💢 پیشروی #علوم_انسانی در غرب ریشه در #اومانیسم دارد که #اومانیسم هم خود تابع #مدرنیته می باشد در حالی که خود #مدرنیته هم نیاز به کالبد شکافی اساسی دارد.
⭕️ و این نگاه در تعارض با نگاه الهی به #انسان _ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ _ می باشد لذا دین باید نسبت خود را با علومی که آبشخورشان این رویکرد #انسان_شناختی می باشد ، روشن سازد.
⭕️ با این مقدمه مشخص می شود که ایده ی بازسازی علوم انسانی توجیه معقولی دارد و آن این است که دین دارای آموزههای متنوع در زمینههای مختلف مانند حقیقت انسان، جهان و رابطه بین این دو دارد که در خیلی از مواقع در تعارض با نگاه مدرن و اومانیستی می باشد لذا طبیعی است که بیندیشیم چنین دینی نسبت به علوم انسانی صاحب نظر باشد.
⭕️ اینکه ما بخواهیم در مورد رفتار انسانی نظریاتی را بیان کنیم در ابتدا باید انسان را به درستی بشناسیم و شناخت انسان از راه دین و آموزه ها و تعالیم دینی و ارتباط انسان با جهان بهتر و شفاف تر است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #مرحوم_مصباح_یزدی(ره)
💢 برخی فکر میکردند که اگر ظاهر دانشگاه اسلامی شود و نماز جماعت در آن برگزار شود و شعائر اسلامی بهطور پررنگ مطرح شود، دانشگاه اسلامی شده است اما منظور از تحول در #علوم_انسانی، تحولی عمیق در نوع نگاه به انسان است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #علوم_اجتماعی_اسلامی به چه معناست؟
💢در جهان اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمیگیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسانها در ساخت معنا باز نمی گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می کند. یعنی #علوم_اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی بودن را دارد.
⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود:
📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #آیت_الله_جوادی_آملی
💢 #علوم_انسانی باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 خامنهای پس از محمد (ص)
💢 کاریکاتور، هنر است؛ مثل شعر. اما همانجور که «هجو»، شعر را فحش می کند؛ اغراض سیاسیِ شارلی ابدو هم کاریکاتور را فحش می کند.
⭕️ فحش بطور معمول فرمان مقابله و دشمنی از سوی آدم زبون و بی چاره است.
⭕️ وقتی دست با چکش کوبیده شود، فرمان مقاومت و مقابله با سوزشِ درد را آدم بی ادب با فحش بروز می دهد.
⭕️ ناتوانی مقابل یک رقیب قویِ پیروز هم با فحش تسلی می گیرد!
⭕️ ظاهراً ملاها، جهان جدیدی بنیان نهاده و از مرزهای کشورشان صادر شده است و ظاهرا بدجور ارزشهای منافقانه #انقلاب_فرانسه و #حقوق_بشر دروغین را به چالش کشیده که به کاریکاتور هجو روی آورده اند!
⭕️ آیا شارلی ابدویِ احمق دانست بعد از چند بار اسلام هراسی اش با کاریکاتورِ هجو علیه #پیامبر_اسلام(ص)، حالا با فراخوان کاریکاتور علیه #آیت_الله_خامنه_ای، باصدای بلند گفت: #اسلامِ_خامنه_ای ادامه #اسلام_محمد(ص) است!
⭕️ این موجب اتحاد بیشتر جهان اسلام حول #اسلامِ_انقلاب_اسلامی خواهد شد.ان شاءالله.
استاد حجت الاسلام #قنبریان
#اسلام_ناب_محمدی
#مسلمان_به_اسلام_خمینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی است؛ یعنی تغییر نگاه به انسان و جامعه و غایات حیات جمعی و ارزشهای انسانی، جامعه و تمدنی جدید را بنا نهاد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی 💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی
💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی است؛ یعنی تغییر نگاه به انسان و جامعه و غایات حیات جمعی و ارزشهای انسانی، جامعه و تمدنی جدید را بنا نهاد. بر اساس این تحلیل، باید بپذیریم که پیریزی #تمدن_نوین_اسلامی، نیازمند ایدههای نو در عرصههای مختلف حیات انسانیِ برخاسته از اصول، ارزشها و مبانی اسلامی است. اگر ما با مدنیت معاصر غربی در کلیت آن مشکلداریم و میخواهیم طرحی نو درافکنیم، باید الزامات این پیریزی طرح نو را برآورده کنیم. یکی از آن الزامات، پیریزی #علوم_انسانی_اسلامی است.
⭕️ آنچه در تعابیر مقام معظم رهبری با عنوان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مطرح شده است، این معنا را در پی دارد که ما برای #تمدن_سازی نیازمند نقشه راه هستیم. چگونه میشود بدون #علوم_انسانی_اسلامی و نقشه راه، تمدن سازی کرد؟ عرصه زندگی، یعنی اقتصاد و سیاست، مناسبات فرهنگی و آموزشی، قضایی و کیفری، مناسبات تقنینی، خانواده و مانند آن، چگونه میتواند بدون اینکه به یک شکوفایی در علوم انسانی رسیده باشد وجه تمدنی پیدا کند. اگر ما در حوزه سیاست، فلسفه سیاسی متناسب با آموزههای دینی خودمان را تنقیح نکنیم، اگر حقوق اساسی و حقوق سیاسی خودمان را متناسب با ارزشهای اسلامی تعریف نکنیم، اگر عدالت سیاسی را آنگونه که برخاسته از اصول ارزشهای اسلامی است تئوریزه و صورتبندی نظری نکنیم چگونه میتوانیم در عرصه سیاست به وجه تمدنی اسلام برسیم. بنابراین، دستیابی به اندیشه اسلامی در حوزههای مختلف حیات انسانی که هر کدام یکی از اضلاع #تمدن_نوین_اسلامی است، اساسیترین کار برای رسیدن به این هدف است.
استاد #احمد_واعظی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #امام_خمینی(ره)
💢 #علوم_انسانى احتیاج به يك انسانهاى متعهد دارد. انسانى كه تعهد به قواعد اسلام ندارد و تعهد به آن زيربنايى كه #توحيد است ندارد، در #علوم_انسانى نمىتواند عملى انجام بدهد الّا انحراف.
(صحيفه امام، ج14، ص: 292)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #نقش_علوم_مبنایی_در_علوم_انسانی_اسلامی
💢 فرایند تحول در چند گام قابل تبیین است: گام اول: شناساندن مبانی #فلسفی اسلام به عالمان علومانسانی است؛ یعنی نشاندهیم که هستیشناسی اسلام چیست؟معرفتشناسیاش چیست؟ انسانیشناسیاش چیست؟
استاد #عبدالحسین_خسروپناه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #نقش_علوم_مبنایی_در_علوم_انسانی_اسلامی 💢 فرایند تحول در چند گام قابل تبیین است: گام اول: شناساندن
⭕️ گام اول: مثلا بحثهایی در مبانی انسانشناسی داریم که شامل انسانشناسی عام است و از این انسانشناسی عام یک انسانشناسی خاص در اقتصاد، سیاست و مدیریت بیرون میآید؛ لذا اول آن انسانشناسی عام که بر انسانشناسی خاص تأثیر میگذارد، آموزش داده شود و سپس، انسانشناسی عام و خاصی که غربیها دارند را هم نشان بدهیم تا تفاوتهای ما با آنان مشخص شود.
⭕️ گام دوم: ایجاد بستری مناسب برای نقد نظریههای علومانسانی است؛ باید یک فضای نقد نظریههای علومانسانی در کشور ایجاد شود تا ابهت علومانسانیغربی شکسته شود. این نقد نیز میتواند شامل نقد مبنایی یانقد بنایی یا هر نوع نقدی باشد. مهم اینست که فقط نقد کنند تا جسارت نقد و روحیه اندیشیدن در اینها ایجاد شود.
⭕️ گام سوم: این است که مبانی علوم انسانی اسلامی را به جای مبانی علوم انسانی #سکولار جایگزین کنیم؛ یعنی هر یک از اساتید علوم انسانی روی یک نظریه کار کنند و نشان بدهند که مبانی علوم انسانی غربی و مبانی علوم انسانی اسلامی ما چیست؟ و اگر این دو جایگزین یکدیگر شوند، چه بلایی سر نظریه میآید؟
⭕️ گام چهارم: تدوین و انتقال روششناسی علوم انسانی اسلامی است؛یعنی از میان پاردایمهای #مدرن و پسامدرن، روششناسی علوم انسانی خودمان را منتقل کنیم.
⭕️ گام پنجم: این است که با روششناسی به تولید نظریه علومانسانی بپردازیم. البته شکی نیست که هرچه جلوتر میرویم تعداد اساتید علومانسانی کمتر میشوند؛ یعنی ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که عالمان علومانسانی از ابتدا نظریهپردازی کنند اما این امکان وجود دارد که تعداد ناقدان نظریههای علومانسانی بیشتر باشد؛ لذا هرچه جلوتر میرویم طبیعتا تعداد افراد کمتر میشوند، لکن کیفیت آنها بالاتر است و حتی می توانند حتی جریان سازی کرده و مکاتبی را در علومانسانی ایجاد کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #آیت_الله_صادق_لاریجانی_آملی
💢 اگر ادعا داریم در زمینه علوم انسانی قصد تحول داریم باید متناسب با این داعیه مجاهدت کنیم و سرمایه علمی و مادی بگذاریم و باید بسیج هماهنگی در میان علما و فضلا ایجاد شود، بحث تحول در علوم انسانی کاری نیست که بتوان با دو یا پنج ماه کار آن را انجام داد بلکه باید بر اساس مبانی اسلامی و قرآنی سراغ این علوم رفت و از هرگونه تعجیل در این مباحث خودداری کرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #آیت_الله_جوادی_آملی
💢 آنچه می تواند #علوم_انسانی را متحوّل كند شناخت انسان است از يک سو، شناخت جهان است از سوی ديگر، معرفت پيوند انسان و جهان است از سوی سوم. اضلاع اين مثلث مبارک و ميمون اگر مشخص بشود انسان طرزی #علوم_انسانی را پايهگذاری می كند كه با علوم تجربی و رياضی هماهنگ باشد و طرزی علوم تجربی و رياضی را پايهگذاری می كند كه با #علوم_انسانی همآوا باشد همه علوم ارتباط مستقيم يا غير مستقيم با انسان دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 مسئله این است که وقتی میخواهیم عهد دیگری داشته باشیم، تکلیف ما با این علوم انسانی که حافظ #عهد_تجدد هستند چه میشود؟ یعنی با حفظ عهد خود باید الگوی پیشرفتی طراحی کنیم که لازمه ی این ، تفکر در #علوم_انسانی موجود می باشد.
⭕️ اگر ما بر یک عهدی میخواهیم باشیم، اما در عهد دیگری زندگی کنیم این «دو عهدی» ممکن است به «بحران هویت» تبدیل بشود؛ یعنی نه این بشود و نه آن.
⭕️ #علوم_انسانی_اسلامی این است که چه کنیم تا در عین حال که میخواهیم الگوی پیشرفت داشته باشیم و پیشرفت کنیم، بر عهد خود نیز استوار باشیم. این استواری، اقتضایش تحول در #علوم_انسانی است.
⭕️ همانگونه که مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت مبتنی بر علم ایرانی اسلامی بیان نموده اند:
🔻( این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشتهاند اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «#اخلاق، #عدالت، #معنویت و #امنیت» منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.
لازمهی تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزههای علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی #فلسفی، #کلامی و #فقهی است.۱۳۹۵/۰۲/۰۶)
⚠️ البته باید به این بحث توجه نمود که رابطه ی #الگوی_پیشرفت_اسلامی و #علوم_انسانی_اسلامی ، رابطه ی بده و بستانی می باشد!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #خصوصیات_علوم_انسانی_اسلامی
💢 در #جهان_اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به #دانش_تجربی محدود نمی شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمیگیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسانها در ساخت معنا باز نمی گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می کند. یعنی #علوم_اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی بودن را دارد.
⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود:
📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 جایگاه علوم انسانی در پیریزی تمدن نوین اسلامی
💢 تمدن معاصر غربی پدیدهای است که جوامع اسلامی در مقطع تاریخی کنونی با آن مواجهاند. این مواجهه بیش از دو قرن است که آغازشده و به عنوان یک مسئله ظاهر شده است. مسئله شدن نحوه تعامل ما با #مدرنیته و #تمدن_معاصر_غربی، فقط یک مسئله نخبگانی نیست که در سطح و لایه نخبگانی طرح شده باشد، بلکه جلوههای این تقابل و تعامل، در قشرهای مختلف و لایههای مختلف حیات جمعی ما بروز و ظهور پیدا کرده است. اگر روشنفکریِ شیفته غرب در دوران #قاجار و #پهلوی، نوعی واکنش به این رویارویی بوده است، جریانهای افراطی مذهبی و بنیادگرایی مذهبی دهه شصت و هفتاد و حتی جریانهای افراطی و تکفیری معاصری که طی سالهای اخیر جهان اسلام با آن روبهرو بوده، همگی نوعی واکنش و پاسخ به همان مسئله ما و غرب، یا به تعبیری مسئله سنت و #مدرنیسم است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 جایگاه علوم انسانی در پیریزی تمدن نوین اسلامی 💢 تمدن معاصر غربی پدیدهای است که جوامع اسلامی در
⭕️ در میان انحای واکنشها و پاسخها به این چالش، شاید قابل دفاعترین و معقولترین رویکرد، آن باشد که در مرز انتخاب بین سنت و #مدرنیسم متوقف نمیشود و به دنبال این نیست که به صورت قاطع بین سنت و #مدرنیسم یکی را انتخاب کند. رویکردی که در جستوجوی تسلیم به غرب و فرآوردههای #مدرنیته نیست؛ همانطور که به دنبال دفاع کورکورانه از سنت نیست؛ حتی به دنبال رویکرد تأخیری در اثربخشی مدرنیته هم نیست.
⭕️ به نظر من، معقولترین و قابل دفاعترین واکنش، آن است که بیپروا و آرمانخواهانه به دنبال پیافکندنِ #تمدن_نوین_اسلامی است. همه تمدنهای دیگر برای پیریزی پایههای خود، بر سر سفره تمدن قبلی نشستهاند و آن را هضم کردهاند و با ایدههای تازه، طرحی نو درافکندند. این پیافکندن طرحی نو و تحقق بخشیدن به تمدن نوین اسلامی، افتخار به گذشته اسلامی یا بازتولید تمدن پیشین اسلامی نیست. وقتی ما میگوییم به دنبال پیافکندن تمدن نوین اسلامی هستیم، به آن معنا نیست که میخواهیم نسخهای مشابه با تمدن اسلامی قبلی یعنی تمدن اسلامی قرون چهارم تا هفتم بسازیم؛ بلکه به دنبال برپایی تمدنی هستیم که حقیقتاً نو و دارای طرح و ایدهای تازه است.
⭕️ به عنوان یک واقعیت باید قبول کرد که کلیت آن اتفاقی که در غرب افتاد و مدنیت معاصر غربی را رقم زد، تجدید پذیر و تکرارپذیر نیست. آن اتفاق، علل درونی و بیرونی خودش را داشت و از یک سیر تدریجی مخصوص به خود برخوردار بود. اما آنچه ما در جوامع غیر غربی مشاهده میکنیم، تقلید است؛ یعنی اقتباسِ وجهی از وجوه آن اتفاق یا نوعی همانندسازی و مشابهسازی با وجهی از وجوه تمدن معاصر غربی. بنابراین در انحای مواجههای که ما میتوانیم با مدنیت معاصر غربی داشته باشیم، واکنشی که به دنبال پیریزی تمدن نوین اسلامی است، راه نجات ماست. این پاسخ و واکنش معقولترین و متناسبترین اقدامی است که میتوان در برابر #تمدن_غرب اتخاذ کرد.
⭕️ ادامه دارد .....
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علوم_انسانی_و_دارالفنون
💢 جناب #امیر_کبیر پس از سفر به روسیه، متوجه نیاز فوری کشور به مرکز آموزش عالی گردید؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تلاش کرد؛ ولی متأسفانه هیچگاه شاهد افتتاح آن نشد. چرا که نخستین دسته از استادان به سرپرستی یاکوب ادوارد پولاک، دو روز پس از دستگیری و تبعید امیرکبیر به تهران رسیدند و با استقبال گرمی مواجه نشدند.
⭕️ در سالگرد شهادت مرحوم امیرکبیر ضروری جلوه می کند که پرونده ی #علوم_انسانی_و_دارالفنون را به بوته وارسی قرار دهیم و مشخص کنیم که آیا محصلان این مدرسه عالی همچون سلف روشنفکر خود ناظر به ظاهر #تمدن_غرب بودند یا حرکت علمی به سمت باطن یعنی علوم فلسفی و انسانی غرب هم نموده اند؟!
⭕️ وقتی صفحات تاریخ و قرائن موجود را ورق می زنیم ، علوم انسانیای که در آن دوره شاهدیم شامل #تاریخ و #جغرافیا به معنی #مدرن آن ها و #ادبیات و #عربی است که از گذشته وجود داشته اند ولی آثاری از علوم انسانی اساسی که در غرب از زمان #ماکیاولی پا در عرصه علم نهاده اند ، مشاهده نمی شود.
⭕️ گزاره های #علوم_انسانی در ایران تا پسا #امیر_کبیر هم مورد توجه قرار نگرفته بود اگر چه در دل #علوم_جدیده وارد ایران شده و فرهنگ علمی خود را جانشین فرهنگ علمی ایران می کند ولی خیلی برای روشنفکران ایران مهم جلوه نمی کنند.
⭕️ و اولین بار بعد از مرحوم امیرکبیر در عصر مشروطه با اقبال عمومی نخبگان با لایه روین علم سیاست غربی مواجه هستیم!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
با سلام و عرض ادب🌹
🔹خبرگزاری ISC :
🔸معرفی دوره های تخصصی بین الملل
🔸معرفی دوره های اموزش زبان خارجه
🔸اطلاع رسانی اخبار بین الملل
🔸معرفی وبینار و همایش های بین المللی
🔸فراخوان و جذب مبلغ و صادرکننده
🔸ارائه ی رایگان کتاب و مقالات مربوط به فعالیت های بین المللی
اگر فعالیت بین المللی دارید، این کانال مناسب شماست و حتما کمکتون میکنه.
🔗لینک کانال:
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
با ما در مدرسه آزاد عالی عروج همراه باشید:
✅ اجتهاد در معارف
✅ حکمت اسلامی
✅امتداد های حکمت
✅علم دینی
✅ فلسفه غرب
✅ فلسفه دین
✅ کلام جدید
✅ عرفان
✅ فلسفه تعلیم و تربیت
✅ علوم انسانی اسلامی
✅ معرفت شناسی
✅ حکمت عملی
✅ فلسفه علوم اجتماعی
و ...
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📌 جدال روح فرهنگی و مهندسی فرهنگی
💢 شورای عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه بر اساس درک نادرستی از مقوله فرهنگ به پیش می رود بخاطر همین یکی از کار های اساسی دبیر جدید می تواند اصلاح این دیدگاه باشد!!
⭕️ «فرهنگ» مقوله ای تکنوکراتیک و بوروکراتیک (دیوان سالارانه) نیست و این ایده که یک نهاد می تواند به هدایت و رهبری مقوله فرهنگ بپردازد درکی نادرست از فرهنگ و امر فرهنگی است!!
⭕️ لذا مبتنی بر اندیشه اسلام انقلابی نتوانسته اند ، نظریه فرهنگی را طرح ریزی نمایند اگر چه مردم بر اساس ارتکازات عرفی خود استوار بر فرهنگ ایرانی اسلامی به پیش می روند ولی در کل پسا انقلاب این شورا کارنامه ی مورد قبولی در حوزه گسترش عقلانیت انقلاب اسلامی در عالم کنش ها ندارد!!
⭕️ امیدواریم استاد #عبدالحسین_خسروپناه بر این مشکلات فائق آیند اگر چه راه سختی در پیشرو دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه #علوم_انسانی_اسلامی برگزار می کند!
💢 موضوع:
♦️ چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی
⭕️ با حضور
🔻استاد حجت الاسلام احمد حسین شریفی
🔻استاد حجت الاسلام مهدی موسوی
🔻استاد حجت الاسلام محمد هاشمی
🔻استاد حجت الاسلام امین اسدپور
⭕️ برای اطلاعات بیشتر
🆔 @saeed_karimdadashi
⚛ ۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵
⭕️ برای ثبت نام
https://formafzar.com/form/wu3wu
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
#احمد_حسین_شریفی
🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ کتاب های مرتبط ایشان با دوره زمستانه
🔻مبانی علوم انسانی اسلامی
🔻روش شناسی علوم انسانی اسلامی
🔻نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ تاکنون اندیشمندان و نویسندگان جهان اسلام کتاب های فراوانی را درباره علم دینی و اسلامی سازی #علوم_انسانی تدوین کرده اند. با وجود این، رویکرد عمده آنها معرفی دیدگاه ها و احیاناً نقد و بررسی آنها بوده است. اما کتاب حاضر سعی کرده است ضمن توجه به دیدگاه های موجود ابعاد مختلف #علوم_انسانی را مورد توجه قرار دهد و اسلامی بودن #علوم_انسانی را در هر کدام از آنها تشریح و تحلیل کند. به همین دلیل مسائلی چون موضوع، روش، هدف، مبانی، کارکردها و ویژگی های #علوم_انسانی_اسلامی در مقایسه با علوم انسانی غیراسلامی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
⭕️ بیشتر کتاب هایی که تاکنون در حوزه علم دینی نوشته شده است، متمرکز بر اسلامی سازی علوم طبیعی بوده اند و به صورت گذرا و ضمنی به مبحث #علوم_انسانی پرداخته اند.
⭕️ اما کتاب حاضر اختصاص به بحث #علوم_انسانیِ_اسلامی دارد و سعی کرده است همه مباحث خود را در همین موضوع متمرکز کند و نفیاً یا اثباتاً از ورود به بحث علوم طبیعی اسلامی خودداری کند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 روش شناسی علوم انسانی اسلامی
⭕️ مولف در این اثر سعی کرده که فلسفه روش و روش شناسی را در نظر بگیرد و به گونه ای مسیر خود را طی کند که اولا این نوشتار برخوردار از ویژگی وضوح باشد و بتواند برای محققان #علوم_انسانی راهبری کند. ثانیا در خدمت اهداف و کارکردهای اصلی علوم انسانی باشد. ثالثا در همه بخش ها مبانی و مقاصد و ارزش های اسلامی را مورد توجه قرار دهد و به تعبیر دیگر روش شناسی #علوم_انسانی_اسلامی را ارائه دهد.
در کتاب فعلی نویسنده بر روش شناسی کارکردهای مختلف #علوم_انسانی، براساس مبانی اسلامی متمرکز و در واقع کوشیده با تکیه بر فکر و اندیشه اسلامی روشی معقول برای هریک از تعریف، توصیف، تبیین، تفسیر، پیش بینی، ارزشیابی و کنترل کنش های انسانی ارائه بدهد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی
⭕️ در این نوشتار توضیحاتی درباره چیستی نظریهپردازی، اهمیت و ضرورت آن بحث می شود و با نیمنگاهی به تعاریف بسیار فراوانی که برای «#نظریه» مطرح شده است، سعی کردهاند مراد خود را از نظریه و نظریهپردازی مشخص کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
سید مهدی موسوی
🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ کتاب های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
🔻کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
💢کتاب «الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی» سه بخش و ۱۴ فصل دارد و کوشش می کند تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غربی، گزارشی از آراء و الگوی سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه دهد که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 علوم انسانی، سنگ بنای تمدن
💢 از جمله مهمترین مسائلی که در اتخاذ این رویکرد باید بدان توجه کرد، این است که یکی از ارکان اصلی تمدن معاصر غربی ، #علوم_انسانی است. شاید بسیاری دچار این تصور غلط شده باشند که تمدن معاصر غربی یک تمدن تکنولوژیک محض است که مبنا و آبشخور آن، علوم تجربی و طبیعی است؛ اما واقعیت این است که همان گونه که علوم تجربی و طبیعی و برآیند تکنولوژیک آنها در پیریزی و ایجاد تمدن معاصر غربی مؤثر بوده است، به همان درجه و شاید بیشتر، #علوم_انسانی ایفای نقش کرده است. در واقع تمدن معاصر غربی دو رکن رکین و اساسی دارد: یکی رشد و شکوفایی علوم تجربی و طبیعی، و دیگری رشد علوم انسانی و تولید انسانِ جدیدِ متناسب با این تمدن و آرمانهای آن.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
امین اسدپور
🔻مدیر گروه علمی فرهنگی ضحی
🔻استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
⭕️ صوت های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻 جریان شناسی آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی
🔻 درس خارج فقه فرهنگ
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b