eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
354 دنبال‌کننده
185 عکس
17 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی کانال تلگرام https://t.me/philosophy_mazaheb پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
اصلاحیه : کانون کتاب و کتابخوانی افق دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی بندرعباس با همکاری انجمن فلسفه و عرفان اسلامی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم برگزار می کند: مسابقه کتابخوانی با محوریت کتابِ نظام حقوق زن در اسلام به قلم استادِ شهید مرتضی مطهری نگاهی نو به زن و جایگاه او در اندیشه شهید مطهری زمان برگزاری آزمون: شنبه ۳۰اردبیهشت ماه 1402 📌به صورت مجازی منبع مسابقه: فصل پنجم کتاب نظام حقوق زن در اسلام به برگزیدگان جوایزی نفیس و ارزنده اهدا می گردد.
✅حکیم فردوسی از آنگونه که بود تا آنگونه که شد. 🔹(به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم فردوسی) 📌در کنار توجه به اشعار اساطیری و پهلوانی شاهنامه، به این شعر فردوسی مبنی بر ندامت وی از صرف عمر در احوال شاهان و افسانه های ایران زمین توجه شود. در این اشعار تبنه آمیز حکیم فردوسی، از صرف کردن عمر در افسانه ها و اساطیر و قصه شاهان، اظهار پشیمانی می کند این مطلب در کتاب «یوسف و زلیخا» که تفسیر منظوم سوره یوسف از فردوسی است، بیان شده است: من از هر دری گفته دارم بسی شنیدند گفتار من هر کسی سخنهای شاهان با رأی و داد به سخت و به سست و بلند و گشاد بسی گوهر داستان سفتهام بسی نامه باستان گفتهام به بزم و به رزم و به کین و به مهر یکی از زمین و یکی از سپهر ... از آن تخم کشتن پشیمان شدم زبان و دهان را گره بر زدم نگویم کنون نامهای دروغ سخن را ز گفتار ندهم فروغ نکارم کنون تخم رنج و گناه که آمد سپیدی به جای سیاه دلم سیر گشت از فریدون گُرد مرا زآنچه کو تخت ضحّاک برد گرفتم دل از ملکت کیقباد همان تخت کاوس کی برد باد ندانم چه خواهد بدن جز عذاب ز کیخسرو و جنگ افراسیاب بر این میسزد گر بخندد خرد زمن خود کجا کی پسندد خرد که یک نیمه از عمر خود کم کنم جهانی پر از نام رستم کنم دلم گشت سیر و گرفتم ملال هم از گیو و طوس و هم از پور زال ز من دست گیتی به دزدید مشک بجایش پراکنده کافور خشک کنون چارهای بایدم ساختن دل از کار گیتی بپرداختن گرفتن یکی راه فرزانگان نرفتن به آئین دیوانگان سر از راه واژونه بر تافتم که کم شد ز من عمر و غم یافتم کنون گر مرا روز چندی بقاست دگر نسپرم جز همه راه راست نگویم دگر داستان ملوک دلم سیر شد ز آستان ملوک نگویم سخنهای بیهوده هیچ به بیهوده گفتن نگیرم بسیج که آن داستانها دورغ است پاک دو صد زان نیرزد به یک مشت خاک ز پیغمبران گفت باید سخن که جز راستیشان نبد بیخ و بن پی نوشت: 🔹دکتر حسین محمد زاده صدیق در تصحیح کتاب«یوسف و زلیخای فردوسی» با اسناد و مدراک قوی توضیح داده اند که این مثنوی از آنِ ابوالقاسم فردوسی است و دلایل انکار کنندگان آن، جنبه علمی ندارد. 🔹مشخصات اثر: كتاب «يوسف و زليخا» ، اثر فردوسي، به اهتمام دكتر حسين محمدزاده صديق- انتشارات آفرينش 🌐 🆔@ahmad_shahgoli ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا 🆔️ https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام 🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
🖌یادداشت 📗وامداریِ ذاتیِ دین به اخلاق ◀️قسمتِ ششم   ❇️این مسیر نیز در تمامِ مولّفه‌های ساختاریِ آن وابسته و مبتنی بر اخلاق است؛ زیرا 1- رسولِ صادق می‌بایست دانشِ اخلاقی و همچنین توانایی مهارتی در جهتِ بهبودِ وضعیّتِ اخلاقیِ جامعه را داشته باشد و این ضرورت جز با پذیرشِ حُسن و قُبح ذاتیِ افعال پدید نمی‌آید. ❇️به بیانِ دیگر فردی که از این طریق به اثباتِ رسالت تمسّک می‌جوید باید پیش از این طریق پذیرفته باشد که داشتنِ چنین معرفتی برای نبیّ ذاتاً خوب و نداشتنِ آن ذاتاً نقص و بد است و همچنین بهبودِ وضعیّتِ اخلاقیِ جامعه ذاتاً خوب است. ❇️2- واجِد بودنِ خصوصیّاتِ رفتاریِ مذکور مبتنی بر پذیرشِ حُسن و قُبح ذاتیِ افعال است؛ زیرا فردی که به حُسن و قُبح ذاتیِ افعال باور ندارد نمی‌تواند بپذیرد که رسولِ خدا همواره باید خصوصیّاتِ مذکور را داشته باشد. به بیانِ دیگر فردی که باورمند به حُسن و قُبح ذاتیِ افعال نیست باید به این لازمه تن دهد که رسولِ خدا گاهی می‌تواند خَلافِ امور یادشده را مرتکب شود؛ مثلاً می‌تواند خیانت کند؛ دزدی کند؛ به ناموسِ مردم تجاوز کند یا دروغ بگوید. بر این اساس، چنین فردی نمی‌تواند از طریقِ فضائل اخلاقی به اثباتِ رسولِ خدا پل بزند. ❇️3- گفته شد که خصوصیّاتِ فکریِ مذکور می‌تواند توسّطِ نصّ و همچنین اعجاز تقویّت گردد. پیش از این روشن شد که طریقِ «نصّ» و «اعجاز» هر دو وابسته به اخلاق هستند؛ بنابراین عواملِ تقویّت کننده‌ی صدقِ رسولِ خدا مبتنی بر اخلاقِ فطری است. ❇️از مجموعِ این سخنان آشکار می‌گردد که طریقِ «مجموعِ شواهد و قرائن» هم در خصوصیّاتِ فکری و رفتاری و هم در عواملِ تقویّت کننده (اعجاز و نصّ) وابسته به اخلاق است. ❇️در مقامِ جمع بندیِ این بحث، بار دیگر مدّعای خود را که اکنون به اثبات رسیده است بارِ دیگر تکرار می‌کنم: «معناداریِ رسالت در گروِ وجودِ راهی برای تشخیصِ رسولِ صادق است. در ادیانِ ابراهیمی سه راهِ اعجاز، نصّ و مجموعِ شواهد و قرائن برای تشخیصِ رسولِ صادق پیشنهاد شده است. تاکنون آشکار شد که هر سه راه در ذات و بُنِ خود وابسته به اخلاق هستند؛ بنابراین مُنکر اخلاقِ فطری و حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال راهی برای تشخیصِ رسولِ صادق ندارد و مفهومِ «رسالت» برای چنین فردی دارای معنای محصّلی نیست». https://t.me/keramatlogic ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا 🆔️ https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام 🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
💫🪐 ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت «خیام» این خداوندگارِ دانش و فرزانگی و بزرگ‌پیامبرِ پارسی‌سُرایی گرامی باد. خیام همچون فردوسی در چامه‌ها و نوشته‌های خود دانسته و آگاهانه یا سراسر پارسی می‌نوشت و می‌سرود یا از واژه‌های بیگانه بسیار کم بهره می‌برد. چند نمونه از آن‌ها را بخوانیم: ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود ☘💫 از تن چو برفت جان پاک من و تو خشتی دو نهند بر مغاک من و تو و آنگاه برای خشت گور دگران در کالبدی کشند خاک من و تو ☘💫 یک چند به کودکی به استاد شدیم یک چند به استادی خود شاد شدیم پایان سخن شنو که ما را چه رسید از خاک درآمدیم و بر باد شدیم ☘💫 هم دانه‌ی امید به خرمن ماند هم باغ و سرای بی تو و من ماند سیم و زر خویش از درمی تا به جُوی با دوست بخور، گرنه به دشمن ماند ☘💫 تا چند زنم به‌روی دریاها خشت؟ بیزار شدم ز بت‌پرستان کنشت خیام، که گفت دوزخی خواهد بود؟ که رفت به دوزخ و که آمد ز بهشت؟ ☘💫 هان کوزه‌گرا بپای اگر هشیاری تا چند کنی بر گِل مردم خواری انگشت فریدون و کف کیخسرو بر چرخ نهاده‌ای، چه می‌پنداری؟ ☘💫 ای کاش که جای آرمیدن بودی یا این ره دور را رسیدن بودی کاش از پی صدهزار سال از دل خاک چون سبزه امید بردمیدن بودی ☘💫 زنهار به کس مگو تو این راز نهفت هر لاله که پژمرد نخواهد بشکفت ☘ روز_خیام فرتور(عکس): تندیس خیام در دانشگاه اوکلاهاما، ساخته‌ی هنرمندانه‌ی حسین_فخیمی ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا 🆔️ https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام 🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت «روز بزرگداشت » برگزار می کند: 🔹️نشست حضوری با عنوان: 🔸(چالش های حکمت متعالیه در باب توجیه مسئولیت اخلاقی) 📌با حضور: آقای دکتر کرامت ورزدار (دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران ) خانم دکتر فاطمه سادات کتابچی (دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی) 🗓 تاریخ: یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 📍مکان:سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ⏰ ساعت: : ۱۶:۳۰ الی ۱۸ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است ❌ دانشجویان غیر دانشگاه مذاهب اسلامی برای شرکت در این جلسه به ایدی زیر مراجعه فرمایند: @Eskandariisani ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb
🌐 پیوند شرکت در آزمون با محوریت کتاب نظام حقوق زن در اسلام به قلم استاد شهید مرتضی مطهری : https://kad.mazaheb.ac.ir/1045 📋 آزمون شامل بیست سوال تستی می‌باشد. ⏰ لینک آزمون ساعت ۲۱ باز میشود و رأس ساعت ۲۲ بسته خواهد شد. ⏳ زمان پاسخگویی به سوالات ۲۰ دقیقه می باشد. 📱ابتدا اطلاعت کامل خود را جهت شرکت در آزمون وارد نمایید. سپس کد صحت سنجی به شماره تلفن همراه شما ارسال می گردد، پس از وارد نمودن کد، وارد صفحه آزمون خواهید شد و مدت زمان از لحظه ورود به آزمون محاسبه می‌گردد.
🔰1خرداد سالروز بزرگداشت صدر الدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی(ملاصدرا)"رضوان الله تعالی" 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
چالش_های_حکمت_متعالیه_مسئولیت_اخلاقی.mp3
43.03M
🎙 🔹با عنوان:(چالش های حکمت متعالیه در باب توجیه مسئولیت اخلاقی) 📌 باحضور: آقای دکتر کرامت ورزدار (دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران) خانم دکتر فاطمه سادات کتابچی (دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی) 🔹۳۱اردیبهشت ماه۱۴۰۲ 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
📷 🔹با عنوان:(چالش های حکمت متعالیه در باب توجیه مسئولیت اخلاقی) 📌 باحضور: آقای دکتر کرامت ورزدار (دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران) خانم دکتر فاطمه سادات کتابچی (دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی) 🔹۳۱اردیبهشت ماه۱۴۰۲ 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔶 محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملفب به صدرالمتالهین ، ملا صدرا در سال 979 قمری، در شیراز وخانواده شیعه دوازده امامی بدنیا آمد .پدرش مرد سیاستمدار ودانشمند بود وزندگی او در رفاه گذشت ..اوبسیار باهوش بود وعلوم فقه ، حقوق ، منطق ، فلسفه ، هنر ( خوشنویسی) وبه زبان فارسی وعربی تسلط کامل داشت . 🔸مدتی در شیرازبود وبعد به قزوین پایتخت صفویه رفته، در زمان شاه عباس اول زندگی میکرده ،بعدها به روستای کهک نزدیک قم رفته وبه ریاضت وعبادت مشغول شده وگفته شده به مرحله کشف وشهود رسیده بود . 🔷 هم عصر شیخ بهایی ومیر داماد بوده ، بزرگترین کتاب او "اسفار"نام دارد. 🔹فیاض لاهیجی وفیض کاشانی از شاگردان اوبوده که بعدها دامادش هم شده اند . 🔷*رساله سه اصل ملاصدرا *به مقام ظاهر بینان که به نام علم ودین با حکمت وعرفان خصومت میورزند میپردازد .این رساله درباره سیر وسلوک وتکامل اخلاقی وکشف علوم حقیقی ونیز موانعی که در راه وصال به حقیقت در راه سالک نهاده شده است صحبت میکند. 🔹 از نظر او حجاب انسانها سه چیز است : 👈1- جهل به معرفت نفس که حقیقت آدمی است . 👈2- حب جاه ومال ومیل به شهوات ولذات 👈3- نفس اماره که بد را نیک ونیک را بد مینماید . 🔺ایده او اصالت وجودی وپیرو مکتب حکمت متعالیه بوده است 🔻وی در سال 1050قمری وفات یافته وآرامگاه او در بصره میباشد . روحش شاد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🎁اسامی ۴نفر از برندگان هدیه مسابقه کتابخوانی با( محوریت کتاب نظام حقوق زن در اسلام به قلم استاد شهید مرتضی ) از سوی انجمن فلسفه و عرفان اسلامی و کانون کتابخوانی بندرعباس که در تاریخ شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴۰۲ برگزار گردید👇🏻 1. مریم سلیمی 2. محدثه صالحی 3. فاطمه جعفری حاجی آبادی 4. مهدیه تمجیدی فر ✅این بزرگواران برای دریافت هدیه به شماره زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهند: 09106853708 ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔https://eitaa.com/philosophymazaheb
📍زاویه بررسی می‌کند: 🔺امکانات فلسفه ملاصدرا برای پیشرفت ایران 🔺با حضور:‌ سید محمد تقی چاووشی 🔺چهارشنبه 3 خرداد ماه، ساعت 22:30 به صورت زنده : محملی برای گفتگوی اهالی علوم انسانی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🖌یادداشت 📗وامداریِ ذاتیِ دین به اخلاق ◀️قسمتِ هفتم ❇️پیش از این بیان شد که مؤلّفه‌ی «رسالت» یکی از سه عنصرِ سازنده‌ی «ادیانِ ابراهیمی» و حتّی مهمّ‌ترینِ آنهاست. به بیانِ دیگر تدیّن به یکی از سه دینِ ابراهیمی جز با پذیرشِ حقّانیّتِ یکی از سه پیامبرِ این ادیان (موسی، عیسی و حضرتِ خاتم) امکان پذیر نیست. ❇️ فردی که به رسالتِ یکی از این سه پیامبر اذعان می‌کند از طریقی به حقّانیّت یکی از این سه پیامبر به نحوِ مانعه الخلوّ پی برده است. این طریق از سه راه خارج نیست: اعجاز، نصّ و مجموعه‌ی شواهد و قرائن. ❇️با توجّه به مطالبِ پیشین آشکار می‌شود تشخیصِ رسولِ صادق برای فردی که قائل به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال نیست؛ امری محال و در نتیجه «رسالت» برای چنین فردی امری «بی‌معنا» است. در نتیجه باورِ مُنکرِ اخلاقِ ذاتی به یک رسولِ صادق، باوری ناشی از ترس، تعصّب، تقلید و سایرِ امورِ روانی است و همچنین مُحتوای باورِ وی نیز به دلیلِ عدمِ معناداریِ «رسول» و «رسالت» خالی از معناست. ❇️برای پارادوکسیکال بودنِ باورِ منکر اخلاق به «رسالت» از بیانِ زیر استفاده می‌کنم. فرض کنیم فردی که مُنکِر حُسن وقُبح ذاتیِ افعال است ادّعا کند که باور به رسالتِ حضرت خاتم دارد و رسالت نیز برای وی معنادار است. وی معنای رسالت را چنین تعریف کند:«حضرت خاتم رسولِ حقّ است به این معنا که هر آنچه انجام می‌دهد حجّت بر خلق است ولو اینکه منافیِ اخلاقِ ناشی از فطرت و عقلِ عملی باشد. هیچ حُسن و قُبحِ ذاتی ای وجود ندارد و حُسن و قُبح را مَنش و گفتار و کُنش رسولِ خدا می سازد. اگر رسولِ خدا در جایی دروغ گفت، پس دروغ در آنجا خوب است و اگر در جایی خیانت کرد، خیانت در آنجا خوب است و قِس علی هذا». ❇️در محاجّه با چنین فردی می گوییم بسیار خب! ما تعریفِ شما را از رسالت می‌پذیریم. شما از کجا پی بردی به اینکه حضرتِ خاتم، مصداقِ تعریفِ شما از رسالت است. از کجا و با چه طریقی به این امر پی بردی که این شخص مصداقِ رسولِ خداست؟ شاید اشتباه کرده باشی. ❇️اگر مُنکِر اخلاق در پاسخ یکی از سه راهِ مذکور را بیان کند با توجّه به اینکه هر سه راه مبتنی بر اخلاق است بنابراین مُنکِر اخلاق به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال تن داده است و در نتیجه تعریفِ وی از «رسالت» تعریفی پارادوکسیکال است زیرا وی از طرفی اذعان به حُسن و قُبح برخی از افعال دارد و از طرفی تعریفِ وی از رسالت نشان می‌دهد که وی چنین باوری ندارد. بنابراین مُنکِر اخلاق که ادّعای تدیّن دارد در تفکّر خود هم قائل به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هست و هم قائل به حُسن و قُبح ذاتیِ افعال نیست و این چیزی جز پارادوکس و بی‌معناییِ تعریفِ وی نیست. ❇️برای معناداریِ رسالت؛ مُنکِر اخلاق یا باید از این تعریفِ خویش دست بکشد و یا آنکه به دنبالِ طریقی غیر از این سه طریق باشد. https://t.me/keramatlogic ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔷🔹خودت را بشناس سقراط اساس فلسفه خود را بر یک جمله استوار ساخت و گفت: «خودت را بشناس» ابن‌سینا هم در آغاز نمط سوم الاشارات و التنبیهات با صراحت تمام می‌گوید: ای انسان به خودت بازگرد و در خویشتن خویش تامل کن، هنگامی که در حال صحت و سلامت هستی و در برخی موارد به امور بیرون از خود آگاهی به دست می‌آوری، آیا چنین نیست که هرگز از خود غافل نیستی و همواره خودت برای خودت حضور داری؟ سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار غلامحسین ابراهیمی دینانی ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
❇️قسمت اول ‍ ■ فلسفه و چالش های فراروی آن ◾️فلسفهء امروز رودخانه اندیشه های ژرف در عالم شناخت مفاهیم و ساختار های وجودی آن است. مفاهیم که بشر امروزه در خصوص آن کند وکاو میکند ریشه های در کشتزار افکار گذشتهء بشریت دارد. چارچوب های فکری یک فرد با گذری پیکان زمان صیقل یافته و میتواند پایه های فکری برای سایر افراد باشد. افکار فلاسفه جوهر جاودانگی است. از یک جملهء کوتاه و با معنای عمیق تا کتابی از عالم بینش آنها، ما شاهد وسعت اندیشه،سامع صدای معرفت و گویای حقیقت در حیطهء خرد خواهیم بود. رسالت فلسفه رسیدن به هدف از نزدیک ترین راه نیست. اصولا همیشه نزدیک ترین راه، اصیل ترین راه نمیتواند باشد. در مقابل صحیح ترین راه نتیجهء ارتباط نظام های فکری در قالب واحد و بررسی شده میباشد. اگر باور امروزی در خصوص یک مفهوم باور های قبلی را زیر پرسش قرار دهد نیاز است آن باور قبلی مجددا بررسی شود نه اینکه نظام فکری حاکم بر آن از میان برداشته شود. تجزیهء یک مفهوم و مقوله در چارچوب فلسفه،راه را برای آشنایی با مفاهیم جدید باز میکند. سرشت فلسفه در خود زنجیرهء از ایده ها و دیدگاه را دارد که باعث میشود نوعی اجماع کلی و نظری در آن وجود نداشته باشد. آنچه که در طول تاریخ فلسفه همیشه زمینهء بحث و جدال فیلسوفان با منتقدین فلسفه بود و حتی تا به امروز شاهد آن هستیم، اصل رسالت فلسفه است. اینکه فلسفه از چه می‌گوید و فیلسوف چه کار میکند موضوع بحث است. آیا فیلسوف فردی بیکاریست که بیهوده بر سر مسایل با دیگران بحث میکند و کاری جز شبهه افگنی در زنده گی و مفروضات مردم‌ ندارد؟ و یا فردیست که از فرط اندیشیدن و تعمق در نهایت دیوانه شده و به زنده گی اش پایان میدهد؟ در میان بسیاری از افراد بیشتر آنها بر این پرسش ها پاسخ مثبت میدهند، اما این تصورات در سطح عامه وجود دارد و حاکی از نوع نگرش ساده و سطحی با قضاوت سست بنیاد است. مشغلهء فیلسوف بسیار پیچیده و دشوار است. فیلسوف با خود عهد میبندد که هیچ امری را به ساده گی اش نپذیرد، به هر آنچه که دیگران در کمال نادانی به آن یقین میکنند، شک میکند و آنرا وارد افکار ژرف خود ساخته؛ با آن کلنجار رفته و سپس از مجرای نقد و بررسی آنرا با پرسش ها مواجه میسازد. فیلسوف با جعبه های پارادوکسی سر و کار دارد که با باز شدن یکی از پس دیگر معمای بیشتر می آفریند. عدم وجود یک چوکات کلی در فلسفه پشتوانهء ادعای آن عده از افرادی بود که فکر می‌کردند فلسفه کارایی ندارد و فلسفیدن یک امر بیهوده است، اما میبینیم که البته متأسفانه این نوع نگرش نه تنها در قرون گذشته بلکه امروزه نیز مایهء زیر پرسش قرار دادن اصل ادعای فلسفه است. گسترده گی نسبی گرایی به مفاهیم و مبانی فلسفه نوعی سلاح پوششی برای آنهای است که در تلاش اثبات بیهوده گی نظام خردورزی و تفکر (فلسفه) بشر اند. با در نظر داشت تاریخ فلسفه، شروع فلسفه به عنوان یک نظام از تفکر و استدلالات عقلانی را میتوان در قرن ششم ق-م قبول کرد. یعنی زمانی که انسان ها باور های خود را از حیطهء خرافات و اسطوره ها بیرون کشیده و وارد پروسهء بررسی و تحلیل عقلانی نمودند. یونان باستان خاستگاه و مهد نخستین افکار فلسفی در تاریخ اندیشهء بشر است. فیلسوفان چون تالس، فیثاغورث، دیموکریتوس،آنکساگوراس.. بر پایهء نگرش فلسفی نظریه پردازی میکردند. از همان زمان نطفهء اختلافات و نقد های فکری و اعتقادی در فلسفه به وجود آمده است. یکی میگفت همه چیز در نهایت از آب به وجود آمده است و دیگری میگفت نه از آتش، یکی از باد حرف میزد و دیگری از خاک. هر یک در تلاش نقد و آشکارسازی ضعف های باوری یکدیگر بودند. یک قرن بعد از آغاز فلسفه، با ظهور اندیشه های نوین در این حوزه چهرهء متفاوت تری از فلسفه در تاریخ ایجاد شد. سه بزرگ مرد سقراط، افلاطون،و ارسطو با نگرش های انقلابی خود جهشی بزرگ در فلسفه ایجاد نمودند. سقراط زنده گی اش را صرف گفتار و بحث و جدل با مردم کرد و افلاطون زنده گی خودش را وقف جمع آوری و نوشتن گفتار استادش (سقراط) نمود. علاوه بر این بیشترین مقولات فلسفی که امروزه با آن آشنا هستیم ریشه هایش را میتوانیم در اندیشهءافلاطون بیابیم. بیهوده نیست که تصور میشود هر آن مسألهء فلسفی که امروز در خصوص آن بحث میشود و یا تشریح میشود چیزی نیست جز حاشیه نویسی بر متن و گفتار افلاطون. از هستی شناسی تا خود شناسی، از قدسیت تا سیاست، از جامعه تا دولت، از هنر تا زیبایی شناسی،...... مفاهیمی وجود دارد که هنگام بحث کردن پیرامون آنها،خود را مدیون افلاطون میدانیم. او مهم‌ترین مسایل فلسفی را به صورت دقیق دسته بندی نموده و در خصوص هر یک نظر ارایه نموده است. از آن پس افکار ارسطو ظهور نموده و همچون پایه های فلسفی و علمی تا دو هزار سال دیگر موقعیت خود را حفظ کرد. ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
❇️ قسمت دوم اما از آن به بعد، فلسفه در خواب عمیق فرو رفت و تا قرن ۱۷ میلادی به صورت کامل بیدار نشد. آغاز فلسفهء جدید در قرن ۱۷ میلادی انقلاب فکری در نظام تفکر بشر گفته میشود. دکارت به عنوان پدر فلسفه جدید، جهشی در دیدگاه فلسفی ایجاد کرد. نهضت شک گرایی با ورود بر دیگر شاخه های فلسفی و حتی علمی، باعث شکل گیری مکاتب فلسفی گردید که تا حالا همچون نگرش های نوین و اصلاح شده، ساحهء بررسی خود را حفظ نموده اند. امروزه بسیاری از بزرگان در حوزهء فلسفه تأکید بر این دارند که ادعای فلسفه رسیدن به قطعیت و حقیقت نیست بلکه تقرب به آنست و ما فقط جادهء معرفت و شناخت را بدون ادعای مطلق طی میکنیم. ارزش فلسفه و فلسفیدن در یقینی نبودن آنست. چه فایده دارد که چیزی را حقیقت بنامید و به آن جنبهء یقینی بدهید ولی همه اش بر طبق نگرش خیره سرانه و با پیروی از باور های متداول باشد؟ از خود میپرسید پس فایدهء این‌ تقرب که گفته میشود ارزش فلسفه در همان است چیست؟ پاسخش ساده است. فلسفه شاید قطعیت که میخواهید را در دست شما ندهد ولی بدون شک در مقابل آن دانش وسیع را صاحب میشوید که شما را بیشتر در این مسیر شتاب میدهد. این یعنی تحفهء فلسفه برای بشر و هر آنکس که در این مسیر گام بر میدارد. فلسفه بیشتر اوقات کشف نهایی حقیقت را به تعویق می اندازد. به همین دلیل پرسش مطرح میشود که علت این تعویق اندازی چیست؟ اگر بگویم فیلسوف واقعی جویندهء حقیقت با گذشتهء بی بنیاد نیست و او هر گونه امکان را برای وجود حقیقت سلب میکند و ممکن است حقیقت برایش یک الگوی فرضی برای جوینده گی باشد و نفس حقیقت را برای یابنده گان سطحی اندیش میگذارد، پاسخ به این پرسش خواهد بود. ولی با وجود این توجیهات باز هم این مورد نه تنها از سوی الاهیون ستیزه جو بلکه از سوی علم باوران نیز دلیل پیشنهادی برای اثبات ضعف فلسفه است. عدهء از دانشمندان ادعا میکنند که فلسفه نابود شده است دیگر نمیشود برای درک و شناخت جهان به آن تکیه کرد. دانشمندی مثل استیون هاوکینگ را به یاد بیاورید که با این گفتهء خود که «فلسفه مرده است» خیلی مشهور شد. حالا اگر از نقد کردن های محکم بر این گفتار ها بگذریم و جبههء علم را در نظر بگیریم متوجه میشویم که تکلیف اش با فلسفه بر سر یک مسأله یکی است. تلاش برای شناخت و درک جهان اصل مشترک بین فلسفه و علم است. از سوی دیگر در علم ابطال پذیری و عدم قطعیت مطرح است و در آن ادعا و تشریح قطعی امور درست نیست. به همین دلیل یک ایدهء علمی همواره در حال طی کردن مراحل علمی است. منظور من از ابطال پذیری در اینجا این نیست که مسایل علمی باید باطل باشند منظور این است که فضای نقد باز است تا اگر احتمال نادرست بودن یک مسأله احساس شود در چوکات نقد بیان شده و مورد قبول همه قرار بگیرد. هر حقیقت علمی نتیجهء بررسی (از مجرای تجربه) و تحلیل در فضای نقد است. این در حالیست که فلسفه هم در فضای نقد رشد میکند. البته من در اینجا ادعا ندارم که علم در معنای جزئی (معنای دوم) خود با فلسفه تفاوت ندارد. علوم(علوم طبیعی) با فلسفه بر سر کلیات و میتودلوژی اختلاف دارند. فلسفه، علم(Knowledge) در کلی ترین شکل خود است و نه علم با اصالت تجربه(Science). رسالت هر دو شناخت جهان است.یک دانشمند میتواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، نسبت به مسایل رویکرد هستی شناختی و معرفت شناختی داشته باشد. تفاوت های رویکردی و عملی میان علم فلسفه زمینهء تاخت و تاز یکی بر دیگر نیست، بلکه میتوانند مسبب خلط سیستماتیک آن دو (فلسفه و علم) شده تا در نتیجهء آن شاخهء جدیدی ظهور کند، مانند فلسفهء علم. ادامه دارد... ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
❇️ قسمت سوم جهان بینی و پرسشگری فلسفی، کلی است ولی با این حال شناخت قطعی جهان ناممکن به نظر می‌رسد. اگر شناخت جهان رسیدن به حقیقت باشد (یا نسبی یا مطلق) این پرسش که خود حقیقت چیست که فیلسوفان میخواهند خود را به آن برسانند موضوع را پیچیده تر میسازد. اگر گفته شود هدف فلسفه تحصیل حقیقت است در مقابل این پرسش که ماهیت حقیقت چیست، پاسخ وجود دارد؟ باید گفته شود که تقرب به حقیقت با گذشتن از مسیر تفکر و تعقل نقادانه مسألهء مهم است و اگر فرض بر این باشد که جزمیت و یقین در فلسفه امر لازمی است، فضای نقد و تحلیل مبانی فلسفی تنگ تر شده و ممکن است از بین برود. فلسفه بر عقل و ذهن بشر اجازه میدهد که هر امری را با دقت تمام و با ابزارا های مختص به آن موشگافی نموده و در چوکات استدلال ولی حساس و نقادانه مسأله استخراج شده را ارایه دهند. یک فیلسوف ممکن است مسایل کلی را در فورمول از نوعی تفکر انداخته و با حل نمودن آن ایدهء را از آن استخراج نماید. رسالت فلسفه بیرون کشیدن باور های تعصب گونه بشر با سویه های متفاوت و از میان برداشتن قطعیت های سست بنیاد از ذهن و افکار آنها میباشد، که همواره در تاریخ اندیشهء بشر از فردی به فردی دیگر منتقل شده است. وجه مشترک دیگری علم با فلسفه وجود اندیشه ها و ایده های متاثر شده از ابزار هر یک میباشد. اندیشه های با تناقضات پیچیده و حتی سیال و تکامل پذیر. در کل امروزه از یک سو علم میتواند معترف باشد بر گسترده گی فلسفه در تار و پود اصول و مبانی اش و از سوی دیگر فلسفه میتواند با علم جهشی در اثبات اصالت و صلابت رسالت خود داشته باشد. به صورت انتزاعی، علم میپرسد جهان چه زمان و چطور آغاز شد؟ و فلسفه میپرسد جهان چیست و چرا وجود دارد؟، علم با ابزار خود در پی پاسخ میرود و فلسفه با ابزار و رویکرد خود خاص خود نظریه پردازی میکند. ولی هر دو با هم یک فورم شناختی منسجم را ارایه خواهند داد. به طور خلاصه فلسفه در تار و پود اندیشهء بشر جا دارد. چنین نظام فکری بشر را نمیتوانیم نادیده بگیریم و آنرا نسخهء در گذشته تلقی کنیم. همان گونه که افکار بشر در سیر تاریخی در حال تکامل است دستاورد های حاصل از آن نیز سیر صعودی خواهند داشت، که فلسفه مهم‌ترین آنهاست. به دور از هرگونه گزافه گویی، فلسفه را مطالعهء امکانات ذهن انسان و نظام های فکری و ارتباطی میان آنها میدانم. این واقعیت درک شده از سوی انسان های خردمند است. ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️نشست حضوری با عنوان: 🔸(معنای زندگی در دنیای مدرن ) 📌با حضور: آقای دکتر اسدالله رحمان زاده (پژوهشگر فلسفه واستاد کالج کانترا کاستا کالیفرنیا) 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۷خرداد ماه ۱۴۰۲ 📍مکان:سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ⏰ ساعت :۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است ❌ دانشجویان غیر دانشگاه مذاهب اسلامی برای شرکت در این جلسه به ایدی زیر مراجعه فرمایند: @Eskandariisani ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb