در فیلمها دیدهایم که بعد از جنگی طولانی، فرماندهای شکستخورده، در برابر فرماندهی پیروز، به خاک میافتد.
یا بردگانی را دیدهایم که در برابر ارباب، خود را با ذلت، به خاک میاندازند.
این اتفاق، #سجده نام دارد.
خاک، پستترین مادهی عالم است. وقتی گوشهای از لباس ما خاکی میشود، آن را میتکانیم تا تر و تمیز بمانیم. هیچ انسانِ با شخصیتی را نمیبینیم که بر خاک بنشیند، چراکه شخصیت و احترام خود را دوست دارد. خاکنشین، خوار و ذلیل و رسواست.
اما در سجده، نه فقط گوشهی لباسمان، بلکه بالاترین بخش بدنمان، یعنی پیشانیمان را بر خاک میگذاریم.
چرا در آیهی ۲۶، خداوند از پیامبر میخواهد که هر شب، خود را چنین خوار کند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحنهی تسلیم شدن فرمانده گُلها به ژولیوسسزار
برای فهم آیهی ۲۶، کمی به سورهی انسان نگاه کنیم!
سورهای دربارهی «ابرار»؛ یعنی راهی که هر مومنی، در آن قرار ندارد! (تازه توجه کنید که «مومن» به معنی قرآنی، بالاتر از این تصورات ساده و سطحی ماست و بسیاری از افرادی که ما مومن میپنداریم، با ملاکهای قرآنی، مومن نیستند!)
پس در این سوره، با مطلبی ساده روبرو نیستیم!
و حال در انتهای این سوره، خداوند مستقیما به شخص پیغمبر چند توصیه میکند. این توصیهها یا برای حرکت در مسیر ابرار است، و یا برای پرورش پیغمبر در مسیری که بتواند استاد ابرار باشد!
پس باید با توصیههایی بسیار ویژه روبرو باشیم.
با این فضا، باز به آیهی ۲۶ نگاه کنید! به پیغمبر توصیه شده که در شب، سجده کنند، و مدتی طولانی را تسبیح بگوید.
سجده را که ما هم انجام میدهیم! تسبیح هم که همیشه انجام میدهیم! در رکوع و سجدهی همهی نمازها، سبحان الله میگوییم و بعد از نماز نیز، تسبیحات حضرت زهرا را به جا میآوریم! فقط شاید طولانی نباشد!
پس چرا این توصیهها، در ما تاثیر چندانی نگذاشته؟!
باید تعارف را کنار گذاشت!
به اطرافیان خود نگاه کنید!
آیا این توصیه، تاثیری در ما گذاشته است؟
اصلا بررسی میکنیم که تاثیر دارد یا نه؟
اگر کمی فلفل بخری، و بعد که در غذا ریختی، ببینی که اصلا تند نیست، باز هم از همان مغازه از همان فلفل میخری ؟
پس چرا وقتی توصیههای دینی، اثر نمیکنند، باز هم همان روند قبلی را میرویم؟
مشکل از کجاست ؟
اصلا چرا آنقدر سر یک آیه وقت بگذاریم! بهتر نیست که تند بخوانیم و برویم!؟
گاهی از درمان دردمان، بیخبریم.
اصلا نمیدانیم چه چیزی، مشکل ما را برطرف میکند؟
اما
لااقل میدانیم که:
🔸مشکلی داریم !
و میدانیم که
🔸 اطلاعی از درمان نداریم!
این شرایط، بسیار عالی است، زیرا «درد» ما را به پیش میبرد! درد نمیگذارد که آب خوشی از گلوی ما پایین رود!
و این که «میدانیم از درمان دوریم و بیاطلاع» باز ما را به تکاپو میاندازد که به دنبال درمان برویم.
اما شرایط ما، چنین نیست!
باز به آیهی ۲۶ نگاه کنید!
راه حل و پیشبرندهای که به پیامبر ارایه شده، سجدهی شبانه و تسبیح طولانی در شب است.
ما اصلا احساس نیاز به چنین راهحل و پیشبرندهای نداریم!
بلکه اصلا احساس نمیکنیم که در دین و دینداریمان، کمبودی داریم.
بلکه احساس نمیکنیم که از چیزی در دین، بیاطلاع باشیم!
و بدتر این که، احساس میکنیم که ما، هم سجده میکنیم و هم تسبیح میگوییم!
و البته هیچ غمی نداریم از این که این تسبیح و این سجده، تاثیری ندارد!
بلکه اصلا حس نمیکنیم که تاثیری ندارد!
بلکه اصلا نیازی نمیبینیم که تاثیری داشته باشد!
وقتی به این شرایط نگاه میکنم، غمگین میشوم و دستم از نوشتن باز میماند... حقیقتا چرا باید ادامه داد؟ شاید اگر هیچ نامی از سجده نشنیده بودیم، امروز بهتر و بیشتر به آیهی ۲۶ سورهی انسان، دل میدادیم.
از این که تا اینجا، با ما و سورهی انسان همراه بودید، تشکر میکنم؛
این آخرین پیام دربارهی سورهی انسان بود...
لطفاً برای من هم دعا کنید که شدیداً محتاجم به دعا...
روز آخر ماه...
در دعاهامون
مردم غزه را فراموش نکنیم...
دارند جور ما رو میکشند...😢
هدایت شده از نکاتنابوحکمتهای آیتاللهحائریشیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دستور قرآن برای بعد از پیروزی: #استغفار_کنید!🔸
▫️ قرآن میگوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد میشوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن.
▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟
یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامهریزی آنها بود.
نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه».
باید بگویند که همۀ اینها #لطف_خدا بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ».
▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیتالمقدس و فتحالمبین پیروزیهایی بدست آوردند فرمود: «مبادا #غرور پیدا کنید که این غرور، مایۀ #شکست میشود».
خداوند به بنیاسرائیل میگوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمدهاند تفاخر نکنید. و میبینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، #مغضوب خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمتهایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من.
▫️ یاد کنیم نعمتهای خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ...
@haerishi
مدت اندکی است که حس خاصی نسبت به یک آیه از #قرآن دارم. دوست داشتم این حس را با شما نیز در اشتراک بگذارم.
آیه از این قرار است:
🔶 مَآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا (نساء: ٧٩)
🔶 هر خیری به تو رسد از جانب خداست و هر بدی به تو رسد از خودِ توست، و تو را به عنوان پیامبر برای مردم فرستادیم، و این بس كه خداوند گواه است.
در زندگی، مشکلات زیادی داریم.
غمگین میشویم...
عذاب میکشیم...
درد میکشیم...
ناله میکنیم...
زجه میزنیم...
فحش میدهیم...
اشک میریزیم...
میترسیم...
معضل داریم...
رنج میکشیم...
غصه میخوریم...
و ...
و طبیعتاً، تلاش میکنیم و میخواهیم که مشکلاتمان برطرف شوند.
برای برطرف شدن مشکلات، گاهی کاری کوچک میکنیم و مشکلی حل میشود.
اما گاهی
هر چه که تلاش میکنیم، مشکل حل نمیشود، و یا حتی بیشتر میشود.
از آن آیه، این حس در من ایجاد میشود که:
🔶 برای حل این مشکل، خودت را اصلاح کن!
باور کردنی نیست! ما معمولا از دست دیگران عصبانی میشویم، چون علت مشکلات را، آنها میدانیم. اما این آیه، به «من» ارجاع میدهد!
✅ خودت را اصلاح کن!
شاید تغییر یک سنگ، یا آسمان، یا یک آهن، نیاز به ابزاری خاص داشته باشد، اما آیا من، برای تغییر خودم، نیازی به ابزارهای عجیب و غریب دارم؟ نیاز دارم راه طولانی را طی کنم تا به خودم برسم؟
باور کردنی نیست!
یعنی میشود من با اصلاح و تغییر خودم، همهی مشکلاتم را حل کنم؟
حل مشکلات روحی، شاید تعجب برانگیز نباشند! اما به نظر میرسد، آیه از «هر» مشکلی سخن میگوید! مشکلات جسمی! مشکلات اقتصادی! مشکلات سیاسی! مشکلات اجتماعی! مشکلات خانوادگی! مشکلات فرهنگی! مشکلات شغلی! مشکلات ...
و عجیبتر این که:
🔸 دین، آمده تا برای درمانِ «من» ، من را یاری دهد!
دقت کردید که چه شد؟
تمام مشکلات از من است، و دین آمده تا من را درمان کند!
پس شروع کنیم!
اگر دیندار هستی!
اگر فکر میکنی که دین داری!
خود را بررسی کن!
هر مشکلی!
هر مشکلی!
از تو است!
و دین، برای اصلاح توست!
(یک نکتهی ظریف بگویم! گاهی اصلا همین مشکل، راه حلِ مشکلِ دیگری از توست!)
«دین» با این نگاه، تنها حقیقتی عجیب و ماورایی و غیر قابل آزمایش نیست!
«دین» راهنمای حل تمام مشکلات من است!
البته
🔹اگر «من» بخواهم!
حقیقتاً در ابتدا، برای من که باورکردنی نبود!
ولی
وقتی کمی بیشتر با خودمان آشنا میشویم
میبینیم
که نمیخواهیم
اصلاح شویم...
بلکه
اگر خداوند مانع تاثیرگذاری بسیاری از کارهای ما نبود
مشکلات بسیار بیشتری داشتیم...
May 11
🔷 به مناسبت روز بزرگداشت #ملاصدرا، بزرگترین فیلسوف شیعه.
ملاصدرا در مقدمهی تفسیر سورهی واقعه، چنین میگوید:
...من در گذشته بسیار مشغول تحقیق و تکرار بودم و به خواندن کتابهای حکما (:کسانی که اهل بحث نظری هستند [: #فلاسفه ]) بسیار پایبند بودم، تا این حد که فکر میکردم چیزی به دست آوردم!!
اما زمانی که اندکی #بینا شدم، و به احوال خود #نگریستم، خود را دیدم (که اگر چه به چیزی از شرایط مبدء و منزه بودن آن از صفات ممکنات و حدوث، و چیزی از احکام قیامتِ ارواح انسانی رسیده باشم، اما) خالی از علم به حقیقت، و حقایقِ آشکار هستم!
همان حقایقی که فقط با #چشیدن و #یافتن، قابل ادراک است، که در قرآن و سنت وارد شده؛ مانند شناخت خداوند، و صفات او، و اسماء او، و کتب او و فرستادگان او، و شناخت نفس و احوال آن از قبیلِ قبر و بعث و حساب و میزان و صراط و بهشت و جهنم و ...، که حقیقت آنها جز از راه تعلیم خداوند، به دست نمیآید، و جز به نور نبوت و ولایت، روشن نمیشود.
✅ تفاوت علومِ اهل #نظر [:فلاسفه] با علوم افراد #بینا، همانند تفاوت بین «کسی است که تعریف شیرینی را میداند» و «کسی که شیرینی را #چشیده است!» ؛ همانند تفاوت بین «علم به تعریفِ سلامت و اقتدار» و «سالم و مقتدر بودن!» ...
متن اصلی:
...و إنّي كنت سالفا كثير الاشتغال بالبحث و التكرار، و شديد المراجعة إلى مطالعة كتب الحكماء النظّار، حتّى ظننت أنّي علي شيء. فلمّا انفتحت بصيرتي قليلا و نظرت إلى حالي، رأيت نفسي - و إن حصّلت شيئا من أحوال المبدإ و تنزيهه عن صفات الإمكان و الحدثان، و شيئا من أحكام المعاد لنفوس الإنسان - فارغة من علوم الحقيقة و حقايق العيان، ممّا لا يدرك إلاّ بالذوق و الوجدان، و هي الواردة في الكتاب و السنّة من معرفة اللّه و صفاته و أسمائه و كتبه و رسله، و معرفة النفس و أحوالها من القبر و البعث و الحساب و الميزان و الصراط و الجنة و النار - و غير ذلك - مما لا تعلم حقيقته إلاّ بتعليم اللّه، و لا تنكشف إلاّ بنور النبوة و الولاية.
و الفرق بين علوم النظّار و بين علوم ذوي الأبصار كما بين أن يعلم أحد حدّ الحلاوة و بين أن يذوق الحلاوة، و كم بين أن تدرك حدّ الصحّة و السلطنة و بين أن تكون صحيحا سلطانا، ...
تفسیر القرآن الکریم - 7، صفحه 10
۳۰۰ سالگی کانت.mp3
12.77M
۳۰۰ سالگی کانت ۲.mp3
11.22M
مگر میشود دعا کنیم که «خدا دلها را به نفع انقلاب، همراه کند» و «مکر دشمنان را به خودشان برگرداند» ولی این دعا مستجاب نشود؟
بله! میشود.
اگر در عرصه جمعی، اهل گناه باشیم! بر علیه هم، بیانصافی کرده باشیم! زیرآب مسلمی را زده باشیم! در جایی که جایش نبوده، بیخود عصبانی شده باشیم! آمار دروغ فوروارد کرده باشیم! قدرتطلبی کرده باشیم! حقای درباره رقیب را مخفی کرده باشیم! کمکاری و تنبلی کرده باشیم! و ... و خلاصه #گناهکار باشیم، بله! میشود خدا ظالمی یا ضالای را بر ما مسلط کند...
در این شب مهم، این آیه را از سورهی مبارکه مائده، فراموش نکنیم:
🔶 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (١٠٥)
🔶 ای كسانی كه ایمان آوردهاید! حواستان به خودتان باشد! وقتی كه شما هدایت یافتید، بیراهه رفتن دیگران به شما زیان نمیرساند. بازگشت همه شما به سوی خداست و از آنچه میكردهاید آگاهتان میسازد.
به نظر میرسد، #استغفار حقیقی و #جمعی در این ساعات، باز کنندهی گرههایی باشد که خودمان به دست خودمان، بر مسیر انقلاب، زدهایم...
اشتباهاتمان را در درگاه خداوند، مرور کنیم و سپس دست به استغفار بلند کنیم.
ذکر استغفار حضرت آدم و حوا:
🔶قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (اعراف: ٢٣)
🔶گفتند: پروردگارا! ما بر خویشتن ستم كردیم، و اگر بر ما نبخشایی و به ما رحم نكنی، بیشك از زیانكاران خواهیم شد.