🎁اسامی ۵ نفر از برندگان هدیه بسته اینترنت در نشست *جلوههای عرفانی رمضان در نهجالبلاغه *
از سوی انجمن فلسفه و عرفان اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در تاریخ چهارشنبه۳۰ فروردین ۴۰۲
برگزار گردید👇🏻
1. حسن سلطانی
2. فاطمه ترک پیچلو
3. سید حسام الدین چاوشی
4. ندا طباطبائی
5. طیبه قره حسنلو
✅این بزرگواران برای دریافت هدیه بسته اینترنت به شماره زیر در ایتا پیام دهند: 09106853708
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔https://eitaa.com/philosophymazaheb
هدایت شده از رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
4_5931594648911873459.mp3
3.95M
🎶 موسیقی عرفانی
⚡️ عید آمده
🎙 با صدای: حجت اشرف زاده
بنگر چه بشارت و نوید آمده است،
پایان شب سیه سپید آمده است،
انگار که پشت در کسی منتظر است، آیینه بیاورید عید آمده است،
‼️ مردم همه روزهایتان عید شود...
«اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ و أهل...
.
.
أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هٰذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً ... أَنْ تُدْخِلَنِى فِى كُلِّ خَيْرٍ ... وَ أَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أجمعین»
🤲 پروردگارا دخول در جمیع خيرات و خروج از تمام بدی ها را از تو خواهانیم.
#موسیقی_عرفانی
#عید
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی
@RASHAHATOLBEHAR
🔰شیخ بهایی
🔷بهاءالدین عاملی در ۱۷ محرم سال ۹۵۳ق در بعلبک به دنیا آمد.
🔹محمد بن عزّالدین حسین متخلص به بهائی و معروف به شیخ بهائی و بهاءالدین عاملی، فقیه، محدث، حکیم و ریاضیدان شیعه عصر صفوی بود.
🔹🔹شیخ بهائی بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینههای مختلف تألیف کرده است.
🔵جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست.
🔷 آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زایندهرود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است.
🔹 وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است.
🔹🔹نسب وی به حارث هَمْدانی (متوفی ۶۵ق) از اصحاب امیرالمؤمنین میرسد؛ از این رو به حارثی هَمْدانی نیز شهرت دارد.
🔵بهاءالدین چند روز قبل از مرگ با جمعی از همراهان و شاگردان خود به زیارت قبر بابا رکن الدین شیرازی رفت و مکاشفهای برایش روی داد که از آن نزدیک بودن مرگش را استنباط کرد. محمدتقی مجلسی، که خود از همراهان شیخ بوده، این مکاشفه را گزارش کرده است.
بهائی از آن پس خلوت گزید و بعد از ۷ روز بیماری از دنیا رفت و طبق وصیتش او را به مشهد انتقال دادند و در مَدْرس سابق خودِ او در پایین پای امام رضا(ع) به خاک سپردند
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
🔺فلسفه یک امتیاز و یک افتخار است؛ نه فقط در چشم حوزویها، بلکه در چشم مردم هم همینطور است.
بعضیها که حتی اهل فلسفه هم نیستند، برای همین امتیازات ظاهری، ادّعای استادىِ فلسفه میکنند.
🔻بنابراین، اینطور هم فضا را مأیوسکننده نبینید که حالا مثلاً باید خود را فدا کنیم و وارد عرصهی فلسفه شویم؛ نه، امروز فلسفه امتیاز دارد. با توسعهی فضاهای دانشگاهی و با گسترش علم و معرفت در بین جوانان، امروز وقتی یک طلبهی فاضلِ فلسفهخوان یا فلسفهدان در جامعه مطرح میشود، امتیاز احترام کسب میکند.
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
📘✏️
🔷عشق به فلسفه و ریشهشناسی اندیشه
🔹فرهنگ امروز: ترجمه کامران برادران.
رشته فلسفه عموما به عنوان یک ضرورت آموزشی تلقی نمیشود. برعکس، به طور کلی به عنوان مسئلهای درک میشود که درونی بوده یا عدهای محدود و متخصص از آن سر درمیآورند.
اگر از 10 زیستشناس بپرسید که یک زیست شناس چه کاری انجام میدهد، هر 10 نفر میگویند حیات طبیعی را بررسی کنید. البته رشتههای خاصی در زیستشناسی وجود دارد، مانند میکروبیولوژی و گیاهشناسی، اما همه می توانند به طور کلی درکی از آن داشته باشند.
ریشهشناسی این کلمه است که این امر را آشکار میکند. هر کلمهای که به «شناسی» ختم شود به بررسی ریشه کلمه اشاره دارد. «اپیدمیولوژی» میتواند به حوزههای مشخصی در مطالعه اشاره کند، اما همه آنها را میتوان به عنوان مطالعه اپیدمیها طبقهبندی کرد.
در مورد فلسفه چطور؟ این کلمه به خودی خود به حوزه خاصی که مورد مطالعه قرار میگیرد اشاره نمیکند. در واقع، اگر حتی از 10 فیلسوف بپرسید که فلسفه چیست، میتوانید 10 پاسخ مختلف دریافت کنید. فیلسوفانی مانند ارسطو و امانوئل کانت فلسفه را به عنوان یک رشته علمی شبیه به شیمی و فیزیک میدانند. برعکس، فیلسوفانی مانند سقراط و لودویگ ویتگنشتاین بر این باورند که فلسفه یک فعالیت است و نه اصطلاحی برای چیزی که مورد مطالعه قرار میگیرد. بنابراین مسئله این نیست که آنچه مورد مطالعه قرار میگیرد قابل بحث است، بلکه بحث بر سر اصل کلمه است.
این میتواند دلیل اصلی نادیده گرفته شدن فلسفه در سیستم آموزشی باشد. چگونه میتوان آن را بدون اینکه ابتدا بدانیم چیست آموزش داد؟
شاید ریشهشناسی کلمه بتواند تا حدودی روشنگر باشد. ریشه این کلمه، کلمه یونانی «سوفیا»، دارای انواع ترجمههای انگلیسی است، اما «حکمت» نیز به تنهایی بسنده است. پس آیا فلسفه مطالعه حکمت است؟
البته «فلسفه» در درون خود «شناسی» ندارد. پیشوند این کلمه «فیلو»ی یونانی است که میتوان آن را به انگلیسی «عشق» ترجمه کرد. بنابراین، ریشهشناسی «فلسفه» نشان میدهد که یک فیلسوف عاشق خرد است. سپس این سؤال مطرح میشود که «عشق به خرد» چیست؟
برای پاسخ به این، ابتدا باید به تعریفی از «عشق» برسیم که بتواند فلسفه را به عنوان یک رشته دانشگاهی مشروعیت بخشد. تعریف عشق به طور کامل کار آسانی نیست و من قصد ندارم اینجا چنین. سوالاتی در مورد وضعیت هستیشناختی کلی آن، در مورد تمایزات عشق - مانند تفاوت بین عشق ورزیدن و عاشق بودن - وجود دارد؛ رابطه عشق و اخلاق و همچنین رابطه عشق و فناپذیری و این فقط شماری اندک از حوزههایی است که میتوان به آنها اشاره کرد. نگرانی در اینجا این است که چگونه میتوانیم «عشق به خرد» را به گونهای تعریف کنیم که نه تنها فلسفه را به عنوان رشتهای آکادمیک حفظ کند، بلکه به ما میگوید که چرا باید در همه سطوح تحصیلی گستردهتر شود.
روش ابراز عشق به مردم میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، نحوه ابراز عشق به مادر و ابراز محبت شما به همسرتان بدون شک متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی، شما نسبت به یک جسمیت، خواه یک موضوع یا یک شی، به صورت فیزیکی ابراز عشق میکنید.
اگر گربه خود را دوست دارید، شاید این را با اطمینان از داشتن غذا و آب کافی بیان کنید. اگر عاشق یک میز قهوه خاص هستید، شاید با تمیز نگه داشتن آن این موضوع را نشان دهید. حتی با جسمانیتی که دیگر وجود ندارد، مثل یکی از اعضای خانواده فوتشده، این عشق را به صورت فیزیکی ابراز خواهید کرد. این ممکن است شامل بازدید از یک قبر یا بزرگداشت تولد یا مرگ آنها با ادای احترام سالانه باشد.
اما وقتی چیزی را دوست دارید که در دنیای فیزیکی نبوده، چگونه این را بیان میکنید؟ بدیهی است که از نظر فیزیکی نمیتوانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، چگونه عقل را دوست دارید؟ شما نمیتوانید آن را ببوسید، تمیز کنید یا به آن غذا بدهید. اما میتوانید از آن مراقبت کنید. و پاسخ ما در اینجا نهفته است. روشی که از طریق آن میتوانید از چیزهای غیر فیزیکی مراقبت کنید این است که چگونه عشق خود را به آنها ابراز میکنید.
واضح است که وظیفه فیلسوف است که به این سؤال پاسخ دهد که چگونه میتوانیم از خرد مراقبت کنیم. برای برخی این امر ممکن است تئوریهای گذشته را زنده نگه دارد. دیگران ممکن است تلاش کنند و خرد جدید بیاورند. دلیلش هرچه که باشد، این فیلسوفان هستند که ابزاری برای ارائه آن دارند. به طور کلی، وظیفه فیلسوف درک چگونگی مراقبت از خرد است.
منبع:
https://www.forbes.com/sites/teddymcdarrah/2021/02/22/the-power-of-philosophy-why-we-should-all-care/?sh=1132a1996d8b
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
#نشست_علمی_تخصصی
🎙#نسخه_صوتی
🔴موضوع : *جلوه های عرفانی رمضان در نهجالبلاغه *
👤با حضور: آقای دکتر محمدرضا ذوالفقار دولابی
زمان برگزاری: چهارشنبه۳۰ فروردین ۴۰۲
۱۶ الی ۱۷:۳۰
جهت مشاهده صوت و PDFنشست به پیوند زیر مراجعه نمایید :
🌐https://academy.mazaheb.ac.ir/?p=1132
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔 https://eitaa.com/philosophymazaheb
🔹نفس
از لطائف کلمات افلاطون
الهی است که می گوید:
حیات و قوام نفس به اعمالی است که او را از آفات مأمون می دارند تا شیئی که مرگش در آن است، به او نزدیک نشود و موجب قتل او نگردد؛ چه اگر نفس به چنین طریقی نمیرد، کسی توان کشتنش را نخواهد داشت، زیرا نفس غالب بر جسد و مرتفع از آن است، و به علت لطیف بودنش ممتنع است که موتی به جسد روی می آورد ناظر او شود. پس مرگ نتواند که او را بنگرد؛ درحالی که او به لطف آن اعمال، مرگ را نظاره گر است.
✏️حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
📝فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل ابنسینا و ملاّ صدرا - عارف هم بودهاند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّ صدرا - بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است.
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
حلقه متنخوانی کتاب مابعدالطبیعه اخلاق کانت
🔹سرحلقه: آرش باقری
🔹زمان: چهارشنبهها ساعت ۳ تا ۵
🔹مکان: دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات، کلاس ۴۱۸
🔹زمان شروع حلقه: ۱۳ اردیبهشت
🔸برای ثبتنام به آیدی @iKavitcher پیام دهید.
🔸ثبتنام برای دانشجویان دیگر دانشگاهها نیز امکانپذیر است
💢 سالروز شهادت استاد مطهری، روز معلم و استاد، گرامی باد
معلمی شغل انبیاء و راه رسم عاشقی در فضای تعلیم و تربیت و پرورش نسلهای آینده است و بیشک ترویج دانش و بینش در میان دانشجویان وظیفهای است خطیر و ارزشمند که آثار آن در پیشرفت و سربلندی میهن عزیزمان بهوضوح مشهود خواهد بود.
این روز، فرصت مغتنمی است تا تلاشها و مجاهدتهای علمی و آموزشی معلمان و استادانِ عرصه پژوهش و آموزش کشور پاس داشته شود.
ضمن ابراز سپاس از تلاشهای بیدریغ تمامی اساتید ، برای ایشان موفقیت روزافزون در راستای اهداف علمی و پژوهشی، و نیز روزهایی خوش و بانشاط توأم با صحت و سلامتی را از خداوند متعال آرزومندیم
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« خواهش میکنم نپُرسید! »
گریه و تأثر علامهطباطبایی‹ره› در غم از دستدادن شهیدمطهری‹ره
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
منطق کاربردی ۱.mp3
14.95M
📌منطق کاربردی؛ جلسه اول
▫️چرا باید دانش منطق رو یاد بگیریم؟
▫️تفاوت منطق موجود و منطق مطلوب
▫️ریشه تاریخی تدوین علم منطق
▫️سوفسطائیان و فضای علمی آنان
▫️ویژگیهای کتاب منطق کاربردی
#منطق_کاربردی
🌐https://eitaa.com/joinchat/1876427089C991e16c040
منطق کاربردی ۲.mp3
15.91M
📌منطق کاربردی؛ جلسه دوم
▫️ورود فیلسوفان یونانی به میدان!
▫️مروری بر بعضی از ابتکارات مهم ارسطو
▫️شکوفایی منطق در جهان اسلام
▫️منطق ریاضی چیه؟
#منطق_کاربردی
🌐https://eitaa.com/joinchat/1876427089C991e16c040
منطق کاربردی ۳.mp3
14.83M
📌منطق کاربردی؛ جلسه سوم
▫️نگاه به تکوّن تاریخی منطق
▫️واژه فلسفه از کجا اومد؟
▫️منطق کاربردی دقیقا چیه؟
#منطق_کاربردی
🌐https://eitaa.com/joinchat/1876427089C991e16c040
منطق کاربردی ۴.mp3
13.91M
📌منطق کاربردی؛ جلسه چهارم
▫️ذهن یا کارخونه؟
▫️تقسیم علم به حضوری و حصولی
▫️تقسیم علم به تصور و تصدیق
#منطق_کاربردی
🌐https://eitaa.com/joinchat/1876427089C991e16c040
🔰خانه علم و مهارت طه و انجمن فلسفه تحلیلی مشکات برگزار مینماید:
💠 مدرسه بهاره: در آمدی بر فلسفه تحلیلی
🖇شامل سه دوره:
📍دوره مقدماتی
📍دوره متافیزیک تحلیلی
📍دوره فلسفه زبان
🕒 مدت زمان مدرسه: ۲۴ جلسه (اصلی و تسهیلگری)
🔹با تدریس: دکتر محمود مروارید ( عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی) و دکتر هادی صفائی پژوهشگر پسادکتری پژوهشگاه دانشهای بنیادی؛
🔸همراه با تسهیلگری اعضا انجمن فلسفه تحلیلی مشکات؛
📆 زمان برگزاری: از ۲۱ اردیبهشت الی ۱ تیرماه ۱۴۰۲ ( در شش هفته)
🚻 خواهران و برادران
✅ حضوری ( قم) و مجازی؛
🕒مهلت ثبت نام: از ۸ اردیبهشت الی ۱۸ اردیبهشت
📌 برای کسب اطلاعات بیشتر، بروشور معرفی تفصیلی مدرسه را مطالعه نمائید.
https://eitaa.com/emtaha/166
📞۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵
✔️لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/l0ap5
🌐 #خانه_علم_و_مهارت_طه
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
Image to PDF ۲۰۲۳۰۵۰۱ ۱۵.۴۲.۵۹.pdf
2.82M
🔰 بروشور معرفی تفصیلی مدرسه بهاره درآمدی بر فلسفه تحلیلی؛
🔹مقدمه
🔹ضرورت تشکیل مدرسه
🔹اهداف برگزاری مدرسه
🔹در این مدرسه چه میگذرد؟
🔸معرفی و سرفصلهای دوره مقدماتی
🔸معرفی و سرفصلهای دوره متافیزیک
🔸معرفی و سرفصلهای دوره فلسفه زبان
🔹معرفی بخش منتوری و فرآیند برگزاری آن
🔹معرفی اساتید مدرسه
🔹 مزایای شرکت در مدرسه
✅ اطلاعات جزئی برگزاری مدرسه بهاره
✅هزینه ثبتنام در مدرسه
🖇انجمن فلسفه تحلیلی مشکات
📌لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/l0ap5
🌐#خانه_علم_و_مهارت_طه
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
📄عارف کامل بایزید(بسطامی) به دم مرگ گفت:الهی هرگز ترا یاد نکردم مگر از سر غفلت،و هرگز ترا نپرستیدم مگر از سر فترت(سستی).این بگفت و برفت
📚نفحات الانس،ص۵۵
❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🆔️
https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام
🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
هدایت شده از گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند:
🔵کارگاه آشنایی با سکه شناسی ( چیستی، ضرورت و نمونه های دوره اسلامی )
♻️"بصورت حضوری"
👤مدرس دوره: آقای کوروش صالحی
پژوهشگر تاریخ و سکه شناس
🔹تعداد جلسات: ۳ جلسه ی ۲ ساعته
🔹شروع دوره: ۲۵ اردیبهشت روز های دوشنبه ساعت ۱۰ الی ۱۲
💳هزینه دوره: دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی: ۵۰ تومان
عموم: ۱۰۰ تومان
🔷مهلت ثبت نام: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
✅به همراه اعطای گواهی معتبر از سوی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
📞شماره تماس: 09386064603
🔗ثبت نام از طریق لینک زیر👇🏻
https://kad.mazaheb.ac.ir/1008
کانون کتاب و کتابخوانی افق دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی بندرعباس با همکاری انجمن فلسفه و عرفان اسلامی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم برگزار می کند:
مسابقه کتابخوانی با محوریت کتابِ نظام حقوق زن در اسلام به قلم استادِ شهید مرتضی مطهری
نگاهی نو به زن و جایگاه او در اندیشه شهید مطهری
زمان برگزاری آزمون: شنبه 30 اردبیهشت ماه 1402
📌به صورت مجازی
منبع مسابقه: فصل پنجم کتاب نظام حقوق زن در اسلام
به برگزیدگان جوایزی نفیس و ارزنده اهدا می گردد.
🆔https://eitaa.com/philosophymazaheb