✅✅ نشست علمی «سیری تاریخی در مواجهه غربیان با اسلام ( وحی اسلامی و رسول خدا) در قرون نخستین» با ارائه دکتر جاودان، مدیر محترم گروه کلام اسلامی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در روز چهارشنبه 14/10/1401 در سالن جلسات علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.
🖌 در این نشست علمی دکتر محمد جاودان بیان داشتند که شناخت و مواجهه غربیان در سدههای نخست آشنایی با کلیت اسلام و با وحی اسلامی و شخص رسول خدا ص حاکی از خصومت و نگاه بدعت آمیز و عدم شناخت صحیح آنان است که حاکی از فقدان هرگونه شناخت و مواجهه همدلانه است.
هدف از این نشست مقدماتی آن خواهد بود که نشان داده شود شناخت اولیه غربیان از اسلام، قرآن و رسول خدا ص با چه موانعی مواجه بوده است که سبب شده است شناختی نادرست و غیرواقعی از اسلام، قرآن و شخص رسول خدا برای آنان حاصل شود.
🖌 این موانع را میتوان اموری از قبیل تعصبهای کور، بدبینی، عناد و لجاجت و خصومت دانست. لازمه هرشناختی کنارنهادن این موانع روانشناختی است و در پیش گرفتن همدلی و مطالعه نزدیک و منابع مستقیم. چنین رویکردی در مواجههای نخست و شناخت اولیه از اسلام در میان غربیان به ندرت یافت میشود، امری که چندین قرن به درازا کشید و جنگهای طولانی و متعدد صلیبی را در پی داشت.
🖌 هیچگونه صداقتی در شخص رسول خدا، که تعابیر زشتی در مورد او بهکار میگرفتند نمیدیدند. وحی اسلامی را نیز حاصل شعبده و جنون معرفی کرده و اسلام را دینی میدانستند که آمده است تا مسیحیت را از بیخوبن برکند. با چنین مواجههای ذهنیت عمومی اروپاییان را شکل دادند که کمابیش تا کنون گاهو بیگاه در میان غربیان دیده می شود.
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی (ره)
💢 حضرت آیتالله #علامه_مصباح_یزدی ، یکی از برجستهترین صاحبنظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیبشناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. مجموعه حاضر به منظور ارائه دیدگاههای معظمله در خصوص مبانی اسلامی علوم انسانی تهیه شده است.
⭕️ بخشهای مختلف این مجموعه با استفاده از آثار حضرت آیتالله #مصباح_یزدی ، تنظیم شده است.
⭕️ بخش اول به کلیات و تعریف مفاهیم اصلی (علم، اسلام، علم اسلامی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، و مبانی) اختصاص یافته، و بخشهای بعدی به ارائه اصول اساسی مربوط به مبانی هفتگانه معرفتشناختی، هستیشناختی، کلامی، انسانشناختی، ارزششناختی، دینشناختی و روششناختی میپردازند.
⭕️ این اثر با تلاش جمعی از پژوهشگران، حجج اسلام والمسلمین علی مصباح، مجتبی مصباح، محمود فتحعلی، محمدعلی محیطی اردکان و آقای دکتر حسن یوسفیان سامان یافته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #امام_خمینی(ره)
💢 #علوم_انسانى احتیاج به يك انسانهاى متعهد دارد. انسانى كه تعهد به قواعد اسلام ندارد و تعهد به آن زيربنايى كه #توحيد است ندارد، در #علوم_انسانى نمىتواند عملى انجام بدهد الّا انحراف.
(صحيفه امام، ج14، ص: 292)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🖌🖌 گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار می کند:
✅✅✅ سمینار پژوهشی با عنوان «روش نفسشناسی در فلسفه اسلامی از ابن سینا تا ملاصدرا» با حضور نویسنده محترم دکتر مهدی ذاکری، استاد دانشگاه تهران و دکتر رضا برنجکار، استاد دانشگاه تهران (ناظر طرح)، و با حضور اعضای شورای علمی گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در تالار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی (طبقه دوم) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد.
🖌🖌🖌 علاقه مندان می توانند به صورت حضوری و یا مجازی در این جلسه شرکت نمایند.
🖌🖌 این جلسه در تاریخ 20-10-1401 رأس ساعت 11:00 لغایت 12:00 برگزار می گردد.
لینک شرکت مجازی در جلسه:
Dte.bz/philconf
به همت گروه فلسفه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد.
سومین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت در روز یکشنبه 18/10/1401 در تالار شهید سلیمانی برگزار شد.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒سومین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
🔰موضوع:سقط جنین در اسلام و مسیحیت
Abortion from the point of view of Islam and Christianity
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا آل بویه
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙خواهر کاترینا ژوزف دروست
استاد دانشگاه پاپی سنت توماس آکویناس (رم)
📅زمان شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
⏰ساعت :١٢:٣٠
🗒مکان: قم- پردیسان-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-تالار سردار سلیمانی
➖نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود
◾️لینک ورود به جلسه
🌐 Dte.bz/philconf
🔹 مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری همکاری های علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سومین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت.mp3
55.26M
📒سومین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
🔰موضوع:سقط جنین در اسلام و مسیحیت
Abortion from the point of view of Islam and Christianity
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا آل بویه
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙خواهر کاترینا ژوزف دروست
استاد دانشگاه پاپی سنت توماس آکویناس (رم)
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/wgU7f
📅زمان شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
⏰ساعت :١٢:٣٠
🗒مکان: قم- پردیسان-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-تالار سردار سلیمانی
🔹 مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری همکاری های علمی و بین الملل
https://eitaa.com/isca_seda/5716
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
وبینار بین المللی با حضور دکتر علیرضا آل بویه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و خواهر روحانی مسیحی کاترینا ژوزف دروست استاد دانشگاه پاپی سنت توماس آکویناس از رم، ایتالیا برگزار شد.
در این گفتگو، خواهر روحانی کاترینا بر پایه آموزههای مسیحی و انجیلی و یافتههای علمی جدید به ارائه ادله در محکومیت سقط جنین تاکید ورزید.
در مقابل، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر آل بویه بر اساس شواهد قرآنی و روایی به حرمت سقط جنین پرداخت. هر دو طرف جاندار بودن جنین را امری مسلم دانسته، سقط جنین فاقد دلایل پزشکی را امری خلاف اخلاق و حرام دانستند.
جلسه با طرح سوالاتی از سوی شرکتکنندگان ادامه یافت و در پایان، هر دو طرف ابراز امیدواری کردند چنین جلساتی ادامه یاید تا مسائل مطرح در این حوزۀ فکری بیشتر بررسی گردد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همین تعبیر را در مورد حضرت زکریا داریم زیرا ایشان فرزنددار نمیشد لذا دعای او توسط خدا اجابت و یحیی به او بخشیده شد و باز از تعبیر هبه استفاده میفرماید. آیه دیگری که در این باره وارد شده، سخن فرشتهای است که به مریم(س) فرمود: ای مریم من فرستاده پروردگار تو هستم برای اینکه پسری پاک به تو ببخشم یعنی وقتی خدا حضرت عیسی را به مریم میدهد، از واژه هبه استفاده میکند. در آیه شریفه ۳۹ ابراهیم فرموده است همه ستایشها مخصوص خدایی است که اسماعیل و اسحاق را در سن پیری به من بخشیده است و یقیناً پروردگار من شنونده دعاست؛ این کلام حضرت ابراهیم(ع) است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: دسته دیگر آیات هم آیاتی هستند که از اعطای دختر و پسر به عنوان هبه یاد کردهاند؛ ممکن است برخی به آیات قبل اشکال کنند که آنها فقط دعای انبیاء بوده و یا خطاب خدا به انبیاء بوده است بنابراین امکان اینکه قرآن فقط در مورد انبیاء از واژه هبه استفاده کرده باشد، قابل القاء است ولی این آیه نشان میدهد که قرآن در همه موارد از اعطای فرزند به عنوان هبه یاد میکند. مالکیت و فرمانروایی آسمانها و زمین فقط در سیطره خداست و هر چه را بخواهد میآفریند؛ به هر کسی بخواهد دختر میبخشد و به هر کسی بخواهد پسر میبخشد؛ در ابتدای آیه از واژه خلقت استفاده میشود ولی وقتی به اعطای فرزند میرسد، از یهب لمن یشاء اناثا ... استفاده میکند و حتی دختران را بر پسران مقدم شمرده است. در کلامی از پیامبر(ص)، فرزند هبه دانسته شده است؛ حضرت فرمود فرزندان شما هبه خداست و به هر کسی بخواهد دختر و به هر کس بخواهد دختر خواهد بخشید.
۱۹ بار تعبیر هبه برای اعطای فرزند
آل بویه تصریح کرد: اینکه قرآن در مورد فرزند از واژه هبه استفاده کرده است حتما دلیل خاصی دارد، وقتی ما ۱۹ آیه با تعبیر هبه داریم و ۱۵ مورد آن برای فرزند است، نشانه توجه خدا به این مسئله است؛ اگر عزیزی به شما هدیه بدهد، شما چه میکنید قطعاً آن را جبران میکنید و حداقل آن تشکر زبانی است نه اینکه انسان هدیه را به قتل برساند؛ دیوید راس میگوید ما هفت وظیفه اساسی داریم و یکی از آنها حق دیگران بر گردن ما هست وقتی کاری برای ما انجام دهند و حداقل آن سپاسگزاری است. در ادبیات دینی هم فرموده است: لم یکشر المخلوق لم یشکر الخالق. در اعطای فرزند، یکطرف خدا و یکطرف انسان و در وسط اعطای فرزند است و اگر وجدان خود را قاضی کنیم، به عظمت این هبه پی خواهیم برد.
سقط جنین غیراخلاقی است
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: خدا با آن همه عظمت و بزرگی به ما با این همه جهل و نادانی و فقر و ضعف، فرزندی عطا میکند که خلیفه خدا در روی زمین است و حق حیات و کرامت ذاتی دارد و از روح خدا در او دمیده شده است و او ابدیت را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین آیا از نظر اخلاقی درست است ما چنین هدیهای را سقط و نابود کنیم؟ در نگاه قرآن، انسان آنچنان موجود ارزشمندی است که از واژه عطا و هبه برای آن استفاده شده و این عطیه از همان لحظه شکلگیری لقاح و بارورشدن تخمک است و سقط از همین مرحله نادرست و ناسپاسی به خداوند و کاری غیراخلاقی است.
اخلاقیات جزء مستحبات نیست
آل بویه اظهار کرد: به نظر بنده این تلقی که ما اخلاقیات را جزء مستحبات بشماریم، نادرست است و این ادبیات باید اصلاح شود لذا اخلاق، الزامی است و بنده آنچه در مورد آیات قرآن به کار بردم همان الزام را استنباط میکنم نه استحباب را. ما همچنین واژه هبه را دقیقاً واژهشناسی کردهایم که مفصلاً در کتابی که بنده نوشتهام و آن هم مؤید همین برداشتی است که توضیحات آن ارائه شد.
پاسخ به یک پرسش
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این پرسش که هدیه وقتی هبه است که با رضایت و میل افراد باشد، یعنی اگر خدا قبل از اعطای فرزند از انسان میپرسید که آیا فرزند میخواهد یا خیر و او قبول میکرد، نابودی آن خلاف اخلاق بود ولی در اینجا چنین چیزی نداریم و خیلی از فرزندان ناخواستهاند، اضافه کرد: ما علاوه بر این شبهه چند شبهه دیگر مانند فرزند ناقص و تجاوز به عنف و ... را هم فرض گرفته و در کتابی که نوشتهایم پاسخ دادیم؛ ولی اجمالاً اینکه مثلاً اگر در حج تمتع و بذلی و... هدیه به شما بدهند، باید بپذیرید و الزام دارد مگر در شرایط خیلی خاص و روایاتی هم داریم که هدیه را رد نمیکنند، مگر کسانی که حمار هستند.