برخی این امر ممکن است تئوریهای گذشته را زنده نگه دارد. دیگران ممکن است تلاش کنند و خرد جدید بیاورند. دلیلش هرچه که باشد، این فیلسوفان هستند که ابزاری برای ارائه آن دارند. به طور کلی، وظیفه فیلسوف درک چگونگی مراقبت از خرد است.
منبع:
https://www.forbes.com/sites/teddymcdarrah/2021/02/22/the-power-of-philosophy-why-we-should-all-care/?sh=1132a1996d8b
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
#نشست_علمی_تخصصی
🎙#نسخه_صوتی
🔴موضوع : *جلوه های عرفانی رمضان در نهجالبلاغه *
👤با حضور: آقای دکتر محمدرضا ذوالفقار دولابی
زمان برگزاری: چهارشنبه۳۰ فروردین ۴۰۲
۱۶ الی ۱۷:۳۰
جهت مشاهده صوت و PDFنشست به پیوند زیر مراجعه نمایید :
🌐https://academy.mazaheb.ac.ir/?p=1132
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔 https://eitaa.com/philosophymazaheb